back to top
2024. május 18. 19:49
KezdőlapMotoGPOliveira szabályváltozást szeretne, hogy ne ismétlődjön meg a sok bukást és büntetést...

Oliveira szabályváltozást szeretne, hogy ne ismétlődjön meg a sok bukást és büntetést hozó jerezi sprint

A Spanyol Nagydíj sprintje után öt pilótát soroltak hátra a minimális guminyomásra vonatkozó szabály megsértése miatt, tizenöt versenyző pedig bukott a viadal során. Miguel Oliveira szerint csak teljesen száraz pálya esetén szabadna alkalmazni az említett előírást, hogy ez ne ismétlődhessen meg.

A tavalyi idény közepén vezették be a minimális guminyomásra vonatkozó szabályt a MotoGP-ben. Ennek lényege, hogy mindkét abroncs esetében van egy érték, amelyet minden motornak meg kell haladnia a futamok meghatározott részében. Egyébként mind ez utóbbi, mind a kijelölt küszöb megváltozott az idei szezonra. Ugyanis 2024-ben a főfutamok esetében a korábbi 50 helyett már a táv 60 százalékában (a sprinteknél maradt a 30 százalék) kell tartani az 1,88 barról 1,80-ra csökkentett limitet.

Amennyiben valamelyik motor nem tartja megfelelő ideig a kijelölt nyomást, akkor természetesen az azon ülő pilóta retorzióra számíthat. Ennek mértéke is módosult a mostani idényre, 2024-ben a sprinteken 8, a főversenyeken pedig 16 másodperces időbüntetés jár a szabályszegésért.

Ez az előírás főszerepet játszott a jerezi sprint hivatalos végeredményének kialakulásában. A Spanyol Nagydíj rövidebb viadala után ugyanis öt pilótát is az említett 8 másodperces időbüntetéssel sújtottak. A legnagyobb figyelem közülük Fabio Quartararóra irányult, hiszen ő a harmadik helyet veszítette el, a bronzérmet Dani Pedrosának kellett átadnia. Ráadásul tizenöt versenyző bukott az így kissé komikusan alakuló futamon. Az esések nagyrészét egy-egy rosszul látható vizes folt okozta, a guminyomás értéke pedig ugye a nedves pályán való tapadást is befolyásolhatja.

„Két helyen is megelőzhettelek volna” – így kapta meg Pedrosa a bronzérmet Quartararótól (videó)

Miguel Oliveira pont azok közé tartozott, akik két keréken tudták befejezni a sprintet. A portugál pilóta büntetést sem kapott, sőt csapattársa, Raúl Fernández hátrasorolása miatt végül a nyolcadik helyett a hetedik pozíció lett az övé. Ennek ellenére úgy látja, hogy változtatni kellene a jelenleg érvényben lévő előíráson.

„A főfutamon nagyon… Nem akarok túlzásba esni, de a pálya normális állapotban volt, és ez jelentősen könnyebbé tette az életünket – nyilatkozta Oliveira. – De véleményem szerint a lényeg az, hogy a guminyomásra vonatkozó szabályt nem kellene a szokásos módon alkalmazni, ha legalább olyan vizes a pálya, mint amilyen a sprint idején volt. Hiszen nem lehet csak ezzel a 0,05 baros különbséggel megmagyarázni a jobb teljesítményt. De ilyen ez a szabály, ez van. Én viszont úgy gondolom, hogy amikor stabilabbak a körülmények, akkor mindenki könnyebben tiszteletben tudja tartani a szabályokat, olyankor ez valóban egyszerűbben megy.”

Oliveira javaslata abból a szempontból egyáltalán nem életszerűtlen, hogy már most is vannak olyan helyzetek, amelyek felmentést adnak a szabály alól. Teljesen vizes pályán például nem kell megfelelni az előírásnak, ahogy akkor sem, ha flag to flag versenyre kerül sor.

Egyszerű megoldással segíti a Ducati a versenyzőit a guminyomásszabály betartásában