back to top
2025. augusztus 01. 13:44
Kezdőlap Blog Oldal 570

Márquez és Lorenzo már a múlt – az ő sisakját akarja most minden motoros Spanyolországban

0

Pedro Acosta Moto2-es pályafutása nem indult zökkenőmentesen. A 18 éves spanyol versenyző, végül magára talált, és az Év Újonca címet is bezsebelte. A SPEEDWEEK.com-nak elárulta, hogyan jutott el idáig, és milyen meglepetések érik hazájában.

Egy olyan országban, mint Spanyolország, nem könnyű kitűnni a tömegből. Még akkor sem, ha az ember motorversenyző. A favorit természetesen Marc Márquez, és hiába nagyon tehetséges egy-egy pilóta, az ő népszerűségével nehéz felvenni a versenyt. Vagy gondoljunk csak Joan Mirre, aki szintén spanyol, és szintén világbajnok.

Pedro Acosta azonban valamit nagyon jól csinál, ugyanis a karácsonyi forgatagban piacra dobott sisakreplikát úgy viszik, mint a cukrot.  Egész Spanyolországban, sőt Andalúziában is gyakorlatilag „minden motoros ilyen sisakot visel.”

„Amikor az összes motoros, akit látsz, Pedro Acosta replikát visel, megkérdezed magadtól: „Mi folyik itt?” Amikor fiatalabb voltam, mindenhol Rossi, Márquez és Lorenzo replikákat láttál… Nem tagadom, elégedettséggel tölt el, amikor aztán meglátod a saját sisakodat – és ezek abban a régióban készülnek, ahol élek.” – magyarázta Acosta.

A SPEEDWEEK.com a Red Bull KTM Ajo csapat fiatal sztárjával beszélgetett, aki első Moto2-es szezonjában három győzelemmel a világbajnokság ötödik helyén végzett.

„Decemberben kicsit lazábbra vettem a tempót, de január óta teljes gőzzel edzek. Alig várom, hogy elkezdődjön a szezon. Azt hiszem, mióta visszatértem a sérülésem utáni szünetről, én szereztem a legtöbb pontot az előző idényben. Két futamot nyertem, és nagyon-nagyon ritkán buktam. Ez azért is volt fontos, mert a szezon elején öt verseny alatt 15 alkalommal buktam… Ez sok volt ahhoz képest, amihez a Moto3-ban hozzászoktam. Mugello után egy keveset változtattunk a motoron, ez pedig működött.  Elkezdtük visszanézni az edzéseket, hogy hogyan motoroztam, hogyan motoroztak a gyors srácok, és hogy min kell változtatnom, így kevesebbet kellett a motoron ülnöm. A Moto2 egy olyan géposztály, amely inkább a versenyzőről, mint a motorról szól. A Le Mans-i baleset nagyon megrázó volt számomra – az első verseny volt, ahol tényleg az élen álltam, és elszúrtam. Megtanultam a leckét: 0,01 másodperces előnnyel is meg lehet nyerni egy versenyt. Tehát nem szükséges öt másodperccel nyerni. Ha ezt megérted, másképp közelíted meg a dolgot.”

Nyilvánvaló, hogy a Red Bull KTM Ajo csapata tudja, mit csinál. Mennyire fontos Acosta számára, hogy olyan ember álljon mellette, mint Aki Ajo?

„Fontos, hogy valaki ilyen tapasztalattal rendelkezzen, a Moto3-ban is nagyon sokat segített. Fiatal voltam. Az emberek beszélnek rólam, a kamerák minden lépésemet figyelik. A csapat azon volt, hogy ennek ellenére, nyugodt maradjak.”

„Amikor valaki, mint Aki, olyan dolgokat mond, hogy: ha nem működik, az sem baj, azért vagyunk itt, hogy tanuljunk, akkor rájössz, hogy tényleg ez a cél és nem feltétlen a bajnoki cím. A négy nullázás után sem adta fel. Még Le Mans-ban sem, amikor is nyerhettünk volna, de kiestem, mert makacs voltam. Amikor végül nyertünk Mugellóban, Aki azt mondta: » Felesleges volt neked mondani bármit is, mert úgyis neked fájt a legjobban «.”

„Megértettem, amikor kritizáltak. Kétszer buktam Katarban, kétszer Indonéziában, ugyanígy Argentínában és Austinban. Egyszer Jerezben, majd Le Mans-ban is kiestem… Hat futam alatt taccsra vágtam a csapat költségvetését. Aki a maga módján magyarázta el nekem: » Nézd, ha az FP1-ben mindössze hét kör után buksz, akkor nem szerzel tapasztalatot a motorral. Nem szerezhetsz tapasztalatot a pályáról és a gumikról, és nem tudjuk jól beállítani az autót. Nyugodj meg az FP1-ben, és tedd meg a tíz-tizenkét kört. Gyűjtsd össze az információkat, és meglátod, milyen jól fog menni az egész hétvége. Ha jó érzéssel fejezed be az első edzést, akkor úgy állítjuk be a motort, ahogyan szeretnéd. Más lesz a hétvége, mint amikor hét kör után kiesel«.”

Aki hozzáállása megértette velem, hogy nem az első edzésen kell elsőnek lenni, hanem a versenyen.

„Kiskutyából fenevaddá válik” – így jellemezte volt főnöke a gyári Ducati versenyzőjét

0

„Ha szörnyen elszánt vagy, bármit elérhetsz.” – idézi Enea Bastianini szavait korábbi csapatfőnöke, Nadia Padovani. Fausto Gresini özvegye szerint, ez a szellemiség kellett a csapatának.

Bastianini az elmúlt szezonban a harmadik helyen végzett a királykategória világbajnoki tabelláján. A fiatal olasz sikerei a távozása után is inspirálják a Gresinit, hiszen Bastianini idén már a gyári Ducati alakulatot fogja képviselni a világbajnok, Pecco Bagnaia mellett.

„Enea egy hihetetlen srác. Úgy néz ki, mint egy kiskutya, aztán felül a motorra és egy fenevaddá válik. Megtanított minket arra, hogy ha elszánt vagy, akkor bármit elérhetsz, amit csak akarsz. Kevesen születnek olyannak, mint Enea.” – jegyezte meg Padovani a Crash.net hasábjain.

Álex Marquez az LCR Hondától érkezett Bastianini helyére, Fabio di Giannantonio mellé. Padovani felidézte azokat a gondolatokat is, melyeket néhai férje fogalmazott meg a római születésű versenyzővel kapcsolatban: „Fausto annyira hitt benne, és én teljesen megbízom az ítélőképességében.”

Nadia Padovani teljesen új szerepben találta magát férje halála után, de úgy tűnik, nagyszerűen veszi az akadályokat. A sikeres tavalyi szezon után így viccelődött: „Nézzétek, mit hozott össze ez a négy bolond, egy nő vezetésével.”

Komolyra fordítva a szót, ezúttal megjegyezte: „Most már jobban tudom, mi történik a cégnél és a pályán egyaránt.  Nem akartam elveszíteni azt, amit ő létrehozott. Tudta, hogy erős karakterem van, de nem számított volna arra, hogy mindezt véghezviszem.”

Valentino Rossi a legjobb idővel kezdett, ellenfele megidézte ikonikus sisakját

0

Valentino Rossi a legjobb időt érte el a Bathursti 12 órás verseny második szabadedzésén. Az olasz versenyző ellenfele jótékonysági akciót indított, melynek keretében megidézte a kilencszeres világbajnok egyik legemlékezetesebb sisakját.

Újabb megmérettetés előtt áll Valentino Rossi, aki a Dubaji 24 órás viadalon elért dobogós helyezése után most a Bathursti 12 órás versenyen vesz részt. Az olasz pilóta ezúttal is egy BMW M4 GT3-as volánja mögött próbál minél jobb eredményt elérni, és ez kezdésnek sikerült is, ugyanis övé volt a legjobb idő a második szabadedzésen.

Az olasz pilóta 2:04.4486 másodperces időt autózott, amivel 696 tízezreddel megelőzte a második Brad Schumachert. Azonban hozzá kell tenni, hogy ezen a gyakorláson nem volt túl erős a mezőny: Rossinak bronz besorolású, azaz amatőr versenyzőkkel, másképp mondva úrvezetőkkel kellett felvennie a versenyt. Bár ő maga az ezüst, vagyis a félprofi kategóriába tartozik, mivel soha nem vezetett Bathurstben, engedélyt kapott arra, hogy ezen a tréningen menjen.

A kilencszeres világbajnok az első szabadedzésen nem vett részt, csapattársai 2:05.9481-gyel a tizenhatodik pozícióban zártak. A harmadik gyakorláson az egységük egyetlen kört sem tett meg, míg a negyediken Farfus kapta a legnagyobb szerepet. A brazil pilóta 2:05.2838-at autózott, ami a tizenkettedik pozícióra volt jó. A nap legjobb ideje egyébként 2:03.9958 másodperc volt.

Valentino Rossi
Rossi sisakja a 2008-as mugellói hétvégén (Fotó: MotoGP Media)

Sok időt töltöttem Ausztráliában, sokszor jártam Phillip Islanden a MotoGP-vel – idézi Rossi Ausztráliával kapcsolatos emlékeit a SPEEDWEEK.com. – A szurkolók rendkívül nagy szenvedéllyel viseltetnek a motorsport iránt, megőrülnek a MotoGP-ért, ez mindig nagyszerű érzés. Szerencsére volt már néhány nagyszerű futamom itt, Ausztráliában, és világbajnoki címeket is nyertem, szóval élvezem a támogatást.”

Rossi egy jótékonysági akcióban is részt vesz, bár az ötletgazda nem ő, hanem az egyik ellenfele volt. A MARC 111-es autóját vezető Grant Donaldson kitalálta, hogy a kocsijuk tetején idézzék meg Rossi ikonikus, a 2008-as mugellói hétvégén használt sisakját. Ezt mindenki aláírja, majd a 46-os versenygép egyik használt gumijával együtt árverésre bocsátják, a befolyt összeget pedig a Ronald McDonald House nevű jótékonysági szervezetnek ajánlják fel.

Nagyon megható volt, és reméltem, hogy a kampány jó reklámja lesz a Ronald McDonald House-nak – fogalmazott Donaldson, amikor erről kérdezték. – Mindig is rajongtam Valentinóért. Nagyszerű, hogy »A Doktor« fel van festve az autóra, amire Rossi azt mondta, hogy »amúgy is ez volt a kedvenc sisakom«. Örült, hogy részt vehetett benne.”

Hoppá, Yamahán edzettek a rivális gyártók MotoGP-versenyzői

0

Pol Espargaró és Miguel Oliveira is pályán volt azon a napon, amikor Portimãóban a Superbike hivatalos tesztje zajlott. Igaz, nem KTM-mel, illetve Apriliával mentek, hanem mindketten Yamahával, de ennek is megvan a magyarázata.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a héten rendezték a Superbike-világbajnokság második tesztjét Portimãóban. A második napon azonban nemcsak a WSBK mezőnye gurult pályára, hanem két MotoGP-versenyző is a helyszínen edzett. Persze nem azokkal a motorokkal, amelyeket az idény során használni fognak, de így is akadt egy kis „probléma”.

Elképesztően szoros eredményt hozott a második teszt, minimális a különbség a két világbajnok között

Egészen konkrétan Pol Espargaróról és Miguel Oliveiráról van szó. Előbbi a Repsol Hondától igazolt a Gasgasra átcímkézett, de valójában a KTM motorjait használó Tech3-hoz, míg a portugál versenyző a Red Bull KTM-től az Aprilival versenyző RNF-hez szerződött. Portimãóban viszont egyikük sem a jelenlegi gyártójának megfelelő versenygépet hajtott.

A GPone.com jelentése szerint mindketten egy Yamahára, egészen pontosan egy R1-esre, a japánok Superbike-ban használt motorjára pattantak fel. Mindez első hallásra furcsának hangzik, hiszen ezekben a kategóriákban már komoly szerződések kötik a versenyzőket, és egészen biztos, hogy a rivális gyártókkal kapcsolatban jelentősen korlátozzák őket. Ugyanakkor egyikük sem szegte meg a megállapodást, és van magyarázat a cselekedetükre.

Espargaró esetében nagyon egyszerűen meg lehet indokolni a látottakat: a KTM nem rendelkezik olyan motorral, amely megfelelne a szabályoknak. Ennélfogva minden bizonnyal nem számít szerződésszegésnek, hogy egy Yamahán ment, vélhetően inkább örültek, hogy ezzel is hatékonyabban felkészülhetett a közelgő idényre. Persze felmerül a kérdés, hogy miért nem a MotoGP-ben nem szereplő Kawasaki vagy BMW versenygépét vette igénybe, de vélhetően erre is létezik észszerű magyarázat.

MotoGP, Pol Espargaró, Honda, Miguel Oliveira, KTM, Sepang teszt 2022
Pol Espargaró és Miguel Oliveira (Fotó: MotoGP Media)

Ami Oliveirát illeti, vele kapcsolatban sem sokkal bonyolultabb a helyzet. Az Aprilia 2018-ig versenyzett a Superbike-világbajnokságban, vagyis rendelkezik a szabályoknak megfelelő motorral. Az ötszörös MotoGP-futamgyőztesnek vélhetően csupán várnia kell, hogy megkapja RSV4-est, ahogyan az Maverick Viñales és Aleix Espargaró esetében is történt korábban.

Mind az említettek, mind a királykategória mezőnyének többi tagja egy hét múlva vezetheti a saját motorját. Február 10-én ugyanis elindul a háromnapos sepangi teszt, és a gyártók láthatják, hogy hol tartanak. Az egyetlen kivétel Augusto Fernández, aki újonc lévén már most vasárnap motorra ülhet a jövő hét keddig tartó shakedown keretében.

Rossi óta nem volt ilyen, de most megvalósulhat, ha bejön a merész jóslat

0

Livio Suppo elárulta, mit vár az egyes gyártóktól, illetve annak versenyzőitől az idei MotoGP-szezonban. A tavalyi év végén távozó Suzuki csapatfőnöke egy nem gyári pilótát is esélyesnek tart a világbajnoki címre, míg a Hondával kapcsolatban kijelentette, hogy a japánoknak nem lehet kifogásuk az esetleges rossz teljesítményre.

A tavalyi MotoGP-szezon meglehetősen izgalmasan alakult, hiszen sokáig öten is reális eséllyel pályáztak a világbajnoki címre, és még két fordulóval a vége előtt is négy versenyzőnek volt matematikai esélye. Azonban könnyen lehet, hogy a 2023-as idény még változatosabb lesz, hiszen jelenleg szinte megjósolhatatlan, hogy idén ki fog felérni a csúcsra.

Livio Suppo, az előző idény végén kiszálló Suzuki csapatfőnöke ennek ellenére is vállalkozott arra, hogy megossza a várakozásait. Bár a jelenlegi mezőnyben négy MotoGP-világbajnok is van, valójában Marc Márquez személyében egyvalaki emelkedik ki az eredményei és a korábbi képességei alapján. Ha viszont a spanyol versenyző nem tud visszatérni a sérülése előtti formájához, akkor rengetegen odaérhetnek.

Suppo
Livio Suppo (Fotó: MotoGP Média)

A Valentino [Rossi], Casey [Stoner], Jorge [Lorenzo] és Dani [Pedrosa] alkotta »fantasztikus négyesből« mostanra vélhetően fantasztikus tizenkettő lett – idézi Suppo szavait a MotoGP hivatalos honlapja. – Nincs senki, aki egyértelműen erősebb lenne a többieknél, kivéve Marcot, ha vissza tud térni ahhoz a [szinthez], amit 2019-ben láttunk. Még mindig nem tudjuk, hogy ez lehetséges-e vagy sem.”

Ami a motor teljesítményét illeti, a Ducati sokak szerint idén is egy lépéssel a többiek előtt fog járni. Így vélekedik Suppo is, ám szerinte nem csak a gyári versenyzőknek, azaz Francesco Bagnaiának és Enea Bastianininek lesz sansza a végső győzelemre. „A Ducati nagyon erős csapattal rendelkezik – jelentette ki. – Nemcsak a gyári istállónál, hanem a Pramacnál is, mert erősen hiszek abban, hogy Jorge Martín esélyes a bajnoki címre.”

Ha a merész jóslat beválik, akkor olyasmire van esély, amire utoljára Valentino Rossi volt képes: szatellitcsapattal világbajnokságot nyerni. Az olasz versenyző a Nastro Azzurro színeiben nyerte meg első királykategóriás vb-címét 2001-ben. Mindez egyben azt is jelenti, hogy a 2002 óta íródó MotoGP-korszakban még nem volt példa ilyesmire.

A tavalyi győztes Bagnaiával csak Fabio Quartararo tudott egészen az utolsó futamig harcolni. A francia versenyző ráadásul mindezt úgy tette, hogy a márkatársai sehol nem voltak hozzá képest. Természetesen idén is esélyesként vághat neki a küzdelemnek, és Suppo szerint nem is okoz majd csalódást, főleg ha a japán gyártó tud egy kicsit javítani a teljesítményen.

Fabio az Fabio – fogalmazott. – Bebizonyította, hogy egyszerre nagyon gyors és mentálisan rendkívül erős, mert nem könnyű megcsinálni azt, amit ő az előző két évben: egyetlenként gyors tudott lenni egy olyan motoron, amelyre mindenki más panaszkodott, hogy nem elég jó. Ha a Yamaha egy kicsit több végsebességet tud neki adni, akkor Fabio abszolút ott lesz [az élmezőnyben].”

A 2022-es szezon legnagyobb meglepetését a gyártók közül mindenképpen az Aprilia okozta. Az olaszok 2004 után tértek vissza gyári istállóként a MotoGP-be, és Aleix Espargaró révén nemcsak futamgyőzelmet arattak, hanem sokáig a bajnoki címért is harcban álltak. Suppo úgy véli, nehéz lesz megismételniük ezt a teljesítményt, de arra számít, hogy ezúttal a csapat másik pilótája, Maverick Viñales is hozni fogja az eredményeket.

MotoGP, Maverick Viñales, Aprilia, Jorge Martín, Pramac, Thai Nagydíj 2022
Suppo szerint Martín a vb-címre is esélyes lehet, Viñales pedig meglepetést okozhat (Fotó: MotoGP Media)

Az Apriliának nem lesz könnyű bebizonyítania, hogy a tavalyi [szezon] nem a véletlen műve volt – folytatta. – Ami az elmúlt években történt velük, az szinte csodaszámba megy. A semmiből indultak, és ilyen rövid idő alatt rengeteget fejlődtek. Az Aprilia nagyszerű munkát végez. Nagyon bízom Manu Cazeaux-ban, aki most Maverick főmérnöke, ő az egyik legokosabb mérnök, akit valaha láttam. Nagyon intelligens, empatikus és erős, rendkívül jól tudja motiválni a versenyzőit. Tudom, hogy Maverick nagyon szerette volna, ha Manu vele marad, amikor a Yamahához ment, de Manu hitt a Suzuki projektjében, és ott maradt. A kapcsolatuk azonban nagyon erős, így szerintem Maverick lehet a nagy meglepetés 2023-ban.”

Ami a KTM-et illeti, az elmúlt időszakban számos szakembert szerződtettek: Jack Miller magával hozta főmérnökét, Christian Puplint, valamint a korábban Bastianininél hasonló pozíciót betöltő Alberto Giribuola is érkezik a gyári csapathoz. Francesco Guidotti csapatmenedzser tavaly óta erősíti a csapatot, de a legfontosabb láncszem alighanem Fabiano Sterlacchini, aki sokáig a Ducati versenyfőnökének, Gigi Dall’Ignának volt a jobbkeze, jelenleg pedig technikai igazgatóként tevékenykedik a KTM-nél. Suppo rajta kívül a Tech3 csapatát is kiemelte, amely bár hivatalosan a Gasgas motorjaival fog versenyezni, ezek valójában megegyeznek a gyári KTM-ekkel.

A KTM sokat tett a fejlődés érdekében, ami [új] emberek felvételét és a struktúra átalakítását illeti – magyarázta. – Ez lesz Fabiano második szezonja ott, és most más olasz mérnökök is csatlakoztak a csapathoz. Úgy gondolom, hogy ez segíteni fog Fabianónak abban, hogy gyorsabban fejlessze a motort. Rendkívül tapasztalt embereket vettek fel, és ami fontos, hogy ők már Fabiano emberei, ami nagyon sokat jelent. Az egy dolog, hogy az ember azokkal dolgozik együtt, akik az érkezésekor a cégnél vannak: néha szerencsés, és vannak olyanok, akiket kedvel, és osztoznak az elképzeléseiben. Most viszont a saját embereit szerződtette, olyanokat, akikre szerinte igazán szüksége van a KTM-nek. Szóval biztos vagyok benne, hogy tenni fognak egy lépést előre. Jack pedig Jack, tisztában vagyunk vele, hogy gyors tud lenni, Brad Binder személyében pedig az egyik legerősebb pilótával rendelkeznek. Emellett ott van a szatellitcsapatuk is, amely most sokkal szervezettebb, mint korábban. A névváltoztatás nem csupán egy marketingeszköz, de amennyire én tudom, négy gyári motorjuk lesz a pályán.”

Tavaly egyértelműen a Honda keltette a legnagyobb csalódást, hiszen a gyártók bajnokságában az utolsó helyen végeztek. Az idei szezonban Márquez csapattársa egy másik világbajnok, Joan Mir lesz, míg az LCR-nél a tavalyi szezonhajrá legjobbja, Álex Rins csatlakozik Nakagami Takaaki mellé. Ilyen versenyzőkkel pedig a japánok csak magukat okolhatják, ha idén is gyengén szerepelnek, legalábbis Suppo szerint.

A Honda most már két korábbi világbajnokkal rendelkezikmondta. – [Továbbá] egy versenyzővel, aki az utolsó három futamból kettőt megnyert, és Nakagamival, aki bizonyította, hogy messze nem egy lassú pilóta. Nincsenek újoncaik, senki nincs ott más okokból. Négy jó versenyzőjük van, közülük hárman képesek futamokat nyerni, ketten pedig a bajnokságra is. A versenyzőket nem hibáztathatják, ha nem lesz meg a teljesítmény. Nincsenek kifogások.”

Óriási élmény, a MotoGP sztárjától tanulhattak a fiatal tehetségek

0

Sean Dylan Kelly és az American Racing újonca, Rory Skinner közel három hétig edzett John Hopkins versenyigazgató felügyelete alatt Kaliforniában. A Moto2-es versenyzők jó társaságban voltak, ugyanis nem kisebb ember csatlakozott hozzájuk, mint Fabio Quartararo.

Motocross, supermoto, flat track, enduro, minimotor – micsoda választék. Az amerikai és a brit versenyző összesen 16 napon át edzett Kaliforniában, és két nagyszerű pilóta ellen is kipróbálhatták magukat. A fiatalok számára hatalmas élmény volt Fabio Quartararo és Tony Arbolino társaságában róni a köröket, adta hírül a SPEEDWEEK.com.

„Nagyon jó volt Fabióval és Tonyval együtt motorozni. Még soha nem beszéltem Fabióval, de nagyon jó fej és nyugodt srác. Tony az egyik Moto2-es ellenfelünk, és nagyszerű volt most az egyszer együtt motorozni vele a minimotoron.” – lelkendezett Kelly.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

John Hopkins 🇺🇸🇬🇧 (@21jhopper) által megosztott bejegyzés

A versenyigazgató, John Hopkins még lábadozik, ugyanis nemrégiben műtéten esett át. Egy csípőprotézist kapott, de rendkívül elégedett volt tanítványai teljesítményével: „Remek pár hét volt, még ha még mindig lábadozom is. Kilenc-tíz napon keresztül mindenféle motoron kipróbálhatták magukat a fiúk. Az MX és a sík pályás edzések rendkívül fontosak a motorbeállítás, a kanyarvétel, a saját testhelyzet kialakítása és a motor irányítása szempontjából. Ezek a tapasztalatok segíthetik a Moto2-es szereplésüket. Nagyon bízom benne, hogy ez a néhány hét sok önbizalmat adott nekik, hogy készen álljanak a szezonra. Más módon is keményen dolgozhatsz, és lehetsz fitt, de aztán felszállsz a motorra, és rájössz, hogy nem ugyanazokat az izmokat használod.”

Sean Dylan Kelly most a családjával tölti az idejét Floridában, mielőtt Spanyolországba utazik, az első Moto2-es tesztekre Jerezbe (március 14. és 15.). Rory Skinner viszont egyelőre úgy döntött, hogy nem tér vissza Skóciába, és továbbra is Hopkins felügyelete alatt edz.

A 21 éves skót fiatalember kifejtette: „Kalifornia szuper klassz, imádok itt lenni olyannyira, hogy még három hétig itt maradok, hogy folytassam az edzéseket. Számomra az időjárás a legcsodálatosabb. Itt meglehetősen enyhe a tél. Otthon nem ugyanez a helyzet.”

Elképesztően szoros eredményt hozott a második teszt, minimális a különbség a két világbajnok között

0

Míg Álvaro Bautista a legjobb idővel igazolta az új Ducati teljesítményét a Superbike mezőnyének portimãói tesztjén, addig a BMW M1000RR 2023-as modellje a jelek szerint nem hozta az elvárt eredményeket.

Egy órával a portimãói teszt második és egyben utolsó napjának vége előtt, közép-európai idő szerint 17 órakor Álvaro Bautista 1:39.035 perces idővel állt az élen. Ezzel az idővel a spanyol 0,6 másodperccel volt gyorsabb, mint csapattársa, Michael Rinaldi kedden. A világbajnoknál Jonathan Rea mindössze 0,009 másodperccel maradt el.

Fontos megjegyezni, hogy a nyári melegben felállított rekordok lényegesen lassabbak: Rea 2019-ben portimãói (versenyben futott) körrekordja 1:41,272 , míg a pole-rekordot 2021 óta Toprak Razgatlıoğlu tartja 1:40,219-es idővel.

A késő délutáni órákra már számos csapat befejezte a tesztet, illetve a pályán maradt versenyzők sem harcoltak a legjobb időkért. Így Bautista maradt az élen, aki nemcsak nagyszerű időt futott, hanem a versenyszimulációját is igyekezett a lehető legkiegyensúlyozottabban teljesíteni, és konstans teljesítményt nyújtani az etap elejétől a végéig. Rinaldi végül a harmadik helyen zárt. Ez az eredmény pedig egyértelműen megerősítni, hogy az új Ducati V4R tökéletesen működik.

Iker Lecuona sem panaszkodhatott. A 23 éves versenyző a 6. helyet érte el a Honda CBR1000RR-R-rel, 0,7 másodperces hátránnyal. A legjobb újonc Remy Gardner lett, 1,2 másodperccel maradt el a legjobb időtől, ezenkívül 0,6 másodperccel gyorsabb volt GRT Yamaha kollégájánál, Dominique Aegerternél is. A problémás első tesztnap után az SBK-ba visszatérő Tom Sykes 1:40.586-os időt motorozott.

Philipp Öttl és csapata, a Go Eleven még mindig küszködik: csak a 15. helyet szerezték meg, majdnem 2 másodperces hátránnyal. Loris Baz sem brillírozott a BMW-vel, mindössze a tizenegyedik helyen zárt, és ez a lemaradás a gyári motorral szemben nem vet jó fényt az új M1000RR-re.

A portimãói teszt volt az utolsó Európában, a következő, és egyben utolsó már Ausztráliában lesz, ahol február utolsó hétvégéjén a szezonnyitót is rendezik.

A teszt végeredménye:

Helyezés Versenyző 1. nap 2. nap
1. Álvaro Bautista 1.39.707 1.39.035
2. Jonathan Rea 1.39.700 1.39.044
3. Michael Rinaldi 1.39.639 1.39.144
4. Toprak Razgatlioglu 1.39.851 1.39.441
5. Andrea Locatelli 1.39.987 1.39.705
6. Iker Lecuona 1.40.581 1.39.803
7. Xavi Vierge 1.40.053 1.40.237
8. Remy Gardner 1.40.667 1.40.202
9. Alex Lowes 1.40.264 1.40.599
10. Tom Sykes 1.41.578 1.40.586
11. Loris Baz 1.40.737 1.40.652
12. Garrett Gerloff 1.40.698 1.40.823
13. Michael vd Mark 1.40.875 1.40.711
14. Scott Redding 1.40.749 1.41.002
15. Philipp Öttl 1.40.846 1.40.789
16. Dominique Aegerter 1.41.432 1.40.844
17. Lorenzo Baldassarri 1.42.450 1.41.218
18. Bradley Ray 1.42.400 1.41.293
19. Danilo Petrucci 1.41.321 1.41.439
20. Axel Bassani 1.41.982 1.41.394
21. Florian Marino 1.42.624 1.42.716
22. Eric Granado 1.43.950 1.43.250
23. Hafizh Syahrin 1.44.242 1.43.625

 

A teszt első három helyezettje így nyilatkozott, szavaikat a SPEEDWEEK.com idézi:

Álvaro Bautista: „A téli teszteken gyakran látunk jó köridőket, de igazából az a fontos, hogy jól érezze magát az ember a motoron. Szerencsére az érzés megvan, emellett sok mindent kipróbáltunk. Az új lengőkarnak hála megvan a kellő tapadás is. Ettől gyorsabban jövök ki a kanyarokból. Boldog vagyok, mert az új Ducatival sokkal pontosabban tudok a kanyarcsúcstól a kanyar kijáratáig motorozni. A téli tesztek előtt nem voltak elvárásaim, mert új a motor. Mindössze ki akartam próbálni, hogy lássam, mekkora potenciál rejlik benne.”

Jonathan Rea: „A teszt valóban pozitív élmény volt. A Phillip Island-i futam óta alig változtattunk a beállításainkon a jerezi és a portimãói tesztekhez. Alapvetően csak kipróbáltuk az új alkatrészeket, melyek 80%-a jól működött.  Az elektronikai szakembereinkkel közösen dolgoztunk ki mindent. A munka még mindig folyik, de összességében elégedett vagyok.”

Michael Rinaldi: „Különböző beállításokat teszteltünk, melyek a motor elejére hatnak. A végén megpróbáltam egyenletes köröket futni, és megtalálni a jó ritmust. Nagyon jó érzéssel megyünk haza.”

A Superbike-világbajnokság első futamára Phillip Island-en kerül sor február utolsó hétvégéjén.

Dobogója után Rossi ismét magasra tette a lécet, de ezúttal nehezebb dolga lesz

A MotoGP-legenda, Valentino Rossi a portimãói kiruccanása után a jövő hétvégén az ausztráliai Bathurstben áll majd rajthoz BMW-jével.

A Doktor először indul a legendás 12 órás versenyen. A 43 éves olasz a WRT csapat BMW M4 GT3-as versenyautójával szerepel majd a futamon, két hivatásos BMW-pilótával: a brazil Augusto Farfusszal és a belga Maxime Martinnal.

Rossi így nyilatkozott az újabb megmérettetéssel kapcsolatban, szavait a SPEEDWEEK.com idézi: „Nagyon várom már a hétvégét. Ez leszaz első alkalom, hogy Ausztráliában versenyzem majd autóval, ami minden bizonnyal nagy kihívás lesz. Egy magas színvonalú és fontos versenyről van szó. A pálya is nagyon különleges. Szóval reméljük, hogy versenyképesek leszünk. Igazából még nem tudom pontosan, mire számíthatok. Annyi biztos, hogy sok gyors autó és sok gyors versenyző lesz majd jelen. Természetesen az első helyek valamelyike a cél. A megérzéseim jók a BMW M4 GT3-mal kapcsolatban, könnyű vezetni.”

Rossi január közepén, a dubaji 24 órás versenyen indult először a BMW M4 GT3-mal, és rögtön a dobogó harmadik fokára állhatott fel. Bathurstban azonban sokkal erősebb lesz a verseny. Az első előzetes nevezési lista 26 autót tartalmaz, köztük 21 GT3-as autót.

Baleset és komoly büntetés is hátráltatta Rossit, de így is dobogóval kezdte az évet

Az első pályabejárás a pénteki szabadedzéseken lesz. A kvalifikáció és a legjobb 10 közé jutás szombaton következik. A 12 órás versenyt vasárnap rendezik meg.

A bathursti 12 órás verseny az Intercontinental GT Challenge része. Ez egyfajta nem hivatalos GT3 világbajnokság, amely 2023-ban öt futamot rendez öt kontinensen (Bathurst/Ausztrália, Kyalami/Afrika, Spa-Francorchamps/Európa, Indianapolis/Amerika és Yas Marina/Azsia). A dolgok jelenlegi állása szerint azonban Rossi nem fog indulni a teljes IGTC-n. A GT World Challenge Europe-ra összpontosít, amelynek keretében tíz versenyhétvégét rendeznek majd európai pályákon.

Tragédiák sora után írt történelmet a világbajnok, akinek győzelméből politikai botrány lett

0

A mai napon ünnepli 80. születésnapját a kétszeres gyorsaságimotoros-világbajnok Dieter Braun. A (nyugat)német versenyző egy tragikus futamon ért el olyasmit, ami eddig nagyon keveseknek sikerült, és közvetetten hozzájárult a Keletnémet Nagydíj megszűnéséhez.

1943. február 2-án, azaz éppen 80 éve született Dieter Braun, korábbi motorversenyző. Sikeres pályafutást tudhat maga mögött, hiszen kétszer is világbajnok lett, és bár a királykategóriában csak dobogóig jutott, az alsóbb géposztályokban több mint 10 futamot nyert, melyek közül kettő a háttértörténet miatt igazán emlékezetesre sikeredett. Karrierje két súlyos baleset után idő előtt véget ért.

Braun a Németország déli részén található Ulm városában született. Első motorversenyén 1962-ben vett részt, akkor egy sváb, azaz helyi márka, a Maico gépével vett részt egy motokrosszfutamon. A kezdeti tapasztalatok megszerzése után hamarosan átnyergelt a pályaversenyzésre: 1965-ben egy átalakított krosszmotorral megnyerte a hazájában nagy hagyományokkal rendelkező, Fischereihafen-Rennen elnevezésű bremerhaveni viadal 500 köbcentiméteres kategóriáját.

Két évvel később a 350 köbcentisek között német bajnok lett, ezt később még négy elsőség követte. Ugyanebben az évben a világbajnoki hétvégén is debütálhatott, ám a futamig már nem jutott el, ugyanis egy esés következtében eltörte a kulcscsontját. Egy évvel később viszont már jóval több sikerrel járt, hiszen a Nürburgringen a negyedik helyen ért célba, és a dobogótól sem volt messze. Ebben az évben még négy futamon vett részt, és az összetett hetedik helyén zárt.

1969-ben már jöttek a nagyobb sikerek: a 125-ösök között háromszor is felállhatott a dobogó második fokára, majd a szezonzáró Jugoszláv Nagydíjon aratott győzelmének köszönhetően a tabella második helyén végzett Dave Simmonds mögött. Hockenheimben, ahol pályafutása során először ért célba az első három hely egyikén, csupán 2 másodperccel kapott ki a brit motorostól. Braun később elmondta, hogy mennyire kötődik ehhez a pályához.

Hockenheim volt a hazai versenyem, az első körrekord is az enyém volt az új pályánjelentette ki. – A hivatalos megnyitó előtt, 1966-ban egy juniorfutamot rendeztek, és ott megfutottam a leggyorsabb versenykört. Sajnos a tizennégy világbajnoki futamgyőzelmemből egyiket sem Hockenheimben arattam, de 1969-ben és 1975-ben második lettem a Német Nagydíjon, és dobogóra állhattam. 1974-ben a Májusi Kupán a 350 és az 500 köbcentis géposztály futamát is megnyertem.”

Az 1970-es szezon szörnyen indult számára, mert egy edzésen elszenvedett baleset miatt ki kellett hagynia a hazai futamát, amely egyben a szezonnyitó is volt. Utána viszont hengerelt, és zsinórban négy futamgyőzelmet aratott, majd további két második helyet ért el. Ez pedig elég volt ahhoz, hogy megszerezze első világbajnoki címét az egyébként kevesebb versenyen elinduló Ángel Nieto előtt. Mindezt ráadásul úgy, hogy a Suzukitól nem kapott gyári támogatást, így régi dugattyút kellett használnia.

Még a királyt is „megmentette” Rossi barátja, aki nem akarta emlegetni legendás teljesítményét

Négy győzelme közül a harmadikat a világ legveszélyesebbnek tartott motorversenyén, a Man-szigeti TT-n érte el, ráadásul úgy, hogy először indult el a legendás megmérettetésen. Mivel egy kör több mint 60 km hosszú, általában több év, mire egy versenyző a legapróbb részleteket is elsajátítja, nem véletlen, hogy Braunon kívül mindmáig csak hat pilótának sikerült ez a bravúr. Mint ahogyan alighanem az sem, hogy ezután soha többé nem vett részt a viadalon: abban az évben nem kevesebb mint hat motoros vesztette életét, ami máig a legtöbb a TT-k történetében.

A német versenyzőnek pár évvel később még egy tragédiát át kellett élnie testközelből. Az 1973-as monzai 250-es futamot vezette, amikor az első körben a közvetlenül mögötte haladó Renzo Pasolini a szalagkorlátnak csapódott, és szörnyethalt. Motorja visszapattant a pályára, és eltalálta a finnek nagy reménységének, Jarno Saarinennek a fejét, akit szintén nem lehetett megmenteni. A láncreakciót előidéző balesetben tizennégyen voltak érintettek, és a két áldozaton túl is jó néhányan súlyos sérülést szenvedtek.

Közel 50 éve távozott közülünk a “Repülő Finn”

Ez már nem az első tragédia volt abban az időszakban, és a mezőny tagjai kezdték megérteni, hogy muszáj javítani a biztonságon, elsősorban a pályák tekintetében. A monzai szörnyűség után Braun üzent is az illetékeseknek. „Amíg olyan pályák vannak használatban, mint a monzai, addig a versenyző élete annyit ér, mint az egérfogóban lévő egéré, vagyis semmit”fogalmazott.

1971-ben mindössze egyetlen futamot nyert, de teljes bizonyossággal kijelenthető, hogy ez volt pályafutása legnagyobb hatású győzelme. Braun a Keletnémet Nagydíjon diadalmaskodott a 250-es kategóriában, ezért a szokásoknak megfelelően a nyugatnémet himnuszt játszották le, amit a helyszíni nézők is lelkesen énekeltek. Ez nyilvánvalóan nem nyerte el az állampárt tetszését: a következő évre meghívásossá tették a sachsenringi futamot, 1973-ra pedig ki is került a világbajnoki versenynaptárból. Szintén ehhez a diadalához kapcsolódik, hogy legközelebb a 2012-es Moto3-as futamon született német földön német győzelem az az évi világbajnok, Sandro Cortese révén.

Ebben az évben Braun ismét négy győzelemmel lett világbajnok, de immáron a 250-es kategóriában. A következő idényben debütálhatott a királykategóriában, ahol második futamán a harmadik helyen ért célba Spa-Francorchamps-ban, de mint később kiderült, az 500 köbcentis géposztályban ez bizonyult a legjobb eredményének.

Pályafutása persze így is sikeresnek mondható: összesen 14 világbajnoki futamot nyert meg, ráadásul olyasmit vitt véghez, amit csak nagyon kevesen: három kategóriában (125, 250, 350 köbcenti), illetve három különböző gyártóval (Suzuki, Yamaha, Morbidelli) diadalmaskodott, és nem egyszer fordult elő, hogy egy napon három versenyt is teljesített. Karrierjét 1977-ben fejezte be, miután rövid időn belül a Nürburgringen és az ausztriai Salzburgringen is súlyos sérüléssel járó balesetet szenvedett.

Dieter Braun
Dieter Braun (Fotó: Flickr)

Visszavonulása után több területen is kipróbálta magát. Otthonában, a Németország délnyugati részén lévő Dielheimben motorkereskedést alapított, később pedig televíziós szakkommentátor lett belőle. Az elmúlt években számos versenyen feltűnt vendégként: többek között a Sachsenringen, valamint a valenciai szezonzárón is többször megjelent.

Szurkolói klubot alapított Marc Márquez, akár találkozni is lehet vele

0

Marc Márquez új szurkolói klubot alapított, melynek révén a rajongói közelebb kerülhetnek hozzá. A drukkerek csatlakozhatnak a közösséghez, emellett akár találkozhatnak is vele, ha jegyet vesznek a nekik kialakított lelátórészre.

Jó hírrel lepte meg rajongóit Marc Márquez szűk két hónappal a MotoGP 2023-as idényének kezdete előtt. A 29 éves pilóta új szurkolói klubot alapított „WE ARE 93”, azaz magyarra fordítva „93-asok vagyunk” néven. A gyári Honda motorosa azt szeretné, hogy a rajongók minden korábbinál közelebb kerüljenek hozzá, és ezt többféleképpen is megtehetik.

Márquez 2013-ban debütált a MotoGP-ben, és első hét szezonjából csupán a harmadikban nem ő lett a világbajnok. Amikor már úgy tűnt, hogy nem lehet megállítani, a 2020-as jerezi szezonnyitón súlyos balesetet szenvedett, aminek következtében eltört a jobb felkarcsontja. A sérült testrészt összesen négyszer műtötték meg, így a történtek rányomták a bélyegüket az elmúlt három évre. A nyolcszoros világbajnok hangsúlyozta, hogy most igazán szüksége van a szurkolókra.

2022 nem volt egy jó év, de a sok munka után rengeteg energiával és magabiztossággal vágok neki az új idénynek – idézi Márquez gondolatait az újonnan létrehozott szurkolói klub közleménye. – A rajongók a legnehezebb pillanatokban is ott voltak, most pedig ismét szükségem van rájuk, hogy drukkoljanak nekem ebben a fontos évben.”

Márquez több módon is szeretne kedveskedni a rajongóinak. A szurkolók beléphetnek a közösségbe, amihez regisztrációra és 25 euró (mostani árfolyamon 9753 forint) befizetésére van szükség. Ezért cserébe a regisztráció sorrendjében kapnak egy Márquez által aláírt posztert, egy 140 centiméterszer 90 centiméteres zászlót, valamint egy üdvözlőkártyát.

Emellett kedvezményesen vásárolhatnak a webshopban, különleges kedvezményeket kaphatnak, exkluzív tartalmakhoz férhetnek hozzá, és ha szerencséjük van, kisorsolnak nekik különböző, Márquezhez kapcsolódó termékeket. Ez azonban nem minden, hiszen a rajongók a szurkolói klubon keresztül akár találkozhatnak is a spanyol versenyzővel.

Jó néhány nagydíjhétvégén ugyanis lesz egy lelátórész, ahova Márquez szurkolóit várják. Aki jegyet vált oda, az különböző kedvezményekben részesül. Akik pedig erre a tribünre vásároltak belépőt, valamint tagjai a klubnak, azok sorsoláson vesznek részt, és a szerencséseket körbevezetik a paddockban, és arra is lesz lehetőségük, hogy személyesen találkozzanak kedvencükkel.