back to top
2025. július 17. 04:29
Kezdőlap Blog Oldal 115

Ahelyett, hogy visszahozta volna a világbajnokságba, a KTM megvált a legendás márkától

0

A KTM-et is birtokló Pierer Mobility AG eladta az MV Agustában lévő részesedését. Ezzel az olasz márka visszakerült korábbi tulajdonosához.

Újabb jól látható következménye lett annak, hogy a KTM, illetve az azt birtokló Pierer Mobility AG komoly pénzügyi problémákkal küszködik. Mint ismert, a cég jelenleg csődvédelmi eljárás alatt áll, és bár az érintettek igyekeznek a lehető legpozitívabb színben láttatni a helyzetet, továbbra sem lehet készpénznek venni, hogy mindez kedvező kimenetellel zárul.

Az pedig most már teljesen biztos, hogy a cégcsoport kénytelen volt megválni egyik márkájától. Pénteken ugyanis hivatalosan is megtörtént az MV Agusta eladása. Az előző év tavasza óta a Pierer Mobility AG birtokolta a vállalat 50,1 százaléknyi tulajdonjogát, vagyis többségi részesedést szerzett benne, de, ahogyan arról korábban is beszámoltunk, az illetékes bíróság eladásra kötelezte őket.

Rákényszerítik az MV Agusta eladására a KTM-et, miközben hatósági vizsgálat indult a gyártó ellen

Az MV Agusta kifejezetten eredményes évet zárt 2024-ben, és ezt a tendenciát akarták megőrizni, nem pedig részesévé válni a KTM szerkezeti átalakításának. „Az MV Agusta számára sikeres év után a Pierer Mobility AG-nál nemrég kibontakozott helyzet jelentős hatással lehetett volna a schirannai márka működésére” – olvasható a varesei vállalat közleményében.

Az MV Agusta tulajdonjoga és teljes irányítása így visszakerült a korábbi gazdájához, az orosz Sardarov családhoz, élén Timur Sardarovval. Ami pedig a motorsportot illeti, bár a KTM vezetése tavaly belengette, hogy szatellitcsapatként visszahozzák a gyorsaságimotoros-világbajnokság első évtizedeiben óriási dominanciát kialakító márkát, ám ez így nyilvánvalóan nem fog megtörténni.

A KTM lemondhat a legendás márkáról, amelynek így messze kerülhet a MotoGP-be való visszatérése

Mindannyiunkat büszkeséggel tölt el ez a pillanat az MV Agustánál – nyilatkozta Sardarov. – A vállalat feletti teljes irányítás visszaszerzése azt jelenti, hogy most erősebbek vagyunk, és minden eddiginél jobban összpontosítunk a kiválóságra. Az elmúlt két év során a cég jelentősen megerősítette a folyamatait, rendszereit és munkaerejét. Ezek a strukturális változások képezik a 2024-ben elért rendkívüli eredmények alapját, és a következő években is ezek fogják meghatározni a sikerünket. Teljes mértékben bízom a vezetőségi csapatunkban, amelynek víziója, illetve a megújult márkakereskedői hálózatunk elkötelezettsége és szakmaisága új magasságokba repíti az MV Agustát.”

Reagált a pletykákra az MV Agusta, részben cáfolta a sajtóban megjelent híreket

Quartararo sokáig vezetett, de végül Rins repítette az élre a Yamahát a shakedown második napján

0

Álex Rins zárta az élen a MotoGP sepangi shakedownjának második napját, mindössze 3 ezreddel megelőzve Pol Espargarót. Ai Ogura és Fermín Aldeguer is 2 tizeden belül volt a Yamaha versenyzőjéhez képest, míg a harmadik újonc, Somkiat Chantra először ült motorra Malajziában.

Ahogyan az első, úgy a második napon is valamelyest hátráltatta az időjárás a mezőnyt a MotoGP sepangi shakedownján. A nedves pálya miatt az első bő egy órában egyetlen motor sem ment pályára, majd további bő egy órán át csak a Ducati tesztpilótája, Michele Pirro körözött. Utána viszont beindult a nagyüzem, és bőven lehetett érdemi munkát végezni.

A KTM kezdett az élen, de nem ez volt a MotoGP-shakedown első napjának igazi meglepetése

A pénteki nappal ellentétben a Yamaha szombaton már élt a koncessziós jogaival, és mind a négy állandó pilótáját pályára küldte. Sokáig úgy tűnt, hogy Fabio Quartararo lesz a leggyorsabb közülük, a francia motoros jó ideig vezetett is, de végül csapattársa, Álex Rins zárt az élen 1:58.745 másodperces idővel. A hatszoros MotoGP-futamgyőztes 64 ezreddel előzte meg a harmadikként záró 2021-es királykategóriás világbajnokot, aminek persze jelenleg semmilyen jelentősége nincs.

Hozzájuk hasonlóan a Pramac párosa is két-két motort próbálhatott ki. Jack Miller 407 ezredes hátránnyal hatodikként, míg Miguel Oliveira már 1 másodperc feletti lemaradással kilencedikként végzett, de a paramétereket nem ismerjük. A Yamaha a 2024-es motort szerette volna összevetni bizonyos új alkatrészekkel, amiben a tesztpilóták is segítettek: a nap első részében ismét Andrea Dovizioso vezetett, majd Augusto Fernández vette át a helyét.

A KTM az előző naphoz hasonlóan ismét az élmezőnyben fejezte be a napot. Olyannyira, hogy Pol Espargaró mindössze 3 ezreddel maradt el Rinstől. A 33 éves pilóta és a hetedikként záró Dani Pedrosa között hasonló volt a felosztás, mint pénteken: előbbi Brad Binder, utóbbi Pedro Acosta gépeit próbálgatta. A jelek szerint a mattighofeniek az ülés hátsó részét, valamint a kipufogót is megújították.

Ami az újoncokat illeti, a Trackhouse-nál debütáló Ai Ogura továbbra is kifejezetten ígéretesen teljesít, és bár a nap második felében technikai hiba hátráltatta, így is negyedikként zárt, mindössze 169 ezredes lemaradásban Rinstől. A második napon ráadásul a Gresininél bemutatkozó Fermín Aldeguer is „felnőtt” hozzá, hiszen utolsóként ő is az 1:59-es lélektani határon belül végzett. Somkiat Chantra pénteken nem ült motorra, ahogyan a szombati nap elején sem, de közel három óra elteltével végre pályára gurult. Az LCR motorosa az utolsó, tizennegyedik pozícióban fejezte be a körözést.

Ami a Honda többi pilótáját illeti, Joan Mir a gyári istálló bemutatója után kijelentette, ők a harmadik napon sem vesznek részt aktívan a shakedownon, és vélhetően ugyanez igaz Johann Zarcóra is. Így jó eséllyel vasárnap is Takaaki Nakagami és Aleix Espargaró kapnak szerepet – utóbbi a nap második felében mutatkozott be.

A Ducatinál és az Apriliánál az újoncokon kívül ezúttal is csak egy-egy tesztpilóta, Michele Pirro, valamint Lorenzo Savadori ment pályára. Ezúttal mindketten csak két-két motort próbálgattak. Előbbi a tizenegyedik, utóbbi a tizenharmadik helyen zárta a napot, de esetükben ennek tényleg semmilyen relevanciája nincs a későbbiekre nézve.

Új főszponzort jelentett be a gyári Honda, ilyen lett a motor új festése (képek)

0

A gyári Honda bemutatta idei motorjának festését, és azt is bejelentette, hogy a Castrol lett a csapat új főszponzora. Ennek megfelelően jelentősen megváltozott a motor külseje az elmúlt években megszokotthoz képest.

Miután pénteken a Yamaha mindkét királykategóriás csapatának festését leleplezte, már csak a Honda maradt adós a bemutatókkal. Az aszakaiak a hangvillásokkal és a KTM-mel ellentétben maradnak a hagyományos megoldásnál, és külön-külön tárják a világ szeme láttára, hogy hogyan fog festeni az idei gyári Honda, illetve LCR.

A Yamaha hamarosan kipróbálja új motorblokkját? – Quartararóék reagáltak

Utóbbira még további egy hetet várni kell, előbbit viszont szombaton tartották a shakedown második napja közben, amelyen ennek fényében nem meglepő módon az érintett versenyzők nem vettek részt. A gyári Honda bemutatója talán a legjobban várt esemény volt abból a szempontból, hogy pontosan hogyan is fog kinézni maga a motor, illetve a csapat ruházata.

Ennek oka, hogy jelentős változásra lehetett számítani, hiszen a tavalyi év végén harminc év után távozott a legendás fő-, illetve névadó szponzor, a Repsol. A spanyol vállalat idejében általában nem sokat módosult a megjelenés, de tavaly már jól látható volt a változás, hiszen a cég kisebb felületet kapott az RC213V-n. Persze a mostani dizájn ennél is sokkal jobban különbözik az eddig megszokottaktól.

Már csak azért is, mert a gyári Honda nem maradt főszponzor nélkül. Ahogyan azt a nemzetközi sajtó már tavaly megszellőztette, a márka a Castrollal szerződött le, amely több évig lesz az istálló technikai partnere. A két fél nem először lépett közös utakra, hiszen többek között 1959-ben is  együttműködtek, amikor a japánok bemutatkoztak a Man-szigeti TT-n.

A Hondának, élén a gyári csapattal, persze nem csak ebből a szempontból kell megújulnia. Tavaly ugyanis még mélyebb gödörbe kerültek, és az előző két idényben összeszedett pontmennyiségnél is jóval kevesebb egységet gyűjtve simán az utolsó helye végeztek a gyártók között, az istállóknál pedig az utolsó két pozíció volt az övék. Ami pedig a gyári alakulatot illeti, szégyenszemre kikaptak az LCR-től, a versenyzők pedig az utolsó két helyen zártak az állandó pilóták között.

Marini elárulta, mennyit kell fejlődnie a Hondának az idei év első tesztjéig

Mindezek ellenére mindketten maradtak a helyükön. Kettőjük közül Joan Mir gyűjtötte a több pontot, bár teljesítményét ő sem teheti ki az ablakba. A 2024-es év közben az is felmerült, hogy így vagy úgy, de távozik a csapattól, illetve a márkától, de végül úgy döntött, hogy nem így szeretne elköszönni, ezért 2026-ig hosszabbított. Igaz, a montmelói tesztek után finoman szólva sem volt elégedett az újításokkal.

Mir ismét csalódott a Hondában: „Hogyne lennék dühös?”

Csapattársa, Luca Marini azon kevés versenyzők közé tartozik, akinek a megállapodása csak az idei esztendő végéig szól. Az olasz motoros a tavalyi szezon első részében még márkatársai közül is lefelé lógott ki, de aztán legalább ebből a szempontból magára talált. Bár ő szerezte a kevesebb pontot, Mirhez képest optimistábbnak tűnik a jövőt illetően.

Marini megcáfolta Mir kritikáját, szerinte egy teljesen új motort próbálhattak ki a teszten

A két pilóta munkáját a Honda új szerzeményei is segíthetik. Mindenekelőtt Romano Albesianót kell kiemelni, hiszen személyében a Honda hosszas vonakodás után végre európai technikai igazgatót szerződtetett. Rajta kívül Aleix Espargarót is megszerezték az Apriliától, aki állandó versenyzői pályafutása befejezését követően a tesztcsapat munkáját fogja segíteni, hasonlóan Takaaki Nakagamihoz, aki az elmúlt hét évben az LCR-nél versenyzett.

A Yamaha hamarosan kipróbálja új motorblokkját? – Quartararóék reagáltak

0

Miguel Oliveira a Yamaha V4-es motorblokkja kapcsán úgy véli, nem érdemes olyasmire koncentrálni, ami egyelőre még nem is létezik. Fabio Quartararo szavai alapján nincs akkora jelentősége az új erőforrásnak, amelyről azt sem tudja, mikor viszik először pályára.

Bár ekkor rendezték a shakedown első napját, amelyen természetesen az összes gyártó részt vett, a pénteki nap elsősorban a Yamaháról szólt. Nem sokkal a leintés után tartották ugyanis azt a bemutatót, amelyen nemcsak a gyári csapat, hanem a márkához újonnan csatlakozó Pramac is leleplezte idei színösszeállítását.

Vajon a világbajnok partner meghozza a sikert? – a Yamaha bemutatta csapatainak festését (képek)

Sőt, korábban az is felmerült, hogy a japán márka még inkább elfoglalja a címlapokat, hiszen azzal, hogy Andrea Dovizioso tesztelt, felvetődött, hogy Sepangban esetleg pályára viszik a V4-es motorblokkjukat. Ez végül pénteken és szombaton sem történt meg, ám ettől függetlenül az állandó versenyzőket megkérdezték, mit gondolnak a témáról.

Dovizioso motorra ült a MotoGP shakedownján – vele együtt jön a Yamaha nagy újítása?

Az a célom, hogy megismerjem a motort, megismerjem az M1-est, és dolgozzak a jelenlegi projekten – nyilatkozta Miguel Oliveira az esemény utáni sajtóbeszélgetésen. – Erre fogok összpontosítani. Nem hiszem, hogy okos dolog lenne olyasmire gondolni, ami még nem létezik. Teljes mértékben erre a motorra akarok koncentrálni.”

Álex Rins nemrég elárulta, az eredeti tervek szerint már decemberben kipróbálták volna a pályán a V4-es erőforrást, ám az nem készült el időben. Hogy ez mikor fog megtörténni, azt nemhogy mi, de még Fabio Quartararo sem tudja, ám a francia motoros nem tulajdonít akkora jelentőséget a blokknak, amelyet persze egyébként sem ő fog tesztelni először.

Úgy gondolom, hogy mindenki nagy elvárásokat támasztott a V4-essel szemben, nekem viszont nincsenek elvárásaim, mert láthatjátok a Hondát – fogalmazott. – Nekik V4-esük van, és ugyanúgy küszködnek, mint mi. Szóval nem hiszem, hogy ez lenne a fő problémánk. Meg kell néznünk, meg kell vizsgálnunk a fő gondunkat, aztán kitaláljuk, hogy előre tudunk-e lépni. Most viszont 2025-re koncentrálunk a sornégyessel. [A V4-es kipróbálására] ott vannak a tesztpilótáink. Azt hiszem, a végére hárman lesznek, és biztos vagyok benne, hogy lesz idejük tesztelni a V4-est. Hogy mikor, arról fogalmam sincs, mert nem is kérdeztem meg.”

A Yamaha állandó pilótái a bemutató miatt pénteken nem használták ki a koncessziós szabályok adta lehetőséget, és nem ültek motorra. Szombaton viszont ők is megkezdték a munkát, és bár a különböző paramétereket nem ismerjük, Quartararo egyelőre igencsak biztatóan teljesít. Cikkünk megjelenésekor a legutolsó információ, hogy mindkét motorjával gyorsabbnak bizonyult a többieknél.

A KTM kezdett az élen, de nem ez volt a MotoGP-shakedown első napjának igazi meglepetése

Rossi atyai tanácsa Bagnaiának: nem eshet bele Marc Márquez csapdájába

0

Valentino Rossi figyelmeztette Francesco Bagnaiát újdonsült csapattársa kapcsán. Ezenfelül kitért korábbi rivalizálásaira, valamint felvázolta a legfontosabb különbségeket az autó -és a motorversenyzés között.

Valentino Rossi és öröksége továbbra is átitatja a MotoGP paddockját. Ezalatt nemcsak a saját csapatát lehet érteni, hanem a mezőny tagjait is. Ezúttál kollégáját, Francesco Bagnaiát intette óva az olasz új csapattársától, Marc Márqueztől.

„Vannak olyan napok, amikor nyerned kell, de előfordul, hogy annyi a feladatod, hogy hozd haza. Soha nem csinálta ezt, különben megnyerte volna a harmadik [királykategóriás] címét is. Nem szabad belesétálnia a csapattársa csapdájába, belemennie a játszámáiba, és befolyásolnia magát általa. Élveznie kell a csatákat, és megpróbálnia a lehetetlent” – üzente a Doktor Bagnaiának.

Bagnaia „nem Rossi” – ezért is lesz könnyen kezelhető az esetleges konfliktusa Marc Márquezzel?

Rossi a régi ellenfeleiről és a saját kapcsolatairól is beszélt, elsősorban Max Biaggit, Jorge Lorenzót, Casey Stonert és Sete Gibernaut érintve: „Ha versenyzel valaki ellen, az magába foglal egy borzasztóan erős sportolói gyűlöletet. Azonban, amikor befejezed, akkor a tisztelet marad meg azok felé, akik bármilyen feszültséget és érzelmet osztottak meg veled korábban. Bármikor, amikor találkozom Lorenzóval vagy Gibernauval, élvezem azt. Ellenfelek voltunk, akik soha nem mentek egy adott szint alá.”

Rossi ezen a hétvégén a legendás Bathursti 12 órás viadalon vesz részt. A Doktor elárulta, hogy bár hiányzik neki a családja, de továbbra is élvezi a versenyzést, és azt, hogy négy keréken is egyre versenyképesebbé válik.

„Az autóverseny sokkal veszélyesebb, mint a motorverseny. Utóbbinál jóval feszültebb vagy, a közvetlen félelemmel nézel farkasszemet. Elképesztő adrenalinlöketet kapsz. Ezzel szemben az autóverseny mindig is a gazdagok játszótere volt, a motorosok pedig azok, akik a versenyzés által gazdagodhatnak meg. Egy dolog miatt azonban boldog vagyok. Minden reggel felkelek, és realizálom, hogy igen, egy darabban vagyok, biztonságos körülmények között” – zárta gondolatait a hétszeres MotoGP-bajnok.

Rossi harmadszor is részt vesz a legendás versenyen, ahol eddig nem volt szerencséje

A KTM közelebb van a Ducatihoz, mint hinnénk?

0

Brad Binder úgy véli, nincsenek túl nagy lemaradásban a Ducatihoz képest, és ez a hátrány ledolgozható. Enea Bastianini leszögezte, a KTM motorja önmaga kell hogy maradjon, míg Maverick Viñales szerint ezzel a géppel a korábbinál jobb teljesítményre lesz képes.

A Ducati tavaly jóformán megállíthatatlannak bizonyult a MotoGP-ben. Bár mind a sprinteken, mind a főfutamokon csak az Aprilia tudta legyőzni a bolognaiakat, összességében viszont a KTM volt hozzájuk a legközelebb. Az előttünk álló idény egyik legfontosabb kérdése, hogy a mattighofeniek képesek lesznek-e csökkenteni a távolságot.

Persze az is egy érdekes vitatéma lehet, hogy valójában mekkora ez a távolság. Látszólag meglehetősen nagy, de Brad Binder ezt másképp gondolja. A dél-afrikai pilóta a csütörtöki bemutatón kifejtette, hogy időnként közel voltak a Ducatihoz, és úgy véli, a lemaradásuk a legkevésbé sem ledolgozhatatlan az idei szezonra.

Acosta a KTM kríziséről: Az a legnagyobb segítség, amelyet nyújthatunk, hogy nyerünk

Szerintem sok helyszínen más a helyzet – nyilatkozta. – Úgy vélem, néhány pályán ott vagyunk közvetlenül [mögöttük], és van esélyünk, de máshol, más helyzetekben ez sokkal nehezebbnek tűnik. Ha viszont a számokat a körönkénti különbséget nézzük, akkor nem olyan nagy a differencia. Korábban is tapasztaltam, hogy talán nagynak tűnt a szakadék, de ha az ember megtesz néhány apró lépést, kettőt-hármat, akkor végül eltűnik, illetve összezsugorodik. Ez a célunk az előszezonban, különösen a malajziai és a thaiföldi teszteken. Amikor Thaiföldön felállunk a rajtrácsra, életem formájában szeretnék lenni.”

Binder a teljes eddigi királykategóriás pályafutását a KTM-nél töltötte, viszont a Tech3-nál akad egy versenyző, aki egyenesen a Ducatitól érkezett. Természetesen Enea Bastianiniről van szó, aki ráadásul az olaszok gyári alakulatát hagyta el, így ha valaki, akkor ő mindenképpen képes összehasonlítani az RC16-ost a Desmosedicivel.

A Ducati remek munkát végzett, ahogyan a motorjuk is remek – fogalmazott. – Egyelőre nem tudom pontosan, milyen lesz a munka a KTM-nél, de a teszt alatt sokat beszélgettünk, és megpróbáltuk a jövőt szem előtt tartva teljesíteni azt. Van némi potenciál a motorban. Nem könnyű összehasonlítani a Ducatival, mert más a motor, mások a legerősebb pontjai. Ami viszont a többit illeti, rendben volt. A beállítások is az elejétől kezdve rendben voltak, a motoron elfoglalt pozíció is nagyon hasonló. Azt azonban nem tudom, mely területeken kell többet dolgoznunk, mert csak ötven kört tettem meg. Szóval több idő kell, hogy jobban megértsem.”

Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, a cél egyértelmű, ám az odavezető út korántsem magától értetődő. Bastianini szerint egyvalami semmiképpen nem csinálhatnak: nem másolhatják le a Ducatit. Mindez logikusnak tűnik abból a szempontból, hogy ebben az esetben mindig legalább egy lépéssel a rivális márka mögött lennének.

A KTM kezdett az élen, de nem ez volt a MotoGP-shakedown első napjának igazi meglepetése

A motornak óriási tapadása van a bejáraton, ami meglepett – válaszolta arra a kérdésre, hogy min csodálkozott a legjobban. – A hajtáson dolgoznunk kell, mert a Ducati nagyon »barátságos« volt. Azonban nem akarom nagyon összevetni [a két motort]. Ez a motor más, és meg kell maradnia KTM-nek. A motor legerősebb részeit még jobbá kell tennünk. Számomra ez a legjobb. A stílusomat is kicsit a motorhoz kell igazítanom, négy év után nem könnyű változtatni.”

Bastianini csapattársának, Maverick Viñalesnek másfajta összehasonlítási alapjai vannak, hiszen ő az Apriliától érkezett. Míg az olasz motorostól meglehetősen furcsán hangzott volna, hogy a KTM-et jobbnak tartja az előző munkaeszközénél, addig a 30 éves pilóta esetében ezen már senki nem ütközik meg. Márpedig szavai alapján erre lehet következtetni.

Mindig nagyon nehéz összevetni a [különböző] motorokat – kezdte. – Amíg az ember nincs a legmagasabb szinten, addig nem könnyű összehasonlításokat végezni. Amit viszont éreztem és különösen tetszett, az az, hogy olyan visszajelzéseket kaptam a motortól, amilyenekre számítottam. Ez nagyon fontos. Már érzem a fékek potenciálját, ami a MotoGP-nek ebben a korszakában nagyon fontos ahhoz, hogy támadni lehessen. Aztán ott van az erős motorblokk. Úgy vélem, ez sokat javít azon, ahogyan a pályán tudok küzdeni, és ez rendkívül fontos, mert ha az ember jól tud harcolni, akkor könnyebb jó pozícióba kerülni, jó teljesítményt nyújtani. Tisztában vagyok vele, hogy jó ritmusban tudok menni, hogy egy körön gyors tudok lenni, mert egy körön tavaly is jó tempót mutattam, de a közelharc nehéz volt. Szóval arra számítok, hogy ezzel a motorral sokkal erősebb leszek, különösen az első körökben zajló pozícióharcban. Most, a következő napokban viszont elsősorban arra koncentrálok, hogy megpróbáljam megérteni a motort, megérteni, mire van szükségem, és a gyárnak is igyekszem segíteni, hogy megtegyük a következő lépést. Mindenesetre azt gondolom, hogy jó munkát tudunk végezni.”

Marini: Az lenne a legjobb, ha egy versenyt rendeznénk a hétvégén

0

Luca Marini felfedte azt a területet, amit folyamatosan monitoroznak a Hondával. Megindokolta, miért törölné el a sprintverseny intézményét, valamint a Ducati dominanciájáról is szót ejtett.

Nem a tavalyi szezonját fogja kitenni az ablakba sem a Honda, sem Luca Marini. Mind a gyártók bajnokságában, mind a csapatok versengésében a sor végén kullogtak a japánok, valamint az olasz pilóta is mindössze tizennégy pontot kapart össze a végelszámoláskor, ezzel az egyéni tabella huszonkettedik helyén zárt. Az olasz meg is nevezte azt a területet, ami egyértelmű prioritása a csapatnak.

„A jó rajtok” – árulta el Marini a Crash.net-nek adott interjújában. – Ez a legfőbb prioritásunk. Ha a tizennegyedik helyre kvalifikálod magad, és javítasz négy helyet, akkor máris egyszerűbbé válik a verseny. Ez egy olyan terület, amin mindig dolgozunk. Bár a rajt korábban is az erősségeink közé tartozott, de az újítások és a módosítások elvitték ezt a rossz irányba, és egy problémás területté vált. Mára azonban ismét visszatértünk a megfelelő szintre.”

Marini elárulta, mennyit kell fejlődnie a Hondának az idei év első tesztjéig

Marini a sprintfutamokkal kapcsolatban is kifejtette véleményét: „A legjobb kompromisszum számomra, hogy egy versenyt rendezzünk vasárnap. Tudom, hogy ez egy olyan dolog, amit mi nem változtathatunk meg. A sprint a show-nak a része, és a nézőknek szól. Ami persze jó a rövidsége miatt, és ezt egy előremutató döntésnek vélem nézői oldalról. Azonban belülről azt gondolom, hogy a vasárnapi főfutam picit veszített az imázsából, kevésbé érzelmesebb már. Előre tudjuk, hogy ki szerepelhet a dobogón, ismerjük a gumikopást és az üzemanyag-fogyasztást, mivel nagy az átfedés a szombati és a vasárnapi erőviszonyok között.”

Mint ismeretes, a 2024-es szezonban a Ducati teljesen ledominálta a mezőnyt. A húsz versenyből tizenkilenc főfutamot és tizenhét sprintet nyertek meg, de arra is volt példa, hogy az első öt helyet teljesen kibérelték maguknak, hovatovább a thaiföldi sprintversenyen a legjobb nem-ducatis versenyző a KTM-es Brad Binder volt, aki a kilencedik (!) helyen látta meg a kockás zászlót. Marini exgyártójának (2021 és 2023 között a VR46 alakulatát erősítette) is odaszúrt.

„Régen nem tapasztaltunk ilyet, hogy egy gyártó ennyi motorral képviselteti magát az elejében, ugyanis volt egy kis szín benne (Honda-Yamaha-Honda-Yahama-Ducati) és ez egy külön pikantériát adott a bajnokságnak. Most vagy [Jorge] Martín, vagy Pecco [Bagnaia] oldalán kell hogy legyél, és ennyi. Azt gondolom, hogy ez a bajnokság legnagyobb problémája most” – fogalmazott Marini. Korábban pedig arról beszélt, hogy azt sem tartja kizártnak, hogy Marc Márquez érkezésével a bolognaiak az összes versenyt behúzzák 2025-ben.

A MotoGP reakciója a Ducati dominanciájára: Egyetlen csapatot sem kényszerítettünk a Ducatihoz

Marini második szezonját kezdi a gyári Honda színeiben, ezúttal is Joan Mir oldalán. Az idei RC213V február 1-jén debütál a nyilvánosság előtt. 

Vajon a világbajnok partner meghozza a sikert? – a Yamaha bemutatta csapatainak festését (képek)

0

Nem sokkal a shakedown első napjának lezárulta után a Yamaha bemutatta istállóinak idei színösszeállítását. A gyári alakulathoz az elmúlt években két vb-címet is szerző Pramac csatlakozott.

Új sebességi fokozatba kapcsolt az előszezon a MotoGP-ben. Pénteken ugyanis megkezdődött a shakedown, és ezzel párhuzamosan tovább folytatódik a bemutatók sora. Azok után, hogy a KTM csütörtökön mindkét csapatának külsejét leleplezte, most a Yamaha tette meg ugyanezt, nem sokkal azután, hogy véget ért a bejáratás első napja.

A hangvillások a 2022-es idény második fele óta igyekeznek kievickélni abból a gödörből, amely nem annyira mély, mint a Hondáé, de az előző szezonban ők sem állhattak dobogóra. A gyártók között ismét csupán a negyedik helyen végeztek, ám az idény utolsó harmadára voltak biztató jelek, aminek eredményeképpen a csapatvilágbajnoki tabellán sikerült lehajrázni a Trackhouse-t.

Magánál a gyári csapatnál nem sok változásról lehet beszámolni. Ami a pilótafelállást illeti, Fabio Quartararo és Álex Rins 2025-re is maradt a csapatnál. A versenyrészleg ügyvezető igazgatói pozíciójából leköszönő Lin Jarvis egyik utolsó „ajándéka” volt, hogy rávette a francia motorost, hogy két évvel hosszabbítson szerződést a gyártóval.

A jelenleg 25 éves pilóta a lehetőségekhez mérten tavaly is jó teljesítményt nyújtott, és ő végzett a legelőrébb azon versenyzők közül, akik a Ducati egyik állandó versenyzőjét sem előzték meg a tabellán (erre nem is volt esélyük). Többek között csapattársánál is sokkal több pontot gyűjtött, nem véletlen, hogy utóbbinak egyértelműen javulnia kell az előző évben nyújtott teljesítményéhez képest.

Quartararo nem tudta teljesíteni a Yamaha kulcsemberének utolsó nagy álmát

A két versenyző a tervek szerint szombaton fog először motorra ülni, ahogyan másik két márkatársuk is. Merthogy Jarvis másik nagy „ajándéka” a Pramac elcsábítása volt. Ennek köszönhetően a Yamahának 2022 után ismét van szatellitalakulata, ráadásul nem is akármilyen, hiszen az olasz istálló 2023-ban a csapatok között diadalmaskodott, míg tavaly Jorge Martínt segítette az egyéni vb-címhez.

Quartararo bejelentkezett a 2025-ös bajnoki címért, de a fizetésén „megosztozik” a Pramac vezérével

Más kérdés, hogy a motorhoz hasonlóan a versenyzők is kicserélődtek, hiszen a spanyol pilóta és Franco Morbidelli helyét Miguel Oliveira, valamint Jack Miller vette át. Mindketten két év után váltanak ismét gyártót, és talán mindkettőjüknek ez az utolsó esélye a MotoGP-ben. Utóbbinak biztosan, hiszen már az is kisebb meglepetés volt, hogy a KTM-es kudarc után még jutott hely neki a királykategóriában, igaz, a többséggel ellentétben csak az idei esztendőre kapott szerződést.

Oliveira úgy érzi, a Yamaha „nagyon-nagyon más”, mint az Aprilia, elárulta, miben kell javulnia

A Pramackal kapcsolatos legfrissebb hír egy fontos szponzori szerződés, hiszen a héten hivatalossá vált az a hónapokkal ezelőtt megszellőztetett információ, miszerint megállapodtak a Forma–1-ben szereplő Alpine-nal. A francia autómárka logója természetesen az érintett Yamahákon is kiemelt helyet kapott.

Hivatalos: egy másik gyártóval kötött szponzori szerződést a Pramac

A két királykategóriás istálló mellett a közös Moto2-es csapatot is bemutatták a Kuala Lumpurban rendezett eseményen. A Pramac Yamaha a szintén a japánok által támogatott VR46 Master Campet váltotta fel. A versenyzők itt is teljesen kicserélődtek, hiszen Ayumu Sasaki és Jeremy Alcoba helyére Tony Arbolino, valamint Izan Guevara érkezett.

Újabb részletek derültek ki a Pramac és a Yamaha együttműködéséről

A KTM kezdett az élen, de nem ez volt a MotoGP-shakedown első napjának igazi meglepetése

0

Pol Espargaró végzett az élen a MotoGP sepangi shakedownjának részben esős első napján, mögötte meglepetésre Ai Ogura zárt. A Honda nem vetette be újoncát, a Yamahánál Andrea Dovizioso ült motorra.

Immáron abból a szempontból is felébredt téli álmából a MotoGP, hogy királykategóriás motorok köröztek a pályán. Pénteken rendezték ugyanis a sepangi shakedown első napját, amelyen ugyan olykor eleredt az eső, de a gyártók ezzel együtt tudtak érdemi munkát végezni. Az eseményen hagyományosan csak a tesztpilóták és az újoncok vehettek részt, de a tavaly bevezetett koncessziós szabályok értelmében a Yamaha és a Honda az állandó versenyzőit is bevetheti. Erre azonban az első napon nem került sor, ami nem véletlen, hiszen előbbi nem sokkal a kockás zászló után leplezi le motorjainak színösszeállítását, míg utóbbi esetében szombaton rendezik a gyári alakulat bemutatóját.

A legjobb időt Pol Espargaró futotta meg. A Brad Binder motorjait hajtó pilóta 1:59.691 másodperces idővel zárta a napot. A KTM tehát biztatóan kezdett, bár vélhetően a mattighofeni gyártónál mentek rá a legjobban az egykörös tempóra. A Pedro Acosta gépeit vezető Dani Pedrosa 235 ezredes hátránnyal negyedikként végzett.

Az újoncok közül a Moto2 tavalyi világbajnoka, Ai Ogura volt a legnagyobb üde színfolt. Bár a köridőkből egyelőre nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni, a Trackhouse motorosától mindenképpen ígéretesnek számít, hogy mindössze 171 ezredes lemaradással a második helyet szerezte meg. A Gresininél bemutatkozó Fermín Aldeguer 191 ezredet kapott tőle, így ötödik lett.

Ami a harmadik debütánst, Somkiat Chantrát illeti, ő nem ment pályára, ami egy újonc esetében mindenképpen furcsa, hiszen náluk ilyenkor általában a megtett kilométerszámnak van a legnagyobb jelentősége. A Hondát így egyedül az idei évre tesztpilótává váló Takaaki Nakagami képviselte. Az LCR egykori versenyzője csak a második óra végén ment ki a pályára, végül pedig mindkét motorjával harmadik helyet érő időt teljesített. Ami a legjobb körét illeti, azzal 197 ezreddel maradt el Espargarótól.

A Yamaha erre az idényre szerződtette az állandó mezőnyből szintén kikerült Augusto Fernándezt, de az első napon nem ő, hanem a tavaly is tesztelő Andrea Dovizioso kapott lehetőséget. A 38 éves veterán összesen három motorra ült fel, és hatodikként zárt, bár 1 másodperc feletti hátrányát látva ennek már nincs jelentősége. A sajtóban felmerült, hogy az olasz motoros kipróbálhatja a Yamaha V4-es blokkját, de erre eddig nem került sor.

Dovizioso motorra ült a MotoGP shakedownján – vele együtt jön a Yamaha nagy újítása?

Ami pedig a Ducati és az Aprilia tesztpilótáit, Michele Pirrót és Lorenzo Savadorit illeti, náluk tényleg nem számított a köridő, ahogyan az sem, hogy az utolsó két pozícióban fejezték be a napot. Előbbi mindössze két motort tesztelt, utóbbi viszont rengeteget kísérletezett, és nem kevesebb mint nyolc gépet vitt a pályára.

Bautista alaposan megütötte magát a teszten, ráadásul nem bízik eléggé a motorjában

0

Álvaro Bautista meglehetősen nagyot bukott a Superbike-vb portimãói tesztjének második napján, aminek következtében apró sérülést szenvedett. A 40 éves versenyző egyelőre nem magabiztos a motoron, de bizakodva várja a Phillip Island-i felkészülést.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, Bahattin Sofuoğlu járt a legrosszabbul a Superbike-világbajnokság portimãói tesztjének második napján, hiszen a török újoncot kórházba kellett szállítani bukása után. Álvaro Bautista hozzá képest jóval olcsóbban megúszta az esését, de azért ő is nagyon megütötte magát, amikor kiment a vizes aszfaltcsíkra.

Megsérült az egyik újonc a Superbike-vb tesztjének esős második napján

Megpróbáltam kimenni, amikor esett – nyilatkozta. – A pálya csúszós volt, és amikor bementem a kilences kanyarba, figyelmeztetés nélkül elveszítettem a motor hátulját. Nagyot buktam, mert az a kanyar elég gyors. A bal karommal és kezemmel keményen nekicsapódtam a talajnak. Nem hiszem, hogy eltört volna valamim, de a kezem kicsit lehorzsolódott. Mindenesetre szerencsém volt.”

A kétszeres Superbike-világbajnok ennek ellenére délután folytatta a körözést, hogy lássa, a körülményekhez képest minden rendben van-e. „A baleset után meg tudtam tenni néhány kört, hogy ellenőrizzem a pozíciómat a motoron – fogalmazott. – Fájdalmas volt, de ez normális egy ilyen súlyos bukás után. Remélem, Phillip Islandre rendben leszek.”

Az időjárás finoman szólva nem könnyítette meg a mezőny dolgát az előszezon eddigi részében. A jerezi első napon erős szél fújt, a második napon pedig esett az eső, és ez utóbbi a portimãói két nap során is okozott kisebb-nagyobb problémát. Éppen ezért Bautistának sem volt elég ideje arra, hogy kellően megbarátkozzon az új Ducati Panigale V4 R-rel.

Nagyon rövidek voltak a tesztek, mert nem voltak jók a körülmények – jelentette ki. – Jerezben volt egy nagyon szeles napunk, ami megnehezítette a három hónap utáni visszatérést. A motorral kapcsolatos magabiztosság nem volt a legjobb. A második napon esett az eső, így [lényegében] egyetlen kört sem tudtunk megtenni. Itt, Portugáliában alapvetően ugyanaz volt a helyzet. Az első napon délelőtt vizes volt a pálya, délután pedig voltak rajta vízfoltok, és szelesebb volt, mint Jerezben. Szerdán ismét esős idő volt.”

Bár Bautista így is a harmadik helyen zárta a második napot Portimãóban, ennek nincs jelentősége, ahogyan annak sem, hogy közel 1 másodperccel maradt el Alex Lowestól és Toprak Razgatlıoğlutól. A spanyol pilóta a nehézségek ellenére optimistán várja az utolsó felkészülési etapot, amelyet február 17-én és 18-án, a szezonnyitó hetének elején rendeznek Phillip Islanden.

Remélem, hogy a lehető legtöbbet tudom kihozni az ausztráliai futamokat megelőző két tesztnapból, és elkezdhetek önbizalmat építeni – mondta. – Elvégeztünk néhány tesztet, de egyik beállításra sem volt sok időnk, így nem vagyok túlságosan magabiztos. Remélem, hogy Ausztráliában ezen tudok javítani, és jól felkészülök a hétvégére.”