back to top
2024. július 23. 17:21
KezdőlapMotoGPAz Apriliától kerülhet ki Marc Márquez utódja, az első számú jelölt ellentmondott...

Az Apriliától kerülhet ki Marc Márquez utódja, az első számú jelölt ellentmondott főnökének

Továbbra sem lehet tudni, hogy ki lesz Marc Márquez utódja a Hondánál, de a jelenlegi pletykák alapján úgy tűnik, hogy az Aprilia egyik versenyzőjét vásárolnák ki a szerződéséből. A nemzetközi sajtó leginkább Miguel Oliveirát és Maverick Viñalest emlegeti, de Aleix Espargaró neve is felmerült.

Az már biztos, hogy nemhogy az év, de az elmúlt évek legnagyobb horderejű átigazolási híre, hogy Marc Márquez 11 év után otthagyja a Hondát, és 2024-ben a Gresini Ducati versenyzője lesz. Ezzel egy fontos kérdésre választ kaptunk, de cserébe született egy új: ki lesz a nyolcszoros világbajnok utódja a japánok gyári istállójánál?

Az biztosnak tűnik, hogy Johann Zarcót nem fogják elorozni az LCR, illetve annak tulajdonosa, Lucio Cecchinello elől. Korábban több név is felmerült a sajtóban, de mostanra már egy irányba mutatnak a jelek. Ez az irány azonban nem egy pilótát jelent, hanem egy gyártót, történetesen az Apriliát. De hogy onnan kit fognak szerződtetni – már persze ha valóban onnan igazolnak –, az korántsem egyértelmű.

Az első számú jelöltnek Miguel Oliveira tűnik, aki a sajtóban vitába szállt saját főnökével, az RNF-et irányító Razlan Razalival. Utóbbi kijelentette, hogy a megjelent hírekkel ellentétben a portugál versenyző szerződésében semmilyen záradék nem teszi lehetővé, hogy idő előtt távozzon, ám az érintett erre csupán annyit reagált, hogy „ez nem igaz”.

Razali kifakadt: Hamisak a pletykák, nincs semmiféle záradék Oliveira szerződésében

Amennyiben nincsen záradék, Oliveirát nehéz lesz kivásárolni a szerződéséből, de a szatellitcsapatoknál bevett szokás, hogy gyári istálló ajánlata esetén elfogadhatja az ajánlatot, illetve alternatív megoldás, hogy az adott pilóta felkerül jelenlegi munkáltatójának gyári csapatába. Az viszont biztos, hogy ha ki is kell őt vásárolni, a Honda esetében ez aligha a pénzen fog múlni.

„Bonyolultnak hangzik – nyilatkozta a Superbike-világbajnokság 2003-as győztese, Neil Hodgson a TNT Sports szakértőjeként. – Miguelnek szerződése van a jövő évre, közvetlenül az Apriliával. Szerződése van a gyártóval. Ebből a szerződésből még ki lehet szállni, de az pénzbe kerül. A Honda most sok pénzt spórolt meg. [Márqueznek] kompenzációt is kell fizetnie, mivel nem tölti ki a szerződését. Tehát nemcsak hogy nem fizeti ki Márqueznek azt az összeget, de még a tetejébe egy kompenzáció is jár. A Hondának rengeteg pénze van, hogy egy igazán jó versenyzőt vásároljon. Miguel már meg volt említve, micsoda versenyző! Egy srác, akinek rengeteg tapasztalata van, aki a KTM-nél motorozott és az Aprilián ült, egy intelligens srác.”

Persze felmerül a kérdés, hogy Oliveira egyáltalán el akar-e menni az Apriliától. Persze anyagi szempontból nyilvánvalóan jobban járna a Hondával, viszont sportszakmailag egyértelműen az olasz gyártó áll jobban, legalábbis jelenleg. Ráadásul ott van az a szempont is, hogy 2025-re akár már a gyári motort is megkaphatja.

„Nagyszerű kérdés, mert úgy tűnik, hogy közvetlenül az Apriliával van szerződése, Aleix Espargaró pedig arról beszél, hogy nem akarja folytatni – jelentette ki Hodgson. – Én ezt hallottam. Tehát Miguel olyan helyzetben van, hogy felvihetik a gyári csapathoz. Melyik istállónál lenne most szívesebben az ember? Természetesen az Apriliánál. [A Honda] viszont majd megoldja. Az egyetlen út felfelé vezet. Aláírhatna egy hosszabb távú, nagy pénzt hozó szerződést a Hondával. Maverick Viñalest is meg lett említve, Jake Dixon neve is szóba került. Ez még mindig lóg a levegőben.”

Lavinát indíthat el Marc Márquez: Viñales a Hondánál, Quartararo az Apriliánál köthet ki?

Viñalesszel kapcsolatban már Márquez távozásának bejelentése előtt is felmerült, hogy a Honda vele pótolhatja a 30 éves versenyzőt. A kilencszeres MotoGP-futamgyőztes szintén 2024-ig rendelkezik szerződéssel, és őt biztosan ki kellene vásárolni belőle. Viñales ugyan méltatta a Hondát, de tagadta, hogy történt volna kapcsolatfelvétel.

„Mit mondjak neked? Nem kerestek – árulta el a DAZN-nak. – Az ügynökömet sem hívták fel. Mindig is úgy gondoltam, hogy az életben, ha megvan az a három összetevő, hogy egészség, feltétel nélküli szeretet és család, akkor minden mást meg kell hallgatni, mindenre nyitottnak kell lenni. Egyértelmű, hogy most száz százalékban elkötelezett vagyok az Aprilia mellett. Ha bármelyik versenyzőt megkérdezzük, a Honda az a csapat, ahová mindenki menni szeretne. Lehet, hogy nem a legjobb formában vannak, de öt évvel ezelőtt bármelyik pilóta becsukott szemmel ment volna. Ez valami nagyon vonzó, és egy nagyon nagy gyárról van szó, de az Aprilia lehetőséget adott nekem, hogy visszatérjek, és jelenleg feléjük vagyok elköteleződve.”

Bár az Apriliának Aleix Espargaró révén tavaly sokáig esélye volt az egyéni világbajnoki címre, idén pedig ez nem mondható el, összességében felfelé ívelő pályán vannak. Ahogyan tavaly, úgy idén is a harmadik helyet foglalják el a gyártók bajnokságában, de reális esélyük van megelőzni a KTM-et. Ráadásul a Ducati után ők nyerték idén a legtöbb futamot, így vélhetően jól érzik magukat a versenyzők, pláne a gyári istállónál.

„Beszéltem Viñalesszel, nagyon jól érzi magát nálunk – szögezte le Massimo Rivola, az Aprilia Racing vezérigazgatója az olasz Sky-nak. – 2024 fontos év lesz számára. Vagy talán mi leszünk azok, akik azt mondják Mavericknek, hogy hogy ne folytassuk együtt, ezt most nem tudhatom. Jelenleg ideális a helyzetünk, négy versenyzőt fejlesztünk a motorunk tulajdonságai alapján. Az, hogy a többiek mit csinálnak, engem nem érdekel. Én a négy pilótámat akartam, és ezzel a négy pilótával akarom folytatni. Ha egy versenyző odajön hozzám, és azt mondja, hogy nem akar tovább az Apriliánál maradni, akkor leülünk, és megbeszéljük. Ez azonban nem fog megtörténni, nem ez a helyzet.”

Azonban nemcsak Oliveira és Viñales neve merült fel Márquez utódjaként, hanem Espargaróé is. Ahogyan arra Hodgson is utalt, és korábban a 34 éves pilóta beszélt róla, könnyen lehet, hogy a 2024-es lesz számára az utolsó év a MotoGP-ben. Ennek tudatában pedig meglepetés lenne, ha csapatot váltana, mindössze ő is dicsérte a japánokat.

Nincs ereje követni Rossi példáját – hamarosan visszavonulhat a MotoGP futamgyőztese

„A Honda mindig jó választás. Mindig azt a hasonlatot szoktam mondani, hogy a Honda számomra a Barcelona, a világ legjobb és legnagyobb csapata. Nehéz időszakon mennek keresztül, ez tagadhatatlan, de a Barça is átesik ezen, és minden játékos oda akar menni – jelentette ki, majd arra is reagált, hogy mit tenne, ha megkeresné a Honda. – Attól függ, az életben mindent elemezni kell. Miért ne? Ahogyan már mondtam, mindenki a Barçába akar menni.”

Mirt nem érdekli, ki lesz a csapattársa

Hogy ki lesz Márquez helyén, az vélhetően legfeljebb pár hét múlva kiderül, az viszont biztos, hogy ennek a versenyzőnek Joan Mir lesz a csapattársa. A 27 éves pilótát érthető módon szintén faggatták ezzel kapcsolatban, és feltették neki a kérdést, hogy kit szeretne látni maga mellett. Ő azonban kijelentette, hogy számára teljesen mindegy.

„Őszintén szólva nem érdekel, ki lesz a csapattársam – felelte. – Természetesen mint preferencia, mindig egy gyors és tapasztalt versenyzőt fogok kérni, aki segít nekünk kicsit felfejleszteni a projektet. Azonban nincsen kívánságom. Az együtt töltött fél év során láttam, hogy a motor fejlesztése nem egy pilótának való. Mindent láthattam, amire szükségem volt, és ha egy olyan motor kellett nekem, amely Marcnak nem tetszett, akkor megkaptam, és választhattam valami mást, mint Marc. Ez azt jelenti, hogy soha nem éreztem magam második számú versenyzőnek. Úgy gondolom, hogy a gyári csapatoknál ez már nem létezik. A szatellitistállóknál nem tudom, de a gyáriaknál nem.”

Joan Mir vakon hisz a Hondában, rendkívül merész kijelentést tett

Mir szavai alapján egyértelmű, hogy ő és a Honda is egyenrangúként fogja kezelni az újonnan érkezőt, legyen az bárki is. Persze ez nem mondható el mindenről, hiszen már most is javában zajlik a 2024-es motor fejlesztése, az új pilóta pedig még sehol. Márqueznek innentől kezdve nyilvánvalóan nem lesz beleszólása, így csak honfitársa, illetve a szatellitversenyzők maradtak.

„Nem nagyon fog változni a helyzet – mondta. – Valami változni fog, mert a következő évet illetően vélhetően én leszek az, aki eldönti, hogy milyen motorral, milyen irányba menjünk. Ez pozitívum, mert nem kell mással megharcolnom ezért. Marcnál idén azt láttam, hogy mindig ugyanazokat a megjegyzéseket tette, mindig egy adott irányba terelte a fejlődést.”