A sepangi teszten az Aprilia több motorján is fel lehetett fedezni az úgynevezett aerorácsot. Nemrég a gyártó technikai igazgatója elmagyarázta, hogy mi ennek az eszköznek a funkciója.
Az Aprilia több szempontból is meglepetést okozott a mezőnynek Sepangban. A noaleiek már a shakedown alatt megmutatták az általuk kifejlesztett forradalmi farokelemet, a kedden elkezdődött kollektív teszten pedig még egy újdonsággal szolgáltak, az aeroráccsal. Először Miguel Oliveira motorján lehetett felfedezni ezt a Forma–1-ből jól ismert eszközt. A portugál a nap végén a GPOne.com szerint nevetve elmondta, hogy olyan volt így motorozni, mintha „egy teniszütő lett volna motor hátulján”.
Marc Márquez utálja, hogy a MotoGP egyre jobban hasonlít a Forma–1-re
Az aerorácsot közelebbről megnézve egy gereblyéhez hasonlatos – innen az angol elnevezés, az „aero rake”, vagyis „aerogereblye” – rácsszerkezet alkotja. Ezen előrefelé álló lyukakat láthatunk, amelyek mind össze vannak kötve egy nyomás transzduktorral. A transzduktor funkciója röviden annyi, hogy valamilyen fizikai jellemzőt, mint amilyen a légnyomás is, elektromos jellé alakít át a könnyebb kezelhetőség, pontosabb mérés és egyszerűbb felhasználás, megjelenítés érdekében.
A closer look at the large aero rake used on Miguel Oliveira's Aprilia during yesterday's #SepangTest. pic.twitter.com/CtMM6T7YlT
— Autosport (@autosport) February 7, 2024
Ennek alkalmazásával az Aprilia, Romano Albesiano a MotoGP mikrofonja előtt elhangzott szavaival élve „egy térképet kap a pilóta mögött lévő légnyomásról”, illetve arról, hogy miként „módosítja az áramlást a versenyző és a motor”. Az Aprilia technikai igazgatója hozzátette, hogy az így kinyert adatok nemcsak az áramlás tanulmányozásához hasznosak, hanem szükségesek is az általuk használt szimulációs programok és azok eredményeinek ellenőrzéséhez.
The latest escalation in MotoGP's aero wars. There's a point where you've really got to ask: when will this stop? 🤢
📸 @GarethHarford pic.twitter.com/vqL6B5HpMb
— Simon Patterson (@denkmit) February 6, 2024
Albesiano később annak részleteibe is belement, hogy mi az aerorács igénybevételének célja az ő esetükben. „Úgy tervezzük a motorokat, hogy az aerodinamikai mezőt, vagyis a motor és a pilóta körül fellépő légáramlatokat számítógépes programokkal szimuláljuk – idézi a mérnököt a SPEEDWEEK.com. – Viszont minden ilyen számítás eredményét meg kell erősíteni egy kísérlet által, ez a kísérlet pedig egy alkalmas módszer annak megállapítására, hogy a számítógép igazat mond-e. Így a légnyomás mérésével alkothatunk egy képet, amelyet össze tudunk hasonlítani azzal, amit a számítógép mond – hasonlóan a szélcsatornához, amely egy gyakoribb ellenőrzési módja a számítógép eredményeinek. Főleg, hogy a számítógép lényegében egy virtuális szélcsatorna.”
A korábban említett újító farokelemről is beszélt Albesiano, aki elmondta, hogy még bőven van vele munkájuk, mivel így megint meg kell találniuk a motor egyensúlyát. Emellett azt is elárulta, hogy mi a céljuk ezzel az fejlesztéssel. „Arra számítunk, hogy emiatt a hátsó kerék fékezés közben jobban érintkezik majd a talajjal. Ez a fő oka annak, hogy elkezdtük tervezni ezt a hátsó elemet.”
Az Aprilia és a Honda is radikális újításokkal készült a shakedownra, a MotoGP-idény első tesztjére