back to top
2025. július 06. 21:00
Kezdőlap Blog Oldal 52

Aleix Espargaró őszinte volt a Honda nagy újításáról: Eddig nem felelt meg az elvárásainknak

0

Aleix Espargaró pénteken éles körülmények között is kipróbálta a Honda új motorblokkját, és nem volt megelégedve vele. Ugyanakkor rámutatott, a várakozásaiktól elmaradó tempó részben az ő hibája is lehet. Espargaró emellett azonosította a Honda két legnagyobb problémáját, de azt is elmondta, legalább már nem olyan fárasztó vezetni a motort.

Néhány felvillanást leszámítva egyértelműen nem a legfényesebb napjait éli jelenleg a Honda MotoGP-programja. Bár Johann Zarco kiemelkedő eredményeinek köszönhetően jelenleg második a gyártók tabelláján, a pilótái még mindig számos nehézséggel küzdenek, de ezek közül is „kitűnik” az alacsony végsebesség. Ezt jól mutatja, hogy pénteken a jerezi edzésen Zarcót kivéve mindegyik Honda-pilóta a vonatkozó lista alján végzett, közösen is csak két Yamahát és egy Apriliát sikerült lenyomniuk.

Hiába nem jött létre az automatikus hosszabbítás, Zarco a gyári szereplésről tárgyal a Hondával?

„Ha növelni tudnánk a végsebességet, az nagyon hasznos lenne – ismerte el a probléma jelentőségét a gyári Honda csapatfőnöke, Alberto Puig a MotorPassionnek még Katarban. – Ezek a motorok nagyon nagyok, és szükségük van [magasabb] egyenesbeli tempóra.” A végsebességet pedig leginkább a motorblokk befolyásolja, így a Honda ezen a területen kezdett fejleszteni (amit a koncessziós jogainak köszönhetően bátran megtehet). Az asakai gyártó nemrég össze is rakott egy új erőforrást, amelyet a szintén új tesztpilótája, Aleix Espargaró a héten már kipróbált egy privát teszten Jerezben.

Espargaró aztán a gyakorlás után helyben maradt, hiszen szabadkártyával benevezték a Spanyol Nagydíjra. Pénteken pedig éles körülmények között is pályára vitte az új blokkot, de az szerinte nem teljesített tökéletesen. A spanyol pilóta végsebessége 288,7 km/h volt az edzésen, ami a tizennyolcadik helyre volt elég, és több mint 10 km/h volt a lemaradása az éllovashoz képest. „Az én motorom nem teljesen más, mint a többieké, de pénteken egy másik motorblokkot használtam, viszont mindannyian több problémával küzdöttünk – nyilatkozta. – A szezon előtti tesztekhez képest sokat fejlődtünk: most már a motornak kiváló az egyensúlya, csökkent a súlya az előző szezonokhoz képest, szóval ebből a szempontból már felveszi a versenyt a riválisokkal.”

Álex Márquez nagyot esett, de fájdalmai sem akadályozták meg, hogy körrekordot fusson az edzésen

„Viszont két nagy problémával még foglalkoznunk kell: először is javulnunk kell a teljesítmény tekintetében – ez az oka annak, hogy egy eltérő blokkal próbálok több nyomatékot találni. De ebből a szempontból az eddigi eredmények alapján nem felelt meg az elvárásainknak. Még ha talán emiatt részben én is hibáztatható vagyok, mivel itt a sebességmérő nagyon közel van a kanyarhoz, én meg szerintem nem a határon fékeztem, nem fékeztem úgy, ahogy [Joan] Mir és Zarco. Azonban még Japánban a blokk számai ígéretesebbek voltak.”

„A másik probléma a vibráció, amitől minden Honda-versenyző szenved, és most már elmondhatom, hogy én magam is megtapasztaltam a pályán, szóval ez egy újabb olyan terület, amelyen fejlődnünk kell. Ez egy olyan dolog, amit meg kell oldani, mert amikor én még az Aprilián ültem, nem volt ilyen problémám, míg most a Honda versenyzőinek ilyen körülmények között kell majd versenyezniük. Remélem holnap sikerül megoldást találnom erre, amihez tanulmányozni fogom az adataikat.”

Korábban a Honda-pilóták gyakran panaszkodtak arra, hogy nagyon fárasztó vezeti az RC213V-t, ám most már ez nem jelent akkora problémát.  „Ez már nem így van, az Aprilia tavaly sokkal fizikálisabb motor volt, bár azt is el kell ismerni, hogy nagyobb nyomatékkal is rendelkezett – mondta Espargaró. – És azt hiszem, az Aprilia merevebb volt, mint a jelenlegi Honda, szóval nekem most már nem olyan fizikális a motorozás. Viszont a péntek reggeli első néhány kör után így is tönkrementek a karjaim, de ez azért volt, mert az elmúlt öt hónapban izomtömeget veszítettem onnan.”

Az „ideges” Aleix Espargaró ma már inkább kerékpárosnak, mintsem motorosnak érzi magát

Marc Márquez elárulta, kit tart a „legerősebbnek” Jerezben, aki sok kockázatot vállalt pénteken

0

Marc Márquez péntek délután hosszan dicsérte testvérét, Álex Márquezt, aki szerinte a mostani hétvégén a mezőny legerősebb tagja. A nyolcszoros világbajnok elmondta, nem érte meglepetésként, hogy „csak” negyedik lett az edzésen. Ennek okát abban látja, hogy a jerezi pálya „európaias”, amihez még hozzá kell igazítaniuk az alapbeállításaikat.

Péntek délután az edzéssel elkezdődött az első idei európai MotoGP-forduló, a Spanyol Nagydíj érdemi része. Az időmérős szereplésről döntő gyakorlást Álex Márquez zárta az élen, de ez nem jelenti azt, hogy sima napja volt. Előbb az első szabadedzésen esett el, majd az edzésen nagy tempónál bukott, amit követően láthatóan fájdalmai voltak. Ez viszont nem akadályozta meg abban, hogy később visszaüljön a motorra, és 1:35.991 másodperccel új körrekordot állítson fel, amire a testvére is felkapta a fejét.

Álex Márquez nagyot esett, de fájdalmai sem akadályozták meg, hogy körrekordot fusson az edzésen

„Jelenleg Álex a legerősebb – mutatott rá Marc Márquez a MotoGP hivatalos honlapjának a pénteki edzés után. – Még ha délután volt is egy hatalmas bukása, képes volt visszatérni a pályára, majd a leggyorsabb versenyző lenni. Ez elképesztő teljesítmény volt a részéről. A mostani a valaha volt legjobb Álex Márquez. Ma is bizonyította, hogy figyelembe kell venni a bajnoki harcban. Amikor jól érzi magát és magabiztos, bármire képes és semmitől sem fél. Szóval ha most nem verem meg, az nem probléma, csak az a lényeg, hogy bajnoki éllovasként zárjam a hétvégét.”

„És az új rekord annak a jele, hogy nagyon jó formában van – dicsérte tovább az öccsét. – Az, hogy a nagy bukása és az elvesztegetett idő után azonnal ismét ilyen gyors volt, azt jelenti, hogy jó formában van és nagy az önbizalma. Viszont megnéztem az adatait, és elég sok kockázatot vállalt: későn fékezett és több gumit használt el.”

A testvérével szemben Marc Márquez magához képest mondhatni alulteljesített, hiszen „csak” negyedik lett az edzésen, 267 ezredmásodperccel maradt el Álextől. Viszont a leintés után elmondta, ez nem érte váratlanul.  „Nem lepett meg, mert most Európában vagyunk, és itt máshogy érzem magam – magyarázta. – Másmilyen a pálya, és mindenki valamivel közelebb van egymáshoz. És én még mindig próbálok rájönni, hogyan kell itt tökéletesen motorozni. Ettől eltekintve jól érzem magam, és ez a legfontosabb.”

„Szóval mindez nem ért meglepetésként, csak még egy kicsit dolgoznunk kell, és ki kell találnunk, milyen alapbeállításokat kell használnunk, pár dologra még rá kell jönnünk – tette hozzá. – Szombaton magasabb lesz a hőmérséklet, ami mindent meg fog nehezíteni, különösen a sprinten. A fő célunk az lesz, hogy az első sorba kvalifikáljunk, ami az egyik kulcspontja minden versenyhétvégének.”

Bagnaia vagy Marc Márquez szállítja a történelmi győzelmet a Ducatinak? – hétvégi menetrend

Márquez azt is felfedte, hogy miben tér el a jerezi aszfaltcsík a korábbi fordulók helyszíneitől: „Itt több szűk kanyar van. Most épp Katarból jövünk, ahol sok hosszú kanyar van, és nem kell olyan keményen tartani a motort – ott sokkal finomabban fékezünk és nagy tempót viszünk be a kanyarokba. Jerez pedig inkább egy stop-and-go pálya [amely sok lassú kanyart és erős kigyorsításokat tartalmaz]. Az alapbeállításainkat így ezekhez a körülményekhez kell igazítanunk. Hogy őszinte legyek, péntek délután egy kicsit elvesztettük az irányt, de aztán visszataláltunk – szerintem megvan a helyes út.”

„Semmi értelme” – a bukás után is továbbjutó Quartararo nem tudja mire vélni a jó tempóját

0

Fabio Quartararóban egyelőre nem az optimizmus, hanem sokkal inkább az értetlenkedés uralkodik a Spanyol Nagydíj pénteki napja után. A gyári Yamaha versenyzője kíváncsi, hogy a későbbiekben is ennyire jól érzi-e majd magát motorján.

A technikai sportokban általában elég nagy baj, ha valaki nem tudja, miért lassú. Ezt aligha kell magyarázni, ugyanakkor van egy mondás, hogy az hasonlóan nagy probléma, ha valakinek fogalma sincs, miért gyors. Márpedig Fabio Quartararo, illetve a Yamaha esetében ez a helyzet állt elő a Spanyol Nagydíj pénteki napján.

A francia pilóta már az első szabadedzésen biztatóan kezdett, hiszen a harmadik helyet szerezte meg a két Márquez mögött. A délutáni tréningen pedig hamar látszott, hogy valóban jó a tempója, legalábbis egy körön mindenképpen. Egészen a hajráig vezetett, majd végül ötödikként végzett, igaz, a körülményeket figyelembe véve ez is megsüvegelendő.

Álex Márquez nagyot esett, de fájdalmai sem akadályozták meg, hogy körrekordot fusson az edzésen

Ennek ellenére a nap végén nem az optimizmus szólt belőle. „Jelenleg nem foglalkozom a pozícióval, hanem szeretném megérteni, miért vagyunk gyorsak – nyilatkozta. – Tudom, hogy jól érezzük magunkat, de semmi értelme, hogy ennyire gyorsak vagyunk egy olyan pályán, ahol a tapadás nem különösebben jó.”

Quartararo szavai abból a szempontból érthetőek, hogy a Yamaha eddig mindig akkor volt előrébb az erősorrendben, amikor jó volt a tapadás. Ez már az előszezonban is bebizonyosodott, hiszen Sepangban mindhárom napot az első háromban zárta, Buriramban viszont az egész márkával együtt visszaesett. A futamhétvégéken szintén hasonló volt a helyzet.

Quartararo ráadásul mindezt úgy érte el, hogy a hajrá elején, azt megelőzően, hogy a mezőny tagjai megfutják a leggyorsabb köreiket, a 13-as kanyarban elesett. A bukás után vissza akart ülni a motorjára, de a beavatkozók nem engedték, így kénytelen volt visszatérni a garázsba. Ennek következtében csak az utolsó percekre tudott visszatérni, amikor már veszélyben volt a továbbjutás, de sikerült javítania

Semmi értelme, hogy a baleset után egy nem tökéletes motorral csak két tizeddel maradtam el Marctól” – folytatta az értetlenkedést, ráadásul valójában csak 161 ezred volt a hátránya a nyolcszoros világbajnokhoz képest. Quartararo hozzátette, kíváncsi, hogy vasárnap ugyanazt az érzést fogja-e tapasztalni a motoron, főleg ami az elejét illeti.

Quartararo egyértelművé tette, mit vár a Yamahától a V4-es motorblokkal kapcsolatban

Így állítaná össze Fantasy-csapatát Viñales a Spanyol Nagydíj hétvégéjére

0

Maverick Viñales felfedte, mely versenyzőkkel, gyártóval, illetve istállóval vágna neki a Spanyol Nagydíj hétvégéjének, ami a MotoGP Fantasy-játékát illeti. Emellett ismertetjük P1race.hu ligájának élmezőnyét, illetve a szerkesztők helyezését.

Szombat 10:50-ig kell elvégezni a módosításokat a MotoGP Fantasy-játékában, hiszen ekkor kezdődik a Spanyol Nagydíj királykategóriás időmérője. Ezúttal Maverick Viñales fedte fel, hogyan állítaná össze saját csapatát erre a hétvégére. A spanyol pilóta még az első szabadedzés és az edzés eredményének ismerete nélkül a „Gold riderek” közé Marc Márquezt és saját magát tette, míg „Silver ridernek” Álex Rinst és Joan Mirt választotta. A gyártók közül a Ducati mellett döntött, míg a csapatokból a VR46-ra szavazott.

Továbbra is zajlik a P1race.hu ligája, ahol az olvasók egymással és a szerkesztőkkel is versenghetnek. Az élen a Phoebe Team nevű csapat áll 824 ponttal, mindezt úgy, hogy már mindhárom „turbo riderét”, vagyis duplázási lehetőségét felhasználta. A 793,5 egységgel második helyen álló ZOZIMASTER tulajdonosa kétszer élt ezzel a lehetőséggel, míg a tőle 49 ponttal elmaradó team name2 egyszer. Ami szerkesztőségünket illeti, Sebők Máté (Zarco zárkózása, egy elhasznált „turbo rider”) a tizedik, Pestality Máté (MateZsolt MS, egy elhasznált „turbo rider”) a tizenharmadik, míg Szántó Dávid (szancsodavid, egy elhasznált „turbo rider”) a harmincötödik helyet foglalja el.

A határidő lejártáig minden játékos legfeljebb két helyen változtathat csapata összetételén, a meglévő versenyzőit viszont szabadon cserélheti.

Akár az Öné is lehet az élményajándék – indulnak a P1race.hu MotoGP-s nyereményjátékai

Álex Márquez nagyot esett, de fájdalmai sem akadályozták meg, hogy körrekordot fusson az edzésen

0

Álex Márquez annak ellenére volt a leggyorsabb a Spanyol Nagydíj edzésén, hogy az elején nagyot esett, és sokáig vissza sem ült a motorra. Mögötte Francesco Bagnaia és Franco Morbidelli végeztek, Marc Márquez csak negyedik lett.

Délután folytatódott a Spanyol Nagydíj hétvégéje, hiszen megrendezték az edzést, amely szokás szerint arról döntött, hogy melyik tíz versenyzőnek nem kell szerepelnie a Q1-ben a szombati időmérőn. A lebegő hőmérséklete 25, míg az aszfalté 41 fokra emelkedett a délelőtti gyakorlás óta eltelt órákban.

Marc Márquez a gondjai ellenére az élre ugrott, de öccse a bukása után nála is gyorsabb volt Jerezben

A gumiválasztás ezúttal változatosabb volt, mint az első tréning elején: a legtöbben két közepes abronccsal kezdtek, de elöl a kemény, hátul pedig a lágy keverék is előkerült. Az első mért kört Marc Márquez futotta meg, a nyolcszoros világbajnok 1:38.469 másodperccel kezdett. Az élre Raúl Fernández állt, miután 1:37.778-cal ő bizonyult a leggyorsabbnak az első próbálkozások után.

A második gyorskörök után Álex Márquez vette át a vezetést, miután 1:37.242-es ideje 82 ezreddel volt jobb bátyjáénál. Őket Fernández követte, de aztán Joan Mir elvette tőle a harmadik pozíciót, igaz, lemaradása 252 ezred volt. Fabio Quartararo aztán feljött a második pozícióba, nem sokkal azután, hogy Álex Márquez elesett az 5-ös kanyarban. A Gresini versenyzője láthatóan fájdalmakkal küszködött, de aztán szerencsére nem volt szükség a hordágyra, hanem saját lábán ballagott el a robogóig, amely visszavitte őt a garázsba, ahonnan felment a motorhome-jába. Néhány perccel a bukás után piros zászlóval megszakították a körözést, mivel a légfalat meg kellett javítani.

Az edzést szűk negyed óra után indították újra, a pilóták pedig immáron kivétel nélkül közepes első gumin tértek vissza, hátulra viszont többen tettek fel lágyat. Ekkor már Marc Márquez vezette a rangsor, hiszen a nyolcszoros világbajnok nem sokkal a megszakítás előtt 38 ezreddel felülmúlta testvérét.

Franco Morbidelli rögtön bekezdett, és 106 ezredes lemaradással feljött a harmadik pozícióba. Az idősebbik Márquez szintén javított, igaz, mindössze 47 ezreddel faragott az addigi legjobb időn. Mindez pedig nem volt elég ahhoz, hogy Quartararo ne vegye el tőle az első helyet: a gyári Yamaha motorosa 86 ezreddel múlta felül a 32 éves versenyzőt, míg Pedro Acosta az ötödik helyig jött előre.

Félidőhöz közeledve Francesco Bagnaia is megérkezett az élmezőnybe, és bár csapattársát megelőzte, Quartararótól 25 ezreddel elmaradt. Ellentétben Johann Zarcóval, aki már az edzés második felének kezdetén előzte meg honfitársát 11 ezreddel. Igaz, nem sokáig maradt az élen, hiszen néhány pillanattal később négyen is megelőzték: Quartararo 1:36.847-tel vette vissza a vezetést, 126 ezreddel megelőzve az élmezőny többi tagjával ellentétben közepes hátsó abroncsot használó Marc Márquezt, míg Acosta és Brad Binder csak néhány századdal maradtak el a gyári Ducati pilótájától.

A dél-afrikai motoros aztán a következő körében elesett a 9-es kanyarban. Az előtte lévő trió ellenben megpróbálkozott a javítással, de egyiküknek sem jött össze, hogy aztán mindannyian visszatérjenek a garázsba. Néhányan viszont sokat jöttek előre: előbb Maverick Viñales jött fel a második pozícióba 9 százados hátránnyal, majd Ai Ogura kétszer is jó körön volt, de végül maradt a hetedik pozícióban, ahová korábban katapultált.

Bő negyed órával a leintés előtt, vagyis lényegében a hajrára Álex Márquez hosszú szünet után visszaült a motorra. Azonban nem ő, hanem Quartararo javíthatott volna nagyot, ám a francia versenyző a legvégén, a 13-as kanyarban elesett. Ennek következtében Marc Márquez körét érvénytelenítették, így maradt a negyedik pozícióban, hiszen Acosta időközben felülmúlta.

Ezt követően jelentős javítások jöttek: előbb Morbidelli 1:36.336-tal vette át a vezetést, 114 ezreddel megelőzve Bagnaiát, míg mögéjük Marco Bezzecchi és Acosta zárkóztak fel. Aztán az idősebbik Márquez immáron érvényes kört futott, így 1:36.258-cal állt az élre, míg öccse 107 ezredes lemaradásban ért körbe. Utóbbi csapattársa, Fermín Aldeguer az ötödik pozícióig ugrott fel, míg Quartararo mögött Jack Miller és Mir álltak még továbbjutásra.

Legalábbis addig, amíg Fabio Di Giannantonio 378 ezredes lemaradással meg nem érkezett az ötödik helyre. Bagnaia szintén gyorsult, és Marc Márquezt 164 ezreddel felülmúlva átvette a vezetést. Nem sokkal mögötte Miller elesett, majd a Trackhouse mindkét pilótája pórul járt a 6-os kanyarban.

Az utolsó percekben az esése után elsősorban a jobb csuklóját fájlaló Álex Márquez a történelem során először futott 1:36-on belüli kört Jerezben, egészen pontosan 1:35.991-gyel állt az élre. Quartararo veszélyben volt, de aztán 428 ezredes lemaradást összeszedve visszajött az ötödik pozícióba, míg Zarco a hetedik, Mir a kilencedik helyre ugrott fel.

A végén még Morbidelli feljött a harmadik helyre, megelőzve Marc Márquezt, aki kis híján szintén földre került a 6-os kanyarban. Előttük Álex Márquez és Bagnaia, mögöttük Quartararo, Aldeguer, Zarco, Acosta, Di Giannantonio, valamint Mir lett az első tíz sorrendje.

A MotoGP jerezi edzésének végeredménye

Hiába nem jött létre az automatikus hosszabbítás, Zarco a gyári szereplésről tárgyal a Hondával?

0

Bár ő maga nem mondta ki ennyire nyíltan, de Johann Zarco állítólag a Honda gyári istállójához szeretne kerülni. Lucio Cecchinello, az LCR tulajdonosa és egyben csapatmenedzsere marasztalná pilótáját, ám nekik nincs nagy beleszólásuk a tárgyalások során.

Johann Zarco 2023-ban hagyta el a Ducatit, miután az olasz gyártó nem volt hajlandó teljesíteni az igényeit. A francia motoros a Hondához, azon belül is az LCR csapatához igazolt, ahol persze messze volt a korábbi eredményeitől, de ez elsősorban a motor gyengeségének volt betudható. Házon belül viszont messze ő teljesített a legjobban, és ezt a formáját idén is hozza, olyannyira, hogy kizárólag a Ducati nem újonc pilótái előzik őt meg az összetettben.

Amikor anno bejelentették Zarco szerződtetését, 2025-ig tartó megállapodásról szóltak a hírek. Azonban valójában volt egy opciós harmadik idény, ám az automatikus aktiválás feltételei állítólag nem teljesültek. „Zarco egy kettő plusz egy éves szerződést írt alá közvetlenül a Hondával, de a harmadik szezon érvényessége az összetettbeli helyezésén múlt, amit nem tudott teljesíteni, ezért a harmadik esztendő érvénytelenné vált” – nyilatkozta a spanyol Motorsport.com-nak egy meg nem nevezett forrás, aki tisztában van a helyzettel.

Mindez persze nem jelenti azt, hogy a felek nem egyezhetnek meg. Zarco annak idején közvetlenül a Hondával írt alá, így most is a japán gyártóval tárgyal, és az értesülések szerint jövőre már másik csapatnál versenyezne. „Két évet kér, amely több mint megvalósítható lenne, de az a célja, hogy a gyári istállónál versenyezzen, ami bonyolultabb” – jelentette ki egy LCR-hez közeli forrás.

Jövőre már a gyári Hondánál versenyezhet? – Zarco nem zárta ki ezt a lehetőséget

A Spanyol Nagydíj csütörtöki sajtónapján az állandó mezőny korelnökét is megkérdezték a témával kapcsolatban. A 34 esztendős pilóta korábban természetesen nem zárkózott el a gyári alakulat jelentette lehetőségtől, de nem is mondta ki egyértelműen, hogy az lenne a legjobb megoldás. Többé-kevésbé most is ezt az álláspontot képviselte.

Az a tény, hogy én vagyok a Honda első számú versenyzője, hogy jól teljesítek, és hogy a lehető legjobban kihasználom a Honda erősségeit, indokolja, hogy legalább két évvel meghosszabbítsák a szerződésemet, mert egyértelműen jó úton haladok, és nagyon élvezem – jelentette ki. – Nem tudom, hogy a gyári [csapat] motorja-e a cél, de érdemes megfontolni, mert ez nagy presztízzsel járó pozíció. A Lucióval közösen szintén nagyon jó munkát végzünk, és mivel jelenleg gyári motorral rendelkezünk, szinte csak a Hondán múlik, hogyan pozicionáljuk magunkat az előrelépéshez.”

Zarco főnökére, az LCR tulajdonosára, illetve csapatmenedzserére, Lucio Cecchinellóra utalt. Az olasz exversenyző, illetve istállója abból a szempontból nehéz helyzetben van, hogy nincs túl nagy szava a tárgyalások során. Ugyanakkor hangsúlyozta, örülne neki, ha továbbra is a kétszeres világbajnokkal dolgozhatna együtt.

Úgy érzem, a Honda egyre inkább a családjuk részeként tekint a csapatunkra – fogalmazott a MotoGP hivatalos közvetítésében pénteken. – Számomra ez egyértelmű, mert még soha nem kaptunk tőlük ennyire nagyszerű támogatást. Szerintem az a fő céljuk, hogy minél több Hondát juttassanak el az élmezőnybe. Nagyon örülnénk, ha Zarco fontolóra venné, hogy a jövőben is itt maradjon. Azonban nem tudjuk, még csak most kezdett tárgyalni a Hondával. Szóval majd meglátjuk.”

Zarco szerint az eredményei „hitelessé tették” a Hondánál, így gyári ülésre pályázik

Quartararo egyértelművé tette, mit vár a Yamahától a V4-es motorblokkal kapcsolatban

0

Fabio Quartararo fontosnak tartja, hogy már jövőre a V4-es motoron üljön, de bízik benne, hogy a szabadkártya segítségével már az idei évben bevethetik azt éles körülmények között. Aleix Espargaró elmondta, mit érzékelt a Yamaha tesztjéből.

Az előző hét egyik fő híre volt a MotoGP világában, hogy a Yamaha Valenciában tesztelte a V4-es motorblokkját. Mint ismert, a japán gyártó tavaly ősszel jelentette be, hogy elindították a többi márka által használt típus fejlesztését, és a jelek szerint komolyan is gondolják, hogy adott esetben leváltják a sornégyes verziót.

A Yamaha pályára viszi új motorblokkját – már nem is először?

A Spanyol Nagydíj csütörtöki sajtónapján természetesen ez is téma volt, és Fabio Quartararo véleményét is kikérték. „Nem ez volt az első teszt, amelyet a V4-essel végeztek – erősítette meg a francia versenyző a sajtóértesülést. – Ugyanakkor természetesen most a folyamatnak azon a részén tartunk, amikor nem a teljesítmény a lényeg, hanem az, hogy lássuk, minden működik-e.”

A 26 esztendős pilóta hozzátette, a V4-es esetében nem egész napos tesztről volt szó, hiszen Augusto Fernández és Cal Crutchlow csupán néhány kört tettek meg vele, és érdemi visszajelzés csak később érkezik. Éppen ezért nem számít rá, hogy a közeljövőben ő is ki fogja próbálni. „Reálisan nézve úgy gondolom, többé-kevésbé minden jövő évi motort augusztus-szeptember környékén fogunk tesztelni – fogalmazott. – Szóval szerintem nagyjából ez lesz az az időszak, amikor tesztelem a motort.”

Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy a Yamaha nem veti be már idén éles körülmények között az új erőforrást. Sőt, Quartararo reméli is, hogy Fernándezt el fogják tudni indítani a V4-es motorral, amire szinte biztosan lesz lehetőségük, hiszen a nyári szünetben aligha kerülnek át a koncessziós szabályok alapján meghatározott D kategóriából. „Mindig sokkal érdekesebb egy versenyhétvégén tesztelni valamit, mint egy teszten – jelentette ki. – Remélhetőleg a szabadkártyák révén elviszik a V4-est.”

És hogy ő maga mikor versenyezhet vele? Nos, erre idén aligha kerül sor, viszont határozottan úgy gondolja, hogy jövőre váltaniuk kell. Még úgy is, hogy 2027-ben jönnek az új technikai szabályok, amelyek keretében a motorblokk mérete is csökken, vagyis akkorra mindenképpen változtatniuk kell. Quartararo ennek ellenére határozott álláspontot képvisel ezzel kapcsolatban. „Őszintén szólva nem érdekel, hogy lássam a motort – szögezte le. – Lehet rózsaszín vagy akármilyen. Csupán annyit szeretnék a motortól, hogy gyors legyen. Számomra egyértelmű, hogy már jövőre a V4-es az út. Teljesen másképp motorozunk, mint a többiek. Öt gyártó van, közülük négyen V4-es [blokkal] rendelkeznek. Egyértelmű, hogy a V4-essel kell mennünk. A jövőm szempontjából pedig nagyon fontos lesz, hogy a következő évben milyen lesz a motor.”

A Yamaha tényleg fontos lépést tett a nagy váltás felé, amely akár már jövőre is elérkezhet

És hogy az egyszeres világbajnok miért gondolja így? Nos, azért, mert csapattársához, Álex Rinshez hasonlóan ő is úgy látja, hogy a jelenlegi Yamaha akkor működik a legjobban, amikor egyedül van a pályán. „A lényeg, hogy gyorsak lehessünk a futamon, és képesek legyünk harcolni a többiekkel – magyarázta. – Én még soha nem nyertem futamot csatában. A legtöbb versenyt egyedül [motorozva] nyertem. Próbáltam elhúzni, de mondjuk úgy, hogy a harcban mi vagyunk a legrosszabbak.”

Quartararo szavait pedig a tények nagyon is alátámasztják. A francia motoros eddig tizenegy futamot nyert a királykategóriában, és csupán egyszer fordult elő, hogy kevesebb mint 1 másodperccel győzött. Ám egyrészt akkor is 928 ezred volt a különbség a másodikhoz képest, másrészt ennek már több mint négy és fél éve, hiszen a 2020-as Katalán Nagydíjról van szó. Ezenkívül a következő évi Dohai Nagydíjon 1,457 másodperccel diadalmaskodott, a többi alkalommal viszont kivétel nélkül legalább 2 és fél másodperccel verte meg a mezőnyt.

Az említett valenciai teszten nem csak a Yamaha vett részt, hiszen a másik japán gyártó, a Honda is képviseltette magát. Többek között Aleix Espargaró is jelen volt, így érzékelhette, hogy mit csinál az ellenfél. Az aranyszárnyasok tesztpilótája pozitívan értékelte az ivataiak projektjét, de azért bízik benne, hogy saját munkaadója sikeresebb lesz.

Semmit nem láttam, de az biztos, hogy amikor a garázsban ültünk, [tudtuk, hogy] mikor hajtják mindkét blokkot, mivel a hangból ki lehetett találni – mondta. – Ígéretes. Imádom ezt a játékot. Szeretem látni, ahogyan a japán gyártók mindent összeraknak, hogy újra részesei legyenek a játszmának. A Honda pilótájaként remélem, hogy nekünk hamarabb sikerül, mint nekik.”

Az „ideges” Aleix Espargaró ma már inkább kerékpárosnak, mintsem motorosnak érzi magát

Marc Márquez a gondjai ellenére az élre ugrott, de öccse a bukása után nála is gyorsabb volt Jerezben

0

Annak ellenére, hogy Álex Márquez bukott, Marc Márqueznek pedig motorproblémái voltak, ők ketten végeztek ebben a sorrendben a Spanyol Nagydíj első szabadedzésének első két helyén. A harmadik pozíciót Fabio Quartararo szerezte meg.

A Moto3 és a Moto2 után a MotoGP mezőnye is megkezdte a Spanyol Nagydíj hétvégéjét az első szabadedzéssel. Az állandó mezőnyhöz képest három változásról kell beszámolnunk erre a fordulóra vonatkozóan: Jorge Martínt ismét Lorenzo Savadori, míg Miguel Oliveirát továbbra is Augusto Fernández helyettesíti, a Hondánál pedig Aleix Espargaró szabadkártyával vesz részt a hétvégén. A kezdés pillanatában a levegő hőmérséklete 21, míg az aszfalté 28 fokos volt.

Bagnaia vagy Marc Márquez szállítja a történelmi győzelmet a Ducatinak? – hétvégi menetrend

Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, a pilóták gyorsan pályára rajzottak, a gumiválasztás pedig teljesen egységes volt: mindenki lágy első és közepes hátsó abronccsal kezdett. Az első mért kört Álex Márquez teljesítette, a 29. születésnapját szerdán ünneplő versenyző 1:40.737 másodperccel kezdett. Ennél azonban jó néhányan gyorsabbak voltak, Fabio Quartararo például 1:39.294-gyel nyitott. Marc Márquez a kivezetőköre után rögtön visszahajtott a bokszba.

A köridők természetesen rohamosan javultak, a második próbálkozások után már Raúl Fernández 1:38.479-cel vezetett, 207 ezreddel megelőzve az ifjabbik Márquezt és további 41-gyel Johann Zarcót. Nem sokkal később viszont a Gresini pilótája 1:37.686-tal élre állt, 35 ezreddel felülmúlva Joan Mirt és 171-gyel Fabio Di Giannantoniót.

Álex Márquez aztán újabb 447 ezredet faragott az idejéből, honfitársa pedig csak 262 ezredre tudta ezt megközelíteni, míg a harmadik pozícióba Francesco Bagnaia jött fel 359 ezredes hátrányban. Időközben, szűk 10 perc elteltével Marc Márquez ismét motorra ült, hogy visszatérjen a pályára. Ezúttal el is kezdte a gyorskörét, de aztán ismét visszahajtott a garázsba. Érdekesség, hogy motorjával túlment a gyári Ducati bokszán, és a Gresinié előtt állt meg.

A háromszoros világbajnok nem sokáig volt az első háromban, Quartararo ugyanis csak 182 ezreddel volt lassabb Álex Márqueznél. Ezt követően nem változott az élmezőny sorrendje, és Marc Márquez volt a középpontban, miután a TNT Sports közvetítéséből kiderült, hogy mindkét motorjával gond volt.

A nyolcszoros világbajnok 18 perc elteltével harmadszor is megkísérelte az érdemi munka megkezdését. Ezúttal be is fejezte a mért körét, amellyel az eredményjelző tizenegyedik helyére iratkozott fel, 829 ezreddel lemaradva testvérétől. Aztán viszont jelentős mértékben javított, és 51 ezredes előnnyel átvette a vezetést.

A nap első királykategóriás bukását Álex Márquez mutatta be, a bajnokság második helyezettje az 1-es kanyarban dobta el a motort. Ezt követően a hajráig nem változott az élmezőny sorrendje, aztán pont ő volt az, aki 7 és fél perccel a leintés előtt 357 ezredes előnnyel visszavette a vezetést.

Innentől kezdve pedig nem is változott a sorrend, vagyis Álex Márquez nagy fölénnyel zárt az élen, de a képet árnyalja, hogy a közvetlenül mögötte lévők nem javítottak az utolsó percekben. Marc Márquez maradt a második, míg Quartararo a harmadik pozícióban, mögöttük pedig Maverick Viñales, Mir, Jack Miller, Bagnaia, Zarco Álex Rins és Franco Morbidelli lett az első tíz sorrendje. Espargaró közvetlenül mögöttük, tizenegyedikként zárt.

A MotoGP első jerezi szabadedzésének végeredménye

Az „ideges” Aleix Espargaró ma már inkább kerékpárosnak, mintsem motorosnak érzi magát

0

Aleix Espargaró boldogan, ugyanakkor kicsit idegesen tért vissza a MotoGP paddockjába. A spanyol pilóta büszkén viseli a Honda színeit, és hiszi, hogy a „valaha volt legnagyobb” gyártó visszatér a csúcsra.

A szokásokkal ellentétben a Spanyol Nagydíj hétvégéjét nem huszonketten kezdik meg. Ennek oka, hogy a Honda idén először veti be Aleix Espargarót. A spanyol motoros tavaly hagyta abba az állandó versenyzést, azóta csak teszten ült motorra. Most viszont ideiglenesen visszatér a mezőnybe, amit vegyes érzésekkel vár.

Hivatalos: Aleix Espargaró hazai pályán debütál a Honda pilótájaként

Nagyon boldog vagyok – nyilatkozta a MotoGP hivatalos honlapjának. – Kicsit furcsán érzem magam, amikor a családommal megérkeztünk a paddockba, kicsit furcsán éreztük magunkat, de örülünk. Itt nőttem fel, szóval még mindig úgy érzem, hogy ez az otthonom. Picit ideges vagyok, hogy a HRC színeiben versenyzek, nagy felelősséget érzek, még ha csak tesztpilóta is vagyok, de ez a sportágunk valaha volt legnagyobb csapata, így igazi áldásnak tekintem, hogy ezekben a színekben versenyezhetek.”

Espargaró az elmúlt hónapokban belekóstolt a profi kerékpározásba, és már egy versenyen is elindult a Lidl-Trek színeiben. „Jelenleg inkább érzem magam kerékpárosnak, mint MotoGP-versenyzőnek, mert sokkal több időt töltök a biciklin – fogalmazott. – Azonban mindig is motoros leszek, és nagyon büszke vagyok rá, hogy a HRC színeit viselhetem. Ugyanakkor ez egyben hatalmas felelősség számomra.”

Aleix Espargaró tisztázott egy félreértést legújabb szerepköre kapcsán

A 35 éves pilóta arra is kitért, hogy várhatóan hányszor fog rajthoz állni a szezon során. „A versenyzés nem szerepelt a terveim között, de az is igaz, hogy egy nagydíjnál nincs jobb tesztkörnyezet ahhoz, hogy megvizsgáljuk az általunk kifejlesztett alkatrészeket – magyarázta. – Valószínűleg még egy [szabadkártyás versenyt] fogok teljesíteni, de sokkal többen nem gondolkodom.”

Espargaró az elmúlt időszakban lényegében új életet kezdett, hiszen nem kellett hétvégéről hétvégére utazgatnia és teljesíteni a kötelességeit a pályán, illetve azon kívül. Ehelyett otthonából követhette a MotoGP eseményeit, aminek nagyon is örült. „Az első, thaiföldi futamot a kanapén ülve néztem végig – árulta el. – Ekkor jöttem rá, hogy jól döntöttem.”

A „tavaly óta a motorról le sem szálló” Aleix Espargaró elégedett a Hondával, szerinte „küldetésük van”

A Honda RC213V nyilvánvalóan nem lesz ismeretlen Espargaró számára, hiszen a privát tesztek mellett már hivatalos eseményeken is kipróbálta. Igaz, azóta jelentős változáson ment át, amióta bő öt hónapja először vezette. A spanyol tesztpilóta igyekszik hozzájárulni a márka fejlődéséhez, azon belül is elsősorban a gyári versenyzőket próbálja segíteni.

A prototípus, amellyel versenyezni fogok, teljesen eltér attól, amelyiket Barcelonában teszteltem – utalt a novemberi tesztre. – A Honda keményen dolgozik a fejlődésen, és csak idő kérdése, hogy újra a csúcson legyenek. Remélem, idővel nevet szerezhetek magamnak és kivívhatom a versenyzők tiszteletét. A legfontosabb, hogy Joan [Mir] és Luca [Marini] értékelik a munkámat.”

Rossi tanítványainak ugyanúgy segíteniük kell egymást, ahogyan azt a Márquez testvérek teszik?

0

Franco Morbidelli felvetette, hogy a VR46 akadémistái ugyanúgy segíthetnék egymást szélárnyékkal, ahogyan azt szerinte Marc és Álex Márquez teszik. Az olasz pilóta felidézte a loszaíli futamát, valamint dicsérte a gyári Ducati motorosát.

Idén többször szóba kerül, hogy valójában milyen kapcsolat van a Márquez testvérek között, ami az egymás elleni versenyzést illeti. Többen is állítják, hogy Álex Márquez túlságosan is tiszteli Marcot, amit ők természetesen tagadnak, és tény, hogy a legutóbbi, katari hétvége során többször is összecsaptak, sőt, egyszer össze is értek.

Szorosabb a viszonyuk, mint valaha, de Marc Márquez kevésbé lenne boldog, ha öccse ellene győzne először

Mindez persze nem feltétlenül jelenti azt, hogy olykor ne segítenék egymást. Franco Morbidelli például ezen a véleményen van, és ennek kapcsán kijelentette, ők is megtehetnék ugyanezt. Hogy kik azok az „ők”? Nos, a 30 éves pilóta azokra a versenyzőkre célzott, akik Valentino Rossi alatt, a VR46 Akadémián nevelkedtek. Rajta kívül ezt Francesco Bagnaia, Marco Bezzecchi és Luca Marini mondhatja el magáról.

Nem vagyunk vér szerinti testvérek az akadémista srácokkal, de sokat segítettünk egymásnak, és még mindig ezt tesszük az edzéseken – nyilatkozta a Spanyol Nagydíj csütörtöki sajtónapján. – A futamhétvégéken úgy tűnik, hogy Marc és Álex szélárnyékkal segítik egymást. Ez a hozzáállás segíthet, így, ha a riválisaink ezt teszik, nekünk le kell másolnunk, mert hasznos lehet. Erről beszélnünk kell.”

Mindez a Katari Nagydíj főfutamán nem történt meg, olyannyira, hogy Bagnaiával kanyarokon át tartó csatát vívtak, amivel mindketten sok időt veszítettek. Morbidelli jó ideig vezette a loszaíli viadalt, ám később visszaesett, és csak negyedikként ért célba, igaz, Maverick Viñales büntetése miatt utólag harmadikként rangsorolták.

Főnöke reagált Viñales büntetésére, az egyik legnagyobb kedvezményezettet is „idegesíti” a helyzet

Megnéztem az adatokat, és azt mondhatom, hogy rossz volt a gumikezelésem – fogalmazott. – A verseny első felében, amikor vezettem, valójában nem koptattam el őket annyira, jól motoroztam. Amikor a nagyon erősen hajtó Márquez Viñalesszel együtt megérkezett, elkezdtem kételkedni. Marc valószínűleg egyszerűen gyorsabb volt azon a ponton. Az adatok szerint a fogyasztásom valójában optimális volt, még alacsonyabb is a többiekénél. Összességében nem menedzseltem tökéletesen, és megpróbálok fejlődni.”

Morbidelli az eddigi nyolcból hét futamot megnyerő Marc Márquezt is méltatta. „Igazán hihetetlen, ahogyan Marc elkezdte a szezont a gyári Ducatival – vélekedett. – A futamhétvége minden aspektusát tökéletesen tudja értelmezni, így ahhoz, hogy az ember legyőzze őt, mindent tökéletesen kell csinálnia, és ez mindenki számára nehéz feladat.”

Kiderült, Marc Márqueznek hihetetlenül sokba kerülhetett, hogy Ducatira váltott