Ana Carrasco számára nehéznek bizonyul a Moto3-ba való visszatérés. A 2018-as Supersport 300 világbajnok nem bánta meg alapvetően a döntését.
Hét győzelmével Ana Carrasco a legeredményesebb versenyző Jeffrey Buis és Marc García mellett a Supersport Világbajnokság 300-as sorozatában; mindhárman megnyerték a 2017-ben bevezetett junior sorozatot. García 2017-ben, Carrasco 2018-ban és Buis 2020-ban.
Míg a spanyol és a holland idén a sorozatgyártású világbajnokság intermediate kategóriájában versenyez, addig a 25 éves versenyző öt év után visszatért a Moto3-ba.
„Nehéz döntés volt, mert a Superbike volt az otthonom az elmúlt években, és ott éltem át pályafutásom és életem legszebb pillanatait”– jelentette ki Carrasco.
„Mindig is úgy éreztem, hogy motorosként és emberként is nagyra értékelnek. Az igazság az, hogy amikor annyira jól érzed magad egy helyen, nagyon nehéz a váltás mellett dönteni. Végső soron azonban minden versenyző pályafutása rövid, és meg kell próbálnod a legtöbbet kihozni az utadba kerülő lehetőségekből. Nekem így alakult, és bár nehéz volt, örülök a döntésnek.”
A Honda helyzete a MotoGP-ben továbbra is ugyanolyan katasztrofális, mint a nyári szünet előtt. A brit forduló újabb tortúra volt a bajnokság legsikeresebb márkája számára.
Az edzéseken nem született első helyezés, a kvalifikáció nagyon rosszul sikerült, Álex Márquez a 17. helyről indult. A vasárnapi futamon Takaaki Nakagami 13. lett, 13,706 másodperccel lemaradva a győztes Bagnaia mögött, Pol Espargaró pedig a 14. helyen végzett. Álex Márquez a 17., a tesztpilóta Stefan Bradl pedig a 19. lett. Marc Márquez és a technikai megoldások nélkül nagyon mélynek tűnik a gödör.
A világbajnokságban a Honda utolsó helyen áll, 22 ponttal lemaradva az utolsó előtti (Suzuki) és 183 ponttal az első (Ducati) mögött. A csapatok bajnokságában pedig a Repsol Honda a kilencedik helyen áll (a 12-ből) 138 ponttal lemaradva az Aprilia mögött.
Alberto Puig, a Repsol Honda menedzsere a HRC honlapján a szokásos összefoglalót készítette a nagydíjról. Íme, az ő véleménye.
„A nyári szünet után javulást vártunk a motoron, de sajnos Silverstone-ban nem láttunk semmit az eredményekben.”
„Ismét egy sikertelen hétvége volt számunkra. Még mindig nem tudtunk megszabadulni a problémáinktól, és ez kihat a teljesítményünkre és korlátozza a versenyzőink lehetőségeit. Továbbra is keressük a megoldást, amelyek segítségével visszatérhetünk a normális kerékvágásba, és a megszokott módon teljesíthetünk.”
A szombati kvalifikáción nagy a lemaradás a többi motorhoz képest, ez nehezíti a futamokat? Hol van a legnagyobb probléma?
„Ha ebben a bajnokságban a rajtrács ötödik vagy hatodik sorából indulsz, nagyon kevés az esélyed egy jó versenyre, mert az elején sok időt veszítesz. Nem tudsz előzni, és ezért ha nem teljesítesz a kvalifikáción, nem tudsz jó rajtpozíciót szerezni, és minden nehéz. Tehát végső soron minden ennek a következménye. Nyilvánvaló, hogy szombaton javítanunk kell.”
Pol Espargaró öt másodperccel gyorsabb volt, mint tavaly, és a verseny második részében a tempója közel volt az élmezőnyhöz. Ez az egyetlen pozitívum a brit futamot illetően?
„Nem mondanám, hogy ez pozitív. Úgy gondolom, hogy szombaton még meg kell találnunk a módját, hogy javítsunk, hogy ne ilyen messziről kezdjük a futamokat. Akkor talán több lehetőségünk lesz, de ez bonyolult.”
2012 óta egyetlen Moto2-es versenyzőnek sem sikerült pole pozícióból nyernie Silverstone-ban. Augusto Fernández megszakította ezt a sorozatot, és zsinórban harmadik győzelmével átvette a vezetést a világbajnokságban.
„Kemény verseny volt, gyakran kellett spontán cselekednem.” – kezdte a spanyol.
„A pálya állapota és a többi versenyző tempója folyamatosan változott. Rájöttem, hogy erősebb vagyok, mint az előttem lévő versenyzők, és úgy döntöttem, hogy támadást indítok.”
Négy körrel a kockás zászló leintése előtt a spanyol egy másodpercre zárkózott fel honfitársához, Lópezhez képest. Fernández azonban az utolsó körig várt a támadással.
„Kivártam a megfelelő pillanatot, hogy megragadjam az első helyet” – magyarázta taktikáját.
A célban Fernández és López között mindössze 0,070 másodperc volt a különbség. A Kalex versenyzőjének Sachsenring és Assen után ez volt zsinórban a harmadik győzelme, és ebben a szezonban már négyszer állt a dobogó legfelső fokán.
A madridi születésű Moto2-es sztár hosszú, két győzelem nélküli évnek vetett véget, mivel a 2022-es szezon előtt Misanóban 2019-ben aratta utolsó diadalát. Fernández az egyetlen Moto2-es versenyző Pol Espargaró 2012-es győzelme óta, aki a pole pozícióból tudott nyerni Silverstone-ban.
A gyorsasági motorsport egyetemes közössége egy emberként szisszent fel, amikor látták Aleix Espargaró brutális highside-ját a Silverstone-ban rendezett Brit Nagydíj negyedik szabadedzésén.
A versenyzőt ezután a pálya orvosi központjában megvizsgálták, és megkapta az engedélyt a hétvége folytatására, de így is szinte kész csoda volt, hogy ezután még az időmérő edzésen és a versenyen is részt tudott venni. A futamon a kilencedik helyen ért célba – de csak négy másodpercre maradt el a futamgyőztes Francesco Bagnaiától.
A katalán versenyzőn azonban hétfőn további vizsgálatokat végeztek el MotoGP „nemhivatalos” kórházának számító barcelonai Dexeus Egyetemi Kórházban, ahol megállapították hogy a jobb sarokcsontja eltört.
A sérülés nem igényel sebészeti beavatkozást, de Aleixnek hét napig pihentetnie kell a lábát, valamint mankót kell használnia. A cél számára egyértelmű: a jövő hétvégi Osztrák Nagydíjig a lehető legjobb egészségi állapotba kerülni.
Tegnap lezajlott a 2022-es Suzukai 8 órás viadal. A győzelmet a direkt erre a versenyre létrehozott Team HRC alakulat szerezte meg, megelőzve a szintén erre a viadalra szánt Kawasaki Racing Team Suzuka 8H istállót, valamint az Endurance VB rendszeres indulóját, egyben címvédő világbajnokát, a Yoshimura SERT Suzukit.
De most nem is magára a vesenyre koncentrálnánk: nézzük meg azokat a dolgokat és pillanatokat, amik nem képezték a versenybeszámoló részét, de mindenképp érdemes megemlíteni őket.
Életképek a futamról – és azon kívülről
Kezdésnek íme egy összefoglaló videó:
A nézőknek kedveskedik egy kiállítás, ahol a korábbi győztes motorokat lehet megtekinteni:
Ez a boxutcai videó megmutatja a japán verseny sava-borsát. Van itt minden: poénkodás, cukiság, valamint csinos hostesshölgyek, akik hol népviseletet, hol miniszoknyát viselnek.
A Suzuki számára nem indult jól a Suzukai 8 órás, mivel először Xavier Simeont, majd Sylvain Guintolit kényszerültek nélkülözni, majd az időmérőn is csak a 22. rajthelyet szerezték meg – ám végül mégis felállhattak a dobogóra. Ebben az is nagy szerepet játszott, hogy Gregg Black első osztályú rajtot mutatott be, nagyon sok versenyzőt leelőzve:
Aki olvasta a nevezési listát (kattintás után letöltés indul), az láthatta, hogy számos korábbi japán Grand Prix – és Superbike VB versenyző is elindult a viadalon. Az egyik volt közülük az 1997-ben 500-as VB bronzérmesNobuatsu Aoki, akinek ez volt az utolsó versenye: a már 50 éves versenyző 2009-ben megnyerte a Suzukai 8 órást, azonban bejelentette, hogy az idei viadal után végleg szögre akasztja a bukósisakot. Az utolsó menete után előtörtek az érzelmek a boxban:
De ő a futamot megelőzően külön is elköszönt a közönségtől:
Az ő csapata, a Teramoto J-Trip Racing az összetett 18., a Superstock kategória 4. helyén zárta a versenyt.
A befutót szándékosan napnyugta utánra lövik be. A verseny nagy része nappal zajlik, de az utolsó órában már lemegy a nap, a befutó pedig már szürkületben történik. A célegyenesben a lelátón helyet foglaló nézők a kedvenc márkájuknak megfelelő színű lámpásokat kapnak:
Reméljük, ezek a képek segítenek az olvasóknak átérezni a legendás japán verseny, a Suzukai 8 órás hangulatát.
A világbajnokság állása a Suzukai 8 órás után
A Yoshimura SERT csapat nemcsak megőrizte, de növelte is az előnyét a pontversenyben ezzel a harmadik hellyel, az ezúttal tizedikként záró F.C.C. TSR Hondával szemben. A YART Yamaha lényegében elbúcsúzhat a bajnoki címtől, ahogyan a Suzukában nem induló TATI Beringer Racing is.
A Team HRC ezzel a győzelmével feljött a tabella 9. helyére – ám ők nem fognak a szezonzáró Bol d’Oron részt venni, így Kovács Bálint csapata, a jelenleg 10. helyezett Wójcik Racing Team előreléphet.
Szerkesztői megjegyzés: a Suzukai 8 órás helyzete kicsit hasonlít az 1950-es évekre, amikor az Indianapolis-i 500 mérföldes futam beleszámított a Forma 1-es világbajnokságba. Az európai versenyzők nem igazán utaztak el Amerikába, ahogyan az amerikai versenyzők sem indultak el az európai nagydíjakon. Itt is kicsit hasonló a helyzet: a VB állandó szereplői közül csak a legtehetősebbek engedhetik meg maguknak, hogy elinduljanak Suzukában – a japán csapatok jelentős részét meg nem igazán érdekli a világbajnokság, őket csak ez a futam vonzza (no meg náluk is jelentős anyagi kiadással járna az európai turné).
Íme az EWC géposztály bajnokságának első tíz helyezettje:
1
Yoshimura SERT Motul
JPN
SUZUKI
127
2
F.C.C. TSR Honda France
JPN
HONDA
104
3
YART Yamaha Official
AUT
YAMAHA
93
4
TATI Beringer Racing
FRA
KAWASAKI
75
5
BMW Motorrad WET
BEL
BMW
64
6
Team Bolliger
SWI
KAWASAKI
56
7
Team LRP Poland
POL
BMW
42
8
Viltais Racing Igol
FRA
YAMAHA
38
9
Team HRC
JPN
HONDA
35
10
Wójcik Racing Team
POL
YAMAHA
33
A következő futam
A kövektkező Endurance VB viadal egyben a 2022-es bajnokság zárófutama is lesz, amely egy igazi gyöngyszem: szeptember 17-18-án, a Paul Ricard versenypályán rendezik a 24 órás motorversenyek legpatinásabbikát, az idén 100 éves múltra visszatekintő Bol D’Ort. Ezen hazánk fia, Kovács Bálint is részt fog venni:
Jonathan Rea bukása az idei suzukai nyolcórás versenyen nem volt döntő a Honda elleni vereség szempontjából, de Kawasaki csapattársai, Alex Lowes és Leon Haslam hibátlanul teljesítettek.
Bár a suzukai nyolcórás verseny az Endurance Világbajnokság része, és hosszútávú versenynek számít, valójában egy különösen hosszú sprintversenyről van szó.
A Kawasaki címvédőként indult az idei versenyen, a Superbike-világbajnokságból Jonathan Rea és Alex Lowes, valamint a BSB-ből Leon Haslam, papíron a legerősebb trióval rendelkeztek. A múlt hétvégi 43. versenyen azonban a Honda győzött, a Kawasaki pedig egy körrel lemaradva a második lett.
„Nem könnyű egy szezonban két célt követni – a Superbike-világbajnokságot és a suzukai nyolcórás versenyt. Erős ellenfeleink voltak, és mindent megtettünk” – mondta csalódottan a rekordvilágbajnok.
„Nem sikerült, de nagyon büszke vagyok a csapattársaimra és mindenki másra a kemény munkájukért. Keserű a második hely, de azt hiszem, azzal a tudattal repülhetünk haza, hogy mindent beleadtunk.”
„Köszönjük a Kawasakinak és minden szponzorunknak, hogy ezt lehetővé tették. Minden bizonnyal visszatérünk, és megpróbálunk még jobb teljesítményt nyújtani.”
Maga a hosszú körös büntetés nem került olyan sok időbe Fabio Quartararo számára Silverstone-ban, de a túlmelegedett hátsó gumi problémát okozott a franciának.
Fabio Quartararo jól kezdte a brit futamot, és a második helyen állt Johann Zarco mögött, amikor a negyedik körben a 14-es kanyarban ráfordult a büntető ívre. A tavalyi győztes eközben csak egy jó másodpercet veszített. A nagyobb baj: három helyet esett vissza, Rins, Miller és a későbbi győztes Bagnaia mögé.
„Azt hittem, hogy a hosszú körös büntetés sokkal többe fog kerülni, de nem volt olyan rossz” – mesélte Quartararo.
„Annyira rossz volt a hátsó gumi és az, hogy a többi versenyző mögött nem tudunk motorozni. Ez egy rémálom. Egy motor még rendben van, de amint több van, a hátsó gumiabroncs nagyon felmelegszik, és veszít a teljesítményéből. Teljesen másképp motorozunk, mint a többiek, és az előzés rémálom számunkra.”
Ennek eredményeképpen a Yamaha sztárja ezután egészen a 8. helyig esett vissza, és éppen csak sikerült maga mögött tartania címvédő riválisát, Aleix Espargarót. Részben a közepes méretű hátsó gumiabroncs kiválasztása volt a felelős ezért.
„Ez a mi döntésünk volt, nem próbáltuk ki a kemény hátsó gumit” – ismerte el „El Diablo”. „Elkövettük ezt a hibát. Ez volt a probléma, és ilyen körülmények között szuper fontos volt, hogy ezt a gumit használjuk.”
Vajon a hosszú körös büntetés nélkül a világbajnoki éllovas a közepesen kemény gumival is előrébb végzett volna?
„Igen, azt hiszem. Mert a mi problémánk nem a távolság volt. A végén másfél másodpercet vesztettünk, de nem volt rossz. Ha csak egy motor mögött lettem volna, és 1,5 másodpercet veszítettem volna, akkor nem lett volna baj. Amikor több versenytársam mögött vagyunk, a hátsó gumim nagyon felmelegszik, veszítünk a teljesítményünkből, és a gumiabroncs tönkremegy. Jobb lett volna a kemény keverékkel – de a verseny után mindig bölcsebb az ember.”
„Az első gumival minden rendben volt. Általában utálom a nagyon lágy gumit, de ezen a pályán jól működött” – biztosította Quartararo.
„Ha megnézzük az elmúlt két versenyt, majdnem két futamot is elvesztettünk. Természetesen Peccót látom esélyesnek inkább a bajnoki címért folytatott küzdelemben. Ehhez hozzá kell szoknunk. Sokkal több tapasztalatuk van.”
„Pénteken mindig gyorsak vagyunk, mert a motorunk nagyon-nagyon hasonlít a tavalyihoz. A ducatisok az első nap egy kicsit lassabbak, de később sokkal gyorsabbak nálunk.”
Bár csak nemrég kezdődött meg a MotoGP 2022-es szezonjának második fele, az FIM és Dorna a Brit Nagydíjat követő napon ismertette a 2023-as évad előszezoni tesztjeinek időpontjait.
A múlt héten jelentették be, hogy 2006 után először nem Katarban kezdődik az évad, hanem a portugáliai Portimao fog otthont adni a szezonnyitánynak. Ezek fényében nem meglepő, hogy ott is fog tesztelni a mezőny, bár a felkészülést nem ott kezdik majd. Idén Sepang és Mandalika, jövőre pedig Sepang és Portimao lesz a királykategória előszezoni tesztjeinek helyszíne – a középső és legkisebb géposztály csak Portimaoban készül majd fel.
Először februárban Malajziában lesz egy háromnapos shakedown-teszt az újoncoknak és a gyári tesztversenyzőknek, majd azt követi egy háromnapos teszt a mezőny számára. Ezután egy hónappal pedig Portimaoban lesz egy kétnapos teszt március 11. és 12. között.
Egy héttel később pedig a Moto2 és Moto3 géposztály számára lesz egy háromnapos teszt – majd az azt követő hétvégén pedig már a szezonnyitó futam következik.
A Suzuki versenyzője, Álex Rins hiába vágyott a szezon első győzelmére, a gumik keresztül húzták számításait.
A háromszoros MotoGP-győztes Rins igazi hullámvölgyeket élt át a nyári szünet után Silverstone-ban. A spanyol a 11. helyről, lenyűgözően kezdte a szezon tizenkettedik fordulóját, és néhány körrel a rajt után már az élmezőnyben húzta a gázt.
Az első három helyért folytatott harcban a 26 éves versenyző tisztában volt kvalitásaival, még akkor is, ha ez őt magát „meglepte”, mint bevallotta. Rins a 6. körben még a vezetést is átvette a Ducati gyári versenyzőjével, Millerrel szemben, de a 12. körben a 20-ból a Ducati javára és a Suzuki ellen fordult a kocka.
„Amikor átvettem a vezetést Millertől, már gondjaim voltak a hátsó gumival és a tapadással is. A hátsó kerék gyakrabban pörgött ki, így óvatosabban kellett vezetnem, és az utolsó körökben is csak 2:01-es időt sikerült elérnem” – összegzett Rins.
„Miután megelőztem Peccót, apró hibákat vétettem, és csak 2:00,2 és 2:00,4 közötti időket mentem. Ekkor már nagyon szenvedtem, és pánikba is estem, mert a gumik nagyon elkoptak.”
Rins láthatóan csalódottan magyarázta, hogy „nem tudta tartani a tempót”. A szokatlanul magas gumikopást „a csapattal és a Michelinnel együtt” fogja megvizsgálni, mert hangsúlyozta: „Normális esetben a verseny végéig jól tudjuk kezelni a gumikat.”
Joan Mir számára a brit futam a 15. körig ígéretesnek tűnt. A Suzuki versenyzője nyolcadik volt, de a túl magas gumihőmérséklet miatt bukott.
Míg csapattársa, Álex Rins a gumik kopásával küzdött, és kénytelen volt elengedni a szezon lehetséges első győzelmét, addig Mir az első gumi túl magas hőmérséklete miatt elvesztette a tapadást, és elesett.
Mir kijelentette, hogy a bukás nem vezetési hiba miatt következett be:
„Vasárnap melegebb volt a hőmérséklet, mint pénteken és szombaton. A bolyban való motorozás és a túl magas abroncsnyomás miatt az első kerék valószínűleg jobban felmelegedett, mint vártam. Már fékezéskor is kevesebb stabilitásom volt, ezért buktam végül.”
„Nagyon nehéz volt lehűteni a gumit, pedig Silverstone-ban a pálya szélessége miatt ezt megteheted. Azonban mikor három-négy versenyző mögött vagy, akkor érzed a magas hőmérsékletet az első gumikon. Valószínűleg a guminyomást illetően is rossz információkkal rendelkeztünk, mert a verseny napján melegebb volt, mint pénteken és szombaton” – hangsúlyozta a 24 éves mallorcai.
Ennek ellenére mind ő, mind Suzuki pozitív következtetést tudott levonni:
„Indítóeszköz nélkül indultam, mert az első kanyar itt nagyon közel van, és jól rajtoltam. Aleix Espargaró és Enea Bastianini gyors volt, de Quartararo mögött tudtam tartani a lépést az élmezőnnyel. Azt viszont, hogy a nyolcadik helynél jobban végeztem volna-e, azt nem tudom megmondani.”