back to top
2025. május 11. 07:51
Kezdőlap Blog Oldal 176

Az Aprilia fontos újítással érkezett meg Silverstone-ba, de a nagy problémájukat ez sem oldja meg

0

A Brit Nagydíjon használhatták először éles körülmények között az Aprilia pilótái a gyártó új aerocsomagját. Aleix Espargaró elismerte, hogy ezzel mozgékonyabbá vált a motor, de szerinte a túlmelegedéssel kapcsolatos problémájukat nem fogja megoldani.

Az Aprilia egyik csapata sem maradt újdonság nélkül az ünnepi Brit Nagydíjon. A Trackhouse pilótái mindjárt kettőt is kaptak: az új festésük mellett a noaleiek új aerodinamikai csomagját is kipróbálhatták, persze a gyári istálló versenyzői csak az utóbbit élvezhették. A nyári szünet utáni első fordulóban használta ki az olasz gyártó a szezononként engedélyezett egy ilyen frissítését. Szerencsére ezt a változtatást nem hagyták magyarázat nélkül.

Új festést kapott a Trackhouse a szezon második felére, az amerikai zászlót „magukra” cserélték (képek)

„A versenyzők panaszkodtak a motor kezelhetőségére – magyarázta Paolo Bonora, a gyári alakulat csapatmenedzsere. – Több könnyedséget akartak az irányváltások terén, de úgy, hogy közben a motor továbbra is képes legyen megállni az egykerekezést [wheelie-t], hogy ne veszítsenek sokat a kigyorsításokon. A szimulációkból, a számításokból láttuk az új konfiguráció előnyeit. Hogy mik a fő különbségek? Az oldalsó szárnyak nagyobbak, a burkolat pedig nagyobb és hosszabb lett. A szimulációkat szélcsatornában végeztük el, mindenféle körülmények között kipróbálva [a csomagot], még dőlés közben is.”

A gyártó azt is elárulta, hogy több mint húsz burkolati elemet módosítottak vagy terveztek át. Mindennek a fő célja a hatékonyság, tehát az aerodinamikai leszorítóerő és az különböző aeroelemek által keltett áramlatok „arányának” növelése. Szerintük ezzel a kanyarban bedőlő gép esetén javult a ground effect hatása, és csökkent a motor oldalról fújó szélre való érzékenysége is.

A versenyzők azt is remélik, hogy a burkolat oldalsó részének módosítása miatt kevésbé fognak szenvedni a forró levegőtől, amely tavaly leginkább a Délkelet-Ázsiában található pályákon nehezítette meg az életüket. A Brit Nagydíjon az új csomagot már éles körülmények között is kipróbáló – a pilóták közül Silverstone-ban csak Maverick Viñales használta a régit, mivel neki az új „nem vált be” – Aleix Espargaró erről a kérdésről is szót ejtett.

Viñales nem kertelt, úgy látja, hogy nem az ellenfeleik léptek előre, hanem az Aprilia maradt le

„Én [az újat] használtam – mesélte Espargaró. – A motor így egy kicsit mozgékonyabb, ami nagyon fontos. A motort ugyanis korábban nehéz volt mozgatni, ami nehézzé tette annak a megértését, hogy hol van a határ. Ezzel az új burkolattal viszont sokkal agilisabb a motor. Nem teljesen más [mint a régi], de nem rossz.”

„Olyankor a páratartalom az igazi probléma – tért át a túlmelegedés kérdésére. – Amikor [magas a páratartalom], mi emberek sem tudunk lélegezni, ahogy a motorok sem tudnak lélegezni! És amikor a motor nem tud lélegezni, hihetetlenül felmelegszik, és ezt mi fizetjük meg. De ezzel kapcsolatban nem vagyok annyira bizakodó. Alaposan megnéztem az új burkolatot. A teljesítmény szempontjából jónak tűnik, de a hőmérséklet szempontjából nem jelent előrelépést.”

Meglepőt húzhat a japán ígéretről lemaradó LCR: náluk debütálhat az első thai pilóta a MotoGP-ben

0

Az LCR csapatfőnöke, Lucio Cecchinello elárulta, hogy Somkiat Chantra a motorjuk egyik legfőbb esélyese Nakagami Takaaki mellett. Amennyiben a Moto2-ben versenyző Chantra tényleg a monacói csapathoz kerülne, akkor ő lenne az első thai pilóta a MotoGP-ben.

Már több éve folyamatosan téma, hogy Nakagami Takaaki elveszítheti az ülését. Ez pedig mostanában újra felmerült, hiszen a szezon végén lejár a szerződése. Ráadásul 32 évesen ő az állandó mezőny egyik legidősebb tagja, a visszavonuló Aleix Espargarón kívül csak Johann Zarcónak volt eddig több születésnapja.

Az idei szezon első felében aztán úgy tűnt, hogy az LCR az utódját is megtalálta Ogura Aj személyében. Ogura nagyszerű teljesítményt nyújt az idei Moto2-es szezonban, két futamot is megnyert, és így pillanatnyilag második a tabellán. Ráadásul japánként szponzorációs szempontból is be tudná tölteni ugyanazt a szerepet, amely Nakagamit még értékesebbé tette a csapat szemében. Emellett a Honda utánpótlásprogramjának is a tagja, így minden szempontból tökéletes választás lenne.

Vagyis csak lehetett volna, hiszen az elmúlt időszakban megjelentek olyan értesülések, miszerint Ogura jövőre a Trackhouse versenyzőjeként mutatkozhat majd be a MotoGP-ben. Ez pedig őszinte elképedést váltott ki az LCR-nél. „Meglepett a hír – vallotta be a csapatfőnök, Lucio Cecchinello az olasz Sky Sportsnak. – Hiszen talán logikusabb lenne, ha egy japán pilóta a Honda kötelékében versenyezne, mint az amerikaiaknál. De valószínű, hogy [Ogura] a MotoGP-ben való bemutatkozásához inkább egy olyan motort választott, amely már most is versenyképes. Így [Somkiat] Chantra és Nakagami maradnak a jelöltjeink 2025-re.”

Hoppá, mégsem amerikai újoncot szerződtet a MotoGP amerikai csapata?

Chantra mindenképpen egy érdekes jelöltnek tekinthető, még annak ellenére is, hogy elég erős szponzori háttérrel rendelkezik. Utóbbinak az az egyik oka, hogy jelenleg ő a gyorsaságimotoros-világbajnokságon a legmagasabban jegyzett – az egyetlen Moto2-es – thai versenyző. Thaiföld pedig hagyományosan egy fontos piaca a MotoGP-nek, amit jól mutat, hogy 2018 óta már vb-fordulót is rendeznek az országban. Thaiföld királykategóriás pilótát azonban még nem adott a világnak, így amennyiben tényleg bemutatkozhat, Chantra lenne az első MotoGP-versenyzőjük.

A 25 éves pilóta egy Moto3-as  verseny teljesítése után 2019-ben debütált a középső géposztályban. Chantra azóta az állandó mezőny tagja, a Honda által támogatott Team Asiát képviselve. Az eredményeit tekintve folyamatosan tudott fejlődni, 2022-ben már learatta az első, tavaly pedig a második futamgyőzelmét. Az előző szezonban hatodik lett az összetettben, jelenleg pedig a tizenegyedik helyen áll a tabellán.

Egyébként Nakagami nem szeretne távozni, de lehet, hogy az LCR így is megválik majd tőle. Idén legjobb eredményként eddig a jerezi sprinten elért tizedik helyét tudja felmutatni, bár ő úgy látja, erről inkább a Honda gyenge motorja tehet. „Az A tervem az, hogy ennél a csapatnál [az LCR-nél] maradok, és MotoGP-ben folytatom [a pályafutásom]. Őszintén szólva ebben a szezonban nem lehet igazságosan megítélni a teljesítményem, mivel [a Honda] mind a négy versenyzője küszködik, nem csak én – nyilatkozta. – Jó lenne még egy komoly esélyt kapni arra, hogy egy versenyképes motorral megmutassam a sebességemet. Ráadásul a fejlesztési oldalon is tudok segíteni, hiszen nagyon sok tapasztalatot szereztem a Honda motorjával. Szóval majd meglátjuk.”

A Hondánál „nem alszanak”, a szezon második felében „nagyobb dolgokat” is fognak tesztelni

Marc Márquez: Bastianininek elég furcsa a vezetési stílusa, de az ő napján legyőzhetetlen

0

Enea Bastianini silverstone-i teljesítményét dicsérte Marc Márquez. Ám a spanyol versenyző úgy látja, hogy a Brit Nagydíjon nagy előnyben voltak velük szemben az idei Ducatin ülő pilóták.

Marc Márquez a hetedik helyről rajtolva negyedikként fejezte be a Brit Nagydíj főfutamát. A Gresini versenyzője a viadal első felében több pozíciót is javított, de aztán Enea Bastianini, Jorge Martín és Francesco Bagnaia triójára már nem tudott veszélyes lenni. Egyébként ezen a hétvégén ebből a csoportból – és egyben az egész mezőnyből – Bastianini emelkedett ki, hiszen mind szombaton, mind vasárnap őt intették le elsőként. Márquez később kielemezte a tabellán így éppen őt megelőző olasz pilóta silverstone-i teljesítményét.

Grafikai Kánaánt és tudatos küzdelmet hozott a hétvége – a MotoGP Silverstone-ban vendégeskedett

„Elég furcsa a vezetési stílusa – mondta Márquez. – A [futamok] elején az új gumival kicsit jobban küszködik, mint Pecco és Martín. De a használt gumival mindig rendkívül gyors, mivel kisebb dőlésszöggel is jól be tudja fordítani a motort. Ez nagyon jól megy neki, és egyben későn is tud fékezni, és aztán jól emeli fel a gépet. Őszintén szólva, amikor ezen a pályán mögötte mentem, csodálatosan motorozott. Sohasem füstölte el a gumiját, egyszerűen csak hatékony és gyors volt, mindezt kevés mozgással. Szóval igen, itt jelentős előnyben volt. És ahogy azt már korábban is láttuk, ő egy olyan versenyző, akinek ha eljön a napja, akkor legyőzhetetlen.”

Bár Márquez szerint Bastianini előnybe került amiatt, hogy jobban bánt a gumikkal, úgy látja, nem ez döntött. „Szerintem ez nem a hátsó gumiról, hanem a motorok verzióiról szólt – jegyezte meg a nyolcszoros világbajnok. – Tavaly ezen a pályán a fivérem, Álex és Fabio di Giannantonio [egy-egy tavalyi Ducatival] hátulról indulva voltak a leggyorsabbak, és Aleix [Espargaró] nyert egy Apriliával. Most vasárnap viszont mind a hárman mögöttem végeztek.”

„Szóval az én teljesítményem rendben volt, de úgy tűnik, hogy néhány pályán az idei [Ducatik] hihetetlenül gyorsak. Különösen itt [Silverstone-ban], ahol hosszú egyenesek vannak. Ilyenkor az [idei] hátsó összeültetővel nagyobb végsebességet lehet elérni, és így valamivel nagyobb különbség a javukra. De ahogy azt vasárnap is megmutattuk, ha jól dolgozunk – még ha ezen a hétvégén egy kicsit el is késtünk [a megfelelő beállítások megtalálásával] –, akkor fel tudjuk venni velük a harcot. De ilyenkor mindig a határon kell motorozni.”

Marc Márquez: Kezdettől fogva tudtam, hogy valami nincs rendben

Az idén már szintén tavalyi Ducatival versenyző Márquez arról is szót ejtett, hogy szerinte mekkora a lemaradásuk a GP24-en ülőkkel szemben. „Jelenleg átlagosan 4-5 másodperccel vagyunk lassabbak a versenyeken – magyarázta. – Tehát körönként úgy két-három tizednél is többet kell javulnunk, ha harcolni akarunk velük, ami pedig nagyon sok. Nem hangzik annyira rosszul, de az tényleg nagyon sok! Így pedig nehéz lesz [az Osztrák Nagydíj]. De a célunk a legjobb négy-ötbe való kerülés lesz, és – ha tudunk – a dobogóért is szeretnénk majd harcolni, ahogy azt más futamokon már megtettük.”

Viñales nem kertelt, úgy látja, hogy nem az ellenfeleik léptek előre, hanem az Aprilia maradt le

0

Maverick Viñalesnek nem sikerült kimondottan jól a Brit Nagydíj hétvégéje. Az Aprilia pilótája elárulta, hogy megint hirtelen tapadásvesztéssel küszködött. Viñales azt azonban nem gondolja, hogy a gumik okoznák ezt a problémájukat.

Az Aprilia pilótái közül még mindig Maverick Viñales foglalja el a legelőkelőbb – az ötödik – pozíciót a tabellán. A Brit Nagydíj hétvégéjén viszont nem ő, hanem Aleix Espargaró vitte a prímet a noaleiek versenyzői közül. A szezon végén visszavonuló Espargaró ugyanis megszerezte a pole pozíciót, majd a sprintről egy harmadik, a főfutamról egy hatodik hellyel távozott. Vele ellentétben Viñales nem tudott az élmezőny közelébe kerülni, hiszen szombaton nyolcadikként, vasárnap pedig csak tizenharmadikként zárt.

Így áll a MotoGP-tabella a Brit Nagydíj után

Viñales úgy látja, nem a beállítások különbsége, hanem ennél jóval nagyobb problémák miatt maradt le a csapattársa mögött.  „Alapvetően a motorok ugyanolyanok voltak, a beállítások nem igazán tértek el egymástól. Viszont Aleix már Silverstone-ban is az aerodinamikai csomag legújabb verzióját használta, de az nekem nem vált be” – árulta el.

„Szerintem mostanában úgy tűnik, mintha egyre hátrébb szorulnánk – állapította meg Viñales. – Már négy egymást követő versenyen csúszott ki az ellenőrzésünk alól a gumikopás. A sprinten a lágy hátsó gumival nem volt olyan rossz a helyzet, hiszem szombaton még támadni is tudtam. Azonban a főfutamon a közepes gumikkal hat kör után véget ért nekem a verseny. Eltűnt a korábbi teljesítményem, és teljesen összeomlottam. A köreim hirtelen két másodperccel lassabbak lettek, és nem tudtam mit tenni, hogy ez megváltozzon – végig a határon motoroztam, mint mindig.”

„Azt nem mondanám, hogy az ellenfeleink tettek meg előre egy lépést – jegyezte meg. – Úgy gondolom, hogy bár pillanatnyilag nagyon magas az élmezőny tempója, de állandó. Mi viszont egyre jobban lemaradunk tőlük. Sajnos azt nem tudom, hogy mi lehet ennek az oka, de az ellenőrizetlen tapadásvesztés mindenképpen magyarázatra szorul. Jó lenne, ha a gyártó megállna, és időt szánna arra, hogy részletesen kielemezze ezt.”

Grafikai Kánaánt és tudatos küzdelmet hozott a hétvége – a MotoGP Silverstone-ban vendégeskedett

Mint minden tapadással kapcsolatos problémánál, az Aprilia esetében is felmerült, hogy a gumik állhatnak annak a hátterében. Viñales viszont nem hiszi, hogy a Michelin lenne a hibás. „Ha a gumik hibásak lennének, akkor a probléma mindig fennállna – magyarázta a spanyol pilóta. – De az tény, hogy a tempónk megvan, hiszen az első körökben tudom tartani a többiekkel a lépést, sőt még támadni is tudok. Tehát más dolognak kell lennie a [probléma] okának. Nagyon frusztráló, mivel jelenleg így mi magunk korlátozzuk, hogy mire vagyunk képesek.”

Quartararo szerint a Yamaha még a Hondánál is jobban küszködött a Brit Nagydíjon

0

Fabio Quartararo arról beszélt, hogy a Brit Nagydíj főfutama valamivel jobban alakult neki, mint a silverstone-i sprint. A francia pilóta ennek ellenére is nagyon elégedetlen volt a motorjával.

Nem volt kifejezetten könnyű hétvégéje a Yamahának. A Brit Nagydíj két viadalán mindkét pilótájuk ugyanolyan eredménnyel rukkolt elő: Fabio Quartararo két tizenegyedik, a szabadkártyával rajthoz álló Remy Gardner pedig két tizennyolcadik helyet hozott. Azért csak kettejüket említjük, mivel a gyári csapat másik állandó versenyzője, Álex Rins sérülései miatt szombaton már nem ült motorra.

A fájdalmakkal küzdő Rins visszalép a Brit Nagydíjtól, Gardner veszi át a helyét

Azonban Rins csütörtökön még ott volt a Yamaha garázsánál, amikor bemutatták a főfutamra készített retro festésüket. A MotoGP ugyanis vasárnap emlékezett meg arról, hogy 75 éve tartották a gyorsaságimotoros-világbajnokság első idényét. Az iwataiak az ünnepi alkalomra korábbi legendás színösszeállításukat vették elő, amely hivatalosan 1964-ben debütált. Ezt a kompozíciót többek között a világbajnokság legeredményesebb pilótája, Giacomo Agostini és Jarno Saarinen tette híressé. Ez láthatóan Quartararónak is elnyerte a tetszését, de abban nem akadályozta meg, hogy kritikus legyen.

„Jobban néz ki, mint ahogy éreztem magam rajta – értékelte a motorját Quartararo a vasárnapi festésükre utalva. – Bár a főfutamon már egy kicsit jobb volt a helyzet, mivel megpróbáltuk ugyanolyannak megtartani a motort, amilyen [a sprinten] volt. Szóval egy kicsit jobb volt, de még mindig nagyon sok hiányzott. Viszont mi mindent beleadtunk, szóval elégedettek lehetünk azzal, amire így jutottunk, még ha az nem is volt elég.”

Az újságírók felhívták arra a figyelmét, hogy a főfutamon a japán gyártók versenyzői közül így is ő zárt a legelőkelőbb pozícióban. Ráadásul többek között az Aprilián ülő Maverick Viñalest és a KTM-mel versenyző Jack Millert is maga mögött tudta tartani.

„Ez igaz, de ezen a hétvégén még a Honda pilótáinál is jobban küszködtünk – állapította meg a francia pilóta. –Ugyanis még náluk is kevesebb tapadással rendelkeztünk. De ahogy már mondtam, azt hiszem, vasárnap egyetlen dolgot tudtam tenni: nyomni, amennyire csak lehet. A végén Maverickkel és Millerrel is tudtam harcolni, ahogy Frankie [Morbidellivel] is, aki aztán az utolsó körben megelőzött. De most már tisztában vagyunk vele, hogy mik a gyenge pontjaink, amelyeken még dolgoznunk kell, hogy jobb helyezésekért mehessünk.”

Így áll a MotoGP-tabella a Brit Nagydíj után

Grafikai Kánaánt és tudatos küzdelmet hozott a hétvége – a MotoGP Silverstone-ban vendégeskedett

0

Visszatért a gyorsaságimotoros-vb mezőnye a nyári szünet után, és egy legendás helyszín adott otthont a szülinaposnak. A hetvenöt éves sorozat újult erővel vágott bele a szezon második felébe, a végső győztes kilétét pedig szerencsére továbbra sem lehet megjósolni.

A silverstone-i futammal ünnepelte a MotoGP a 75. születésnapját, annak rendje és módja szerint, némi felhajtás közepette. És bár a szervezők igyekeztek mindent megtenni, hogy emelt fővel szórakozzanak a pályára látogató nézők, a rekordszám még így is elmaradt. Kicsivel több mint százezer ember látogatott a pályára a hétvége folyamán, ami jócskán alulmúlja a tíz évvel ezelőtti számokat. Hogy ezt pontosan mivel lehet indokolni, nem tudjuk, bár az is tény, hogy a brit rajongóknak nem épp Silverstone a motorversenyzés Mekkája. Ugyanakkor azt sem zárhatjuk ki, hogy egy hétvégi futam költségei egyszerűen nagyon elszálltak a brit közönség számára. Nemrég épp erről készített posztot a sorozat önjelölt közgazdásza, Dario de Wet, aki anno a Liberty-féle felvásárlást is megneszelte. De Wet számításai szerint egy átlagos, egy napra szóló silverstone-i hétvége során 500 angol font körüli költségekkel kellett kalkulálni, ami a jelenlegi helyzetben nem mondható pénztárcabarát felállásnak. Ugyanakkor ez volt az a futam, ahol egyetlen napon olyan színkavalkád szemtanúi lehettek a pályára látogatók, amelyről sokan egész életükben csak álmodoznak. Miután a csapatoknak feladatként kiadták, hogy készüljenek a születésnapi zsúrra, és kivétel nélkül szíveskedjenek megidézni a múlt nagy színsémáit – nekik tetszőlegesen – szerencsére voltak, akik komolyan vették a feladatot, és szívet melengető alkotásokat vittek így porondra. Személy szerint négyet emelnék ki, amelyek nekem valamiért különösen kedvesek.

Bemutatták a silverstone-i versenyhétvége retro festéseit (képek)

Természetesen ide tartozott a Pramac Racing új fényezése, mellyel Jorge Martín kérésére és a csapatfőnök egykori baráti kapcsolataira való tekintettel a spanyol legendát, a tizenháromszoros világbajnokot, Ángel Nietót idézték meg. S ha másutt nem is, a Honda is igyekezett virítani, miután a gyári csapat Freddie Spencer egykori sémájával gurult a rajtrácsra, hozzá passzoló ruhával, Joan Mir pedig végképp ledobta a cukiságbombát, amikor ehhez Randy Mamola egykori sisakfényezését választotta.

Persze nem mehetünk el szó nélkül az Aprilia Chesterfield ihlette fényezése mellett sem, amellyel Max Biaggi 1994-ben először lett világbajnok a kettőötvenesek között. Valamint, ha a motor nem is szólt akkorát, Enea Bastianini Mike Hailwood ihlette sisakfényezése nyilván megdobogtatta a szíveket.

Így hát fényezésekből úgymond jól álltunk, a verseny meg mást tészta volt. A már megszokott kiélezett silverstone-i csaták elmaradtak, volt helyette meglepetés, amit leginkább Enea Bastianini szállított. A Ducatinál már felmondott, jövőre KTM-hez igazoló versenyző valahogy magára talált, és mind szombaton, mind vasárnap olyan futamokat produkált, hogy arra nem lehet panasz. Persze biztos érkeznek majd a magyarázatok és a hosszú leírások a változtatásokról, az olasz mindenesetre szinte állva hagyta márkatársait, és a régi, „gresinis” időket idézve rágta át magát a mezőnyön, hogy gigantikus győzelmeket arasson. Viszont úgy sejtem, menedzsere, Carlo Pernat vasárnap este a legdrágább pezsgőket rendelte, és nem vagyok biztos benne, hogy hétfő hajnalban nem csörgette fel Pit Beirert, a KTM motorsport-igazgatóját azzal a kéréssel, hogy tárgyalják újra védence jövő évre szóló bérét és esetleges prémiumait.

Bastianini nagy hajrával győzte le Martínt a „retróversenyen”, aki így is visszavette a vezetést a tabellán

Martín ezúttal inkább a biztos pontokra ment, és nem kockáztatott, ezért végül mindkét nap elengedte a győzelmet, és a biztos második helyeken ért célba, bölcs döntésének köszönhetően pedig ismét a tabella tetejére került, és Francesco Bagnaia előtt három ponttal vezeti a bajnokságot. Bastianini viszont a tökéletes hétvége után feljött az összetett harmadik helyére, megelőzve ezzel Marc Márquezt. Ez stratégiai szempontból egészen biztosan nem esett jól a Ducatinak, hiszen mindkét leendő gyári versenyzőjük pozíciót vesztett, és azok vitték a főszerepet, akik távoznak az alakulattól. Persze ebben a tengerben sem szabad végtelenül elmélyülnünk, hiszen Davide Tardozzi, a gyári istálló csapatmenedzsere könnyedén visszavágna azzal, hogy Bastianininek két éve volt, hogy bizonyítson, és nem az ő hibája, hogy csak most talált magára.

Bastianini bízott a szokásos hajrábeli extrában, Bagnaiának eszébe jutott a szombati bukása

Egyébként a friss házas címvédő szinte hozta a papírformát, és miután szombaton bukott, vasárnap egy viszonylag stabil, jó versenyt teljesített. Azzal a kivétellel, hogy az ilyenkor megszokott győzelem elmaradt. Bagnaia szombaton szenvedett a start után, miután a magasságállítója nem deaktiválta magát, így két kanyaron keresztül az ültetett motorral próbált szerencsét, majd a felzárkózás során egy jobbos utáni hirtelen balosban esett ki alóla a motor, miután oda a telemetria szerint három km/h-s sebességgel gyorsabban érkezett, és emiatt más ívet használt. Az őt követő másik kieső pedig Marc Márquez volt, aki szintén sajátjaként tekintett a bukásra.

Acosta szerint a Binderrel történt ütközés után olyan volt a motorja, mint egy egyszárnyú repülő

A fentieken kívül a szombati sprint egyik kiemelkedő jelenete talán az volt, amikor Pedro Acosta akkorát ütközött Brad Binderrel, hogy motorjának egyik oldaláról szinte az összes aerodinamikai elem leszakadt, aminek következtében a spanyol egyszárnyú repülőként jellemezte motorját. Ettől függetlenül még így is ötödikként ért célba, épp Binder mögött. Vasárnap pedig annak a Fabio Di Giannantoniónak a megmozdulását emelném ki, aki miután körökön keresztül csatázott Álex Márquezzel – aminek hatására fél másodpercet veszítettek az előttük haladókkal szemben – egy előzés során, belső íven, a bal kormányt elengedve csapkodni kezdte motorjának ülésidomát, mintha csak a lovát paskolná, azt jelezve, hogy inkább álljon be mögé, ne csatázzanak, és próbálják utolérni az előttük haladókat. És ugyan a mestertervet már nem lehetett tökéletesen kivitelezni, Di Giannantonio így is az ötödik helyen ért célba Marc Márquez mögött. Jó hír egyébként az itáliai számára, hogy Davide Tardozzi hétvégi elszólásából arra következtethetünk, jövőre ő kaphatja a VR46 alakulatának ígért gyári motort, míg a 2025-ben elvileg a csapathoz csatlakozó Franco Morbidelli „csak” egy idei motorral állhat rajthoz. Miután bejelentették, hogy az istálló újabb két évvel írt alá a bolognai gyárral, és az első számú gyári motort futtató szatellitcsapattá avanzsált a Pramac helyett, véget értek azok a találgatások is, melyek azt sejtették, hogy Rossi csapata még az új technikai szabályzat megjelenése előtt gyártót vált.

Nem csak a külsejével, a pályán nyújtott teljesítményével is Rossit idézte meg Di Giannantonio?

Ugyanakkor tovább szűkült a kör, és bár a hivatalos bejelentés még nem történt meg, sokan úgy sejtik, hogy ezáltal Fermín Aldeguer a Moto2-ből a Gresini csapatához érkezhet Álex Márquez mellé, és mindketten egy 2024-es Ducatira ülhetnek.

Kikotyogták Rossi csapatának jövő évi versenyzőit, egyikük gyári motort kap a Ducatitól

A legnagyobb talány viszont továbbra is a Pramac csapata, hiszen még egyetlen versenyzőt sem jelentettek be. A pletykák szerint a Yamaha továbbra is Remy Gardnert javasolná Paolo Campinoti csapattulajdonos úrnak, így talán még inkább érthető, hogy az időközben a gyárral szerződést hosszabbító, de a hétvégén újra megsérült Álex Rins helyettesítésére miért éppen az ifjabb Gardnert riasztotta a hangvillás alakulat. Viszont többen úgy vélik, Campinoti továbbra sem tett le arról, hogy kedvencét, a bohém balhés Andrea Iannonét ültesse fel egyik motorjára. A legújabb név a kalapban ugyanakkor még Jack Miller lehet, aki épp a hétvégén panaszkodott arról, hogy jövő évi helyzete jelenleg kilátástalannak tűnik. Bár állítólag Millert továbbra is bombázza a Ducati, és szeretné, ha a Superbike-világbajnokságon visszatérne a gyártóhoz, Álvaro Bautista helyére.

Quartararo újabb versenyző mellett „kampányol”, a sajátjához hasonlította az idei eredményét

A hondások közül ismét inkább az LCR csapata teljesített stabilabban, és szállította a pontokat a hétvégén, mert miután Luca Marini csaknem bravúrosnak nevezhető módon a tizenötödik helyen ért célba, azt az egy pontot el is vették tőle guminyomás-probléma miatt.

Guminyomás-probléma miatt változott a Brit Nagydíj végeredménye a MotoGP-ben

A Yamaha teljesítményét továbbra sem lehet igazán megítélni, bár sokan Fabio Quartararo főfutamon elért tizenegyedik helyére is fényként tekintenek. Ugyanakkor Gardner csaknem egy perccel a futamgyőztes után ért célba.

Az Aprilia szereplésére továbbra sem lehet panasz, de még mindig a nyugdíjba készülő Aleix Espargaró viszi a prímet. Miután szombaton mind a pole pozíciót, mind a sprintfutam harmadik helyét megszerezte, vasárnap pedig egy becsületes hatodik helyen intették le, sokkal inkább elgondolkodtató a továbbra is hullámzó Maverick Viñales teljesítménye, aki ezúttal inkább a völgyben fellelhető, a hullám taraját pedig csak a távolból láthatja.

Teljesen elkerülhető hiba okozta Binder vesztét a Brit Nagydíj rajtjánál

A KTM pedig továbbra is a KTM. Míg szombaton viszonylag jónak tűnt mindkét kiemelkedő versenyző, Binder és Acosta tempója, addig vasárnap a dél-afrikai műszaki hibával feladta a futamot, a spanyol újonc pedig ismét csak a kilencedik helyen ért célba, így továbbra is árnyéka önmagának és a szezon első felében bemutatott performansznak. Az ifjoncot ettől függetlenül a nyári szünetben is foglalkoztatta munkaadója, miután a Red Bull Ringen tesztelte a csapat Moto2-es motorján található WP-futóműveket. Acosta állítólag 215 kört teljesített a két nap alatt, az eredmény pedig nem maradt el, miután a Moto2-esek futamában két WP-futóművel szerelt motor versenyzője állhatott dobogóra. Ezek után pedig csak bízhatunk benne, hogy a saját motorjára is kaphat némi technikai okosítást, amivel a KTM-csoport két hét múlva esedékes hazai versenyén akár egy dobogóval is megörvendeztethetné a gyár munkavállalóit.

Így áll a MotoGP-tabella a Brit Nagydíj után

Raúl Fernández saját magát hibáztatja csapata peches kettős kieséséért

0

Raúl Fernández vállalta a felelősséget a Trackhouse kettős kieséséért, bár valójában csak a saját bukásáért hibáztatható igazán. A spanyol versenyző teli tankkal túlvállalta magát a szemerkélő esőben.

A Trackhouse is készült a MotoGP különleges versenyére, és az amerikai motorversenyzés legendás alakjait idézte meg a motorfestésével a Brit Nagydíjon. A közönség azonban nem sokáig csodálhatta a versenygépeiket, ugyanis már a rajt után mindkét versenyzőjük kiesett. Azt viszont csak a futam végén tudtuk meg, hogy mi történt valójában.

Bastianini nagy hajrával győzte le Martínt a „retróversenyen”, aki így is visszavette a vezetést a tabellán

Nos, a katasztrofális betlit Raúl Fernández idézte elő, ám ezért csak részben hibáztatható, a másik fele egyszerűen balszerencse. A csapattal nemrég szerződést hosszabbító pilóta elveszítette a motorját, amiért nyilvánvalóan ő a felelős, arról viszont már nem nagyon tehetett, hogy az immáron motoros nélküli motor pont Miguel Oliveira Apriliájába csúszott bele. A 23 éves versenyző ezzel együtt vállalta a felelősséget.

„Először is szeretnék bocsánatot kérni a csapattól – nyilatkozta. – Elestem, és abban a pillanatban, amikor földre kerültem, a motorom eltalálta Miguelét, úgyhogy Miguelnek is bukást idéztem elő. Előtte nem értem hozzá Miguelhez. Elestem, és a motorom ezután ment neki Miguelének. Nem tudok sokat mondani. Nagyon jó munkát végeztünk, én pedig nagyon rosszul éreztem magam. Fontos hétvége volt ez a csapat számára, és a balesetem miatt nem szereztek pontot.”

A versenyzők dolgát ezúttal nem csupán a teletankolt motor nehezítette meg, hanem az időjárás is. Egyfelől a hőmérséklet jóval alacsonyabb volt, mint szombaton, másfelől a kameraképekből egyértelműen kivehető volt, hogy a futam legelején szemerkélt az eső. Fernández pedig ilyen körülmények között túlvállalta magát.

„Őszintén szólva elég nehéz, mert sok problémánk volt a lággyal, és amikor felálltunk a rajtrácsra, úgy döntöttünk, hogy a kemény első [gumit] használjuk – magyarázta. – Úgy gondoltuk, hogy ez a helyes választás, de a futam elején elkövettem egy kis hibát teli tankkal a szemerkélő esőben. Többé-kevésbé ugyanazt csináltam, de az abroncs kicsit hideg volt, és elestem.”

Ebből a szempontból a Trackhouse szerencséje, hogy a jelenlegi tendenciákat látva év végén vélhetően nem fog fájni nekik ez a nullázás. A bajnokság felénél ugyanis a senki földjén állnak, hiszen a hetedik Tech3 GasGas 28 ponttal előzi meg őket, míg a kilencedik Yamaha 45 egységgel marad el tőlük. Persze egyéniben más a helyzet, hiszen Franco Morbidelli növelte előnyét velük szemben, Fabio Quartararo pedig bejött közéjük.

Így áll a MotoGP-tabella a Brit Nagydíj után

Teljesen elkerülhető hiba okozta Binder vesztét a Brit Nagydíj rajtjánál

0

Brad Binder elárulta, közvetlenül a Brit Nagydíj rajtja előtt már érezte, hogy baj lesz az elindulásnál. A korábban szintén a MotoGP-ben versenyző Michael Laverty elmondta, annyi történt, hogy elfelejtették kikapcsolni az üzemanyag-takarékos üzemmódot.

Viszonylag optimistán várhatta Brad Binder a Brit Nagydíj rajtját, hiszen az időmérőn a hatodik helyet szerezte meg, és a sprinten is viszonylag jó tempót produkált. Ehhez képest már az elrugaszkodás pillanatában tudhatta, hogy a verseny érdemi része azelőtt véget ért számára, hogy egyáltalán elkezdődött volna.

Bastianini nagy hajrával győzte le Martínt a „retróversenyen”, aki így is visszavette a vezetést a tabellán

A gyári KTM pilótája ugyanis sokkal lassabban jött el a többieknél, és folyamatosan vesztette a pozíciókat, mígnem aztán nagyon hamar feladta a versenyt. „Nincs sok mondanivalóm – nyilatkozta. – Eljutottam a rajtig. Amikor felengedtem, volt egy kis probléma a kuplunggal, és nem tudtam elindulni. Szóval igen, itt vége is volt a történetnek.”

Binder aztán mindent megtett, hogy mentse a menthetőt, de egyszerűen nem tudta működésre bírni a kuplungot. „Sajnos beragadt – fogalmazott. – Elkezdett csúszkálni, amikor megpróbáltam elindulni. Próbáltam elérni, hogy engedjen fel, de nem akart. Megpróbáltam visszamenni a bokszba, hogy motort cseréljek, de nem sikerült.”

A dél-afrikai motoros azt is elmondta, hogy előzetesen semmilyen problémát nem érzett, de közvetlenül a rajt előtt már sejtette, hogy valami nincs rendben. Onnantól kezdve pedig már csak azért imádkozhatott, hogy senki ne menjen neki hátulról, vagy ha mégis, akkor olyan pozíciót vegyen fel, amellyel jó eséllyel elkerülhető a sérülés.

„Minden rendben volt – idézte fel. – A rajtrácsra menet nagyon küzdöttem, hogy üresbe tegyem. Azt gondoltam, hogy »a francba!«. Utána volt már elképzelésem, hogy mi fog következni. Igyekeztem a lehető legjobban lent maradni, és felemelni a kezem, ha esetleg valaki eltalálna, így jobban fel tudtam rá készülni. Szerencsém volt, hogy senki nem tette meg.”

A korábban szintén a MotoGP-ben versenyző, jelenleg a TNT Sports szakértőjeként dolgozó Michael Laverty kijelentette, egyszerűen annyi történt, hogy elfelejtették kikapcsolni az üzemanyag-takarékos üzemmódot, vagyis egy teljesen elkerülhető hibáról volt szó. Pedig előtte keményen dolgoztak a sikeres szereplésért.

„Délelőtt mindent a feje tetejére állítottunk. Teljesen más dolgokat tettünk be, amelyeket már régen nem használtunk, és a közepes gumin gyors voltam. Rendkívül keményen dolgoztunk az abroncsainkon, próbáltuk megfutni a köridőt, mert nagyon sok a kipörgés. Szóval magas volt a gumikopás. Nehéz lett volna jó állapotban végigcsinálni a versenytávot.”

Így áll a MotoGP-tabella a Brit Nagydíj után

Nem csak a külsejével, a pályán nyújtott teljesítményével is Rossit idézte meg Di Giannantonio?

0

Fabio Di Giannantonio büszkén viselte a Valentino Rossit megidéző színeket a Brit Nagydíjon, amikor pedig felvetették neki, hogy a vezetési stílusa is a kilencszeres világbajnokéra emlékeztetett, egyenesen libabőrössé vált. A VR46 versenyzője elárulta, mit akart jelezni a kézmozdulatával Álex Márqueznek.

Különleges futam volt a vasárnapi Brit Nagydíj, hiszen a gyorsaságimotoros-világbajnokság létrejöttének hetvenötödik évfordulója alkalmából minden csapat különleges festésű motorral rukkolt elő. Az istállók más-más szempontok mentén választottak külsőt, de akadt olyan alakulat, ahol igencsak adta magát, hogy kit idézzenek meg.

Bemutatták a silverstone-i versenyhétvége retro festéseit (képek)

A VR46 mindenképpen ilyen volt, hiszen a csapat alapítója, illetve tulajdonosa Valentino Rossi, a modern korszak legeredményesebb és minden idők messze legnépszerűbb és legismertebb versenyzője. A motor a kilencszeres világbajnok 2018-as versenygépére emlékeztetett, legalábbis ami a színösszeállítását illeti, de Fabio Di Giannantonio más módon is tisztelegni akart előtte.

„Nagyon különleges volt – nyilatkozta a leintés után. – Amikor először láttam a motort, még a hétvége előtt, azt mondtam, hogy ez elképesztő. Aztán megpillantottam élőben, és egyszerűen fantasztikus volt, a felszereléssel együtt. A magam részéről egy különleges sisakot is szerettem volna Vale tiszteletére. Idén hatalmas lehetőséget adtak nekem. Meg akartam köszönni Valénak és a csapatnak. Büszke pillanat volt számomra, hogy ezt a sisakot és ezeket a színeket viselhettem. Megpróbáltam mindent beleadni, hogy az élen legyek ezzel a festéssel. Jó munkát végeztünk.”

A 25 éves pilótának nem volt könnyű dolga, mivel az időmérőn csak a tizedik helyet szerezte meg. Azonban jól rajtolt, és végül Aleix Espargarót is megelőzte, így az ötödik helyen ért célba. A verseny alatt többen is Rossiéhoz hasonlították a vezetési stílusát, ami természetesen rendkívül boldoggá tette, amikor közölték vele.

Bastianini nagy hajrával győzte le Martínt a „retróversenyen”, aki így is visszavette a vezetést a tabellán

„Hű, ettől libabőrös lettem – jelentette ki, bár tudja, hogy az eredményeket tekintve messze van tőle. – Az biztos, hogy sokkal kevesebb győzelmem és dobogós helyezésem van. Nagyon megtisztelő, hogy valaki ezt mondta. Mindent beleadtam, a csapatomért és az általunk viselt festésért. Büszke vagyok, hogy valaki ezt mondta a futamomról, köszönöm!”

Bár aligha erre gondoltak, de a Rossi-párhuzam abban is megállja a helyét, hogy Di Giannantonio egy Márquezzel vívott körökön át tartó párharcot, és egy ponton hevesen gesztikulálva jelezte ellenfelének elégedetlenségét. Egészen konkrétan Álex Márquezzel előzgették egymást oda-vissza, az erről készült videóhoz mellékelt bejegyzésében pedig még a MotoGP közösségi oldalán is „majdnem összekeverték” főnökével. Az olasz motoros elmondta, mire utalt a kézmozdulatával.

„Sokkal lassabb volt – fogalmazott. – Gyorsan akartam előzni, hogy csökkentsem a lemaradást az előttem lévő srácokkal szemben. Végrehajtottam egy előzést, ő pedig visszaelőzött. Sok időt vesztettünk a csatában, majdnem két másodpercet. Kár érte, mert megvolt a tempóm, hogy odaérjek Marc [Márquezhez], Aleixhez és talán Pecco [Bagnaiához]. A kézmozdulat azt jelentette, hogy »gyerünk már, működjünk együtt, hogy előrébb jussunk, ne csináljunk hülyeségeket!«.”

Hogy mi lett volna, ha nem tartják fel, azt már soha nem fogjuk megtudni, mindenesetre a többi tavalyi Ducatit vezető pilótához hasonlóan Di Giannantonio sem tudott beleszólni a gyári motort hajtó márkatársak harcába. Marc Márquez szerint az idei motorok többet tudnak kihozni a Michelin új abroncsaiból, amivel az egyszeres MotoGP-futamgyőztes is egyetért. „Egész évben ez volt a helyzet – felelte az erre vonatkozó kérdésre. –Ezzel a motorral nehéz szűken venni a kanyarokat. Az új gumival ez nekünk még rosszabb. A GP24-es profitál az új abroncsokból. Ez a különbség a GP23-as és a GP24-es között.”

Így áll a MotoGP-tabella a Brit Nagydíj után

Marc Márquez: Kezdettől fogva tudtam, hogy valami nincs rendben

0

Marc Márquez szerint Silverstone-ban valamiért a megszokottnál messzebb voltak a 2024-es Ducatiktól, és a főfutam elejétől érezte, hogy gond van a kigyorsítással. A nyolcszoros világbajnok úgy véli, az első félszezon során követett el elkerülhető hibákat, de akadtak olyanok is, amelyek normálisak egy számára új motoron.

Marc Márquez számára kifejezetten biztatóan kezdődött a Brit Nagydíj főversenye. A hetedik helyről indulva jól rajtolt, és a kezdeti helyezkedés után az ötödik pozícióba sorolt be, az első bolynak a legvégére. Körülbelül féltávig tartotta az előtte lévők tempóját, de aztán az idei Ducatik újítására már nem tudott reagálni.

Végül csak Aleix Espargarót tudta megelőzni, így negyedikként ért célba. Ezzel tovább nőtt a hátránya Enea Bastianinivel szemben, hiszen azok után, hogy az olasz versenyző a sprint megnyerésével megelőzte őt a tabellán, vasárnap is diadalmaskodott. Márquez ezzel együtt úgy véli, a főversenyre előreléptek.

„Őszintén szólva ezen a hétvégén rendkívül keményen dolgoztunk a csapattal, elképesztő munkát végeztek – nyilatkozta a TNT Sportsnak. – Az alapokról indultunk, de ezen a pályán nagyon messze voltunk, és meg kell értenünk, hogy miért. Lépésről lépésre jobban éreztem magam, és ők is megadták nekem, amire szükségem volt. Tökéletesen megértettek. Ez azt jelentette, hogy a versenyen közelebb kerültünk az élmezőnyhöz, különösen az első tíz körben. Amikor a gumik elfogytak, rendkívül gyorsak voltak, különösen Bastianini és [Jorge] Martín, de Pecco [Bagnaia] sem volt messze. Örülök a negyedik helynek, de sajnos a sprintfutamon elszalasztottunk egy másik negyedik pozíciót. Tovább kell mennünk.”

Bastianini nagy hajrával győzte le Martínt a „retróversenyen”, aki így is visszavette a vezetést a tabellán

Egy darabig úgy tűnt, hogy Márquez számára Espargaró megelőzése is túl nagy falat lesz, hiszen körökön át még csak megtámadni sem tudta. Amikor úgy tűnt, hogy az egyenesben elmehet mellette, akkor sem sikerült, de nem sokkal később a Village-ben, illetve a The Loopban végül maga mögé utasította honfitársát.

„Kezdettől fogva tudtam, hogy valami nincs rendben a kigyorsítással – jelentette ki. – Volt egy kis problémánk, ugyanakkor már megértettük, hogy miért. Küszködtem a kigyorsítással, és túl későn fékeztem. Emiatt előztem meg a hármas-négyes kanyarban, ott nem kell kigyorsítani. Ettől eltekintve a negyedik hely jó eredmény.”

Bár a nyári szünetnek már vége, a mezőny matematikailag csak most jár az idény felénél, hiszen a húsz fordulóból a silverstone-i volt a tizedik. Bár Márquez ötször végzett az első háromban a sprinteken, míg a főversenyek után négy alkalommal állhatott dobogóra, futamot nem tudott nyerni, hátránya pedig már 62 pont a listavezető Martín mögött. Ugyanakkor az is tagadhatatlan, hogy messze ő nyújtja a legjobb teljesítményt a tavalyi Ducatit hajtó versenyzők közül, és többé-kevésbé azt a célját is teljesítette, hogy rendszeresen az első öt hely valamelyikén akar küzdeni.

„Nem rossz, nem rossz – válaszolta az első félszezonjára vonatkozó kérdésre. – [Volt] néhány hiba. Néhány [olyan], amely normális egy új motorral, és néhány [olyan], amelyet el kellett volna kerülnöm, mint a szombati. Azonban emberek vagyunk. Élvezem [a vezetést] ezzel a motorral. Mindig ott vagyunk az első öt helyen. Mindig a miénk a legjobb GP23-as motor, és közel vagyunk a ’24-esekhez. Meglátjuk, hogy tudjuk-e [így] folytatni.”

Így áll a MotoGP-tabella a Brit Nagydíj után