back to top
2025. május 23. 17:05
Kezdőlap Blog Oldal 748

Zarco szerint még mindig nem épp kezesbárány a Ducati

0

Hiába szerzett pole-t és végzett másodikként a Portugál Nagydíjon, Johann Zarco szerint a Ducati még mindig egy nagyon nehezen kezelhető motor.

A téli tesztek alapján egyöntetű vélemény volt, hogy a Ducati a MotoGP-rajtrács legjobb motorja. Az olaszok uralták a teszteket, aztán viszont megérkezett a tényleges szezon. A változtatásokhoz a ducatisok számára a vártnál tovább tart hozzászokni, például kigyorsítani kimondottan nehéz a Desmosedicivel.

A szezonkezdet során Enea Bastianini bizonyult a Ducati legjobbjának, igaz, ő Portugáliában kiesett. Portimaóban Johann Zarcónak jött ki a legjobban a lépés, aki azután, hogy a pole-ból indulhatott, végül második lett a futamon. Ettől viszont szerinte még nem szűntek meg a problémáik Borgo Panigaléban.

Értem azt, hogy miért szoktuk mondani, hogy Európa vízválasztó, és ilyenkor derül ki, ki lehet jó és kinek lehetnek problémái innentől” – gondolkodott el Zarco a mezőny és saját helyzetén. „De most egyszerűen túl sokan vagyunk dobogós helyezésekre. Még saját magamtól sem számíthattam ilyen erős versenyre. Mondjuk azt, hogy én is egyike vagyok ennek a csoportnak, aki a győzelmekre, de minimum a dobogós helyezésekre esélyes lehet. Aki viszont Portimaóban tökéletesen csinált mindent, az Fabio (Quartararo). Ezzel egyébként még nem kaptuk meg az idei képet az európai szezonról. Egyszerűen Fabio ennyire jó volt itt már tavaly is, és ezt megint meg tudta csinálni.

Szép az eredmény, jó az eredmény, de Zarco szerint bőven van még munka a Ducati háza táján. „Néha még mindig nagyon nehéz bánni a Ducatival. De ha erre megtaláljuk egyszer a megoldást – és vagyunk nyolcan – akkor idővel többen lehetünk ott a Ducati motorjain az első helyek valamelyikén.

Második helyének köszönhetően Johann Zarco jelenleg ötödik, 51 szerzett ponttal.

Erőforrás – ki mennyit használt eddig?

0

A MotoGP pilóták számára meghatározott mennyiségű motorblokk áll rendelkezésre, amelyet be kell osztani a teljes szezonra. Ez a darabszám 2022-ben 7 blokk minden versenyzőnek. Egy kivétel van ez alól – az Aprilia versenyzői a koncessziónak köszönhetően 9-cel gazdálkodhatnak. Nagy eséllyel viszont jövőre egyik márkának sem lesz már kedvezménye, hiszen a kiegyenlített mezőnyben szinte bárki odaérhet az elejére, és Aleix Espargaro révén már nekik is van futamgyőzelmük.

Forrás: Repsol Honda

A 21 futamos versenynaptárral számolva tehát átlagosan 3 hétvégét kellene kibírni erőforráscsere nélkül. Ez persze a gyakorlatban nem mindig működik, hiszen 5 futam után már van olyan pilóta, akinél a harmadik blokkot is bevetették. Olyan viszont nem meglepő módon nincs, akinél még a másodikra sem volt szükség. A portugál versenyen viszont többen visszatértek az első motorblokkhoz. A Repsol Honda és a Tech 3 versenyzői mellett a gyári KTM-mel Miguel Oliveira is azzal versenyzett.

Az első pilóta, akinél plombálni kellett a harmadik blokkot, az az idén már kétszeres győztes Enea Bastianini volt. A Gresini Ducatin már az argentin futamon szükség volt rá, 1 héttel később pedig a Ducati pilóták többsége is követte a példáját Austinban. Portimaoban viszont már további 6 pilótánál látták az idejét bevetni a harmadik erőforrást. Közéjük tartozott a későbbi futamgyőztes Fabio Quartararo, csapattársa Morbidelli, a Suzukik, illetve Aleix Espargaro és Bezzecchi is. 8 versenyző egyelőre csak 2 blokkot használt csak el ebben a szezonban, de náluk is csak idő kérdése a következő.

Forrás: Monster Energy Yamaha

16 futam van még hátra a szezonból, erre kell beosztani a meglévő erőforrásokat. Ha a szükség úgy kívánja, természetesen vissza lehet térni a már használtakhoz is, ahogy arra legutóbb is volt példa. A teljesítmény viszont bizonyos mennyiségű kilométer után számottevően csökkenni kezd, tehát nem éri meg a végtelenségig sem nyúzni. A  szabályok komoly megbízhatóságot követelnek, és ez például a Yamahának különösen a 2020-as szezonban fájhatott. A koronavírus miatt rövidített szezonra eleve kevesebb erőforrást engedtek, ráadásul a forró nyitóhétvégéken Jerezben sorra füstöltek el a motorok. Ezeket a blokkokat már később sem lehetett bevetni, így a szezon vége felé idő előtt kifogytak, és Maverick Vinalesnél egy boxutcás rajtot is be kellett vállalni az egyik futamon.

A Twitch is közvetíti a spanyoloknak a jerezi MotoGP-hétvégét

0

Érdekes együttműködés valósul meg a virtuális világban. Ennek jóvoltából a Twitch platformján is látható lesz a jerezi MotoGP-hétvége. De csak Spanyolországban.

A jövő hétvégi Spanyol Nagydíj az utóbbi idők egyik legnézettebb futamának ígérkezik. Az ikonikus Circuito de Jerez – Ángel Nieto területén egyébként is rengeteg nézőre számítanak, emellett viszont egy eddig példátlan módon is közvetítik Spanyolországban a hétvégét. Egy 20 milliós követőszámmal rendelkező streamer, The Grefg Twich-csatornáján!

Örömmel jelentem be, hogy a következő Spanyol Nagydíj a DAZN-nek és a Red Bullnak köszönhetően INGYENESEN lesz elérhető a Twitch csatornámon! Ez az első alkalom a történelemben, hogy ilyesmi megtörténik” – fogalmazott The Grefg. Azt is bejelentette, hogy mindhárom kategória versenyei láthatóak lesznek nála.

A Dorna, a DAZN és a Red Bull úttörő együttműködését Ernest Riveras spanyol kommentátor „bombaként” jellemezte. „A DAZN, a Dorna és a Red Bull nagyon intelligensek voltak. Ez ugyanis óriási rétegek előtt nyithatja meg a show-t.

A különleges közvetítés részleteit The Grefg az elkövetkező napokban hozza majd nyilvánosságra spanyol követői számára. Magyarországon az Aréna4 felületein lesz majd látható a jerezi MotoGP-hétvége.

A MotoGP tabellájának élén pontegyenlőséget figyelhetünk meg Fabio Quartararo és Álex Rins között. Mögöttük Aleix Espargaró lemaradása is csak három pont. A Moto2-ben Celestino Vietti 90 szerzett pontja tetemes előnyre jogosítja fel. A Moto3-ban a nagyokhoz hasonlóan nagyon szoros a csata, Sergio García és Dennis Foggia között mindössze egy pont a különbség.

A Repsol Honda versenyzői bíznak a felzárkózásban Jerezben

0

A Repsol Honda versenyzői a hatodik MotoGP hétvégére készülnek, ahol hazai közönség előtt szeretnének javulást mutatni és jó eredményt elérni.

A két spanyol versenyző egyelőre az idei szezonban összetettben még nem tudott az élmezőnyhöz felzárkózni, jelenleg a tabella 11. és 12. helyén állnak. Mint tudjuk, Marc Márquezt sérülés hátráltatta az évad kezdetén. A portimãói hétvégén testvérével, Alex-szel vívott nagy csatát, ami után végül a hatodik helyen végzett.

Most mindkét repsolos versenyző nagy reményekkel érkezik meg Spanyolországba hazai közönségük elé, hátuk mögött hagyva a portugál hétvégét.

„Boldog vagyok, hogy Jerezbe jöhetek és találkozhatok a spanyol szurkolókkal. Ez egy nagyon különleges pálya, nem csak a történelme miatt, hanem azért is, mert a versenynapon remek hangulat uralkodik” magyarázta a nyolcszoros világbajnok. „A nehéz évek után remélem, a szurkolók visszatérnek és remélem, hogy élvezni fogják.”

„Fontos hétvége lesz számunkra, folyamatosan fejlődnünk kell, hogy közelebb kerüljünk az élmezőnyhöz. Portimão bonyolult hétvége volt számunkra, és remélem, hogy Jerezben minden egy kicsit könnyebb lesz, végigdolgozzuk a hétvégét, hogy vasárnap erősek legyünk” – mondta el a hondás.

Csapattársa, Pol Espargaró is várja a jerezi versenyhétvégét. A spanyol Portugáliában a 9. helyen végzett. Espargaró a futamot a frusztráció leküzdésére szeretné felhasználni, mivel még mindig ugyanazokkal a problémákkal küzd, mint tavaly.

„A legjobb dolog, amit egy nehéz hétvége után tehetsz, hogy rögtön visszatérsz a versenyzéshez” – mondta el Espargaró. „Meg kell értenünk, milyen lesz a teljesítményünk Jerezben, és keményen kell dolgoznunk, hogy javuljunk. Meg akarjuk mutatni a szezon kezdete előtti sebességünket.”

A Honda versenyzője hozzátette: Spanyolországba visszatérni nagyszerű dolog, és remélem, hogy vasárnap is olyan sok néző előtt motorozhatunk, mint korábban, mert ez teszi Jerezt olyan különlegessé. Keményen kell dolgoznunk és meg kell mutatnunk, mire vagyunk képesek. Bízom a csapatomban és a HRC-ben, hogy ki tudjuk bontakoztatni a bennünk rejlő lehetőségeket.”

Egy „kib*szott aligátoron” lett ötödik Assenben Scott Redding

0

Scott Redding egy bravúros ötödik helyet szerzett az asseni Superbike-hétvégén. Ezt viszont nem merné, nem is akarja még tendenciának nevezni.

Kellett hozzá Razgatlıoğlu és Jonathan Rea bukása, de attól még tény: Scott Redding a harmadik asseni futamon ötödikként ért célba. Az angol a nyitóhétvégén még kifejezetten sokat panaszkodott, miután elég nehézkesen indult az élete a BMW motorján. Ahhoz képest ez most egy kiváló eredmény, de a 29 éves motoros szerint ettől sem szabad elragadtatniuk magukat. Ahogy az aragóniai hétvégén látottaktól sem szabad letargiába esniük.

Istenigazából semmi nem változott” – szögezi le Redding. „Ugyanazok voltak a köridők, vagy mondjuk azt, hogy néhány tizeden belül. Nem rajtoltam jobban sem, csak volt egy káosz az elején, amiből jól és szerencsésen jöttem ki. Aztán pedig ott volt Johnny és Toprak ütközése, ami után csak azt akartam, hadd álljak be mögéjük.

Azért Redding megküzdött a BMW-jével, aminek leírásához, nos… egy elég érdekes hasonlatot választott.

Alapvetően egyébként jól éreztem magamat a motoron. Meg tudtam előzni (Michael Ruben) Rinaldit, Alex (Lowes)t… Jó volt, leszámítva azt, hogy 110 százalékon birkóztam a motorommal. Olyan volt, mint egy kib*szott aligátor, vagy nem is tudom, úgy rázkódott végig. Aztán pedig lett egy kis lyuk a hátsó gumi jobb oldalon. Emiatt aztán a végén nem volt már hátsó tapadásom. Onnantól már csak be akartam fejezni, meg is előzött Alex és Bassani. Próbáltam én még védekezni, de nem volt meg hozzá a tapadásom.

Redding szerint nem nagyon lehet mit kiemelni javítandó területként, de ha egyet mégis említene, az az egykörös tempó. „Nagyon messze vagyunk. Igaz, most már jobb a helyzet, mint az első hétvégén volt, de azt hiszem, 2 másodperc körüli időt nyertem a balesetben. Néha jó, néha túl sokat vesztünk. Nincs benne konzisztencia. Pedig ez egy nagy faktor.

Redding ötödik helyének köszönhetően feljött a tabella 12. helyére 19 ponttal.

Hétvégén indul a MotoE: íme a változtatások

0

A hétvégén Jerezben az elektromos motoros világbajnokság, a MotoE is kezdetét veszi. Több változás is életbe fog lépni az idei szezonban az innováció és fejlődés jegyében. Íme a változások!

A motor

2022-ben az Energica Ego Corsa számos motorváltoztatáson esett át, és a motor új invertert is kapott. Ezek a fejlesztések közel 15 kg-os súlycsökkentést eredményeznek, ami az e-mobilitás egyik központi eleme, és az Energica számára a FIM Enel MotoE világbajnokság kezdete óta kulcsfontosságú cél.

Új pályák

Idén először versenyez a GP mezőny, velük együtt pedig az elektromos géposztály is Finnországban a KymiRingen. Az idei évben Mugello is szerepel a MotoE versenynaptárában, ide először látogatnak az elektromos gépek versenyzői.

Az időmérő edzés

Ebben a szezonban a MotoE a MotoGP és a kisebb kategóriák időméréséhez hasonlóan, áttér a Q1-Q2 kvalifikációs formátumban. Korábban az E-Pole-ban a versenyzők egy kvalifikációs kört kaptak. Ezt a kvalifikációs formátumot a MotoE névadó szponzora, az Enel által hozott új töltők teszik lehetővé. Ezek az egységek – amelyeket az Enel X Way, az Enel Group új, teljes egészében az elektromos mobilitásnak szentelt globális üzletága biztosít – egy kerekeken guruló tokba vannak szerelve, gyorsan tölthetők és mozgathatók. A 60 kW teljesítmény leadására képes szerkezetek lehetővé teszik, hogy a Q1-ből továbbjutó motorokat részben feltöltsék, és a Q2-ben újra pályára tudjanak állni.

A Jerezben megrendezett második előszezoni teszten a mezőny egy sikeres Q1-Q2 szimuláción vett részt az új kvalifikációs formátum debütálása előtt. A két szakasz közötti tízperces szünetben a motorok nyolc percig töltődnek, amellyel további két gyors kört megtétele lehetséges. A MotoGP-hez hasonló módon a szabadedzéseken elért összesített idők döntenek a Q2-be közvetlenül bejutókról – a MotoE ez nyolc főt fog jelenteni. A kilencedik vagy ennél rosszabb helyen végzők vesznek részt a Q1-en, ahonnan az első két helyezett megy tovább a Q2-be, így tíz versenyző száll harcba a pole pozícióért.

Sem az első, sem a második szakaszban nem korlátozzák a megtehető körök számát, és a Q1-ből továbbjutó két versenyző további hátsó gumit kap. Minden versenyhétvége 2 futamból áll, melyek rajtrácsa a Q2 és a Q1 eredményei alapján áll össze.

Sebestyén Peti: Pár kör után feladja a vállam

A mai napon az a megtiszteltetés ért, hogy interjút készíthettem hazánk egyik legtehetségesebb motorversenyzőjével, Sebestyén Péterrel.

A HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. sajtótájékoztatót tartott ma Budapesten, ahol 3 nagyszerű pilóta, Talmácsi Gábor, Sebestyén Péter és Görbe Soma is részt vett.

Mint azt bizonyára minden rajongó tudja, Sebestyén Peti vállproblémákkal küzd. Egyelőre nem ismert a kiváltó ok, de mindenképpen hátráltatja a 27 éves pilótát.

Elsősorban ezzel a témával kapcsolatban merültek fel kérdéseim, melyeket természetesen azonnal feltettem neki, amint lehetőségem nyílt rá:

Először is hatalmas megtiszteltetés, hogy találkozhatunk! Mesélj kérlek a válladról, mit lehet tudni?

„Voltaképpen még nem tudok mondani én sem semmit az ügyben, mivel számtalan külföldi orvos is megvizsgált, de konkrét diagnózis még nincs. Nem feltétlen a fájdalom a probléma, hanem inkább az izmokkal van összefüggésben a dolog. Hiába vagyok nagyon gyors egy körön, sajnos a teljes versenytávot nem bírja ki a vállam, pár kör után jelentkeznek a tünetek. A következő futam egy hónap múlva lesz, remélem addigra valamelyest javul a helyzet.”

Felmerült bennem a kérdés, hogy szóba került-e esetleg olyan opció, hogy a problémára tekintettel, áthelyeznék a kuplungot és a váltót az ellenkező oldalra, ezzel megkönnyítve Peti helyzetét.

„Szerencsére tudom kezelni ezeket, szóval nem érzem szükségét. Néhány kör elteltével elfárad a vállam sajnos.”

Görbe Soma sikereit és lehetőségeit elnézve, vajon felmerült benned egy cseppnyi féltékenység? Nem érzed úgy, hogy lassan kiöregszel?

„Természetesen nagyon örülök a sikereinek, nagyszerű versenyző, de én is rendkívül szerencsés vagyok, hogy ilyen nagyszerű csapatnál versenyezhetek, és minden támogatást megkapok. Abszolút nem érzem magam öregnek ehhez a sporthoz, sőt. Szerintem most élem a legnagyszerűbb időszakomat, ami a versenyzést illeti. Tavaly már sikerült bizonyítanom, remélem ez idén is sikerülni fog. Ebben a sportban nincs jelentősége a kornak, ezt Valentino Rossi bebizonyította.”

Végül személyes kedvenceiről kérdeztem, és hogy kit tart leginkább esélyesnek idén a MotoGP-ben?

„Nagyon sajnálom, hogy Bagnaiának idén egyelőre nem jön össze. Nagyon tehetséges pilótának tartom, és úgy vélem, megvan benne a potenciál. Valamiért nem jönnek az eredmények. A másik személyes kedvencem Rins. A tavalyi hullámzó teljesítményét követően igazán bíztató látni, ahogy egyre jobb eredményeket ér el. Úgy vélem, mentálisan a helyére került. Jelentősen visszaveri az eredménytelenség egy versenyző teljesítményét és lelki állapotát. Örülök, hogy kilábalt ebből.”

 

Rins: Senki nem hitt egy ilyen futamban

0

Elképesztő felzárkózást mutatott be Álex Rins Portugáliában, amikor negyedikként ért célba. Bravúr volt ez a javából.

A múlt hétvégi portimaói vizes-száraz Q1-es kvalifikáción elkövetett stratégiai hiba miatt Rins mindössze a 23. helyről vághatott neki a vasárnapi versenyen. Ezt követően viszont már az első kör végén tizenegyedik volt egy elképesztő rajtnak köszönhetően. Rins ezt követően tovább tudott egyre feljebb kapaszkodni, végül negyedikként intették le. Lemaradása végül ráadásul mindössze 3,5 másodperc volt a végül győztes Fabio Quartararo mögött.

Rins jelenleg a tabella második helyén áll, pontegyenlőségben Fabio Quartararóhoz képest. A bravúr után a spanyol érthető módon rendkívül elégedett.

Igen, őszintén szólva jó verseny volt. Kellően elöl tudtunk végezni, sok fontos pontot szereztünk” – összegzett Rins. „Számomra ez egy jó verseny volt. Hittem benne, hogy vissza tudok jönni. Viszont senki más nem hitt egy ilyen eredményben. Mindegy is, a végéig próbálkoztam. Amikor megpróbáltam megelőzni Aleixet, az első gumim viszont nem tapadt már úgy. Jócskán megzuhant a tapadása. Szóval inkább visszasoroltam, és maradtam a negyedik helyen. De ez egy nagyszerű eredmény a bajnokság szempontjából.

Rins már Austinban is egy szép felzárkózást mutatott be. Akkor a hetedik helyről indulva másodiknak jött fel. A suzukis a mostaniból is le tud vonni hasznos tanulságokat.

A végső helyezésem, a hitem, valamint az erőm, amivel odaértem, nagyon jó. Ahogy már korábban is mondtam, nem sokan hittek körülöttem ebben. A leintés után aztán sokan gratuláltak, a WhatsAppom is lángolt. Most már csak azt kell megértenünk, hogy a péntek miért alakult ennyire gyengén.

Rins elmondása szerint kockáztatott az elején, ennek köszönhető a nagy felzárkózás. A tavalyi szezonnal ellentétben ráadásul sokkal kevesebbet bukik. Akkor dobogóra is mindössze egyszer állhatott.

(Azóta) jobban érzem a gumikat. Volt néhány kanyar, mint például a hármas és a nyolcas kanyar, ahol a határon mentem, és éreztem, ahogy az eleje zárul. Éreztem, hol a határ. Tavaly ez nehezebben ment.

Magyar motoros magyar pályán: Talmácsi szerint ez lenne a csúcs

0

Többek között Görbe Somáról, Sebestyén Petiről, valamint az épülő hajdúnánási MotoGP-pályáról is beszélgettünk Talmácsi Gáborral.

2022-ben Sebestyén Peti immár teljes szezont tud futni a Supersport-világbajnokság mezőnyében. Mindezt ráadásul az egyik topcsapatban, az Evan Bros Racing Yamaháján teheti meg. Ugyancsak alakul Görbe Soma karrierje is, aki a JuniorGP-n, illetve a Red Bull Rookies Cup mezőnyében szerepelhet 2022-ben, mindezt ráadásul már a HUMDA támogatásával.

Talmácsi Gábor az ő tevékenységüket a HUMDA igazgatósági tagjaként figyelheti, hasonlóan az épülő hajdúnánási MotoGP-pályán zajló munkálatokhoz. Vele készítettem ma reggel a szervezet sajtótájékoztatóján interjút.

Az, hogy aktív lennék, az túlzás, de versenypályán elég sokat vagyok” – avat be Talmácsi jelenlegi aktivitásaiba a beszélgetés kezdetén. „A BMW Motorrad magyarországi nagykövete vagyok, így egy kiváló motorom van ahhoz, hogy tudjak edzeni és segítsek fiataloknak. Így volt ez tavaly Görbe Soma esetében is, amikor rá kellett kicsit segíteni a szezonjára. Akkor csak egy bajnokságban ment, most azért sokkal komplexebb felkészülése van. Imádok továbbra is motorozni, sőt, autóversenyen is indultam nemrég! Nem célom már a versenyzés, de kellemes kikapcsolódás a sok üzleti teendő mellett.

Talmácsi feladata a HUMDÁ-n belül egyre inkább körvonalazódik. „Egyre interaktívabb ez az egész, nyilván egy szakmai embertől mindig jobb kérdezni, hiszen ez adhat egy megerősítést. Úgyhogy ott állok a fiúk mögött.

Közelről figyeli Sebestyén Peti és Görbe Soma teljesítményét

Sebestyén Peti vállsérülése miatt nem tudta teljesíteni a legutóbbi Supersport-hétvége során a versenyeket. Görbe Soma nyitánya sem alakult a legjobban. Ettől függetlenül Talmácsi optimista velük kapcsolatban, és sokat vár tőlük az év későbbi szakaszában.

Sebestyén Péter, Evan Bros Racing
Fotó: HUMDA

Nagyon fontos megszabni az esetükben azokat a ‘smart’ célokat, amik teljesíthetők és elérhetők. Nyilván korábbi versenyzőként engem is elkap az az érzés, hogy arra törekedjek, hogy az általam támogatott versenyzők nyerjenek. De nagyon fontos tudni, mik a képességeik, mi veszi őket körbe, és így mi nevezhető sikernek. Hogyha ezeket jól meg tudjuk fogalmazni, akkor részsiker is lehet nagy siker. A fő cél az, hogy folyamatosan fejlődjenek, és magyar versenyzőként, úgy, ahogy anno nekem is sikerült, sikeresen tudjanak nemzetközi szinten szerepelni. Persze nem csak róluk van szó, de velük kezdtük el ezt az együttműködést.

Na azért lehet ezeket a célkitűzéseket számosítani is. „Péter esetében ki lehet jelenteni, hogy amennyiben a válla jó, öt és tíz közötti helyezéseket tud állandóan menni a Supersportban. Egy-egy jobb eredményre képes bizonyára, de a mezőny nagyon erős, és jött egy technikai szabálymódosítás. Így nem tudni, év közben milyen erőviszonyok várhatóak még.

Görbe Soma
Fotó: HUMDA

Görbe Soma esetében nagyon nehéz megmondani a JuniorGP szereplését. Egyelőre folynak a tesztek, és gyors köröket megy. De ott meg kell várni a tesztek végét, holnapután már okosabbak leszünk, vagy talán már a nap végére. A Red Bull Rookies Cupban azt gondolom, ő is tudna 5 és 10 között menni, de kétszer az első ötbe bejönni nagy siker lenne.

Görbe Soma kapcsán továbblépésen is gondolkozni kell. „Tudni kell, hogy Soma esetében fel kell építeni egy karriert. Még egy évet kell mennünk MotoGP-n kívül, a Red Bull Rookies Cupban pedig valószínűleg nehéz lenne már egy harmadik szezon. Neki ez a JuniorGP-s kiegészítés egy nagyon jó lehetőség, mert ez egy tanulóév, a következő pedig lehet már egy erős szezon.

Magyar versenyzők magyar pályán versenyezhetnének

Jelenleg a tervezői munka folyik, a földeknek a véglegesítése. Azt nem tudom megmondani, mikor kezdődhetnek el a fő munkálatok, de 2024-re már ott van a szerződésünk, hogy a MotoGP-t tudjuk majd fogadni. Ez a cél, hogy addigra megépüljön a létesítmény, és tudja fogadni a világbajnokságot” – adott helyzetjelentést Talma a hajdúnánási pálya előkészületeiről.

Ráadásul nem is csak a MotoGP jönne. „A Superbike-szerződésünk már megvan a HUMDÁ-nál, úgyhogy ezekkel a szerződésekkel rendelkezünk.

Talmácsi szerint egy versenyzőnek hazai pályán menni maga lenne a mennyország. „Ez a csúcsa a motorsportoknak. Mint Valentino Rossi – olaszként, olasz pályán, olasz közönség előtt nagy sikereket tudott elérni. Mondjuk az olasz motor pont nem jött össze, de japán motoron igen. Az én sérülésem után nagyon sokat dolgoztam azon, hogy ezt a sportágat hogyan lehet pozicionálni. Nem kérdés, hogy a MotoGP idehozatala volt a fő cél, az a piramis csúcsa. Ebből lehet építkezni, ez van most.

Görbe Soma a HUMDA pilótájaként folytatja a versenyzést

0

A 16 éves gyorsaságimotor-versenyző, Görbe Soma a HUMDA pilótájaként folytatja pályafutását a JuniorGP és a Red Bull MotoGP Rookies Cup mezőnyében. Sebestyén Peti a tavalyi csonka szezon után már teljes szezont versenyezhet végig a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. együttműködésében. Az Ügynökség emellett folytatja közkedvelt és nagy sikerű Moto Safety motoros közlekedésbiztonsági rendezvénysorozatát, méghozzá kétszer annyi helyszínen, mint tavaly.

Görbe Soma korosztályában messze kiemelkedik a hazai motorversenyzői mezőnyből, szakértők szerint komoly esélye van arra, hogy eljusson a MotoGP-sorozat mezőnyébe és a hazai közönség előtt is megmutathassa majd tudását a Hajdúnánáson felépülő motorversenypályán, ahova legalább 10 évre érkezik a MotoGP és a Superbike mezőnye. Görbe Soma az elmúlt években saját erejéből olyan nívós nemzetközi bajnokságokban versenyzett, mint az European Talent Cup (ETC), vagy a Northern Talent Cup (NTC), utóbbit meg is nyerte. Az NTC bajnoki címmel együtt jogot szerzett magának, hogy a Red Bull MotoGP Rookies Cup bajnokságba versenyezhessen, melyben második szezonját tölti. Ebből a bajnokságból már számos Moto3-as élversenyző került ki.

Görbe Soma
Fotó: HUMDA

A MotoGP-sorozat felé vezető úton a verseny évről évre egyre erősebb, így Görbe Soma fejlődéséhez nagyban hozzájárul a HUMDA által biztosított támogatás. Így még egy bajnokságban tud indulni ebben a szezonban. A szakmai stáb döntése alapján a FIM Moto3 Junior világbajnokságára esett a választás. Karrierje szempontjából ideális helyzetben van Görbe Soma ahhoz, hogy néhány év múlva a Moto3 világbajnokságon képviselhesse majd hazánkat, így a jövőben megépülő új magyar versenypályán hazai közönség előtt is megmérettetheti magát. Görbe Soma jelenleg az egyik legrátermettebb fiatal versenyző az országban, ezt a HUMDA tehetségkutató programjában nyújtott teljesítménye is alátámasztja” – emelte ki Weingartner Balázs, a HUMDA Zrt. elnök-vezérigazgatója.

Büszke vagyok rá, hogy felfigyelt a teljesítményemre a HUMDA, komoly előrelépés, hogy a FIM Moto3 Junior vb-n képviselhetem hazámat. Bízom benne, hogy komoly tapasztalatokat szerezhetek és egyre közelebb kerülhetek a Moto3-sorozathoz, amelyben majd 18 éves koromban, két év múlva nyílhat lehetőségem az indulásra. Természetesen az a célom, hogy minél többször dobogós helyezést érjek el” –mondta Görbe Soma.

A HUMDA nagyon jó tapasztalatokat szerzett Sebestyén Peti 2021-es versenyeiből, a tehetséggondozó program pilot-programjában. A versenyző derekasan helyt állt a tavalyi csonka szezonjában a Supersport-világbajnokságon, és bíztató eredményeket ért el.

Sebestyén Péter, Talmácsi Gábor, Weingartner Balázs
Fotó: HUMDA

A sorozatban 2022-ben életbe lépett műszaki szabálymódosítások sok változást hoztak, amelyekre fel kell készülni. Bízom benne, hogy jól tudok alkalmazkodni az új körülményekhez és idén még sikeresebb szezont zárhatunk majd. Az első két versenyhétvége alapján kijelenthető, hogy a csapattal jó úton haladunk, az egy körös tempóval oda tudok érni stabilan a TOP10-be, a versenytempóban kell előrelépni de ennek fontos feltétele, hogy a vállamban lévő sérülés is minél hamarabb rendbe jöjjön. Úgy gondolom a májusi portugál fordulón már minden össze fog állni egy jó eredményhez” – fűzte hozzá Sebestyén Peti.

A HUMDA által életre hívott világszínvonalú tehetségkutató- és utánpótlásnevelési rendszerrel még sok teendőnk van, de az már világosan látszik, hogy Görbe Soma és Sebestyén Peti kiemelkedik a mezőnyből és érdemes velük tervezni a következő években. A részletes kiértékeléseket követően hasonló együttműködések várhatók a programban. Megfelelő szakmai háttérmunkával olyan eredményeket érhetünk el, amelyre méltán lehetnek majd büszkék a magyar szurkolók” – emelte ki Talmácsi Gábor, a MotoGP-sorozat 2007-es világbajnoka, a HUMDA Zrt. igazgatósági tagja.

HUMDA Moto Safety
Fotó: HUMDA

A HUMDA a versenysport mellett számos motoros aktivistásban vesz részt. Tavaly például nagy hangsúlyt helyezett az Ügynökség a közlekedésbiztonsági kampányaiban is a motoros társadalomra. Bajna és Héreg között is a HUMDA közreműködésével kerültek ki motorosbarát szalagkorlátokot. A HUMDA Moto Safety motoros közlekedésbiztonsági rendezvénysorozata idén hat állomásra látogat el összesen. Pécsett és a Hungaroringen már lezajlott a képzés, amelyeken összesen csaknem ötszázan gyakorolták a szlalomozást, a vészfékezést, valamint az akadályok és vészhelyzetek elkerülését. A sűrű forgalomban történő előrehaladással, a kanyarívekkel és a kanyarkombinációkkal is foglalkoztak a motorosok. A következő hónapokban Szegedre, Zsámbékra, Máriapócsra és Zalaegerszegre is ellátogat a rendezvény.