back to top
2025. július 31. 16:45
Kezdőlap Blog Oldal 569

Itt vannak a világ legjobbjai, elkezdődött a Superenduro-vb budapesti fordulója (képek)

0

Elindult a Superendurp-világbajnokság budapesti fordulója a Papp László Sportarénában. Az esti döntőkre telt ház várható, hiszen minden jegy elkelt az eseményre.

Szombaton délelőtt, a szabadedzésekkel kezdetét vette a Superenduro-világbajnokság budapesti fordulója, a Papp László Sportarénában. A döntőket a szokásos menetrendnek megfelelően este rendezik, és ebben az időszakban minden bizonnyal megtelik a létesítmény, hiszen minden jegy elkelt az eseményre, amelyen akár komoly magyar siker is születhet.

Az elitnek számító Prestige kategóriában Billy Bolt számít a legnagyobb esélyesnek, aki a lengyelországi és a németországi fordulót is megnyerte. A brit pilóta ennek köszönhetően 14 ponttal vezet Jonny Walker előtt. Rajta kívül alighanem Taddy Błażusiak, valamint Cody Webb lehet veszélyes Bolt győzelmére, akinek nyilvánvalóan a győzelem a célja.

A magyarokat ezúttal is Zsigovits Norbert képviseli a legjobbak között: a MOTAM által támogatott versenyző Krakkóban a tizenharmadik, míg Riesában a tizenkettedik helyet szerezte meg összesítésben, így jelenleg a tizenharmadik helyet foglalja el a tabellán. A 23 éves versenyző nyilvánvalóan szeretné megörvendeztetni a hazai közönséget egy jó eredménnyel.

Ami a többi kategóriát illeti, az Európa-kupában akár egy nagy magyar siker is születhet. Itt mindössze két fordulót rendeznek összesen, és a nyitóhétvégén Szőke Márk a második, míg Liszka Roland a harmadik legtöbb pontot gyűjtötte. Előbbi 3, utóbbi 4 ponttal marad el a győztes Dan Peace-től, így mindkettejüknek reális esélye van arra, hogy elhódítsa a bajnoki címet.

Rossi csapata ismét bekerült az első tízbe a rekordot hozó időmérőn

Valentino Rossi és csapata a 8. helyre kvalifikálta magát a bathursti 12 órás futam időmérő edzésén, ám az olasz MotoGP-legenda nem vett részt a szombati programban.

Rossi számára az idei tél korántsem a pihenésről szól. A 43 éves klasszis minden alkalmat megragad a versenyzésre. Ezen a hétvégén a bathursti 12 órás futamon indul, amelyet a legendás ausztráliai Mount Panorama pályán rendeznek, amelyet Rossi „mitikus pályaként” jellemez. Az olasz versenyző két gyári pilótatársával, Augusto Farfusszal és Maxime Martinnal osztozik majd a volánon. A trió a vasárnapi 12 órás futamot a nyolcadik helyről kezdi meg.

Ritka pillanat: F1-es autó üvöltése töltötte be a legendás pálya környékét (videó)

A bathursti kvalifikáció egy kissé bonyolult: Az első edzésen autónként két versenyző váltja egymást a pilótafülkében. A WRT csapat Martin és Farfus mellett döntött az ikonikus #46-os BMW esetében. A két kiválasztott versenyző legjobb köridejei összeadódnak, ezek alapján dől el, mely csapat jut be az első 10-be.

Ezt követően 15 perces etapok következnek, melyek során minden alkalommal csak öt autó gurul egyszerre a pályára. Erre a feladatra a BMW Martint választotta, aki 2:02.5083-as időt ért el a 6,213 kilométeres pályán, ami a nyolcadik helyet jelentette a csapat számára. A pole pozíciót a GruppeM Racing Mercedes-AMG GT3-asa szerezte meg. A volánnál Maro Engel, Mikael Grenier és Raffaele Marciello váltották egymást. Engel szenzációs, 2:00.8819-es  időt autózott, amivel új GT3-as körrekordot állított fel Bathurstban.

A 12 órás bathursti verseny hagyományosan vasárnap reggel, helyi idő szerint 5:45-kor kezdődik – így teljes sötétségben.

„A pálya nagyon ijesztő, nagyon technikás és nagyon gyors. A verseny hajnali 5 körül kezdődik, de nem értem, miért…” – jegyezte meg Rossi.

Itt lehet visszanézni a Bathursti 12 órás verseny kvalifikációját:

A Honda új versenyzője elmondta, miben akart azonnali változást

0

Álex Rins a napokban mutatta be új szemüveg-kollekcióját, mely új csapatának színeiben pompázik. A spanyol versenyző a Marca.com-nak mesélt arról a kihívásról, mellyel az idei szezonban szembe kell néznie.

„Nagy kihívásként tekintek erre a szezonra. Leginkább azért, mert a Honda most mélyponton van, és az a feladatom, hogy fejlesszem a motort, alkalmazkodjak egy új csapathoz, és ezekkel együtt magam is fejlődjek.”

„A Suzukinál töltött hat év nagyon intenzív volt, és olyanok voltunk, mint egy nagy család, de most előre kell néznem, és mindent bele kell adnom ebbe az új projektbe. Az igazság az, hogy az LCR-nél minden más: a motortól kezdve, magától a boksz kialakításán át a technikusok szerepéig. Utóbbin én kértem, hogy változtassanak, hogy hatékonyabb legyen a munka csapaton belül. Idén mindent beleadok. Úgy vélem, a változások jót tesznek, mert segítenek fejlődni, és segítenek kicsit kizökkenni a komfortzónádból.”

„Esetleges győzelemről szerintem túl korai lenne még beszélni, mert még számos olyan dolog van, amit tesztelnünk kell, de annyi biztos, hogy nagy változások lesznek most, hogy Ken (Kawauchi), akivel a Suzukinál dolgoztam, szintén a HRC tagja lett. A Honda számára kulcsfontosságú, hogy újra versenyképes motort készítsen, szóval nagyon örülök, hogy ő is részese lett ennek a projektnek. Igyekszem minél többet edzeni, ezenkívül most lesz egy éve, hogy vegetáriánus étrendet követek.”

Húsmentes étrend segítette a szezonhajrá legjobbját a MotoGP-ben, mindenkinek ajánlja

Rins mesélt a Hawkersszel együtt megálmodott szemüveg-kollekciójáról is, mely a „Ride for real” nevet viseli, és néhány lenyűgöző síszemüveget is tartalmaz.

„Nagyszerű, hogy egy olyan szemüveget dobhatok piacra, amely egy másik szenvedélyemet, a hegyi sportokat szolgálja. A Moto2-es szereplésem óta dolgozunk együtt a Hawkersszel, és mindig nagyon szórakoztató élmény számomra megtervezni az új darabokat. Nagyon büszke vagyok a végeredményre, és remélem, tetszeni fog mindenkinek.”

Ezt áldozta fel a sikerekért Marc Márquez, aki szokatlan helyzetben várja az idényt

0

Marc Márquez ritkán enged betekintést a magánéletébe. Ezúttal elmagyarázta, hogy miért szorult ez háttérbe a MotoGP-karrierje mellett. Illetve kitért arra is, hogy véleménye szerint a Honda nincs abban a helyzetben, hogy a 2023-as favoritok között szerepeljen.

Márquez a tavaly nyári karműtétje után már a visszavonulást fontolgatta. Elmondása szerint nem számított ilyen komoly sérülésekre, mikor a versenyzésnek szentelte az életét. Magánélete a szakmai céljai miatt háttérbe szorult. A közeljövőben 30. születésnapját ünneplő spanyol a GQ-nak mesélt sikereiről.

„30 éves koromra elértem mindent, amiről valaha álmodtam. Amire nem számítottam, azok a sérülések voltak. A céljaim mindig is szakmaiak voltak, nem igazán volt magánéletem. Természetesen szeretnék családot alapítani, de ez nem csak rajtam múlik. Ma itt vagyok Madridban, szeretek a jelenben élni, nem tudom, mi lesz holnap vagy jövőre.”

Marc Márquez február 17-én tölti a harmadik X-et, így alig lesz nála idősebb versenyző  MotoGP-ben. Az utóbbi időben azonban a nem sikerei miatt került reflektorfénybe, hanem amiatt a 4 felvonásból álló műtétsorozat miatt, melyet felkartörése miatt kellett elvégezni rajta. Emellett a Honda sem volt ugyanaz Márquez nélkül, de a spanyol versenyző jelenléte sem oldott meg minden problémát a japán gyártó garázsában.

„Azt hiszem, hosszú évek óta ez az első alkalom, hogy nem favoritként indulunk. Még csak az első háromban sem vagyunk, ami betudható természetesen az én állapotomnak és a csapatnál uralkodó problémáknak. Realistának kell lennünk, legalábbis az első futamokon, mert különben újra csalódni fogunk.”

Amióta Márquez 2019-ben megszerezte legutolsó bajnoki címét, és elkezdődött a horrorisztikus sérüléshullám, végignézte, ahogy Joan Mir, Fabio Quartararo és Francesco Bagnaia először lettek bajnokok. Mir idén Márquez csapattársa lesz a Repsol Hondánál, Quartararo a gyári Yamaha garázsát erősíti továbbra is, míg Bagnaia a Ducati jóvoltából a legjobb motort élvezheti. A mezőny többi tagjáról pedig még nem is beszéltünk, akik szintén mindent megtesznek majd annak érdekében, hogy a lehető legjobbat hozzák ki magukból, és eszük ágában sincs megijedni még a visszatérő Marc Márqueztől sem.

Márquez azonban tudja, hogy már csak egy világbajnoki cím tartja vissza őt attól, hogy utolérje Valentino Rossit. Ez pedig hatalmas motivációt jelent a spanyol számára. Öröme pedig akkor lenne igazán teljes, ha mindezt egy olyan szezonban tudná véghezvinni, amikor a Honda messze nincs az esélyes csapatok között.

Még lázcsillapítóra is szükség volt – brutális körülmények várnak a MotoGP mezőnyére

0

A shakedown, majd a tesztelés keretében idén először gurulnak majd pályára hivatalos eseményen a MotoGP versenygépei. A helyszín Sepang, Cal Crutchlow pedig elmesélte, mennyire megterhelő számukra ez a pálya, elsősorban az időjárási körülmények miatt.

Már nem kell sokat várniuk a MotoGP rajongóinak, hiszen idén először hamarosan pályára gurulnak a motorok. Vasárnap elkezdődik a shakedown, amely kedden ér véget, hogy aztán jövő hét pénteken már a hivatalos teszt keretében a mezőny összes tagja kipróbálhassa a versenygépét. A szintén háromnapos eseményt Sepangban fogják rendezni, ahogyan a shakedownt is.

A malajziai aszfaltcsík a szezon egyik legkeményebb helyszíne, hiszen nagyon közel fekszik az Egyenlítőhöz, emiatt mind a hőmérséklet, mind a páratartalom egész évben rendkívül magas. A tesztpilótákra, valamint az újonc Augusto Fernándezre különösen nagy kihívás vár, hiszen nyolcból hat napon át kell állniuk a sarat, még ha nem is mind a nyolc órát töltik a motoron az adott nap során. A Yamaha tesztpilótája, Cal Crutchlow részletesen leírta az ottani körülményeket.

A problémát nemcsak a saját motorunk erőforrásának hője, hanem a többiek kipufogójából jövő hő is jelenti – idézi a brit versenyzőt a Crash.net. Őszintén szólva nagyon meleg van itt. Soha nem értettem, hogy [néhány] srác miért ül a bőrruhájában még két órával a verseny után is. A legtöbb sportágban van hőségprotokoll, itt egyszerűen megsülünk az ezerfokos hőségben.”

MotoGP, Cal Crutchlow, Yamaha, Sepang teszt 2022
Crutchlow beszámolt a brutális körülményekről (Fotó: MotoGP Média)

Pályafutása során Crutchlow jó néhányszor megtapasztalta, hogy milyen Sepangban motorozni. Elmondása szerint ilyenkor a pilóták teste bizonyos szempontból úgy viselkedik, mintha nagyon beteg lenne. Nem véletlen, hogy egy alkalommal a megoldást is olyasmiben kereste, aminek eredeti célja a túlságosan magas testhőmérséklet csökkentése.

[Előfordult, hogy] lázcsillapító tablettát vettem be előtte – emlékezett vissza. – Sok évvel ezelőtt ]történt], azt hiszem, Brad Smith is megtette. Az ember kap egy adatleolvasót a telefonjára, valaki pedig kielemzi. A világ összes sportága közül a miénkben a legmagasabb a testhőmérséklet, és a leggyorsabban éri el a negyven fokot. Mivel bőrruhát viselünk és a forró motoron ülünk, itt az egész verseny alatt negyven fok felett van a [testünk] hőmérséklete.”

Ahogyan a 37 éves motoros is utalt rá, bár egy tesztnap sokkal hosszabb ideig tart, alighanem a futam tartogatja a legnagyobb kihívást a mezőny tagjainak, hiszen ott folyamatosan a maximumot kell nyújtaniuk. Mindezt úgy, hogy már a legelején olyan állapotba kerülnek, amely egy hétköznapi számára szinte felfoghatatlan, és a java még csak ezután következik.

Őszintén szólva már az első kanyarban már negyven fok felett van a testhőmérsékletünk – fogalmazott Crutchlow. – Képzelje el, az első kanyar, és még húsz kör van hátra. Ez hihetetlen! Amikor az ember bőrruhát visel, a saját arcába fújja ki a levegőt, a szíve percenként kétszázat ver a harmincöt fokban, [magas] páratartalommal, az ezerfokos motoron ül, amely égeti, körülötte pedig a többi motor… Nehéz. Az emberek nem értik, hogy itt kemény a motorozás.”

Márquez és Lorenzo már a múlt – az ő sisakját akarja most minden motoros Spanyolországban

0

Pedro Acosta Moto2-es pályafutása nem indult zökkenőmentesen. A 18 éves spanyol versenyző, végül magára talált, és az Év Újonca címet is bezsebelte. A SPEEDWEEK.com-nak elárulta, hogyan jutott el idáig, és milyen meglepetések érik hazájában.

Egy olyan országban, mint Spanyolország, nem könnyű kitűnni a tömegből. Még akkor sem, ha az ember motorversenyző. A favorit természetesen Marc Márquez, és hiába nagyon tehetséges egy-egy pilóta, az ő népszerűségével nehéz felvenni a versenyt. Vagy gondoljunk csak Joan Mirre, aki szintén spanyol, és szintén világbajnok.

Pedro Acosta azonban valamit nagyon jól csinál, ugyanis a karácsonyi forgatagban piacra dobott sisakreplikát úgy viszik, mint a cukrot.  Egész Spanyolországban, sőt Andalúziában is gyakorlatilag „minden motoros ilyen sisakot visel.”

„Amikor az összes motoros, akit látsz, Pedro Acosta replikát visel, megkérdezed magadtól: „Mi folyik itt?” Amikor fiatalabb voltam, mindenhol Rossi, Márquez és Lorenzo replikákat láttál… Nem tagadom, elégedettséggel tölt el, amikor aztán meglátod a saját sisakodat – és ezek abban a régióban készülnek, ahol élek.” – magyarázta Acosta.

A SPEEDWEEK.com a Red Bull KTM Ajo csapat fiatal sztárjával beszélgetett, aki első Moto2-es szezonjában három győzelemmel a világbajnokság ötödik helyén végzett.

„Decemberben kicsit lazábbra vettem a tempót, de január óta teljes gőzzel edzek. Alig várom, hogy elkezdődjön a szezon. Azt hiszem, mióta visszatértem a sérülésem utáni szünetről, én szereztem a legtöbb pontot az előző idényben. Két futamot nyertem, és nagyon-nagyon ritkán buktam. Ez azért is volt fontos, mert a szezon elején öt verseny alatt 15 alkalommal buktam… Ez sok volt ahhoz képest, amihez a Moto3-ban hozzászoktam. Mugello után egy keveset változtattunk a motoron, ez pedig működött.  Elkezdtük visszanézni az edzéseket, hogy hogyan motoroztam, hogyan motoroztak a gyors srácok, és hogy min kell változtatnom, így kevesebbet kellett a motoron ülnöm. A Moto2 egy olyan géposztály, amely inkább a versenyzőről, mint a motorról szól. A Le Mans-i baleset nagyon megrázó volt számomra – az első verseny volt, ahol tényleg az élen álltam, és elszúrtam. Megtanultam a leckét: 0,01 másodperces előnnyel is meg lehet nyerni egy versenyt. Tehát nem szükséges öt másodperccel nyerni. Ha ezt megérted, másképp közelíted meg a dolgot.”

Nyilvánvaló, hogy a Red Bull KTM Ajo csapata tudja, mit csinál. Mennyire fontos Acosta számára, hogy olyan ember álljon mellette, mint Aki Ajo?

„Fontos, hogy valaki ilyen tapasztalattal rendelkezzen, a Moto3-ban is nagyon sokat segített. Fiatal voltam. Az emberek beszélnek rólam, a kamerák minden lépésemet figyelik. A csapat azon volt, hogy ennek ellenére, nyugodt maradjak.”

„Amikor valaki, mint Aki, olyan dolgokat mond, hogy: ha nem működik, az sem baj, azért vagyunk itt, hogy tanuljunk, akkor rájössz, hogy tényleg ez a cél és nem feltétlen a bajnoki cím. A négy nullázás után sem adta fel. Még Le Mans-ban sem, amikor is nyerhettünk volna, de kiestem, mert makacs voltam. Amikor végül nyertünk Mugellóban, Aki azt mondta: » Felesleges volt neked mondani bármit is, mert úgyis neked fájt a legjobban «.”

„Megértettem, amikor kritizáltak. Kétszer buktam Katarban, kétszer Indonéziában, ugyanígy Argentínában és Austinban. Egyszer Jerezben, majd Le Mans-ban is kiestem… Hat futam alatt taccsra vágtam a csapat költségvetését. Aki a maga módján magyarázta el nekem: » Nézd, ha az FP1-ben mindössze hét kör után buksz, akkor nem szerzel tapasztalatot a motorral. Nem szerezhetsz tapasztalatot a pályáról és a gumikról, és nem tudjuk jól beállítani az autót. Nyugodj meg az FP1-ben, és tedd meg a tíz-tizenkét kört. Gyűjtsd össze az információkat, és meglátod, milyen jól fog menni az egész hétvége. Ha jó érzéssel fejezed be az első edzést, akkor úgy állítjuk be a motort, ahogyan szeretnéd. Más lesz a hétvége, mint amikor hét kör után kiesel«.”

Aki hozzáállása megértette velem, hogy nem az első edzésen kell elsőnek lenni, hanem a versenyen.

„Kiskutyából fenevaddá válik” – így jellemezte volt főnöke a gyári Ducati versenyzőjét

0

„Ha szörnyen elszánt vagy, bármit elérhetsz.” – idézi Enea Bastianini szavait korábbi csapatfőnöke, Nadia Padovani. Fausto Gresini özvegye szerint, ez a szellemiség kellett a csapatának.

Bastianini az elmúlt szezonban a harmadik helyen végzett a királykategória világbajnoki tabelláján. A fiatal olasz sikerei a távozása után is inspirálják a Gresinit, hiszen Bastianini idén már a gyári Ducati alakulatot fogja képviselni a világbajnok, Pecco Bagnaia mellett.

„Enea egy hihetetlen srác. Úgy néz ki, mint egy kiskutya, aztán felül a motorra és egy fenevaddá válik. Megtanított minket arra, hogy ha elszánt vagy, akkor bármit elérhetsz, amit csak akarsz. Kevesen születnek olyannak, mint Enea.” – jegyezte meg Padovani a Crash.net hasábjain.

Álex Marquez az LCR Hondától érkezett Bastianini helyére, Fabio di Giannantonio mellé. Padovani felidézte azokat a gondolatokat is, melyeket néhai férje fogalmazott meg a római születésű versenyzővel kapcsolatban: „Fausto annyira hitt benne, és én teljesen megbízom az ítélőképességében.”

Nadia Padovani teljesen új szerepben találta magát férje halála után, de úgy tűnik, nagyszerűen veszi az akadályokat. A sikeres tavalyi szezon után így viccelődött: „Nézzétek, mit hozott össze ez a négy bolond, egy nő vezetésével.”

Komolyra fordítva a szót, ezúttal megjegyezte: „Most már jobban tudom, mi történik a cégnél és a pályán egyaránt.  Nem akartam elveszíteni azt, amit ő létrehozott. Tudta, hogy erős karakterem van, de nem számított volna arra, hogy mindezt véghezviszem.”

Valentino Rossi a legjobb idővel kezdett, ellenfele megidézte ikonikus sisakját

0

Valentino Rossi a legjobb időt érte el a Bathursti 12 órás verseny második szabadedzésén. Az olasz versenyző ellenfele jótékonysági akciót indított, melynek keretében megidézte a kilencszeres világbajnok egyik legemlékezetesebb sisakját.

Újabb megmérettetés előtt áll Valentino Rossi, aki a Dubaji 24 órás viadalon elért dobogós helyezése után most a Bathursti 12 órás versenyen vesz részt. Az olasz pilóta ezúttal is egy BMW M4 GT3-as volánja mögött próbál minél jobb eredményt elérni, és ez kezdésnek sikerült is, ugyanis övé volt a legjobb idő a második szabadedzésen.

Az olasz pilóta 2:04.4486 másodperces időt autózott, amivel 696 tízezreddel megelőzte a második Brad Schumachert. Azonban hozzá kell tenni, hogy ezen a gyakorláson nem volt túl erős a mezőny: Rossinak bronz besorolású, azaz amatőr versenyzőkkel, másképp mondva úrvezetőkkel kellett felvennie a versenyt. Bár ő maga az ezüst, vagyis a félprofi kategóriába tartozik, mivel soha nem vezetett Bathurstben, engedélyt kapott arra, hogy ezen a tréningen menjen.

A kilencszeres világbajnok az első szabadedzésen nem vett részt, csapattársai 2:05.9481-gyel a tizenhatodik pozícióban zártak. A harmadik gyakorláson az egységük egyetlen kört sem tett meg, míg a negyediken Farfus kapta a legnagyobb szerepet. A brazil pilóta 2:05.2838-at autózott, ami a tizenkettedik pozícióra volt jó. A nap legjobb ideje egyébként 2:03.9958 másodperc volt.

Valentino Rossi
Rossi sisakja a 2008-as mugellói hétvégén (Fotó: MotoGP Media)

Sok időt töltöttem Ausztráliában, sokszor jártam Phillip Islanden a MotoGP-vel – idézi Rossi Ausztráliával kapcsolatos emlékeit a SPEEDWEEK.com. – A szurkolók rendkívül nagy szenvedéllyel viseltetnek a motorsport iránt, megőrülnek a MotoGP-ért, ez mindig nagyszerű érzés. Szerencsére volt már néhány nagyszerű futamom itt, Ausztráliában, és világbajnoki címeket is nyertem, szóval élvezem a támogatást.”

Rossi egy jótékonysági akcióban is részt vesz, bár az ötletgazda nem ő, hanem az egyik ellenfele volt. A MARC 111-es autóját vezető Grant Donaldson kitalálta, hogy a kocsijuk tetején idézzék meg Rossi ikonikus, a 2008-as mugellói hétvégén használt sisakját. Ezt mindenki aláírja, majd a 46-os versenygép egyik használt gumijával együtt árverésre bocsátják, a befolyt összeget pedig a Ronald McDonald House nevű jótékonysági szervezetnek ajánlják fel.

Nagyon megható volt, és reméltem, hogy a kampány jó reklámja lesz a Ronald McDonald House-nak – fogalmazott Donaldson, amikor erről kérdezték. – Mindig is rajongtam Valentinóért. Nagyszerű, hogy »A Doktor« fel van festve az autóra, amire Rossi azt mondta, hogy »amúgy is ez volt a kedvenc sisakom«. Örült, hogy részt vehetett benne.”

Hoppá, Yamahán edzettek a rivális gyártók MotoGP-versenyzői

0

Pol Espargaró és Miguel Oliveira is pályán volt azon a napon, amikor Portimãóban a Superbike hivatalos tesztje zajlott. Igaz, nem KTM-mel, illetve Apriliával mentek, hanem mindketten Yamahával, de ennek is megvan a magyarázata.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a héten rendezték a Superbike-világbajnokság második tesztjét Portimãóban. A második napon azonban nemcsak a WSBK mezőnye gurult pályára, hanem két MotoGP-versenyző is a helyszínen edzett. Persze nem azokkal a motorokkal, amelyeket az idény során használni fognak, de így is akadt egy kis „probléma”.

Elképesztően szoros eredményt hozott a második teszt, minimális a különbség a két világbajnok között

Egészen konkrétan Pol Espargaróról és Miguel Oliveiráról van szó. Előbbi a Repsol Hondától igazolt a Gasgasra átcímkézett, de valójában a KTM motorjait használó Tech3-hoz, míg a portugál versenyző a Red Bull KTM-től az Aprilival versenyző RNF-hez szerződött. Portimãóban viszont egyikük sem a jelenlegi gyártójának megfelelő versenygépet hajtott.

A GPone.com jelentése szerint mindketten egy Yamahára, egészen pontosan egy R1-esre, a japánok Superbike-ban használt motorjára pattantak fel. Mindez első hallásra furcsának hangzik, hiszen ezekben a kategóriákban már komoly szerződések kötik a versenyzőket, és egészen biztos, hogy a rivális gyártókkal kapcsolatban jelentősen korlátozzák őket. Ugyanakkor egyikük sem szegte meg a megállapodást, és van magyarázat a cselekedetükre.

Espargaró esetében nagyon egyszerűen meg lehet indokolni a látottakat: a KTM nem rendelkezik olyan motorral, amely megfelelne a szabályoknak. Ennélfogva minden bizonnyal nem számít szerződésszegésnek, hogy egy Yamahán ment, vélhetően inkább örültek, hogy ezzel is hatékonyabban felkészülhetett a közelgő idényre. Persze felmerül a kérdés, hogy miért nem a MotoGP-ben nem szereplő Kawasaki vagy BMW versenygépét vette igénybe, de vélhetően erre is létezik észszerű magyarázat.

MotoGP, Pol Espargaró, Honda, Miguel Oliveira, KTM, Sepang teszt 2022
Pol Espargaró és Miguel Oliveira (Fotó: MotoGP Media)

Ami Oliveirát illeti, vele kapcsolatban sem sokkal bonyolultabb a helyzet. Az Aprilia 2018-ig versenyzett a Superbike-világbajnokságban, vagyis rendelkezik a szabályoknak megfelelő motorral. Az ötszörös MotoGP-futamgyőztesnek vélhetően csupán várnia kell, hogy megkapja RSV4-est, ahogyan az Maverick Viñales és Aleix Espargaró esetében is történt korábban.

Mind az említettek, mind a királykategória mezőnyének többi tagja egy hét múlva vezetheti a saját motorját. Február 10-én ugyanis elindul a háromnapos sepangi teszt, és a gyártók láthatják, hogy hol tartanak. Az egyetlen kivétel Augusto Fernández, aki újonc lévén már most vasárnap motorra ülhet a jövő hét keddig tartó shakedown keretében.

Rossi óta nem volt ilyen, de most megvalósulhat, ha bejön a merész jóslat

0

Livio Suppo elárulta, mit vár az egyes gyártóktól, illetve annak versenyzőitől az idei MotoGP-szezonban. A tavalyi év végén távozó Suzuki csapatfőnöke egy nem gyári pilótát is esélyesnek tart a világbajnoki címre, míg a Hondával kapcsolatban kijelentette, hogy a japánoknak nem lehet kifogásuk az esetleges rossz teljesítményre.

A tavalyi MotoGP-szezon meglehetősen izgalmasan alakult, hiszen sokáig öten is reális eséllyel pályáztak a világbajnoki címre, és még két fordulóval a vége előtt is négy versenyzőnek volt matematikai esélye. Azonban könnyen lehet, hogy a 2023-as idény még változatosabb lesz, hiszen jelenleg szinte megjósolhatatlan, hogy idén ki fog felérni a csúcsra.

Livio Suppo, az előző idény végén kiszálló Suzuki csapatfőnöke ennek ellenére is vállalkozott arra, hogy megossza a várakozásait. Bár a jelenlegi mezőnyben négy MotoGP-világbajnok is van, valójában Marc Márquez személyében egyvalaki emelkedik ki az eredményei és a korábbi képességei alapján. Ha viszont a spanyol versenyző nem tud visszatérni a sérülése előtti formájához, akkor rengetegen odaérhetnek.

Suppo
Livio Suppo (Fotó: MotoGP Média)

A Valentino [Rossi], Casey [Stoner], Jorge [Lorenzo] és Dani [Pedrosa] alkotta »fantasztikus négyesből« mostanra vélhetően fantasztikus tizenkettő lett – idézi Suppo szavait a MotoGP hivatalos honlapja. – Nincs senki, aki egyértelműen erősebb lenne a többieknél, kivéve Marcot, ha vissza tud térni ahhoz a [szinthez], amit 2019-ben láttunk. Még mindig nem tudjuk, hogy ez lehetséges-e vagy sem.”

Ami a motor teljesítményét illeti, a Ducati sokak szerint idén is egy lépéssel a többiek előtt fog járni. Így vélekedik Suppo is, ám szerinte nem csak a gyári versenyzőknek, azaz Francesco Bagnaiának és Enea Bastianininek lesz sansza a végső győzelemre. „A Ducati nagyon erős csapattal rendelkezik – jelentette ki. – Nemcsak a gyári istállónál, hanem a Pramacnál is, mert erősen hiszek abban, hogy Jorge Martín esélyes a bajnoki címre.”

Ha a merész jóslat beválik, akkor olyasmire van esély, amire utoljára Valentino Rossi volt képes: szatellitcsapattal világbajnokságot nyerni. Az olasz versenyző a Nastro Azzurro színeiben nyerte meg első királykategóriás vb-címét 2001-ben. Mindez egyben azt is jelenti, hogy a 2002 óta íródó MotoGP-korszakban még nem volt példa ilyesmire.

A tavalyi győztes Bagnaiával csak Fabio Quartararo tudott egészen az utolsó futamig harcolni. A francia versenyző ráadásul mindezt úgy tette, hogy a márkatársai sehol nem voltak hozzá képest. Természetesen idén is esélyesként vághat neki a küzdelemnek, és Suppo szerint nem is okoz majd csalódást, főleg ha a japán gyártó tud egy kicsit javítani a teljesítményen.

Fabio az Fabio – fogalmazott. – Bebizonyította, hogy egyszerre nagyon gyors és mentálisan rendkívül erős, mert nem könnyű megcsinálni azt, amit ő az előző két évben: egyetlenként gyors tudott lenni egy olyan motoron, amelyre mindenki más panaszkodott, hogy nem elég jó. Ha a Yamaha egy kicsit több végsebességet tud neki adni, akkor Fabio abszolút ott lesz [az élmezőnyben].”

A 2022-es szezon legnagyobb meglepetését a gyártók közül mindenképpen az Aprilia okozta. Az olaszok 2004 után tértek vissza gyári istállóként a MotoGP-be, és Aleix Espargaró révén nemcsak futamgyőzelmet arattak, hanem sokáig a bajnoki címért is harcban álltak. Suppo úgy véli, nehéz lesz megismételniük ezt a teljesítményt, de arra számít, hogy ezúttal a csapat másik pilótája, Maverick Viñales is hozni fogja az eredményeket.

MotoGP, Maverick Viñales, Aprilia, Jorge Martín, Pramac, Thai Nagydíj 2022
Suppo szerint Martín a vb-címre is esélyes lehet, Viñales pedig meglepetést okozhat (Fotó: MotoGP Media)

Az Apriliának nem lesz könnyű bebizonyítania, hogy a tavalyi [szezon] nem a véletlen műve volt – folytatta. – Ami az elmúlt években történt velük, az szinte csodaszámba megy. A semmiből indultak, és ilyen rövid idő alatt rengeteget fejlődtek. Az Aprilia nagyszerű munkát végez. Nagyon bízom Manu Cazeaux-ban, aki most Maverick főmérnöke, ő az egyik legokosabb mérnök, akit valaha láttam. Nagyon intelligens, empatikus és erős, rendkívül jól tudja motiválni a versenyzőit. Tudom, hogy Maverick nagyon szerette volna, ha Manu vele marad, amikor a Yamahához ment, de Manu hitt a Suzuki projektjében, és ott maradt. A kapcsolatuk azonban nagyon erős, így szerintem Maverick lehet a nagy meglepetés 2023-ban.”

Ami a KTM-et illeti, az elmúlt időszakban számos szakembert szerződtettek: Jack Miller magával hozta főmérnökét, Christian Puplint, valamint a korábban Bastianininél hasonló pozíciót betöltő Alberto Giribuola is érkezik a gyári csapathoz. Francesco Guidotti csapatmenedzser tavaly óta erősíti a csapatot, de a legfontosabb láncszem alighanem Fabiano Sterlacchini, aki sokáig a Ducati versenyfőnökének, Gigi Dall’Ignának volt a jobbkeze, jelenleg pedig technikai igazgatóként tevékenykedik a KTM-nél. Suppo rajta kívül a Tech3 csapatát is kiemelte, amely bár hivatalosan a Gasgas motorjaival fog versenyezni, ezek valójában megegyeznek a gyári KTM-ekkel.

A KTM sokat tett a fejlődés érdekében, ami [új] emberek felvételét és a struktúra átalakítását illeti – magyarázta. – Ez lesz Fabiano második szezonja ott, és most más olasz mérnökök is csatlakoztak a csapathoz. Úgy gondolom, hogy ez segíteni fog Fabianónak abban, hogy gyorsabban fejlessze a motort. Rendkívül tapasztalt embereket vettek fel, és ami fontos, hogy ők már Fabiano emberei, ami nagyon sokat jelent. Az egy dolog, hogy az ember azokkal dolgozik együtt, akik az érkezésekor a cégnél vannak: néha szerencsés, és vannak olyanok, akiket kedvel, és osztoznak az elképzeléseiben. Most viszont a saját embereit szerződtette, olyanokat, akikre szerinte igazán szüksége van a KTM-nek. Szóval biztos vagyok benne, hogy tenni fognak egy lépést előre. Jack pedig Jack, tisztában vagyunk vele, hogy gyors tud lenni, Brad Binder személyében pedig az egyik legerősebb pilótával rendelkeznek. Emellett ott van a szatellitcsapatuk is, amely most sokkal szervezettebb, mint korábban. A névváltoztatás nem csupán egy marketingeszköz, de amennyire én tudom, négy gyári motorjuk lesz a pályán.”

Tavaly egyértelműen a Honda keltette a legnagyobb csalódást, hiszen a gyártók bajnokságában az utolsó helyen végeztek. Az idei szezonban Márquez csapattársa egy másik világbajnok, Joan Mir lesz, míg az LCR-nél a tavalyi szezonhajrá legjobbja, Álex Rins csatlakozik Nakagami Takaaki mellé. Ilyen versenyzőkkel pedig a japánok csak magukat okolhatják, ha idén is gyengén szerepelnek, legalábbis Suppo szerint.

A Honda most már két korábbi világbajnokkal rendelkezikmondta. – [Továbbá] egy versenyzővel, aki az utolsó három futamból kettőt megnyert, és Nakagamival, aki bizonyította, hogy messze nem egy lassú pilóta. Nincsenek újoncaik, senki nincs ott más okokból. Négy jó versenyzőjük van, közülük hárman képesek futamokat nyerni, ketten pedig a bajnokságra is. A versenyzőket nem hibáztathatják, ha nem lesz meg a teljesítmény. Nincsenek kifogások.”