back to top
2025. július 05. 17:16
Kezdőlap Blog Oldal 56

Hivatalos: Aleix Espargaró hazai pályán debütál a Honda pilótájaként

0

Gazdára talált a 2025-ös idény első szabadkártyája. A gyári Honda ugyanis a hét eleji privát teszt után bejelentette, hogy Aleix Espargaró is elindul a jövő heti Spanyol Nagydíjon.

Mint arról mi is beszámoltunk, a hét folyamán nemcsak a Yamaha, de a Honda is privát tesztet bonyolított le. Mindkét gyártó a Valenciai Nagydíj helyszínéül szolgáló Circuit Ricardo Tormo versenypályán körözött a hét első felében. Erre minden lehetőségük megvan, hiszen jelenleg mindkét márka a legalacsonyabb koncessziós kategóriába tartozik.

A Yamaha tényleg fontos lépést tett a nagy váltás felé, amely akár már jövőre is elérkezhet

A hangvillásokhoz hasonlóan az aszakaiak is a tesztpilótáikkal, Aleix Espargaróval és Stefan Bradllal köröztek Valenciában. Előbbi erről meg is emlékezett a közösségi médiában, ahol azt kérdezte követőitől, hogy mennyi idő alatt gyorsulhatott fel 0-ról 100 km/h-ra. A 35 éves spanyol versenyző tapasztalata minden bizonnyal sokat nyom a latba, és jelentősen segíti a Honda fejlődését.

Espargaró tapasztalatát és rutinját versenykörülmények között is kamatoztathatja. A gyári Honda pénteken délelőtt jelentette be, hogy a háromszoros MotoGP-futamgyőztes szabadkártyával elindul a soron következő Spanyol Nagydíjon. A döntés értelmében a japánokat a szokásos négy helyett öt motor fogja képviselni Jerezben. Ezenkívül még öt további ilyen lehetőségük lesz, már ha maradnak a „D” koncessziós kategóriában.

Bejelentésükben úgy fogalmaznak, hogy ez egy értékes löketet ad számukra, hiszen folyamatosan dolgoznak a fejlesztéseken és a javításokon, hogy visszatérhessenek az élmezőnybe. Ennek jeleit is láthatjuk, hiszen Johann Zarcót a Katari Nagydíj főfutama után a negyedik helyen rangsorolták. Ez a Honda legjobb eredménye a 2023-as Japán Nagydíj főversenye óta, akkor Marc Márquez a dobogó legalsó fokára hozta be a motort.

Zarcót nem törte meg a Ducati-ostrom, így Marc Márquez óta a legjobb eredményt hozta a Hondának

Espargaró 2009-ben debütált a királykategóriában, első versenyén, Indianapolisban a tizenharmadik helyen ért célba. Első teljes szezonját 2010-ben teljesítette, és egy év kivételével (2011-ben egy szezont a Moto2-ben futott) egészen 2024-ig a MotoGP szerves részét képezte. Megjárta a Ducatit, de a Yamaha és a Suzuki színeiben is versenyzett. A leghosszabb ideig azonban az Aprilia kötelékében motorozott, és velük is lett a legsikeresebb. Három alkalommal pezsgőzhetett a dobogó legtetején, összesen pedig tizenegyszer végzett az első háromban. Legerősebb szezonját 2022-ben futotta, ekkor jegyezte élete első győzelmét, az idény végelszámolásakor pedig a negyedik helyen zárt.

A Spanyol Nagydíjat (amely egyben a 2025-ös év első európai hétvégéje lesz) a jövő héten, április 25. és 27. között rendezik meg.

A „tavaly óta a motorról le sem szálló” Aleix Espargaró elégedett a Hondával, szerinte „küldetésük van”

Viñalest dicsérte, majd üzent kritikusainak Acosta

0

Pedro Acosta hosszasan méltatta a KTM versenyképességét és Maverick Viñalest, valamint reagált a korábban nagy port kavart interjújára.

Felemás hétvégét zárt Katarban Pedro Acosta. A spanyol versenyző hibázott a Q2-ben, ezért a tizenkettedik helyet csípte el. Bár a sprintverseny jól indult számára, de a lágy hátsó gumi nem bírták ki a teljes távot, ezért a viadal utolsó harmadában fokozatosan csúszott vissza – egészen a tizenegyedik pozícióig. A főfutamon nyolcadikként zárt, végül legjobb KTM-esként. A 20 éves pilóta viszont nem a saját versenyét , hanem márkatársáét, Maverick Viñalesét helyezte a középpontba.

Viñales váratlanul az élre tört, de Marc Márquez nyerte a Katari Nagydíjat, miután összeért öccsével

„Maverick remek versenyt teljesített vasárnap. Minden összejött neki, elölről rajtolhatott, negyedik volt az első körben, és elkezdhette növelni a tempót. Ez valóban igaz, hogy valamilyen okból kifolyólag jól működött a motor vasárnap. Legalább megmutathattuk, hogy ha nincsenek olyan problémáink, mint amelyek eddig hátráltattak minket pénteken és szombaton, akkor versenyképesek vagyunk. Ez már egy előrelépés” – fogalmazott Acosta Nico Abad podcast műsorban.

Acosta Viñales tudását is kiemelte: „Maverick tehetségéről sem szabad megfeledkeznünk. Ő az egyetlen, aki három különböző gyártóval is nyert. Azóta ismerjük a kvalitásait, amióta fellépett a 125 köbcentis kategóriába. Csak idő kérdése volt, hogy legyen egy jó versenye. Minden az ő malmára hajtotta a vizet, mert elölről rajtolt, remekül működött a motor, és amikor a dolgok jóra fordultak, a srác előrukkolt a tehetségével.”

Viñales „sztárként” viselkedett, még a büntetése után is ünneplésre szólította fel csapatát

Néhány héttel ezelőtt egy nagy port kavart interjút adott Acosta a La Revueltának. A beszélgetés egy pontján a riporter arról faggatta a 20 éves versenyzőt, hogy egyes honfitársaival milyen viszonyt ápol. Természetesen Marc Márquez neve is felmerült, mire Acosta csak annyit reagált, hogy „Kicsoda?” Miután a hatszoros MotoGP-világbajnok megnyerte a Thai Nagydíjat, míg az ötszörös királykategóriás dobogós bukását követően a mezőny végén ért célba, Márquez rajongói betámadták a közösségi média felületein. A KTM versenyzője ezekre is reagált.

„Amit látsz, azt kapod. Ő nem egy karakter, vagy ilyesmi. Amíg jól érzem magam, addig ez így is lesz. Úgy gondolom, hogy eléggé félre lett értelmezve, mert meg kell érteni, hogy Broncano műsora egy komédia. Nem egy olyan komoly interjú, mint például az El Hormiguero. Félre lett értelmezve, és túl lett lihegve. Meg kell azt érteni, hogy mi az, ami komoly, és mi az, ami nem.”

„Mindenekelőtt arra jobban vágyom, hogy képesek legyünk kikapni ellene, mint, hogy legyőzzem. Amennyiben tudunk harcolni olyasvalakivel, mint ő, az azt jelenti, hogy nagyot léptünk előre. Ha végül kikapsz ellene, az is ezt mutatja” – vélekedett.

Acosta próbálta másolni Viñalest, de hiába, Bastianininek még sem ezt engedték

 

Speciális körülmények között szállítják haza Martínt, aki biztosan kihagyja a Spanyol Nagydíjat

0

Az Aprilia Racing  beszámolt a legfrissebb hírekről Jorge Martín kapcsán. Felfedték, hogy speciális keretek között fogják Európába szállítani a spanyolt, de csak akkor, ha azt a körülmények is indokolják. A teljes rehabilitációt egy orvosi csapat fogja összefogni. Azt is bejelentették, hogy a 1-es rajtszámot biztosan nem láthatjuk Jerezben. Az újból megsérült versenyző ennek ellenére vidám, és köszöni a támogatásokat.  

Jorge Martín reménykeltő visszatérése nagyon hamar rémálommá alakult át. A címvédő a főverseny tizennegyedik körében, a tizenhetedik helyről, a 12-es kanyarban bukott viszonylag nagy tempónál. A bajt azonban nem az esés, hanem az azt követő események okozták. A mögötte motorozó Fabio Di Giannantonio ugyanis nem tudta elkerülni Martínt, és eltalálta a spanyolt.

A 27 éves versenyző nem tudta a saját lábán elhagyni a baleset helyszínét. Azonnal az orvosi központba szállították, ahol megállapították, hogy légmellet kapott, ami miatt mesterségesen le is kellett csapolni a tüdejében felgyülemlett folyadékot. Ezenkívül többszörös bordatörést is szenvedett. Bár a következő éjszakák már jobban alakultak, de Martín még minden bizonnyal hosszú ideig kórházban marad, mivel a sérülése jelentősen megnehezíti a légi úton történő szállítását.

Martín még hetekig kórházban lehet, és hónapokig eltart, mire felépül legújabb sérüléséből

Csütörtökön munnkaadója, az Aprilia egy közleményt adott ki, melyben beszámolnak a legfrissebb információkról. A sajtóanyag szövegét az alábbiakban változtatás nélkül közöljük:

„A legutóbbi, Katari Nagydíjon elszenvedett baleset következtében pilótánk, Jorge Martín légmellben szenved többszörös bordatöréssel.”

„A versenyző klinikai állapota lassú, de állandó fejlődést mutat, miután vizsgálatokat hajtottak végre rajta az orvosi központban, majd később a Hamad General-kórházban. Jelenleg megfigyelés alatt áll, mivel a légmell azonnali lecsapolást igényelt annak érdekében, hogy a tüdő ismét ki tudjon tágulni. A bordatörések erős fájdalmat okoznak és jelentősen korlátozzák az alapvető fizikai mozgásformákat.”

„A helyzetet jelenleg lépésről lépésre monitorozzuk. Elengedhetetlen, hogy a tüdő stabilan táguljon, csak ezután lehet leválasztani a gépi leszívásról, miközben a cső még a helyén marad. Egy újbóli röntgent követően eltávolíthatóvá válhat ez a cső. Amint kialakulnak a megfelelő biztonsági feltételek, megszervezzük, hogy segítséggel hazatérjen Európába.”

„Az Aprilia Racing megbeszéléseket folytatott a Hamad General-kórház orvosaival, dr. Ángel Chartéval, a MotoGP főorvosával és Franco Peronával, a Lifenet Healthcare igazgatójával, aki az Aprilia Racing partnere is, annak érdekében, hogy a pilóta a lehető legjobb ellátásban részesüljön. Ez alapvető fontosságú ahhoz, hogy tökéletesen fel tudjon épülni.”

„Az invazív kezelések befejeztével egy felügyelt felépülési folyamatra lesz szükség, melyet egy orvosi csapat fog vezetni, és tartalmazni fogja a fájdalomcsillapítást, a légzésfizioterápiát, valamint a szív- és érrendszeri adatok monitorozásának folytatását is.”

„További tájékoztatás akkor várható a történések kapcsán, ha jelentős változás következik be. Martínt Lorenzo Savadori fogja helyettesíteni a soron következő nagydíjon, Jerezben.”

„Ez sokkal rosszabbul is elsülhetett volna” – Martín először nyilvánult meg balesete óta (képek)

A közleményben Martín, Charte és Perona is megszólaltak.

„A szívem legmélyéről köszönöm mindenkinek, aki támogat engem. Ezek nehéz napok, de most elkezdtem egy kicsit mozogni, és jobban érzem magam, bár a fájdalmaim még mindig elég intenzívek. Köszönöm az Apriliának, a szurkolóimnak és mindenkinek, aki segített nekem. Folytatom a harcot, hogy az egyik legerősebbé váljak” – fogalmazott a címvédő.

„Martín továbbra is az intenzív osztályon marad a Hamad-kórházban. A sérülései kielégítően haladnak. A légmell miatt behelyezett mellkasi cső is kedvező eredményeket hoz. Fájdalmai kontroll alatt vannak, a bordatörései ellenére is. Most folytatni kell a leszívási folyamatot addig, amíg a 90 százaléka nem lesz eltávolítva. Ez néhány napot igénybe fog venni, mielőtt szállíthatóvá válik egy orvosi repülőgéppel a mi kórházunkba. Vidám és erővel teli hangulatban van. Időt kell adnunk, hogy megoldódjanak a klinikai folyamatok, és szállíthatóvá váljon” – összegzett Charte.

„Martín jelenleg bordafájdalom-csillapítót használ és csőterápián vesz részt, melyek jelentős pozitív következményekkel járnak a tüdő kitágulásának szempontjából a légmell után. Charte maximális támogatásáról tájékoztatta a versenyzőt, mi pedig megragadnánk az alkalmat, hogy ezt megköszönjük neki. Az Aprilia Racing hivatalos partnereként a Lifenet Healthcare folytatja a segítségnyújtást ebben a nehéz pillanatban, miközben várjuk Martín testi funkcióinak helyreállását, illetve a pályára történő visszatérését” – olvashatóak Perona gondolatai.

Martín örülne a „Martín-szabály” bevezetésének, mivel továbbra sem százszázalékos

Viñales „sztárként” viselkedett, még a büntetése után is ünneplésre szólította fel csapatát

0

Hervé Poncharal felfedte a lehetséges okokat, ami miatt fennakadhattak a guminyomásszabály rostáján. A Tech3 csapatfőnöke rávilágított ezen büntetések emberi oldalára, felidézte,  mi történt pontosan a garázsban, majd hosszasan méltatta Maverick Viñalest. 

Szinte a semmiből támadt fel a Katari Nagydíjra Maverick Viñales és a KTM. A 30 éves versenyző a szombati időmérő edzésen a hatodik leggyorsabb kört futotta, míg a sprinten a tizedik pozícióban ért célba, de ez annak volt betudható, hogy a KTM gumijai teljesen elfogytak a véghajrára.

Marc – Álex sorrend a katari Márquez-kupa első felvonásában, Bagnaia épphogy a pontszerzők között

Vasárnap azonban mindenkit megleptek. Az első körben egészen a harmadik helyig kapaszkodott fel, és képes volt tartani az élmenők tempóját. Olyannyira, hogy előzni is tudott, és öt körön át vezette a Katari Nagydíjat. Bár Marc Márquez megelőzte, a KTM így is óriási sikerként könyvelhette el a loszaíli hétvégét, miután a spanyol meg tudta tartani a második helyét. Aztán jött az igazi dráma. Viñales motorját szabálytalannak minősítették, mivel nem felelt meg a guminyomásszabálynak. A tízszeres MotoGP-főfutamgyőztest ezért 16 másodperces büntetéssel sújtották, és egészen a tizennegyedik helyig süllyedt vissza.

Hivatalos: Viñalest megbüntették, a második hely helyett csak néhány pontot szerzett

„Az volt a probléma, hogy Marc ekkor a maximumát nyújtotta, és növelte a különbséget. Ha Maverick rajta tudott volna lenni a kipufogóján, úgy, mint ahogyan ő tette Álex [Márquezzel] szemben Buriramban, talán jók lettünk volna – fejtegette a lehetséges forgatókönyveket a Crash.net-nek Hervé Poncharal, a Tech3 csapatfőnöke. – El kell fogadnunk a szabályokat, melyek mindenkire ugyanúgy vonatkoznak. Én sohasem fogok kiabálni és panaszkodni, hogy ez nem igazságos. De érzelmileg nagyon nehéz ezt lenyelni.”

Poncharal azt is elárulta, az első kört követően alig hittek a szemüknek: „Egy [sikeres] versenyhétvégéért elképesztő erőfeszítéseket kell tenni. Tehát amikor a versenyződ azt csinálja, amit Maverick is csinált… Az egész csapat vele volt a motoron, az összes körének minden szektorát lekövettük. Aztán, amikor a második helyen átszelte a célvonalat, a garázs boldogságban és megkönnyebbülésben tört ki.”

A Tech3 csapatmenedzsere az érzelmi oldalra is rávilágított: „A pilótánk élete egyik legjobb [versenyét] futotta. A büntetése a szabályok szempontjából rendben van, de emberileg nagyon kemény. Nem vagyunk robotok, ez egy elképesztően magas szintű sport. Ez kívülről néha kissé hűvösnek tűnhet, de sosem feledjük, hogy az egész csapatot igazi szenvedély köti ehhez a sporthoz. Egyek vagyunk a pilótáinkkal. Szóval szinte depresszióban voltunk a büntetés után.”

Főnöke reagált Viñales büntetésére, az egyik legnagyobb kedvezményezettet is „idegesíti” a helyzet

„Normál esetben ezek a dolgok a versenyzőt érintik meg a legjobban. Ilyenkor meg kell próbálnunk őt felvidítani. Maverick viszont, miután mindent beleadott, visszajött, és azt mondta a csapatnak: »Hé, srácok, mosolyogjatok, megcsináltuk! Ünnepeljük meg!«” – folytatta Poncharal, aki ezt követően hosszasan méltatta motorosát.

„Maverick olyan módon viselkedett ebben a szituációban, amilyet én még sosem láttam – és már lassan  fél évszázada itt vagyok! Texasban és Katarban is rengeteg balszerencse érte, de még mindig az elsők között van, aki próbálja feldobni a hangulatot. Úgy viselkedik, mint egy igazi sztár. Azt is bebizonyította, hogy ugyanannyira jó a jobb csuklója, mint fiatalkorában. Nagyon büszke vagyok rá, hogy velem lehet. Remélem, megkapja tőlünk mindazt, amit érdemel. És azután, ami vasárnap történt, az eddig is magas motivációm megtízszereződött.”

„Az a célom, hogy mindkét versenyzőnknek – Mavericknek és Enea [Bastianininek] – megadjuk azt a támogatást, amelyet érdemelnek, mert láttuk vasárnap, hogy mi az, ami lehetséges. Ez a verseny egy óriási löketet adott a KTM minden versenyzőjének, hogy megmutassuk, képesek vagyunk harcolni” – zárta gondolatait.

Acosta próbálta másolni Viñalest, de hiába, Bastianininek még sem ezt engedték

Miller elárulta vasárnapi bukásának valódi okát

0

Jack Miller egy olyan jelenség miatt esett el a Katari Nagydíj főfutamán, amely már korábban is megkeserítette az életét. Arról is beszélt, hogy jelenleg nem tudják a pontos okokat, de azon vannak, hogy megértsék ezeket. 

Csapnivaló hétvégén van túl Jack Miller. Az ausztrál versenyző a Katari Nagydíj időmérőjén mindössze a tizenhatodik helyre kvalifikálta magát, a sprinten pedig a tizenkilencedik pozícióban zárt. A vasárnap ugyan ígéretesen kezdődött, de a futam kilencedik körében elesett, és fel kellett adnia a viadalt.

Viñales váratlanul az élre tört, de Marc Márquez nyerte a Katari Nagydíjat, miután összeért öccsével

„Ez volt a legjobb, amit éreztem az egész hétvége alatt – utalt vissza a főverseny első köreire az ausztrál. – Jó volt a ritmusom, és elég magabiztosnak éreztem magam, hogy utolérjem az előttem motorozó bolyt”. Ezt követően pedig bekövetkezett a baj, amely már egy korábbi időszakában is kísérte Millert. Ez a vibráció, amellyel KTM-es éveiben is megszenvedett.

„Átváltottam a térképet, és a baleset előtt, miközben a 15-ös kanyarban voltam (amely a legjobb köröm lehetett volna), a motor hirtelen erősen elkezdett pattogni, annyira, hogy a lábam leesett a lábtartóról. Lassítanom kellett, és így ez a köröm 1:53.9 lett. [Jorge] Martín megelőzött, és követtem őt az 1-es kanyarban, de a 2-esben (amely egy újabb balos), amint bedőltem, elvesztettem az elejét. Próbáltam könyökből megtartani a motort, de amikor lejjebb nyomtam magam, ismét elkezdett vibrálni. Letértem a pálya koszos ívére, és a motor egyszerűen kicsúszott alólam” – idézte fel az esetet Miller.

A 30 éves versenyző ideiglenes csapattársa, Augusto Fernández is hasonló problémákkal küzdött. A spanyol négy körrel később esett el, és a baleset következtében neki is fel kellett adnia a viadalt. Ezáltal a Pramac pont nélkül távozott Katarból, és jelenleg az utolsó helyet foglalják el a csapatbajnokságban.

Így áll a MotoGP-tabella a Katari Nagydíj után

„Tisztán láttuk az adatokból, hogy egyik körről a másikra valami megváltozott. De hogy miért, azt nem tudjuk. A gumik jól működtek, minden rendben nézett ki, úgyhogy jobban meg kell értenünk, hogy mi történt. Őszintén szólva az egész hétvége úgy alakult, ahogyan végződött. Boldog vagyok, hogy Jerezbe mehetünk ezután. Úgy gondolom, ott a motor jól fog működni” – folytatta.

Gino Borsoi, a Pramac csapatmenedzsere is hasonló véleményen van, mint Miller: „Nehéz hétvége volt. A mérnökeink most elemzik az adatokat, hogy teljesen megértsük, hogy pontosan mi történt. Most van egy hét szünetünk Jerez előtt, de addig van egy kis házi feladatunk is.”

Oliveira túl van a legkritikusabb időszakon, elmondta, mit tart szem előtt a visszatérés kapcsán

Elhunyt Varga Ákos „Alma”, a Dakar első magyar motorosa

0

Szerdán este közlekedési balesetben elhunyt Varga Ákos. „Alma” nemcsak a magyar motoros társadalomban volt egy megkerülhetetlen figura, de a nemzetközi terepen is szép sikereket ért el.

Szerda este baleset rázta meg Győr városát. Egy motoros és egy autós sávváltás közben ütközött. Az Országos Mentőszolgálat még aznap este megerősítette, hogy a karambol halálos áldozatot követelt. Elárulták, hogy egy 50 év körüli férfi olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy még a helyszínen életét vesztette – számolt be a kisalfold.hu.

Normál esetben erről mi nyilvánvalóan nem számolnánk be, az apropója miatt azonban be kell. Az áldozat ugyanis Varga Ákos, akit a magyar motoros társadalom „Alma” becenéven ismerhet.

Varga 1975-ben látta meg a napvilágot. 2005-ben és 2006-ban első magyar motorosként teljesítette a Dakar-ralit. Mindkét évben elért egy különleges eredményt is. 2005-ben, újonc létére az összesített eredménytáblán a huszonhetedik helyen rangsorolták. Egy esztendővel később a hatvanadik helyen zárt, de a tizennegyedik szakaszon az abszolút nyolcadik helyen ért célba, ami a valaha volt legjobb magyar részeredmény a Dakaron. Alma emellett többszörös magyar endurobajnoknak is mondhatja magát, valamint a nemzetközi mezőnyben is szép sikereket szerzett.

A versenyzés mellett saját cégét is igazgatta, melyet „ALMA MOTOR-ként” ismerhet a nagy nyilvánosság. Bemutatkozójukban beszámolnak arról, hogy Alma ezzel gyerekkori álmát váltotta valóra. Céljuk, hogy mindenki megtalálja azt a motort, amelyre vágyik, és ezért dolgoznak napról-napra. Elsősorban Olaszországból és Svájcból importált, többkörös ellenőrzésen átesett motorokat értékesítenek. Emellett alkatrészeket és egyéb kiegészítőket is forgalmaznak. Miután szögre akasztotta a sisakot, csontkovácsként kereste kenyerét. Mindössze 49 évet élt.

A P1Race.hu szerkesztősége őszinte részvétét fejezi ki a család és a hozzátartozók felé!

Miért hiányzott Katarban Rossiról, ami csapatának többi tagjáról nem?

0

Hiába a Ducati alá tartozás, Valentino Rossi mégsem használhatta a bolognaiak logóját a Katari Nagydíj ideje alatt. A cikkben felfedjük, mi okozza ezt a feloldhatatlan paradoxont.

A VR46 remekül kezdte az idei szezont. Négy fordulót követően már három dobogónál tartanak (Franco Morbidelli két alkalommal, míg Fabio Di Giannantonio egyszer végzett az első háromban). Istállószinten 126 pontot szereztek, csupán „rosszabb” eredményeik miatt szorulnak a Gresini mögé. Minden ok megvan a boldogságukra, hiszen 2024-ben a bajnokság hasonló állásakor egy dobogó és 70 egység állt a nevük mellett.

A Katari Nagydíjon Valentino Rossi részvétele is motiválhatta őket. Ez meg is történt, Morbidelli a pénteki edzésen futott legjobb idejét követően egyenesen úgy fogalmazott, hogy a Doktor jelenlétének köszönheti elsőségét. A szemfülesek azonban kiszúrhattak valamit a hétvége folyamán. Addig, amíg a VR46 csapattagjainak ruházatán a Ducati logója is szerepel, Rossi szettjéről ez lemaradt, és ez egy izgalmas paradoxont szült, világított rá a TodoCircuito.

Morbidelli kijelentette, Rossi jelenlétének is köszönhető a pénteki elsősége

Az okokért kicsit mélyebbre kell nyúlni. 2023 tavaszán jelentették be, hogy Rossi lesz a Yamaha hivatalos márkanagykövete, és egy több évre szóló szerződést köt meg a hangvillásokkal. A döntés mögött masszív történelmi háttér állt, hiszen az olasz expilóta az egyik legsikeresebb versenyzője a Yamahának. 2004 és 2010, valamint 2013 és 2021 között erősítette a japánokat, négy világbajnoki címet és ötvenhat futamot nyert a színeikben.

A probléma az, hogy a VR46 a Ducati egyik szatellitcsapata. A Yamahával megköttetett kontraktus pedig egy olyan pontot is tartalmaz, amely kimondja, hogy más rivális márka logóját nem viselheti. És ez az, ami ezt az érdekes okozza. Egy Ducati alá tartozó csapat tulajdonosa, de a többiekkel ellentétben mégsem használhatja a logót.

Ez a paradoxon eddig egyáltalán nem volt feltűnő, a probléma az idei szezonra csúcsosodott ki. A VR46 a Pramac kiválása miatt minden eddiginél szorosabbra fűzte együttműködését a bolognaiakkal, és ezáltal kerülhetett fel a Ducati logója a hivatalos ruházatra. Arról már nem is beszélve, hogy Di Giannantonio a legfrissebb konfigurációjú gyári motort, azaz a Desmosedici GP25-öt terelheti hétvégéről hétvégére.

Kikotyogták Rossi csapatának jövő évi versenyzőit, egyikük gyári motort kap a Ducatitól

A Yamaha háza táján is történtek változások, hiszen eddig Rossi cége, a VR46 Racing Apparel látta el a japánok ruháztatását, azonban 2025-től már a Macron (olasz sportszergyártó cég) alá tartozik ez a feladat. Így Rossi egyetlen fronton kapcsolódik a japánokhoz, a márkanagyköveti vonalon.

Rossi megjelenése a katari paddockban egy ékes példája annak, hogy hiába a józan paraszti ész. A szerződések, a megköttetett üzletek minden esetben felülkerekednek egy ember imázsán, és ilyen érdekes helyzeteket eredményezhetnek.

Rossi reagált az Acosta-pletykára – akit egy másik gyártó már konkrét tervvel csábít?

A Ducati igazgatója szerint Marc Márquez „egyedülálló”, de Bagnaia is „kategóriájához méltó” csatát vívott

0

Gigi Dall’Igna elégedetten értékelte a Ducati katari hétvégéjét. A Ducati Corse általános igazgatója utalt Maverick Viñalesre, valamint hosszasan méltatta a gyári versenyzőket, de egyes szatellitpilótákról is szót ejtett.

Katarban is erős hétvégét zárt a Ducati. A bolognaiak a sprintversenyen, valamint a főfutamon is domináltak. Szombaton mind a hat motorjuk az első nyolcban végzett, míg vasárnap „csak” öttel szerepeltek az első hatban. A kivételt Fabio Di Giannantonio jelentette, miután meglehetősen kalandosra sikeredett a nagydíja. Gigi Dall’Igna, a Ducati versenyrészlegének általános igazgatója ezúttal sem rejtette véka alá elégedettségét.

Di Giannantonio kevesli Álex Márquez büntetését, szerinte könnyen belesérülhetett volna az ütközésbe

„Egy újabb különleges hétvége a motoroknak és a versenyzőknek – kezdte, majd rácsatolt a számokra. – A Ducati újabb kettős győzelmet szerzett [a gyári csapattal] a mi színeinket képviselve, és öt motorral képviseltette magát az első hatban” – ecsetelte a hivatalos eredményeket, ami már Maverick Viñales 16 másodperces büntetését is magába foglalja.

„Egy győzelem, sorozatban a huszonegyedik, egy intenzív és erős ellenféllel szemben, amely épp most mutatta meg, mennyire félelmetes tud lenni. Egy siker, amely arra ösztökél minket, hogy sosem hagyjuk, hogy lankadjon a figyelmünk” – utalt a KTM versenyzőjére, aki továbbra is az utolsó olyan pilóta, aki nem Ducatit hajtva tudott főfutamon diadalmaskodni, még a 2024-es Amerikai Nagydíjon.

Dall’Igna Marc Márquezt is hosszasan méltatta: „Jelenleg Marc egyedülálló, egy olyan stílusgyakorlatban, amely ismét megmutatta az összes erősségét, elsősorban a taktikai képességeit és a versenyzői intelligenciáját. Tudja, hogyan kell olvasni a versenyt, és tartalékolni az erőforrásait a legfontosabb pillanatokra, optimalizálva a formát és az időzítést a végső támadásra.”

Marc Márqueznek kifejezetten káros a jelenség, amely fontos része Ayrton Senna legendáriumának

„Ez volt a harmadik főfutamos sikere a négyből, összesen pedig a hetedik az eddigi nyolcból. Rajtelsőség, sprintgyőzelem, főfutamos siker és a leggyorsabb kör egy olyan pályán, ahol már több mint tíz éve nem jeleskedett. Ez nem tartozik a kedvenc helyszínei közé, és épp ez teszi még briliánsabbá a sikerét” – folytatta.

„Pecco [Bagnaia] versenyével is elégedett vagyok, kategóriájához méltó harcot vívott. Azzal lett hátráltatva, hogy túlságosan hátsó rajtpozíciót szerzett, ami azonnal arra kényszerítette, hogy értékes erőforrásokat áldozzon fel a felzárkózásért. Ezáltal nem tudta megőrizni ezeket a verseny végére, ahol elengedetetlenek volna” – magyarázta az olasz versenyét, külön kiemelve a gumikezelést.

Dall’Igna a szatellitversenyzőkre is kitért. Franco Morbidelli esetében hangsúlyozta az újabb dobogós eredményét, amely nemcsak a saját erősségét, de a csapatét is kiemeli. Fermín Aldeguer ötödik helye kapcsán pedig elárulta, ez az a folyamatos alkalmazkodását, a fejlődését és a tehetségét is hűen tükrözi.


Morbidelli kijelentette, Rossi jelenlétének is köszönhető a pénteki elsősége

Zarcót nem törte meg a Ducati-ostrom, így Marc Márquez óta a legjobb eredményt hozta a Hondának

0

Bár lemaradt a(z utólagos) dobogóról, Johann Zarco felvillanyozottan értékelte a Katari Nagydíjat, miután a Ducatikkal harcolt, és egyet maga mögött is tudott tartani. Az LCR versenyzője igyekezett kihasználni a szélárnyékot, és úrrá tudott lenni a felmerülő problémán.

Johann Zarco hivatalosan negyedik lett a Katari Nagydíjon, amivel hosszú ideje a Honda legjobb eredményét érte el, ami a főfutamokat illeti. Marc Márquez még a 2023-as motegi viadalon állhatott fel a dobogó legalsó fokára, azóta a 34 éves motoros az első, akinek vasárnap sikerült az első négybe vinnie a japán márkát a MotoGP-ben.

Igaz, a pályán csak az ötödik helyet szerezte meg, ám Maverick Viñales büntetése miatt végül negyedikként rangsorolták. A Tech3 versenyzőjét nem számítva a 12. és a 19. kör között dobogós helyen ment, ám aztán Franco Morbidelli visszaelőzte. Végül 173 ezreddel maradt le az utólagos pódiumról, ám a kesergés helyett sokkal inkább örült a szereplésnek.

Hivatalos: Viñalest megbüntették, a második hely helyett csak néhány pontot szerzett

Nagyon klassz a dobogóért harcolni és ilyen tempót futni ezzel a motorral, ilyen érzést tapasztalni rajta – nyilatkozta. – Nagyon örülök, mert remek sebességet tartottam fenn, és fantasztikus, hogy »dobogós tempóval« rendelkezünk. Ezért versenyzek. Imádom. Az Álex Márquez és [Fabio] Di Giannantonio közötti kavarodás sokat segített, mert két gyors srácról van szó. Ugyanakkor sikerült fenntartanom a sebességemet, meg tudtam előzni Morbidellit, és igyekeztem együtt maradni Pecco [Bagnaiával].”

Ahogyan arra Zarco is utalt, az ifjabbik Márquez és Di Giannantonio ütközésével két Ducati is kikerült előle, ám ezzel együtt sem volt könnyű dolga, hiszen a Honda végsebessége köztudottan nem a legjobb. Az egyszeres királykategóriás futamgyőztesnek ezért a fizika törvényeit kellett segítségül hívnia a motoron, amellyel egyre jobban megbarátkozik.

Tudtam, hogy ha az utolsó kanyarban az élmenők mögött tudok maradni, akkor a szélárnyékkal körönként két tizedet nyerek – fogalmazott. – Amikor egyedül voltam, talán vesztettem egy kicsit. A szélárnyék óriási segítséget jelentett, de még enélkül is javultunk. Most már magaménak érzem a motort, tudom, hogyan kell kezelni, és fordulóról fordulóra egyre jobban hozzá tudom igazítani a stílusomat.”

Viñales váratlanul az élre tört, de Marc Márquez nyerte a Katari Nagydíjat, miután összeért öccsével

 

A Honda számára már az óriási pozitívum, hogy Zarco a végsőkig tudott harcolni egy Ducatival, és az Argentin Nagydíj után másodszor lett ő a hétvége legjobbja a bolognaiak pilótáin kívül, így jelenleg a tabellán is csak Ducati-versenyzők előzik meg. Ráadásul egy másik Desmosedicit sikerült is maga mögött tartania, hiszen Fermín Aldeguer rohamosan közeledett a hajrában, és csupán 816 ezreddel maradt el a kétszeres világbajnoktól.

Az volt a legnehezebb időszak a futamon, amikor megpróbáltam Peccóval maradni, miközben nem tudtam elhúzni a mögöttem lévő srácoktól – jelentette ki. – Amikor Morbidelli visszaelőzött, láttam, hogy Aldeguer is jön, így mindent megtettem, hogy a lehető legközelebb maradjak. Megmentettem az ötödik helyet, a büntetés miatt pedig negyedikek lettünk.”

Zarco, illetve a Honda annak is örülhet, hogy a verseny közben felmerülő gondokkal is sikerült hatékonyan megbirkózni. „Volt egy kis vibrációnk, de kézben tartottuk – árulta el. – A motorozásommal tudtam úgy alkalmazkodni, hogy megússzam a problémát. Annyira jó, hogy megerősítést nyert, hogy megvan a sebesség, és minden az irányításunk alatt van.”

Így áll a MotoGP-tabella a Katari Nagydíj után

A Yamaha tényleg fontos lépést tett a nagy váltás felé, amely akár már jövőre is elérkezhet

0

A Yamaha technikai igazgatója megerősítette, a gyártó valóban pályára vitte V4-es motorblokkját. Massimo Bartolini elárulta, előbb-utóbb az állandó versenyzők is ki fogják próbálni az erőforrást, és amennyiben a csomag gyorsabb lesz a jelenlegi verziónál, akkor jövőre már azt fogják használni.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a hét elején a nemzetközi sajtó arról értesült, hogy a Yamaha Valenciában pályára vitte a V4-es motorblokkját. Mint ismert, a hangvillás márka a Suzuki 2022-es kiszállása óta a MotoGP egyetlen olyan gyártója, amely nem ilyen típusú, hanem sornégyes erőforrást használ, ám elképzelhető, hogy ez csak az idei év végéig lesz igaz.

A Yamaha pályára viszi új motorblokkját – már nem is először?

A sajtó által megszellőztetett információk szerint a Yamaha nem először próbálta ki annak valós formájában a V4-es blokkal ellátott motort, ám a februári privát teszt óta egy teljesen új verzióval álltak elő. Hogy ezzel kapcsolatban pontosan mi a helyzet, arról nincsenek hivatalos információk, azt viszont Massimo Bartolini megerősítette, hogy valóban pályára vitték a V4-est. Elkezdtük tesztelni a V4-es motorblokkot” – nyilatkozta a japán márka technikai igazgatója a MotoGP hivatalos honlapjának.

Kedden és szerdán állítólag Augusto Fernández és Cal Crutchlow tesztelték, illetve tesztelik az új versenygépet, miután az erre a célra szerződtetett Andrea Doviziosónak eltört a kulcscsontja. Ha minden jól megy, akkor előbb-utóbb az állandó versenyzők is sorra kerülnek, hiszen a koncessziós szabályok értelmében a Yamahának erre van lehetősége. „Hogy mikor próbáljuk ki az állandó versenyzőkkel, az attól függ, hogyan halad a fejlesztés – fogalmazott az olasz szakember. – Ha a motor kész lesz, akkor minél hamarabb.”

Persze ilyesmivel csak akkor érdemes éles körülmények között is előrukkolni, ha az új verzió egyértelműen jobb a réginél. „Az erőforrás-, illetve a motorfejlesztés időigényes, mi pedig még mindig a korai fázisban vagyunk – szögezte le Bartolini. – Egyelőre még nem volt lehetőségünk megfelelően összehasonlítani a teljesítményt, de amint lehet, csinálni fogunk egy összevetést, és a kettő közül a gyorsabbik motorral fogunk menni.”

Arra nem érdemes készülni, hogy az ivataiak már idén bevetik az új erőforrást, az viszont elképzelhető, hogy már 2027, vagyis az új technikai szabályrendszer és ezen belül a 850 köbcentiméteres űrtartalom bemutatkozása előtt V4-esre váltanak. „A jövő évi motor V4-es blokkal fog rendelkezni, amennyiben a V4-es blokk a V4-es motorban gyorsabb lesz, mint a jelenlegi gép – hangsúlyozta a mérnök.”

Még a versenyzői előtt is titkolja a Yamaha, hogy mikor készül el az új motorblokkjával

Persze ezen sorok elolvasása után az emberben esetlegesen felmerülhet az a kérdés, hogy mi történik, ha a Yamaha időközben másik koncessziós kategóriába kerül, ahol már a motorblokk befagyasztása érvényes. Nos, ennek a nyárra nézve nincs realitása, hiszen ahhoz, hogy ez megtörténjen, a hangvillásoknak a következő nyolc hétvége során összesen 180 pontot, vagyis fordulónként átlagosan 22,5 egységet kellene begyűjteniük konstruktőri szinten. Ez utóbbira a sprintfutam 2023-as bevezetése óta egyetlen alkalommal sem volt példa.

A Yamaha mellett egyébként egy másik gyártó is igénybe vette a Ricardo Tormo versenypályát. Bár a Honda is megtehetné, hogy az állandó pilótáit veti be, de ők is a tesztpilótákkal érkeztek Aleix Espargaró és Stefan Bradl személyében. Az időjárás mindkét márka munkáját kicsit megnehezíti, ugyanis a napsütés mellett meglehetősen erős szél fúj.