back to top
2024. május 08. 05:40
KezdőlapMotoGPQuartararo kész tárgyalni más gyártókkal

Quartararo kész tárgyalni más gyártókkal

Fabio Quartararo kijelentette, nincs határidő a jövőjével kapcsolatos döntést illetően, de kész meghallgatni más gyártókat. A Yamaha versenyzője kiemelte a motor végsebességét, de hozzátette, akad olyan terület, ahol évről évre egyre rosszabbak.

Kulcsfontosságú szezon előtt áll Fabio Quartararo, illetve a Yamaha, hiszen a felek válaszút elé érkeztek. A hangvillások már másfél éve szenvednek, tavaly pedig nemhogy győzelmet, de második helyet sem tudtak szerezni a futamokon. Ha pedig idén sem képesek legalább valamennyire kilábalni a gödörből, akkor könnyen lehet, hogy Marc Márquez után a francia pilóta is váltásra szánja el magát, ráadásul neki nincs is szerződése a következő idényre.

A 24 esztendős pilóta már korábban kijelentette, hogy folytat megbeszéléseket más gyártókkal, és a jelek szerint ezen a közeljövőben nem szeretne változtatni. Ugyanakkor a Yamaha számára némileg megnyugtató lehet, hogy nem kötötte konkrét időponthoz, hogy mikorra vár olyan előrelépést, amely maradásra sarkallja őt.

Quartararo nem viccel, megtette az első lépést, hogy elhagyja a Yamahát

„Nem, nincs határidő – nyilatkozta a Katari Nagydíj hétvégéjét felvezető sajtótájékoztatón. – Még nincsenek rendes tárgyalások a Yamahával. Szóval úgy vélem, szükségem lesz egy kis időre, hogy lássam a projektet, a csapat mentalitását, hogy hogy megy ezekkel az új mérnökökkel. Jelenleg azt mondhatom, hogy tesznek lépéseket. Ugyanakkor szerintem mindenkit meg kell hallgatnunk.”

Quartararo a Ducatitól érkező szakemberekre, Massimo Bartolinire és Marco Nicotrára célzott: előbbi technikai igazgatóként, utóbbi az aerodinamikai részleg vezetőjeként csatlakozott a Yamahához. Rajtuk kívül az új koncessziós szabály is segítheti a japán gyártót, hiszen ennek köszönhetően nagyobb a mozgásterük a tesztelést, illetve a fejlesztést illetően. „Szerintem ez nagyon fontos, különösen azért, mert sok olyan dolog van a motoron, amelyen változtathatunk – fogalmazott Quartararo. – Azért is lesz nagyszerű, hogy az idény során többet tudunk tesztelni, mert csak két motorunk van.”

A malajziai, illetve katari teszt után Quartararo meglehetősen felemás nyilatkozatokat tett, és pozitívumokat, valamint negatívumokat is említett. Az előbbi kategóriába tartozik, hogy a Yamaha végsebessége a jelek szerint javult, vagyis úgy tűnik, az egyik fő problémájukat kiküszöbölték. Ebből elsősorban a versenyeken profitálhatnak.

„A legnagyobb változás, amit a tél folyamán tapasztaltunk, az a végsebességet érintette – árulta el. – Ezzel pedig igencsak elégedettek vagyunk. Lehet, hogy egy kör alatt ez nem jelent majd különbséget, de úgy vélem, hogy egy futamon zajló csatában sokkal könnyebb lehet előkészíteni egy előzést, vagy közelebb kerülni az előttünk haladóhoz. Emellett azt gondolom, hogy így hasonló módon tudnánk motorozni, mint a többi gyártó.”

A jó végsebesség ellenére is nagy a hátránya a Yamahának a pilótái szerint

A másik serpenyőben viszont ott van az, amit egyelőre nem tudtak orvosolni: az egykörös tempó. Quartararo nemrég úgy kijelentette, hogy bizonyos területeken 2019 óta nem történt előrelépés, és emiatt 2023-ban sokszor nagyon szenvedtek az edzéseken, illetve az időmérőkön. Most bizonyos tekintetben még drasztikusabb szavakat használt.

Quartararo: Ez elfogadhatatlan

„Sok területen kell javulnunk – szögezte le. – Tavaly is mindig sokkal jobb volt a versenytempó, mint a gyorskör, és tudjuk, mennyire fontos, hogy péntek délutántól bent legyünk a Q2-ben. Vannak olyan területek, ahol minden évben egyre rosszabbak vagyunk, mint például az elektronika [vagy] az, ahogyan a hátsó gumit használjuk a kanyarban. Szóval kicsit vissza kell térnünk ’19-be vagy ’21-be, amikor sokkal lágyabban vezettük a motort. Szerintem jóval több időre van szükségünk ahhoz, hogy teljesen megértsük, mire van szükségünk.”

Ami szinte biztosnak tűnik, hogy a Yamaha legjobb esetben is a középmezőny elejére alkalmas önerőből, a győzelemre semmiképpen sem. Quartararo még a 2022-es idény első felében, a Német Nagydíjon érte el eddigi utolsó diadalát, vagyis már másfél éve nem ünnepelhetett a dobogó legfelső fokán. A francia versenyző bízik benne, hogy idén megszakad ez a sorozat.

„Remélhetőleg minél hamarabb – felelte arra a kérdésre, hogy ez mikor történhet meg. – Azonban nehéz megjósolni, hogy mikor lesz kész a motor. Tavaly nem tudtam a harmadiknál jobb helyezést elérni, idén remélhetőleg tudunk harcolni a győzelemért, ahol úgy érezzük, hogy képesek vagyunk rá. Ugyanakkor azt gondolom, hogy lépésről lépésre kell haladnunk, és nem szabad már most a győzelemre gondolnunk, hanem meg kell próbálnunk bekerülni az első ötbe. Aztán pedig feljebb lépni.”

Néhányan altattak? Vagy mégsem? – a nagy találgatások elkezdődtek a MotoGP-ben