back to top
2025. július 16. 16:20
Kezdőlap Blog Oldal 114

Két konkurens márkát egyszerre képviselni? – Miller bebizonyítja, hogy ez lehetséges

0

Érdekes ruházatban fog megjelenni Jack Miller az idei futamokon. Az ausztrál motorosnak ugyanis az a márka biztosítja a sisakot, amelynek konkurense a bőrruháját, a csizmáját és a kesztyűjét adja.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, pénteken rendezték a Yamaha bemutatóját, amelyen a gyári csapat mellett többek között a Pramac motorját is leleplezték. Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, az eseményen az állandó pilóták is megjelentek. Az éles szeműek pedig vagy akkor, vagy még inkább a közzétett stúdiófotókon kiszúrhatták, hogy Jack Miller ruházatával valami „nem stimmel”.

Vajon a világbajnok partner meghozza a sikert? – a Yamaha bemutatta csapatainak festését (képek)

Az ausztrál motoros ugyanis két, a piacon hatalmas vetélytársnak számító konkurens cég termékeit viselte. A SPEEDWEEK.com hívta fel rá a figyelmet, hogy ami a bőrruhát, a csizmát és a kesztyűt illeti, a négyszeres MotoGP-futamgyőztest a Dainese öltözteti, ám a fejvédelméért az Alpinestars a felelős, hiszen az általuk gyártott sisakot fogja viselni a 2025-ös idény során.

Utóbbi csak 2023 óta van jelen a gyorsasági motorversenyzésre alkalmas fejvédők gyártásának terén, és azóta Miller a márka nagyköveti pozícióját tölti be, ennek megfelelően az elmúlt két évben népszerűsítette a céget. Mindehhez természetesen megkapta a márka összes termékét, ahogyan egyébként Jorge Martín és Pedro Acosta is.

Csakhogy Miller az idei esztendőre a gyári KTM-től a Pramachoz szerződött, amely nemcsak Ducatiról Yamahára váltott, hanem a Dainesével is megegyezett, így ez a márka vált a csapat hivatalos ruházati szponzorává. Ennek következtében a 30 esztendős motorosnak váltania kellett arra a vállalatra, amellyel 2023 előtt egyébként ő is szerződésben állt.

Ami viszont a sisakot illeti, azt továbbra is a másik olasz márkától fogja kapni. Mindez azért is érdekes, mert a Dainese is gyárt fejvédőket az AGV-vel közösen. A MotoGP jelenlegi mezőnyéből Marco Bezzecchi és Luca Marini használja ezeket a termékeket, de korábban például Valentino Rossi is ezt viselte, ahogyan Miller is.

Az ausztrál pilóta szombaton és vasárnap már a pályán is kipróbálhatta a furcsa ruhakombinációt, hiszen a koncessziós szabályok lehetővé tették, hogy állandó versenyzőként is részt vegyen a sepangi shakedownon. Legközelebb két nap múlva, ugyancsak Malajziában fog motorra ülni a „normál” teszt keretében, amelyen már a teljes mezőny ott lesz.

Quartararo „csúcsidővel” nyomta le végig vezető márkatársát a shakedown zárónapján

Így segít a „bálvány” Pedrosa Viñalesnek, aki más helyzetben van, mint az elmúlt tíz évben

0

Maverick Viñales elárulta, Dani Pedrosa számos tippet ad neki a KTM tesztpilótájaként a motor vezetését illetően, amelyeket ő igyekszik beépíteni a stílusába. A 30 éves versenyző kiemelte, hogy hosszú idő után először nem kell foglalkoznia a fejlesztéssel.

Dani Pedrosának kulcsszerepe volt abban, hogy a KTM-nek sikerült szintet lépnie az elmúlt években. Bár 2019 óta nem sok futamon indult, de a tesztpilótaként elvégzett munkáját rengetegen méltatták már. A spanyol motoros idén is marad a gyártónál, és nem bizonyult igaznak a pletyka, miszerint a márka pénzügyi válsága miatt megválnak tőle.

Hivatalos: Pedrosa hosszabbított a KTM-mel, újabb évig marad a gyártó kötelékében

Ennek köszönhetően az újonnan érkezett versenyzők munkáját is tudja segíteni. A montmelói teszten láthattuk, ahogyan Enea Bastianinivel és Maverick Viñalesszel is beszélget, és bár saját elmondása alapján nem akar túlságosan beleszólni az állandó pilóták munkájába, azért elmondja a véleményét arról, hogy szerinte mit érdemes másképp csinálni. Honfitársa pedig kifejezetten hálás neki ezért.

Hiába az óriási tapasztalata, Pedrosa nem akar túlzottan beleszólni márkatársai munkájába

Nem csak azt mondja el, amit szeretnék – nyilatkozta Viñales a KTM bemutatóján. – Nyitott vagyok rá, hogy meghallgassam Danit, és megértsem, hogyan tudok javítani a vezetési stílusomon és a versenyzési módszeremen. Szerintem minden évben tanulni kell, és nagyon hálás vagyok azért, hogy Dani Pedrosa van mellettem, aki gyerekkorom óta az egyik bálványom. Sokat tanulhatok tőle, és megérthetem, hol tudok fejlődni, vagy esetleg hogyan tudom olvasni a versenyeket. Ez pedig nagyon fontos.”

Bár Viñalesnek és a többieknek a montmelói teszt óta nem volt alkalmuk hasznosítani a Pedrosától kapott információkat, a tízszeres királykategóriás futamgyőztes a tél folyamán igyekezett minél jobban elsajátítani ezeket. „Ezért edzettem sokat, mert próbálom beépíteni a vezetési stílusomba fogalmazott. – Szóval adott néhány [tanácsot], és ennek örülök.”

A KTM közelebb van a Ducatihoz, mint hinnénk?

A Tech3 pilótája emellett arra is rávilágított, hogy nem csak az új márka jelent számára nagy változást az idei évre. Viñales ugyanis 2015-ös bemutatkozásától kezdve egészen tavalyig végig gyári csapatál versenyzett előbb a Suzuki, majd a Yamaha, végül pedig az Aprilia kötelékében. Most viszont ez nem így lesz, aminek persze meglehetnek a hátrányai, de ő inkább az előnyét látja.

Hogy őszinte legyek, talán kilenc év után ez az első alkalom, amikor nem kell motort fejlesztenem – jelentette ki. – Szóval ez egy hatalmas változás. Koncentrálhatok magamra, a beállításokra. Emlékszem, tavaly még három köröm sem volt arra, hogy a beállításokon dolgozzak, idén viszont rengeteg időm lesz erre. Szóval azt kívánom, hogy ez nagy különbséget jelentsen a következő szint eléréséhez.”

Bemutató Damoklész kardja alatt – a KTM leleplezte csapatai idei festését (képek)

Megszólalt a gyári Ducati kulcsembere a Bagnaiával és Marc Márquezzel szembeni hozzáállásról

0

Manuel Poggiali leszögezte, azonos feltételeket kell biztosítani Francesco Bagnaia és Marc Márquez számára. A gyári Ducati versenyzőket segítő edzője nem aggódik a két pilóta között kialakuló dinamika miatt.

Most már nem kell túlságosan sokat várni, és körvonalazódhatnak a válaszok a MotoGP idei szezonját érintő legfontosabb kérdésekkel kapcsolatban. Többek között arra is választ kaphatunk, hogy mire megy egymással Francesco Bagnaia és Marc Márquez a gyári Ducatinál, amely jó eséllyel idén is a legerősebb istálló lehet.

Az érintetteknek aligha lesz könnyű dolguk a páros kezelését illetően. Közéjük tartozik a korábbi 125, illetve 250 köbcentiméteres világbajnok, Manuel Poggiali is, aki jelenleg a versenyzőket segítő edzőként dolgozik a gyári Ducatinál. Az olasz szakember elárulta, mit tart a legfontosabb tényezőnek a nemsokára kezdődő idény során.

Papíron ez a legsikeresebb csapat a cirkuszban – nyilatkozta a Corsedimotónak. – Marc nyolc és Pecco három világbajnoki címe biztosan olyan számok, amelyekkel más istálló nem rendelkezik. Ez azonban már a múlt, minket pedig a jelen érdekel. Meg akarjuk nyerni ezt a bajnoki címet. A mi részünkről az a fontos, hogy igyekezzünk mindkét versenyzőt a lehető legjobban kezelni, mindkettőjüket ugyanolyan bánásmódban részesíteni, nyilvánvalóan ugyanazokat az eszközöket adni nekik, és mindkettőjüknek a lehető legjobb körülményeket biztosítani. Technikai személyzetként és csapatként ez a legfontosabb.”

Rossi atyai tanácsa Bagnaiának: nem eshet bele Marc Márquez csapdájába

A közvélemény egy része úgy véli, a gyári Ducati nem fogja megúszni házon belüli konfliktus nélkül, hiszen mégiscsak a jelenlegi mezőny két legeredményesebb pilótájáról van szó, akik jó eséllyel a bajnoki címért fognak küzdeni. Poggiali azonban nem aggódik túlságosan emiatt, és úgy gondolja, hogy jó lesz együtt dolgozni velük.

Szerintem rendben lesz – fogalmazott. – Úgy vélem, Pecco és Marc is nagyon gyors versenyző, két tehetség és bajnok, ahogyan azt már megmutatták. Többet értek el a többieknél a bajnoki címek tekintetében, részben a lehetőségeiknek és az években mért tapasztalatuknak köszönhetően. Ugyanakkor azt gondolom, hogy mindketten félelmetes pilóták, igazi bajnokok, kiváltság lesz velük együtt dolgozni. Mindenesetre a Ducatinál csak egy cél van, és amelyikük a jobb, az fogja elérni.”

Az elmúlt három napon rendezték a MotoGP shakedownját Sepangban, de a szabályok szerint ezen az eseményen Bagnaia és Márquez nem ülhettek motorra. A szerdától péntekig tartó teszten azonban természetesen már ők is részt vesznek, így a montmelói teszt után folytatódhat az együttműködésük, amelynek a február 28-a és március 2-a között esedékes thaiföldi szezonnyitótól lesz igazi tétje.

A Ducati tesztpilótája rávilágított, miért megy nekik nehezen a motorfejlesztés

0

Michele Pirro a sepangi shakedown alatt rámutatott, a Ducati motorját nehéz fejleszteni, mivel már most is nagyon jó. A bolognaiak tesztpilótája elárulta, egyelőre még nem tudta megosztani a frissen szerzett tapasztalatait a versenyzőkkel. Pirro mindemellett röviden a kollektív tesztre is előretekintett.

Vasárnap befejeződött a shakedown, amelyen a szabályok értelmében az újonc Fermín Aldeguer mellett csak a tesztpilóta, Michele Pirro képviselte a Ducatit. Pirro több újdonságot is kipróbált Sepangban, amelyek közül a jelentősen átalakított burkolat nevezhető a legjelentősebbnek. Bár a Ducati idén is versenyeztetni fogja a tavalyi prototípusát, a fejlesztési munka természetesen az újra, a Desmosedici GP25-re irányul, amelyre Francesco Bagnaia és Marc Márquez mellett Fabio Di Giannantonio ülhet fel. Egyébként a Ducati elmúlt évekbeli dominanciáját látva joggal lehetne azt gondolni, hogy a tesztpilótájuknak könnyű dolga van, ám ez nem feltétlenül igaz.

Quartararo „csúcsidővel” nyomta le végig vezető márkatársát a shakedown zárónapján

„A szokásos munkámat végzem, próbálom fejleszteni a motort – nyilatkozta Pirro a GPOne-nak. – Viszont ez nem könnyű, mert nagyon jó alapokról indulunk, de persze azért próbálkozunk. Van egy új burkolatunk, és néhány más új kisebb részlet is. Reméljük, hogy valamekkora lépést meg tudunk tenni előrefelé a gyári [motort használó] versenyzőket segítve, még ha, ismétlem, ez nem is könnyű. Mindenesetre van néhány lapunk, amit kijátszhatunk. Vannak pozitívumok, de majd a következő napokban meghallgatjuk, hogy mit mond Pecco, Marc és Fabio.”

Egyelőre még a másik irányba sem folyt az információ, mivel Pirrónak nem volt ideje arra, hogy megossza a tapasztalatait a többiekkel. „Még nem beszéltem velük. És az elmúlt napokban több olyan dolgot is megcsináltam, kipróbáltam, amire a versenyzőknek nincs idejük, így nem sokat foglalkoztunk a puszta teljesítménnyel, de azért persze gyűjtöttünk néhány visszajelzést” – árulta el.

Bagnaiáék szerdától kezdve köröznek majd Sepangban, hiszen február 5-én kezdődik az első idei kollektív teszt, ahol a Ducatinál a többi gyártót is figyelni fogják. „Sepangban tavaly gyorsak voltak a KTM-ek, és szerintem ők most is benne lesznek a játékban. Érdekes lesz látni, hogy ki mennyire keményen dolgozik a teszten – tekintett előre Pirro. – Biztosan közelebb fognak kerülni hozzánk, de azt majd csak később látjuk megy, hogy mennyivel. Leginkább arra vagyok kíváncsi, hogy Martín milyen lesz az Aprilián. De azért szerintem még mindig a Ducati motorja a referencia.”

A KTM közelebb van a Ducatihoz, mint hinnénk?

Rossi nagy hibája ellenére is dobogóra állhatott a legendás futamon

Valentino Rossi egységével második lett a Bathursti 12 órás futamon. A 46-os csapat az egész viadal során kifejezetten versenyképes volt, de a Doktor hibája miatt félidőben visszaestek a középmezőnybe. A drámai végjáték azonban szerencsésen alakult számukra, így végül felállhattak a dobogóra.

Nem sokkal ezután, hogy kiderült, Valentino Rossi idén is a hosszútávú-világbajnokságon vesz részt, a Doktor Ausztráliában ült autóba. Harmadik alkalommal indult el a legendás Bathursti 12 óráson, amelynek helyszíne, a Mount Panorama Circuit egy nagyon megterhelő pálya, mind a pilótákra, mint az autókra nézve. Rossi eddigi próbálkozásai alkalmával mindez fő szerepet játszott, hiszen egyszer egy technikai, egyszer pedig egy vezetői hiba miatt bukta el a dobogót.

Rossi harmadszor is részt vesz a legendás versenyen, ahol eddig nem volt szerencséje

Rossi egysége némileg megváltozott az idei futamra, hiszen Maxime Martint Charles Weerts váltotta, miközben Raffaele Marciello maradt az autóban. Ami viszont nem változott, hogy a WRT istálló által felkészített BMW M4 GT3 Evo a 46-os rajtszámmal vágott neki a viadalnak.

A hétvége érdemi része nem indult jól az egységnek, hiszen csak a tizenharmadik rajthelyet szerezték meg az időmérőn. Viszont a rajt utáni órákban világossá vált, hogy a WRT idén nagyon eltalálta a BMW-k beállításait, mivel mind Rossiék gépe, mind a 32-es rajtszámú testvérautó a leggyorsabbak között volt. Így sokáig a 32-es, majd a 46-os vezette a futamot, de a félidőhöz közeledve az eltolt bokszstratégia miatt a 32-es visszavette az első helyet.

Rossi eddig a pontig, ahogy általában véve a verseny későbbi részében is, nagyon jó tempót diktált, és lényegében hibátlanul vezetett. A futam alatt elmondta, hogy a Mount Panoramán kifejezetten sokat számít a tapasztalat, így úgy érzi, a mostani a legjobb próbálkozása az eddigiek közül. Az olasz pilóta azt is elárulta, a BMW-k előnye részben abból származik, hogy üzemanyagspórolást célzó üzemmódjuk jobb, mint a többieké, ilyenkor gyorsabbak a riválisoknál.

Viszont Rossi következő etapja már nem ment le problémamentesen: véletlenül előzött egy biztonsági autós időszakban. Az egység emiatt áthajtásos büntetést kapott, amit letöltve visszaestek a középmezőnybe, a nyolcadik helyre. A 46-os innen folyamatosan kapaszkodott vissza, közeledett a szinte végig vezető testvérautóra. Ebből Rossi is kivette a részét, és a küzdeni akarása még akkor is megmutatkozott, amikor az utolsó etapja végén visszavitte az autót. Egy kicsit túl gyorsan érkezett be a bokszutcába, így a BMW hozzáért a külső falhoz, de szerencsére egyáltalán nem sérült meg.

Végül az utolsó órát az ötödik helyen kezdték meg, de szerencséjük volt a vetélytársaik stratégiájával. Két előttük lévő egység ugyanis arra játszott, hogy még egyszer ki fog jönni a biztonsági autó, mivel anélkül nem bírták volna végig üzemanyaggal. Végül nem jött be a várakozásuk, így a 46-osban ülő Marciellónak csak egy előzést kellett bemutatnia a második hely átvételéhez. Az olasz versenyző végül egy gyönyörű manőverrel ment el a 77-es rajtszámú Craft Bamboo-Mercedes mellett. A WRT és a BMW így kettős győzelemmel zárta a viadalt, hiszen a 32-es aránylag simán bejött az első helyen. Rossinak tehát harmadik próbálkozásra végre meglett az áhított dobogó Bathurstban.

Quartararo „csúcsidővel” nyomta le végig vezető márkatársát a shakedown zárónapján

0

Fabio Quartararo az utolsó percekben vette át a vezetést a sepangi shakedown harmadik napján új márkatársától, Jack Millertől. Quartararo 1:57.794 másodperces körével megfutotta a teljes teszt legjobb idejét. A kifejezetten aktív Yamaha-pilótákat Aleix Espargaró tudta a leginkább megközelíteni, majd Ai Ogura és Pol Espargaró következett a sorban.

Vasárnap ért véget a háromnapos shakedown, amelynek szokás szerint Sepang adott otthont. Az időjárás ezúttal csupán néhány délutáni órában hátráltatta a résztvevőket. Ráadásul akkor is csak szitált az eső, így sokan a csapadék és a veszélyt jelző zászlók ellenére is pályán maradtak. Ugyanilyen munkamorál jellemezte a motorosokat a nap elején is, hiszen már az első órában mindegyiküknek volt mért köre.

Quartararo sokáig vezetett, de végül Rins repítette az élre a Yamahát a shakedown második napján

A zárónapon ismét messze a Yamaha volt a legaktívabb. A bemutatóját pénteken tartó gyártó öt fővel képviseltette magát a tizenhárom résztvevő között. A tesztpilóták közül ezúttal Andrea Dovizioso nem, csak Augusto Fernández kapott lehetőséget. A motorosok ismét a 2025-ös prototípus alkatrészeit tesztelték, többek között a (látszólag) legújabb aerocsomagot. Tehát a V4-es blokkot minden valószínűség szerint ezúttal sem próbálták ki.

A gyári Yamaha új csapatfőnöke rámutatott, „valami őrültséget” csinálnak a fejlesztés terén

A nap elején elsőként a Yamaha egyik versenyzője, Álex Rins hajtott pályára. Viszont az első óra végén már csapattársa, Fabio Quartararo vezetett 1:58.283 másodperccel. A második óra végét aztán az iwataiak egyik új igazolása, Jack Miller köszöntötte az élen 1:58.103-mal. Az ausztrál motoros ezzel az idővel egészen az utolsó tíz percig az első helyen maradt. Azonban ekkor Quartararo megrázta magát, és 1:57.794-gyel megfutotta a teljes shakedown legjobb idejét. Persze azt ismét fontos leszögezni, hogy ezeknek a köridőknek nincs sok jelentősége, amit jól mutat, hogy a 2021-es MotoGP-bajnok még így is 1.457-tel elmaradt a pályacsúcstól.

A harmadik helyen a Honda tesztpilótája, Aleix Espargaró zárta a napot, a ténylegesen az utolsó pillanatokban megfutott 1:58.103-as körével. Espargaró ekkor az RC213V legújabb változatát vezette, amit megelőzően egy új oldalsó burkolati elemet külön is tesztelt. Utóbbival a feltételezések szerint a ground effect hatását akarja még inkább kiaknázni a japán gyártó. Egyébként az kifejezetten érdekes, hogy a Honda a Yamahával szemben ezúttal sem volt túl aktív. Espargaró mellett egyedül az újonc Somkiat Chantra gurult pályára, pedig az asakaiak is bevethették volna az összes motorosukat. Ráadásul Chantra nem is töltött kint túl sok időt, és az utolsó helyen fejezte be a tesztet.

A Hondával szemben az Aprilia száz százalékban kihasználta a lehetőségeit, bár ez a noaleik esetében ismét csak két főt jelentett: a tesztpilóta Lorenzo Savadori mellett a újonc Ai Ogura körözött az RS-GP25-tel. A tavalyi Moto2-es világbajnok pedig ismét meggyőző volt, hosszú versenyszimulációkat teljesített különösebb hiba nélkül, majd 1:58.208-cal negyedikként zárta a gyakorlást.

A KTM ismét pályára küldte két tesztpilótáját, Pol Espargarót és Dani Pedrosát, előbbi Brad Binder, utóbbi Pedro Acosta motorjait próbálgatta. Emellett több aeroelemet külön is teszteltek, és ennek részeként egy némileg furcsa orrú motort is megjárattak. Mellékesen a jobb időt Espargaró futotta meg, aki 1:58.291-gyel ötödik lett.

A Ducatit szintén ketten, az újonc Fermín Aldeguer és a tesztpilóta Michele Pirro képviselték. A jobb idő Aldeguer neve mellé került, aki 1:58.421-gyel hatodikként fejezte be a napot. Viszont az érdekesebb újításokat ismét Pirro motorján lehetett felfedezni, például a jelentős változásokon átesett új burkolatot, amellyel a ground effect hatását akarja még inkább kihasználni a gyártó. Emellett még több új aeroelem is felkerült Pirro gépére, többek között egy új fogazott farokelem.

Tardozzi: Marc Márquez meg akarja szerezni a kilencedik és tizedik bajnoki címét – ilyenek a bajnokok

0

Davide Tardozzi nagyon büszke arra, hogy Marc Márquez a Ducatit választotta. Tardozzi úgy látja, Márquez igazi bajnoki mentalitással rendelkezik, hiszen mindig többet akar elérni, és jobbá akar válni. A gyári Ducati csapatfőnöke a nehéz döntéseket is meg fogja hozni, ha arra lesz szükség, de szerinte azok miatt sem Márquez, sem Francesco Bagnaia nem fog neheztelni.

A tavalyi „átmeneti”, a Gresininél töltött szezonja után idén újra egy gyári istállót erősít Marc Márquez, méghozzá a Ducatiét. A bolognaiaknál az előző három MotoGP-bajnoki címből kettőt megnyerő Francesco Bagnaia lesz a csapattársa. Ezt az eddig összesen tizenegy világbajnoki trófeát összegyűjtő duót csapatfőnökként Davide Tardozzi fogja irányítani, akinek személyesen is sokat jelentett, hogy a spanyol versenyző hozzájuk igazolt.

Rossi atyai tanácsa Bagnaiának: nem eshet bele Marc Márquez csapdájába

„Nagyon büszke vagyok arra, hogy Marc a Ducatit választotta. A komoly sérülései után úgy döntött, hogy hozzánk igazol. A Ducatira esett a választása ahhoz, hogy megpróbálja újra megnyerni a világbajnokságot. Ez büszkeséggel tölt el, és azt jelenti, hogy nagyon jól dolgoztunk – mutatott rá Tardozzi. – De persze büszkék vagyunk arra a döntésünkre is, amikor egy fiatal versenyzőre, Peccóra fogadtunk, aki akkor még nem nyert [királykategóriás] versenyt, és utána olyan sokat sikerült elérnünk vele.”

Viszont Márquez nem olyan egyenes úton jutott el a gyári Ducatihoz, mint Bagnaia. Ahogy az ismert, a MotoGP-pályafutása első hét évében szinte végig uralta a királykategóriát a Honda színeiben, vagy legalábbis folyamatosan ott volt az élmezőnyben. 2013 és 2019 között hat világbajnoki címet nyert, és rekordot rekordra halmozott. Azonban a 2020-as szezonnyitón jött a felkartörése, ami miatt a karrierje valóságos kálváriává változott. 2022-ben ismét meg kellett műteni a sérült testrészét, és akkor még a visszavonulás gondolata is felvetődött benne. Ám végül kitartott, és a tavalyi harmadik helyével megmutatta, ismét számolni kell vele.

Marc Márquez csapatjátékos akar lenni a gyári Ducatinál: „Nem az számít, hogy melyikünk nyer”

„Marc még jobb akar lenni, még a mostaninál is jobb, és meg akarja szerezni a kilencedik és tizedik bajnoki címét. A bajnokok ilyenek, soha nem elégedettek, újra és újra nyerni akarnak. Az tetszett a legjobban Marcban, hogy milyen nagy alázattal érkezett a Ducatihoz, mintha egy fiatal lenne, mintha még sosem nyert volna. Ez az egyik erőssége, hogy úgy tud hozzáállni mindenhez, mintha még soha semmit sem nyert volna. Erre pedig csak egy igazi bajnok képes.”

Persze két ilyen, bajnoki mentalitású pilótával könnyen lehetnek összefeszülések, érdekellentétek csapaton belül. Tardozzinak viszont jó oka van arra, hogy ne tartson az ilyen helyzetek elfajulásától. „Ha nehéz döntéseket kell hoznom, akkor azt meg fogom tenni, ez is a munkám része – tekintett előre. – De az a tisztelet, amelyet Pecco és Marc között látok kifejlődni, lehetővé teszi, hogy ezeket a döntéseket gond nélkül meghozzam. Mindketten tudják, én mindent megteszek azért, hogy a lehető legmagasabb szintre emeljem őket. Így pedig azt is tudniuk kell, hogy ha hozok egy döntést, még ha nem is tetszik nekik, az mindannyiunk érdekét, a közjót fogja szolgálni.”

Bagnaia és Marc Márquez: elfér két dudás egy csárdában? A jelek szerint igen, de…

A gyári Yamaha új csapatfőnöke rámutatott, „valami őrültséget” csinálnak a fejlesztés terén

0

Zökkenőmentesen vette át a Yamaha gyári csapatának vezetését Paolo Pavesio. Az olasz szakember szerint hatalmas megterhelést jelent nekik, hogy az új V4-es blokkot és a hozzá szükséges motort a mostani gépükkel egyszerre fejlesztik. Pavesio arra is válaszolt, hogy mikor mutatkozhat be versenykörülmények között az új erőforrás, illetve, hogy mindenképp ragaszkodni fognak-e hozzá.

Pénteken tartotta a bemutatóját a Yamaha, amely 26 év óta először új vezető alatt kezdte meg a MotoGP-szezonra való felkészülést. Lin Jarvist Paolo Pavesio váltotta a versenyrészleg ügyvezető igazgatói pozíciójában. Pavesio, aki korábban az európai részleg marketing- és versenyigazgatója volt, nehéz helyzetben vette át a kormányt, hiszen a Yamaha jelenleg nem a legjobb időszakát éli.

Vajon a világbajnok partner meghozza a sikert? – a Yamaha bemutatta csapatainak festését (képek)

Viszont az iwataiak mindent megtesznek, hogy visszatérjenek az élmezőnybe, például elkezdtek egy teljesen új V4-es motorblokkot fejleszteni. Mára ugyanis ők az egyedüliek a MotoGP-ben, akik soros elrendezésű erőforrást alkalmaznak, és mivel a sikerek mostanában elmaradtak, új megoldás felé néztek. Viszont ilyen körülmények között nem könnyű vezetőt váltani, de nekik mégis jól sikerült.

„Soha nem gondoltam volna, hogy az átmenet ilyen jó és zökkenőmentes lesz – nyilatkozta Pavesio a SPEEDWEEK-nek. – Nagyon szorosan dolgoztunk együtt az elmúlt hat hónapban. A tudásátadás nagyon jól ment, most pedig próbálom összeállítani a darabokat. Sok technikai jellegű kihívás van előttünk, de nagyon nyitottan állunk ezekhez.”

A Yamaha az eddigi leghosszabb MotoGP-szezonján van túl, de már látszik a fény az alagút végén

„És ezzel el is érkeztem a V4-es motorblokkhoz: a leggyorsabb motorok ma V4-es blokkal rendelkeznek, mi pedig nyitottak vagyunk arra, hogy valami újat tanuljunk – magyarázta. – De így valami őrültséget csinálunk, ugyanis a jelenlegi M1 fejlesztése is folytatódik. A versenyzők új vázat kapnak, valamint új aerodinamikai és elektronikai csomagot is, tehát rengeteg új dolgot kell tesztelniük. És mindezzel párhuzamosan egy teljesen új motort is fejlesztünk, mivel a V4-est nem lehet csak úgy beletenni a mostaniba. Szóval próbáljuk megépíteni a leggyorsabb motort, de emellett próbáljuk az M1-et is a lehető leggyorsabbá tenni.”

A V4-es blokkot az eredeti tervekkel ellentétben egyelőre még nem próbálták ki pályán, amibe a Shakedown első két napját is bele kell érteni. Viszont sokakat már most az foglalkoztat, hogy mikor láthatják majd egy versenyhétvégén, de Pavesio szerint nekik még várniuk kell. „Lesz egy olyan pillanat, amikor az új projekt megelőzi a régit. Ez lesz az a pillanat, amikor elkezdünk szabadkártyákon gondolkodni, de ez biztosan nem 2025-ben fog megtörténni – jelentette ki az olasz szakember. – Viszont talán már 2026-ban vagy 2027-ben ez lesz az új technikai platformunk.”

Quartararo sokáig vezetett, de végül Rins repítette az élre a Yamahát a shakedown második napján

Bár nagyon sok erőforrást áldoznak a V4-es blokkra, Pavesio szerint, ha a soros elrendezésű erőforrásuk bizonyul jobbnak, akkor nem fognak váltani. „Nem egy ideológiát követünk. Csupán olyan motort szeretnénk, amellyel győzni tudunk – szögezte le. – Persze nagyra értékeljük az összes eredményt, amelyeket az M1-gyel értünk el, de most megpróbálunk egy gyorsabb konfigurációt, a jelenlegi motor egy gyorsabb testvérét létrehozni.”

Mir olyat hallott a Marc Márqueztől megörökölt mérnökétől, ami reményt adhat a Hondának

0

Joan Mir elárulta, versenymérnöke, Santi Hernández kifejezetten derűlátó a Honda 2025-ös évével kapcsolatban, ő pedig hisz neki. A spanyol motoros az új technikai igazgató, Romano Albesiano beilleszkedését is méltatta, míg csapattársa, Luca Marini úgy véli, valóban előreléphetnek, de ehhez hibátlan munkára van szükség.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a gyári Honda magyar idő szerint szombat délelőtt tartotta motorbemutatóját, amelyen az új festés mellett arra is fény derült, hogy a Repsolt a Castrol váltja fel mint főszponzor. Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, az eseményen a két állandó pilóta is jelen volt, és utána nyilatkoztak is a sajtónak.

Új főszponzort jelentett be a gyári Honda, ilyen lett a motor új festése (képek)

Joan Mir kifejezetten rossz hangulatban szállt le a motorról a tavalyi montmelói teszt után, mondván, a gyártó alig próbált ki új alkatrészt. Ehhez képest most sokkal derűlátóbbnak bizonyult. Ebben a Marc Márquez 2023-as távozásával megörökölt versenymérnökének, Santi Hernándeznek is van szerepe, aki ugyancsak optimistán várja az idényt.

Marini megcáfolta Mir kritikáját, szerinte egy teljesen új motort próbálhattak ki a teszten

Múlt héten beszéltem Santival, és nagyon boldog volt – nyilatkozta a spanyol motoros. – Santi pedig egy olyan ember, aki világosan fejezi ki az érzelmeit, nem rejti véka alá azokat. Azt mondta, hogy »figyelj, Joan, tavaly, az év elején kijelentettem, hogy valószínűleg nehézségekbe fog ütközni az általuk választott irány. Az idei évre vonatkozóan viszont talán kicsit mást tudok mondani.« Biztosan nehéz esztendő lesz, de kezdek nyugalmat látni, és bízom a folyamatban.”

Persze az már-már borítékolható, hogy ha máshol nem is, a munkafolyamatok terén legyen változás, hiszen a Honda ezúttal hajlandó volt európai szakembert szerződtetni a mérnöki csapat élére, és az Apriliától érkező Romano Albesianót nevezte ki technikai igazgatónak. Az pedig már csak hab a tortán, hogy vele együtt megérkezett Aleix Espargaró is a tesztcsapathoz.

Úgy vélem, amikor olyan emberek csatlakoznak az istállóhoz, mint Romano, sokkal inkább, mint Aleix, mert az ő feladata végső soron az, hogy tesztpilótaként elmondja a véleményét… – fogalmazott Mir. – Aleix nincs hatással a mérnöki struktúrára. Sokkal inkább Romano az, akinek a munkamódszerét be kell vezetni a Hondánál. Vagy talán nem bevezetni, hanem alkalmazkodni hozzá. Az alapján, amit láttam, nagyon módszeresen dolgozik. Van egy irány, amelyet követnünk kell. Minden nap követjük a szabályokat, ő mindent rendkívül tisztán akar [végezni]. Ez a munkamódszer korábban bevált neki, ezért normális, hogy itt, a Hondánál is így akarja csinálni. Szeretném megtudni, hogy a Honda teljes szabadságot ad-e neki, hogy mindent beleadjon. Valószínűleg igen. Nagyon pozitívnak tartom azt, ahogyan alkalmazkodik mindehhez.”

Mir mellett csapattársa, Marini is megszólalt, aki a tavalyi év végén kijelentette, szerinte az általa javasolt irányt érdemes követni. Az olasz pilóta úgy vélekedett, hogy ha minden jól megy, akkor a szezon második felére jelentős javulást fognak tapasztalni. A kétszeres MotoGP-dobogóst megkérték, hogy reagáljon a néhány hónappal ezelőtti szavaira.

Marini elárulta, mennyit kell fejlődnie a Hondának az idei év első tesztjéig

Szerintem jelenleg túl korai ezt érezni, ez általános dolog, mert tudom, hogyan működik a Honda, és azt gondolom, hogy az idény első részében, a sepangi teszten egy új vázat fogunk kipróbálni – jelentette ki. – Ugyanakkor továbbra is mindenen állítanunk kell, de a tavalyi irányt és visszajelzéseket követve úgy vélem, a mostani idényt magasabb szinten kezdhetjük. Biztos, hogy ez sem lesz elég ahhoz, hogy harcba szálljunk azért, amit el akarunk érni. A szezon első részének vége, körülbelül a fele viszont jó pillanat lehet arra, hogy megpróbáljunk valami jobbat alkotni egy jobb, versenyképesebb csomaggal. Azonban mindennek a megfelelő irányba kell mennie, hibák nélkül. Szóval ez nem könnyű.”

Ahelyett, hogy visszahozta volna a világbajnokságba, a KTM megvált a legendás márkától

0

A KTM-et is birtokló Pierer Mobility AG eladta az MV Agustában lévő részesedését. Ezzel az olasz márka visszakerült korábbi tulajdonosához.

Újabb jól látható következménye lett annak, hogy a KTM, illetve az azt birtokló Pierer Mobility AG komoly pénzügyi problémákkal küszködik. Mint ismert, a cég jelenleg csődvédelmi eljárás alatt áll, és bár az érintettek igyekeznek a lehető legpozitívabb színben láttatni a helyzetet, továbbra sem lehet készpénznek venni, hogy mindez kedvező kimenetellel zárul.

Az pedig most már teljesen biztos, hogy a cégcsoport kénytelen volt megválni egyik márkájától. Pénteken ugyanis hivatalosan is megtörtént az MV Agusta eladása. Az előző év tavasza óta a Pierer Mobility AG birtokolta a vállalat 50,1 százaléknyi tulajdonjogát, vagyis többségi részesedést szerzett benne, de, ahogyan arról korábban is beszámoltunk, az illetékes bíróság eladásra kötelezte őket.

Rákényszerítik az MV Agusta eladására a KTM-et, miközben hatósági vizsgálat indult a gyártó ellen

Az MV Agusta kifejezetten eredményes évet zárt 2024-ben, és ezt a tendenciát akarták megőrizni, nem pedig részesévé válni a KTM szerkezeti átalakításának. „Az MV Agusta számára sikeres év után a Pierer Mobility AG-nál nemrég kibontakozott helyzet jelentős hatással lehetett volna a schirannai márka működésére” – olvasható a varesei vállalat közleményében.

Az MV Agusta tulajdonjoga és teljes irányítása így visszakerült a korábbi gazdájához, az orosz Sardarov családhoz, élén Timur Sardarovval. Ami pedig a motorsportot illeti, bár a KTM vezetése tavaly belengette, hogy szatellitcsapatként visszahozzák a gyorsaságimotoros-világbajnokság első évtizedeiben óriási dominanciát kialakító márkát, ám ez így nyilvánvalóan nem fog megtörténni.

A KTM lemondhat a legendás márkáról, amelynek így messze kerülhet a MotoGP-be való visszatérése

Mindannyiunkat büszkeséggel tölt el ez a pillanat az MV Agustánál – nyilatkozta Sardarov. – A vállalat feletti teljes irányítás visszaszerzése azt jelenti, hogy most erősebbek vagyunk, és minden eddiginél jobban összpontosítunk a kiválóságra. Az elmúlt két év során a cég jelentősen megerősítette a folyamatait, rendszereit és munkaerejét. Ezek a strukturális változások képezik a 2024-ben elért rendkívüli eredmények alapját, és a következő években is ezek fogják meghatározni a sikerünket. Teljes mértékben bízom a vezetőségi csapatunkban, amelynek víziója, illetve a megújult márkakereskedői hálózatunk elkötelezettsége és szakmaisága új magasságokba repíti az MV Agustát.”

Reagált a pletykákra az MV Agusta, részben cáfolta a sajtóban megjelent híreket