back to top
2024. november 24. 07:56
KezdőlapMotoGPMartín visszavág az egyik legrosszabb pályáján, vagy élesedik a vb-harc? – hétvégi...

Martín visszavág az egyik legrosszabb pályáján, vagy élesedik a vb-harc? – hétvégi menetrend

A Francia Nagydíjjal folytatódik a MotoGP idei szezonja, egy olyan pályán, ahol Jorge Martín és Francesco Bagnaia sem büszkélkedhet jó statisztikával, ellentétben például Marc Márquezzel. Kérdés, hogy a gyártók közötti erősorrend az Austinban vagy a Jerezben látottakra fog jobban hasonlítani.

Az ötödik fordulóval folytatódik a gyorsaságimotoros-világbajnokság. Ezen a hétvégén egy, a két- és négykerekű motorsportban egyaránt jól ismert helyszínre látogat a mezőny, hiszen a versenyzők Le Mans-ban fognak megküzdeni egymással, a legendás 24 órás versenynek otthont adó pálya mellé épített Bugatti-aszfaltcsíkon.

A magától a várostól 5 km-re délre, Párizstól pedig 200 km-re délnyugatra található pályát 1965-ben adták át, és négy évvel később fogadta először a motoros csúcskategória mezőnyét. 1970-ben aztán dupláztak, ám aztán egészen 1995-ig kellett várni, hogy ismét két egymás utáni évben adhasson otthont a Francia Nagydíjnak. Igaz, ebben nem volt sok köszönet, hiszen a jelenleg a gyári Honda csapatfőnökeként dolgozó Alberto Puig ezen a hétvégén szenvedett lábtörést, és hiába épült fel, utána már soha nem volt a régi.

Ennek következtében a pálya kikerült a versenynaptárból, és csak 2000-ben tért vissza, miután elvégeztek rajta néhány biztonsági átalakítást. Bár 2008-ban ismét módosították, ennek ellenére a visszatérés óta megszakítás nélkül fogadja a mezőnyt, még a koronavírus-járvány sem tudott közbeszólni, ellentétben például a Forma–1-gyel, ahol 2020-ban elmaradt a Francia Nagydíj a Paul Ricardon.

A Le Mans-i pálya legeredményesebb versenyzője Jorge Lorenzo, aki összesen hatszor tudott nyerni ezen a helyszínen, ebből ötször a MotoGP-ben. A jelenlegi mezőnyben Marc Márquez négy diadalnál tart, ebből háromszor a királykategóriában intették le elsőként. Rajta kívül Maverick Viñales, valamint Jack Miller rendelkezik egynél több elsőséggel, de a MotoGP-ben csak egyszer nyertek, csakúgy, mint az utolsó két futamot behúzó Enea Bastianini, illetve Marco Bezzecchi.

Ami a vonalvezetést illeti, a pálya 4185 méter hosszú, és 13 méter széles. Kilenc jobb-, valamint öt balkanyart tartalmaz, amelyek jelentős része lassú tempójú, és több sikán is található a nyomvonalon. Éppen ezért fontos, hogy a pilóták minél későbbi féktávot vegyenek, majd jól gyorsítsanak ki, főleg a 6-os, valamint a 14-es kanyarból, ahol a két leghosszabb egyenes kezdődik.

A pályához kapcsolódó különböző rekordokat a helyszínek többségéhez hasonlóan a közelmúltban állították fel. Az abszolút körrekordot Francesco Bagnaia 2022-es pole pozíciós köre jelenti, míg a versenyben futott leggyorsabb kör szintén az ő nevéhez fűződik ugyancsak a két évvel ezelőtti alkalomról. A 325,8 km/h-s sebességrekord Brad Binderé tavalyról.

A bajnoki táblázatot továbbra is Jorge Martín vezeti, ám a Spanyol Nagydíj főfutamán 17 pontra csökkent az előnye, hiszen az élről bukott. A Pramac versenyzője most elkezdheti bizonyítani, hogy ez a hiba csak kisiklás volt a részéről. Igaz, a helyszín nem mondható ideálisnak az ő szempontjából, hiszen tavaly ugyan megnyerte a sprintet, másnap pedig második lett, előtte még csak pontot sem szerzett, legyen szó bármelyik kategóriáról.

Martín szerint végre sikerült megoldaniuk a Ducati idei motorjának legnagyobb problémáját

Bár Portimãóban és Austinban csak szenvedett, a jerezi sprinten pedig balesetbe keveredett, a másfél héttel ezelőtt aratott győzelmével Bagnaia egy csapásra az első számú üldözővé lépett elő. A címvédő Le Mans-ban tovább faraghatja hátrányát, sőt, vasárnap akár már a tabella élére is ugorhat. Igaz, az itteni statisztikája neki sem túl fényes: ha a tavalyi sprinten szerzett harmadik helyét nem számítjuk, akkor utoljára a 2018-as Moto2-es győzelme alkalmával állt dobogón a Francia Nagydíjon.

Rossi szerint Bagnaia nagyon dühös volt Jerezben, mivel „vannak olyanok, akik nem gondolnak a másikra”

Persze aligha csak róluk fog szólni a hétvége. A Ducatin belül ott van például Enea Bastianini, aki ugyan idén még nem nyert futamot, de szorgalmasan gyűjtögeti a pontokat, és csak 5 egységgel marad el csapattársától. Márquezt szintén az esélyesek közé kell sorolni, hiszen Jerezben nagy csatára kényszerítette Bagnaiát, és maga is elmondta, hogy az alkalmazkodás időszaka véget ért. Bezzecchi esetében pedig az a kérdés, hogy a spanyolországi teljesítménye egyszeri fellángolás volt-e.

Lorenzo szerint Marc Márquez egy idei Ducatival biztosan megnyerte volna a jerezi főfutamot

Persze egyáltalán nem biztos, hogy a jerezihez hasonló lesz a gyártók közötti erősorrend, és senki nem fogja megszorítani a Ducatit, hiszen Austinban például ennek ellenkezője történt. Akkor Viñales mindent vitt a hétvégén, és nem kizárt, hogy most is jól fog szerepelni. Tavaly egészen a Bagnaiával történt ütközésig az élmezőnyben küzdött, így van oka az optimizmusra. „A Le Mans-i pályán mindig is versenyképesnek éreztem magam – nyilatkozta. – Az az érzésem, hogy az idei év különleges lesz az általunk elért szint és az RS-GP24-essel kapcsolatos érzetem alapján. Úgy vélem, Le Mans lesz az az egyik olyan pálya, ahol a legerősebbek leszünk.”

A KTM szintén tud mibe kapaszkodni a tavalyi események alapján, de nem a gyári istálló pilótái miatt. Brad Binder és Jack Miller ugyanis nem szerepelt jól önmaga átlagához képest, ellentétben Augusto Fernándezzel, aki királykategóriás pályafutása messze legjobb eredményét elérve negyedikként futott be. Persze ehhez kellettek a kiesők, ettől függetlenül a GasGasnál optimistán várhatják a hazai versenyüket, akkor pedig pláne, ha Pedro Acosta a múltkori kisiklás után visszatér az élmezőnybe.

Acosta csapatának most hétvégén jön majd el a szezon „legjobban várt pillanata”

A Yamaha és a Honda várhatóan ezúttal sem lesz ott az élmezőnyben. A japán gyártók versenyzői talán az időjárásban reménykedhetnek a leginkább. Péntek délután meglehetősen erős keleti szél várható, míg vasárnap délelőtt és délután is reális esély van arra, hogy eleredjen az eső. Mindez pedig nyilvánvalóan megkavarhatja az erősorrendet.

A Francia Nagydíj hétvégéjének menetrendje

PÉNTEK
9:00 – 9:35 Moto3 Szabadedzés
9:50 – 10:30 Moto2 Szabadedzés
10:45 – 11:30 MotoGP Első szabadedzés
13:15 – 13:50 Moto3 Első edzés
14:05 – 14:45 Moto2 Első edzés
15:00 – 16:00 MotoGP Edzés
SZOMBAT
8:40 – 9:10 Moto3 Második edzés
9:25 – 9:55 Moto2 Második edzés
10:10 – 10:40 MotoGP Második szabadedzés
10:50 – 11:05 MotoGP Időmérő (Q1)
11:15 – 11:30 MotoGP Időmérő (Q2)
12:50 – 13:05 Moto3 Időmérő (Q1)
13:15 – 13:30 Moto3 Időmérő (Q2)
13:45 – 14:00 Moto2 Időmérő (Q1)
14:10 – 14:25 Moto2 Időmérő (Q2)
15:00 MotoGP Sprintverseny
VASÁRNAP
9:40 – 9:50 MotoGP Bemelegítés
11:00 Moto3 Verseny
12:15 Moto2 Verseny
14:00 MotoGP Verseny