A Superbike-világbajnokság idei szezonja sem telt el bukások nélkül, ebben a cikkünkben az esések számát tárjuk olvasóink elé. Az adatok pilóták és helyszínek szerinti bontásán kívül megvizsgáltuk, melyik gyártó motorjával a legnehezebb befejezni egy futamot.
Az idei MotoGP-szezonban a pilóták által elszenvedett bukások számáról már egy korábbi cikkünkben beszámoltunk, ebben pedig a Superbike-világbajnokság mezőnyének évét vizsgáltuk meg ugyanilyen szempontból. Az adatok az olasz Motorsport gyűjtéséből származnak.
Marc Márqueztől Bagnaiáékig – ennyit estek a MotoGP versenyzői az idei szezonban
Pilóták
Az idei szezonban a legtöbbször Alex Lowes, a Kawasaki pilótája esett el, a brit 15 alkalommal került a földre. Ezt a „győzelmet” ráadásul úgy sikerült behúznia, hogy egy futamról hiányzott. A nagy hármas tagjai közül Álvaro Bautista volt a legkiemelkedőbb ebből a szempontból (is), a spanyol neve mellett 10 esés szerepel a táblázatban, amivel összesítésben a negyedik helyre „futott be”. Jonathan Rea sem nagyon maradt el tőle, az északír versenyző 9 bukást szenvedett el.
2023-ban a domináló Bautista egyetlen igazi kihívója Toprak Razgatlıoğlu volt. A török versenyző annak ellenére tudott egy ideig a kétszeres világbajnok közelében maradni a tabellán, hogy a Yamaha szemmel láthatóan nem tudta felvenni a versenyet a Ducatival, többek között ezért is távozott Razgatlıoğlu a BMW-hez.
Az alanyai pilóta ezt a technikai hátrányt némileg ellensúlyozni tudta azzal, hogy ő esett a legkevesebbszer az összes futamon résztvevők közül. Razgatlıoğlu 2 bukást „mutatott be” ebben a szezonban, ennél kevesebbre (a több versenyt teljesítők közül) csak Hafizh Syahrin volt képes, azonban a maláj csak 9 fordulóban állt rajhoz.
Motorgyártók
Az idei szezonban a Kawasaki pilótái kerültek legtöbbször a földre. Ez a bukások nettó összegét és a rajtok százalékában vett értékét tekintve is igaz. A legkevesebb esésnél azonban már eltérés van a két mutató között, a nettó összeg szempontjából a Honda, a rajtok százalékát tekintve a Yamaha pilótái teljesítettek a legjobban.
Helyszínek és etapok
Átlagosan egy versenyhelyszín körülbelül 14 esést hozott az idei szezonban. A legtöbb bukásra (23) Csehországban került sor, ez megállapítás egyébként nemcsak a Superbike-ra, hanem mindhárom kategória együttes vizsgálatának eredményére (65) is igaz. A legkevesebb esést Aragón hozta, ahol a legnagyobb géposztály pilótái alig 7 alkalommal kerültek a földre.
A hétvégék etapjaiból a péntek délutáni második szabadedzések és a második, vasárnapi versenyek voltak a legveszélyesebbek. Előbbieken 31, utóbbiakon 42 bukást jegyeztek fel.
Kategóriák
A világbajnokság két kisebb kategóriájának – Supersport és Supersport 300 – versenyein történt bukásokat külön nem foglaltuk táblázatba, csak egy rövid összesítés erejéig foglalkoztunk velük.
A tavalyi 480 után 2023-ban összesen 533 esés történt a három géposztály hétvégéin. Az összesített darabszám növekedése ebben az esetben megtévesztő, hiszen amíg a Supersport-viadalokon drámaian nőtt a bukások száma, addig a két másik kategória versenyzői kevesebbszer kerültek földre, mint tavaly.
A Superbike-futamokon idén 172 esést szenvedtek el a pilóták, míg az előző szezonban 217-et, a Supersport 300 versenyein pedig 143 helyett már csak 131-et láthattak a nézők. A Supersport-szezonban összesen 220 bukást jegyeztek fel, 2022-ben azonban alig 120-at, ami több mint 80 százalékos növekedést jelent.
Bukások száma pilóták szerint
Versenyző | Gyártó | Bukások száma |
Alex Lowes | Kawasaki | 15 |
Iker Lecuona | Honda | 13 |
Lorenzo Baldassarri | Yamaha | 11 |
Álvaro Bautista | Ducati | 10 |
Garrett Gerloff | BMW | 9 |
Loris Baz | BMW | 9 |
Michael van der Mark | BMW | 9 |
Jonathan Rea | Kawasaki | 9 |
Michael Ruben Rinaldi | Ducati | 8 |
Xavi Vierge | Honda | 7 |
Eric Granado | Honda | 7 |
Dominique Aegerter | Yamaha | 7 |
Axel Bassani | Ducati | 6 |
Oliver König | Kawasaki | 6 |
Remy Gardner | Yamaha | 6 |
Scott Redding | BMW | 5 |
Philipp Öttl | Ducati | 5 |
Tom Sykes* | Kawasaki | 5 |
Tito Rabat* | Kawasaki | 4 |
Andrea Locatelli | Yamaha | 4 |
Bradley Ray | Yamaha | 4 |
Danilo Petrucci | Ducati | 3 |
Hannes Soomer* | Honda | 2 |
Isaac Viñales | Kawasaki | 2 |
Toprak Razgatlıoğlu | Yamaha | 2 |
Gabriele Ruiu* | BMW | 2 |
Hafizh Syahrin | Honda | 1 |
Ryo Mizuno* | Honda | 1 |
Ivo Miguel Lopes* | BMW | 0 |
Leon Haslam* | BMW | 0 |
Florian Alt* | Honda | 0 |
Leandro Mercado* | Honda | 0 |
Lucas Mahias* | Kawasaki | 0 |
Florian Marino* | Kawasaki | 0 |
Luca Vitali* | Kawasaki | 0 |
Roberto Tamburini* | Yamaha | 0 |
*Szabadkártyás és/vagy beugró versenyzőként indult.
Bukások száma motorgyártók szerint
Gyártó | A rajtok hány százalékát követte bukás | Bukások | Rajtok |
Kawasaki | 23,8% | 40 | 168 |
Bmw | 21,2% | 35 | 165 |
Honda | 21,1% | 31 | 147 |
Ducati | 17,8% | 32 | 180 |
Yamaha | 16,4% | 34 | 207 |
A rajtok számát úgy kaptunk meg, hogy az adott gyártó egy fordulóra nevezett motorjainak számát megszoroztuk hárommal, mivel az esések leginkább versenyszituációban történnek, illetve egy ennél nagyobb szám nagyon megnehezítette volna az összehasonlítást. Tom Sykes (5 esés) idén négy hétvégén a Kawasaki, két fordulóban pedig a BMW motorján ülve vett részt, ezért az ő bukásait arányosan szétosztottuk a két gyártó között.
Bukások száma versenyhelyszínek szerint
Helyszín | Ország | Bukások száma |
Most | Csehország | 23 |
Magny-Cours | Franciaország | 18 |
Mandalika | Indonézia | 17 |
Barcelona | Spanyolország | 17 |
Misano | Olaszország | 17 |
Jerez | Spanyolország | 16 |
Imola | Olaszország | 16 |
Donington Park | Nagy-Britannia | 13 |
Phillip Island | Ausztrália | 11 |
Portimão | Portugália | 9 |
Assen | Hollandia | 8 |
Aragón | Spanyolország | 7 |