Portugáliában, a második fordulóval folytatódik a MotoGP idei szezonja, és a hétvége számos kérdést tartogat. Kiderül, hogy a KTM és az Aprilia mennyire lesznek közel ilyen körülmények között a Ducatihoz, hogy meg tudja-e verni valaki Francesco Bagnaiát, és hogy mi a helyzet Marc Márquezzel, Pedro Acostával, illetve a japán gyártókkal.
Két héttel a szezonnyitó Katari Nagydíj után folytatódik a 2024-es MotoGP-világbajnokság, és a mezőny idén először Európába látogat. Persze ez egyelőre csak egyszeri alkalom, hiszen három hét múlva Austinban fognak versenyezni, de ne szaladjunk ennyire előre: a versenyzők, a csapatok, illetve a gyártók most Portugáliában mérik össze tudásukat.
A Portugál Nagydíjak történetének legeredményesebb versenyzője Valentino Rossi, aki öt győzelmet aratott, mindegyiket a királykategóriában. Ez azonban most teljesen irreleváns, hiszen akkoriban még Estorilban rendezték a futamot, 2020 óta viszont a portimãói Algarve International Circuit ad otthont a versenyeknek.
Ezen a helyszínen Fabio Quartararo és Francesco Bagnaia a két legsikeresebb motoros, hiszen mindkettőjüket kétszer intették le elsőként (utóbbi a 2021-es Algarvei Nagydíjon aratta első győzelmét). Előttük Miguel Oliveira ünnepelhetett hazai közönség előtt az első ottani viadalon. A jelenlegi mezőnyből Raúl Fernández és Pedro Acosta állhatott még a dobogó tetején: mindketten a Moto3-ban és a Moto2-ben is diadalmaskodtak, utóbbi ráadásul a legalsó kategóriában kétszer is.
Race week, baby. #PortugueseGP 🇵🇹 pic.twitter.com/zKqN5HYy77
— Repsol Honda Team (@HRC_MotoGP) March 18, 2024
Ami magát az aszfaltcsíkot illeti, a pálya 4592 méter hosszú, és kilenc jobb-, valamint hat balkanyarból áll. Az átlagosnál jóval nagyobb szintkülönbségek mellett a helyszínt gyakran becézik hullámvasútnak. Mind az abszolút pályacsúcs, mind a versenyben futott körrekord tavalyról datálódik: előbbit Marc Márquez tartja 1:37.226 másodperccel, utóbbi Aleix Espargaróé 1:38.872-vel. A sebességrekord ennél régebbi, hiszen Andrea Dovizioso még 2020-ban repesztett 351,7 km/h-val.
A teszteket, illetve a loszaíli hétvégét látva könnyen lehet, hogy az előző bekezdésben említett köridők meg fognak javulni. Ugyanakkor mind a tavalyi Portugál, mind az idei Katari Nagydíjhoz képest lesz egy fontos különbség: a mezőny nem úgy fog megérkezni a helyszínre, hogy nem sokkal korábban tesztelt ott napokat. Ez pedig nemcsak az esetleges csúcsdöntést, hanem akár az erőviszonyokat is befolyásolhatja.
A legfontosabb kérdés talán az, hogy ennek milyen hatása lesz a gyártók közötti különbségekre, főleg a Ducati, illetve a KTM és az Aprilia tekintetében. A bolognai gyártó kétségkívül a legjobbnak bizonyult Katarban, de az osztrák márka Brad Binder révén mindkét napon, míg a noaleiek Espargaróval szombaton közel voltak.
Emellett persze az is lényeges, hogy a Ducatin belül ezúttal milyenek lesznek az erőviszonyok. Katarban, mondhatni, minden ott folytatódott, ahol tavaly abbamaradt: a sprint Jorge Martíné, a főfutam Bagnaiáé volt. Az olasz pilóta tavalyi teljesítményéről már ejtettünk szót, de márkatársa is jól szerepelt a 2023-as portimãói hétvégén: szombaton második lett, míg másnap szintén az élmezőnyben haladt a futam elején, de aztán Márquez az ő motorjának ment neki, mielőtt irányíthatatlanul beleszállt Oliveirába.
Marc Márquez szerint Martín és Bagnaia a jobb motorjuktól függetlenül gyorsabbak nála
„Örülök, hogy újra versenyezhetek Portugáliában – nyilatkozta a címvédő. – Portimão egy olyan pálya, amelyet nagyon szeretek, és ahol korábban mindig is gyorsak voltunk. Tavaly megnyertük a sprintet és a vasárnapi nagydíjat is. Idén is megvan bennünk a potenciál, hogy ismét jól szerepeljünk, de nem lesz könnyű dolgunk: sok, a győzelemért küzdeni képes ellenfélre és nagyon kemény versenyre számítok. Mindenesetre készen állunk. Péntektől a szokásos módon dolgozunk majd, hogy a lehető legfelkészültebben érkezzünk meg a két futamra.”
Szintén nagy talány, hogy mire lehet képes Márquez Portugáliában. Katarban bejött a jóslata, és valóban az első hatban, de a dobogón kívül végzett, viszont nem tudni, hogy az ő esetében ekkora jelentősége volt annak, hogy Loszaílban tesztelhette a Ducatit. „Portimão fontos hétvége lesz, mert a teszten Malajziában és itt is volt időm jó köridőt futni – fogalmazott még az idénynyitó helyszínén. – Az a tény, hogy két héttel ezelőtt volt itt egy tesztünk, sokat segített nekem ezen a hétvégén. Portimãóban a nulláról fogunk indulni. Ott kell megértenünk, hogy hol állunk.”
Márquez mellett Acosta az, akit számos szurkoló érdeklődve figyel, pláne az első hétvégén mutatott teljesítménye után. A katari főfutamon ugyanis egészen a negyedik helyig jött fel, utána viszont visszaesett. Eleinte mindenki a gumikban kereste az okokat, de később kiderült, hogy más állhat a háttérben. A 19 éves újonc esetében szintén nagy kérdés, hogy mennyire befolyásoló tényező az itteni teszt hiánya.
Megműthetik Acostát, a Portugál Nagydíj után döntenek a beavatkozás szükségességéről
„Szeretem a portimãói pályát, és Katar után nagyon jó az érzésünk – fogalmazott. – A fő cél az, hogy tovább alkalmazkodjak a motorhoz és a kategóriához, és olyan dinamikával próbáljam meg folytatni, mint Katarban, vagyis legyen egy jó péntekem és szombatom, hogy a sprinten és a versenyen a lehető legjobb pozícióból indulhassak. Alig várom, hogy MotoGP-motorral versenyezhessek ezen a pályán.”
Ami a japán gyártókat illeti, Katarban látványosan elmaradtak az európai márkáktól. Az, hogy most teszt nélkül versenyeznek, akár az ő esetükben is befolyásoló tényező lehet, ezzel együtt nagy meglepetés lenne, ha akár a Honda, akár a Yamaha ott lenne az élmezőnyben. Előbbi Márquez tavalyi pole-jába aligha kapaszkodhat, míg Quartararo jó eredményei már szintén messze vannak. A francia versenyző ugyanakkor igyekszik pozitívan hozzáállni a hétvégéhez.
A Yamaha főnöke reagált a rossz kezdésre: Nem vagyunk varázslók
„A Katari Nagydíj nem volt könnyű indítása a szezonnak, de most már tudjuk, min kell dolgoznunk – kezdte. – A portimãói pálya nagyban különbözik a loszaílitól, így érdekes lesz látni, hogy miként alakul a motor vezethetősége és a gumikopás. Mivel a katari sprinten nem szereztünk pontot, a tabella közepén vagyunk, így mindent megteszünk azért, hogy ezen a hétvégén feljebb lépjünk a listán. Mint mindig, most is száz százalékot nyújtok, és tudom, hogy a csapat is, meglátjuk, mire leszünk képesek.”
A Portugál Nagydíj hétvégéjének menetrendje
PÉNTEK | ||
10:00–10:35 | Moto3 | Szabadedzés |
10:50–11:30 | Moto2 | Szabadedzés |
11:45–12:30 | MotoGP | Első szabadedzés |
14:15–14:50 | Moto3 | Első edzés |
15:05–15:45 | Moto2 | Első edzés |
16:00–17:00 | MotoGP | Edzés |
SZOMBAT | ||
9:40–10:10 | Moto3 | Második edzés |
10:25–10:55 | Moto2 | Második edzés |
11:10–11:40 | MotoGP | Második szabadedzés |
11:50–12:05 | MotoGP | Időmérő (Q1) |
12:15–12:30 | MotoGP | Időmérő (Q2) |
13:50–14:05 | Moto3 | Időmérő (Q1) |
14:15–14:30 | Moto3 | Időmérő (Q2) |
14:45–15:00 | Moto2 | Időmérő (Q1) |
15:10–15:25 | Moto2 | Időmérő (Q2) |
16:00– | MotoGP | Sprintverseny |
VASÁRNAP | ||
10:40–10:50 | MotoGP | Bemelegítés |
12:00– | Moto3 | Verseny |
13:15– | Moto2 | Verseny |
15:00– | MotoGP | Verseny |