A Michelin kétkerekű versenyzésért felelős menedzsere, Piero Taramasso adott egy interjút, amelyben számos fontos, a gumikkal kapcsolatos témáról beszélt, érintette többek között Jorge Martín katari esetét és a guminyomásszabályt is.
„Minden sokkal egyszerűbb lenne, ha a motorok gumi nélkül mennének” – mondta valaki nevetve Piero Taramassónak, akivel épp a La Gazzetta dello Sport készített interjút. „Na az érdekes lenne” – válaszolta vidáman a Michelin kétkerekű versenyzésért felelős menedzsere, aki ezt követően komolyra fordította a szót.
Bohózattá válik a MotoGP 2024-es idénye? – a sportigazgató elismerte, beszélni kell a Michelinnel
„Valóban, egy csendesnek induló szezon nagy izgalmak közepette ért véget. Azt hiszem, hogy ebben sok dolog szerepet játszott: a stressz a bajnoki címért folytatott küzdelem miatt; a nyitott átigazolási piac; a guminyomásszabály; a sprintek bevezetése mind idegesebbé tette az embereket. Aztán Katarban Jorge [Martín] teljesítménye elmaradt a várakozásoktól, és ez vitákat szült.”
A katari főfutamon Martín csak a csalódást jelentő tizedik helyen ért célba, pedig egy nappal korábban ő nyerte a sprintet. Könnyen meglehet, hogy a spanyol pilóta aznap vesztette el a bajnoki címért Francesco Bagnaiával vívott küzdelmét. A Pramac motorosa a verseny után a Michelint hibáztatta a szerepléséért, akik akkor ígéretet tettek, hogy kivizsgálják az ügyet.
„Elemzéseket végeztünk a gépeken, amelyekkel azok a gumik készültek, ellenőriztük a minőségüket, ahogyan a szállítási folyamatot is, illetve átrágtuk magunkat a gumi történetén, hogy volt-e melegítve vagy sem. Ezek alapján biztosra mondhatom, hogy nem voltak problémák a gyártással vagy a minőséggel. Egy gumi, amely nem funkcionál, az nem csinál olyat, hogy a felvezető körön még jól működik, aztán az első körtől kedve egy másodperccel lassabb vagy vele” – nyilatkozta az olasz szakember, majd arra is reagált, hogy a katari főfutamon Martín jóval lassabb volt, mint a sprinten.
„Az első hat-hét körben teljesen megfelelő volt a tempója, a negyedikben és a hetedikben ugyanolyan köridőt motorozott, mint Bagnaia. Elrontotta a rajtot, de aztán három vagy négy helyet visszaszerzett, és erre nem lett volna képes, ha nem működnek a gumijai. A többi már a versenyzéséből adódott, amellyel elhasználta a hátsó, majd az első gumit is, és végül ez vezetett oda, hogy egy másodperccel lassabb köröket motorozott.”
Szabotázs vagy sem, a legnagyobb kérdés az: kinek kell majd lenyelnie a békát?
Az újságíró felvetette, hogy a versenyzők szerint a gumik teljesítménye inkonzisztens. „Ez nem igaz. Mindenkit meghívok, legyen pilóta, technikus vagy újságíró, hogy jöjjön el Franciaországba és nézze meg, hogyan gyártjuk a gumikat. Nagy erőfeszítéseket teszünk azért, hogy a lehető legtöbb minőségellenőrzésen átessenek és biztosan működőképesek legyenek.”
„Mi nem akarunk magunknak rossz reklámot csinálni, mi a pilótákat akarjuk boldoggá tenni. Az áraink nagyobbak, de a Michelin magasabb minőséget képvisel, mint a vetélytársaink. Nem azért invesztálunk ebbe milliókat, hogy utána minket vádoljanak, tíz milliókat [fektetünk be évente]. Tökéletes gumikat akarunk gyártani, de egy ilyen ipari folyamat során előfordulhat valamennyi szóródás a minőséget tekintve.”
A MotoGP-ben az idei szezonban vezették be a guminyomás ellenőrzését, túl alacsony értékek esetén megbüntetik a versenyzőket. A pilóták többször is kritizálták az új rendszert, szerintük túl magas a meghúzott határ.
„Ez a biztonság miatt volt szükséges. A megjelölt minimális nyomás alatt a gumik jobban meghajlanak, és ez a szerkezetük széttörésével fenyeget. Ez a szabály az összes bajnokságban ott van, eddig a MotoGP volt a kivétel, és általában működik. Nem azt mondom, hogy ezt könnyű elfogadni, de mostantól a technikusok tudják, hogy milyen értékekre kell odafigyelniük, mekkora nyomást állítsanak be. A [bevezetés utáni] első hét versenyen nem volt egy figyelmeztetés sem. Azért volt több figyelmeztetés [szezon vége felé], mert akkor már többet kockáztattak. Tudták, hogy az első alkalommal csak figyelmeztetést kapnak, és ki is játszották ezt a kártyát. Ha mindig be akarták volna állítani a megfelelő nyomást, akkor meg tudták volna tenni.”
Taramasso azt mondta, hogy nem zárkóznak el a határérték csökkentésétől, de tisztázta, hogy ebben nem ők mondják ki az utolsó szót. „Mi mindig meghallhatjuk a versenyzőket, de összességében inkább a saját adatainkra támaszkodunk. Korábban 2 barral használtuk a jelenlegi modellt, ezt később 1,9-re csökkentettük, most úgy nyolc-kilenc pályán már 1,85-nél járunk, ami valójában csak 1,82, hiszen a szenzor toleranciája 0,3 bar. Azt gondolják, hogy magas értékeket írunk elő, de valójában nem ez a helyzet. Azonban, ha közelebb tudunk kerülni a versenyzők elképzeléseihez, akkor ezt meg is fogjuk tenni. Beszélni fogunk a Dornával, a FIM-mel és az IRTA-val [a változtatásokról], de nem mi hozzuk a szabályokat. Mindig képesek vagyunk a fejlődésre.”
A Michelin cuenói vezetőjét arról is megkérdezték, hogy bántja-e az őket ért számos bírálat. „Nagyon, hiszen én látom, hogy mekkora erőfeszítéseket teszünk. Sokszor a kritika alaptalan, összeesküvés-elméleteket is hallani, mint például, hogy szándékosan rossz gumit adtunk valakinek, ami egyszerűen abszurd. Mindig a gumikat a legegyszerűbb hibáztatni. Sajnálom, hogy senkinek nem tűnt fel az idei harminchat körrekord, vagy ami Valenciában, Katarban és Indonéziában az új aszfalton történt, ahol ez a specifikáció teljesen jól működött. Ezek nagyon jó eredmények, csak ezt kevesen vették észre. A Dornával és a csapatokkal folytatott együttműködésünk a média által generált botrányok ellenére jól működik. Azt hiszem, hogy meg fogjuk újítani velük a szerződésünket [a mostani 2026 végén jár le – a szerk.].”