back to top
2025. július 10. 01:03
Kezdőlap Blog Oldal 749

Egy éve hunyt el Jason Dupasquier

0

Ha szemfülesek lehettünk, a mugellói hétvégén előkerült az a bizonyos JA50N zászló, mely minden rajongó szemébe könnyeket csal. Egy éve hunyt el a fiatal svájci, rá emlékezünk most.

Jason Dupasquier 2001. szeptember 7-én született Bulléban. Édesapja motokrosszversenyző volt, így a fiatal Jason is hamar beleszeretett a kétkerekű versenygépek világába. Tehetsége hamar a felszínre tört, többszörös bajnokká vált hazájában, Svájcban, majd a gyorsasági kategória felé vette az irányt.

2016-ban megnyerte ADAC NEC Moto3-bajnokságát, majd 2018-ban debütált a Red Bull Rookies Cup sorozatban, azonban egy sérülés miatt nem tudta teljesíteni a teljes idényt, combcsonttörést szenvedett.

A következő szezonban viszont rákapcsolt, legjobb eredménye egy negyedik hely volt, és kiegyensúlyozott teljesítményének köszönhetően nyolcadikként zárt a tabellán.

2020-ban láthattuk először a gyorsasági motoros-világbajnokságon, ahol a KTM csapatot erősítette. Ebben a szezonban még nem szerzett pontot, viszont a 2021-es idényben 5 verseny alatt összesen 27 pontot gyűjtött.

A svájci pilóta a tavalyi mugellói hétvége időmérő edzésén szenvedett végzetes balesetet. Elcsúszott, majd a mögötte érkező Sasaki és Alcoba nem tudta kikerülni őt. Sérülései annyira súlyosak voltak, hogy a kórházba szállítást követő napon belehalt sérüléseibe. 19 éves volt.

50-es rajtszámát Sachsenringen vonultatták vissza.

Di Giannantonio: Eljött a mi időnk

0

Fantasztikus újonci teljesítményt nyújtott hazai közönség előtt a fiatal olasz, hiszen megszerezte élete első MotoGP pole pozícióját. A futamon azonban nem úgy jött ki a lépés, ahogy tervezte.

A Gresini-alakulat ettől függetlenül nem panaszkodhat, hiszen Bastianini már 3 győzelmet hozott nekik ebben a szezonban, és Di Giannantonio kiugró eredménye is hatalmas meglepetés. Bastianini esetében azonban megfigyelhető, hogy ha nem jön ki a lépés az olasznak, akkor rendszerint a kavicságyban végzi, mint ahogy a mugellói hétvégén is történt.

„Ahhoz képest, hogy milyen futamra készültünk, ez annál sokkal nehezebb volt. Teljesen más forgatókönyvvel indultunk neki a vasárnapnak, tekintve, hogy a szombati nap milyen nagyszerűen sikerült. Keserédes szájízzel gondolok vissza.” – kezdi Di Giannantonio.

„A futamon nem volt olyan konstans a tempónk, mint szerettük volna. A hétvége többi részében nem vettük ezt észre. Nagyon sokat veszítettem a kanyarkijáratokon. Nem tudtam úgy húzni a gázt, hogy jól tudjak kigyorsítani. Nem találtam tempót, és nem tudtam előrébb verekedni magam.”

Di Giannantonio csodálkozva áll Marini és Bezzecchi teljesítménye előtt:

„Nagyon precízek, mindig időben fékeznek. Tökéletesen kezelik azt a helyzetet is, amikor a motor a szegélykőre kényszerül. Abszolút nem hibáznak. Megfelelő időben adnak gázt, így nagyszerűen sikerül számukra a kigyorsítás. Látható, hogy jó kezekben vannak a motorjaik. Nekem viszont még van mit tanulnom, nem vagyok annyira precíz, mint ők.”

Az olasz arról is beszélt, hogy milyen jellegű változást hoz számukra egy-egy teszt:

„Jerezben sok változtatást eszközöltünk a beállításokon, sokkal jobban érzem magam a motoron ezáltal. Kényelmesebben ülök rajta és lazább vezetési stílust is megengedhetek magamnak. Eljött a mi időnk. A katalán futam utáni teszt ismét mérföldkő lesz számunkra.”

Di Giannantonio természetesen rendkívül boldog, hogy megörvendeztethette a hazai közönséget ezzel a hihetetlen pole pozícióval múlt hétvégén.

Acosta: Nagyszerű lesz a szezon vége

0

Pedro Acosta 18 évesen és 4 naposan szerezte meg Moto2-es pályafutása első futamgyőzelmét. A spanyolnak futamok óta ért egy jó eredmény, most végre pontokra is válthatta.

Tehetségéhez kétség sem fér, de eddig sajnos nem jött ki a lépés a fiatal spanyolnak. Az olasz futamot megelőzően az élről bukott, de végre megtört a jég és újra azt az Acostát láthatjuk a pályán, akit a Moto3-ban megszokhattunk.

„Hosszú volt az út idáig. Sajnos Le Mans-ban és Amerikában eldobtam magamtól a lehetőséget. Végül kifizetődött a sok munka, amit beleöltünk az utóbbi futamokba. Úgy vélem, nagyszerű lesz a szezon vége, ha ugyanebben az ütemben folytatjuk tovább” – nyilatkozta Acosta.

„Nagyon örülök ennek a győzelemnek. Sok időbe telt eljutni idáig, de ez is a tanulási folyamat része. Ezáltal sokkal inkább ki tudod élvezni a pillanatot. Nagyon kemény futam volt. Ez volt az első olyan verseny, amit a rajttól kezdve a végéig vezettem. Nem volt egyszerű fenntartani a koncentrációt. Azért vagyunk most itt, mert tanultam az utóbbi versenyeken elkövetett hibáimból.”

Mir: Szívesebben lennék otthon

0

A suzukis versenyzők teljesítményén versenyek óta érezhető az a határozatlanság és kétségbeesés, amit a csapat bejelentése okozott. Mir és Rins ugyanabban a körben buktak Mugellóban.

Joan Mir szenvedett egész hétvégén. Nem sikerült beverekednie magát a Q2-be a három szabadedzés alapján, majd az időmérő első szakaszából sem jutott tovább. A 17. rajtkockából kezdte meg az olasz futamot vasárnap.

„Tudtam, hogy nem leszek képes ugyanazon a szinten versenyezni 23 körön keresztül.” – kezdi a spanyol versenyző.

„Jorge Martin mögött voltam, nem tudtam kihasználni a szélárnyék adta lehetőséget, teljesen más íven haladtam. Végül pedig elment a motor eleje.”

„Nem tudom mi volt a baj, de egész hétvégén rossz érzésem volt. A kanyartempónk közel sem olyan jó, mint tavaly. Ha kicsit jobban húzom a gázt, be se tudom venni a kanyart. Muszáj fejlődnünk, különben jobban teszem, ha inkább otthon maradok. Eddig a kanyartempónk volt a legerősebb, most ennek nyoma sincs, pedig nem sok különbség van a tavalyi és az idei motor között. Esetleg az üléspozíció. Rá kell jönnünk, hogy a többiek mit csinálnak jobban nálunk. Valami nem stimmel, mert korábban a motornak feküdtek azok a pályák, ahol hosszú egyenesek vannak, most nem. Gondolok itt Katarra vagy Mugellóra. Portimaóban is megfigyelhető volt, hogy valami nem oké az első kerékkel. Furcsa.”

García: „Nagyon akartam ezt a sikert”

0

Izan Guevara haladt át elsőként a célvonalon a vasárnapi Moto3-as versenyen Mugellóban, de mivel az utolsó körben kiszélesítette a pályát, GASGAS-os csapattársa, Sergio García örökölte a 25 pontot.

Jorge „Aspar” Martinez GASGAS csapata egyik speciális hétvégét a másik után éli meg a 2022-es Moto3-as szezon első szakaszában. Mindkét pilóta, Sergio García és Izan Guevara a világbajnoki címért küzd. A mugellói futam nem is végződhetett volna szorosabban.

Bár Guevara haladt át elsőként a célvonalon, csapattársa, García ünnepelhetett a dobogó tetején. Guevara a mugellói pálya utolsó szektorában kapott büntetést, mivel átlépte a pálya határait. García így megszerezte szezonbeli harmadik győzelmét, és 28 pontra növelte előnyét az összesített tabellán. A 17 éves Guevara a második a tabellán.

„Nagyon boldog vagyok. Tavaly nem mentek jól a dolgok számomra Mugellóban. Nehéz verseny volt akkor, mert ezen a pályán tényleg nem könnyű nyerni. Nagyon örülök, hogy sikerült elérnem ezt az eredményt” örvendezett García a futam után.

„Láttam, hogy Izan túllépte a pálya határát, megpróbáltam megelőzni az utolsó kanyarban. Nagyon akartam ezt a sikert” – összegzett a 19 éves spanyol.

Guevara nem volt csalódott a futam után, már előre néz Barcelonára: „A harmadik világbajnoki dobogóm zsinórban, nagyon boldog vagyok. Fontos pontokat gyűjtöttünk a világbajnokságon. Ez a kettős siker nagyszerű a csapatnak” – hangsúlyozta a spanyol. „Sajnos az utolsó szektorban kissé túlmentem a pályalimiten. Elégedett vagyok a versenytempóval, de a következő, barcelonai futamon még keményebben fogom nyomni.”

Felszabadító érzés volt Bagnaia számára a győzelem

0

Tavaly nagyon hamar kiesett hazai futamán, így ez is extra motivációt jelentett Francesco Bagnaia számára az Olasz Nagydíjon.

Legutóbbi három futamából kettőt megnyert, így Pecco Bagnaia esetében legalább már a tabellán elfoglalt pozíció jól néz ki a későbbiekre nézve. Hátránya persze mugellói győzelmével is 41 pont Fabio Quartararo mögött, de mugellói győzelmével három helyet jött előre összetettben.

A jelen praktikuma mellett pedig Bagnaia szempontjából más miatt is rendkívül értékes a hazai pályán aratott siker. Tavaly ugyanis nagyon jól kezdte a versenyt, de fájóan hamar kiesett – az élről. Így tehát most a szakmai szempontok mellett érzelmiekről is beszélt.

Tavaly a kiesés nagyon megviselt érzelmileg” – ismeri el Bagnaia. „Így tehát nagyon fontos volt ez magamnak, a csapatomnak és a szurkolóinknak is. Erről álmodtam. Boldogak kell, hogy legyünk ezzel a győzelemmel, a Le Mans-i kiesés után is fontos volt ez az eredmény. Mugello nem a legegyszerűbb pálya egy ilyen siker bezsákolásához, de tökéletes hétvégét futottunk.

Ami pedig a konkrét vasárnapi teljesítményt illeti… „Hihetetlen verseny volt. Próbáltam jól rajtolni, de ez nem sikerült. Már az első kanyarig jócskán lemaradtam. Fontos volt, hogy minél hamarabb vissza tudtam előzni a riválisaimat, mert a közepes első gumival problémás lett volna beragadni mögéjük. Amikor (Marco) Bezzecchi mellett is el tudtam menni, már csak a saját tempómra próbáltam beállni. A hátsó tapadásom nem volt az igazi, de Fabio (Quartararo) és Aleix (Espargaró) is hasonlóról beszéltek, szóval ez valószínűleg közös jellemző volt mindenkinél.

Miller: „Bosszús vagyok, de most már nem tudok változtatni”

0

A Ducati MotoGP gyári versenyzője, Jack Miller hétvégéje nem volt kifejezetten sikeres – mindössze egy pontért küzdött, majd az előzési manőverekkel kapcsolatos problémákra panaszkodott.

Jack Miller színtelen versenyt teljesített vasárnap Mugellóban. Az ausztrál olyan főszereplők árnyékában ért célba, mint a csapattárs Francesco Bagnaia és a Valentino Rossi védencei, Marco Bezzecchi és Luca Marini.

A célban Miller csaknem 18 másodperccel maradt el a győztes Bagnaiától, az 1. kör után csak a 22. helyen állt. A kezdeti szakaszban Miller el tudott menni Andrea Dovizioso, Remy Gardner és a Ducati szabadkártyás versenyzője, Michele Pirro mellett.

„A füvön voltam az első kanyar bejáratánál”mondta Miller, aki a 12. helyről rajtolt, egyértelműen dühösen és csalódottan. „Nem volt ideális. Ezután keményen próbáltam előretörni, de Jorge Martin és Alex Márquez megállítottak. Egyszerűen nem ment.”

Millert más is bosszantotta Mugellóban: „Az 1-es kanyar előtt valójában soha nem tudtam támadni. Néhányszor nagyon mélyen fékeztem, de sosem jutottam elég közel. Bosszús vagyok, de most már nem tudok változtatni semmit. Az utolsó kanyar kijáratánál sokat veszítettem. Valószínűleg az áttételezés miatt. Márquez mindig kihozott belőle pár motorhossznyi időt.”

„Kicsit fel tudtam zárkózni az első kanyarig, de soha nem támadtam. Aztán ott többször elcsúszott az első kerék. Aztán más helyeken is próbálkoztam. Most éppen a 15. helyen végeztem. Második lettem Le Mans-ban, most pedig a mocsokban vagyok – ez a MotoGP 2022-ben. – „Természetesen van még tennivalónk. A szombati napunk határozottan nem segített a problémáinkon.”

Bízott egy jó hazai eredményben Bastianini

0

Enea Bastianini vb-esélyei komoly csapást szenvedtek el azzal, hogy az olasz kiesett hazai pályán. Pedig benne lehetett volna a jó eredmény.

Enea Bastianini a vb-tabella harmadik helyéről vághatott neki hazai versenyének, az Olasz Nagydíjnak. Az igaz, hogy ott is maradt, de végül kiesett, így hirtelen megszaladt a ponthátránya az élen álló Quartararo-Espargaró kettőshöz képest. A Bestia szerint már a hétvége futamig teljesített része is rendkívül nehezen alakult, ennek a betetőzése lett a kiesés vasárnap.

Sajnos nem volt egyszerű hétvége” – kezd bele Bastianini a GPOne kérdésére. „Szombaton kritikus körülmények között kellett küzdenünk, a warm-upra meg hirtelen sokkal hidegebb lett. A versenyen minden problémám ellenére jól tudtam kezdeni. Gyors tudtam lenni, aztán viszont sajnos berántott magához Aleix (Espargaró) motorja. Túl gyorsan érkeztem meg a kanyarba, és blokkoltam az elejét.

Pedig benne lehetett volna egy újabb jó eredmény Bastianini szerint. „Jó eredményre lehettem volna képes, de ez van. Tiszta pályán úgy éreztem, gyors tudok lenni. Mások mögött viszont nagyon nehéz volt az íveimet motorozni. Itt nagyon nehéz mások mögött motorozni. Mindenhol, de itt aztán különösen. Egyrészt sajnálom a bukást, másrészt viszont örülök annak, milyen potenciál van a motorban. Közel voltam ugyanis a dobogóhoz az esés előtt. Talán Pecco (Bagnaia) nem lett volna elérhető, de a dobogó mindenképp.

Bastianini, ahogy azt fentebb említettük, továbbra is harmadik összetettben, hátránya viszont most már 28 pont Quartararóhoz és 20 Espargaróhoz képest.

Vajon ki fog a WithU RNF Aprilia gépeken versenyezni 2023-ban?

0

Mivel a Yamaha ismét csak egyéves szerződést ajánlott, az Aprilia pedig vonzó ajánlatot tett, WithU-RNF 2023-ban és 2024-ben az Aprilia színeiben fog versenyezni. Ezzel együtt a versenyzőkeresés is megindult a csapatnál.

Eddig 6 versenyzőnek van aláírt szerződése a 2023-as szezonra, így bőven akad választási lehetőség a csapatok számára. Viszont a 24 helyett csak 22 hely áll rendelkezésre A Suzki búcsúja miatt. Mivel várhatóan Celestino Vietti és Ai Ogura lesz a Moto2 két új versenyzője a királykategóriában, négy jelenlegi 2022-es versenyzőnek másik sorozatba kell átigazolnia.

Mi a szakítás oka?

Razali azért választotta az Apriliát, mert a Yamaha ismét csak egyéves szerződést ajánlott. A WithU szerződéséből még két év van hátra, és stabilitásra vágytak.

Mugellóban elhangzott, hogy a Yamaha a tárgyalások alatt nagyon nyeregben érezte magát, és tudatta az RNF csapatával, hogy csütörtökön 11 órakor Mugellóban közlik velük, számíthatnak-e 2023-ban a Yamahára.

Addigra a WithU-RNF csapat döntéshozói már régen találkoztak Noaléban. Beszéltek a motorfejlesztés, a futóműfejlesztés, az aerodinamika és az elektronika területéről érkező összes vezetővel és csúcstechnikussal. E megbeszélések során az RNF-csapat minden aggodalmát eloszlatták.

Razali: „Ezért még a csapatfőnökünk, Wilco Zeelenberg is támogatja a döntést, akinek ereiben kék Yamaha-vér folyik.”

Mi a célja a WithU-RNF Apriliának 2023-ra?

Nem meglepő hogy a pilóták most sorban állnak a megüresedett helyekkel rendelkező csapatoknál. „Két nap alatt négy versenyzőmenedzserrel beszéltem itt pénteken és szombaton” – mondta Razlan Razali a SPEEDWEEK.com-nak. 

Razali csütörtökön kétéves szerződést írt alá az Apriliával, így a maláj szorosan egyeztet a pilóták kiválasztásáról az Aprilia Racing igazgatójával, Massimo Rivolával, ahogyan az elmúlt négy évben a Yamahával is történt.

„A célunk az, hogy az Aprilia juniorcsapataként működjünk, és fiatal versenyzőket képezzünk ki, ahogy azt a Yamahánál Quartararóval és Morbidellivel tettük, és most az újonc Darryn Binderrel próbálkozunk” – mondta Razali.

Az azonban kizártnak tűnik, hogy a WithU-RNF csapat 2023-ban két újonccal versenyezzen. „Jelenleg viszonylag fiatal versenyzők vannak a piacon, akik már rengeteg MotoGP-s tapasztalattal rendelkeznek” – árulta el Razlan Razali. „Ezért szeretnénk egy fiatal, MotoGP-tapasztalattal rendelkező pilótát szerződtetni, aki olyan szintet érhet el, mint Aleix Espargaró, és szeretnénk egy újoncot kinevelni.”

Razali felidézi, hogy Fabio Quartararo első szezonjában, 2019-ben a Petronas-Yamaha csapatánál újoncként hat pole pozíciót és öt dobogós helyezést ért el. „Az Aprilia szatellitcsapataként szeretnénk segíteni abban, hogy az RS-GP olyan felhasználóbarát motorkerékpár legyen, mint amilyen annak idején a Yamaha M1 volt, amit minden újonc szeretne vezetni” – mondta Razali.

Az RNF jövőre mindkét versenyzőt Aprilia RS GP22-es gépekkel indítja. A 2022-es valenciai futamtól a gyári csapat technikai státuszával rendelkeznek majd. A 2023-as szezonban azonban már az engedélyezett frissítésekkel szerelik fel őket.

Az RNF-nél a jelöltek listája hosszú. Valószínűleg olyan versenyzők jönnek szóba, mint Oliveira, Rins és Darryn Binder, esetleg Alex Márquez és Nakagami. Pol Espargaró 31 évesen már nem mehetne át juniorként hozzájuk, de Raúl Fernández vagy Remy Gardner is szóba jöhet akár. A Moto2-es pilóta Vietti iránt is van érdeklődés, mivel a szponzor WithU és az Aprilia is szeretne egy olaszt a csapatnál.

„Nem sietünk – hangsúlyozta Razali. „Csak kivárjuk a következő három júniusi futamot.”

Quartararo a legkevésbé sem szerette az új fejidomot

0

Bár dobogóra állhatott Mugellóban, Fabio Quartararo több dologgal is elégedetlen volt. Az egyik ilyen az új motorborítás.

Lehet valaki elégedetlen egy második hely után? Nos, Fabio Quartararo mindenképp. A vb-címvédő és jelenleg is éllovas francia Francesco Bagnaia mögött futott be Mugellóban, mégis volt több olyan dolog, ami zavarta őt a leintés után. De legalább idejében visszaváltottak, és ígyx továbbra is ő vezet.

Kemény volt a verseny, mert nem éreztem jól magam a motorral” – ismeri el Quartararo a crash.net kérdésére. „Az új fejidom egész hétvégén inkább zavaró volt számunkra. Nem gondoltuk, hogy egy ilyen apró változtatás ekkora problémát jelent majd, de úgy döntöttünk, a versenyre visszaváltunk a standard motorunkra. Emiatt végsebességet vesztettünk, egyedül szélárnyékban működött mondjuk, hogy jól.

Az előző években jobban ment Quartararo Mugellóban. „Szerintem soha nem panaszkodtam még végsebesség miatt Mugellóban. Tavaly nagyon jól mentem itt, idén sokáig nem. De legalább visszaváltottunk az alap motorra, és így harcolni tudtam a Ducatikkal.

Amikor jön egy fejlesztés, többet vársz tőle. Persze jó, hogy jönnek a fejlesztések a szezon ilyen korai szakaszában is, de arra számítottam, hogy többet fog ez nekünk adni. Hiába adott 1 km/óra plusz végsebességet, ha máshol meg sokkal több kárt csinált.

A hétvége problémái ellenére Fabio Quartararo nem hogy bukott az előnyéből, hanem még növelte is azt Aleix Espargaró ellenében. A futamot megnyerő Bagnaia pedig még így is 41 pontra van tőle a tabella negyedik helyén.