back to top
2025. július 11. 11:57
Kezdőlap Blog Oldal 680

Carrasco: Örülök, hogy váltottam

0

Ana Carrasco számára nehéznek bizonyul a Moto3-ba való visszatérés. A 2018-as Supersport 300 világbajnok nem bánta meg alapvetően a döntését.

Hét győzelmével Ana Carrasco a legeredményesebb versenyző Jeffrey Buis és Marc García mellett  a Supersport Világbajnokság 300-as sorozatában; mindhárman megnyerték a 2017-ben bevezetett junior sorozatot. García 2017-ben, Carrasco 2018-ban és Buis 2020-ban.

Míg a spanyol és a holland idén a sorozatgyártású világbajnokság intermediate kategóriájában versenyez, addig a 25 éves versenyző öt év után visszatért a Moto3-ba.

„Nehéz döntés volt, mert a Superbike volt az otthonom az elmúlt években, és ott éltem át pályafutásom és életem legszebb pillanatait” – jelentette ki Carrasco.

„Mindig is úgy éreztem, hogy motorosként és emberként is nagyra értékelnek. Az igazság az, hogy amikor annyira jól érzed magad egy helyen, nagyon nehéz a váltás mellett dönteni. Végső soron azonban minden versenyző pályafutása rövid, és meg kell próbálnod a legtöbbet kihozni az utadba kerülő lehetőségekből. Nekem így alakult, és bár nehéz volt, örülök a döntésnek.”

 

A Honda továbbra is gödörben

0

A Honda helyzete a MotoGP-ben továbbra is ugyanolyan katasztrofális, mint a nyári szünet előtt. A brit forduló újabb tortúra volt a bajnokság legsikeresebb márkája számára.

Az edzéseken nem született első helyezés, a kvalifikáció nagyon rosszul sikerült, Álex Márquez a 17. helyről indult.  A vasárnapi futamon Takaaki Nakagami 13. lett, 13,706 másodperccel lemaradva a győztes Bagnaia mögött, Pol Espargaró pedig a 14. helyen végzett. Álex Márquez a 17., a tesztpilóta Stefan Bradl pedig a 19. lett. Marc Márquez és a technikai megoldások nélkül nagyon mélynek tűnik a gödör.

A világbajnokságban a Honda utolsó helyen áll, 22 ponttal lemaradva az utolsó előtti (Suzuki) és 183 ponttal az első (Ducati) mögött. A csapatok bajnokságában pedig a Repsol Honda a kilencedik helyen áll (a 12-ből) 138 ponttal lemaradva az Aprilia mögött.

Alberto Puig, a Repsol Honda menedzsere a HRC honlapján a szokásos összefoglalót készítette a nagydíjról. Íme, az ő véleménye.

„A nyári szünet után javulást vártunk a motoron, de sajnos Silverstone-ban nem láttunk semmit az eredményekben.”

„Ismét egy sikertelen hétvége volt számunkra. Még mindig nem tudtunk megszabadulni a problémáinktól, és ez kihat a teljesítményünkre és korlátozza a versenyzőink lehetőségeit. Továbbra is keressük a megoldást, amelyek segítségével visszatérhetünk a normális kerékvágásba, és a megszokott módon teljesíthetünk.”

A szombati kvalifikáción nagy a lemaradás a többi motorhoz képest, ez nehezíti a futamokat? Hol van a legnagyobb probléma?

„Ha ebben a bajnokságban a rajtrács ötödik vagy hatodik sorából indulsz, nagyon kevés az esélyed egy jó versenyre, mert az elején sok időt veszítesz. Nem tudsz előzni, és ezért ha nem teljesítesz a kvalifikáción, nem tudsz jó rajtpozíciót szerezni, és minden nehéz. Tehát végső soron minden ennek a következménye. Nyilvánvaló, hogy szombaton javítanunk kell.”

Pol Espargaró öt másodperccel gyorsabb volt, mint tavaly, és a verseny második részében a tempója közel volt az élmezőnyhöz. Ez az egyetlen pozitívum a brit futamot illetően?

„Nem mondanám, hogy ez pozitív. Úgy gondolom, hogy szombaton még meg kell találnunk a módját, hogy javítsunk, hogy ne ilyen messziről kezdjük a futamokat. Akkor talán több lehetőségünk lesz, de ez bonyolult.”

Fernández: Kivártam a megfelelő pillanatot

0

2012 óta egyetlen Moto2-es versenyzőnek sem sikerült pole pozícióból nyernie Silverstone-ban. Augusto Fernández megszakította ezt a sorozatot, és zsinórban harmadik győzelmével átvette a vezetést a világbajnokságban.

„Kemény verseny volt, gyakran kellett spontán cselekednem.” – kezdte a spanyol.

„A pálya állapota és a többi versenyző tempója folyamatosan változott. Rájöttem, hogy erősebb vagyok, mint az előttem lévő versenyzők, és úgy döntöttem, hogy támadást indítok.”

Négy körrel a kockás zászló leintése előtt a spanyol egy másodpercre zárkózott fel honfitársához, Lópezhez képest. Fernández azonban az utolsó körig várt a támadással.

„Kivártam a megfelelő pillanatot, hogy megragadjam az első helyet” – magyarázta taktikáját.

A célban Fernández és López között mindössze 0,070 másodperc volt a különbség. A Kalex versenyzőjének Sachsenring és Assen után ez volt zsinórban a harmadik győzelme, és ebben a szezonban már négyszer állt a dobogó legfelső fokán.

A madridi születésű Moto2-es sztár hosszú, két győzelem nélküli évnek vetett véget, mivel a 2022-es szezon előtt Misanóban 2019-ben aratta utolsó diadalát. Fernández az egyetlen Moto2-es versenyző Pol Espargaró 2012-es győzelme óta, aki a pole pozícióból tudott nyerni Silverstone-ban.

Aleix Espargaró törött sarokkal versenyzett Silverstone-ban

0

A gyorsasági motorsport egyetemes közössége egy emberként szisszent fel, amikor látták Aleix Espargaró brutális highside-ját a Silverstone-ban rendezett Brit Nagydíj negyedik szabadedzésén.

A versenyzőt ezután a pálya orvosi központjában megvizsgálták, és megkapta az engedélyt a hétvége folytatására, de így is szinte kész csoda volt, hogy ezután még az időmérő edzésen és a versenyen is részt tudott venni. A futamon a kilencedik helyen ért célba – de csak négy másodpercre maradt el a futamgyőztes Francesco Bagnaiától.

A katalán versenyzőn azonban hétfőn további vizsgálatokat végeztek el MotoGP „nemhivatalos” kórházának számító barcelonai Dexeus Egyetemi Kórházban, ahol megállapították hogy a jobb sarokcsontja eltört.
A sérülés nem igényel sebészeti beavatkozást, de Aleixnek hét napig pihentetnie kell a lábát, valamint mankót kell használnia. A cél számára egyértelmű: a jövő hétvégi Osztrák Nagydíjig a lehető legjobb egészségi állapotba kerülni.

Suzuka 8H – ami a verseny mögött van

Tegnap lezajlott a 2022-es Suzukai 8 órás viadal. A győzelmet a direkt erre a versenyre létrehozott Team HRC alakulat szerezte meg, megelőzve a szintén erre a viadalra szánt Kawasaki Racing Team Suzuka 8H istállót, valamint az Endurance VB rendszeres indulóját, egyben címvédő világbajnokát, a Yoshimura SERT Suzukit.

De most nem is magára a vesenyre koncentrálnánk: nézzük meg azokat a dolgokat és pillanatokat, amik nem képezték a versenybeszámoló részét, de mindenképp érdemes megemlíteni őket.

Életképek a futamról – és azon kívülről

Kezdésnek íme egy összefoglaló videó:

A nézőknek kedveskedik egy kiállítás, ahol a korábbi győztes motorokat lehet megtekinteni:

Ez a boxutcai videó megmutatja a japán verseny sava-borsát. Van itt minden: poénkodás, cukiság, valamint csinos hostesshölgyek, akik hol népviseletet, hol miniszoknyát viselnek.

A futam előtt volt egy motoros felvonulás a pályán, ahol a biztonsági autó, egy Honda NSX is körözött a kétkerekűekkel:

A rajt előtti pillanatok:

A Suzuki számára nem indult jól a Suzukai 8 órás, mivel először Xavier Simeont, majd Sylvain Guintolit kényszerültek nélkülözni, majd az időmérőn is csak a 22. rajthelyet szerezték meg – ám végül mégis felállhattak a dobogóra. Ebben az is nagy szerepet játszott, hogy Gregg Black első osztályú rajtot mutatott be, nagyon sok versenyzőt leelőzve:

Mivel nagy a hőség, a versenyzők jeges fürdőt vesznek – ez lehűti a testüket, valamint a vérkeringést és az izomregenerálódást is segíti.

A teleizzadt bőrruhát pedig szárítóra teszik:

Aki olvasta a nevezési listát (kattintás után letöltés indul), az láthatta, hogy számos korábbi japán Grand Prix – és Superbike VB versenyző is elindult a viadalon. Az egyik volt közülük az 1997-ben 500-as VB bronzérmes Nobuatsu Aoki, akinek ez volt az utolsó versenye: a már 50 éves versenyző 2009-ben megnyerte a Suzukai 8 órást, azonban bejelentette, hogy az idei viadal után végleg szögre akasztja a bukósisakot. Az utolsó menete után előtörtek az érzelmek a boxban:

De ő a futamot megelőzően külön is elköszönt a közönségtől:

Az ő csapata, a Teramoto J-Trip Racing az összetett 18., a Superstock kategória 4. helyén zárta a versenyt.

A befutót szándékosan napnyugta utánra lövik be. A verseny nagy része nappal zajlik, de az utolsó órában már lemegy a nap, a befutó pedig már szürkületben történik. A célegyenesben a lelátón helyet foglaló nézők a kedvenc márkájuknak megfelelő színű lámpásokat kapnak:

Nemcsak a gyári csapatoké a világ – a privát suzukis S-Pulse Dream Racing így örült az összetett negyedik helynek:

A verseny stratégiai fontosságú hozzávalói: tankolóberendezés, ruhaszárító, gumikacsa.

Reméljük, ezek a képek segítenek az olvasóknak átérezni a legendás japán verseny, a Suzukai 8 órás hangulatát.

A világbajnokság állása a Suzukai 8 órás után

A Yoshimura SERT csapat nemcsak megőrizte, de növelte is az előnyét a pontversenyben ezzel a harmadik hellyel, az ezúttal tizedikként záró F.C.C. TSR Hondával szemben. A YART Yamaha lényegében elbúcsúzhat a bajnoki címtől, ahogyan a Suzukában nem induló TATI Beringer Racing is.
A Team HRC ezzel a győzelmével feljött a tabella 9. helyére – ám ők nem fognak a szezonzáró Bol d’Oron részt venni, így Kovács Bálint csapata, a jelenleg 10. helyezett Wójcik Racing Team előreléphet.

Szerkesztői megjegyzés: a Suzukai 8 órás helyzete kicsit hasonlít az 1950-es évekre, amikor az Indianapolis-i 500 mérföldes futam beleszámított a Forma 1-es világbajnokságba. Az európai versenyzők nem igazán utaztak el Amerikába, ahogyan az amerikai versenyzők sem indultak el az európai nagydíjakon. Itt is kicsit hasonló a helyzet: a VB állandó szereplői közül csak a legtehetősebbek engedhetik meg maguknak, hogy elinduljanak Suzukában – a japán csapatok jelentős részét meg nem igazán érdekli a világbajnokság, őket csak ez a futam vonzza (no meg náluk is jelentős anyagi kiadással járna az európai turné).

Íme az EWC géposztály bajnokságának első tíz helyezettje:

1 Yoshimura SERT Motul JPN SUZUKI 127
2 F.C.C. TSR Honda France JPN HONDA 104
3 YART Yamaha Official AUT YAMAHA 93
4 TATI Beringer Racing FRA KAWASAKI 75
5 BMW Motorrad WET BEL BMW 64
6 Team Bolliger SWI KAWASAKI 56
7 Team LRP Poland POL BMW 42
8 Viltais Racing Igol FRA YAMAHA 38
9 Team HRC JPN HONDA 35
10 Wójcik Racing Team POL YAMAHA 33

 

A következő futam

A kövektkező Endurance VB viadal egyben a 2022-es bajnokság zárófutama is lesz, amely egy igazi gyöngyszem: szeptember 17-18-án, a Paul Ricard versenypályán rendezik a 24 órás motorversenyek legpatinásabbikát, az idén 100 éves múltra visszatekintő Bol D’Ort. Ezen hazánk fia, Kovács Bálint is részt fog venni:

Rea: Nem sikerült, de nagyon büszke vagyok mindenkire

Jonathan Rea bukása az idei suzukai nyolcórás versenyen nem volt döntő a Honda elleni vereség szempontjából, de Kawasaki csapattársai, Alex Lowes és Leon Haslam hibátlanul teljesítettek.

Bár a suzukai nyolcórás verseny az Endurance Világbajnokság része, és hosszútávú versenynek számít, valójában egy különösen hosszú sprintversenyről van szó.

A Kawasaki címvédőként indult az idei versenyen, a Superbike-világbajnokságból Jonathan Rea és Alex Lowes, valamint a BSB-ből Leon Haslam, papíron a legerősebb trióval rendelkeztek. A múlt hétvégi 43. versenyen azonban a Honda győzött, a Kawasaki pedig egy körrel lemaradva a második lett.

„Nem könnyű egy szezonban két célt követni – a Superbike-világbajnokságot és a suzukai nyolcórás versenyt. Erős ellenfeleink voltak, és mindent megtettünk” – mondta csalódottan a rekordvilágbajnok.

„Nem sikerült, de nagyon büszke vagyok a csapattársaimra és mindenki másra a kemény munkájukért. Keserű a második hely, de azt hiszem, azzal a tudattal repülhetünk haza, hogy mindent beleadtunk.”

„Köszönjük a Kawasakinak és minden szponzorunknak, hogy ezt lehetővé tették. Minden bizonnyal visszatérünk, és megpróbálunk még jobb teljesítményt nyújtani.”

Quartararo: Ez egy rémálom volt

0

Maga a hosszú körös büntetés nem került olyan sok időbe Fabio Quartararo számára Silverstone-ban, de a túlmelegedett hátsó gumi problémát okozott a franciának.

Fabio Quartararo jól kezdte a brit futamot, és a második helyen állt Johann Zarco mögött, amikor a negyedik körben a 14-es kanyarban ráfordult a büntető ívre. A tavalyi győztes eközben csak egy jó másodpercet veszített. A nagyobb baj: három helyet esett vissza, Rins, Miller és a későbbi győztes Bagnaia mögé.

„Azt hittem, hogy a hosszú körös büntetés sokkal többe fog kerülni, de nem volt olyan rossz” – mesélte Quartararo.

„Annyira rossz volt a hátsó gumi és az, hogy a többi versenyző mögött nem tudunk motorozni. Ez egy rémálom. Egy motor még rendben van, de amint több van, a hátsó gumiabroncs nagyon felmelegszik, és veszít a teljesítményéből. Teljesen másképp motorozunk, mint a többiek, és az előzés rémálom számunkra.”

Ennek eredményeképpen a Yamaha sztárja ezután egészen a 8. helyig esett vissza, és éppen csak sikerült maga mögött tartania címvédő riválisát, Aleix Espargarót. Részben a közepes méretű hátsó gumiabroncs kiválasztása volt a felelős ezért.

„Ez a mi döntésünk volt, nem próbáltuk ki a kemény hátsó gumit” – ismerte el „El Diablo”. „Elkövettük ezt a hibát. Ez volt a probléma, és ilyen körülmények között szuper fontos volt, hogy ezt a gumit használjuk.”

Vajon a hosszú körös büntetés nélkül a világbajnoki éllovas a közepesen kemény gumival is előrébb végzett volna?

„Igen, azt hiszem. Mert a mi problémánk nem a távolság volt. A végén másfél másodpercet vesztettünk, de nem volt rossz. Ha csak egy motor mögött lettem volna, és 1,5 másodpercet veszítettem volna, akkor nem lett volna baj. Amikor több versenytársam mögött vagyunk, a hátsó gumim nagyon felmelegszik, veszítünk a teljesítményünkből, és a gumiabroncs tönkremegy. Jobb lett volna a kemény keverékkel – de a verseny után mindig bölcsebb az ember.”

„Az első gumival minden rendben volt. Általában utálom a nagyon lágy gumit, de ezen a pályán jól működött” – biztosította Quartararo.

„Ha megnézzük az elmúlt két versenyt, majdnem két futamot is elvesztettünk. Természetesen Peccót látom esélyesnek inkább a bajnoki címért folytatott küzdelemben. Ehhez hozzá kell szoknunk. Sokkal több tapasztalatuk van.”

„Pénteken mindig gyorsak vagyunk, mert a motorunk nagyon-nagyon hasonlít a tavalyihoz. A ducatisok az első nap egy kicsit lassabbak, de később sokkal gyorsabbak nálunk.”

Ismertették a MotoGP 2023-as előszezoni tesztnaptárát

0

Bár csak nemrég kezdődött meg a MotoGP 2022-es szezonjának második fele, az FIM és Dorna a Brit Nagydíjat követő napon ismertette a 2023-as évad előszezoni tesztjeinek időpontjait.

A múlt héten jelentették be, hogy 2006 után először nem Katarban kezdődik az évad, hanem a portugáliai Portimao fog otthont adni a szezonnyitánynak. Ezek fényében nem meglepő, hogy ott is fog tesztelni a mezőny, bár a felkészülést nem ott kezdik majd. Idén Sepang és Mandalika, jövőre pedig Sepang és Portimao lesz a királykategória előszezoni tesztjeinek helyszíne – a középső és legkisebb géposztály csak Portimaoban készül majd fel.

Először februárban Malajziában lesz egy háromnapos shakedown-teszt az újoncoknak és a gyári tesztversenyzőknek, majd azt követi egy háromnapos teszt a mezőny számára. Ezután egy hónappal pedig Portimaoban lesz egy kétnapos teszt március 11. és 12. között.

Egy héttel később pedig a Moto2 és Moto3 géposztály számára lesz egy háromnapos teszt – majd az azt követő hétvégén pedig már a szezonnyitó futam következik.

2023-as előszezoni tesztnaptár:

Shakedown teszt MotoGP Sepang Február 05-07.
Sepang teszt MotoGP Sepang Február 10-12.
Portimao teszt MotoGP Portimao Március 11-12.
Portimao teszt Moto2-3 Portimao Március 17-19.

Rins: Normális esetben jól tudjuk kezelni a gumikat

0

A Suzuki versenyzője, Álex Rins hiába vágyott a szezon első győzelmére, a gumik keresztül húzták számításait.

A háromszoros MotoGP-győztes Rins igazi hullámvölgyeket élt át a nyári szünet után Silverstone-ban. A spanyol a 11. helyről, lenyűgözően kezdte a szezon tizenkettedik fordulóját, és néhány körrel a rajt után már az élmezőnyben húzta a gázt.

Az első három helyért folytatott harcban a 26 éves versenyző tisztában volt kvalitásaival, még akkor is, ha ez őt magát „meglepte”, mint bevallotta. Rins a 6. körben még a vezetést is átvette a Ducati gyári versenyzőjével, Millerrel szemben, de a 12. körben a 20-ból a Ducati javára és a Suzuki ellen fordult a kocka.

„Amikor átvettem a vezetést Millertől, már gondjaim voltak a hátsó gumival és a tapadással is. A hátsó kerék gyakrabban pörgött ki, így óvatosabban kellett vezetnem, és az utolsó körökben is csak 2:01-es időt sikerült elérnem” – összegzett Rins.

„Miután megelőztem Peccót, apró hibákat vétettem, és csak 2:00,2 és 2:00,4 közötti időket mentem. Ekkor már nagyon szenvedtem, és pánikba is estem, mert a gumik nagyon elkoptak.”

Rins láthatóan csalódottan magyarázta, hogy „nem tudta tartani a tempót”. A szokatlanul magas gumikopást „a csapattal és a Michelinnel együtt” fogja megvizsgálni, mert hangsúlyozta: „Normális esetben a verseny végéig jól tudjuk kezelni a gumikat.”

Mir: Tudom, mi okozta a bukásomat

0

Joan Mir számára a brit futam a 15. körig ígéretesnek tűnt. A Suzuki versenyzője nyolcadik volt, de a túl magas gumihőmérséklet miatt bukott.

Míg csapattársa, Álex Rins a gumik kopásával küzdött, és kénytelen volt elengedni a szezon lehetséges első győzelmét, addig Mir az első gumi túl magas hőmérséklete miatt elvesztette a tapadást, és elesett.

Mir kijelentette, hogy a bukás nem vezetési hiba miatt következett be:

„Vasárnap melegebb volt a hőmérséklet, mint pénteken és szombaton. A bolyban való motorozás és a túl magas abroncsnyomás miatt az első kerék valószínűleg jobban felmelegedett, mint vártam. Már fékezéskor is kevesebb stabilitásom volt, ezért buktam végül.”

„Nagyon nehéz volt lehűteni a gumit, pedig Silverstone-ban a pálya szélessége miatt ezt megteheted. Azonban mikor három-négy versenyző mögött vagy, akkor érzed a magas hőmérsékletet az első gumikon. Valószínűleg a guminyomást illetően is rossz információkkal rendelkeztünk, mert a verseny napján melegebb volt, mint pénteken és szombaton” – hangsúlyozta a 24 éves mallorcai.

Ennek ellenére mind ő, mind Suzuki pozitív következtetést tudott levonni:

„Indítóeszköz nélkül indultam, mert az első kanyar itt nagyon közel van, és jól rajtoltam. Aleix Espargaró és Enea Bastianini gyors volt, de Quartararo mögött tudtam tartani a lépést az élmezőnnyel. Azt viszont, hogy a nyolcadik helynél jobban végeztem volna-e, azt nem tudom megmondani.”