back to top
2025. szeptember 24. 04:52
Kezdőlap Blog Oldal 20

Marc Márquez „brutális és fantasztikus”, de Rossi emelte új szintre a MotoGP-t

0

Franco Morbidelli nem vitatja el Marc Márquez érdemeit, de a 2015-ös szezon végét fenntartásokkal kezeli. Ezzel szemben Valentino Rossi az egész MotoGP-t egy új szintre emelte, ráadásul egy hihetetlen pluszt is adott. A 30 éves versenyző jövőjéről is hamarosan bejelentés jöhet, ugyanis elszólta magát, miszerint már szinte zsebben az új szerződés. Eközben Fabio Di Giannantonio nem tudja, miért adta meg magát a motor a Magyar Nagydíj előtt, de egyértelműen megvolt a tempójuk.

Ha ki kell emelni két versenyzőt, akinek a saját maga szurkolótábora vérre menne a másikéval, akkor egyértelműen Valentino Rossit és Marc Márquezt lehetne mondani. Ékes példája volt ennek az Olasz Nagydíj sprintfutama, amikor a közönség egy része jól hallhatóan kifütyülte a Ducati spanyolját. A nézők között pedig Davide Tardozzi, a gyári istálló menedzsere tett rendet. Most pedig egy újabb versenyző foglalt állást a két pilóta között.

A gyári Ducati főnöke helyretette a Marc Márquezt kifütyülő olasz szurkolókat (videó)

„Úgy gondolom, Rossi [a sportág legjobbja]” – vélekedett Franco Morbidelli az AS-nak. Ez egyáltalán nem meglepő, hiszen az olasz jelenleg is a VR46-nál versenyez. Emellett a kilencszeres világbajnok akadémiájának is oszlopos tagja, ráadásul kifejezetten jó viszonyt ápolnak egymással.

Viszont Márquez ölés léptekkel halad afelé, hogy e tekintetben utolérje Rossit. Jelenleg 175 pont az előnye Álex Márquezzel szemben, és létezik olyan forgatókönyv, melynek értelmében már akár Misanóban megkoronázhatják. Az interjú alatt természetesen a 32 éves versenyzőt sem lehetett kikerülni, méghozzá abból a perspektívából, hogy nem szabad elfelejteni azt sem, hogy min ment keresztül az elmúlt években, így viszont már Morbidelli is kissé árnyalta a képet.

Így áll a MotoGP-tabella a Magyar Nagydíj után

„Sokat kell gondolkodnom, hogy erre választ tudjak adni – szögezte le. – És félre kell tennem a Valentinóval való barátságomat. Most Marcnak nyolc [vb-címe] van, és amikor megnyeri az ideit, kilenc lesz, ugyanúgy, mint Valénak. Ugyanazok a számok, és úgy gondolom, mindketten ott vannak a három-öt legjobb versenyző között. Amit Marc tesz, az hihetetlen és inspiráló. De vannak fenntartásaim a pályafutásával kapcsolatban, és van egy kevésbé pozitív gondolatom róla. És igen, 2015-re gondolok.”

Az év, ami még mindig élénken él a szurkolók emlékezetében. A két nagymenő rivalizálása a Maláj Nagydíjon érte el tetőpontját, amikor nemcsak a pályán akadtak össze, hanem a nyilatkozatokban is elkezdődött a sárdobálás, azok után, hogy a Doktor azzal vádolta meg a spanyol versenyzőt, hogy Jorge Lorenzo esélyeit segíti.

Út a MotoGP legnagyobb botrányához: ütközés után Rossi kanyarlevágással győzte le Marc Márquezt

Morbidelli szerint ez annyiban lesz hatással a „legjobb” eldöntésében, hogy új ajtókat nyit ki, ugyanis lesz olyan szurkoló, aki a spanyol térfélre áll, de lesz olyan, aki az olaszra. De vajon ő kit választ? „Vale. Azért, ahogyan megcsinálta, és azért a pluszért, amit adott ennek a sportnak. Ezt az egészet egy új szintre emelte. Marc brutális és fantasztikus, de ezt nem ő érte el.”

Morbidelli elszólta magát, Di Giannantonio nem tudja, mi történt

Az interjút leszámítva kalandos hétvégén van túl Morbidelli. A sprintversenyen a harmadik helyen ért célba, míg a Magyar Nagydíjon hatodikként látta meg a kockás zászlót. A szombati nap végén, amikor a szokásos interjúikat adták, a 30 éves pilóta talán túl sokat is mondott.

„Úgy érzem, azt a Francót látom, aki a szezon elején itt volt, azok után, hogy volt egy kis visszaesése – fogalmazott, majd, amikor a Sky Italia riportere a miértekre kérdezett rá, jött a „nagy bejelentés”. – Talán mert aláírtam az új szerződésemet”. Amikor pedig az volt a téma, hogy ez egy vicc volt-e vagy sem, az olasz csak annyit válaszolt, hogy „kérdezzék meg Uccio [Saluccit].”

Ellenfele biztonságát tartotta szem előtt, mégis büntetést kapott – Morbidelli vitatja az ítéletet

A kérdés pedig a VR46 csapatigazgatóját is utolérte. „Franco nemcsak az egyik versenyzőnk, hanem a kommunikációs vezetőnk is. A hír igaz. Az aláírás még nem történt meg, de a kézfogás elegendő. Az elkövetkezendő napokban hivatalossá tesszük a szerződéshosszabbítást” – vallotta be a Sky Italiának.

Ezzel szemben Fabio Di Giannantonio hétvégéje meglehetősen hullámzóra sikeredett. Úgy kvalifikálta magát az első sorba, hogy a Q1-ben is volt jelenése. A sprinten meg is szerezte az ezüstérmet, teljessé téve a VR46-os dobogót, de a vasárnapi viadal már nem jött össze neki. A kivezető körön rakoncátlankodott a motorja, ezért még a rajt előtt át kellett ülnie a tartalékra, aminek következtében csak a bokszutcából indulhatott. A nagydíjat végül a tizenötödik helyen fejezte be.

„Nem tudom, mi történt – jelentette ki Di Giannantonio a P1race.hu jelenlétében. – Nem töltöttem elég időt a garázsban ahhoz, hogy megértsem, mi volt. Be kellett vetnünk a tartalékmotort, és úgy kellett teljesíteni a versenyt. Ráadásul rossz gumikkal gurultam ki. Ez csak egy verseny volt nekünk, a dicsőségért és talán néhány pontért. Végezetül utóbbi sikerült. A lágy elsők ellenére rendben volt a tempónk. Úgyhogy fel a fejjel, a csapat mindent jól csinált.”

A Magyar Nagydíj vasárnapjának legjobb képei

„A jó, a kivételes és a legjobb versenyző között minimális a különbség” – interjú Jonathan Rea-vel

0

Mi a legemlékezetesebb pillanata a karrierjének? Milyen a kapcsolata Andrea Locatellivel? Kit igazolna le a csapatába, ha csapatfőnök lenne? Kit hívna fel először telefonon, ha lovaggá ütnék? A Superbike-világbajnokság Balaton Park-i fordulója előtt a sorozat visszavonuló legendájával, Jonathan Rea-vel készítettünk egy exkluzív beszélgetést.

Néhány hónap múlva egy legendával lesz kevesebb a Superbike-világbajnokság mezőnye. Mint ismeretes, Jonathan Rea hétfőn bejelentette, hogy a szezon végén visszavonul. A brit versenyző közel tizenhét éve teljesítette első versenyét, ezalatt hat világbajnoki címet, 119 futamgyőzelmet és 263 dobogót szerzett. Ahhoz pedig kétség sem fér, hogy a sorozat egyik legnagyobb versenyzőjéről van szó.

Hivatalos: a szezon végén visszavonul a hatszoros Superbike-világbajnok Jonathan Rea

A bejelentés óta kiemelten foglalkozunk Rea-vel. Válogatást készítettünk arról, hogy miként reagáltak a riválisok a hírre, valamint végigmentünk a teljes karrierjén, kiemelve a legfontosabb pontokat. A 38 éves versenyzővel a Balaton Park Circuiten beszélgetni is tudtunk, melynek egy pontján arra kértük, hogy képek segítségével idézze fel pályafutásának egyes állomásait. Természetesen az exkluzív interjú nem csak ebből állt, ugyanis egyes témákra is rákérdeztünk.

Szántó Dávid: A 2025-ös szezont megelőzően volt egy baleseted, aminek következtében ki kellett hagynod az idény első három fordulóját. Ezt leszámítva, hogy vagy?

Jonathan Rea: Jól vagyok. Hogy őszinte legyek, az előző futamok arról szóltak, hogy lépésről lépésre fejlődjünk. Az első verseny fizikálisan és mentálisan is nagyon nehéz volt. Amíg mindenki megtalálta a ritmust, én frissen jöttem egy sérülésből. Most már jobban érzem magam a motoron, azt is lehet mondani, hogy minden a rendes kerékvágásban halad. Alig várom, hogy megtartsuk ezt az érzést, és visszatérjünk oda, ahová tartoznunk kellene.

Megrázó vallomást tett Rea: Áldozatnak éreztem magam a szörnyű fájdalomcsillapítóktól

SzD: Nem vitás azt állítani, hogy a hat világbajnoki címmel te vagy a Superbike-vb legsikeresebb versenyzője. Mi a legemlékezetesebb pillanata a karrierednek?

JR: Rengeteg van, de a legelső Superbike-világbajnoki győzelmemet tudnám mondani. Ez 2009-ben volt, Misanóban. Ez volt az a pillanat, amikor tudatosult bennem, hogy gyors vagyok. Mindig is az voltam, az 50 köbcentiméteres motorral ötévesen is megvolt a tempóm, de itt realizáltam, hogy elég jó vagyok. Úgy voltam vele, hogy ha az újonc szezonomban nyerni tudok, akkor egy remek karriert futhatok be. Előtte mindig ez volt a munkám. Rengeteg kiváló versenyző van minden bajnokságban, de a jó, a kivételes és a legjobb között minimális a különbség. Amikor megnyertem ezt a versenyt, úgy voltam vele, hogy eljött az én időm, és egy emlékezetes pályafutást kerekíthetek.

SzD: Milyen a kapcsolatod jelenlegi csapattársaddal, Andrea Locatellivel?

JR: Nagyon jó. Azt gondolom, minden rendben, az aszfaltcsíkon rendkívül kompetitív. A pályán kívül egy jófej srác, és remek légkört biztosít a garázson belül.

„Quartararóval és Mirrel osztoztam a bokszon, és gyorsabb voltam náluk” – interjú Andrea Locatellivel

SzD: Ha csapatfőnök lehetnél, kit igazolnál le az istállódba?

JR: Hú, jó kérdés. Szeretném leigazolni Kevin Schwantzot. Emlékszel rá? És Marc Márquezt. Kevin a példaképem volt, elképesztően elszántnak tartom, és még egy jó sört is megihatnánk. Marc pedig a leggyorsabb versenyző a világon. Azt hiszem, jó eredményeket tudnánk vele elérni.

SzD: És a következő szezonra, a Superbike-ban?

JR: Biztosan leigazolnám saját magamat. A második számú versenyzőm egy fiatal pilóta lenne, mert rengeteg tapasztalom van, és ezzel tudnám őt segíteni. Egy jelenlegi ifjonc…nem tudom, ki lenne.

Fotó: Czinkán Dániel / TRP Media

SzD: Akár a Supersportból, a Moto2-ből vagy a Moto3-ból is nézelődhetsz.

JR: Nincs ötletem, hogy őszinte legyek. [nevet] Ez egy furcsa felvetés. Nem igazán látom a sajátomon túli helyzetet. A Supersportban rengeteg gyors versenyző van, de nem mindig ugyanazok nyernek, mint ahogyan láthattuk Locatelli, [Dominique] Aegerter, [Cal] Crutchlow vagy éppen [Nicolò] Bulega esetében. Persze, a Supersportban is vannak versenyképes pilóták, például Stefano Manzi, aki jelenleg a leggyorsabb a mezőnyben. Szóval őt mondanám.

SzD: Ha megkapnád a hírt, hogy lovaggá leszel ütve, kit hívnál fel először?

JR: Ezek ilyen „ha”-val kezdődő, hipotetikus kérdések [nevet]. Ha lovaggá lennék ütve, természetesen a feleségem lenne az első. Utána nem sokkal a szüleimet értesíteném. De ez eléggé hipotetikus felvetés…

Fotó: Czinkán Dániel / TRP Media

Pályán az új Panigale, Bulega döntetlenre játszott Razgatlıoğluval az aragóniai teszten

0

Kétnapos teszttel tért vissza a Superbike-világbajnokság mezőnye a nyári szünetről. Az első napon Nicolò Bulega, míg a másodikon Toprak Razgatlıoğlu zárt az élen. Az olaszok a jövőre szánt Panigale V4R-rel is köröztek, a németeknél pedig Marcel Schrötter kapott lehetőséget. 

Az elmúlt egy hónapban jól megérdemelt nyári szünetét töltötte a Superbike-világbajnokság. Mindenki kipihente a szezon első felének fáradalmait, kiértékelték az első Balaton Park-i forduló tanulságait, és mindössze néhány bejelentést ejtettek el az elmúlt hetekben. Ebben az időszakban jelentették be Danilo Petrucci érkezését a BMW-hez, Stefano Manzi fellépést a GYTR GRT Yamahához, valamint a versenynaptárról is ekkor hullt le a lepel.

Hivatalos: változott a Balaton Park-i forduló időpontja – íme a Superbike-vb 2026-os versenynaptára

Az elmúlt két napban azonban a feje tetejére állt minden. A sort a Honda kezdte meg, akik bejelentették, hogy Iker Lecuona távozik kötelékükből, ugyanis a spanyol a gyári Ducatinál folytatja. Az onnan búcsúzó Álvaro Bautista pedig a Barninál talált menedéket. A sorozat legsikeresebb versenyzője, Jonathan Rea pedig a szezon végével szögre akasztja a sisakot.

Ezt leszámítva a pályán is zajlottak az események. Ugyan a soron következő fordulóig még egy kicsit várni kell, a versenyzők már gőzerővel készülnek az idény második felére. Hétfőn és kedden a MotorLand Aragón vált a központi helyszínné, ahol egy újabb szezonközi tesztet teljesített a mezőny.

Hivatalos: a szezon végén visszavonul a hatszoros Superbike-világbajnok Jonathan Rea

Ez történt hétfőn

A hétfő délelőtt nagyon nyugalmasan telt, annak ellenére, hogy a körülmények rendkívül kellemesen alakultak. 11 óráig bezárólag mindössze négy versenyző teljesített mért kört, közülük Javier Fores, a Bimota tesztpilótája futotta meg a leggyorsabbat. A spanyol versenyző stopperje 1:53.829 másodpercnél állt meg, viszonyításképpen Toprak Razgatlıoğlu 1:47.935-tel tartja a körrekordot. 13 óráig egy állandó versenyző gurult ki, azonban Xavi Vierge is mindössze egy funkcionális tesztet teljesített.

Délutánra azonban már a mezőny többi tagja is megérkezett, köztük azzal a Sergio Garcíával, aki a továbbra is sérült Lecuonát helyettesítette. Először Razgatlıoğlu, majd Sam Lowes és Álvaro Bautista érkezett meg az elejébe. A tesztnap derekán Nicolò Bulega is megrázta magát, és már erősen ostromolta az 1:50 legelejét. Érdekesség, hogy ezt az etapot a 2026-ra szánt Panigale V4R-rel teljesítette, amelyet csapattársa is kipróbálhatott.

Fotó: WorldSBK

Razgatlıoğlunak azonban erre is volt válasza, a stopperje 1:49.374-nél állt meg. Ez az utolsó percekig állt is, azonban Bulega újabb fél másodpercet talált az új konstrukcióval, és végül 1:48.829-cel az eredménylista elején zárt, már ami az első napot illeti. Mögötte Razgatlıoğlu, Sam Lowes és Bautista következtek.

A keddi nap krónikája

Kedden Razgatlıoğlu kezdett a legjobban, akit eleinte Sam Lowes, Vierge és Bulega követtek. A Bimota állandó versenyzői, Alex Lowes és Axel Bassani is pályára gurultak azok után, hogy végül az első napot kiülték. Az élen a világbajnoki éllovas folyamatosan faragta lefelé a legjobb kört, az óra végül 1:48.960-nál állt meg, nem sokkal elmaradva legfőbb kihívójának hétfői idejétől.

Délutánra egészen 57 fokig melegedett a MotorLand Aragon aszfaltcsíkja, ezzel pedig sokkal nehezebbé váltak a körülmények. Razgatlıoğlu pedig ott folytatta, ahol délután abbahagyta, és már az első körök alatt be tudott nézni 1:50 alá. Nem sokkal később Bulega és Sam Lowes érkezett meg az eredménylista legelejére. Amint hűlt a pálya, és javultak a külső paraméterek, a török versenyző azonnal visszavette a kezdeményezést, és végül 1:49.293-at futott délután, akit brit és olasz riválisa követte. Az utolsó órákra pedig szinte teljesen kiürült a pálya.

Amellett, hogy a Panigale V4R kedden is előkerült, a paddock még egy furcsaságot tapasztalhatott. Razgatlıoğlu és Michael van der Mark mellett a Supersport kilencedik helyezettje, Marcel Schrötter is lehetőséget kapott a BMW-n. Ez abból a szempontból is érdekes, hogy a németek második ülése még szabad. A 32 éves versenyző 1:52.617-et futott az M1000RR-rel, közel másfel másodperccel lemaradva Garcíától.

A Balaton Park-i versenyhétvége alulnézetből – ilyen volt szurkolóként megélni a történelmi eseményt

Miller vagy Oliveira? – a héten végleg eldőlhet, ki lesz Razgatlıoğlu csapattársa

0

Egyre több jel utal arra, hogy a Pramac a hét folyamán bejelenti Jack Miller szerződéshosszabbítását. Sajtóértesülések szerint Miguel Oliveira tesztpilótaként folytathatja az Apriliánál, azonban a portugál versenyzőt nem különösen érdeklik ezek a lehetőségek, hovatovább a szabadkártyát is indokolatlannak tartja a 2027-es szabályváltozások miatt.  

Napról napra közelebb kerülünk ahhoz, hogy egy újabb puzzledarab kerüljön a helyére a MotoGP 2026-os rajtrácsát illetően. Ez a Pramac második motorja, ugyanis jelenleg csak Toprak Razgatlıoğlunak van fix helye, a második ülésért Jack Miller és Miguel Oliveira vív ádáz harcot.

A Pramac eleinte azt ígérte, hogy a nyári szünetig hoznak döntést, hiszen mindkét versenyző mellett egyaránt lehet felsorakoztatni érveket és ellenérveket. Ez a döntés azóta sem született meg, Miller pedig egyre türelmetlenebbül várja mindezt. A Magyar Nagydíj csütörtöki sajtónapján úgy fogalmazott, más kérői is vannak, és magában már egy ultimátumot is adott a csapatnak.

Miller: Ha akarnak, akarnak, ha nem, akkor nem

Az ausztrál jövője a vasárnapi sajtóbeszélgetésen is szóba került, azonban ezúttal meglehetősen szűkszavúan értékelte a helyzetet. Akkor úgy fogalmazott, hogy meglátják, mi lesz, és a következő hetekben ténylegesen pont kerül arra a bizonyos i-re.

Ebben pedig több szempontból is rengeteg igazság van. Egyrészt Gino Borsoi, a Pramac csapatfőnöke a TNT Sports péntek délutáni közvetítésében megerősítette, hogy hamarosan, akár már ezen a héten születhet hivatalos bejelentés. Másrészt a Sky Italia értesülései szerint nem csak Miller jövője kapcsán tűnnek el a kérdőjelek. Az olaszok úgy tudják, Oliveira teljesen lelép a Yamahától, és visszatér az Apriliához, ahol Lorenzo Savadori mellett fog tesztpilótai szerepkört betölteni.

Fontos bejelentést tett a Yamaha főnöke a Balaton Parkon, a vártnál hamarabb jön a nagy debütálás

Harmadrészt pedig Oliveira kisugárzása is rengeteget elárul. Azon újságírók, akik részt vettek a 30 éves versenyző vasárnapi sajtóbeszélgetésén, teljes joggal érezhették azt, hogy mintha már tudna valamit, amit a média munkatársai még nem. Mintha már leültek volna vele, ahol jelezték neki, hogy a szezon végén véget ér ez a kaland.

Azonban itt még messze nem ért véget a téma, ugyanis az esetleges tesztpilótai lehetőségek is felmerültek. „Nem igazán érdekelnek – jelentette ki a portugál versenyző a P1race.hu jelenlétében. – Versenyezni szeretnék. De természetesen nyitott vagyok mindenre.”

Oliveira a szabadkártyás lehetőségeire is kitért, majd ő is elhintette, hogy hamarosan minden kérdés eldől. „Az az igazság, hogy nem igazán tudom, hogy mi lehet a fejlesztési terv, és hasonlóképpen gondolkodom a szabadkártyákról is. Azért is, mert mi értelme van ennek, ha 2027-re teljesen megváltoznak a motorok? Ez olyan, mintha a sötétben tapogatóznánk, úgyhogy meglátjuk. A következő héten lesznek hírek, és onnan fogunk továbblépni.”

A Magyar Nagydíj vasárnapjának legjobb képei

„Te egy igazi inspiráció vagy!” – így reagáltak a riválisok Rea visszavonulására

0

A bejelentés után Jonathan Rea egy érzelmes videót is közzétett közösségi oldalára, amely alá folyamatosan érkeznek a neki gratuláló és őt méltató üzenetek. Ezekből válogattunk most.  

Még csak fel sem ocsúdtunk a MotoGP Magyar Magydíjából, hétfőn robbant a következő bomba. Jonathan Rea ugyanis bejelentette, hogy a szezon végén visszavonul. Ezzel pedig hihetetlen karrierjének végére tesz pontot, ugyanis a brit versenyző neve mellett hat világbajnoki cím, 119 futamgyőzelem és 263 dobogó áll, és a sorozat legsikeresebb pilótájának mondhatja magát.

Hivatalos: a szezon végén visszavonul a hatszoros Superbike-világbajnok Jonathan Rea

Rea egy érzelmes videót is feltöltött hétfőn a közösségi oldalaira. A rövid anyag a 38 éves versenyző első viadalának előkészületeivel kezdődik, majd a legfontosabb jelenetek jönnek sorban. Később kitért arra, hogy karrierje alatt egyetlen cél lebegett a szeme előtt: a győzelem. Azonban elérkezettnek érezte az időt, hogy a testére, az elméjére és az ösztöneire hallgasson. Büszke karrierjére, és ugyanúgy imádja ezt a sportágat, mint a legelső nap. Leszögezte, ez nem a rekordokról, hanem az őt körülvevő emberekről szól. Végezetül köszönetet mondott családtagjainak, riválisainak és a szurkolónak, majd elhintette, máshogyan, de még fel fog tűnni a paddockban.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Jonathan Rea (@jonathan_rea)

A szóban forgó videó alá azóta is érkeznek a neki gratuláló és őt méltató üzenetek. Cikkünk megjelenésekor az Instagramra több mint 53 ezer lájk, valamint 2 600 hozzászólás érkezett, valamint több versenyző külön is reagált a bejelentésre. A következőkben ezekből fogunk szemezgetni, természetesen a teljesség igénye nélkül.

Toprak Razgatlıoğlu: „Először is gratulálok a hihetetlen karrieredhez! Csodálatos időt töltöttünk el együtt, és remek sikereket értünk el. Ugyan riválisok voltunk, de a legfontosabb, hogy ugyanúgy tiszteltük egymást. Szerencsés vagyok, hogy megismerhettelek. Mindig is rengeteget segítettél, és ezt sosem fogom elfelejteni. Hiányozni fogsz! Jó szórakozást a családoddal az új életedben. Köszönök mindent, legenda!

Álvaro Bautista: „Egy élmény volt ezzel a legendával megosztani a pályát, a csatákat és a dobogót! Gratulálok a karrieredhez! Élvezd a sikereidet és az új életedet.”

Chaz Davies: „Minden idők legjobbja. Gratulálok a hihetetlen karrieredhez, te egy igazi púp vagy a hátamon!”

A Yamaha Racing hivatalos Instagram-oldala: „A legenda definíciója. Köszönünk mindent, JR!”

Nicolò Bulega: „Mindenki számára inspiráció. Büszkén mondhatom azt, hogy Rea ellen versenyezhettem.”

Carl Fogarty: „Gratulálok a csodálatos karrieredhez, haver. Biztos vagy benne, hogy nem akarod befejezni a brit Superbike-ban velem?”

Marc Márquez: „Gratulálok, legenda! Csodálatos karrier, igazi inspiráció.”

Francesco Bagnaia: „Ez egy szomorú nap, de te egy igazi inspiráció vagy minden motorversenyző számára. Köszönjük és gratulálok a csodálatos karrieredhez!”

Mindent megnyert a Superbike-vb-n, de a MotoGP-be nem kellett – Jonathan Rea-portré

Álex Márquez: „Egy legenda vagy, haver! Színtiszta inspiráció.”

Sam Lowes: „Csak tisztelet. Nagyon büszkének kellene lenned, élvezz mindent, amit elértél, és amik ebből származni fognak.”

Alex Lowes: „Egyértelműen a korszakom legjobbja. Büszke vagyok, hogy megoszthattam veled a garázst, haver. A Superbike-vb mércéje. Mindezek felett egy remek fickó és édesapa. Nincs mit mondanom, köszönöm, JR!”

Dominique Aegerter: „Minden jót kívánok a jövőben. Büszke vagyok, hogy mehettem ellened, és néhány versenyen csatázhattunk is.”

Így telt Talmácsi Gábor tiszteletköre a Balaton Park Circuiten (videó)

0

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, Talmácsi Gábor teljesítette tiszteletkörét a Balaton Park Circuiten, mindezt pedig természetesen azzal az Apriliával, amellyel 2007-ben világbajnoki címet szerzett. Erről az eseményről eddig csak képeket tudtunk közölni, viszont azóta megérkezett a teljes kör, melyet saját maga töltött fel hétfőn a közösségi oldalára. A felvétel lentebb tekinthető meg.

Így ment körbe világbajnoki motorjával Talmácsi Gábor a Balaton Parkon (videó, képek)

Hivatalos: eldőlt, melyik csapatnál folytatja Bautista

0

Kedden minden lényegi kérdés eldőlt Álvaro Bautista jövője kapcsán, ugyanis hivatalosan is bejelentették, hogy 2026-tól a Barninál folytatja pályafutását. Ezzel az is elmondható, hogy a spanyol versenyző csak csapatot vált, gyártót nem. A 40 éves versenyző szerződésre egy évre szól, csapattársa pedig Yari Montella lesz. 

Sorra dőlnek el a lényegi kérdések a Superbike-vb 2026-os mezőnyét illetően. A dominót a Honda döntötte el, amikor hétfőn bejelentették, hogy Iker Lecuona távozik a szezon végén. A sort a gyári Ducati folytatta, akik a spanyol versenyző szerződtetéséről írtak. Ezzel együtt az is hivatalossá vált, hogy Álvaro Bautista biztosan elhagyja a pirosakat. A cseresznyét a torta tetejére Jonathan Rea tette fel, aki visszavonulásával sokkolta a szurkolókat.

Hivatalos: a szezon végén visszavonul a hatszoros Superbike-világbajnok Jonathan Rea

Azonban Bautistának sem kellett sokáig várnia a jó hírekkel, ugyanis a pletykáknak megfelelően kedden hivatalossá vált, hogy a Barninál folytatja pályafutását. A kétszeres Superbike-világbajnok a BMW-hez átigazoló Danilo Petrucci helyére érkezik, szerződése pedig egyelőre a 2026-os szezonra szól. Csapattársa Yari Montella lesz, akinek maradását már korábban bejelentették.

Bautista 2019 óta oszlopos tagja a Superbike-vb mezőnyének. Első évét erősen kezdte, ugyanis az első négy hétvégén verhetetlennek bizonyult, azonban a szezon második felére hullámzóvá vált a teljesítménye, és végül alulmaradt Rea-vel szemben. 2022-ben és 2023-ban viszont megérkezett az áttörés, és mindkét évben el tudta hódítani a világbajnoki címet. Az idei szezonban jelenleg az összetett ötödik helyen áll, az elmúlt hetekben pedig a súlyszabály kapcsán megfogalmazott kritikái miatt került a középpontba.

Erős szavak Bautistától: Nagyobb mértékben kell kockáztatnom az életemet, mint a többieknek

„Köszönöm a Barninak a belém fektetett bizalmat és érdeklődést – idézi Bautista szavait a bejelentésről szóló közlemény. – A szabaddá válásomról szóló bejelentést követően habozás nélkül felvették velem a kapcsolatot, és ez rengeteget jelent számomra. Boldog vagyok, hogy a Ducati család részese maradok, akikkel már korábban is rengeteg sikert szereztem, és hiszem, hogy a Barnival is remek eredményeket érhetünk el. A csapat évről évre nő, és ez a megegyezés egy újabb lépés. Ez elkötelezettséget igényel, mivel új emberekkel fogok dolgozni, de magabiztos vagyok, mert látom a motivációt és a versenyszellemet. Be akarom bizonyítani, hogy még mindig tudok nyerni. Az elmúlt két év nem volt egyszerű az új szabályok miatt, de az új Panigale V4-gyel és a Ducati támogatásával minden adott ahhoz, hogy kompetitívek legyünk. A célunk az, hogy a maximumunkat elérjük, és még magasabbra törjünk.”

„Büszkén üdvözöljük Álvarót a csapatunkban a következő szezonra – fogalmazott Marco Barnabò, a Barni csapatfőnöke. – Egy privát istálló számára egy háromszoros világbajnok szerződtetése hatalmas elégedettség forrása, és ez a megszilárdult hitelességünket és erőnket is bizonyítja. Fontos feladatok várnak ránk, de pontosan ez az út vezet a folyamatos fejlődés felé. Álvaro még mindig meg tudja mutatni a valódi értékét, és biztosak vagyunk abban, hogy kulcsfontosságú szerepet fog játszani a konstans javulásunkban. Köszönjük a támogatást azoknak, akik hisznek bennünk és belénk fektetnek. Velük és a technikai támogatóinkkal meg tudjuk mutatni az értékeinket. Külön köszönjük a Ducatinak, hogy egy versenyképes csomagot biztosítanak nekünk.”

A Superbike-világbajnokság mezőnye jelenleg egyébként Aragóniában tesztel, a soron következő versenyhétvégére pedig szeptember 5. és 7. között kerül sor, Magny-Cours-ban.

Bagnaia: Sokkal jobban magamra ismertem

0

Francesco Bagnaia meglepően elégedetten értékelt a Magyar Nagydíjat követően, ezt elsősorban az érzései mondatják vele. Körről körre jobban érezte magát, a bemelegítő edzés pedig nem rajta múlt. Arra is kitért, a beállításokat tekintve nagyot léptek előre, és ezúttal sokkal jobban magára ismert.

A Ducati garázsa a Magyar Nagydíjon is teljesen kettészakadt. Amíg Marc Márquez a Balaton Park Circuiten is verhetetlennek bizonyult, Francesco Bagnaia egy újabb felejthető hétvégét zárt, miután a vasárnapi nagydíjon a kilencedik helyen intette le a kockás zászló. Ennek ellenére a szombathoz hasonlóan meglepően pozitívan értékelt a leintést követő sajtóbeszélgetésen.

Marc Márquezé a visszatérő Magyar Nagydíj, Martín huszáros versennyel idei legjobbját érte el

„Elég boldog vagyok – kezdte az olasz a P1race.hu jelenlétében. –  Nem az eredmény, hanem az érzeseim miatt. Képes voltam arra, hogy én vezessem a motort, és ne a gép engem. Ez egy jó futam volt. Kétszer szélesre szaladtam, de ennyi. Az érzéseim miatt először próbáltam meg erősebben fékezni, úgyhogy ez mindenképpen egy jó jel. Örülök.”

Bagnaia szenvedése nem a főfutammal kezdődött, ugyanis az egész hétvégén nem jött ki neki a lépés. A 2023-as Indonéz Nagydíj óta először maradt bent a Q1-ben, ráadásul a sprintversenyen sem tudott profitálni a kiesésekből. A vasárnapi bemelegítő edzés pedig valósággal rémálomszerűre alakult. Nagy hátrányban végzett az utolsó helyen, motorja felé pedig hevesen gesztikulált, amikor nem a tervek szerint alakult a rajtpróba. Azóta az is kiderült, a spielbergi szombathoz hasonlóan ez sem az ő számlájára írható.

„Már szombaton is jobban éreztem magam – szögezte le. – Ez volt az első apró lépés, amelyet megtettünk ebben az nehéz időszakban. Vasárnap körről körre javultam. Sajnos a bemelegítő edzést elvesztettük, mivel problémákba ütköztünk. Amikor elkezdtem a versenyt, semmire nem gondoltam. Nem volt előzetes eredmény. Nagyon jól kezdtem, és arra törekedtem, hogy hozzászokjak a konstrukcióhoz. Az utolsó körökben már jó úton voltam. Ha nem hibázok bele a végén az 5-ös kanyarban, akkor a leggyorsabb körömet futhattam volna.”

„A beállításokat tekintve nagyot változtattunk, és szerencsére a jó irányba sült el – folytatta. – Amint kipróbáltam, éreztem, hogy jó potenciál lakozik benne. Normál esetben Barcelonában is ugyanezen paraméterekkel fogjuk elkezdeni a hétvégét, és meglátjuk, hogy jobb lesz-e. De ebben biztos vagyok”. Majd egy felvetésre is reagált: „Azt kell mondjam, hogy ezúttal sokkal jobban magamra ismertem.”

Ennek ellenére egyre ingatagabb lábakon áll a harmadik helye a világbajnokságban. Álex Márquezhez képest hozott néhány pontot, viszont Marco Bezzecchi öles léptekkel közeledik rá. A két pilóta között jelenleg 31 egység a különbség. Érdekesség, hogy a 26 éves versenyző kérdésünkre elárulta, nem foglalkozik az eredményekkel, és jelenleg nem a bronzérem megszerzése az elsődleges cél, hanem a motor fejlesztése.

Így áll a MotoGP-tabella a Magyar Nagydíj után

Mindent megnyert a Superbike-vb-n, de a MotoGP-be nem kellett – Jonathan Rea-portré

0

Nem vonzódott a pályamotorozás iránt, mégis korszakalkotó zseni lett belőle. Egész fiatalkorát a Hondánál töltötte, végül mégis egy másik japán gyártóval ért el elképesztő sikereket. Mindent megnyert a Superbike-világbajnokságban, mégis csupán két verseny jutott neki a MotoGP-ben. Bemutatjuk Jonathan Rea páratlan karrierjét azok után, hogy hétfőn bejelentette visszavonulását. 

A portré eredetileg a Superbike-világbajnokság Balaton Park-i fordulójáról szóló online kiadványunkban jelent meg, azonban a hétfői bejelentés apropójából minimális változtatásokkal külön is leközöljük. 

Megjelent a Superbike-vb magyarországi fordulójáról szóló magazinunk online változata

Hihetetlen adatok és számok

Jonathan Rea egy brit motorversenyző. Nem túlzás azt állítani, hogy a Superbike-világbajnokság legsikeresebb pilótájáról van szó. Csak néhány elképesztő adat, amellyel büszkélkedhet: 459 rajt, 263 dobogó, amelyből 119 alkalommal az első helyen végzett, tizenhét teljes szezon, hat világbajnoki cím és egy versenypályákon ritkán látható dominancia.

Hivatalos: a szezon végén visszavonul a hatszoros Superbike-világbajnok Jonathan Rea

Akarata ellenére remekül vette az első akadályokat

Rea 1987. február 2-án látta meg a napvilágot az észak-írországi Larne városában. Viszonylag hamar megfertőződött a benzingőz szeretetével, hiszen édesapja, Johnny Rea is motorversenyző hírében állt. Szakmájában nem számított ismeretlen névnek, hiszen 1989-ben a világ legveszélyesebb és leghírhedtebb viadalán, a Man-szigeti TT-n diadalmaskodott, a Junior TT kategóriában. Nagypapája, John Rea pedig Joey Dunlopot szponzorálta. 

Természetesen a legifjabb Rea is hasonló irányba kezdett el mozogni gyerekként. Érdekesség, hogy először motokrosszban ért el sikereket, miután 1997-ben a második helyen zárt a brit bajnokságban, egészen pontosan a 60 köbcentis géposztályban. Eleinte egyáltalán nem érdeklődött a pályaversenyzés iránt, ugyanis unalmasnak találta azt. Barátai, Michael és Eugene Laverty győzték meg, hogy ott is próbáljon szerencsét. 

Rea így is tett, és 2003-ban elindult a brit 125 köbcentis bajnokságban. Egy évvel később is hasonló utat választott, 2005-re pedig megérkezett a nagy áttörés, ugyanis gyári ülést kapott a Hondától a brit Superbike-bajnokságban, és a legerősebb versenyzők között indulhatott. Nevét hamar megismerték a riválisok, hiszen mindössze az ötödik versenyhétvégén, az írországi Mondello Parkban megszerezte a pole pozíciót. Rajtelsőségét azonban nem tudta kimagasló eredményre váltani, hiszen egyik versenyt sem tudta befejezni. Ebben a szezonban összesen ötször végzett az első tízben, és összesítésben a tizenhatodik helyen zárt. Egy évvel később már a negyedik pozícióban végzett négy dobogós helyezéssel, 2007-ben pedig már öt alkalommal a pódium legfelső fokára is felállhatott. A bajnoki címről sem sokkal maradt le, mindössze 26 ponttal kapott ki Ryuichi Kiyonaritól. 

Fotó: PSParrot / Flickr

2008-ra átigazolt a Supersport-világbajnokságba a Hondával, ahonnan már a szezon végén továbbállt, hiszen az aranyszárnyasok kötelékében már a Superbike-világbajnokságban indulhatott. Ottani röpke karrierje alatt háromszor győzött, összesen hat dobogót szerzett, és a második helyen zárt az összetettben. 

2008 végén átkerült a Superbike-világbajnokságba, szintén az aranyszárnyasok kötelékében. Ekkor még csak Portimãóban indult, de ott be is kezdett, hiszen az első versenyt kapásból a negyedik helyen fejezte be. 2009 óta pedig bérelt helye van a kategóriában, melyet három nagyobb részre, két hatéves és egy ötéves ciklusra lehet szétbontani.

Nehéz év, boldog pillanat, dobogó és mélypont – Rea karrierjének egyes állomásait idézte fel

Az első sikerek és egy nem várt vendégszereplés

2009-ben az ötödik helyen kezdett Phillip Islanden. Már ebben az évben dobogóra állhatott, sőt győzelmet is ünnepelhetett, miután a misanói második futamon heroikus csatában legyőzte a gyári Ducati akkori párosát, Noriyuki Hagát és Michel Fabriziót. Ezt a Nürburgringen újabb diadallal fejelte meg, és az idény végén az ötödik helyen zárt. 2010-ben életében először teljesített tökéletes hétvégét: megszerezte a pole pozíciót, majd mindkét versenyt bezsebelte. Ezenfelül még két másik sikert könyvelhetett el, és összesítésben negyedikként végzett. Ennél sikeresebb szezont ebben az időszakban csak 2014-ben futott, ekkor a harmadik pozícióban végzett. Abban az idényben négy alkalommal nyert, és három további dobogót jegyzett. 

Persze a két évad között is szép sikereket ért el, hiszen összesen öt alkalommal győzött, hovatovább 2012-ben a MotoGP-ben is debütálhatott, miután a sérült Casey Stonert kellett pótolnia a San Marinó-i, valamint az Aragóniai Nagydíjon. Misanóban a nyolcadik, Alcañizban a hetedik pozícióban látta meg a kockás zászlót. Sikereit ugyanakkor két sérülés is hátráltatta, a 2013-as év utolsó négy versenyhétvégéjét ki is kellett hagynia, mert eltört a combcsontja.

Fotó: Wikimedia Commons

Rea-uralom

2014-ben azonban robbant a bomba: hosszú évek után elhagyta a Hondát, és a 2015-ös szezonra átigazolt a Kawasakihoz. A transzfer történelmi volt, mivel ekkor nemcsak Rea karrierjében, hanem a Superbike-világbajnokságban is új időszámítás kezdődött.

A teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy ebben az időszakban már nagyon érett a Kawasakinak a végső siker. Ugyan 2013-ban Tom Sykes révén elhódították a világbajnoki címet, de az azt megelőző és az azutáni évben egyaránt nüanszokkal kapott ki. Rea-vel viszont nagyon megtalálták az összhangot. 

Már a szezonnyitó versenyen nyerni tudott Leon Haslammal szemben, akit mindössze 39 ezredmásodperccel gyűrt le. A második futamon az Aprilia akkori versenyzője visszavágott – 1 századdal. Ezt követően viszont Rea megállíthatatlannak bizonyult: három futam kivételével mindenhol az első háromban zárt, tizennégyszer nyert, hovatovább az első nyolc versenyhétvégén vagy elsőként, vagy másodikként intették le. Természetesen utcahosszal nyerte meg a bajnokságot, miután a második helyezett Chaz Daviest is 132 ponttal múlta felül.

A következő idényeket is hasonló dominancia jellemezte. Bár a 2016-os szezon még viszonylag szorosan alakult, hiszen Sykes és Davies is ott somfordált a húsosfazék körül, de végül a kiegyensúlyozottabb teljesítménynek köszönhetően a saját javára fordította a bajnokságot. 2017-ben és 2018-ban ellentmondást nem tűrően motorozott, alig hagyva lehetőséget társainak. Előbbi évben például, amikor célba ért, biztosan a dobogón zárt, utóbbi szezonban pedig az utolsó tizenegy futamot kivétel nélkül megnyerte. 

2019-re azonban kihívót kapott Álvaro Bautista személyében, miután a spanyol versenyző elhagyta a MotoGP-t. A Ducati gyári versenyzője kezdetben valósággal lemosta a mezőnyt, hiszen az évad első négy fordulójában mindent megnyert, valamint Imolában és Jerezben is remekül szerepelt. Eközben Rea szorosan követte őt, és annak ellenére, hogy a hatodik versenyhétvégéig bezárólag csak három győzelmet tudott felmutatni, mindössze 41 pont volt a hátránya Bautistával szemben. A brit pilóta viszont feltámadt, és a misanói fordulótól kezdve a huszonegy futamból (ekkor már Superpole versenyt is tartottak) húszszor zárt az első kettőben. Mindeközben Bautista meglehetősen hullámzó teljesítményt mutatott, így végül Rea tükörsimán húzta be ötödik világbajnoki címét. A hab a tortára pedig a csonka 2020-as idénnyel került fel.

A pofon, amelyből azóta sem állt fel

2021-ben aztán a Yamaha és Toprak Razgatlıoğlu borsot tudott törni a Kawasaki orra alá, és szoros csatában győzték le Rea-t. Ennek csúcseseményét a magny-cours-i forduló adta: ugyan Franciaországban mindhárom viadalon a török versenyző ért célba elsőként, de a Superpole futam később Rea ölébe hullott, miután Razgatlıoğlut megbüntették. Az eset és a brit későbbi, véleményesen tálalt nyilatkozata nagy port kavart az interneten, ezért később elképesztő gyűlöletcunamit kapott a nyakába. 

2022-ben és 2023-ban egyaránt a harmadik helyen végzett, miután nemcsak Razgatlıoğlutól, de Bautistától is kikapott. Előbbi idény vége felé megkapta a Brit Birodalom Rendjének tiszti fokozatát, utóbbi szezonban pedig nemcsak mindmáig utolsó győzelmét szerezte meg a mosti első futamon, de a doningtoni első viadalon 250. alkalommal lett dobogós. 

A megannyi siker ellenére a 2023-as szezon végén elhagyta a Kawasakit, és átigazolt a Yamahához. Akkor úgy fogalmazott, hogy ez volt eddigi életének egyik legnehezebb döntése. A hangvillásokkal való házasság azonban nem járt sok sikerrel, hiszen mindössze egy pódiumot szerzett, hovatovább csapaton belül csúnyán kikapott Andrea Locatellitől, és mindössze a tizenkettedik helyen zárt. Az idény végén elárulta, a visszavonulás is megfordult a fejében, de nem így szeretné befejezni. 

Egyelőre viszont a 2025-ös idény sem a tervei szerint alakul. A szezon előtti teszteken eltörte a lábát, ezért csupán Cremonában, az idény negyedik fordulójában ülhetett motorra. Jelenleg pedig Rea csak régi önmagát keresi.

Mindezek ellenére kijelenthető, hogy Rea korszakos zsenije volt a Superbike-világbajnokságnak. Egy olyan pilóta, aki hosszú évekig meghatározó alakja volt a sorozatnak, és örökké beleégette nevét a széria történelemkönyveibe.

Fontos bejelentést tett a Yamaha főnöke a Balaton Parkon, a vártnál hamarabb jön a nagy debütálás

0

Paolo Pavesio bejelentette, hogy a San Marinó-i Nagydíjon Augusto Fernández immáron versenykörülmények között viszi pályára a Yamaha V4-es motorblokkal felszerelt gépét. A hangvillások versenyrészlegének ügyvezetője a Balaton Park-i hétvége eseményeit is összegezte.

Úgy tűnik, hogy ez a fontos bejelentések napja a Yamahánál, hiszen azok után, hogy hivatalossá vált Jonathan Rea szezon végi visszavonulása, délután a MotoGP-projekttel kapcsolatban osztottak meg egy nagy horderejű hírt. Ekkor ugyanis megjelent Paolo Pavesiónak, a Yamaha Motor Racing ügyvezető igazgatójának szokásos összegző videója, ezúttal a Magyar Nagydíj hétvégéjéről, ám nem csak a Balaton Park-i eseményekről beszélt.

Hivatalos: a szezon végén visszavonul a hatszoros Superbike-világbajnok Jonathan Rea

A videó végén ugyanis az olasz szakember több fontos információt is közölt. Egyfelől Augusto Fernández szabadkártyával ott lesz a San Marinó-i Nagydíjon, ami persze önmagában még nem nagy hírértékű. Az viszont már annál inkább, hogy a spanyol tesztpilóta az új, V4-es erőforrással felszerelt motort viszi a pályára, vagyis a motorblokk versenykörülmények között is bemutatkozik. Mindez abból a szempontból váratlan fejlemény, hogy a legtöbben úgy gondolták, a debütálás hazai pályán, Motegiben fog megtörténni.

„Van néhány fontos hírem – fogalmazott Pavesio. – Misanóban megcélozzuk, hogy Augusto Fernández révén először lássuk versenyen az új M1-es prototípusunkat, amely V4-es motorblokkal van felszerelve. Ez egy konkrét jele a jövő iránti elkötelezettségünknek. Mindeközben továbbra is elszántan törekszünk arra, hogy minden versenyhétvégén a legjobbat hozzuk ki magunkból.”

A V4-es egyébként nem csak a misanói hétvégén lesz középpontban, hanem az azt követő hétfői teszten is, hiszen Fabio Quartararo nemrég megerősítette, hogy ő maga akkor fogja először kipróbálni a V4-es motort. Az persze még mindig nem dőlt el, hogy 2026-ra a Yamaha végleg vált-e, és utolsó márkaként kidobja-e a sornégyest, hiszen ez a teljesítménytől függ. Mindenesetre a francia versenyző már többször is egyértelműsítette, hogy jövőre már a V4-essel szeretne versenyezni.

Brnóban tesztelte V4-es blokkját a Yamaha, körvonalazódott, mire lehet készülni a futamhétvégén

Ami Pavesio többi mondandóját illeti, két versenyzőt emelt ki a márka kvartettjéből. A tizedik helyen végző Quartararo kapcsán arra hívta fel a figyelmet, hogy bár a sprinten elkövetett hibája a főfutamát is befolyásolta, hiszen le kellett töltenie egy hosszú körös büntetést, a tempója a legjobb ötre is alkalmas lehetett volna. Miguel Oliveirának pedig gratulált, hogy tizenkettedik pozíciójával legjobb eredményét érte el az ivataiakkal.

Az olasz szakember hozzátette, ismét egy kihívásokkal teli hétvégén vannak túl, amelynek során nem teljesítették a céljaikat. Ugyanakkor pozitívumként kiemelte, hogy a gyári csapat több mint kétszer annyi pontot gyűjtött tizennégy forduló alatt, mint az előző idény hasonló szakaszában, és azt is hangsúlyozta, hogy a következő helyszínek jobban fekszenek majd a motornak.

Így áll a MotoGP-tabella a Magyar Nagydíj után