back to top
2025. július 18. 23:24
Kezdőlap Blog Oldal 125

Kézfogással indult Bagnaia és Marc Márquez együttműködése – a Ducati trollkodott az Apriliával?

0

A gyári Ducatinál már készülnek a motorbemutatókra, ennek apropóján közzétették az első képeket Francesco Bagnaiáról és Marc Márquezről, immáron csapattársakként. A bolognaiak alighanem szándékosan „rondítottak bele” az Aprilia eseményébe.

Számos izgalmas kérdést fel lehetne tenni a MotoGP 2025-ös szezonja előtt, de talán ezek közül is kiemelkedik, hogy mire megy egymással Francesco Bagnaia és Marc Márquez. Mivel utóbbi a gyári Ducatihoz igazolt, a jelenlegi mezőny két legeredményesebb pilótája egy csapatnál fog versenyezni, ráadásul nagy valószínűséggel a legjobb motoron fognak ülni.

Éppen ezért a rajongók kis túlzással minden mozdulatukat árgus szemekkel figyelik. Bár a tavalyi montnelói teszten már ugyanabban a garázsban voltak, de Márquez akkor még lényegében csak „kölcsönben” volt ott, nem véletlen, hogy egyetlen szponzorfelirat sem volt a motorján. Most viszont már hivatalosan is csapattársakként fogtak kezet.

Merthogy a Ducati közzétett egy bejegyzést, melynek egyik fotóján pontosan ez látható. Ennek a fotónak mindenképpen van némi szimbolikus jelentősége, kérdés, hogy a szezon során mennyire tudják fenntartani ezt a hangulatot. Sokan ugyanis egyáltalán nem zárják kii, hogy a várható bajnoki küzdelem közepette elmérgesedik a viszony kettőjük között.

A Ducati az „első nap az iskolában” szöveggel látta el a posztot, ám ennek nem ez az igazi érdekessége. Sokkal inkább az időpontja, ugyanis a bejegyzés csütörtökön 12:19-kor élesedett. Hogy ennek milyen jelentősége van? Gyakorlati szempontból semmilyen, de aligha véletlen, hogy a bolognaiak az gyári Aprilia bemutatójának közepén tették közzé a fotókat. Annak tudatában pedig pláne, hogy a címvédő Jorge Martín, valamint Marco Bezzecchi személyében a noaleiek két olyan motorost foglalkoztatnak, akik tavaly még valamelyik Desmosedicin ültek.

Bemutatta idei festését az Aprilia, kiderült, Martín melyik rajtszámot fogja használni (képek)

Ami a gyári Ducati leleplezését illeti, arra még hétfőig várni kell. Az eseményt szokás szerint a központhoz közeli síparadicsomban, Madonna di Campiglióban rendezik. A délelőtt 11 órakor kezdődő ceremónián Bagnaia és Márquez mellett Nicolò Bulega, valamint Álvaro Bautista is ott lesz, hiszen a Desmosedici GP25-ösé mellett a Superbike-vb-n használt Panigale V4 R festését is leleplezik.

Martín még a másnapossággal küzdött, amikor először felült az Apriliára

0

Jorge Martín elárulta, az elejét illetően az Aprilia a legjobb motor, amelyet valaha vezetett, de idővel problémákba ütközött a montmelói teszten. Ezeket azonban igyekszik kiküszöbölni, többek között a téli szünetet is ennek szentelte.

A héten felébredt téli álmából a MotoGP. Bár a motorok még egy ideig nem gurulnak pályára, legalábbis hivatalos eseményen, de elkezdődtek a bemutatók. Egyelőre az Aprilia két csapata, a Trackhouse, majd a gyári istálló leplezte le idei színösszeállítását, és, ahogyan az ilyenkor lenni szokott, az eseményen a versenyzők is ott voltak.

Bemutatta idei festését az Aprilia, kiderült, Martín melyik rajtszámot fogja használni (képek)

Jorge Martínról kiderült, hogy nem meglepő módon az 1-es rajtszámmal fog versenyezni, ám természetesen nem csak erről esett szó. Hanem például a szezonzáró montmelói tesztről is, amelyen már az RS-GP nyergében ült. Mindezt úgy, hogy még érezte a két nappal korábbi bajnoki parti utóhatásait, ám magával a motorral eleinte elégedett volt.

A barcelonai teszten mindenekelőtt még mindig másnapos voltam a vasárnapi [ünneplés] miatt – nyilatkozta. – Szóval higgyétek el, nagyon nehéz volt motorozni, mert hatalmas volt a buli. Aztán amikor felültem a motorra, nem tudtam, mire számítsak, úgyhogy nyitottan álltam hozzá. Az elejét illetően hihetetlen érzés volt. Szerintem ebből a szempontból ez volt a legjobb motor, amelyet valaha vezettem. Őrületes volt. Kezdetben kicsit lassú voltam, aztán viszont begyorsultam, és láttam, hogy van némi problémám. Aleix [Espargarónak] vagy Maverick [Viñalesnek] talán nem [volt], de nekem igen. Mintha kicsit instabilabban mozgott volna, mint a Ducati. Utána végrehajtottunk néhány változtatást, és az egész stabilabb lett.”

Martín már a legelején képes volt ugyanarra a mozdulatra, mint a Ducatin, és az 5-ös kanyarban meg tudta csinálni, hogy leérjen a válla. Ugyanakkor ez saját bevallása szerint is inkább csak egy látványelem, ahogyan annak sincs jelentősége, hogy tizenegyedikként zárt. Annak viszont már inkább, hogy több alkatrésszel is kísérleteztek az idei évre szánt gépen.

Látványos, ahogyan Martín válla hozzáér az aszfalthoz, csak éppen nem hatékony

2025-re új dolgokat próbáltunk ki, amelyek jól működtek, mint például az új burkolat, és általánosságban változtattunk a motoron – magyarázta. – Ez egy nagy lépés 2024-hez képest, úgyhogy optimista vagyok. A tapadással mondjuk kicsit küszködtem, de úgy vélem, ez inkább a motorhoz való alkalmazkodásommal hozható összefüggésbe, nem pedig magával a motorral. Nagyon jónak és versenyképesnek érzem a motort, de időre van szükségem, hogy kiismerjem, hol kell nyomnom, hol kell időt nyernem, vagy hol kell lassabban mennem.”

Tavaly leginkább Marc Márquez kapcsán hangzott el időről időre az idény elején, hogy úgy vezeti a Ducatit, mintha továbbra is a Hondát hajtaná. Nos, Martínnak most hasonló folyamaton kell keresztülmennie, azzal a különbséggel, hogy ő minden bizonnyal gyengébb motorra vált. A címvédő a holtszezonban is mindent megtett annak érdekében, hogy minél gyorsabban adaptálódjon.

A barcelonai teszten úgy motoroztam, mintha még mindig egy Ducatin ülnék – fogalmazott. – Sokat kell változtatnom a stílusomon. Már a télen is dolgoztam, igyekeztem kielemezni, hogy hol tudnék jobb lenni. Sok futamot is megnéztem, hogy megpróbáljak rájönni, hol voltak jók, mint például Maverick Austinban vagy Aleix Silverstone-ban, vagyis a pozitívumokat [kerestem]. Szerintem nagyon jó a motor. Időre van szükségem, hogy alkalmazkodjak hozzá, de ennyi, úgy vélem, nagyszerű munkát tudunk végezni.”

Martínnak sosem volt kétséges, hogy idén az 1-est fogja használni, de a célja így sem elrugaszkodott

Elhunyt Szabó „Bregyó” János, magyar bajnok és világbajnoki résztvevő egykori motorversenyző

0

Életének 68. évében meghalt Szabó János, akit mindenki csak „Bregyóként” ismert. Motoros pályafutása több magyar bajnoki címet, Európa-bajnoki futamgyőzelmet, valamint világbajnoki részvételt hozott, később pedig a fiatalokat segítette.

Óriási veszteség érte a magyar motorsportot, ugyanis csütörtökön elhunyt Szabó „Bregyó” János. A 67 esztendős egykori pilótát december óta kórházban kezelték. A szomorú hírről a Magyar Motorsport Szövetség is beszámolt, de többen is megemlékeztek a kiváló egykori motorosról, aki versenyzői pályafutása után a fiatalokat segítette.

Szabó 1957. augusztus 13-án született. Egy interjúban elmondta, hogy a „Bregyó” becenevet még édesapjától örökölte, aki Szlovákiában tanult, amikor elkezdett versenyezni. Mivel meg kellett különböztetni egy másik Szabótól, így nevezték el, mivel a szót a szlovákiai emberekre is használják. Fia egyébként nem szerette ezt a nevet, de az évek alatt hozzászokott.

Kezdetben krosszmotorosnak készült, ám hamar átváltott a gyorsasági szakágra. Első hivatalos versenyén mindössze 17 esztendősen vett részt, majd 1975-ben a harmadik, 1976-ban a második, míg 1977-ben az első helyet szerezte meg a magyar bajnokság 250 köbcentiméteres kategóriájában. Bajnoki címét éveken át megvédte, ám az állam ennek ellenére hátráltatta. Apja 1970-es disszidálása miatt ugyanis évekig nem utazhatott nyugatra, és a többi szocialista országba is csak kísérettel mehetett el.

1975 és 1990 között összesen 236-szor állt rajthoz mindenféle versenyen, ebből a legtöbbet, szám szerint 145-öt 250 köbcentis motor nyergében teljesítette. Összesen 39 futamgyőzelmet szerzett, és további 37 alkalommal állt a dobogón. A magyar bajnoki címei mellett két alkalommal is elhódította a Béke Barátság Kupát.

Karrierjében azt sajnálta, hogy az Európa-, illetve a világbajnokságon csak 30 éves kora után próbálhatta ki magát. Előbbin összesen 27-szer indult, és három futamot nyert, emellett ő tartja a körrekordot a sachsenringi pálya régi vonalvezetésén. Ami a gyorsaságimotoros-vb-t illeti, ott összesen kilenc viadalon vett részt. 1988-ban 5, míg egy évvel később 6 pontot szerzett a 80 köbcentiméteresek között.

Karrierjét egy 1990-ben elszenvedett súlyos baleset törte derékba, aminek következtében tizenegy napig volt altatásban, és csak négy hónappal később szállíthatták haza, de a következő két évet még lényegében kórházban töltötte. Versenyzői pályafutásának befejeztével a fiatalokat segítette. Többek között nevelt fiát, Kispataki Viktort is, aki a magyar bajnoki címei és az Alpok-Adria kupán aratott győzelmei mellett 2010-ben dobogóra állhatott az endurance-világbajnokság katari fordulóján, egy évvel később pedig első magyarként rajthoz állt a Superbike-vb brnói hétvégéjén, és a második futamon pontot is tudott szerezni. A jelenlegi magyar versenyzők közül Számadó Máté karrierjében játszott fontos szerepet.

A P1race.hu szerkesztősége szeretné őszinte részvétét kifejezni Szabó János családjának és hozzátartozóinak!

A KTM helyzete figyelmeztetés a MotoGP számára, és nagyon is komolyan kell venni?

0

Massimo Rivola szerint a MotoGP nem fogja elveszíteni a KTM-et, ezzel együtt figyelmeztetésként kell kezelni a mattighofenieknél kialakult helyzetet. Az Aprilia Racing vezérigazgatója kijelentette, túl nagy a költekezés a MotoGP-ben, és nem kapnak eleget az általuk nyújtott műsorért cserébe.

Bizonyos értelemben véget ért a holtszezon a MotoGP-ben, hiszen megkezdődött a motor-, illetve csapatbemutatók sora. Ettől függetlenül továbbra is terítéken van, és egy ideig még biztosan terítéken lesz a téli szünet slágertémája, a KTM helyzete. Az osztrák márka ugyanis akkora bajba került pénzügyileg, hogy csődvédelmi eljárás alatt van.

Megnyugtató üzenet a KTM versenyrészlegétől: A legkevésbé sem gondolunk arra, hogy feladjuk

Minderről persze az ellenfeleknek is megvan a véleményük, és a bemutatók remek alkalmat nyújtanak arra, hogy ezt kifejtsék. Így történt ez a gyári Aprilia esetében, hiszen az eseményen jelen volt Massimo Rivola, a noaleiek versenyrészlegének vezérigazgatója is. Az olasz szakember viszonylag messziről indította a monológját.

Bemutatta idei festését az Aprilia, kiderült, Martín melyik rajtszámot fogja használni (képek)

Mennyi időm van válaszolni? – utalt arra, hogy ez bizony nem lesz rövid felelet. – Ez az egyik soha véget nem érő diskurzusom Carmelo [Ezpeletával, a sorozat kereskedelmi jogait birtokló Dorna vezérigazgatójával] és a MotoGP körüli személyekkel. Még mindig azt gondolom, hogy a sportágunk, az üzletünk kissé túl drága. Úgy vélem, nincs szükségünk olyan sok mindenre ahhoz, hogy jó műsort nyújtsunk, kétkerekű repülőgépeink vannak. Véleményem szerint van néhány dolog, amit kicsit jobban lehet kezelni, kicsit jobban szabályozni. Amikor viszont szabályt kell hozni, olyan helyzetben kell lenni, hogy képesek legyünk azt ellenőrizni, ezt megértem.”

Ami magát a KTM-et illeti, Rivola kijelentette, szerinte a MotoGP nem fogja elveszíteni a gyártót, már csak azért sem, mert a bajnokságnak szüksége van a jelenlétükre. Azt viszont leszögezte, hogy a szituációt, illetve annak tanulságait komolyan kell venni. „A KTM helyzetéből adódó figyelmeztetést nem szabad úgy kezelnünk, hogy »rendben, ez balszerencse« – folytatta. – Szerintem tennünk kell valamit, és remélem, hogy a következő ötéves szerződés [megkötése előtt] újra megvitatjuk ezt.”

A MotoGP és a gyártók közötti megállapodás 2026 végén jár le, így az új szerződést már a Liberty Media jelenlétében fogják tárgyalni, hiszen az amerikai vállalat felvásárolja a Dorna részvényeinek 86 százalékát, igaz, maga a tranzakció még nem ment végbe. Rivola bízik benne, hogy a Forma–1 kereskedelmi jogait is birtokló cég képes lesz valami hasonlót elérni a gyorsaságimotoros-világbajnoksággal, mint a négykerekű csúcskategóriával, és növelni a sportág és ezáltal a csapatok, illetve a gyártók bevételeit.

Az Európai Unió egyelőre nem hagyja jóvá a MotoGP felvásárlását, és mélyreható vizsgálatot indít

Itt az ideje jó híreket hozni a MotoGP-nek, mert szerintem a valaha volt legjobb műsort szolgáltatjuk, és úgy vélem, ezt nem kapjuk vissza – fogalmazott. – Szóval nagyon szeretném látni a Liberty bevonását, mert az amerikaiak általában jók a belső marketingben az alapján, amit az F1-ben tettek. Úgy tűnik, van egy varázsérintésük, amire szükségünk van a MotoGP-ben, mivel ez egy gyönyörű sportág, a versenyzők pedig egyfajta szuperhősök, és meg kell mutatnunk a világnak, hogy milyenek is ők.”

A BMW bemutatóján kimondták, lehet, hogy Razgatlıoğlu a vártnál később tér vissza a sérüléséből

A BMW Superbike-világbajnoki csapata bemutatta az idei motorját. Az eseményen arra is fény derült, legalább ötven százalék esély van arra, hogy Toprak Razgatlıoğlunak a jerezi mellett a portimãói tesztet is ki kell hagynia.

Szerdán este, Berlinben tartotta a bemutatóját a BMW Superbike-csapata. A Bonovo távozása miatt a bajor gyártónak idén négy helyett csak két motorja lesz a rajtrácson, amelyeket Toprak Razgatlıoğlu és Michael van der Mark fog vezetni. A gépek idei festése lényegében teljesen megegyezik a tavalyival, kivéve persze, hogy Razgatlıoğlu motorján ezúttal a bajnoknak járó 1-es rajtszám fog díszelegni. Viszont bár a külcsínben nem sok, technikai szempontból lesz változás a BMW-nél.

Razgatlıoğlu nem szereti az 1-es rajtszámot, mégis azt fogja használni jövőre

„A 2025-ös M 1000 RR profitál az utcai változaton végrehajtott változtatásokból, beleértve a 6 plusz lóerőt, az új aerodinamikát, az új burkolatot és az új elektronikát, amely több fejlesztési lehetőséget biztosít – magyarázta Chris Gonschor a BMW technikai igazgatója. – Január végén a FIM illetékesei Berlinbe jönnek, hogy homologizálják a motort. Nincs kétségünk afelől, hogy minden rendben lesz, és Phillip Islanden tökéletesen készen állunk majd a versenyzésre.”

Azonban a BMW új motorja mellett maga Razgatlıoğlu is vonzotta a figyelmet a bemutatón, hiszen nemrég derült ki, hogy egy újonnan szerzett sérülés miatt nem tud részt venni a január 22-én és 23-án esedékes jerezi teszten, az első idei kollektív gyakorláson. Korábban még azt valószínűsítették, hogy a 28-29-i portimãói teszten már ott lesz, ám úgy tűnik, hogy ez egyáltalán nem biztos, ami akár komolyan hátráltathatja majd az idény első felében. Egyébként mindezzel együtt azt is megtudhatták a szurkolók, hogyan törte el a jobb mutatóujját a kétszeres világbajnok.

Razgatlıoğlu megsérült, kihagyja a Superbike-vb első idei tesztjét

„Most már egyre jobban. Így talán ott leszek Portimãóban. De ha ott nem, akkor Phillip Islanden [a teszten] biztosan – szögezte le a török pilóta. – Az enduromotorommal buktam. A holtszezonban mindig endurózom, mert nagyon szeretek, de most buktam. Elég kicsi esés volt, szóval nem értem, hogy miért tört el az ujjam. Mindenesetre időre van szükségem, talán két vagy három hétre. A portimaói teszten megpróbálok visszatérni.”

Shaun Muir, az alakulat csapatfőnöke számszerűsítette annak az esélyét, hogy Razgatlıoğlu ott lesz a második idei teszten. „Toprak nem fog részt venni a jerezi teszten, és jelenleg ötven-ötven százalék, hogy eljön-e Portimãóba, vagy nem. A két teszt ugyanis időben nagyon közel van egymáshoz – mutatott rá. – Az pedig egy olyan kritikus része a jobb kezén lévő mutatóujjának, amely az elsődleges fékező keze, szóval nem akarjuk elsietni a dolgot. Legrosszabb esetben Ausztráliában azon a hétfőn [február 17-én], legjobb esetben pedig egy korlátozott tesztprogrammal Portimãóban fog újra motorra ülni.”

Ami a további előszezoni programot illeti, a jerezi és a portimãói tesztek után jön egy kisebb szünet, majd a mezőny tagjai szokás szerint az idénynyitó helyszínén, Phillip Islanden teljesítik a felkészülés utolsó részét február 17-én és 18-án. Ugyanezen a héten pedig az első fordulót is megrendezik az ausztráliai helyszínen.

Kiderült, hányadik helyszín lesz a Balaton Park Circuit, íme a Superbike-vb 2025-ös versenynaptára

Bezzecchi és Martín nem bírtak magukkal, idő előtt „kilesték” az idei Apriliát (videó)

0

Csütörtökön került sor az Aprilia idei festésének bemutatójára, amelyen egyben az is kiderült, hogy Jorge Martín a bajnoknak járó 1-es rajtszámot fogja használni. Viszont a noalei gyártó által publikált vicces videó tanúsága szerint Martín és csapattársa, Marco Bezzecchi már korábban, idő előtt megnézte a dizájnt, pedig nem kaptak rá engedélyt. A két versenyzőt „besurrant” a garázsba, ott viszont felvette őket a biztonsági kamera.

Martínnak sosem volt kétséges, hogy idén az 1-est fogja használni, de a célja így sem elrugaszkodott

0

Jorge Martín felfedte, hogy mindig is az 1-es rajtszámot akarta választani. Martín az Aprilia versenyrészlegének vezérigazgatójával, Massimo Rivolával és új csapattársával, Marco Bezzecchivel együtt az idei céljaikról is szót ejtett. Bezzecchi azt is elárulta, hogy a tél során átesett egy műtéten.

A tél folyamán MotoGP-szurkolók egész hada találgatta, hogy Jorge Martín vajon az eddigi 89-es rajtszámát vagy a bajnoknak járó 1-est fogja használni az idei szezonban. A kérdés főként azért foglalkoztatott sokakat, mert Martín tavaly a Ducatival lett bajnok, idén viszont már az Apriliát képviseli. A kérdésre végül az Aprilia csütörtöki bemutatóján érkezett válasz, amikor kiderült, a madridi pilótának mindig is egyértelmű volt, hogy melyik rajtszámot fogja választani.

Bemutatta idei festését az Aprilia, kiderült, Martín melyik rajtszámot fogja használni (képek)

„Nagyon boldog vagyok, hogy végre az Aprilia pilótája lehetek, és hogy végre sikerült elérnem ezt a célt, megszereznem az 1-es rajtszámot – mondta Martín a bemutató során. – Azt pedig majd meglátjuk, hogy idén mi lesz. Mindenesetre már nagyon várom, hogy pályára gurulhassak ezzel a számmal. Mindig is éreztem a nyomást, ez nem változott.”

Aprilia,bemutató, 2025, Jorge Martín
Forrás. Piaggio Group

„Soha nem voltak kétségeim az 1-es [használatával] kapcsolatban, mivel egész életemben ezért küzdöttem – magyarázta. – Hihetetlenül jó érzés volt végre világbajnoki címet szerezni a MotoGP-ben, és ezt a számot feltenni erre a csodálatos Apriliára. Remélhetőleg ez a szám a motivációnkon is sokat dob majd. Remekül érzem magam vele. De kicsiben megtartottam a 89-est is, illetve a két csillagot, mert már kétszeres világbajnok vagyok. Remélhetőleg a jövőben még több csillagot tudok majd szerezni!”

Martín ezután az idei szezonra tért át, amelyre egy reális célt tűzött ki. „A célunk az, hogy igazán gyorssá tegyük ezt a motort, igazán versenyképesek legyünk vele – tekintett előre. – Más elvárásokat nem fogalmazok meg erre a szezonra, csupán a lehető legjobban akarok teljesíteni, és az összes erőfeszítésemmel azon akarok lenni, hogy segítsem ezt a projektet. Nagyon motivál ez a kihívás.”

Martín: Egyáltalán nem az a célom, hogy jövőre megnyerjem a világbajnokságot

Az Aprilia versenyrészlegének vezérigazgatója, Massimo Rivola hasonló hangnemben beszélt az idei céljaikról. „A mi történelmünkkel mindig nagy célokat kell kitűznünk, ambiciózusnak kell lennünk, a [bajnoki] győzelemért kell harcolnunk – kezdte Rivola. – Viszont talán idén még mindig kicsit korán van ehhez. Most az a célunk, hogy minél gyorsabban egymásra találjanak az új pilótáink és a csapattagok. Minél gyorsabban történik ez meg, annál előbb mehetünk az első célért.”

„Azt már az elmúlt években is megmutattuk, hogy gyors a motorunk, bár lehet, hogy egykörön jobb volt – tette hozzá. – Szóval két ilyen tehetséges pilótával felvértezve az lehet az elvárásunk idénre, hogy csökkentsük a különbséget [a Ducatival szemben] minden versenyen. Az persze kritikus, hogy jó legyen a hangulat a csapatnál, de most ezt könnyű megvalósítani, mert egyfajta »nászúton« vagyunk az új pilótáinkkal és az új motorral. Ám fel kell készülnünk arra is, hogy lesznek kemény perceink, most nagyon könnyű boldognak lenni.”

Új főnökük nem akarja elkerülni Martín és Bezzecchi konfliktusát: „Elküldhetitek egymást a p*csába”

Végül aztán az Aprilia másik új gyári pilótája, Marco Bezzecchi is megszólalt. Az olasz versenyző a negyedik MotoGP-idényére készül, ám ez lesz az első, amelyet egy gyári alakulatnál fog tölteni, korábban ugyanis végig a VR46-ot képviselte. „Először is, csodálatos ez a dolog, számomra ez egy új kaland kezdete – nyilatkozta Bezzecchi. – Ez egy nagy változást jelent az életemben, érdekes kaland elé nézünk lesz az Apriliával.”

„Egyelőre még korai lenne elvárásokat megfogalmazni magunkkal szemben, először is még teljesen alkalmazkodnom kell az új motorhoz és csapathoz – mutatott rá. – És persze nekik is alkalmazkodniuk kell hozzám. De nagyszerű csapatunk van, így biztos vagyok benne, hogy jól tudjuk majd megkezdeni a szezont. Már nagyon várom, hogy ismét felülhessek a motorra. Fontos lesz, hogy sepangi teszten újra felvegyük a fonalat, de azt már a barcelonai teszten is láttam, hogy az Apriliánál nagyon sok tehetséges és szenvedélyes ember dolgozik.”

Bezzecchi nagy szerencsének tartja, hogy a „legerősebb” versenyző csapattársa lehet

Bezzecchit ezután arról kérdezték, hogyan készült eddig a következő szezonra. „Kivették a vállamból a lapokat, amelyeket tavaly tettek bele, szóval átestem egy műtéten röviddel a szezonzáró után – árulta el. – Ezt követően pedig azonnal elkezdtem edzeni, hogy készen érkezzek majd meg a szezonnyitóra. Idén Thaiföldön kezdünk, ahol nagyon meleg lesz, így különösen fontos, hogy addigra fizikailag a lehető legjobb állapotba kerüljek, és ez is a fő célom. Addig még van valamennyi időnk, szóval tovább dolgozunk ezen.”

Bemutatta idei festését az Aprilia, kiderült, Martín melyik rajtszámot fogja használni (képek)

0

Csütörtökön, a MotoGP-csapatok közül másodikként az Aprilia gyári alakulata mutatta be az idei dizájnját. Jorge Martín és Marco Bezzecchi motorjai a tavalyihoz hasonló festésben fognak pompázni. Ezzel együtt az is kiderült, hogy Martín az 1-es rajtszámot fogja használni.

Az Aprilia ügyfele, a Trackhouse Racing után másodikként a márka gyári csapata mutatta be az idei festését. A dizájn leleplezésére csütörtök napközben került sor Milánóban. Az esemény során a gyártó ikonja, Max Biaggi, új technikai igazgatója, Fabiano Sterlacchini, gyári alakulatának csapatmenedzsere, Paolo Bonora és versenyrészlegének vezérigazgatója, Massimo Rivola is feltűnt. Utánuk jöttek a pilóták, előbb a tesztelést végző Lorenzo Savadori, majd Jorge Martín és Marco Bezzecchi, akik ténylegesen „leleplezték” az idei színeket. A festés szinte teljesen megegyezik a tavalyival, talán csak a piros színe vált néhány ponton dominánsabbá.

Ugyanekkor végre arra is fény derült, hogy Martín a bajnoknak járó 1-es rajtszámot fogja használni. „Soha nem volt kétségem az 1-es [használatával] kapcsolatban, mivel egész életemben ezért küzdöttem” – mondta a bemutatón.

Viszont a csapat szurkolóit feltehetően leginkább az érdekli, hogy idén mire megy az együttes. Az Aprilia gyári alakulata 2022-ben mutatkozott be a MotoGP-ben – korábban csak szatellitistállók révén volt jelen –, és az alakulatnál az első két szezonban egyértelműen látszott az előrelépés. Tavaly azonban kissé megrekedt a csapat: több mint 50 ponttal szerzett kevesebbet, mint 2023-ban. Persze emellett arról sem szabad elfelejtkezni, hogy a Ducatin kívül kizárólag a noalei márka jegyezhetett fel győzelmet 2024-ben, de a vezetői valószínűleg ennél többre vágytak.

Legalábbis erről árulkodik az ambiciózus pilótapolitikájuk. A csapat ugyanis mindkét tavalyi versenyzőjét lecserélte, a vezető szerepet betöltő Aleix Espargaró visszavonult, Maverick Viñales pedig átigazolt a KTM-hez. A helyükre aztán igazi nagyágyúk érkeztek: az újdonsült MotoGP-bajnok Martín és a 2023-as bajnoki harmadik Bezzecchi. Utóbbi tavaly eléggé küszködött, csupán tizenkettedik lett az összetettben, így érhetően a nagyobb várakozás Martín teljesítményét előzi meg. Ám egyelőre még legfeljebb találgatni lehet arról, hogy a spanyol motoros mire lesz képes az RS-GP-n ülve. Mindenesetre ő maga úgy látja, hogy nem reális cél számára a címvédés, viszont nagy riválisa, Francesco Bagnaia szerint idén is versenyképes lesz.

Martín: Egyáltalán nem az a célom, hogy jövőre megnyerjem a világbajnokságot

A két új pilóta mellett új technikai igazgató is érkezett Noalébe. Romano Albesiano hosszú idő után távozott a márkától, a helyére pedig Sterlacchini érkezett, aki nyárig a KTM alkalmazásában állt, előtte pedig a Ducatinál tevékenykedett. Az állandóságot idén az Aprilia „harmadik” motorosa, a tesztpilóta szerepét betöltő Salvadori képviseli, akivel nemrég szerződést hosszabbított a gyártó. Bizonyára kettőjük közös munkája, illetve Martín és Bezzecchi eredményes együttműködése is kell majd ahhoz, hogy a csapat túl tudjon lépni a problémáin, és fejlődjön, például a hátsó gumi használatában.

Martínról és Bezzecchiről is pozitív volt az első benyomása az Aprilia új technikai igazgatójának

Rinsszel edzett együtt a magyar tehetség, az összecsapásaik után kézfogóra is sor került köztük

Az elmúlt napokban Jerezben készült Rossi Moor. Az amerikai-magyar pilóta többek között Álex Rinsszel és Scott Reddinggel osztotta meg a pályát. A Yamaha MotoGP-pilótája külön le is pacsizott Moorral.

Nemrég az idén a MotoE-ben induló Varga Tibort érte az a szerencse, hogy valódi világsztárokkal, többek között Marc Márquezzel és Jorge Martínnal edzhetett együtt. A napokban pedig Rossi Moorra mosolygott rá hasonló formában a szerencse, aki szintén többek között egy MotoGP-pilótával körözhetett együtt.

A körrekordot futó Marc Márquezzel és más sztárokkal edzett a gyorsaságimotoros-vb magyar pilótája

Méghozzá a Yamaha kiválóságával, Álex Rinsszel, akivel egy kétnapos jerezi edzése során találkozott. A jövőre a JunioGP Moto2-es kategóriájában teljes szezont futó Moor saját beszámolója szerint néhányszor még össze is csapott Rinsszel. A hasznosan töltött közös időt pedig (a videón látható) motoros kézfogóval köszönte meg a spanyol pilótának. Egyébként rajtuk kívül többek között a csapatával együtt idén Ducatira váltó Superbike-versenyző, Scott Redding, illetve a Moto2-ből botrányos körülmények között a Supersport-világbajnokságba menekülni kényszerülő Jaume Masià szintén ott körözött a pályán.

„Ez két nagyon produktív edzésnap volt – értékelt Moor. – Minden alkalommal, amikor felszállok erre a 230 lóerős motorra, nyugodtnak érzem magam. Kezdem jobban megismerni, és egyre gyorsabb vagyok vele. Nagyon boldog vagyok, hogy olyan versenyzőkkel motorozhattam, mint Scott Redding és Álex Rins. Vele [Rinsszel] együtt három olyan edzésen vettem részt, amelyen igazán harcoltunk. Szeretném itt is megköszönni Álexnek, hogy megengedte, hogy vele edzek. Ezt a nap végén személyesen is volt alkalmam megtenni.”

A Moor által említett 230 lőerős motor egy a vadonatúj gyári Aprilia RSV4 volt, hiszen idén csapata, a Révész Racing Next Generation Riders Team mellett a noalei gyártó támogatását is élvezi. Az alakulat közleménye szerint ez volt a harmadik alkalom, hogy ezzel a géppel edzhetett, és bár „még csak ismerkedik a motorral, az egyik leggyorsabbnak bizonyult” a gyakorlás során. Egy Facebook-bejegyzésből pedig az derült ki, az első nap fékprobléma akadályozta, bár azt gyorsan orvosolták, a második nap pedig a hideg miatt kellett eltolni a kezdést.

Akár a Moto2-es világbajnokságon is indulhat jövőre magyar versenyző

A Yamaha technikai igazgatója rávilágított, mi dönt arról, ki „a gyorsabb” a mai MotoGP-ben

0

Massimo Bartolini szerint bár a Michelin sokat javított az első gumin, még mindig a hátsó megfelelő használata a fontosabb a MotoGP-ben. A Yamaha technikai igazgatója azzal érvelt, hogy jó hátsó tapadás nélkül nem lehet jól kigyorsítani.

A MotoGP paddockjában mindenkit a legfőbb rejtély megoldása mozgat: mindenki azt szeretné tudni, hogyan lehetne gyorsabb a többieknél. A sikerkoktélnak természetesen számtalan összetevője van, de a MotoGP egyik veterán mérnöke szerint ezek egyike különösen fontos. A korábban a Ducatinál majdnem húsz évet lehúzó Massimo Bartolini, aki tavaly lett a Yamaha technikai igazgatója, úgy gondolja, a gumikra mindenképpen érdemes odafigyelni. Persze a gumik, amelyeket 2004 és 2016 között a Bridgestone, azóta pedig a Michelin szállít, mindenkinél ugyanolyanok. Ám ez nem jelenti azt, hogy mindenki ugyanannyira ki is tudja azokat használni.

A Yamaha technikai igazgatója elárulta, szerinte miért van könnyebb dolga a Ducatinak, mint nekik

„Mindig a jobb gumival dolgozol – magyarázta Bartolini a Crash.net podcastjében. – A Bridgestone esetén ez az első gumi volt. Akkor a hátsó gumi teljesítménye a versenyek során végig állandó maradt, igazán sohasem esett vissza. Amikor 2016-ban elkezdtünk dolgozni a Michelinnel, a hátsó gumi nagyon jól működött, de az első gumi nehezen volt kezelhető. Így aztán nem volt meglepetés, hogy az első teszteken sok bukást láthattunk. De azt kell mondanom, hogy azóta a Michelin nagyon jó munkát végzett, hiszen most már jobb az első, mint korábban.”

„Viszont jelenleg így is hátul nagyobb a tapadás, és aki ezt százszázalékosan ki tudja használni, az lesz a gyorsabb – mutatott rá. – Minden kanyarvétel négy fázisból áll: fékezés, kanyarodás, kanyarsebesség felvétele és kigyorsítás. A kanyarodás és a nagy kanyarsebesség felvétele [amelyekhez jó hátsó tapadás kell] pedig nehezebb, mint a tényleges kigyorsítás. Ha ugyanis ebben a két fázisban nem tudod tartani a tempót, soha nem leszel képes arra, hogy jól gyorsíts ki.”

Bartolini tavaly első kézből szerezhetett tapasztalatokat ezen a téren, hiszen a Yamaha folyamatosan küszködött a hátsó tapadással. Fabio Quartararo októberben „kifejezetten rosszként” írta le az M1 hátsó tapadását. Persze nemcsak az iwatai gyártónak vannak ezzel problémái, az Aprilia és a KTM egy-egy pilótája ugyanerről számolt be. Azt külön kiemelték, az előző szezont domináló Ducati előnye részben pont abból származott, hogy a bolognaiak jól tudták kihasználni a hátsó gumi adottságait.

Mi az Aprilia és a KTM legnagyobb hátránya a Ducatihoz képest? – a két pilóta ugyanazt említette