back to top
2025. július 04. 18:51
Kezdőlap Blog Oldal 149

Hibázhat akkorát Martín, hogy Bagnaia újra legyőzze? – a világbajnoki döntő menetrendje

0

A hétvégén rendezik meg a MotoGP 2024-es szezonjának utolsó fordulóját, amelynek helyszíne a megszokottól eltérően Barcelona lesz. A figyelem persze így is, úgy is a bajnoki versenyfutás két résztvevőjére, Jorge Martínra és Francesco Bagnaiára fog irányulni. A spanyol pilóta jelentős pontelőnnyel érkezik meg a montmelói pályára, ám várhatóan így sem lesz egyszerű dolga a címvédő ellen, aki tavasszal megnyerte a Katalán Nagydíj főfutamát.

Az utolsó hétvégéjéhez érkezett a gyorsaságimotoros-világbajnokság 2024-es idénye. Az eredeti tervek szerint a szezonzárót Valenciában rendezték volna meg, ám a térségre lesújtó hatalmas vihar és árvíz ezt ellehetetlenítette. A Dorna végül a barcelonai pályát jelölte ki póthelyszínnek, amelyen így idén már másodszorra fognak megmérkőzni a versenyzők. A forduló viszont ezúttal természetesen nem a Katalán, hanem a Barcelonai Szolidaritás Nagydíj nevet kapta. Az elnevezéssel azt szeretnék kifejezni, hogy a MotoGP kész segíteni a bajba jutottaknak.

Hivatalos: megszületett a döntés a MotoGP-szezonzáró helyszínéről, különleges nevet kap a nagydíj

A Circuit de Barcelona-Catalunya 1992-ben debütált a gyorsaságimotoros-világbajnokság naptárában, és azóta kivétel nélkül minden évben fogadja a mezőnyt. Az első négy alkalommal még az Európa Nagydíjnak adott otthont, 1996 óta viszont már Katalán Nagydíj volt az itteni „átlagos” viadal neve.

A forduló történetének legeredményesebb versenyzője Valentino Rossi a maga tíz győzelmével, amelyekből hatot a MotoGP-ben szerzett, míg a gyártók szintjén a Yamaha tizenegy diadalával csupán eggyel előzi meg a Hondát, már ami a királykategóriát illeti. A jelenleg aktív pilóták közül a legnagyobb géposztályt tekintve Fabio Quartararo és Marc Márquez büszkélkedhet a legtöbb, kettő-kettő sikerrel. Idén tavasszal a barcelonai sprintet Aleix Espargaró, a főfutamot pedig Francesco Bagnaia nyerte meg. Viszont a különleges helyzet és elnevezés miatt, ha ismét egyikük bizonyulna a legjobbnak, akkor sem iratkozna fel Quartararo és Márquez mellé.

A Barcelona melletti Montmelóban fekvő létesítmény 1991-ben nyitotta meg a kapuit. A pálya hosszúsága 4657 méter, a nyomvonal nyolc jobb-, és hat balkanyart tartalmaz. Ezek közül az 1-es, a 4-es, valamint a 10-es kifejezetten igénybe veszi a fékeket. A célegyenes végén a versenyzők nagyjából 343-ról 104 km/h-ra lassítanak le 5,6 másodperc alatt. Ezalatt 313 métert tesznek meg, és akad, amikor 2 G-s erőhatás éri őket.

A pályacsúcsot Espargaró tartja, aki tavasszal 1:38.190 másodperccel szerezte meg a pole pozíciót. A legjobb versenyben futott kört is ekkor teljesítették, Pedro Acosta órája 1:39.664-nál állt meg. A legnagyobb végsebességet szintén idén érték el, Franco Morbidelli 356,4 km/h-val repesztett a mérési pontnál.

Ahogy említettük, a hétvégén a legtöbb figyelem a bajnoki versenyfutásra és annak résztvevőire fog irányulni. Abban már egy ideje biztosak lehetünk, hogy az idei bajnok Martín és Bagnaia közül fog kikerülni, a Maláj Nagydíjon pedig az is kiderült, hogy a döntés a szezonzáróra marad. A spanyol pilóta tetemes, 24 pontos előnyben érkezik meg Barcelonába, így akár már a sprinten bebiztosíthatja magának a címet. A főfutamon legfeljebb 25 pontot lehet szerezni, így 26-ra kellene növelnie az előnyét a rövidebb futamon, mivel az idei győzelmek számát tekintve riválisa jobban áll nála.

Miért fordult meg a sorrend Martín és Bagnaia között, ha győzelmek terén tovább nyílt az olló?

A következőkben a neki kedvező szombati kimeneteleket vázoljuk fel: Martín bajnok,

  • ha nyer, Bagnaia pedig legfeljebb második.
  • ha második, Bagnaia pedig legfeljebb harmadik.
  • ha harmadik, Bagnaia pedig legfeljebb ötödik.
  • ha negyedik, Bagnaia pedig legfeljebb hatodik.
  • ha ötödik, Bagnaia pedig legfeljebb hetedik.
  • ha hatodik, Bagnaia pedig legfeljebb nyolcadik.
  • ha hetedik, Bagnaia pedig legfeljebb kilencedik.
  • ha nyolcadik, Bagnaia pedig legfeljebb tizedik.

Így áll a MotoGP-tabella a Maláj Nagydíj után

Külön pikantériát ad kettejük párbajának, hogy valósággal újrajátsszák a tavalyi szezonzárót. Akkor Bagnaiának 21 pont volt az előnye Martínnal szemben az utolsó forduló előtt. Ezt a Pramac versenyzője a sprinten csökkenteni tudta, mivel győzött, vetélytársa pedig csak ötödik lett. Viszont aztán a főfutamon emlékezetes módon bukott, így végül az olasz pilóta vihette haza a trófeát.

Bagnaiának a címvédéshez nagy eséllyel arra lenne szüksége, hogy Martín ismét bukjon vasárnap. Ám egyrészt idén kettejük közül a torinói motoros került többször a földre. Másfelől az éllovas elmondása szerint törekedni fog arra, hogy végig megőrizze a hidegvérét, és taktikusan versenyezzen. Így pedig azért sem fog külön hajtani, hogy már szombaton végrehajtsa azt, amire a MotoGP-korszakban még senki sem volt képes, méghozzá, hogy szatellitpilótaként legyen bajnok.

Rossi után közel negyedszázaddal ismét megtörténik a csoda a MotoGP-ben?

„Nem akarok kapkodni, és mindenképpen már a sprinten lezárni a bajnokságot, azt akarom, hogy minden a maga idejében történjen meg – nyilatkozta Martín. – Persze ha képes leszek rá, megpróbálom majd szombaton [bebiztosítani a bajnoki címet], de ez nehéz lesz. A sepangi főfutam jó edzés volt a vasárnapi barcelonai versenyre, mert [Bagnaia mögött] második lettem, próbáltam nyugodt maradni, és célba érni, ami egyáltalán nem olyan könnyű.”

„Ugyan idén már hét sprintet nyertem, de most nagyon nehéz lesz legyőzni Peccót, hiszen nagyszerű formában van – magyarázta. – De hát majd meglátjuk, hogyan alakul a hétvége. Hidegebb lesz, ami általában nekem jobb. De ilyen körülmények között az is valószínűbb, hogy hibázni fogok, bár ez mindkettőnkre érvényes.”

„Egyébként úgy gondolom, hogy a barcelonai pálya mindkettőnknek kedvező – tette hozzá. – Májusban Pecco nyerte a főfutamot, én pedig második lettem. Elég közel voltam hozzá, de egy kicsi akkor hiányzott. Mindenesetre nekem az jó, hogy itthon, Spanyolországban fejezzük be a szezont, mert rengeteg ember fog eljönni, hogy szurkoljon nekünk.”

Bagnaia figyelmeztette Martínt: Az idegesség agresszívabbá teszi és hibára készteti az embert

Ahogy Martín is említette, akár az időjárás is szerepet játszhat majd az események menetében. A tavaszi kellemes meleggel ellentétben ugyanis ezúttal az előrejelzések szerint 17 és 20 fok között alakul majd a napi legmagasabb hőmérséklet a hétvége folyamán. Szerencsére eső legalább nem várható, de a Michelin szakembereinek így sem volt könnyű dolga azzal, hogy milyen gumikat hozzanak el. Piero Taramasso elárulta, hogy a tavaszi fordulóról csak a közepes és a kemény keveréket hozzák vissza, amelyeket két további specifikációval egészítenek ki. A francia gumigyártó motorsportért felelős menedzsere szerint az volt a legfontosabb lépésük, hogy mind az első, mind a hátsó gumik esetén megerősítették azok jobb oldalát.

Elméletileg persze az sem lenne elképzelhetetlen, hogy egy másik pilóta szóljon bele Martín és Bagnaia csatájába. Ám egyfelől a bajnokesélyesekre hagyományosan mindenki nagyon szokott „vigyázni”, így okkal remélhetjük, hogy egyiküket sem fogják kiütni. Tempóból pedig a szezon második felében csupán ketten tudták felvenni velük a versenyt: Marc Márquez és Enea Bastianini. Ők ketten jó eséllyel egymással lesznek elfoglalva, hiszen harcban vannak a tabella harmadik helyéért. Jelenleg 1 pont Márquez előnye Bastianinivel szemben, tehát lényegében teljesen a mostani hétvége fog dönteni arról, hogy ki „léphet fel” a bajnoki dobogó legalsó fokára.

Mivel mindannyian a Ducati kötelékébe tartoznak, joggal feltételezhetnénk, hogy a gyártó kiadott valamilyen utasítást – például, hogy Bastianini segítse csapattársát, Bagnaiát. Ám Bolognában egyáltalán nem is gondolkoztak ebben, bár azt nem szeretnék, hogy a motorosaik „hülyeséget csináljanak”.

A Ducatinál nem szólnak bele a bajnoki küzdelembe, de valamit azért kértek a pilótáiktól

Az élmenők után azokat a versenyzőket is meg kell említenünk, akiknek minden valószínűség szerint ez lesz az utolsó MotoGP-versenyhétvégéje. Az elég biztosnak tűnik, hogy a jövőben sem Nakagami Takaakit, sem Espargarót nem láthatjuk majd az állandó mezőny tagjaként, hiszen mindketten visszavonulnak. Közülük a spanyol pilóta várhatja jobban a fordulót, hiszen Barcelona neki ténylegesen hazai pálya. Egyébként külön érdekes, hogy mindketten a Hondánál fognak dolgozni, előbbi fejlesztő-, utóbbi tesztpilóta lesz. Könnyen meglehet, hogy Augusto Fernándeznek szintén ez lesz az utolsó jelenése a királykategória állandó mezőnyében, hiszen jövőre már a Yamaha tesztpilótája lesz.

Espargaró örül neki, hogy otthon búcsúzhat, de aggódik is, mivel túl magasra tette a lécet

Bár a bajnoki párharc árnyékában keveseknek fog feltűnni, de a mezőny nem ugyanaz lesz Barcelonában, amely a Maláj Nagydíjon pályára gurult. A műtétre kényszerülő Fabio Di Giannantoniót ugyanis ezúttal nem Andrea Iannone, hanem Michele Pirro fogja helyettesíteni. A Ducati tesztpilótája idén először áll rajthoz a királykategóriában. Egy másik változást a Trackhouse garázsában kell keresni, hiszen Miguel Oliveira többé-kevésbé felépült az Indonéziában elszenvedett sérüléséből. Így pedig a tervek szerint a vasárnapi futammal tud elköszönni a csapattól. A Honda pedig idén hatodszorra szabadkártyával benevezte tesztpilótáját, Stefan Bradlt. A 2011-es Moto2-es világbajnok többek között a Katalán Nagydíjon is megmérettette magát, a sprinten tizennyolcadik, a főfutamon tizenkilencedik lett.

A Barcelonai Szolidaritás Nagydíj menetrendje

PÉNTEK
9:00 – 9:35 Moto3 Szabadedzés
9:50 – 10:30 Moto2 Szabadedzés
10:45 – 11:30 MotoGP Első szabadedzés
13:15 – 13:50 Moto3 Első edzés
14:05 – 14:45 Moto2 Első edzés
15:00 – 16:00 MotoGP Edzés
SZOMBAT
8:40 – 9:10 Moto3 Második edzés
9:25 – 9:55 Moto2 Második edzés
10:10 – 10:40 MotoGP Második szabadedzés
10:50 – 11:05 MotoGP Időmérő (Q1)
11:15 – 11:30 MotoGP Időmérő (Q2)
12:50 – 13:05 Moto3 Időmérő (Q1)
13:15 – 13:30 Moto3 Időmérő (Q2)
13:45 – 14:00 Moto2 Időmérő (Q1)
14:10 – 14:25 Moto2 Időmérő (Q2)
15:00 MotoGP Sprintverseny
VASÁRNAP
9:40 – 9:50 MotoGP Bemelegítés
11:00 Moto3 Verseny
12:15 Moto2 Verseny
14:00 MotoGP Verseny

Marc Márquez már bejelentette volna a visszavonulását, ha nem érezné sikeresnek a váltást

0

Marc Márquez elárulta, sikeresnek tartja a Ducatinál eltöltött évét, máskülönben már bejelentette volna visszavonulását. A 31 esztendős pilótának az eredménytelen évek után idén visszajött az önbizalma, de úgy véli, az utolsó lépés még hiányzik.

Marc Márquez tavaly meghozta élete egyik, ha nem a legnehezebb döntését, és saját bevallása szerint a szíve helyett az eszére hallgatva elhagyta a mélyrepülésben lévő Hondát. A nyolcszoros világbajnok egy szatellitcsapatnál, a Gresininél próbálta meg újraépíteni magát, és bár egy Ducatival versenyzett, csak egy tavalyi motorra tudott felülni.

Néhányan így is világbajnoki címre számítottak tőle, de ő igyekezett csitítani ezeket az elvárásokat. A végső győzelemre nem is volt esélye, ám a harmadik helyre minden sansza megvan, hiszen egy fordulóval a vége előtt 1 ponttal vezet Enea Bastianini előtt. Ugyanakkor Márquez a „bronzérem” megszerzésétől függetlenül pozitívan értékeli a szezont, máskülönben nem a gyári Ducatihoz igazolna, hanem egészen mást tenne.

A tavalyi átigazolásom szerintem már most sikeresnek számít – nyilatkozta a MotoGP hivatalos honlapjának. – Ha ugyanis nem lenne az, akkor idén bejelentettem volna a visszavonulásomat. Egy évvel ezelőtt rengeteg kérdőjel és kétség volt bennem. Egy esztendő elteltével aztán minden kétség elszállt, és ismét versenyképes vagyok. Nem azt mondom, hogy a 2019-es szinten, de versenyképes szinten vagyok, ami elég ahhoz, hogy tovább hajtsak, tovább dolgozzak, és főleg ahhoz, hogy tovább éljen bennem a MotoGP különleges szellemisége. Emellett ismét érezhetjük a győzelem, a dobogó ízét, és megtapasztalhatjuk azt a különleges intenzitást, hogy mennyire nehéz az élmezőnyben harcolni.”

Márquez három főfutamgyőzelmet szerzett idén. Ezek közül az első 1043 nappal az azt megelőző diadal után jött, amelyet még a 2021-es Emilia-romagnai Nagydíjon ért el. „Amikor hosszú ideig nincs meg ez az érzés, akkor az ember kezdi elfelejteni, hogy milyen – magyarázta. – Amikor viszont újra érzi… Az aragóniai és misanói győzelmek után többet akar. Olyan ez, mint a drog. Egyre több és több kell.”

Az idei vb-címet Martín érdemli, a jövő évi Marc Márquezé lesz – legalábbis Stoner szerint

A nyolcszoros világbajnok láthatóan kiélvezte a sikereket, nem is feltétlenül csak a győzelmeket, gondoljunk csak a jerezi vagy a sachsenringi második helyére. Nem véletlen, hiszen a Hondánál töltött utolsó éveiben a dobogó is csak elvétve jött össze, pedig öt éve és az azt megelőző időszakban szinte folyamatosan jöttek az első helyek, már-már az volt az átlagos.

Korábban a győzelem normálisnak tűnt – jelentette ki Márquez. – Mostanra viszont rájöttem, hogy nem a diadal a normális. Az ember mentalitása automatikusan megváltozik egy kicsit, és elkezdi másképpen látni a dolgokat. A győzelem óriási magabiztosságot ad. Ezt három-négy év után ismertem fel. A negyedik karműtétemet követően rengeteget szenvedtem, és miután nem jönnek az eredmények, az ember elveszíti az önbizalmát, és megjelennek a kérdőjelek a fejében. »A motoron múlik, vagy rajtam? Esetleg a fizikai állapotomon?« Ezeket a kérdéseket lépésről lépésre kell megválaszolni, majd néhány dobogóval, jó futammal, pole pozícióval vissza kell szerezni a magabiztosságot. Az [aragóniai] sprinten, majd a főfutamon aratott siker rendkívül fontos volt.”

A 62-szeres MotoGP-futamgyőztes idei teljesítményét bizonyos szempontból könnyű, más szempontból nehéz megítélni. Egyfelől valósággal agyonverte a szintén a 2023-as Desmosedicin versenyző márkatársait, másfelől viszont kívülről lehetetlen megítélni, hogy mikor mekkora hátrányt jelentett a tavalyi versenygép. Ő mindenesetre azt gondolja, hogy még nem érte el a maximumot.

Úgy vélem, mennünk kell tovább – szögezte le. – Szerintem az utolsó lépés még mindig hiányzik. Persze nagyon magabiztos vagyok, de bizonyos helyzetekben kicsit küszködöm. Azonban szerintem kevésbé fogok szenvedni ezekben a szituációkban, ha még inkább megjön az önbizalmam. Meglátjuk, hogy ezen tudunk-e tovább dolgozni.”

Oliveira visszatér, hogy elköszönjön a Trackhouse-tól, de nem ő lesz a csapat egyetlen búcsúzója

0

Miguel Oliveira ott lesz a Barcelonai Szolidaritási Nagydíjon, miután többé-kevésbé felépült sérüléséből. A portugál motoros ezzel méltó körülmények között köszönhet el a Trackhouse-tól, ahogyan Wilco Zeelenberg csapatmenedzser is.

A Trackhouse bejelentette, hogy Miguel Oliveira visszatér a mezőnybe a montmelói idényzáró hétvégén. A 29 esztendős pilóta még az Indonéz Nagydíj első szabadedzésén sérült meg, miután a meghibásodott kipörgésgátló következtében elszenvedett egy highside-ot. Az ötszörös MotoGP-futamgyőztesnek több helyen is eltört a csuklója, így a mandalikaival együtt öt hétvégéről hiányzott.

Minimum kétfutamos kihagyásra számíthat az Indonéziában megsérült Oliveira

Oliveirának több szempontból is fontos lehet, hogy pályán legyen. Sportszakmailag talán nem is a futamhétvége bír a legnagyobb jelentőséggel, hanem a két nappal későbbi teszt, amelyet már a Pramackal, a Yamaha nyergében fog teljesíteni. Azonban épp emiatt fontos, hogy méltóképpen elbúcsúzzon jelenlegi istállójától.

Nagyon izgatott vagyok, hogy ismét versenyezhetek a MotoGP-ben – nyilatkozta. – Nincsenek túl nagy elvárásaim, mert amíg vissza nem ülök a motorra, nem tudom, mennyire limitáltan tudom használni a csuklómat. Biztosan vegyes érzéseim lesznek a nagydíjon, de az a célom, hogy szépen búcsúzzak a Trackhouse-tól. Nyilvánvalóan azért fogunk versenyezni, hogy némi reményt adjunk és adományokat is gyűjtsünk a Valenciában történt katasztrofális események által érintetteknek, szóval összességében már nagyon várom.”

Oliveira a Trackhouse-nál csupán egy szezont töltött, ám magánál a csapatnál kettőt, hiszen tavaly igazolt az Aprilia szatellitalakulatához, amely akkor még RNF-ként szerepelt a rajtrácson. 2023-ban volt néhány szép eredménye, ám háromszor is megsérült, idén viszont csak a sachsenringi hétvégéjét lehet kiemelni, igaz, akkor az időmérőn és a sprinten is másodikként zárt. Utóbbi a Trackhouse történetének egyetlen olyan futama, amelyen a csapat valamelyik versenyzője az első háromban végzett.

Oliveira csapattársa, Raúl Fernández jövőre is az amerikai alakulatot fogja erősíteni, ám így is lesz egy másik fontos búcsúzó. Wilco Zeelenberg még 2019-ben csatlakozott az akkor Sepang Racing Team néven debütáló gárdához, és azóta ő tölti be a csapatmenedzser szerepét. Mindez azonban jövőre már nem így lesz, és az sem kizárt, hogy többé már nem vállal szerepet a MotoGP-ben.

Távozik a Trackhouse kulcsembere

Természetesen reméljük, hogy nagyon különleges esemény lesz a barcelonai, elsősorban abból az okból kifolyólag, amiért oda megyünk, ami nem a legjobb – kezdte. – Megpróbálunk mindent megtenni a valenciai emberekért, hogy segítsünk nekik, amiben csak tudunk. Ahogyan a MotoGP vezetése mondja, nem Valenciában, hanem Valenciáért versenyzünk. Szerintem ez nagyon szép megfogalmazás, és rendkívül különlegessé teszi ezt a második barcelonai fordulót. A csapatunk számára ez azért is lesz különleges, mert Miguel visszatér a sérüléséből, Raúl pedig a nyár elején [valójában májusban – a szerk.] vezette a sprintet a hazai futamán. A motorunk korábban elég jól működött ott, szóval meglátjuk, hogy meg tudjuk-e ismételni a korábbi eredményeinket. Alig várom, hogy ott lehessek az idei szezon és talán egyben pályafutásom utolsó MotoGP-versenyén.”

Quartararo vitába szállt Martínnal a bajnoki esélyeket illetően

0

Fabio Quartararo szerint 90 százalék Jorge Martín világbajnoki címének valószínűsége. A francia motoros úgy véli, sikerült előrelépniük, és fontosnak tartja a Pramac érkezését.

Most már kevesebb mint 100 óra, és mindenképpen kiderül, ki lesz a MotoGP egyéni világbajnoka 2024-ben. Jorge Martín jelentős előny birtokában vág neki a szezonzáró montmelói hétvégének, hiszen 24 ponttal vezet Francesco Bagnaia előtt. Ennélfogva akár már a sprinten bebiztosíthatja elsőségét, de akárhogyan is alakul a szombati nap, egy másnapi dobogóval mindenképpen megőrzi az előnyét.

Miért fordult meg a sorrend Martín és Bagnaia között, ha győzelmek terén tovább nyílt az olló?

Fabio Quartararo a spanyol versenyző helyzetét nem élte még át, hiszen egyetlen vb-címét már az utolsó forduló előtt bebiztosította. A címvédő helyébe viszont nagyon is beleképzelheti magát, hiszen 2022-ben még ennél is reménytelenebb helyzetben volt, és végül nem is volt reális esélye a fordításra Valenciában. A 25 éves motoros most sem tartja valószínűnek az előzést, és ennek kapcsán Martínnak is vitába szállt.

Nem tudom, ki nyeri a barcelonai versenyt, de a világbajnokságot szerintem Jorge fogja behúzni, már ha semmi különös nem történik – nyilatkozta. – Sokkal inkább az ő kezében van, mint Peccóéban. Láttam, hogy Jorge arról beszélt, hogy ötven-ötven százalék, de én úgy látom, hogy ez kilencven-tíz Martínnak. Csak okosnak kell lennie, és nem szabad kockáztatnia.”

Bagnaia figyelmeztette Martínt: Az idegesség agresszívabbá teszi és hibára készteti az embert

Persze Quartararónak alighanem szinte teljesen mindegy, hogy ki ér oda, és a motorok közötti különbségeket látva az a „veszély” sem fenyegeti, hogy így vagy úgy, de beleszól a párharcba. Még akkor sem, ha a Yamaha egyértelműen előrelépett, és a sepangi hatodik hellyel megszerezte idei legjobb főfutamos eredményét. Mindezt ráadásul úgy, hogy még pénteken tönkrement az új erőforrása, ráadásul a rajtbaleset miatt a tartalékmotorjára volt kénytelen felülni.

Kár, hogy az első szabadedzésen elromlott a motorblokk, mert még ennél is jobban szerepelhettünk volna – fogalmazott. – Ugyanakkor régen végeztünk ennyire elöl a második szabadedzésen, csak Bagnaia és Martín előztek meg, és nagyon jó tempót produkáltunk. A futamok nehezebbek, de nagy lépést tettünk előre, különösen az elektronika terén.”

Quartararo: Pár nap alatt nagy lépést tettünk előre

Valóban, a hangvillásoknál már nagyon is látszik a fény az alagút végén, és könnyen lehet, hogy jövőre még nagyobb ütemben lesznek képesek fejlődni. Persze erre nincs garancia, de az mindenképpen az ő malmukra hajtja a vizet, hogy 2022 óta először ismét négy állandó motort fognak indítani, hiszen a következő idénytől kezdve a Pramac a Ducati helyett a Yamaha partnere lesz.

Nagyon fontos az ő érkezésük – szögezte le Quartararo. – A Ducati nagy lépést tett előre, mindenekelőtt a gyári motorokat használó Pramackal való együttműködésnek köszönhetően. Szerintem nemcsak a csapatnak, hanem nekem mint versenyzőnek is rendkívül fontos lesz, hogy három-négy pilótát össze tudunk vetni, és látjuk, hogy például ki teljesít a legjobban egy adott kanyarban.”

Bagnaia és Marc Márquez is megpróbál majd káoszt teremteni a gyári Ducatin belül?

0

Casey Stoner úgy véli, jövőre mind Francesco Bagnaia, mind Marc Márquez káoszteremtésre fog törekedni a gyári Ducatinál, és az lesz a kérdés, hogy a csapat melyiküket akarja jobban megvédeni. Az ausztrál exmotoros méltatta a címvédő teljesítményét.

Bár a motorsportrajongókat jelenleg még az idei szezon végkimenetele tartja lázban, kevesebb mint egy hét múlva lényegében megkezdődik a 2025-ös idény, hiszen Montmelóban már a jövő évre szánt motorokat fogják tesztelni. A következő év egyik legizgalmasabb kérdése pedig a gyári Ducatin belüli párharccal kapcsolatos: mihez kezd egymással Francesco Bagnaia és Marc Márquez?

Lorenzo és Marc Márquez leigazolása egy tőről fakad a Ducatinál? – Dovizioso szerint nem

Előbbi egész királykategóriás pályafutását a bolognaiak kötelékében töltötte, mára pedig a gyártó történetének legeredményesebb versenyzőjévé vált, és egyértelműen ő használta ki a legjobban a márka közelmúltbeli felemelkedését. A nyolcszoros világbajnokért ugyanakkor rengeteg áldozatot vállalt a Ducati, hiszen több pilótáról is lemondtak a megszerzéséért, és jó eséllyel a Pramac megtartására is lett volna esély, ha másképpen döntenek. Sokak szerint a két fél együttműködése nem lesz konfliktusmentes, Casey Stoner pedig úgy véli, sok múlik az olasz márka hozzáállásán.

Ez attól függ, hogy a Ducati hogyan viselkedik – nyilatkozta a La Gazzetta dello Sportnak. – Szerintem Pecco mentálisan elég erős ahhoz, hogy kezelni tudja a helyzetet, kérdés, hogy a Ducati kit akar jobban megvédeni. Valószínűleg mindketten megpróbálnak majd káoszt teremteni a csapaton belül, hogy egyik vagy másik irányba tereljék az eseményeket. Meglátjuk, hogy a Ducati hogyan menedzseli majd a szituációt, és kit választanak. A lehető legkiegyensúlyozottabbaknak kell lenniük, különben baj lesz.”

Az még nem dőlt el, hogy Bagnaia háromszoros vagy négyszeres világbajnokként várja a következő idényt, ám ezúttal nem neki áll a zászló. Jorge Martín ugyanis 24 ponttal vezet előtte a szezonzárót megelőzően, így egyértelműen a saját kezében van a sorsa, már ha a motorsportban lehet ilyet mondani. Stoner nemrég úgy vélekedett, hogy a 26 éves motoros rászolgált a végső győzelemre, ugyanakkor a címvédőt is méltatta.

Az idei vb-címet Martín érdemli, a jövő évi Marc Márquezé lesz – legalábbis Stoner szerint

Megérdemli – utalt arra, hogy a gyári Ducati versenyzőjét mostanra egyértelműen a mezőny egyik legjobbjának tartják. – Láttuk, mit tett az elmúlt szezonokban, Pecco folyamatosan fejlődik. A Ducati mindig jobb eredményeket ér el, de a többiekhez képest ő az, aki a legtöbbször nyer, nem pedig más. Nem szabad őt alábecsülni, ezek igazi győzelmek, nem sprintek. Lenyűgöző, amit idén tett.”

Bagnaia abból a szempontból történelmet írt, hogy Sepangban megszerezte idei tizedik főfutamos győzelmét. Erre korábban csupán öten voltak képesek a királykategória történetében: Giacomo Agostini négyszer, Mick Doohan egyszer, Valentino Rossi háromszor, Márquez és Stoner pedig kétszer. Az említett pilótáknak ez a teljesítmény kivétel nélkül vb-címet ért az adott szezonban, ám könnyen lehet, hogy ezúttal ez sem lesz elég.

Miért fordult meg a sorrend Martín és Bagnaia között, ha győzelmek terén tovább nyílt az olló?

Rossi után közel negyedszázaddal ismét megtörténik a csoda a MotoGP-ben?

0

A Pramac egy tavaly még elképzelhetetlen siker kapujában.

Az idei szezon minden tekintetben különleges volt a MotoGP-ben. De leginkább talán azért, mert huszonhárom év elteltével 2024 lehet ismét az első olyan szezon, amikor újfent egy szatellitcsapat versenyzője nyerheti meg a világbajnokságot. Nyilván a régi rajongók pontosan emlékeznek a 2001-re, amikor Valentino Rossi egy köré épített alakulatban lett világbajnok a gyári motorok ellen, de azóta hasonló nem ismétlődött meg.

A Ducatinak nem jelent problémát, ha Martín magával viszi az 1-es rajtszámot az Apriliához

Viszont talán még a legendás Nastro Azzurro Honda is inkább volt gyárinak mondható, mint most a Pramac Ducati. A legtöbben úgy vélték, akkoriban a Honda kifejezetten Rossi köré tervezte a legendás sárga motort futtató alakulatot, így az sem volt véletlen, hogy mentorként a gyár legendás világbajnokát, Mick Doohant szerződtették, főmérnöknek pedig azt a Jeremy Burgesst, aki korábban a honfitárs ausztrál versenyzővel szerzett zsinórban öt világbajnoki címet.

A Pramac Ducati ettől azért némileg eltérő utat járt be. Bár 2002-ben alapították, pont a fent említett siker után egy évvel, a számukra biztosított technika mindig elavultnak számított a gyári motorokhoz képest. Első évükben ugyan azzal a 2001-es konstrukciójú Hondával vágtak neki a bajnokságnak, amellyel Rossi egy évvel korábban még világbajnok lett, de nem szabad elfelednünk, hogy 2002-től a gyári csapatok négyütemű motorokat használtak, amelyek néhány pályát leszámítva messze erőfölényben voltak a kétüteműekkel szemben.

Az idei vb-címet Martín érdemli, a jövő évi Marc Márquezé lesz – legalábbis Stoner szerint

A csapat végül némi hercehurca után 2005-től váltott Ducatira, így az idei évben pont a huszadik szezonját teljesíti a gyártóval. Ez éves lebontásban pedig nem kevés pénzt jelentett, így talán az is érthető, miért nem lehet kérdés, hogy Jorge Martín végül megnyerheti-e a világbajnoki címet. Felfoghatjuk egyfajta búcsúajándékként is, de úgy is, hogy az elmúlt két évtized anyagi támogatásáért cserébe a Ducati így hálálja meg Campinoti úrnak a kitartását és eddigi elkötelezettségét.

Stonert meglepte, hogy a Ducati nem gáncsolta el Martínt: „Tudom, mire képesek a győzelemért”

Nem feltételezem, hogy ezek után Barcelonában bárki is venné a bátorságot manipulációra, így kissé szerencsétlennek tartom Martín szavainak kiforgatását, amelyben újfent próbálják összeugrasztani Pecco Bagnaiával. Tény, hogy egy szatellitcsapatról beszélünk, de a nekik dolgozó vezetők és mérnökök pont akkora tapasztalattal bírnak, amely szükséges ahhoz, hogy egy világbajnoki címre esélyes csapatot annak egészen a kapujáig vezessenek. Hiszen az ajtón kizárólag a versenyző léphet be. Főleg azok után, hogy a Ducati egy ideje vállaltan az aktuális gyári motorral segít néhány szatellitcsapatot.

Úgy vélem, Martin felnőtt a feladathoz, és ezen a ponton a címet már csak elveszíteni lehet. De persze ez egy technikai sport, semmit ne kiabáljunk el. Ugyanakkor kijelenthetjük, hogy a világ két legjobb versenyzője fog megmérkőzni egymással, remélhetőleg hideg fejjel, korrekt körülmények között.

Bagnaia figyelmeztette Martínt: Az idegesség agresszívabbá teszi és hibára készteti az embert

Ha pedig azt kérdezik, vajon Campinoti úr megbánta-e, hogy 2025-re a Yamahához szerződött? A válaszom egyértelműen nem. Úgy vélem, egy szatellitistálló tulajdonosaként nem lehet ennél magasabbra jutni, ugyanakkor ez rengeteg pénzébe is került. A MotoGP ezen a szinten pedig messze nem termeli, hanem emészti a vagyont. Kissé olyan, mint Michelin-csillagos éttermet üzemeltetni. A befektetett munka és pénz, valamint az abból kinyerhető profit távolról sincs köszönőviszonyban egymással, sokkal inkább a deficit az, amivel üzletileg definiálható.

Így egy potenciális világbajnoki címmel a zsebében már nyugodtan dőlhet hátra, és talán még nyugodtabban ellenőrizheti a bankszámláját pont egy év múlva, az első yamahás szezonjának a végén.

Miért fordult meg a sorrend Martín és Bagnaia között, ha győzelmek terén tovább nyílt az olló?

„Hölgyeim és uraim, Casey Stoner” – ilyen volt Rossi találkozása egykori ellenfelével (videó)

0

Valentino Rossi közzétett egy összeállítást, amelynek középpontjában Casey Stoner látogatása állt. A felvételeken látható, ahogyan a két egykori rivális hogyan motorozott együtt a kilencszeres világbajnok ranch-án, és néhány párbeszédet is meg lehet hallgatni.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, Casey Stoner a hétvégén ellátogatott Valentino Rossi birodalmába, a híres ranch-ra. Az ausztrál expilótának egyébként is volt jelenése Olaszországban, hiszen ellátogatott az EICMA-ra, vagyis a milánói motorkiállításra, ahol többek között a bajnokok jótékonysági versenyén is részt vett. A kétszeres világbajnok végül Carlos Checától kapott ki az egyenes kieséses rendszerű megmérettetésen.

Ezt ki gondolta volna? – Rossi saját birodalmában versenyzett együtt ismét Stonerrel (videó)

Vasárnap pedig ellátogatott Tavulliába, ahol szintén dirt tracken motorozhatott. Erről az eseményről ő maga is megosztott egy rövid videós összeállítást, valamint Rossi barátnője, Francesca Sofia Novello is közzétett néhány fotót az eseményről. Már ezek a felvételek is megmelengették a motorsportrajongók szívét, de az igazi ínyencséget Rossi szolgáltatta egy hosszabb összeállítással.

Ezen a felvételen jó néhány kameraállásból meg lehet csodálni, ahogyan több felvonásban együtt motoroznak, illetve versenyeznek, amire 2012 óta nem volt példa. Az eseményen szintén jelen lévő Marco Bezzecchi lenyűgözve figyelte mentorát, valamint annak egykori ellenfelét, és „egyedi” érzésként írta le ezt az élményt.

A pályára gurulások előtt, között, illetve után pedig természetesen beszélgettek is, és ennyi év elteltével nyoma sem volt a korábbi ellenségeskedésnek. Rossi készségesen megmutatta a pálya nyomvonalát Stonernek, és elmagyarázta neki, hogy mi benne a furcsaság. Az első, naplementében szerzett közvetlen tapasztalatok után pedig a 39 esztendős egykori pilóta közölte, hogy meglehetősen csúszós a pálya.

A két világbajnok többször is tett arra utalást, hogy jól érzik magukat egymás társaságában. Rossi egy ponton közölte, hogy „amikor eljössz Olaszországba, itt lesz neked a motor”. Később pedig, még a motoron ülve Stoner hatalmas örömnek és megtiszteltetésnek titulálta, hogy ott lehet, míg a Doktor megköszönte, hogy ellátogatott hozzá.

Ez már villanyfényben zajlott, amit mi most csak azért emelünk ki, mert később erről folyt a diskurzis. „Miután lemegy a nap, mindenhol nagyobb a tapadás és kiegyensúlyozottabbak [a körülmények] – magyarázta Rossi. – Az ember javít a köridején, nyomhatja is, és kipróbálhat más íveket. Javul a pálya állapota.”

Stonernek erről az a helyszín jutott eszébe, ahol a hírhedt 2011-es ütközésük történt. „Mint Jerezben, amikor a pálya árnyékossá válik: gyors, de veszélyes – fogalmazott. – Mindig ilyenkor történnek a nagy bukások. Pályafutásom végén egy bizonyos időpont után mindig leálltam. Este tíz óra után már nem motoroztam. Jerezben is ez a helyzet, mindig ilyenkor történnek a nagy esések.”

Miután befejezték a motorozást, Rossi még a vacsorára is meginvitálta Stonert, mondván, „a srácok” remek fogásokat szolgálnak fel. A felvétel pedig egy szép jelenettel zárult: a két egykori vetélytárs, átkarolta egymást, Rossi pedig a maga jól ismert stílusában belemondta a kamerába, hogy „hölgyeim és uraim, Casey Stoner a ranch-on”.

Elkezdődött a regisztráció a Superenduro-vb-re, ezekben a kategóriákban indulnak a magyarok

0

Elindult a jelentkezés a Superenduro-világbajnokságra a versenyzők számára. A Prestige, a junior, valamint az Európa-kupa mellett immáron az ifjúsági kategóriában is részt lehet venni.

A Superenduro-világbajnokság a hivatalos honlapján bejelentette, hogy elindult a regisztráció a sorozat következő, 2024–25-ös kiírására. Ahogyan arról már korábban is beszámoltunk, immáron nemcsak a Prestige, a junior, valamint az Európa-kupa kategóriájába lehet jelentkezni, hiszen a szervezők az idei szezonban egy ifjúsági kategóriát is indítanak.

Mérföldkövet jelentő újítás hozza vissza a sportág legendáját a Superenduro-vb mezőnyébe

Ez utóbbiban 14 és 18 éves kor között lehet részt venni. A junior-világbajnokságon a 16 évesnél idősebb, de 23 esztendősnél fiatalabb versenyzők mérettethetik meg magukat, míg az elitnek számító Prestige-ben 18 év az alsó korhatár. Ezek mellett az Európa-kupába is lehet jelentkezni, ám ennek a mezőnynek a hét helyett csupán négy fordulót rendeznek, utoljára pedig pont Budapesten, az MVM Dome-ban csapnak össze. A 2025. február 8-án esedékes Superenduro GP of Hungaryre erre a linkre kattintva lehet jegyet vásárolni.

Indul a 2025-ös Superenduro GP of Hungary jegyértékesítése

Mind akkor, mind a többi eseményen lehet magyar versenyzőnek szurkolni. A Prestige kategóriában ezúttal egyetlen honfitársunk sem lesz ott, ugyanis Szőke Márk térdműtét miatt kihagyja a szezont, míg Zsigovits Norbert ezúttal az Európa-kupában vesz részt. Ahogyan a tervek szerint ifj. Ott Kornél is, ám ő csak a kolozsvári és a budapesti a budapesti versenyen lesz ott. Liszka Roland pedig ezúttal is a junioroknál indulhat, ám az ő szereplése egyelőre kérdéses.

Bagnaia figyelmeztette Martínt: Az idegesség agresszívabbá teszi és hibára készteti az embert

0

Francesco Bagnaia úgy véli, Jorge Martínnak a jelentős előny ellenére nem lesz könnyű dolga a szezonzárón, mivel az idegesség megnehezítheti a helyzetét. A címvédő arra is felhívta a figyelmet, hogy a körülmények nagyon eltérőek lesznek a májusi fordulóhoz képest.

Jorge Martín túlzás nélkül élete lehetősége előtt áll, hiszen 24 ponttal vezeti a MotoGP egyéni tabelláját, mindössze eg fordulóval a vége előtt. A spanyol versenyző akár már a szombati sprinten bebiztosíthatja végső győzelmét, és az biztos, hogy bármi is történik, ha a főfutamon dobogós helyen ér célba, akkor ő ünnepelhet.

A Pramac pilótája most hasonló helyzetben van, mint a jelenlegi második helyezett Francesco Bagnaia az elmúlt két esztendőben volt. A címvédő tavaly 21 egységgel vezetett pont Martín előtt, míg két éve még sprint nélkül 23 egységgel múlta felül Fabio Quartararót az utolsó hétvégét megelőzően. A gyári Ducati motorosának tehát már van tapasztalata abban, hogy milyen nyerő pozícióból nekimenni a zárófordulónak, és bizony ennek is megvannak a maga nehézségei.

Miért fordult meg a sorrend Martín és Bagnaia között, ha győzelmek terén tovább nyílt az olló?

Igen, abszolút – válaszolta a TNT Sportsnak arra a kérdésre, hogy az idegességnek lehet-e szerepe. – Jorgénak nehéz dolga lesz, mivel ez az első alkalom, hogy [éllovasként] küzdhet a bajnoki címért a MotoGP-ben. Ismerem ezt az érzést, és szerintem megpróbálja majd a maximumot kihozni magából, de az idegesség néha agresszívabbá teszi és hibára készteti az embert. Szóval most egyetlen dolgot kell tennem, hogy tovább hajtsak, továbbra is a győzelemre törekedjek, és reménykedjek.”

Bár Bagnaia mindig is elmondja, hogy nem híve az ilyen jellegű játszmáknak, az emberben óhatatlanul felmerül, hogy a fenti mondatokban játszott-e szerepet a lélektani hadviselés szándéka. Azt viszont nehéz elvitatni, hogy valóban így gondolhatja, hiszen két éve mindössze kilencedik lett Valenciában, míg tavaly csak ötödikként ért célba a sprinten.

A Ducatinál nem szólnak bele a bajnoki küzdelembe, de valamit azért kértek a pilótáiktól

Más kérdés, hogy ez is elég volt neki, ahogyan idén Martínnak sem kell a maximumot nyújtania. Az idényzárót a valenciai árvíz miatt Montmelóban rendezik, ahol már versenyeztek idén. A futamokon egyértelműen Bagnaia volt a leggyorsabb, más kérdés, hogy a sprinten elesett, míg Martín szombaton igencsak halovány volt, másnap viszont második lett riválisa mögött. A címvédő ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy szűk fél évvel később egészen más viszonyok fogadják a mezőnyt.

Meg fogjuk próbálni – szögezte le. – Tudjuk, milyen erős voltam Barcelonában júniusban [valójában májusban – a szerk.], de a körülmények miatt trükkösnek ígérkezik, mivel szerintem meglehetősen hideg lesz, és könnyű lesz hibázni. Szóval fontos, hogy nyugodt maradjak, próbáljam elkerülni a hibákat, és lehetőleg nyerjem meg mindkét futamot. Ez az egyetlen lehetséges módja a [bajnoki] győzelemnek.”

Rálép-e Bagnaia Lorenzo útjára? – a címvédő elárulta, meddig hajlandó elmenni a bajnokságért

Rea először nyert a Yamahával – egy jótékonysági versenyen

0

Jonathan Rea nyerte az EICMA jótékonysági futamát, így kijelenthető, hogy először győzött a Yamahával. A legendák versenyén Troy Bayliss egy motokrossz-világbajnoktól kapott ki a döntőben.

Az előző hétvégén rendezték az EICMA-t, vagyis a milánói motorkiállítás idei kiírását. Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, számos jelenlegi és korábbi pilóta tiszteletét tette a helyszínen, és jó néhányan össze is csaptak egymással dirt tracken. A „bajnokok jótékonysági versenyén” összegyűlt pénzösszeget teljes egészében egy kórházi kezelésre szoruló gyermekeket támogató szervezetnek ajánlották fel.

Jonathan Rea természetesen a Yamahát képviselte az eseményen, egészen pontosan egy módosított YZ450F-et hajtott. A negyeddöntőben pont csapattársát, Andrea Locatellit győzte le, majd végül az egész viadalt megnyerte. A második helyen a az idei Supermoto-vb harmadik helyezettje, Elia Sammartin végzett, míg a dobogó harmadik fokára a Superbike-világbajnokságon állandó versenyzőként jövőre debütáló Ryan Vickers állhatott fel.

Mondhatni, ez volt Rea első győzelme a Yamahával, hiszen az idei szezonja finoman szólva sem úgy alakult a Superbike-vb-n, ahogyan szerette volna. Bár Assenben megszerezte a pole pozíciót a felszáradó pályán, mindössze egyszer ünnepelhetett a pódiumon, azt is egy Superpole verseny után, Doningtonban. Összesen 127 pontot gyűjtött, ami csupán a tizenharmadik helyre volt elég a tabellán.

E futam mellett a legendák versenyét is megtartották, ahol olyan egykori kiválóságok kaptak szerepet, mint Casey Stoner, Marco Melandri, Loris Capirossi vagy Troy Bayliss. Utóbbi el is jutott a döntőig, ám ott vereséget szenvedett a francia motokrossz-világbajnoktól, Christophe Pourceltől. A hosszú idő után újra versenyző Stoner bukott, de neki utána volt még lehetősége „javítani, hiszen a hétvége későbbi részén ellátogatott Valentino Rossi ranch-ára.

Ezt ki gondolta volna? – Rossi saját birodalmában versenyzett együtt ismét Stonerrel (videó)