back to top
2025. július 17. 10:16
Kezdőlap Blog Oldal 116

A KTM kezdett az élen, de nem ez volt a MotoGP-shakedown első napjának igazi meglepetése

0

Pol Espargaró végzett az élen a MotoGP sepangi shakedownjának részben esős első napján, mögötte meglepetésre Ai Ogura zárt. A Honda nem vetette be újoncát, a Yamahánál Andrea Dovizioso ült motorra.

Immáron abból a szempontból is felébredt téli álmából a MotoGP, hogy királykategóriás motorok köröztek a pályán. Pénteken rendezték ugyanis a sepangi shakedown első napját, amelyen ugyan olykor eleredt az eső, de a gyártók ezzel együtt tudtak érdemi munkát végezni. Az eseményen hagyományosan csak a tesztpilóták és az újoncok vehettek részt, de a tavaly bevezetett koncessziós szabályok értelmében a Yamaha és a Honda az állandó versenyzőit is bevetheti. Erre azonban az első napon nem került sor, ami nem véletlen, hiszen előbbi nem sokkal a kockás zászló után leplezi le motorjainak színösszeállítását, míg utóbbi esetében szombaton rendezik a gyári alakulat bemutatóját.

A legjobb időt Pol Espargaró futotta meg. A Brad Binder motorjait hajtó pilóta 1:59.691 másodperces idővel zárta a napot. A KTM tehát biztatóan kezdett, bár vélhetően a mattighofeni gyártónál mentek rá a legjobban az egykörös tempóra. A Pedro Acosta gépeit vezető Dani Pedrosa 235 ezredes hátránnyal negyedikként végzett.

Az újoncok közül a Moto2 tavalyi világbajnoka, Ai Ogura volt a legnagyobb üde színfolt. Bár a köridőkből egyelőre nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni, a Trackhouse motorosától mindenképpen ígéretesnek számít, hogy mindössze 171 ezredes lemaradással a második helyet szerezte meg. A Gresininél bemutatkozó Fermín Aldeguer 191 ezredet kapott tőle, így ötödik lett.

Ami a harmadik debütánst, Somkiat Chantrát illeti, ő nem ment pályára, ami egy újonc esetében mindenképpen furcsa, hiszen náluk ilyenkor általában a megtett kilométerszámnak van a legnagyobb jelentősége. A Hondát így egyedül az idei évre tesztpilótává váló Takaaki Nakagami képviselte. Az LCR egykori versenyzője csak a második óra végén ment ki a pályára, végül pedig mindkét motorjával harmadik helyet érő időt teljesített. Ami a legjobb körét illeti, azzal 197 ezreddel maradt el Espargarótól.

A Yamaha erre az idényre szerződtette az állandó mezőnyből szintén kikerült Augusto Fernándezt, de az első napon nem ő, hanem a tavaly is tesztelő Andrea Dovizioso kapott lehetőséget. A 38 éves veterán összesen három motorra ült fel, és hatodikként zárt, bár 1 másodperc feletti hátrányát látva ennek már nincs jelentősége. A sajtóban felmerült, hogy az olasz motoros kipróbálhatja a Yamaha V4-es blokkját, de erre eddig nem került sor.

Dovizioso motorra ült a MotoGP shakedownján – vele együtt jön a Yamaha nagy újítása?

Ami pedig a Ducati és az Aprilia tesztpilótáit, Michele Pirrót és Lorenzo Savadorit illeti, náluk tényleg nem számított a köridő, ahogyan az sem, hogy az utolsó két pozícióban fejezték be a napot. Előbbi mindössze két motort tesztelt, utóbbi viszont rengeteget kísérletezett, és nem kevesebb mint nyolc gépet vitt a pályára.

Bautista alaposan megütötte magát a teszten, ráadásul nem bízik eléggé a motorjában

0

Álvaro Bautista meglehetősen nagyot bukott a Superbike-vb portimãói tesztjének második napján, aminek következtében apró sérülést szenvedett. A 40 éves versenyző egyelőre nem magabiztos a motoron, de bizakodva várja a Phillip Island-i felkészülést.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, Bahattin Sofuoğlu járt a legrosszabbul a Superbike-világbajnokság portimãói tesztjének második napján, hiszen a török újoncot kórházba kellett szállítani bukása után. Álvaro Bautista hozzá képest jóval olcsóbban megúszta az esését, de azért ő is nagyon megütötte magát, amikor kiment a vizes aszfaltcsíkra.

Megsérült az egyik újonc a Superbike-vb tesztjének esős második napján

Megpróbáltam kimenni, amikor esett – nyilatkozta. – A pálya csúszós volt, és amikor bementem a kilences kanyarba, figyelmeztetés nélkül elveszítettem a motor hátulját. Nagyot buktam, mert az a kanyar elég gyors. A bal karommal és kezemmel keményen nekicsapódtam a talajnak. Nem hiszem, hogy eltört volna valamim, de a kezem kicsit lehorzsolódott. Mindenesetre szerencsém volt.”

A kétszeres Superbike-világbajnok ennek ellenére délután folytatta a körözést, hogy lássa, a körülményekhez képest minden rendben van-e. „A baleset után meg tudtam tenni néhány kört, hogy ellenőrizzem a pozíciómat a motoron – fogalmazott. – Fájdalmas volt, de ez normális egy ilyen súlyos bukás után. Remélem, Phillip Islandre rendben leszek.”

Az időjárás finoman szólva nem könnyítette meg a mezőny dolgát az előszezon eddigi részében. A jerezi első napon erős szél fújt, a második napon pedig esett az eső, és ez utóbbi a portimãói két nap során is okozott kisebb-nagyobb problémát. Éppen ezért Bautistának sem volt elég ideje arra, hogy kellően megbarátkozzon az új Ducati Panigale V4 R-rel.

Nagyon rövidek voltak a tesztek, mert nem voltak jók a körülmények – jelentette ki. – Jerezben volt egy nagyon szeles napunk, ami megnehezítette a három hónap utáni visszatérést. A motorral kapcsolatos magabiztosság nem volt a legjobb. A második napon esett az eső, így [lényegében] egyetlen kört sem tudtunk megtenni. Itt, Portugáliában alapvetően ugyanaz volt a helyzet. Az első napon délelőtt vizes volt a pálya, délután pedig voltak rajta vízfoltok, és szelesebb volt, mint Jerezben. Szerdán ismét esős idő volt.”

Bár Bautista így is a harmadik helyen zárta a második napot Portimãóban, ennek nincs jelentősége, ahogyan annak sem, hogy közel 1 másodperccel maradt el Alex Lowestól és Toprak Razgatlıoğlutól. A spanyol pilóta a nehézségek ellenére optimistán várja az utolsó felkészülési etapot, amelyet február 17-én és 18-án, a szezonnyitó hetének elején rendeznek Phillip Islanden.

Remélem, hogy a lehető legtöbbet tudom kihozni az ausztráliai futamokat megelőző két tesztnapból, és elkezdhetek önbizalmat építeni – mondta. – Elvégeztünk néhány tesztet, de egyik beállításra sem volt sok időnk, így nem vagyok túlságosan magabiztos. Remélem, hogy Ausztráliában ezen tudok javítani, és jól felkészülök a hétvégére.”

Dovizioso motorra ült a MotoGP shakedownján – vele együtt jön a Yamaha nagy újítása?

0

Andrea Dovizioso is ott van a Yamaha tesztcsapatában a MotoGP sepangi shakedownján. Mindez akár azt is jelentheti, hogy a hangvillások először viszik pályára a V4-es motorblokkot.

Magyar idő szerint pénteken hajnalban felébredt téli álmából a MotoGP, már ami a tényleges motorozást illeti, ugyanis Sepangban megkezdődött a shakedown. Ezen az eseményen hagyományosan csak a tesztpilóták és az újoncok vesznek részt, de a tavaly életbe lépett koncessziós szabályok értelmében a Yamaha és a Honda jogosult az állandó versenyzőit is pályára küldeni.

Ami előbbit illeti, a hangvillások a nyitányon nem élnek ezzel a lehetőséggel, hiszen az érintett motorosoknak a pálya helyett a magyar idő szerint délután fél 1-kor esedékes bemutatón lesz jelenésük. A munkát így egyelőre a frissen szerződtetett Augusto Fernández végzi – valamint Andrea Dovizioso, akit ismét foglalkoztatnak.

A Yamaha ismét bevetheti Doviziosót, akit megkérdeztek, hogy lenne-e a gyártó állandó tesztpilótája

Az olasz pilóta utolsó két, egyaránt csonka idényében az ivataiaknál versenyzett az SRT, majd RNF néven működő istálló színeiben. Ami viszont ennél jóval relevánsabb, hogy tavaly kvázi helyettesítette Cal Crutchlow-t néhány privát teszten, miután a brit motoros sérülése miatt nem tudta teljesíteni ebbéli kötelezettségeit.

Dovizioso érkezésével pedig felmerült a kérdés: a Yamaha vajon Sepangban pályára viszi a V4-es motorblokkot? Mint ismert, a japánok 2024-ben elismerték, hogy belefogtak egy olyan típusú erőforrás kifejlesztésébe, amelyet rajtuk kívül az összes másik gyártó használ. Az pedig több szempontból is logikus lenne, ha az olasz pilóta próbálná ki először.

Egyfelől a Ducatinál eltöltött rengeteg évének köszönhetően rengeteg tapasztalatot halmozott fel azzal a blokkal, amely az ott töltött időszakának a végére a mezőny legjobbjává nőtte ki magát. Másfelől pedig Álex Rins nemrég elárulta, hogy a Yamaha már decemberben pályára vitte volna a V4-est Doviziosóval, csak éppen a blokk nem készült el időben.

Már idén tesztelte volna új motorblokkját a Yamaha, de nem lett kész időben

A MotoGP shakedownján zárt kapuk mögött rendezik, ezért csak minimális mennyiségű információ áll rendelkezésre. Az biztos, hogy Dovizioso cikkünk megjelenésének pillanatáig már több motort is kipróbált, de arról egyelőre nem szól a fáma, hogy ezek valamelyike V4-es erőforrással rendelkezne. Persze ha igen, éles körülmények között akkor is legkorábban a szezon második felében fogják bevetni.

Trükközni akart a BMW, majd arcul csapta őket a valóság

0

A motorbemutatóval szinte egy időben kellett átgondolni mindent a BMW-nél. Azonban ezek a hirtelen változások egyelőre nem zökkentik ki Toprak Razgatlıoğluékat.

A Superbike-világbajnokság is ébredezik téli álmából. Hasonlóan a MotoGP-hez, megkezdődtek a motorbemutatók, valamint a hivatalos, szezon előtti tesztekből is lebonyolítottak már kettőt. A gyári BMW is bemutatkozott már, a címvédő Toprak Razgatlıoğluval és a Michael van der Markkal a fedélzeten. Azonban a németek felett is elkezdtek gyűlni a fekete fellegek. Na nem azért, mert pénzügyi gondokkal küzdenének (lásd: KTM). Az okokat elsősorban a szuperkoncessziós rendszerben, valamint a prototípusban kell keresni.

A BMW bemutatóján kimondták, lehet, hogy Razgatlıoğlu a vártnál később tér vissza a sérüléséből

A különböző koncessziós és szuperkoncessziós rendszerek már évek óta a Superbike-vb vázát képezik. Ezeken felül a Balance of Performance (BoP) rendszert is használják, amelyet már Michelisz Norberték révén a túraautók világából jól ismerhetünk. Ezek a rendszerek azt a célt szolgálják, hogy a gyártók minél közelebb legyenek egymáshoz, minél kiszámíthatatlanabbá tegyék a versenyeket. Minden évben felülírják őket, és újabbnál újabb szabályokat talál ki a jogtulajdonos Dorna és a Nemzetközi Motorsport Szövetség (FIM), 2025-től például az üzemanyag-átfolyást fogják mesterséges keretek közé szorítani.

Térjünk azonban rá a szuperkoncessziós rendszerre, mivel a BMW szempontjából ez a legrelevánsabb. Ennek segítségével a gyártók jogosultak arra, hogy masszívan belenyúljanak, a motorba, akár szezon közben is, a legjelentősebb területeket (motorblokk, váz) sem kímélve. Külön pikantériája a dolognak, hogy ezekről a változásokról kizárólag a FIM és a Dorna tudnak, a rivális gyártók nem. Természetesen nem módosíthatják agyba-főbe a konstrukciókat, ezt egy különálló pontrendszer segítségével határozzák meg.

Hivatalos: korlátozzák a motorblokkok teljesítményét a Superbike-világbajnokságon

De akkor mi a BMW problémája? 2024-ben a németek piacra dobták az M1000RR legújabb prototípusát, amely egy új homologizációt is eredményezett a versenyeztetett motorra nézve. Ebből, illetve a 2024-es eredményekből az következik, hogy a BMW már nem jogosult arra, hogy kihasználja a szuperkoncessziós rendszer adta előnyöket. Ennek ellenére áttolták a 2025-ös motor vázát úgy, hogy az megfeleljen a 2024-es szezon szuperkoncessziós szabályainak. Igen ám, de az új váz nem egyezik azzal a vázzal, melyet bárki megvásárolhat magának a piacon.

Ezt megtudván a többi gyártó elkezdte verni a Dorna és a FIM asztalát, hogy pontosítsák ezeket a szabályokat. Úgy gondolják, hogy annyira nem „buli”, hogy a bajorok úgy módosítják az vázat, hogy belegyúrják a tavalyi szuperkoncessziós szabályokat, holott ők nem jogosultak erre. Emlékezzünk vissza: Toprak Razgatlıoğlu a 2024-es idényben úgy nyert tizennyolc futamot a harminchatból, hogy Magny-Coursban és Cremonában rajthoz sem tudott állni.

Erre reflektálva a Dorna és a FIM néhány nappal később kijelentették, hogy a BMW nem használhatja ezt a konfigurációjú vázát, vissza kell nyúlniuk az eredetihez. Természetesen nincsen veszve minden a németek számára. Ugyanis, ha az eredmények azt igazolják, akkor kérvényezhetik a most visszadobott váz használatát, ehhez azonban idén le kell szerepelniük.

A tesztekből azonban az olvasható ki, hogy ezek a változások cseppet sem hatják meg a BMW gárdáját. Razgatlıoğlu a portimãói teszten a sérülése után már motorra tudott ülni, és egy első, valamint egy második helyet szállított a csapatnak. Természetesen messzemenő következtetéseket nem lehet levonni egyik eredményből sem (a második napon az eső is keresztbe tett a mezőnynek), de egyelőre bizakodhatnak Razgatlıoğluék. Egy szűk hónap, és versenykörülmények között is megtapasztalhatjuk ennek az ügynek a rövidtávú következményeit. 

A sérülten visszatérő Razgatlıoğlu az élre repítette a BMW-t a Superbike-vb tesztjének első napján

Acosta a KTM kríziséről: Az a legnagyobb segítség, amelyet nyújthatunk, hogy nyerünk

0

Pedro Acosta szerint nem az ő dolga, hogy a KTM anyagi problémáin „gondolkozzon”. Acosta nyugodtabbnak érzi magát annál, amilyen tavaly volt. Azzal pedig nem foglalkozik, hogy mekkora nyomás helyeződik rá, csak arra koncentrál, hogyan fejlődhetnek.

Csütörtökön mutatta be csapatainak idei festését a KTM. Azonban még ezt is az egyébként felemelő alkalmat is beárnyékolták a gyártó komoly anyagi problémái. Ahogy az ismert, a motoreladások bezuhanása és felelőtlen vezetői döntések a tönk szélére lökték a mattighofenieket. Viszont az eddigi nyilatkozatok szerint a MotoGP-programjukat nem érinti a krízis, bár ez már több külső szereplő is kétségbe vonta. A válság egyik érdekes aspektusa, hogy milyen hatással lesz a versenyzőkre, köztük a legfényesebben csillogó Pedro Acostára. Bár a krízis nyilvánosságra kerülése óta már az is felmerült, hogy a VR46-hoz kerülhet, a fiatal tehetség nem foglalkozik sokat a kérdéssel.

Bemutató Damoklész kardja alatt – a KTM leleplezte csapatai idei festését (képek)

„Nos, végül is ez nem egy olyan dolog, amelyen nekem kell gondolkoznom – mutatott rá Acosta a bemutatót követően. – Úgy értem, ez a gyárban dolgozó srácok, illetve Pit [Beirer, a KTM motorsport-igazgatója – a szerk.] és a vezetőség munkája. Mi csak arra koncentrálunk, hogy elég gyorsak legyünk a pályán. Végül is az a legnagyobb segítség, amelyet nekik nyújthatunk, hogy nyerünk. Mi nyugodtak vagyunk, de ahogy említettem, nem az én munkám, hogy ezen gondolkozzak.”

Acosta tavaly csatlakozott a MotoGP mezőnyéhez, méghozzá úgy, hogy előtte csupán három évet töltött a kisebb kategóriákban. Viszont ezalatt mind a Moto3-ban, mind a Moto2-ben felért a csúcsra. A mazarróni cápa első királykategóriás idénye is nagyszerűen sikerült, öt főfutam- és négy sprintdobogó mellett még egy pole-pozíciót is szerzett, a bajnokságot pedig az előkelő hatodik helyen zárta. Ilyen eredmények után nem csoda, hogy a KTM idénre a szatellitcsapatból felvitte a gyári alakulathoz.

Hiába a tehetsége, Acostának az utolsó esélyével kellett élnie, hogy eljusson a világbajnokságig

„Az biztos, hogy ez az a váltás, amiért eddig küzdöttem – mondta a szintlépéséről. – Az is igaz, hogy talán most már egy kicsit nyugodtabb vagyok, mivel több a tapasztalatom, és így akár a gondolkodásmódomat is megváltoztathatom. Igazából az biztos, hogy nyugodtabb vagyok, hiszen nem is lehetne ennél jobb csapat körülöttem, minden tagját beleértve. Most az lesz a kulcs, hogy nyugodt is maradjak, és akkor majd hamarosan jönnek az eredmények.”

Joggal gondolhatnánk, hogy a gyári csapathoz való felkerülése és a tavalyi teljesítménye miatt ráhelyeződő nagyobb nyomás megnehezíti a még mindig csak 20 éves pilóta dolgát. Viszont Acosta nem erre koncentrál, csak a javulásához szükséges lépéseket tartja szem előtt. „A nyomás csak egy szó – jegyezte meg. –  Ha ez arra vonatkozik, hogy egy gyári csapatnál vagyunk, akkor egyszerűen kihúzzuk, mivel már tudjuk, miben kell fejlődnünk ahhoz, hogy igazán versenyképesek legyünk.”

„A 2025-ös szezon két legfontosabb pontja az időmérőzés, majd pedig a versenyek első néhány körének jobb teljesítése lesz – tért ki a fejlődés gyakorlati részére. – Tavaly már láttuk, megvan a tempónk ahhoz, hogy dobogós helyekért vagy akár győzelmekért harcoljunk, de az időmérők során küszködtünk. Szóval idén ez a két pont az, amelyekben a legfontosabb, hogy fejlődjünk a tavalyi szezonhoz képest.”

Márkatársa szerint a KTM felelősséggel tartozik azért, hogy Acosta világbajnok legyen

Bagnaia rakétamódba kapcsolt a Rossi-tanítványokkal közös tesztjén (videó)

0

A VR46 Akadémia motorosai, köztük Francesco Bagnaia is, ellátogattak a mandalikai pályára, hogy a hivatalos tesztek előtt formába kerüljenek. A háromszoros világbajnok pedig ezúttal is megmutatta a tudását, hiszen olyan időt futott, amellyel a Superbike-világbajnokság mezőnyéhez is közel lett volna.

Pénteken a Shakedownnal kezdetét veszi a hivatalos idei tesztidőszak. Jövő héten, január 5-7. között pedig már az összes MotoGP-pilóta a sepangi pályán fog körözni, majd egyébként egy rendhagyó közös eseménnyel rúgják be a szezont. Azonban persze a legtöbben mindezek előtt egyénileg is gyakorolnak, hogy formába lendüljenek, bár persze ilyenkor nem használhatják a királykategóriás technikát.

Hétfőn motorbemutató, szerdán teszt: Marc Márquez a szünetben sem lazsál!

Ezen a héten a VR46 Akadémia nagynevű pilótái tettek így Mandalikán, ahová a korábbi Moto3-as induló Andrea Migno irányítása alatt készülő fiatalokat kísérték el. A tanulók mellett pályára gurult Francesco Bagnaia, Marco Bezzecchi, Franco Morbidelli, Luca Marini, az Akadémiához ugyan nem, de a VR46 MotoGP-csapathoz tartozó Fabio Di Giannantonio és a Moto2-ben vitézkedő Celestino Vietti is (a résztvevőkről a GPRacing Indonesia Instagram-oldalán, illetve a VR46 Akadémia Instagram-oldalán további videókat és képeket is lehet találni).

A királykategóriás versenyzők persze mind a saját gyártójuktól kapott motorral vettek részt a teszten. Bagnaia, Morbidelli és Di Giannantonio egy Ducati Panigale V4 S, Marini egy Honda CBR 1000 RR-R Fireblade nyergébe ült fel, Bezzecchi pedig nyilvánosan ekkor próbálta ki először az Aprilia RSV4-et. A gyakorlásnak a kilométerek gyűjtésén túl az is a célja lehetett, hogy a nevezettek már a sepangi teszt előtt megszokják a délkelet-ázsiai hőséget.

A konkrét helyszínválasztásnak egyébként eléggé egyszerű oka volt. Valentino Rossi MotoGP-csapatának a tavalyi év eleje óta a Pertamina, az indonéz állami olaj- és földgázipari vállalat a névadó szponzora. Ezt az együttműködést pedig nemrég kiterjesztették az Akadémiára is, amelynek tanulói így a Pertamina támogatásával tesztelhetnek több napon keresztül a mandalikai pályán – ezt használták ki Bagnaiáék. Mellékesen a VR46 és Pertamina közötti kapcsolat szorosságát jól mutatja, hogy idén csapat bemutatóját Indonéziában tartották.

Kínos baki után mutatta be idei motorfestését Rossi csapata (képek)

A tesztről még két további dolgot érdemes kiemelni, az első Bagnaia sebessége. A háromszoros világbajnok ugyanis valósággal rakétamódba kapcsolt, és futott egy 1:34.096 másodperces kört. Ezzel az idővel pedig kevesebb mint 2 másodperccel maradt el a pálya Superbike-világbajnoki rekordjától. Az 1:32.163-as csúcs Toprak Razgatlıoğlu nevéhez fűződik, aki akkor állította ezt fel, amikor a sorozat 2022-ben, jelen állás szerint utoljára ellátogatott Indonéziába. Az pedig talán még jobban illusztrálja Bagnaia tempójának félelmetességét, hogy Oliver König ugyanabban az évben 1:35.544-gyel lett utolsó a Superpole-on, tehát a Ducati versenyzője különösebb készülés nélkül beférne az akkori mezőnybe.

Végül pedig érdemes megemlékezni arról is, hogy Di Giannantonio ekkor ült először újra „komolyan” motorra a műtétje óta. Az egyszeres MotoGP-futamgyőztes még az Osztrák Nagydíj edzésén szenvedett balesetet, és bár a burirami fordulóig versenyzett, utána kés alá feküdt, hogy helyrehozzák az ebből fakadó vállsérülését. A felépülése egyelőre jól halad, bár várhatóan a szezonkezdetre még nem lesz tökéletes állapotban. Az mindenesetre bíztató, hogy a mandalikai hőségben már ki tudta próbálni, hogyan érzi magát a nyeregben.

A VR46-nál okkal biztosak abban, hogy Di Giannantonio időben felépül

Bemutató Damoklész kardja alatt – a KTM leleplezte csapatai idei festését (képek)

0

Csütörtökön bemutatkoztak a KTM csapatai, idén mindkét istálló a márka hagyományos színeit fogja magán viselni. Viszont a gyártó szurkolói főként nem a festések, hanem a komoly anyagi problémák miatt komorrá vált kilátások miatt aggódhatnak.

A MotoGP-csapatok bemutatóinak sora a feléhez érkezett, mivel csütörtökön reggel a KTM felfedte istállói idei, megegyező festését egy online esemény keretében. A 2025-ös szezonban mindkét alakulat a márka hagyományos színeiben indul majd csatába. A gyári csapatnál ez nem jelent változást, ellentétben a Tech3-mal. A szatellitalakulat ugyanis tavaly a GasGas név alatt versenyzett, idén viszont (újra) a Red Bull KTM Tech3-ként szerepel a nevezési listán. Az egyenfestést illetően annyit lehet még megállapítani, hogy a gyártó szokásához híven nem változtatott sokat, sőt, szabad szemmel nézve az idei dizájn teljesen megegyezik a tavalyival.

Bár a külcsín nem, a „tartalom” kifejezetten sokat változott mindkét csapatnál, hiszen a KTM négy tavalyi pilótájából csak egy, méghozzá Brad Binder maradhatott a helyén. Idén Binder mellett a MotoGP-ben tavaly nagy sikerrel bemutatkozó Pedro Acosta erősíti a gyári csapatot, aki házon belül lépett szintet. Acosta teljesen megérdemelten került fel Binder mellé, hiszen tavaly a KTM kötelékéből ő gyűjtötte a második legtöbb pontot új csapattársa mögött.

A spanyol motoros így a sokat küszködő Jack Millert váltotta, akinek a szintén gyengén teljesítő Augusto Fernándezzel együtt távoznia kellett (egyébként mindketten a Yamahához kerültek). A Tech3-nál, amely technikai fronton ugyanolyan támogatást kap, mint a gyári istálló, az Enea Bastianini – Maverick Viñales duó fogja tolni a szekeret. Erről a váltásról elmondható, hogy a KTM erősödött pilótafronton, hiszen a két újonnan érkező tavaly együttesen 468 ponttal többet szerzett a távozóknál.

A pilótafelálláson kívül a menedzsmentben is jelentős változások voltak. A legfontosabb ezek közül, hogy a gyári csapat élén Aki Ajo váltotta Francesco Guidottit. Egyes értesülések szerint az állt a döntés hátterében, hogy a mattighofeniek mostanra közelebb akartak kerülni a Ducatihoz, a sikertelenségért pedig Guidottit hibáztatták. Mindenesetre Ajo személyében egy kiváló vezetőt igazoltak, aki eddig saját csapatával halmozott sikert sikerre a gyorsaságimotoros-világbajnokság kisebb kategóriáiban. Összesen tíz egyéni bajnoki címet szerzett különböző pilótákkal, köztük Binderrel és Acostával is, így tehát mindkettőjüket jól ismeri.

Hivatalos: sokszoros világbajnok csapatvezető lesz a gyári KTM új főnöke

Azt szintén nem szabad elfelejteni, hogy Guidotti mellett a KTM gyorsasági versenyzési részlegének alelnöke, és egyben a fejlesztési munka meghatározó szereplője, Fabiano Sterlacchini is távozott. Mellékesen az sem lényegtelen, hogy a gyártó idénre ugyanabban a koncessziós kategóriában maradt, amelyben eddig volt, tehát továbbra is élvezheti az azzal járó előnyöket.

Váratlan szakítás, fontos ember távozik a KTM-től

Azonban az már szinte biztos, hogy nem ezek a változások fogják meghatározni a KTM idei szezonját. A nyilvánosság számára decemberben derült ki, hogy a motoreladások bezuhanása és felelőtlen vezetői döntések miatt pénzügyileg nagyon mély gödörbe került a márka. A probléma súlyosságát jól mutatja, hogy a fizetésképtelenségi eljárás legutóbbi meghallgatásán az derült ki, már több mint 2 milliárd eurót tesz ki a gyártó adóssága. Így talán nem meglepő, hogy az alapító-vezérigazgató Stefan Pierer átadta a posztját Gottfried Neumeisternek, bár a vállalattól nem távozott.

Jó hírek után most negatív fejlemény: tovább nőtt a KTM adóssága

A KTM vezetői eddig kitartottak amellett, hogy mindez nem fogja érdemben befolyásolni a MotoGP-programjukat. A beszámolóik szerint a versenyrészleg felkészülése rendben folyik, és a híresztelésekkel ellentétben a sorozatból való kiszállást sem fontolgatják. Azonban minden bizonnyal minden ezzel ellentétes állítás ellenére idén a korábbi éveknél kevesebb forrás jut majd a fejlesztésre és tesztelésre. Ám ha ez nem is bizonyul igaznak, a pilóták fejében biztosan ott lesz a bizonytalanság a jövővel kapcsolatban.

Érdekes terv léphet életbe, ha a KTM távozni kényszerül a MotoGP-ből

Talmácsi elmagyarázta, kinek hova érdemes jegyet vennie a Magyar Nagydíjra (videó)

0

Talmácsi Gábor egy videóban részletesen ismertette, hogy Balaton Park Circuit egyes lelátóiról milyen versenyhelyzeteket tudnak a legközelebbről megfigyelni, akik augusztusban kilátogatnak a Magyar Nagydíjra.

Már csak nagyjából hét hónap választ el minket attól, hogy a MotoGP-korszakban először megnézhessük a királykategória mezőnyét Magyarországon. Az augusztusi fordulóra – amelynek előkészületei kimondottan jól haladnak – december óta már jegyet is vehetnek a szurkolók. Azonban a megfelelő hely kiválasztása nem feltétlenül könnyű feladat. A legtöbben ugyanis még nem jártak a Balaton Park Circuiten, és persze a lelátókat még azok sem láthatták, akik már meglátogatták a pályát. Azonban a Magyar Nagydíj szervezői próbáltak ebben segítséget nyújtani az érdeklődőknek. Talmácsi Gábort kérték fel arra, hogy magyarázza el, az egyes lelátókról milyen versenyhelyzeteket lehet majd  megfigyelni.

Új fejlemények a Magyar Nagydíj kapcsán, kiderült, hogy halad a Balaton Park átalakítása

„A főlelátó a fő egyenesben helyezkedik el. Innen látható a célegyenes, a legnagyobb sebességek és a bokszutca, illetve annak történései – kezdte Talmácsi. – Aki kicsit többet szeretne tudni arról, hogy mi megy a háttérben, az innen betekintést nyerhet a bokszokon keresztül, mivel azok jól látszanak. Ezenkívül a startprocedúra, illetve maga a finis, amikor célba érnek a versenyzők, jelentenek még plusz élményt.”

„Az A és B lelátók nagyon különlegesek, több kanyart lehet róluk belátni. Az 1-es kanyar féktávján lehet majd előzéseket figyelni, de be lehet látni az 1-es mellett a 2-es, a 3-as és a 4-es kanyart is. Így ezeket azoknak ajánlom, akik kicsit többet akarnak látni a kanyarkombinációkból.”

Magyar Nagydíj térkép, NEM JÓ Méret borítónak
Fotó: HUMDA

„A C lelátó nagyon izgalmas, hiszen egy féktávon helyezkedik el, ráadásul a második leggyorsabb egyenes után, tehát ott egy nagyon komoly féktávon lehet majd előzéseket látni. És erről a lelátóról belátható a pálya utolsó szakasza is, úgyhogy ez tényleg egy nagyon különleges rész. Közel található a Fan Zone-hoz, és itt is lesznek óriáskivetítők, amelyeken lehet majd követni a versenyt.”

„A D lelátó egy dupla, hosszú jobbkanyar közepén helyezkedik el, amelyben nagyon nagy sebességet érnek majd el a versenyzők. Ez tehát egy nagyon látványos rész. Itt szintén lesznek óriáskivetítők, és a Fan Zone-hoz is közel lesz.”

„Az E lelátó egy gyorsabb, féktáv előtti szakasznál lesz megtalálható, ahol nagyon magas sebességek lesznek. Ezenkívül a pálya egyik új, szemben lévő részét is lehet innen látni, ahol egy sikán helyezkedik el.”

Talmácsi részletesen bemutatta a Balaton Park új nyomvonalát, amelyet jövőre a MotoGP fog használni

„Az F lelátó egy féktávnál helyezkedik el, ahol a pályához nagyon közeli lesz a tribün kialakítása, a legközelebbi a Balaton Parkban. Így tehát még a többi lelátóhoz képest is közelebb lehetünk az akcióhoz. És természetesen minél magasabban ülünk a lelátón, annál többet láthatunk be a pályából. Viszont minél lentebb ülünk, annál közvetlenebb lehet az élmény, az adrenalin és az akció.”

„A G lelátó egy visszafordító balkanyarban fekszik, ahol kemény küzdelmek és előzések lehetnek. Általában az ilyen részeken a versenyzők agresszívan támadják egymást. Itt helyezkedik el a hosszú körös büntetés íve is, amely 3-4 másodperccel toldhatja meg egy-egy versenyző körét. Emiatt tehát még látványosabb lehet ez a kanyar. Ez az utolsó lelátó a főtribün előtt, tehát a nyomvonal tekintetében ez a pálya utolsó lelátója.”

Mindehhez érdemes hozzátenni, hogy a mozgáskorlátozottak számára két külön lelátó is elérhető, egy az A, egy másik pedig az G lelátó mellett. Jelen állás szerint a napsütés ellen a főtribünön helyet foglalók lesznek biztosan védve, de a szervezők „dolgoznak azon”, hogy más szektorokat is befedjenek. Egyébként a július végi Superbike-világbajnoki forduló esetén szintén a Talmácsi által említett lelátókra lehet jegyet venni, kivéve az E és az F jelűt, amelyeket akkor nem nyitnak meg.

Megsérült az egyik újonc a Superbike-vb tesztjének esős második napján

0

Eleredt az eső a Superbike-világbajnokság portimãói tesztjének második napján, így a versenyzők alig néhány kört tettek meg. A legtöbb időt Bahattin Sofuoğlu töltötte a pályán, ám végül bukott, és vélhetően kulcscsonttörést szenvedett.

Nincs szerencséje a Superbike-világbajnokság mezőnyének az idei előszezoni tesztekkel. Jerezben az első napon a szél nehezítette meg a pilóták dolgát, másnap pedig alig tudtak pályára menni az eső miatt. Kedden Portimãóban szintén vizes pályán kezdődött a teszt első napja, de aztán felszáradt az aszfaltcsík, most viszont már nem sokkal a bokszutca megnyitását követően eleredt az eső.

A sérülten visszatérő Razgatlıoğlu az élre repítette a BMW-t a Superbike-vb tesztjének első napján

A legtöbb kört, szám szerint húszat az újonc Bahattin Sofuoğlu tette meg, ám aztán ő járt a legrosszabbul. Az ötödik órában ugyanis bukott, aminek következtében megsérült, és kórházba szállították. Hivatalos információ egyelőre nincs, de az első feltételezések szerint eltörte a kulcscsontját, ami nyilvánvalóan hatalmas érvágás lenne az idénynyitó előtt.

A török motorosnak egyébként nem ez volt az első esése a nap folyamán, hiszen a tesztnap legelején is bukott a 15-ös kanyarban, ám ekkor rögtön visszaült a motorra, és behajtott a bokszba. Rajta kívül Álvaro Bautista idézett elő egy piros zászlót, miután a 9-es kanyarban földre került, míg Xavi Vierge az 1-esnek esett áldozatául.

A puszta végeredménynek sok jelentősége nincs, de attól még tény, hogy mindössze 5 ezred választotta el az első két helyezettet. Alex Lowes 1:42.096 másodperces idővel végzett az élen a Bimotával, megelőzve a kedden mindenkinél gyorsabbnak bizonyuló Toprak Razgatlıoğlut. Bautista hátránya már majdnem 1 másodperc volt, Andrea Locatelli és Remy Gardner pedig kívül voltak ezen a határon, a többiek köre ennyire sem volt mérvadó.

Ezzel véget ért az európai előszezon, hiszen a versenyzők legközelebb Ausztráliában, Phillip Islanden ülnek motorra hivatalos eseményen. Február 17-én és 18-án még lesz lehetőségük felkészülni az idényre, annak a hétnek a végén viszont már éles körülmények között fognak menni, hiszen ugyanazon a helyszínen megrendezik az első fordulót.

Martín menedzsere reagált a Ducati főnökének szavaira, szerinte nem a pénzen úszott el a szerződés

0

Albert Valera Gigi Dall’Ignának, a Ducati Corse általános igazgatójának szavaira reagálva kijelentette, a pénz nem volt befolyásoló tényező a bolognaiak pilótaválasztásában. Jorge Martín menedzsere szerint a bolognaiak döntése is szerepet játszott ügyfelének későbbi vb-címében.

A MotoGP tavalyi idényének egyik, ha nem a legfontosabb pályán kívüli eseménye a Ducati pilótaválasztása volt. Az viszonylag hamar egyértelművé vált, hogy Enea Bastianini nem tarthatja meg ülését a gyári csapatnál, és az Olasz Nagydíj hétvégéje előtt úgy tűnt, hogy Jorge Martín lesz a befutó. Mugellóban azonban fordult a kocka, és a bolognaiak végül Marc Márquez mellett tették le a voksukat.

Hogy valójában mi játszódott le a színfalak mögött azt követően, hogy a nyolcszoros világbajnok leszögezte, a Pramac számára nem opció, azt azóta sem lehet pontosan tudni. Mindenesetre Gigi Dall’Igna, a Ducati versenyrészlegének általános igazgatója nemrég érdekes kijelentést tett, és lényegében azt fogalmazta meg, hogy Martín nagyobb összeget kért, mint amennyit az olasz márka szerint ért. Albert Valera azonban másképpen emlékszik a történtekre.

A Ducati mérnökzsenije meggyőződéssel állítja, Marc Márquez jobb versenyző Martínnál

Őszintén szólva szerintem Gigi nem értette a kérdést – nyilatkozta a 27. születésnapját éppen ma ünneplő pilóta menedzsere a spanyol Motorsport.com-nak adott interjújában. – Vagy hibásan írták le a szavait, mert a pénz egyetlen ponton sem befolyásolta a Ducati választását. Ezt Dall’Igna is tudja, Mauro Grassilli [sportigazgató] is tudja, és mindenki tisztában van vele Borgo Panigaléban.”

Miután kiderült, hogy Martín hoppon maradt, sokan attól féltették, hogy ez a teljesítményére is hatással lesz. Valera szerint ez így is volt, csak éppen nem negatív, hanem pozitív értelemben, hiszen a spanyol motoros tudta, hogy egy gyári istállónál fogja folytatni a pályafutását. Az mindenesetre tény, hogy sikerült megnyernie a vb-címet.

Amikor a Ducati nem mellettünk döntött, Jorge Martínban nem a düh munkálkodott, hanem a nyugalom, és ez tette lehetővé számára, hogy úgy álljon hozzá a szezon hátralévő részéhez, ahogyan azt tette – fogalmazott. – Az volt az igazi titka a 2024-es bajnoki sikernek, hogy tudta, hogy a következő években az Apriliánál fog versenyezni, hogy boldog lesz, hogy a jövője biztosított, és hogy jól vagy rosszul, de lezárta a kapcsolatát a Ducatival.”

Menedzsere elsírta magát, miután a Ducati kikosarazta Martínt, aki Aleix Espargarónál vigasztalódott

Nem menedzsere volt az első, aki szerint Martínon valóban nem a harag érződött, miután megtudta a Ducati döntését. Ugyanerről számolt be Aleix Espargaró is a MotoGP dokumentumsorozatának legújabb évadában. A ’There Can Be Only One’ (Csak egy maradhat) részletesen foglalkozott az idénynek ezzel a részével, és az is kiderült, hogy a két spanyol pilóta órákig beszélgetett egymással, miután Martín hoppon maradt.