back to top
2025. augusztus 02. 04:24
Kezdőlap Blog Oldal 571

Tragédiák sora után írt történelmet a világbajnok, akinek győzelméből politikai botrány lett

0

A mai napon ünnepli 80. születésnapját a kétszeres gyorsaságimotoros-világbajnok Dieter Braun. A (nyugat)német versenyző egy tragikus futamon ért el olyasmit, ami eddig nagyon keveseknek sikerült, és közvetetten hozzájárult a Keletnémet Nagydíj megszűnéséhez.

1943. február 2-án, azaz éppen 80 éve született Dieter Braun, korábbi motorversenyző. Sikeres pályafutást tudhat maga mögött, hiszen kétszer is világbajnok lett, és bár a királykategóriában csak dobogóig jutott, az alsóbb géposztályokban több mint 10 futamot nyert, melyek közül kettő a háttértörténet miatt igazán emlékezetesre sikeredett. Karrierje két súlyos baleset után idő előtt véget ért.

Braun a Németország déli részén található Ulm városában született. Első motorversenyén 1962-ben vett részt, akkor egy sváb, azaz helyi márka, a Maico gépével vett részt egy motokrosszfutamon. A kezdeti tapasztalatok megszerzése után hamarosan átnyergelt a pályaversenyzésre: 1965-ben egy átalakított krosszmotorral megnyerte a hazájában nagy hagyományokkal rendelkező, Fischereihafen-Rennen elnevezésű bremerhaveni viadal 500 köbcentiméteres kategóriáját.

Két évvel később a 350 köbcentisek között német bajnok lett, ezt később még négy elsőség követte. Ugyanebben az évben a világbajnoki hétvégén is debütálhatott, ám a futamig már nem jutott el, ugyanis egy esés következtében eltörte a kulcscsontját. Egy évvel később viszont már jóval több sikerrel járt, hiszen a Nürburgringen a negyedik helyen ért célba, és a dobogótól sem volt messze. Ebben az évben még négy futamon vett részt, és az összetett hetedik helyén zárt.

1969-ben már jöttek a nagyobb sikerek: a 125-ösök között háromszor is felállhatott a dobogó második fokára, majd a szezonzáró Jugoszláv Nagydíjon aratott győzelmének köszönhetően a tabella második helyén végzett Dave Simmonds mögött. Hockenheimben, ahol pályafutása során először ért célba az első három hely egyikén, csupán 2 másodperccel kapott ki a brit motorostól. Braun később elmondta, hogy mennyire kötődik ehhez a pályához.

Hockenheim volt a hazai versenyem, az első körrekord is az enyém volt az új pályánjelentette ki. – A hivatalos megnyitó előtt, 1966-ban egy juniorfutamot rendeztek, és ott megfutottam a leggyorsabb versenykört. Sajnos a tizennégy világbajnoki futamgyőzelmemből egyiket sem Hockenheimben arattam, de 1969-ben és 1975-ben második lettem a Német Nagydíjon, és dobogóra állhattam. 1974-ben a Májusi Kupán a 350 és az 500 köbcentis géposztály futamát is megnyertem.”

Az 1970-es szezon szörnyen indult számára, mert egy edzésen elszenvedett baleset miatt ki kellett hagynia a hazai futamát, amely egyben a szezonnyitó is volt. Utána viszont hengerelt, és zsinórban négy futamgyőzelmet aratott, majd további két második helyet ért el. Ez pedig elég volt ahhoz, hogy megszerezze első világbajnoki címét az egyébként kevesebb versenyen elinduló Ángel Nieto előtt. Mindezt ráadásul úgy, hogy a Suzukitól nem kapott gyári támogatást, így régi dugattyút kellett használnia.

Még a királyt is „megmentette” Rossi barátja, aki nem akarta emlegetni legendás teljesítményét

Négy győzelme közül a harmadikat a világ legveszélyesebbnek tartott motorversenyén, a Man-szigeti TT-n érte el, ráadásul úgy, hogy először indult el a legendás megmérettetésen. Mivel egy kör több mint 60 km hosszú, általában több év, mire egy versenyző a legapróbb részleteket is elsajátítja, nem véletlen, hogy Braunon kívül mindmáig csak hat pilótának sikerült ez a bravúr. Mint ahogyan alighanem az sem, hogy ezután soha többé nem vett részt a viadalon: abban az évben nem kevesebb mint hat motoros vesztette életét, ami máig a legtöbb a TT-k történetében.

A német versenyzőnek pár évvel később még egy tragédiát át kellett élnie testközelből. Az 1973-as monzai 250-es futamot vezette, amikor az első körben a közvetlenül mögötte haladó Renzo Pasolini a szalagkorlátnak csapódott, és szörnyethalt. Motorja visszapattant a pályára, és eltalálta a finnek nagy reménységének, Jarno Saarinennek a fejét, akit szintén nem lehetett megmenteni. A láncreakciót előidéző balesetben tizennégyen voltak érintettek, és a két áldozaton túl is jó néhányan súlyos sérülést szenvedtek.

Közel 50 éve távozott közülünk a “Repülő Finn”

Ez már nem az első tragédia volt abban az időszakban, és a mezőny tagjai kezdték megérteni, hogy muszáj javítani a biztonságon, elsősorban a pályák tekintetében. A monzai szörnyűség után Braun üzent is az illetékeseknek. „Amíg olyan pályák vannak használatban, mint a monzai, addig a versenyző élete annyit ér, mint az egérfogóban lévő egéré, vagyis semmit”fogalmazott.

1971-ben mindössze egyetlen futamot nyert, de teljes bizonyossággal kijelenthető, hogy ez volt pályafutása legnagyobb hatású győzelme. Braun a Keletnémet Nagydíjon diadalmaskodott a 250-es kategóriában, ezért a szokásoknak megfelelően a nyugatnémet himnuszt játszották le, amit a helyszíni nézők is lelkesen énekeltek. Ez nyilvánvalóan nem nyerte el az állampárt tetszését: a következő évre meghívásossá tették a sachsenringi futamot, 1973-ra pedig ki is került a világbajnoki versenynaptárból. Szintén ehhez a diadalához kapcsolódik, hogy legközelebb a 2012-es Moto3-as futamon született német földön német győzelem az az évi világbajnok, Sandro Cortese révén.

Ebben az évben Braun ismét négy győzelemmel lett világbajnok, de immáron a 250-es kategóriában. A következő idényben debütálhatott a királykategóriában, ahol második futamán a harmadik helyen ért célba Spa-Francorchamps-ban, de mint később kiderült, az 500 köbcentis géposztályban ez bizonyult a legjobb eredményének.

Pályafutása persze így is sikeresnek mondható: összesen 14 világbajnoki futamot nyert meg, ráadásul olyasmit vitt véghez, amit csak nagyon kevesen: három kategóriában (125, 250, 350 köbcenti), illetve három különböző gyártóval (Suzuki, Yamaha, Morbidelli) diadalmaskodott, és nem egyszer fordult elő, hogy egy napon három versenyt is teljesített. Karrierjét 1977-ben fejezte be, miután rövid időn belül a Nürburgringen és az ausztriai Salzburgringen is súlyos sérüléssel járó balesetet szenvedett.

Dieter Braun
Dieter Braun (Fotó: Flickr)

Visszavonulása után több területen is kipróbálta magát. Otthonában, a Németország délnyugati részén lévő Dielheimben motorkereskedést alapított, később pedig televíziós szakkommentátor lett belőle. Az elmúlt években számos versenyen feltűnt vendégként: többek között a Sachsenringen, valamint a valenciai szezonzárón is többször megjelent.

Szurkolói klubot alapított Marc Márquez, akár találkozni is lehet vele

0

Marc Márquez új szurkolói klubot alapított, melynek révén a rajongói közelebb kerülhetnek hozzá. A drukkerek csatlakozhatnak a közösséghez, emellett akár találkozhatnak is vele, ha jegyet vesznek a nekik kialakított lelátórészre.

Jó hírrel lepte meg rajongóit Marc Márquez szűk két hónappal a MotoGP 2023-as idényének kezdete előtt. A 29 éves pilóta új szurkolói klubot alapított „WE ARE 93”, azaz magyarra fordítva „93-asok vagyunk” néven. A gyári Honda motorosa azt szeretné, hogy a rajongók minden korábbinál közelebb kerüljenek hozzá, és ezt többféleképpen is megtehetik.

Márquez 2013-ban debütált a MotoGP-ben, és első hét szezonjából csupán a harmadikban nem ő lett a világbajnok. Amikor már úgy tűnt, hogy nem lehet megállítani, a 2020-as jerezi szezonnyitón súlyos balesetet szenvedett, aminek következtében eltört a jobb felkarcsontja. A sérült testrészt összesen négyszer műtötték meg, így a történtek rányomták a bélyegüket az elmúlt három évre. A nyolcszoros világbajnok hangsúlyozta, hogy most igazán szüksége van a szurkolókra.

2022 nem volt egy jó év, de a sok munka után rengeteg energiával és magabiztossággal vágok neki az új idénynek – idézi Márquez gondolatait az újonnan létrehozott szurkolói klub közleménye. – A rajongók a legnehezebb pillanatokban is ott voltak, most pedig ismét szükségem van rájuk, hogy drukkoljanak nekem ebben a fontos évben.”

Márquez több módon is szeretne kedveskedni a rajongóinak. A szurkolók beléphetnek a közösségbe, amihez regisztrációra és 25 euró (mostani árfolyamon 9753 forint) befizetésére van szükség. Ezért cserébe a regisztráció sorrendjében kapnak egy Márquez által aláírt posztert, egy 140 centiméterszer 90 centiméteres zászlót, valamint egy üdvözlőkártyát.

Emellett kedvezményesen vásárolhatnak a webshopban, különleges kedvezményeket kaphatnak, exkluzív tartalmakhoz férhetnek hozzá, és ha szerencséjük van, kisorsolnak nekik különböző, Márquezhez kapcsolódó termékeket. Ez azonban nem minden, hiszen a rajongók a szurkolói klubon keresztül akár találkozhatnak is a spanyol versenyzővel.

Jó néhány nagydíjhétvégén ugyanis lesz egy lelátórész, ahova Márquez szurkolóit várják. Aki jegyet vált oda, az különböző kedvezményekben részesül. Akik pedig erre a tribünre vásároltak belépőt, valamint tagjai a klubnak, azok sorsoláson vesznek részt, és a szerencséseket körbevezetik a paddockban, és arra is lesz lehetőségük, hogy személyesen találkozzanak kedvencükkel.

Hivatalossá vált a sprintfutamos menetrend a MotoGP-ben, változott a program

0

A MotoGP közzétette az idei szezonban rendezendő nagydíjhétvégék menetrendjét. A szombati, sprintfutamos nap időterve valamelyest változott a korábban közöltekhez képest.

Bár már hosszú ideje lehet tudni, hogy az idei szezonban bemutatkozik a sprintfutam a MotoGP-hétvégéken, a pontos menetrend csak most vált teljesen hivatalossá. Sőt, a korábban kommunikált tervekhez képest apróbb változások is fellelhetőek, de csak néhány időponton módosítottak, és azokon is csak a lehető legkisebb mértékben.

MotoGP, Aragón Nagydíj 2022
Hivatalossá vált az idei MotoGP-hétvégék programja (Fotó: MotoGP Media)

Az idei szezonban 21 helyszínre látogat el a MotoGP, a Moto2, valamint a Moto3 mezőnye, hiszen Kazahsztán bemutatkozik a versenynaptárban. Az igazi újítás azonban nem ez, hanem a sprintfutam bemutatkozása a királykategóriában. Mint ismert, ezeket szombatonként minden hétvégén megrendezik, és a versenytávot, valamint a pontozást tekintve is nagyjából feleakkora értékkel bír, mint a másnapi főverseny.

A másik fontos változtatás, hogy az alsóbb géposztályokban eltörölték a bemelegítést, és a MotoGP-ben is 10 percre csökkentették annak időtartamát, hogy az F1-es pilótaparádé mintájára a szurkolók kicsit közelebb kerüljenek a motorosokhoz. Az előzetes menetrendet már korábban közzétették, de a szombati napot kicsit átalakították. Persze nem kell komoly módosításokra gondolni, pusztán csak annyi történt, hogy a Moto2-esek és a Moto3-asok időmérőjét 5 perccel korábbra tették.

A pénteki menetrend

Időpont Kategória Esemény
9:00-9:35 Moto3 Első szabadedzés
9:50-10:30 Moto2 Első szabadedzés
10:45-11:30 MotoGP Első szabadedzés
13:15-13:50 Moto3 Második szabadedzés
14:05-14:45 Moto2 Második szabadedzés
15:00-16:00 MotoGP Második szabadedzés

A szombati menetrend

Időpont Kategória Esemény
8:40-9:10 Moto3 Harmadik szabadedzés
9:25-9:55 Moto2 Harmadik szabadedzés
10:10-10:40 MotoGP Harmadik szabadedzés
10:50-11:05 MotoGP Kvalifikáció, első szakasz
11:15-11:30 MotoGP Kvalifikáció, második szakasz
12:50-13:05* Moto3 Kvalifikáció, első szakasz
13:15-13:30 Moto3 Kvalifikáció, második szakasz
13:45-14:10 Moto2 Kvalifikáció, első szakasz
14:10-14:25 Moto2 Kvalifikáció, második szakasz
15:00- MotoGP Sprintfutam

*A megváltozott időpontokat dőlt betűvel jelöltük.

A vasárnapi menetrend

Időpont Kategória Esemény
9:40-9:50 MotoGP Bemelegítő edzés
10:00-10:30 MotoGP Rider Fan Show
11:00- Moto3 Futam
12:15- Moto2 Futam
14:00- MotoGP Futam

Soha nem járt ilyen magasan a MotoGP, de a KTM vezére szerint veszélyes útra léptek

0

Pit Beirer elárulta, idén minden eddiginél jobban akarnak teljesíteni, és a tesztpilóták szerepéről is beszélt. A KTM Motorsports igazgatója annak ellenére sem tartja jónak a technológiai fejlődést, hogy mérnöki szempontból élvezik a kihívást, és a sprintfutamokról is elmondta a véleményét.

Az előző két hét során számos MotoGP-csapat bemutatta motorjának idei festését. Köztük volt a Red Bull KTM is, amely tavaly története legjobb eredményét érte el a csapatok közötti tabellán megszerzett második hellyel. Az osztrák alakulat azonban nem elégszik meg ennyivel, és a csapattagok többször is hangoztatták, hogy a javulás a cél.

Vajon mennyit ér a világbajnoki segítség? – újabb gyári MotoGP-csapat mutatta be idei külsejét

Ebben a Miguel Oliveira helyére érkező Jack Miller is segíthet, aki a Ducatinál testközelből láthatott működni egy világbajnok csapatot, illetve gyártót. A KTM emellett a Red Bull F1-es részlegével is együttműködik, hogy aerodinamikai szempontból javítsák a motort, és előbb-utóbb felérjenek a csúcsra. Azonban már idén is nagy eredményeket szeretnének elérni. „Többé nem lesz elég nekünk, hogy csak ott legyünk egy jó, szervezett csapatkéntnyilatkozta Pit Beirer, a KTM Motorsports igazgatója. – Eredmények kellenek. Nagy erőfeszítéseket tettünk annak érdekében, hogy 2023-ban jobbak legyünk, mint valaha.”

A bemutató napján azt is bejelentették, hogy Dani Pedrosa versenyzőként visszatér a MotoGP-be. A 37 éves versenyző a KTM tesztpilótájaként, szabadkártyával indulhat el a Spanyol Nagydíjon a csapat színeiben. Amióta 2018 végén visszavonult az állandó versenyzéstől, másodszor lesz ott a rajtrácson, hiszen a 2021-es Stájer Nagydíjon hasonló feltételek mellett vett részt.

Dani Pedrosa ismét versenyezni fog a MotoGP-ben

Kezdettől fogva kulcsfontosságú volt a projektünk sikeressége szempontjából, hogy egy erős tesztcsapatunk legyen – magyarázta Beirer. – Mika [Kallio] és Dani fantasztikus munkát végeztek nálunk. A tesztcsapat munkája alapvető fontosságúvá válik, amikor az ember elveszíti a koncessziós jogokat, mert fejleszteni kell a motort.”

A KTM-et tavaly csak a gyári Ducati előzte meg az istállók közötti világbajnokság tabelláján. Az olasz gyártó az utóbbi években élen jár a technikai fejlődésben, és nekik köszönhető, hogy az elmúlt időszakban egyre nagyobb szerepet kap az aerodinamika a MotoGP-ben. Az osztrák szakember szerint azonban nem ez a jó irány, főleg a rajongók igényeit figyelembe véve.

Nem titok, hogy meglehetősen kritikusak voltunk, ami a fejlesztéseket, az aerodinamikát és a magasságállító eszközöket illeti – jelentette ki. – Őszintén szólva szerintünk ez nem tesz jót a sportágnak. Az erőforrás, a váz, valamint a futómű már így is remekműnek számít. Nyilván hozzátehetjük a csúcstechnológia alkatrészeit, de oda kell figyelnünk, hogy ez milyen hatással van a költségekre, és mennyiben teszi bonyolultabbá a sportágat. Végső soron a széles közönséget kell bevonzani, és a nézők azt akarják látni, hogy a versenyzők csatáznak egymással a pályán. Nem a gyártók közötti technológiai küzdelmet szeretnék figyelni.”

Már tavaly is megfigyelhető volt, hogy kevesebb volt az előzés, mint a korábbi években. Mindez elsősorban az aerodinamikai fejlesztéseknek tudható be, amelyek megnehezítik a hátul lévő motoros helyzetét. Beirer attól tart, hogy ha ezen az úton haladnak tovább, akkor még kevesebb lesz a pozíciócsere, ami nyilvánvalóan csökkenti az izgalmakat.

Úgy vélem, a mostani motorok annyira jók, hogy bármilyen változtatás későbbi fékezéshez és nagyobb kanyarsebességhez vezetne fogalmazott. – Ugyanakkor hol kellene előzni a jövőben? Az aerodinamikai turbulencia és más tényezők megnehezítenék a versenyzők helyzetét, szóval szerintem veszélyes területhez közeledünk.”

Az 50 esztendős szakember hozzátette, hogy mérnöki szempontból ettől függetlenül élvezik a kihívást, és aerodinamikai téren nagyot léptek előre, a magasságállító rendszerük pedig jól működik, így készen állnak a szezonra. A szezonra, amelyben a MotoGP-ben egy eddig nem látott formátum, a sprintfutam is debütálni fog, ráadásul a Forma-1-gyel ellentétben minden alkalommal így fog zajlani a nagydíjhétvége.

MotoGP, Pit Beirer, KTM
Pit Beirer (Fotó: Joerg Mitter/Red Bull Content Pool)

Egyértelmű, hogy szombaton nagyobb lesz a nyomás, és tudjuk, hogy izgalmas lesz a show, a csapatnak viszont nehezebb lesz, mindenkinek készen kell állnia – vélekedett Beirer. – A motorok szerintem más bánásmódot igényelnek majd, és a hétvégi programon is változtatni kell. Végső soron viszont szombaton lesz egy futam, ami nagyon vonzó lesz mind az otthoni, mind a helyszíni szurkolók számára, és természetesen nekünk is. Másfelől pedig senki sem tudja pontosan, milyen lesz, ki kell próbálnunk.”

Valentino Rossi MotoGP-motort tesztel?

0

Giancarlo Falappa, a Ducati korábbi versenyzője azt állítja, hogy Valentino Rossi Portimãóban a bolognai gyártó MotoGP-motorját teszteli. Bár elméletileg igaz is lehet, az információt nagyon is fenntartásokkal kell kezelni.

Ezen a héten rendezik a Superbike-világbajnokság tesztjét Portimãóban. Az első nap már lezajlott, ma pedig újra pályára mennek a mezőny tagjai. Ám akad, aki azt állítja, hogy nem csak ők vannak a helyszínen a héten: állítólag Valentino Rossi is ott tartózkodik, ráadásul nem is akármilyen célból: a Ducati volt versenyzője azt állítja, hogy a kilencszeres világbajnok a Ducati MotoGP-motorját teszteli.

Rossi
Honfitársa szerint Rossi a Ducatit teszteli (Fotó: MotoGP Média)

Tudom, hogy Valentino Rossi a Ducati MotoGP-motorját teszteli a csodálatos portimãói pályán – idézi a Mowmag.com Giancarlo Falappát az olasz expilóta Facebook-bejegyzésére hivatkozva. – Függetlenül attól, hogy milyen időkre lesz képes, senki és semmi nem fogja tudni elvenni tőle, hogy a legnagyobb versenyzők között volt. Nem véletlenül nyert mind az 500-as kétüteművel, mind a négyütemű MotoGP-vel.”

Falappa 1989 és 1994 között szerepelt a Superbike-világbajnokságon, 106 futamon összesen 16 győzelmet aratott. Első idényét leszámítva végig Ducatival versenyzett, legjobb bajnoki eredményét, az 1992-es negyedik helyet is velük érte el, vagyis nem mondhatni, hogy ne lenne beágyazottsága az olasz gyártónál. Mindezek ellenére meglehetősen kétséges, hogy az 59 éves exmotoros bejegyzése igaz lenne.

A Mowmag.com újságírója, Emanuele Pieroni szerint számos oka lehet annak, hogy Falappa közzétette ezt a szöveget. Az egyik az egyszerű provokáció, ám ennél is kézenfekvőbb lenne, ha szimplán félreértett volna valamit. Ahogyan arról mi is beszámoltunk, Rossi az előző hétvégén valóban motorra ült Portimãóban, amikor a VR46 akadémiájának tagjai pályára mentek, de nem Ducatit, hanem Yamahát tesztelt.

Rossi újra motorra ült, és a fiatal magyar versenyzővel is találkozott (videó, kép)

Ezzel együtt fontos hozzátenni, hogy a kétségek ellenére az információ elméletben igaz is lehet. Rossi csapata idén a Ducati tavalyi motorjait, a Desmosedici GP22-eseket használja, így kizárni nem lehet, hogy azt tesztelte. Már csak azért sem, mert Alessio Salucci, a VR46 csapatigazgatója korábban kijelentette, hogy a 89-szeres MotoGP-futamgyőztes kipróbálhatja az olasz gyártó egyik motorját, és ettől korábban a bolognaiak sem zárkóztak el.

Az igazság vélhetően hamarosan kiderül, főleg abban az esetben, ha tényleg van minek kiderülnie. Ettől függetlenül Rossi rajongói láthatják, hogy kedvencük a közelmúltban motorra ült. A 43 éves pilóta ugyanis saját Twitter-oldalán osztott meg egy rövid videót arról, ahogyan a hétvégén meghajtotta az ajándékba kapott Yamaháját Portimãóban.

Marc Márquez átment a teszten, csapata fontos időpontot jelentett be (videó)

0

Mindkét Honda-motort használó MotoGP-csapat bejelentette az idei motorfestés bemutatójának időpontját. A japánok gyári versenyzője, Marc Márquez videóban mutatta meg, hogy átment a teszten, és készen áll az idei szezonra.

Azt már korábban tudni lehetett, hogy a Honda rajongóinak meg kell várniuk a sepangi teszteket, és kedvenceik csak utána mutatják be az idei motor festését. A Repsol Honda, azaz a gyári istálló kedden bejelentette, hogy az eseményre mikor és hol kerül sor. A japán alakulat három hét múlva, február 22-én fogja leleplezni az RC213V idei színösszeállítását.

Ami a pontos időpontot illeti, azt egyelőre nem tudni, de az biztos, hogy a japán közönség miatt a reggeli vagy a délelőtti órákban fogják megtartani. A rendezvénynek a Madirdban található Repsol Campus, vagyis a névadó szponzor székhelye ad otthont. A gyártó rövid közleménye arra is kitért, hogy Marc Márquez, valamint a Pol Espargaró helyére szerződtetett Joan Mir is jelen lesz.

Egy nappal korábban a Honda szatellitcsapata is nyilvánosságra hozta az időpontot. Az LCR egy rövid „híradóban” tudatta a nagyközönséggel, hogy nem sokkal a portimãói tesztek előtt, március 7-én fogják leleplezni a saját festésüket. Minden bizonnyal az ő bemutatójukon is ott lesz a két pilóta, Nakagami Takaaki, illetve a távozó Álex Márquez utódja, Álex Rins.

Marc Márquez készen áll az idényre

Ahogyan nemrég mi is beszámoltunk róla, az idősebbik Márquez a közösségi médiában közzétett néhány képet, ahogyan a Red Bull erre létrehozott létesítményében kőkeményen edz. A nyolcszoros világbajnok azóta egy videót is közzétett az Athlete Performance Centerben eltöltött két napjáról, amiből kiderült, hogy pontosan milyen gyakorlatokat végzett.

Nem múltak el nyomtalanul a műtétek – Marc Márquez megmutatta a hatalmas heget a karján (képek)

Esetében természetesen az a legfontosabb kérdés, hogy hogyan működik a négyszer műtött jobb karja. Miután az egészséges végtagjával elvégezte a gyakorlatot, jött a másik. A spanyol versenyző is tudta, hogy sok múlik azon, hogy a következő néhány másodpercben hogyan képes teljesíteni. „Ez a lényeg, ez az a kar, amelyikkel gázt adok, [úgyhogy] működnie kell” – jelentette ki.

Miután végzett, Márquez kijelentette, hogy elérte a maximumot, ami mindenképpen jó jel. Hogy jobb karja – amelyről ő maga elmondta, hogy nem lesz már ugyanolyan, mint korábban – mennyire teljesített jól, azt majd a szakemberek kiértékelik. A videó végén megmutatta az oklevelet, melynek tanúsága szerint átment az APC tesztjén, de a valós eredményt természetesen nem ez mutatja meg.

Guidotti elmondta, hogy milyen extra szerep vár a visszatérő versenyzőre a KTM kötelékében

0

Pol Espargaró visszatér a KTM kötelékébe, ahol MotoGP pályafutása eddigi legjobb eredményét érte el. Vajon ez a visszaváltás újra az élmezőnybe repíti a spanyol versenyzőt?

Pol Espargaró Moto2-es világbajnoki címével a zsebében 2014-ben a Tech3 Yamaha színeiben debütált a királykategóriában. A hangvillás márka után a KTM csapatához csatlakozott és folyamatos fejlődést mutatott együtt a versenyző és a csapat. A 2020-as csonka szezonban egészen a tabella 5. helyéig jutott a spanyol. Ezután jött a váltás a gyári Honda alakulatára. Nyilvánvalóan ez egy kecsegtető ajánlat volt a számára, hiszen egy világbajnok csapathoz igazolt, de a lehető legrosszabbkor érkezett a japánokhoz. A Honda Márquez sérülése és egyéb problémák miatt nagy gödörben volt a tavalyi szezonban. 2023-ban visszatér a KTM kötelékébe, mégpedig a Tech3 GasGas csapathoz, bízva abban, hogy a tavalyi fiaskó után ismét az élvonalban húzhatja a gázt.

Hivatalos: Espargaróval jön a MotoGP-be a GASGAS

A KTM nagy változtatásokat eszközölt a 2023-as évadra, hiszen a tavalyi 4 versenyzőjükből csupán Brad Binder maradt korábbi ülésén. Érkezik a gyári csapathoz Jack Miller, míg a Tech3 istállójához Pol Espargaró és a Moto2-bajnok Augusto Fernández.

A KTM csapatvezetője, Francesco Guidotti beszélt arról, hogy mit vár a versenyzők érkezésétől és milyen extra szerepet szánnak Espargarónak.

„Mindketten, Jack és Pol, fontosak számunkra a tapasztalatuk miatt” –  mondta Guidotti. „Tapasztalatot hoznak – jót és rosszat – különböző márkáktól, és ez az, amit kerestünk. Egy másik fontos szempont, hogy mindketten nagyon-nagyon gyorsak a kvalifikációkon, egyetlen körön. Ez az, ami tavaly valahogy elmaradt. Ez nem csak a versenyző hibája, talán a motorunk sem tudta megadni nekik a támogatást, amire szükségük van ahhoz, hogy egy nagyon gyors kört teljesítsenek. Szóval megpróbáljuk minden lehetséges módon jobban megérteni a motorunkat, mert tudjuk, hogy különösen a sprintversenyek miatt a kvalifikáció még fontosabb lesz [idén].”

„A sprintverseny csak 10-12-13 körös lesz, így nem lesz idő egy rossz rajt után feljönni, hogy jó eredményt érjünk el. Már tavaly is láttuk, ha egyszer az első 2-3 sorból indulhattunk, folyamatosan top tízes és dobogós helyezéseket is szereztünk. De amikor a 4., 5., 6. sorból indulsz, akkor tényleg nincs esélyed az első öt helyért harcolni. Nagyon fontos lesz, hogy minden versenyen és minden sprintfutamon ott legyünk, hogy az év végén odaérjünk abba a pozícióba, amit szeretnénk.”

Guidotti kitért arra is, hogy Espargarónak egy fontos szerepet szánnak a csapatnál. Zarco példáját hozta fel, aki gyakran megkapja a legújabb fejlesztéseket a Pramac csapatánál, hogy tesztelje és finomhangolja azokat, mielőtt a gyári versenyzők megkapnák.

„Igen, ez a munka része, különösen azért, mert ő kérte” – mondta Guidotti Espargaro fejlesztői szerepéről. „Úgy értem, tavaly panaszkodott, hogy azzal a motorral kezdte [a szezont], és ugyanazzal a motorral fejezte be, és megszokta, hogy minden versenyen új alkatrészeket kap [a KTM-nél]. Nem lesz olyan, mint három évvel ezelőtt, de igen, Pol munkájának része lesz, hogy többet teszteljen” – tette hozzá Guidotti. „Augusto [Fernández] nem igazán, mert időt kell adnunk neki, hogy megértse a MotoGP-t, mielőtt alkatrészeket tesztel, de Pol esetében tényleg számítunk a tapasztalatára és a versenyzéshez való hozzáállására, hogy felgyorsítsuk a motor fejlesztését.”

A Ducati csapatfőnöke elárulta, mi az az egy dolog, amit Bagnaia nem kap meg idén

0

Francesco Bagnaia és Enea Bastianini nem kímélte egymást a 2022-es idényben. A két versenyző idén azonban együtt fogja képviselni a gyári Ducati alakulatát. Sokan úgy tekintenek rájuk, mint az egykori Valentino Rossi – Jorge Lorenzo párosra a Yamahánál.

Davide Tardozzi nem fél attól, hogy a két olasz pilóta között olyan mértékű rivalizálás lesz, mint korábban a két hangvillás szupersztár között. A SPEEDWEEK.com-nak nyilatkozva a Ducati csapatfőnöke megjegyezte: „Úgy gondolom, ha egy gyári csapatnál vagy, legyen az Yamaha, Honda vagy Ducati, akkor elvárható, hogy két olyan versenyzőt szerződtess, akik mindketten esélyesek a világbajnoki címre. A csapatunkban ott van a világbajnok, aki a 2022-es szezonban és az azt megelőző évben is fontos sikereket ért el, és aki természetesen meg akarja védeni a címét. Nyilván logikus, hogy Enea szeretné megverni őt. Nekem személy szerint nagy öröm, hogy két ilyen fiam van – mert a versenyzők olyanok nekem, mintha a fiaim lennének.”

„Mindkét versenyzőt egyformán fogjuk kezelni. Abban is biztos vagyok, hogy Gigi Dall’Igna, Paolo Ciabatti és én képesek leszünk irányítani őket. Meggyőződésem, hogy ebben a tekintetben nem lesznek problémáink. Természetesen, mivel Bagnaia a világbajnok, jogosult arra, hogy mindent megkapjon, amit kér. Azonban nem követelheti, hogy a másik versenyző kevesebbet kapjon. Miért kellene nekem, mint gyártónak, a csapat egyik versenyzőjének többet adnom, mint a másiknak? Nyilvánvalóan joga van ahhoz, hogy kérjen, és mi teljesíteni fogjuk a kívánságait. Pecco viszont soha nem akart kiváltságos lenni azért, mert ő a bajnok. A maga részéről olyan szakmai őszinteségről tesz tanúbizonyságot, amely szerintem azt mutatja, hogy bízik a képességeiben. Mindent meg fog kapni, ha úgy látjuk, hogy ez segít neki javítani a teljesítményén. Bár ha egy magánrepülőgépet kér, hogy hazarepülhessen, a válasz természetesen nem lesz.”

Tardozzi nem aggódik amiatt sem, hogy Bastianini új csapatfőnökkel kezdi meg a szezont.

„Úgy gondolom, hogy a legjobb döntést hoztuk meg számára. Marco Rigamontival kiváló lesz a kapcsolata, ezt már Enea is megerősítette nekem a valenciai teszt után. Szerintem Rigamonti nagyon jó technikus. Nem hiszem, hogy Enea rosszabb helyzetben lesz ebből a szempontból, mint tavaly. Nagyon komolyan vettük a dolgot, így a tavalyi szezon vége előtt többször is összehoztuk őket, és a teszteken zökkenőmentes volt az együttműködés. Enea nyugodt, és meg van győződve arról, hogy a Rigamonti mellett ugyanolyan támogatásban részesül majd, mint korábban.”

Egymásnak estek a versenyzők a női pilótát érintő botrány kapcsán

0

„Azért mondod, hogy amatőr, mert nő vagyok?” – fakadt ki Ana Carrasco az Álvaro Bautistával történt jerezi incidens után a Twitteren. A Superbike-világbajnok azonban ügyet sem vetett fiatal versenytársa posztjára, más versenyzők azonban nem hagyták szó nélkül az esetet.

A Superbike-világbajnok vérig sértette Ana Carrascót

Scott Redding egy percig nem habozott, és Carrasco védelmére kelt: „Ohhh Álvaro…senki másnak nem volt problémája Anával a pályán. Világbajnok vagy, tudnod kellene kezelni a körülötted lévő motorokat.”

A brit már 2022-ben is nekiment Bautistának a minimum súly vitája okán, mivel szerinte a spanyol ezt ki tudja használni.

Carrascónak vagy Bautistának van igaza? – Egy példa a múltból

A vita azonban még csak most kezdődött, hiszen Tom Sykes is beszállt az eszmefuttatásba:

Sykes a következő üzenetet írta Carrascónak: „Mire jó ez? Álvaro mikor dobta be, hogy ez nemi kérdés? Úgy tűnik, hogy manipulálod őt, és ezt a lapot mindig elő tudod húzni, ha kell. Ez a viselkedés negatív fényt vet az egész világbajnokságra, mivel mindenki keményen dolgozik. Ti is világbajnokok vagytok.”

Ekkor Scott Redding azzal vádolta meg honfitársát, hogy ő a női versenyzők ellen van, ekkor pedig robbant a bomba. Sykes így vágott vissza: „Ez egy olcsó húzás, Scott. Ana világbajnok és nő, ami csodálatos dolog. Biztos vagyok benne, hogy ez neki és a családjának, valamint a sportágnak is fantasztikus eredmény. Én is érdeklődve figyeltem, és igyekeztem támogatni, amikor nyert, úgyhogy fejezd ezt be. Ana tudja, hogy tisztelem őt. Bautista a lehető legjobban motorozott és következetes volt. Ezért kérdezem újra, hogy mire jó ez az egész?”

A hatszoros bajnok figyelmeztette a címvédőt az 1-es rajtszámmal kapcsolatban

0

Jonathan Rea úgy véli, hogy Álvaro Bautistának 2023-ban másfajta kihívással kell szembenéznie a Superbike regnáló bajnokaként, amit a Kawasaki versenyzője jól ismer.

Rea a hat WorldSBK-bajnoki címét zsinórban nyerte, és bár az elmúlt két szezonban kikapott Toprak Razgatlıoğlutól és Bautistától is, a Kawasaki versenyzője az utolsó, aki sikeresen megvédte a koronáját. Carl Fogarty óta ő az első, akinek ez összejött, ami jól mutatja, milyen nehéz bajnoknak maradni a Superbike-versenyzésben.

Miután Razgatlıoğlu nem tudta megvédeni bajnoki címét, a következő versenyző, aki megpróbálja ezt megtenni, az Bautista. Rea elismeréssel adózott a spanyolnak a 2022-es kiváló eredményeiért, azonban az északír igyekezett rámutatni arra, hogy milyen kihívással kell szembenéznie.

Rea így nyilatkozott: Az az 1-es rajtszám nehéz dolog. Ezt tapasztalatból tudom. Vitathatatlanul 2016, az első bajnoki címem utáni év volt a legnehezebb esztendőm a Kawasakinál. Az első nagyon simán ment, de a ’16-os kihívás volt. Tavaly is, Toprakkal. Egy másik Toprakot láttam, és a szezon végére visszatért a normális kerékvágásba, vagy nagyot javult, de ez mindenen változtatott. Vannak elvárások, és már nem lehet elbújni. Te vagy az ember, és neked kell annak lenned. És ennek minden körülmény között így kell lennie – vizes, száraz, hideg -, de ő ezt eléggé hozta. Igazságtalan lenne azt mondani, hogy egyetlen hétvége bármit is megváltoztatott volna számára. Ekkora bajnoki lemaradása volt a szezon végére.”

Rea azt is részletezte, hogy a Kawasakinak milyen fejlesztéseket kell végrehajtania ahhoz, hogy harcba szálljon a Yamahával és a Ducatival szemben, miután 2022-ben tapasztalta, hogy a főfutamok végén a tapadással küzdenek. Egy körön Rea mindenkinél erősebb volt, hiszen ő szerezte a legtöbb pole pozíciót az elmúlt szezonban, míg a Superpole futamokon is nagyrészt versenyképes maradt.

Amikor azonban a főfutamokra került a sor, Rea az utolsó körökben sokszor nem tudta tartani a tempót, mivel a tapadás a melegebb körülmények között nagy problémát jelentett számára.

Arra a kérdésre, hogy izgatott-e amiatt, hogy 2023-ban újra megküzdhet Razgatlıoğluval és Bautistával, Rea elmondta: Igen, nagyon is izgalommal tölt el. A tavalyi év vége felé már nagyon közeledtünk a célunkhoz. Az év közepén változtatásokat hajtottunk végre, amitől néhány dolog jobb lett. Viszont szenvedtem a versenyek utolsó köreiben. Aztán az ember azt gondolná, hogy Phillip Islanden a gumikkal fogunk küzdeni, a második futamon, bár rövidebb volt, de úgy éreztem, hogy nagyon sok tapadásom maradt. Tényleg megoldottunk néhány problémát a motorral, de még mindig van mit javítanunk, különösen az utolsó körökben, a forró körülmények között való küzdelemben, ami szerintem egy olyan terület, ahol még javulhatunk. Télen nagyon nehéz ezen dolgozni, mert a pályán nem fogunk 40-45 fokos hőmérséklettel találkozni. De tudjuk, hogy mely területeket kell megcéloznunk. Tudom, hogy az egykörös tempó vagy a Superpole versenyen ott tudok lenni, de a legfontosabb kérdés a főfutamok utolsó néhány köre.”