Fabio Quartararo úgy véli, nincs szükség sprintfutamra a MotoGP versenynaptárának minden helyszínén. Aleix Espargaró nem gondolja, hogy a magasabb nézőszám és az új formátum között feltétlenül összefüggés van, és kiemelte, hogy bár a versenyzők is leterheltek, a szerelőknek még sűrűbb a menetrend.
Különleges szezon volt az idei a MotoGP-ben, hiszen ebben az évben mutatkozott be a sprintfutam formátuma. Ennek érdekében a harmadik szabadedzést kivették a programból, az időmérőt előbbre hozták, és szombat délután egy, a másnapihoz képest feleannyi körből álló versenyt rendeztek. Mindez azonban nem aratott egyértelmű sikert.
Mivel így minden fordulóban eggyel több olyan esemény volt, amelyen a mezőny tagjainak igazán éles körülmények között kellett hajtaniuk, a balesetek és ezáltal a sérülések kockázata is megnőtt. Ez utóbbiból pedig valóban kifejezetten sok volt, olyannyira, hogy egyetlen olyan viadalt sem tartottak, ahol z állandó pilóták közül mindenki ott volt a rajtrácson. Fabio Quartararo úgy véli, kevesebb sprint is elég lenne.
Megdöbbentően sok súlyos sérülést hozott az idei MotoGP-szezon
„Ez nem véletlen – reagált a szomorú statisztikára. – Ez egy nagy probléma. Szerintem ez már [enélkül is] egy veszélyes sportág, és pilótaként garantálom, hogy a sprintfutamon sokkal jobban elfárad az ember, mint a hosszú versenyen. Az általunk használt motor pedig minden alkalommal megterhelőbb fizikálisan, és nem hiszem, hogy minden egyes hétvégén szükségünk van egy sprintre. Valenciában vagyunk, itt a szezon vége, mindig sűrű [a menetrend]. Szóval miért akarunk még egy [programot] hozzátenni szombaton? Nem tudjuk követni, hogy ezt tovább csináljuk. Nem én vagyok az, aki mindent megszervez, nem tudom, hogy a többi versenyzőnek mi a véleménye. Ugyanakkor nem hiszem, hogy ez a helyes út. Most negyvenkettő vagy negyvennégy futam van, [és] ez nem nagyon fog változni. Kár, hogy megrendezzük ezeket a versenyeket, és azt látjuk, hogy az eredeti mezőnyből senki sem teljesítette az összes versenyt.”
Ez utóbbi mondat persze ebben a formában nem igaz, de Quartararo nyilvánvalóan a fent említett adatra gondolt. Persze gazdasági szempontból akár még meg is lehet indokolni a sprintversenyek létjogosultságát. Az austini hétvégéről nincs adat, Indiába először látogatott el a MotoGP, vagyis nincs összehasonlítási alap, míg Ausztráliában az időjárás miatt törölték a sprintet, a főversenyt pedig szombaton rendezték meg. Ami a másik tizenhét hétvégét illeti, csupán Argentínában és Indonéziában csökkent szombati nézőszám tavalyhoz képest, a többi helyszínen nőtt, de Aleix Espargaró nem biztos benne, hogy ez az új formátumnak köszönhető.
„Azt hiszik, hogy mi, versenyzők a biztonsági bizottságban nem szorgalmaztuk a sprintfutamok [számának] csökkentését? – tette fel a kérdést az újságíróknak. – A biztonsági bizottság minden egyes [ülésén], az összes pilóta. Nagyon vékony a határvonal, de a bajnokság álláspontját is megértem. A pályák [körüli lelátók] tavaly üresek voltak. Azt mondják, hogy a nézőszám sokat javul, és úgy gondolják, hogy ez a sprintfutamok miatt van. Ebben én nem vagyok biztos. Ha azt mondanák nekem, hogy huszonöt futamon kell versenyeznem, mert akkor háromszor annyi nézőnk lesz, akkor huszonötön fogok versenyezni. Szeretem ezt a sportágat, de nem vagyok benne biztos, hogy ez a megoldás, és nem vagyunk gépek.”
A gyári Aprilia pilótája nemrég kijelentette, hogy bár a jövő évi visszavonulásról változott a véleménye az év elejéhez képest, a versenynaptárral és a menetrenddel továbbra sincs kibékülve. A versenyzőknek egy erőltetett menetet kell teljesíteniük, de más csapattagokhoz képest mégis jóval könnyebb helyzetben vannak, hiszen elég később megérkezniük az adott helyszínre.
Meggondolta magát Aleix Espargaró, talán mégsem vonul vissza a következő idény végén
„Nekem nagyon jó életem van – fogalmazott Espargaró. – Csütörtökönként magánrepülővel érkezem a futamokra, de a szerelőim kedden jönnek, hétfőn mennek el, és semmit nem keresnek. Szóval meg kell találnunk az egyensúlyt. Senki nem tudja a megfelelő választ a bajnokság javítására. Kritikusan állok a menetrendhez és a naptárhoz, de elismerem, hogy a Dorna keményen dolgozik és próbál javítani a helyzeten. Van egy új ember a Dornánál [Don Rossomondo kereskedelmi igazgató – a szerk.], aki igyekszik javítani [a helyzeten]: módosították a menetrendet, megpróbálnak minket közelebb hozni a szurkolókhoz. Próbálkoznak dolgokkal, úgyhogy ezért jár a taps. Másfelől viszont a versenyzők szenvednek ettől.”