back to top
2025. július 05. 14:42
Kezdőlap Blog Oldal 57

Marc Márqueznek kifejezetten káros a jelenség, amely fontos része Ayrton Senna legendáriumának

0

Marc Márquez elárulta, amikor egyfajta flow-ba kerül a pályán, nem érzékeli a veszélyt, és többek között az austini bukást is ez okozta. A nyolcszoros világbajnokot ugyan zavarja a hiba, de tisztában van vele, hogy más területen sokkal súlyosabb következményekkel jár az ilyesmi.

Vajon melyik egykori vagy jelenlegi Forma–1-es versenyzőre hasonlít Marc Márquez? Nos, nyilvánvalóan egyiknek sem feleltethető meg, de akad, akivel vannak hasonlóságok. Ayrton Senna például hasonlóan kimagasló tehetség volt, és a pályán mutatott agresszivitásukban is fellelhető némi párhuzam. Egyvalamiben viszont biztosan különböznek.

Márquezzel nemrég interjút készített a Motorsport.com, ahol felmerült a néhai háromszoros világbajnok, akivel elmondása szerint előfordult, hogy egyfajta transz állapotba került, és nem tudatosan vezette az autót. A leghíresebb példa az 1988-as Monacói Nagydíj időmérője, amikor saját csapattársának is közel másfél másodpercet adott, így nem véletlen, hogy sokan ezt tartják minden idők egyik legnagyobb F1-es körének. Mint kiderült, néha Márquez is kerül ilyen állapotba, csak éppen nála ennek káros következményei vannak.

Igen, néha érzem – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre. – Amikor ilyen transzba kerülök, nem érzem a kockázatot. Austinban például ilyen transzban voltam. A bemelegítés után megálltam, és mondtam, hogy »srácok, tegyetek fel gumikat a motorra, és rendben vagyunk«. Egyfajta flow-ban voltam, Amikor pedig flow-ban vagyok, extrán magabiztos vagyok, amiről az argentínai sajtótájékoztatón, majd Austinban is beszéltem. Azért, mert tudtam, hogy ezzel az extra magabiztossággal nem érzékelem a veszélyt. »Flow-ban vagyok, és semmi nem történhet.« Azonban egy ezredmásodperc alatt megtörténhet a baj.

Az első helyről eleső Marc Márquez elárulta, miért hibázott, és óva intett a szélsőséges ítélkezéstől

Márquez az Amerikai Nagydíj főfutamára utalt, amikor a biztos vezetés birtokában ráment a vizes rázókőre, és elesett, majd fel is kellett adnia a küzdelmet. Ezzel jelenleg ez az egyetlen igazán tétre menő pályaesemény, amelyet nem sikerült megnyernie. A 32 éves pilóta úgy véli, többé-kevésbé egy korábbi hibáját követte el újra.

Természetesen eltöprengek a hibákon és azon, hogy hogyan ne ismétlődjenek meg fogalmazott. – Ugyanakkor a pályafutásom során felismertem, hogy az ember előbb-utóbb elköveti ugyanazt a hibát. Ott volt a ’19-es austini bakim, és bár egy másik kanyarban, de megismételtem, miközben két és fél másodperccel vezettem.”

Márquez ugyanakkor már közvetlenül az események után is hangsúlyozta, hogy bár zavarja az esés, de tovább kell menni, hiszen az élet folytatódik. Ebben a beszélgetésben pedig igyekezett kontextusba helyezni a hibáját, és arra hívta fel a figyelmet, hogy más területen sokkal súlyosabb következményekkel jár egy ilyen figyelmetlenség.

Ez egy nagy hiba, de végső soron megértettem, hogy jön a következő nap, a hétfő, két héttel később pedig a következő futam, és eltelik az idő – jelentette ki. – Amikor egy ilyen hiba után a következő éjszaka nem tudok aludni, mindig arra gondolok, hogy ha egy autót vezető sofőr ostoba balesetet okoz, és elveszíti egy barátját vagy rokonát, akkor ő hogy alszik. Tudja, hogy hülyeséget csinált, és megölt valakit. Senkit nem akart megölni, mégis megtette egy családtagjával vagy barátjával. Szóval az ember más perspektívába helyezi a dolgokat. Persze ez egy verseny, és természetesen nem akarok hibázni, de minden rendben, két hét múlva jön egy másik futam.”

Marc Márquez úgy véli, inkább az ő hibája volt az öccsével történt összeérés

Martín még hetekig kórházban lehet, és hónapokig eltart, mire felépül legújabb sérüléséből

0

Egy hozzá közel álló forrás szerint Jorge Martín második kórházi éjszakája jobban telt, miután egy csövet helyeztek az oldalába. A címvédő jó eséllyel legkorábban két hét múlva hagyhatja el a kórházat, felépülése pedig legalább három hónapot vesz igénybe.

Az álomból rémálom lett, avagy Jorge Martín várva várt visszatérése borzalmasan sült el. A 27 éves pilóta előbb a sepangi teszten, majd egy privát edzésen szenvedett súlyos balesetet, és mindkét alkalommal több csontja is eltört. A második bukása után egészen mostanáig kellett várni arra, hogy pályára mehessen, így csak ezen a hétvégén mutatkozott be a gyári Aprilia színeiben versenykörülmények között.

Bár a várakozásoknak megfelelően nagyot nem alkotott, de a körülmények ismeretében korrekt teljesítményt nyújtott a Katari Nagydíj hétvégéjén. A főfutam 14. körében azonban elesett a 12-es kanyar kijáratánál, a közvetlenül mögötte motorozó Fabio Di Giannantonio pedig nem tudta teljesen kikerülni őt, és eltalálta a spanyol versenyzőt.

Martínt eltalálta ellenfele motorja, súlyos tüdősérülése miatt napokig kórházban tartják

Ennek pedig az eddiginél is súlyosabb sérülés lett a következménye. Martínt előbb az orvosi központba, majd kórházba szállították, ahol kiderült, hogy nem kevesebb mint tizenegy bordája tört el, és légmell alakult ki nála, amely ráadásul néhány órával később rosszabbodott, így mesterséges mellkascsapolást kellett alkalmazni, hogy eltávolítsák a tüdejébe került folyadékot.

Másnap már jelentkezett a közösségi médiában, és az általa megosztott képeken is látszik, hogy finoman szólva sincs jó állapotban. Az oldalába egy csövet helyeztek, amelyet állítólag csak négy-hét nappal később távolítanak el. „Ez a második éjszaka kicsit jobban alakult a kórházban – nyilatkozta kedden az Autosportnak egy hozzá közel álló forrás. – Azonban nagy fájdalmai vannak, és az oldalába helyezett cső nagyon zavarja.”

„Ez sokkal rosszabbul is elsülhetett volna” – Martín először nyilvánult meg balesete óta (képek)

Ráadásul a kórházat még azután sem hagyhatja el azonnal, hogy kiveszik belőle ezt a csövet, a hazatérésről pedig egy ideig szó sem lehet, hiszen a sérülések jellege miatt a repülés fájdalmas vagy akár kivitelezhetetlen is lehet. „Ha minden nagyon jól alakul, Jorge körülbelül két hét múlva próbálhat megrepülőre ülni és repülni – állította a forrás. – Lehet, hogy lesz ebből három is.”

Martín hatvanöt nap alatt a harmadik súlyos sérülését szenvedte el, és nem kérdés, hogy egy ideig biztosan nem láthatjuk őt motoron. Az biztos, hogy most még az előző rehabilitációjánál is fontosabb, hogy kipihenten térjen vissza. Hogy ez mikor történhet meg? Nos, egy MotoGP-versenyzőket rendszeresen kezelő orvos úgy véli, hogy a címvédőnek legalább három hónapot kell kihagynia.

Di Giannantonio nagyon félt, miután eltalálta Martínt, akinél újabb sérüléseket állapítottak meg

Acosta próbálta másolni Viñalest, de hiába, Bastianininek még sem ezt engedték

0

Pedro Acosta Marc Márquez thaiföldi példáját hozta fel, amikor elmagyarázta, miért tartja igazságtalannak Maverick Viñales katari büntetését. A gyári KTM pilótája megpróbálta lemásolni a Tech3 versenyzőjének beállításait, de ez csak egy ideig működött jól, Enea Bastianini viszont kijelentette, neki nem engedik, hogy ugyanolyan motort használjon, mint márkatársa.

A Katari Nagydíj legnagyobb sztoriját kétségtelenül Maverick Viñales szolgáltatta, legalábbis ami a pályán elért eredményt illeti. A spanyol motoros már az időmérőn is jól teljesített, és a hatodik helyről indulhatott, vasárnap pedig teljesen váratlanul az élre tört, és öt körön át vezette a versenyt. Végül Marc Márquez visszaelőzte, de a második pozíció így is bőven több, mint amire a közvélemény számított tőle, illetve a KTM-től.

Viñales váratlanul az élre tört, de Marc Márquez nyerte a Katari Nagydíjat, miután összeért öccsével

Aztán jött az ő szempontjukból szomorú fordulat, ugyanis a sportfelügyelők szabálytalannak találták a guminyomást, így megkapta az ilyenkor automatikus 16 másodperces büntetést, aminek következtében egészen a tizennegyedik helyig zuhant vissza a rangsorban. Bár Pedro Acosta ennek köszönhetően 1-gyel több pontot szerzett, nem tartja korrektnek ezt a szabályt.

Hivatalos: Viñalest megbüntették, a második hely helyett csak néhány pontot szerzett

Nem tartom igazságosnak, hogy egy olyan dobogós helyezés, mint Maverické, úgy végződik, mintha a srác csalt volna – nyilatkozta az AS-nak – Én mások mögött motoroztam, és ugyanez volt a problémám. Oké, Mavericknek talán jobban megvolt, mert ő egyedül is ment. Ez olyan, mint Márquez Thaiföldön. Ki gondolta volna, hogy ott, a hőségben problémái lesznek? Senki. Szóval kicsit trükkös ez a szabály, mert az ember nem jós, hogy tudja, milyen lesz a hőmérséklet a futam alatt, és hogy a gumik el fognak-e fogyni, vagy lesz-e oldalszél. Meg kellene vizsgálnunk ezt a szabályt, és azt kellene mondanunk, hogy ha a rajtnál megfelelő volt a nyomás, akkor nem fordulhat elő, hogy valaki vezet, és arra kényszerül, hogy visszavegyen, hogy valaki mögé kerüljön. Rendben, Marcnak rengeteg mozgástere volt. Képzeljük el, hogy Maverick megnyeri a futamot, és elveszik tőle ezt a győzelmet, miután ő volt a leggyorsabb.”

Az egészben az a legfurcsább, hogy Viñales minden bizonnyal azért járt pórul, mert még csapata sem számított ilyen teljesítményre tőle. Azonban, mivel tiszta levegőben is motorozhatott, a nyomás nem úgy változott, ahogyan azt várták, így az előírtnál kevesebb körben lépte át a Michelin által megadott értéket. Acosta ugyanakkor nem ért egyet ezzel az eljárással.

Azt is figyelembe kell vennünk, hogy a motor eleje nagyon felforrósodik a tárcsák miatt – fogalmazott. – A verseny után nem lehet megérinteni a motorunkat. Ez kényes téma, amit megértek, de hogy valakitől elvegyék a dobogót… Visszatérve Marc thaiföldi esetére, ha elveszik a győzelmét, mert nem ment hátra, az azt jelentette volna, hogy a leggyorsabbat megfosztják a diadalától. Ha a rajtnál megvolt a nyomás, mit kellett volna tennie Mavericknek? Azt, mint Marcnak, és hagyni elmenni másokat? Ezt is egy kicsit nehéz megérteni.”

Ahogyan azt a nyolcszoros világbajnok is elmondta a leintés után, amikor Viñales elment mellette, először azt hitte, hogy Acosta az. Utóbbi azonban hátrébb volt, miután hiába próbálta másolni márkatársa beállításait, ez csak a futam első harmadában működött, aztán viszont porszem került a gépezetbe, ami nagy nehézségeket okozott.

A Lorenzóval egyenlítő Marc Márquez Acostának nézte Viñalest, aki szerint „valami átkattant”

Nagyobb súlyt akartunk helyezni a motor hátuljára, hogy közelebb legyünk Maverick természetes pozíciójához – magyarázta a DAZN-nak. – Ennek eléréséhez módosítottunk a tankon, az ülés pozícióján, mindent hátrébb helyeztünk. A módosítás azonban a hetedik körtől kezdve keresztülhúzta a terveinket. Amikor a hátsó kerék elkezdett kicsit kipörögni, hátracsúsztam, és túlságosan messze volt a kormány. Ahogyan egyre hátrébb kerültem a motoron, egyre távolabb került a kormány.”

Ami Viñales csapattársát, Enea Bastianinit illeti, az olasz motoros egész hétvégén jóval hátrébb volt, és csak tizenegyedikként intették le. Bár ő is tisztában vele, hogy javulnia kell, főleg az időmérőn, de egy érdekes kijelentés is elhagyta a száját. „Más motort használ, mint amilyen a miénk, de többet nem mondhatok, mert mi nem használhatjuk” – mondta a GPOne-nak.

Főnöke reagált Viñales büntetésére, az egyik legnagyobb kedvezményezettet is „idegesíti” a helyzet

Csúnya sebet ejtett egy kő Rins karján, és nem ez volt az egyetlen gondja a katari futamon (kép)

0

Álex Rins karját még a Katari Nagydíj főfutamának végén eltalálta egy kő, az érintett végtag pedig annyira elzsibbadt, hogy a 29 éves pilóta erősen elgondolkozott a verseny feladásán. Már csak azért is, mert az egyenesbeli tempó hiánya miatt nem tudott önerőből előzni.

Mondanánk, hogy Álex Rins újabb felejthető hétvégén van túl, de nem kizárt, hogy erre később is emlékezni fog, igaz, nem pozitív értelemben. A gyári Yamaha motorosa a Katari Nagydíjon az egész jónak számító kilencedik helyet szerezte meg, ám aztán a lágy hátsó gumin csak a tizenkettedik lett a sprinten. Vasárnap pedig ennél is hátrébb, tizenharmadikként ért célba, de Maverick Viñales büntetése miatt eggyel előrébb rangsorolták.

Viñales váratlanul az élre tört, de Marc Márquez nyerte a Katari Nagydíjat, miután összeért öccsével

Igaz, a spanyol versenyzőnek több problémával is szembe kellett néznie, a viadal mintegy harmadánál például kisebb sérülést szenvedett. „Rendkívül kemény futam volt, két okból is – nyilatkozta a DAZN-nak. – Először is, én azon pilóták köz tartozom, akik mindig célba akarnak érni, de még így is fontolgattam, hogy bemegyek a bokszba, mert a hetedik körben egy kő nekirepült a karomnak, amely így teljesen elzsibbadt.”

Rins érthető módon fájdalmakkal küszködött az incidens után, amely a fent látható sebet ejtette rajta, de kitartott, így végül legalább 4 pontot be tudott zsebelni. „Az egyenesben volt, nem is tudtam vezetni – idézte fel. – Elvesztettem a koncentrációmat, és nagyon nehezen ment a kigyorsítás. Utána megpróbáltam félretenni és más testrészeimből erőt meríteni.”

Rinsnek ráadásul enélkül is bőven volt gondja, hiszen később hiába érte utol az előtte lévőket, önerőből nem tudta őket megelőzni. „Újra csatlakoztam a bolyhoz, de többet nem tudunk tenni – fogalmazott. – [Ai] Ogura volt előttem, és arra kellett várnom, hogy hibázzon, hogy megelőzhessem, majd elléphessek tőle. Sokat veszítünk az egyenesekben, tőlünk nehezen lehetne többet kérni.”

A mezőnyben egyedüliként sornégyes motorblokkot használó, a napokban a V4-es erőforrást Yamaha hosszú ideje küszködik azzal, hogy nincs meg az egyenesbeli tempója. „Versenyzőként legalább hajszolom magam – szögezte le Rins. – Győzni akarok, ez a valóság, de amikor az ember velük versenyez, rájön, hogy a hibákra kell alapozni, és elég szerencsésnek kell lenni, hogy a verseny elején elkövessenek egyet, hogy el lehessen húzni.”

A Yamaha pályára viszi új motorblokkját – már nem is először?

Tizenkettedik helye után Rins négy forduló alatt 14 pontot gyűjtött, amivel csupán a tizenhatodik pozíciót foglalja el a tabellán, és még egyszer sem tudott az első tízben végezni. A Yamaha szintén nem áll jól, hiszen a KTM-mel holtversenyben ők gyűjtötték a legkevesebb pontot, igaz, az Aprilia csak 1, a Honda pedig 7 egységre van tőlük.

Így áll a MotoGP-tabella a Katari Nagydíj után

Oliveira túl van a legkritikusabb időszakon, elmondta, mit tart szem előtt a visszatérés kapcsán

0

Miguel Oliveira elárulta, az első három hét volt a legkritikusabb a Termasban elszenvedett sérülése után, és bár most már szabadabban tudja mozgatni a karját, nem akarja elsietni a visszatérést. A 30 éves pilóta próbál nem foglalkozni a balszerencséjével.

A Katari Nagydíj hétvégéjén nem kettő, hanem három versenyző volt a Pramac garázsában. Persze közülük csak Jack Miller és Augusto Fernández ültek motorra, utóbbi azt a Miguel Oliveirát helyettesítve, aki szintén ellátogatott a helyszínre. Az, hogy nem volt alkalmas a versenyzésre, kívülről is jól látható volt, hiszen bal karja be volt kötve.

A portugál motoros még az Argentin Nagydíj sprintjén sérült meg, miután Fermín Aldeguer kiütötte őt. Az orvosok először kulcscsonttörésre gyanakodtak, ám kiderült, hogy mind a kulcs-, mind a szegycsontja kificamodott. Ez pedig hosszabb rehabilitációt igényelt, ám az ötszörös királykategóriás futamgyőztes a legrosszabbon már túl van.

Hivatalos: Oliveira kihagyja az Amerikai Nagydíjat, a Yamaha tesztcsapatából érkezik a helyettese

Az első három hétben egyáltalán nem mozgattam a vállam – nyilatkozta. – Ez volt a kritikusabb [időszak], hogy a kulcscsont visszakerüljön a helyére, és megpróbáljunk egy kis hegszövetet kialakítani körülötte, és próbáljuk stabilizálni. Most már kicsit szabadabban tudom mozgatni a karomat, illetve a vállamat, és napról napra egyre jobbnak látom a helyzetet.”

Hogy Oliveira mikor térhet vissza, az továbbra is kérdéses, a következő lehetséges időpont mindenesetre a Spanyol Nagydíj jövő héten esedékes hétvégéje. Oliveira nem zárta ki, hogy akár már Jerezben pályára gurulhat (ami az azt követő tesztelés miatt is hasznos lenne), de leszögezte, hogy semmiképpen sem akar kapkodni.

Meglátjuk, az orvos dönt – fogalmazott. – Miután jövő héten újabb MRI-t végeznek el, felmérjük az ín állapotát. Aztán, ha elkezdhetünk egyre magasabb és magasabb [szintre] menni a mozgásokkal, akkor talán elkezdhetünk egy kis súlyt is hozzátenni, ami eléggé felgyorsítja a felépülést. Hogy mennyire, azt még nem tudjuk biztosan. A versenyzéshez stabil kulcscsontra van szükség, hogy biztosan ne ugorjon ki az erőfeszítéstől. Szóval nem siettetjük a visszatérést. Százszázalékosan fittnek kell lennem ahhoz, hogy a MotoGP-ben versenyezhessek.”

Oliveira a Katari Nagydíjat is kiüli, ismét a Yamaha-tesztpilóta fogja helyettesíteni

 

Oliveira az elmúlt időszak egyik, ha nem a legpechesebb MotoGP-versenyzője. Szűk két év alatt ugyanis öt olyan balesetet is szenvedett, amelybe belesérült, és ebből négyszer teljesen vétlen volt, ráadásul a négyből három alkalommal egy ellenfelével ütközött. A portugál pilóta azonban igyekszik nem foglalkozni ezzel a ténnyel.

Az ember csak próbál felejteni – jelentette ki. – Minden sérülésnél csak előretekintek, hogy mit tehetek azért, hogy minél gyorsabban meggyógyuljak. Emellett optimistán és pozitívan állok a visszatéréshez. Ha ugyanis az ember elkezd a szerencséjére gondolni, akkor kicsit elveszíti a kontrollt abból a szempontból, hogy mit tud tenni. Szóval, amikor eljön az ideje, bármikor is legyen az, készen állok a visszatérésre.”

„Ez sokkal rosszabbul is elsülhetett volna” – Martín először nyilvánult meg balesete óta (képek)

A Yamaha pályára viszi új motorblokkját – már nem is először?

0

Sajtóértesülések szerint a Yamaha a héten Valenciában teszteli a V4-es motorblokkját Augusto Fernándezzel és Cal Crutchlow-val, miután Andrea Dovizioso megsérült. Ráadásul az erőforrást állítólag nem először próbálják ki annak valós formájában.

Ahogyan arról múlt héten beszámoltunk, a Yamaha nem vett részt azon a misanói privát teszten, amelyen a Ducati, az Aprilia és a KTM igen. A japán gyártó ehelyett ezen a héten kedden és szerdán gurul pályára Valenciában. Az esemény célja azonban állítólag nagyon más, mint a három európai gyártóé volt, ugyanis nem az idei szezonban esetlegesen bevetendő alkatrészeket próbálgatják.

Három MotoGP-gyártó már a katari hétvége előtt pályára vitte motorjait

Az Autosport ugyanis úgy tudja, hogy a készülő V4-es motorblokkot fogják kipróbálni. A hangvillások a mezőnyből egyedüliként sornégyes erőforrással versenyeznek, ám tavaly ősszel bejelentették, hogy elkezdték gyártani azt a típust, amelyet a többiek használnak, és a jelek szerint hatékonyabbnak tűnik a másiknál.

Bár 2027-ben új szabályok jönnek, és érkeznek a 850 köbcentiméteres blokkok, a Yamahánál azt is leszögezték, hogy adott esetben már a mostani korszakban is váltanának, amire jó eséllyel csak jövőre kerülhet sor, már ami a futamhétvégéket illeti. Erre normál esetben nem lenne lehetőségük, hiszen az erőforrások fejlesztését befagyasztották, ám amíg a koncessziós szabályok alapján a D kategóriába tartoznak, addig mentesülnek ez alól.

Ahogyan arra is lenne lehetőségük, hogy az állandó versenyzőkkel is teszteljenek, ám ezen az eseményen két tesztpilóta, Augusto Fernández, valamint Cal Crutchlow vesz részt. Jogosan merül fel a kérdés, hogy mi a helyzet az erre a célra szerződtetett Andrea Doviziosóval. Nos, az olasz motoros egy háztartási balesetben eltörte a kulcscsontját, így jelenleg nem bevethető.

Lehetne mondani, hogy a Yamaha V4-es blokkja végre-valahára debütál a pályán a valós formájában, csak éppen ez állítólag nem igaz, legalábbis a bemutatkozásra vonatkozó része. A már említett portálnál ugyanis úgy tudják, hogy egy privát sepangi teszten már kipróbálták, ám az egy nagyon korai verzió volt, és sokat kellett rajta javítani, főleg az elektronikán. Anno, a szezonnyitó előtt mi is írtunk róla, hogy Dovizioso Sepangban tesztel, de az akkori információk alapján az idei évre fejlesztett alkatrészeket próbálgatott. Hogy arról az alkalomról vagy egy másik esetről van szó, arról nem szól a fáma.

Extra felkészülést iktatott be a szezonnyitó előtt Doviziosóval a Yamaha

A Yamaha egyébként már korábban pályára akart menni privát körülmények között Jerezben, csal éppen a márciusi árvíz miatt el kellett halasztani az eseményt. Most pedig azért változott a helyszín, mert jövő héten az andalúziai helyszínen versenyeznek, és tizennégy nappal a futam előtt vagy annál később már nem lehet az adott pályán körözni. A választás Valenciára esett, ahol a tavalyi, a jerezinél jóval súlyosabb árvíz és az ennek következtében elhalasztott verseny óta először megy pályára királykategóriás motor.

Még a versenyzői előtt is titkolja a Yamaha, hogy mikor készül el az új motorblokkjával

Rossi reagált az Acosta-pletykára – akit egy másik gyártó már konkrét tervvel csábít?

0

Valentino Rossi méltatta Pedro Acostát, ám hangsúlyozta, elégedettek a jelenlegi felállásukkal. Mindeközben sajtóértesülések szerint a Honda már konkrét forgatókönyvet vázolt fel a spanyol pilótának.

Bár Pedro Acostának 2026-ig van szerződése a KTM-mel, könnyen lehet, hogy ennek ellenére is az idei átigazolási piac egyik központi figurája lesz. Bár hivatalosan ezt még senki nem erősítette meg, de egyre több jel mutat arra, hogy a 20 éves pilóta idő előtt, vagyis már az idei év végén elhagyhatja a márkát, amelyik lényegében kinevelte őt.

Acosta reagált a jövőjével kapcsolatos kérdésekre: „Az álom még mindig él”

Még az Argentin Nagydíj hétvégéjén kapott szárnyra az a híresztelés, hogy a kétszeres világbajnok, illetve menedzsmentje azon dolgozik, hogy jövőre már egy Ducatin ülhessen, egészen konkrétan a VR46 színeiben. Az érintettek persze tagadták, a felek között lenne bármilyen kapcsolat, Katarban pedig maga Valentino Rossi igyekezett csillapítani a kedélyeket.

„Fordulópont” – egyre több jel utal rá, hogy Acosta valóban elhagyhatja a KTM-et?

Nagyon kedvelem Acostát, ő egy fantasztikus versenyző – nyilatkozta a TNT Sports közvetítésében a csapatot birtokló legenda. – Nagyon fiatal és hihetetlenül tehetséges. Azonban még nagyon korán van, és rendkívül elégedettek vagyunk Franco [Morbidellivel], valamint [Fabio] Di Giannantonióval, azért is, mert hozzánk tartoznak, együtt növekedtünk. Szóval majd meglátjuk.”

Persze az elmúlt időszakban nem csak a Ducatival boronálták össze Acostát, akinek rövid távon, vagyis 2026-ra minden bizonnyal ez lenne a legjobb megoldás. A Yamahával kapcsolatos híresztelésekre ő maga adott alapot azzal, hogy Austinban megkérte Paolo Campinotit, a Pramac tulajdonosát, hogy beszéljen menedzserével, Albert Valerával.

Emellett a sajtóban megjelent egy harmadik lehetséges célpont is: a Honda. A SPEEDWEEK.com „jól informált belső forrásokra” hivatkozva azt állítja, hogy az aranyszárnyasok már konkrét átigazolási forgatókönyvet vázoltak fel Acostának. Az ötszörös királykategóriás dobogósnak állítólag hároméves szerződést ajánlanának, melynek értéke akár a 30 millió eurót is elérheti.

Az biztos, hogy helyet nem kellene csinálni neki, hiszen Luca Marininek az idei év végén jár le a megállapodása a Hondával. Bár a 27 éves motoros kétségtelenül rengeteget lépett előre az egy évvel ezelőtti siralmas helyzethez képest, de aligha vitatná bárki, hogy Acostára sokkal inkább lehetne építeni egy győztes projektet, mint rá.

Ezen a ponton érdemes megjegyezni, hogy az elmúlt napokban Toprak Razgatlıoğlu esetében is felmerült, hogy csatlakozik a Honda gyári csapatához, olyannyira, hogy a kétszeres Superbike-világbajnok menedzsere, Kenan Sofuoğlu maga mondta ki, hogy az aszakaiak érdeklődnek ügyfele iránt. Persze még a török versenyző körül is rengeteg a kérdőjel, de ha adott esetben a japánoknak közülük kellene választaniuk, akkor alighanem Acosta mellett döntenének, már csak az életkor, illetve a királykategóriás tapasztalat miatt is. Az LCR szatellitcsapatát birtokló és irányító Lucio Cecchinello szavai alapján ugyancsak erre lehet következtetni. „A Hondánál úgy látják, hogy csak két olyan versenyző van, aki kivételes potenciállal rendelkezik: Marc Márquez és Pedro Acosta” – jelentette ki a spanyol sajtó képviselőinek.

Érik a szenzáció: elhárult a legnagyobb akadály Razgatlıoğlu MotoGP-debütálása elől

Persze ott van a már említett tény, hogy a gyári KTM pilótájának szerződése csak jövőre jár le, és ennek kapcsán látszólag Valera is köti az ebet a karóhoz. „2026-ig bezárólag van szerződésünk – szögezte le. – A 2027-es idénytől kezdve minden lehetséges forgatókönyv életbe léphet.” Ugyanakkor a motorversenyzés történetében nem példa nélküli, hogy egy magasra taksált pilóta maga kéri a megállapodás felbontását. A legutóbbi ilyen példáig nem kell sokat visszamenni az időben, hiszen Márquez pont a Hondát hagyta el ilyen módon 2023 végén.

Ugyanakkor egy másik kétség is felmerülhet: nem lép-e csöbörből vödörbe Acosta, ha a Hondához igazol? A japánok kétségkívül rengeteget léptek előre, és Romano Albesiano kinevezése a technikai igazgató pozíciójába azt mutatja, hogy valóban hajlandóak változtatni korábbi működési elveiken. Persze most még nem értek célba, de nehéz elképzelni, hogy a jelenleg anyagi gondokkal küszködő KTM hosszú távon jobb megoldás legyen a világ legnagyobb és a királykategória történetének legsikeresebb motorgyártójánál.

A KTM főnöke reagált a pletykákra

Acosta körül tehát egyértelműen van valamilyen mozgás, és nyilvánvaló, hogy ez a KTM vezetőségének figyelmét sem kerülte el. Pit Beirer korábban hangsúlyozta, nekik kell megteremteni azokat a körülményeket, amelyek maradásra késztetik versenyzőjüket, ami leginkább egy versenyképes motort jelent. A mattighofeniek motorsport-igazgatója pozitívumként fogja fel az érdeklődést.

Azt hiszem, ezt bóknak veszem, és ha ezek a szupersztárok most jönnek rá, hogy Pedro egy jó versenyző, akkor mi már sok-sok évvel ezelőtt rájöttünk – jelentette ki a szombati közvetítésben. – Ezért támogatjuk őt már azóta, hogy a Rookies Cupban szerepelt. Szóval szerződésben áll velünk, ezt pedig bóknak veszem. Ez rendben van, ez is [része] a versenyzésnek. A jó csapatok jó pilótákat szeretnének, így nekünk együtt kell teljesítenünk, hogy Pedro jól érezze magát itt.”

Tényleg érdemes félni a KTM-nél Acosta idő előtti távozásától?

Főnöke reagált Viñales büntetésére, az egyik legnagyobb kedvezményezettet is „idegesíti” a helyzet

0

Nicolas Goyon, a Tech3 csapatmenedzsere kijelentette, keserű szájízzel távoznak Katarból, de hozzátette, a büntetés semmit nem von le Maverick Viñales érdemeiből. Franco Morbidellit az öröm mellett idegesíti, hogy így, utólag kapta meg a dobogót.

A Katari Nagydíj legnagyobb pozitív meglepetése egyértelműen Maverick Viñales volt. A 30 éves motoros már az időmérőn is kifejezetten jól szerepelt, és a hatodik helyet szerezte meg, ám a sprinten kihullott a pontszerzők közül. A főfutamon viszont a többség számára teljesen váratlanul még vezetett is, majd végül másodikként ért célba Marc Márquez mögött.

Viñales váratlanul az élre tört, de Marc Márquez nyerte a Katari Nagydíjat, miután összeért öccsével

Aztán viszont jött a feketeleves, ugyanis kiderült, hogy a spanyol pilótát vizsgálják a guminyomásszabály esetleges megszegése miatt, és végül nem is úszta meg a büntetést. A 16 másodperc automatikus hozzáadása után egészen a tizennegyedik pozícióig zuhant vissza, ami persze a tabellán is érezteti hatását: a konstruktőrök között például a KTM immáron az utolsó helyen áll.

Hivatalos: Viñalest megbüntették, a második hely helyett csak néhány pontot szerzett

Teljesen nyilvánvaló, hogy nagyon keserű szájízzel távozunk Katarból, miután egy kései büntetést kaptunk – nyilatkozta Nicolas Goyon, a Tech3 csapatmenedzsere. – Maverick Viñalesnek hihetetlen hétvégéje volt, a szezon legjobb időmérőjével. Most pedig elképesztő teljesítményt nyújtott, erős tempóban motorozott, és az élmenőkkel küzdött az elején. A motor gyors volt, és ő futotta a verseny második leggyorsabb körét, úgyhogy minden jól működött.”

A dolog pikantériája, hogy Viñales minden bizonnyal pont a túlságosan jó teljesítménye miatt járt pórul. A Tech3-nál ugyanis aligha számítottak rá, hogy öt körön keresztül vezetni fog, és nem számoltak azzal, hogy tiszta levegőben fog motorozni, amikor beállították az abroncs nyomását. Valószínűleg ennek a következménye, hogy a tízszeres királykategóriás futamgyőztes a táv több mint hatvan százalékát tette meg a Michelin által meghatározott érték alatt. Goyon hangsúlyozta, hogy együtt kell tudniuk élni a döntéssel, amellyel nem lehet vitába szállni.

A Lorenzóval egyenlítő Marc Márquez Acostának nézte Viñalest, aki szerint „valami átkattant”

Sajnos az alacsony guminyomás miatt büntetést kaptunk – fogalmazott a francia szakember. – Néha igazságtalan ez az előírás, de a szabály az szabály, és el kell fogadnunk. Ez semmit nem von le a teljesítményéből, amelyet a következő fordulóra készülve szem előtt tartunk, szóval köszönjük Mavericknek az erős hétvégét.”

Miután tizenkét helyet zuhant a futam végeredményét jelentő táblázaton, a döntésnek ugyanennyi kedvezményezettje volt. Az extra pontok szempontjából már csak a bajnoki esélyek okán is Francesco Bagnaia járt a legjobban, de ami a statisztikát illeti, Franco Morbidelli az, akinek így hivatalosan eggyel több dobogós helyezése lett. A VR46 versenyzője egyfelől örül, másfelől viszont a boldogsága a körülmények miatt nem teljesen felhőtlen. „Nagyon sajnálom, ami Maverickkel történt, de megmutatta, mennyire gyors – jelentette ki. – Idegesítő, amikor az ember így kerül dobogóra, de amikor közlik, hogy megvan a pódium, az nagyon jó érzés.”

Így áll a MotoGP-tabella a Katari Nagydíj után

Második legjobb újoncként zárta a MotoE tesztjét Varga Tibor, de ellenfele miatt megsérült

0

Varga Tibor összesítésben tizenegyedikként zárta a MotoE montmelói tesztjét, a hat újoncból pedig ő volt a második leggyorsabb. A 18 éves versenyző munkáját egy nem általa okozott baleset hátráltatta.

Az elmúlt három nap során a világ elsősorban a gyorsaságimotoros-világbajnokság loszaíli, illetve a Superbike-vb katari fordulójára figyelt, ám ezzel párhuzamosan a MotoE montmelói tesztjét is megrendezték. A mezőnyben természetesen ott volt a kategória történetének első magyar pilótája, az idén debütáló Varga Tibor, ám a tizennyolc főből ketten hiányoztak: Héctor Garzó sérülés miatt nem volt jelen, míg María Herrera a női vb nyitányán szerepelt (nem is rosszul, hiszen egy-egy győzelemmel és második hellyel távozott).

Ami a leggyorsabb köröket illeti, az összes vetélytársánál fiatalabb honfitársunk a második napon futotta meg a legjobb idejét, amellyel összesítésben tizenegyedikként zárt. 1:48.996 másodperces köre az élen záró Matteo Ferrariétól 1,631, míg csapattársáétól, Nicholas Spinelliétől 1,076 másodperccel maradt el. Ugyanakkor mindenképpen ki kell emelni, hogy a hat újoncból Varga bizonyult a második leggyorsabbnak, ebben a tekintetben csak a nála jóval idősebb és tapasztaltabb, a Moto2-t és a Superbike-vb-t is megjárt Lorenzo Baldassarri múlta őt felül.

A teszten időmérős, illetve versenyszimulációt is rendeztek, időben fordított sorrendben. A szombati nap végén Varga a rajtrács tizenkettedik helyéről indulhatott, ám a hétkörös futam 4. körében balesetet szenvedett, miután Luca Bernardi hátulról nekiment. Ráadásul nem úszta meg sérülés nélkül, és össze kellett varrni a könyökét, de ez nem gátolta meg a másnapi részvételben.

Vasárnap egy „próbakvalifikációt tartottak, annak rendje és módja szerint Q1-gyel és Q2-vel. A debreceni születésű motoros az első szakaszban vett részt, végül 1:49.684-gyel a hatból a negyedik pozícióban zárt. A MotoE mezőnye legközelebb Le Mans-ban ül motorra, ahol a gyorsaságimotoros-vb Francia Nagydíjának keretében megrendezik a sorozat idénynyitóját. A bajnokság Magyarországra, a Balaton Park Circuitre is ellátogat augusztusban.

Jelentősen csökkent a motorok súlya

A többi kategóriával ellentétben a MotoE-ben egyenmotorokkal versenyeznek: a versenyzők mindegyike egy-egy Ducati V21L-en ül. A pilóták számára mindenképp jó hír, hogy mivel a bolognaiak 4,2-ről 5 amperórára növelték az energiasűrűséget, az akkumulátor tömege 8,2 kilogrammal csökken tavalyhoz képest.

Ehhez hozzájön, hogy a második, asseni fordulótól kezdve 600 grammal könnyebb hátsó felnit szerelnek a versenygépekre. Ennek köszönhetően a motorok tömege 225 helyett 216,2 kilogramm lesz, ami persze még mindig nem összevethető a MotoGP-ben (157 kilogrammos minimumsúly) és a Superbike-vb-n használt gépekkel, de ha továbbra is ilyen ütemben könnyülnek, akkor öt éven belül megközelíthetik a szériamotoros sorozatot.

Arról nem is beszélve, hogy a motorok így agilisabbá és könnyebben vezethetővé váltak: a Ducati szimulációi alapján pályától függően körönként 3-4 tizeddel lehetnek gyorsabbak, mint 2024-ben. Mindez ugyanakkor nem csak a súlycsökkentésnek köszönhető: az olasz gyártónál az elektronikán is fejlesztettek, és immáron kanyarról kanyarra lehet szabályozni a kipörgésgátlót, és három motorvezérlési térképet határozhatnak meg, különböző kalibrációkkal. Emellett a fékezési stabilitást javítandó átalakították a kormánycsapágyat, 4 milliméterrel megnövelve a váz hosszát, a lengővilla csapja pedig állítható magasságú lett, ami a váltóáttételek módosításakor segít.

Az autósportban már debütált, a gyorsaságimotoros-vb-t is érintheti az új innováció?

Di Giannantonio kevesli Álex Márquez büntetését, szerinte könnyen belesérülhetett volna az ütközésbe

0

Fabio Di Giannantonio egyértelműen arra utalt, hogy Álex Márquez hibája az ő szintjükön elfogadhatatlan, és úgy véli, bele is sérülhetett volna. Az olasz motoros kevesli a Gresini versenyzőjének büntetését, aki elismerte felelősségét, ám hiába akart beszélni a VR46 pilótájával.

Mind Fabio Di Giannantonio, mind Álex Márquez több incidensben is benne volt a Katari Nagydíj főfutamán akár vétkesként, akár áldozatként. A spanyol versenyző még a futam elején ért össze bátyjával, Marc Márquezzel, amiért a nyolcszoros világbajnok inkább magát hibáztatta, míg a 26 éves pilóta a Joan Mirrel történt incidense miatt hosszú körös büntetést kapott a Joan Mirrel történt incidense miatt, arról viszont nyilvánvalóan nem tehetett, hogy nekiment a közvetlenül előtte eleső Jorge Martínnak.

Di Giannantonio nagyon félt, miután eltalálta Martínt, akinél újabb sérüléseket állapítottak meg

Utóbbi kettő viszont aligha történt volna meg, ha a Gresini és a VR46 motorosa nem ütköznek egymással. A 3. körben Di Giannantonio megelőzte az ifjabbik Márquezt a 10-es kanyarban, aki azonban két kanyarral később visszatámadott. Ez azonban nagyon rosszul sült el, és lényegében nekiment márkatársának, aminek következtében mindketten kisodródtak a pályáról, és rengeteg pozíciót veszítettek, főleg ami a vétlen felet illeti.

A mi szintünkön, ebben a MotoGP-bajnokságban ezek a hibák kicsit a határt jelentik – nyilatkozta Di Giannantonio. – A Moto3-ban talán el lehet fogadni. A Moto2-ben talán-talán el lehet fogadni. Egy MotoGP-újonctól el lehet fogadni, amikor először van az élmezőnyben, amikor tele van érzelemmel. A mi szintünkön viszont… el kell kerülnünk az ilyen helyzeteket. Ez ugyanis veszélyes. Ez a sportág veszélyes. Ez a manőver tényleg veszélyes volt. Végső soron tényleg veszélybe sodort engem. Szerencsém volt, hogy nem buktam. Ha elesek, nem tudom, hogy most itt lennék-e, és beszélgetnék-e veletek. Talán az orvosi központban lennék, és próbálnám kideríteni, hogy rendben vagyok-e. Ezen a ponton ugyanis több mint kétszáz kilométer per órával megyünk, és mondjuk úgy, hogy extrán tudatosnak kell lennünk. Különösen a futam negyedik körében.”

Márquez kevesebb pozíciót veszített, ám a sportfelügyelők szintén őt találták hibásnak, így hosszú körös büntetéssel sújtották. Azonban ezzel együtt is hetedikként ért célba, majd Maverick Viñales büntetése után hatodikként rangsorolták, miközben Di Giannantonio egyetlen pontot sem szerzett. Az olasz versenyző éppen ezért kevesli a szankció mértékét.

Hivatalos: Viñalest megbüntették, a második hely helyett csak néhány pontot szerzett

A jövőre nézve azon szeretnék dolgozni, hogy egy ilyen hiba után, amikor az ember tönkreteszi egy másik pilóta versenyét, nem ne lehessen csak egy hosszú körös büntetést kapni – fogalmazott. – Végső soron ugyanis huszonöt, húsz, tizenhat, vagy nem is tudom, hány pontot buktam, ő pedig megkapta az esélyt, hogy hetedikként végezzen. Mondjuk úgy, hogy ez nem igazságos.”

Az esetről természetesen Márquezt is megkérdezték, aki már közvetlenül az incidens után felemelt kézzel jelezte, tökéletesen tisztában van vele, hogy ez az ő sara volt. Ezt később az interjúk során is elismerte. „A harmadik körben Diggia nagyon tisztán elment mellettem, majd a tizenkettes kanyarban megpróbáltam visszaelőzni őt – idézte fel. – Azonban rosszkor és rossz helyen előztem. Teljes mértékben az én hibám volt, és a büntetés is helyénvaló volt. Én rontottam el, ezt el kell fogadnom, ahogyan az esetlegesen felmerülő kritikát is.”

Adódik a kérdés, hogy a két fél beszélt-e azóta egymással. Nos, szigorúan véve igen, de az érdemi diskurzusra Di Giannantonio akkor nem volt vevő. „Próbáltam beszélni Diggiával, de azt mondta, hogy ez nem a megfelelő időpont – árulta el Márquez. – Ezt elfogadom, és szeretnék bocsánatot kérni. Tovább kell mennünk, mert a sebesség megvan, még fél szárnnyal is.”

Viñales váratlanul az élre tört, de Marc Márquez nyerte a Katari Nagydíjat, miután összeért öccsével