back to top
2025. július 06. 15:59
Kezdőlap Blog Oldal 53

Váratlan újítást mutat be a hétvégén a MotoGP, amellyel a Forma–1-et másolja

0

A hétvégén debütál a MotoGP újítása: a szurkolók a jerezi főfutamtól kezdve minden vasárnap megszavazhatják a verseny legjobbját. Az újítást a Forma–1-től vette át a sorozat, amelyben már 2016 óta megkérdezik ilyen módon a nézőket.

A MotoGP-mezőny hadra fogható része már megérkezett Jerezbe, ahol a hétvégén megrendezik a Spanyol Nagydíjat. A széria viszont még a fordulót megelőző csütörtöki napra is tartogatott egy újítást, ám az a pilóták életét legfeljebb csak közvetetten fogja befolyásolni.

Bagnaia vagy Marc Márquez szállítja a történelmi győzelmet a Ducatinak? – hétvégi menetrend

A Crash.net számolt be arról, hogy a jerezi főfutamtól kezdve a MotoGP is megszavaztatja a szurkolókat. A kérdés minden vasárnap az lesz, hogy nézők ki találnak az adott viadal legjobbjának, tehát kinek adják a „A verseny pilótája” címet. Az eredményt aztán a közvetítésen és a közösségi médián keresztül fogják nyilvánosságra hozni.

Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy pontosan milyen módon fog zajlani a szavazás, ám ha az ötletadó Forma–1 módszeréből indulunk ki, akkor valószínűleg a hivatalos honlapon és az applikáción keresztül lehet majd véleményt nyilvánítani.

A MotoGP ezt az ötletet egyértelműen a Forma-1-től vette. A négykerekűek királykategóriájánál már 2016 óta szavaznak a szurkolók. Érdekes egybeesés, hogy röviddel ezután jelentették be ezt az újítást, hogy egy értesülés szerint az Európai Unió jóváhagyta a Dorna Liberty Media általi felvásárlását. A Dorna, amely a MotoGP-t és a Superbike-világbajnokságot is irányítja, így nagyon közel került ahhoz, hogy már ténylegesen is ugyanaz legyen a tulajdonosa, mint a Forma–1-nek.

Célegyenesben a MotoGP–Liberty Media-fúzió?

Végre hazarepülhet Martín, a főnöke felfedte, már a pontos dátum is megvan

0

Csütörtökön délután az Aprilia Racing vezérigazgatója elárulta, hogy rövidesen Jorge Martín hazatérhet Katarból. Massimo Rivola elmondása szerint a címvédő április 26-án, szombaton fog repülőre ülni.

Az előttünk álló hétvégén fog sor kerülni a MotoGP idei negyedik fordulójára, a Spanyol Nagydíjra, amelyet szokás szerint a dél-spanyolországi Jerezben tartanak meg. Viszont a forduló kezdetekor az állandó mezőny egyik tagja még egy másik kontinensen fog tartózkodni, aki nem más, mint Jorge Martín.

Bagnaia vagy Marc Márquez szállítja a történelmi győzelmet a Ducatinak? – hétvégi menetrend

A címvédő ugyanis hihetetlenül szerencsétlen módon bukott a két héttel ezelőtti Katari Nagydíjon, és Fabio Di Giannantonio eltalálta a motorjával, így légmell alakult ki nála, ráadásul összesen tizenegy bordája tört el. Az előbbi pedig egy olyan állapot, amely lehetetlenné teszi a repülést, így Martín Katarban ragadt. Sokáig egy kórház vendégszeretetét élvezte, majd vasárnap már legalább azt elhagyhatta.

Azt már egy ideje nyilvánosságra hozták, hogy az állapotára való tekintettel egy különleges repülőjárattal viszik majd haza, ha eljön annak az ideje. Csütörtökön pedig kiderült, hogy szombaton végre hazatérhet Spanyolországba, ahol remélhetőleg minél előbb megkezdheti az érdemi rehabilitációt. Azt viszont, hogy mikor térhet majd vissza a versenypályákra, még senki sem tudja, saját főnöke sem.

„Az első jó hír az volt, amikor Jorge elhagyhatta a kórházat, hogy egy szállodába menjen – nyilatkozta a jerezi sajtónapon az Aprilia Racing vezérigazgatója, Massimo Rivola. – A másik jó hír pedig az, hogy szombaton, két nap múlva vissza tud repülni Madridba egy orvosi járattal. Madridban aztán a Ruber Nemzetközi Kórházban el fognak végezni rajta néhány vizsgálatot. Az ellenőrzések után derülhet ki, hogy mi vele a valós helyzet, és talán képet kapunk a felépülésének várható hosszáról is.”

Ki helyettesítheti Martínt hosszú távon?

„De nem akarunk semmilyen előrejelzést készíteni. Bármennyi időt meg akarunk adni neki, amennyire szüksége van. Nem kell sietnie… Azt akarjuk, hogy százszázalékosan térjen vissza. Az egyetlen dolog, amit most tennünk kell, hogy úgy kezeljük, mint a saját gyerekünket. Ha van egy fiam, akkor azt szeretném, hogy akkor térjen vissza, amikor tökéletesen készen áll. Most éreztetnünk kell vele, hogy szeretjük, és közel maradunk hozzá – ez az első számú prioritás számunkra.”

Megrázó vallomást tett Rea: Áldozatnak éreztem magam a szörnyű fájdalomcsillapítóktól

Az előszezonban megsérült Jonathan Rea elárulta, mentálisan nagyon rossz hatással voltak rá a fájdalomcsillapítók, így abbahagyta a szedésüket. Az északír pilóta a szerencsétlen szezonkezdet ellenére optimistán tekint előre, főként csapattársa, Andrea Locatelli jó szereplése miatt.

Hiába várhatta bizakodóan második yamahás idényét Jonathan Rea, miután jól szerepelt az előszezoni teszteken, az első három forduló egyikében sem volt ott a mezőnyben. Rea-nek ugyanis még a Phillip Island-i gyakorláson eltört a lába, mivel egy nagy bukás után ráesett a lábára a motorja. A Superbike-világbajnokság klasszisát meg is kellett műteni, amit követően elkezdte a rehabilitációt. Viszont nemrég elárulta, a felépülési folyamat nem kezdődött kellemesen (egyébként ha innen már jól halad vele, a május 2-4-i cremonai fordulóban akár már rajthoz is állhat).

Rea: Nagyon nehéz volt csak nézni a versenyeket

„Ez egy fájdalmas sérülés volt, a műtét után rengeteg fájdalomcsillapítót kaptam –magyarázta. – Két 12 centiméteres heg van a lábamon, amelyek nagyon fájnak. De a fájdalomcsillapítók szörnyűek voltak. Abbahagytam a szedésüket, mert nem segítettek a fájdalmamon, és rossz mentális állapotba kerültem miattuk. Néhány napot a hálószobámban fekve töltöttem, ami nem tetszett. Ezért aztán abbahagytam a fájdalomcsillapítók szedését. Ez újraenergizált, és lehetővé tette, hogy elhagyjam a házat. Az nagyszerű volt, hogy ott volt körülöttem a családom és a kutyáink – ők lettek a legjobb barátaim.”

„A gyógyszerektől áldozatnak éreztem magam – tette hozzá. – Mentálisan ez egy nagyon nehéz időszak volt nekem. Amint újra tiszta lett a fejem, már tudtam arra koncentrálni, hogy ismét rendben hozzam jöjjek. A portimãói hétvége előtt hatalmas lépést tettem meg, és elértem a következő szintet. Viszont ilyenkor egyszerre csak egy dolgot lehet csinálni.”

Bár kifejezetten rosszul indult az éve, optimistán tekint a jövőbe. Erre pedig pillanatnyilag minden oka megvan, hiszen az előző két fordulóban a csapattársa, Andrea Locatelli nagyon versenyképes volt a Yamahával. Az olasz pilóta a portimãói harmadik helye után Assenben előbb egy második hellyel jelentkezett, majd zárásként megszerezte első győzelmét a sorozatban, amivel feljött a harmadik pozícióba a tabellán.

Így áll a Superbike-vb-tabella az asseni forduló után

„Most már látjuk, hogy a munkánk meghozta gyümölcsét – mutatott rá Rea. – Locatelli erős versenyeket futott Portimãóban és Assenben is, a motor pedig jól működött. Télen én is úgy éreztem, hogy hatalmas lépést tettem meg előre. Kár, hogy így kezdődött nekem a szezon. De jobb így kezdeni, mint így befejezni. Szóval most már előre nézek, és arra számítok, hogy a Yamaha idén konzisztensen fejlődni fog. Ha úgy lehet harcolni az élmezőnyben, ahogy Locatelli tette, miért ne lehetne még többször győzni? A sportban bármi megtörténhet. De még rengeteg munkát kell elvégeznünk, hogy olyan csomagot hozzunk létre, amely folyamatosan képes a győzelemre.”

Martín édesanyja kiborult, szerinte átverték és sértően semmibe vették a fiát

0

Jorge Martín édesanyja, Susana Almoguera felháborodottan hozta nyilvánosságra, hogy fia szülővárosa átverte őket. Elmondása szerint a község megígérte, hogy egy jelentős épületegyüttest neveznek el a MotoGP-bajnokról, de végül csak egy „apró és sértő” körforgalomnak akarták a Jorge Martín nevet adni.

Bár mostanában főként a katari sérülése kapcsán szerepel a hírekben, más szempontból is folynak a történések Jorge Martín körül – többek között egy „elnevezési vita” is. A spanyol pilóta egy San Sebastián de los Reyes nevű településen született, amely Madrid egyik elővárosa. Ugyan több némileg ismert sportoló – valamint egy hírhedt bűnöző – is származik a nagyjából 100 ezer fős településről, Martín már a 2018-as Moto3-as világbajnoki címével átvette a „leghíresebb szülött” pozícióját. Erre pedig természetesen rátett egy lapáttal, hogy tavaly a MotoGP-ben is felért a csúcsra, így joggal merült fel, hogy valamit el kellene nevezni róla.

Gyerekként hajszálon múlt a karrierje, most Rossi bravúrját másolta – portré a MotoGP új királyáról

Először egy újonnan megépítendő sportközpontnak tervezték a Jorge Martín nevet adni. A motoros családja az akkori polgármester-helyettestől ígéretet is kapott arra, hogy ez meg fog történni, és már a forrásokat is elkülönítették a központ építésére. Ám a munkálatok csak nem akartak beindulni, amit Jorge Martín édesanyja, Susana Almoguera nem igazán értett.

„Azt mondták nekem, hogy egy ilyen ambiciózus projektet nem lehet megvalósítani, pedig korábban elkötelezték magukat egy igazán egyedi sportközpont építése mellett – magyarázta Almoguera a helyi Crónica Nortének. – Kezet is fogtunk rá a városháza irodájában, de aztán soha nem valósult meg. Többször írtam nekik, hogy megkérdezzem, hogy állnak a dolgok, és a válasz mindig az volt: a központban lassan haladnak a folyamatok…”

Viszont amikor 2024-ben új vezetése lett a városnak, a sportközpont végleg lekerült az asztalról. Ekkor született meg az új javaslat, mely szerint a többfunkciós Plaza de Antonio de Cabezón nevű épületegyüttest, amely ráadásul közel van a jaramai pályához, neveznék el Martínról. A család számos aláírást is gyűjtött helyben, hogy megtámogassa ezt az indítványt. Egészen addig folytatták ezt, amíg a város részéről nem jelezték, hogy el fogják fogadni a javaslatot. Ehhez csak egy feltételt szabtak a döntéshozók: a MotoGP-bajnoki cím ünneplésére ne Madridban, hanem náluk kerüljön sor, amibe a család bele is ment. Azonban végül a város részéről látszólag mégis kihátráltak a megállapodásból, vagy legalábbis más megoldást választottak.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Jorge Martin Almoguera (@89jorgemartin) által megosztott bejegyzés

 „Majd egyszer azt írták nekem: »gratulálunk, a Jorge Martín körforgalom megvalósul«. Tessék? Hogy érti, hogy körforgalom? Egy épületről és egy térről volt szó – mutatott rá az édesanya láthatóan feldúltan. – Ha ezt a sz*rt nem akarják neki adni, akkor ne adjanak semmit, értitek? Azt akarjuk, hogy megkapjuk, amit ígértek, hiszen sorozatos ígéreteket már 2018-ban [a Moto3-as vb-cím után] is kaptunk, de ezeket soha nem teljesítették. A megfelelő elismerés helyett csak egy apró és sértő, eddig névtelen körforgalom jutott, ahol csak buszok fordulnak meg.”

Az sem bizonyult meggyőzőnek, amikor az önkormányzat a névváltoztatás magas költségeivel érvelt. „Azt mondták, a városi tanács nem engedheti meg magának, hogy ennyit fizessen a földhivatalnak. Viszont tudomásom szerint ott tizenöt kereskedelmi létesítmény van, és a legtöbbjük örül a névváltoztatásnak, mert annyira Jorge-pártiak.”

A kép előterében az említett körfogalom, a hátterében az épületegyüttes látható.

„Őszintén csalódottak vagyunk – tette hozzá. – Nem adtak nekünk semmit, ha már egy ilyen sz*rt sem adnak, akkor ne is adjanak semmit. Mi egy olyan család vagyunk, amely mindig magában harcolt. Amikor szükségük volt ránk, ott voltunk a mieinkért. És most nem tűrjük, hogy újra átverjenek. Most tényleg csak hülyítenek minket. Megígérték nekünk, megígérték, aztán azt akarják, hogy elhiggyük ezeket a kifogásokat. Hát nem. Ezúttal nem. Ezúttal nem fogunk hallgatni.”

A KTM-nek érdekében áll elengedni Acostát? – a kirúgott csapatfőnök Marc Márquezzel példálózott

0

Francesco Guidotti, a gyári KTM tavaly elküldött csapatfőnöke úgy gondolja, Pedro Acosta menedzsere már dolgozik azon, hogy lehetőséget találjon a KTM elhagyására. Viszont Guidotti nem biztos benne, hogy maga Acosta távozni akar. Ám szerinte akár a KTM-nek is érdekében állhat, hogy könnyen elengedje a spanyol pilótát, ha nem elégedett a motorjával.

Már a holtszezonban is folyamatos volt a találgatás Pedro Acosta jövőjét illetően, és ez az idénynyitó után sem csitult. Bár 2026 végéig van érvényes kontraktusa a KTM-mel, Acosta helyzete sokak szemében bizonytalanná vált, na persze nem a saját teljesítménye miatt. Az ok a KTM anyagi és – az azzal valószínűleg összefüggő – technikai problémái.

Feláldozza az eredményességet az apró részletek oltárán a KTM?

A mattighofeniek a motoreladások bezuhanása miatt tavaly a csőd közelébe kerültek, és ugyan az összeomlást sikerült elkerülniük, ám nem jó a pénzügyi pozíciójuk. Emellett a pályán sem remekelnek, amit jól mutat, hogy a jelenlegi tabella első tíz helyezettje között nincs pilótájuk, a második MotoGP-szezonját futó Acosta tizenegyedikként a legjobb, valamint a gyártók között is megosztott utolsó a márka.

A kétszeres kiskategóriás világbajnokot pedig a legtöbben egy versenyképes motoron szeretnék látni, hiszen őt tartják a MotoGP egyik új arcának. A hírek szerint a Honda már meg is kereste egy konkrét, anyagi értelemben biztosan óriási előrelépést jelentő szerződéssel. Egy korábbi „belsős”, Francesco Guidotti, akit tavaly küldtek el a gyári KTM csapatfőnöki pozíciójából, szerint Acostáék háza táján már meg is indult a mozgolódás.

Rossi reagált az Acosta-pletykára – akit egy másik gyártó már konkrét tervvel csábít?

„Az én véleményem szerint a menedzsere már dolgozik azon, hogy olyan helyzetbe hozza, hogy könnyen kikerüljön abból a mocsárból – magyarázta Guidotti a GPOne.com-nak. – Persze a szerződésének feltételei is biztosíthatnak neki egy kilépési lehetőséget, ezt majd meglátjuk. A következő néhány hónapban biztosan történik majd valami a KTM-nél céges szinten, és ez az, ami feloldhatja ezt a helyzetet.”

„Pedrónak lesz esélye [bekerülni egy másik gyártóhoz], biztosan nem lesz híján a lehetőségeknek – tette hozzá. – Ő egy olyan srác, aki már megmutatta, hogy képes az élen maradni, és az a sorozatnak is szomorú lenne, ha nem lenne ott az élmezőnyben. Persze fiatal, még van ideje, de nagy kár lenne, ha két évet purgatóriumban töltene egy olyan versenyző, aki három év alatt két világbajnokságot nyert. Az levágná a szárnyait.”

Acosta esetleges távozásával kapcsolatban persze jogos kérdés, hogy egyáltalán mennyire akarna elmenni, és a KTM elengedné-e. Guidotti úgy véli, az osztrák gyártónak bizonyos szempontból akár még érdekében is állhat, hogy ne akadályozza a távozását, ugyanis szerinte egy elégedetlen, alulteljesítő élpilóta rossz fényt vethet az adott márkára – ahogy az nemrég egy másik spanyol versenyző esetében már megtörtént.

„Nem tudom, mennyire akarja majd elhagyni a KTM-et – mondta az olasz szakember. – Lehet, hogy még azt is gondolja, hogy miután annyi mindent együtt csináltak, nem akar egy ilyen határt szabni az együttműködésnek. De ha ez valahogy úgy alakul, ahogy a Honda tette Marc [Márquez] esetén – egy versenyző mindenáron való megtartása rossz reklám lehet. Ha minden versenyen bukik, nem boldog, és nem mondhat rosszat a motorról, de jót sem akar, az nem egy jó helyzet.”

Acosta: Én vagyok az egyetlen ebben a paddockban, akit nem érdekel a pénz

Bagnaia vagy Marc Márquez szállítja a történelmi győzelmet a Ducatinak? – hétvégi menetrend

0

A most következő hétvégén Jerezben vendégeskedik a MotoGP mezőnye. A Ducati a Spanyol Nagydíjon érheti be a Hondát a sorozatban megszerzett legtöbb futamgyőzelem számában. Az idei szezon tapasztalatait figyelembe véve Marc Márqueznek van a legnagyobb esélye arra, hogy ő arassa ezt a történelmi sikert, ám tavaly Francesco Bagnaia pont ezen a helyszínen legyőzte a spanyol pilótát.

Két héttel a katari versenyhétvége után a Spanyol Nagydíjjal folytatódik a 2025-ös MotoGP-idény. A Spanyol Nagydíj az egyik legrégebb óta a gyorsaságimotoros-világbajnokság naptárjában megtalálható forduló, először 1950-ben, a második szezonban bukkant fel, egyidőben a Francia Nagydíjjal. Egyébként ennél a kettőnél csak a Holland TT „öregebb”, hiszen az az első idénytől kezdve mindig szerepelt a kalendáriumban (a koronavírus miatti kényszerszünetet kivéve).

A Spanyol Nagydíjnak eddig három helyszíne volt, a Montjuïc nevet viselő barcelonai utcai pálya, a Madrid mellett fekvő Circuito del Jarama, és a Circuito de Jerez – Ángel Nieto. Utóbbit a forduló történelmének legeredményesebb, tizenegy győzelmet arató pilótájáról nevezték el.

A hétvégén szokás szerint a jerezi aszfaltcsíkra látogat el a mezőny, ahogyan 1987 óta 1988 kivételével minden évben teszi (természetesen a pandémia miatti szünetet leszámítva). Ezen a pályán Valentino Rossi látta meg a legtöbbször, számszerűen hatszor elsőként a kockás zászlót. Az aktív versenyzők közül pedig Marc Márquez és Francesco Bagnaia voltak itt eddig a legeredményesebbek, mindketten három-három vasárnapi győzelmet arattak. Tavaly is Bagnaia diadalmaskodott, amikor pont Márquezt győzte le emlékezetes csatában.

Rajtuk kívül a mostani mezőnyből Jack Miller és Fabio Quartararo tudott Jerezben MotoGP-futamot nyerni – utóbbinak ez volt az első királykategóriás sikere –, sprinten pedig Jorge Martín és Brad Binder zárt az élen. Fermín Aldeguer, Ai Ogura, Fabio Di Giannantonio, Luca Marini, Álex Márquez a Moto2-ben, Binder és Maverick Viñales pedig a Moto3-ban lett egyszer-egyszer a hétvége legjobbja.

A Dél-Spanyolországban, Andalúziában fekvő létesítmény 1985-ben nyitotta meg a kapuit, a pályát legutóbb 2005-ben aszfaltozták újra. A motorosok számára kialakított nyomvonal 4424 méter hosszú, 11 méter széles és nyolc jobb-, valamint öt balkanyarból áll, a vezetési irány pedig megegyezik az óramutató járásával. Mellékesen a 7-es kanyar tavaly kapta meg Carmelo Ezpeletának, a MotoGP-t irányító Dorna vezérigazgatójának a nevét. Mind az abszolút pályacsúcs, mind a versenyben futott körrekord tavalyról datálódik, és mindkettőt Bagnaia tartja: az előbbi 1:36.025, az utóbbi pedig 1:37.499 másodperc. A sebességrekordot viszont még 2021-ben állította fel Johann Zarco, aki 300,8 km/h-val repesztett.

Ahogy az már ennyiből is kiderülhetett, mind Bagnaiának, mind Márqueznek eléggé fekszik a jerezi pálya. Ez pedig a Ducatinak most különösen jól jöhet, hiszen a bolognai márka a Katari Nagydíjon egy történelmi mérföldkőhöz érkezett. A spanyol pilóta lusaili főfutamgyőzelmével ugyanis sorozatban a 21. vasárnapi diadalát jegyezhette fel a gyártó (a széria a 2024-es Spanyol Nagydíj óta töretlen). A hétvégén így esélye nyílik a vonatkozó rangsort vezető Honda beérésére, amely 1998-1998-ban jutott el 22-ig.

Erre pedig minden esélye megvan a Ducatinak, és nem csak a helyszín miatt. Idén eddig csak a bolognaiak pilótái nyertek versenyt, pontosabban egy kivételével mindet Márquez húzta be – és így persze az összetettet is vezeti. Ennek megfelelően neki van a legnagyobb sansza arra, hogy korábbi munkaadóját, a Hondát befogja. Viszont az Bagnaia mellett szól, az egyetlen idei győzelme mellett, hogy a tavalyi Spanyol Nagydíjon képes volt megverni a nyolcszoros világbajnokot a látványos ütközetben.

Így áll a MotoGP-tabella a Katari Nagydíj után

Egyébként egy esetleges Marc Márquez-siker lenne a 200. spanyol győzelem a királykategóriában. A 32 éves motoros ugyanakkor személyes vonatkozásban is előreléphet, már ami a statisztikát illeti. Ha ugyanis dobogóra áll, akkor az lesz a 115. ilyen alkalom, amivel a vonatkozó listán megelőzné Jorge Lorenzót, és egyedüliként lenne második Valentino Rossi mögött. Viszont hiába a pozitív kilátások, a cerverai motoros csak a dobogót tűzte ki célnak a hétvégére.

„Remekül érzem magam, és már felkészültem a jerezi Spanyol Nagydíjra – nyilatkozta Márquez. – Tavaly itt szereztük meg a szezon első dobogóját. Idén persze teljesen más helyzetbe érkezünk meg: erősen, magabiztosan és jó eredményekkel kezdtünk, és megpróbáljuk ezt a pozitív lendületet Jerezben is fenntartani. De ez nem azt jelenti, hogy mindenáron nyernünk kell – a hétvégén az a cél, hogy az első háromban végezzünk.”

Csapattársa mellett Bagnaia is megszólalt: „Az elmúlt három évben sok mindent elértem itt, Jerezben, és örülök, hogy most visszatérünk ide – mondta az olasz pilóta. – Itt mindig is nagyon gyorsak voltunk, és az előző szezonokban sokszor a lehető legjobb eredményt értünk el. Katarban pedig kiegyenesítettünk egy olyan hétvégét, amely az időmérő után bukottnak tűnt. Egy újabb fontos dobogót szereztünk, és a motoron is egyre jobban éreztem magam.”

A Ducati igazgatója szerint Marc Márquez „egyedülálló”, de Bagnaia is „kategóriájához méltó” csatát vívott

Persze nem csupán Marc Márquez és Bagnaia tud idén jó eredményeket hozni a Ducatinak, ha arra van szükség. A második helyeket sorozatban szállító Álex Márquezt és a Katarban két harmadik helyet szerző Franco Morbidellit mindenképp ki kell emelni, de már Fabio Di Giannantonio és Fermín Aldeguer is mutatott versenyképes tempót. Rajtuk kívül a Hondával ismét villogó Johann Zarcót és a Jerezt kifejezetten kedvelő Quartararót sem lehet leírni. Jó kérdés, hogy a KTM, különösen a lusaili dobogóját szabálytalan guminyomás miatt elvesztő Viñales mire lesz képes, bár az osztrákoknak általában a Circuito de Jerez nem tartozik a kedvenceik közé.

Sajnos a felsorolt márkákkal ellentétben az Aprilia vezérpilótája a hétvégén ismét nem lesz bevethető. Jorge Martín a katari visszatérésekor ugyanis ismét bukott, Diggia eltalálta, így újra megsérült. A kórházból azóta már kiengedték, de kényszerűségből még mindig a közel-keleti országban tartózkodik. A helyettese ezúttal is a noaleiek tesztpilótája, Lorenzo Savadori lesz (ahogy a gyártó szerint a jövőben is). A Yamaha szintén a tesztpilótáját, Augusto Fernándezt kérte fel a beugrásra. Fernández ezúttal is a Termasban földre került Miguel Oliveirát helyettesíti, aki még mindig nem épült fel teljesen.

A vártnál gyorsabban javul Martín állapota, már ki is engedték a kórházból

Érdemes zárásként feleleveníteni, hogy a jerezi pálya március elején jelentős viharkárokat szenvedett el. Azóta viszont szerencsére már sikerült annyira helyreállítani a létesítményt, hogy gond nélkül meg lehessen benne tartani a Spanyol Nagydíjat, amelyen az időjárás nem lesz főszereplő. Cikkünk írásakor ugyanis az előrejelzések azt jelezték, hogy az egész hétvégén 25-27 fok körül fog alakulni a napközbeni csúcshőmérséklet, miközben az esőfelhők ezúttal várhatóan el fogják kerülni Dél-Spanyolországot.

A Spanyol Nagydíj hétvégéjének menetrendje

PÉNTEK
9:00 – 9:35 Moto3 Szabadedzés
9:50 – 10:30 Moto2 Szabadedzés
10:45 – 11:30 MotoGP Első szabadedzés
13:15 – 13:50 Moto3 Első edzés
14:05 – 14:45 Moto2 Első edzés
15:00 – 16:00 MotoGP Edzés
SZOMBAT
8:40 – 9:10 Moto3 Második edzés
9:25 – 9:55 Moto2 Második edzés
10:10 – 10:40 MotoGP Második szabadedzés
10:50 – 11:05 MotoGP Időmérő (Q1)
11:15 – 11:30 MotoGP Időmérő (Q2)
12:50 – 13:05 Moto3 Időmérő (Q1)
13:15 – 13:30 Moto3 Időmérő (Q2)
13:45 – 14:00 Moto2 Időmérő (Q1)
14:10 – 14:25 Moto2 Időmérő (Q2)
15:00 MotoGP Sprintverseny (12 kör)
VASÁRNAP
9:40 – 9:50 MotoGP Bemelegítés
11:00 Moto3 Verseny (19 kör)
12:15 Moto2 Verseny (21 kör)
14:00 MotoGP Verseny (25 kör)

Mir a Hondánál élte meg karrierje legrosszabb időszakát, elmondta, mi volt a sorsfordító pillanat

0

Joan Mir beszélt korábbi, borzasztóan nehéz hondás időszakáról. Kiemelte, hogy ma már egy teljesen más helyzetben vannak, és elárulta, mi tartotta benne a lelket. Azt is megindokolta, miért döntött a maradás mellett.

Ha tüzetesebben megvizsgáljuk Joan Mir idei eredményeit, akkor joggal gondolhatjuk, hogy az argentínai kilencedik helye csak egy egyszeri kiugrás volt a részéről, és továbbra is szenved a Hondán. Ha azonban a dolgok mélyére ásunk, láthatjuk a fejlődést, eredménylistájába pedig csupán a peches szereplések és az esések rondítanak bele. Hovatovább, a Honda fejlődését más területeken is láthatjuk, hiszen Johann Zarco remek formában van, és Luca Marini is szemmel látható javuláson ment keresztül. A spanyol pilótának most megmutatták azokat a felvételeket, amelyeken meglehetősen negatívan nyilatkozott a helyzetről.

Zarcót nem törte meg a Ducati-ostrom, így Marc Márquez óta a legjobb eredményt hozta a Hondának

„Az elmúlt két évben számos olyan alkalom volt, ahol hasonlókat tudtam volna mondani. Nem voltunk annyira versenyképesek, mint amennyire azt akartuk. Nehéz és kétségekkel teli időszak volt ez, nem tudtam, mit kezdjek magammal. Minden, amit ezeken a képeken láttam, az a folyamat. A megküzdés és a versenyképessé válás folyamata” – utalt az elmúlt évek viszontagságaira 2020 királykategóriás világbajnoka.

„Most viszont egy másik helyzetben vagyunk. Nem mondhatom, hogy elértük a céljainkat, de közeledünk hozzá, és ez elégedetté tesz. Boldogan maradok, mert azt gondolom, hogy már régóta nem azért jövök ide, hogy itt legyek, hanem azért, mert maradni szeretnék” – jellemezte a mai állapotokat Mir.

A 27 éves versenyző csapata folyamatos támogatását is kiemelte: „A Honda mindig támogatott. Ez segített továbblendülni a nehéz időszakokon. Senki sem vitathatja el tőlem a projektbe vetett hitemet. Itt éltem meg karrierem legrosszabb időszakát, de továbbra is hiszem, hogy visszatérhetünk a csúcsra.”

Mir őszinte vallomása: sokszor csak muszájból ment el a futamokra az elmúlt szezonokban

Mir azt is megindokolta, végül miért döntött a maradás mellett. Abban is szabad kezet adtak neki, hogy a gyári vagy a szatellitistállót szeretné erősíteni: „A fókusz és a mentalitás változása győzött meg a maradásról. Továbbra is megvannak a lehetőségeim. Még mindig fiatal vagyok, és megvan az esélyem, hogy eldönthetem, merre tovább.”

„Számomra az volt a sorsfordító, amikor megkérdeztem magamtól, hogy akarok-e a Hondánál maradni. Nem éreztem jól magam, mi volt a baj? Ez nem egyenlő azzal, hogy ha maradok még két szezont, tudjuk fejleszteni a motort, és akkor talán az idény végére vagy a következő év elejére versenyképesek leszünk. Természetesen a maradás volt a jó döntés. Az az igazság, hogy a tavalyi, nagyon nehéz szezont követően fejlődésre számítottam a teszteken. De ezt ott nem tudtuk kisajtolni. Aztán, amikor elkezdődött a szezon, láttam, hogy jó úton haladunk.”

„Kezdem élvezni mindazt, ami történik a motoron. Szeretem vezetni ezt a koncepciót. Bár továbbra is vannak dolgok, melyek finomhangolásra szorulnak, például még mindig meg-megcsúszom. De a valóságban igenis versenyképesek vagyunk! Jelenleg az első ötben, tízben tartózkodunk” – emelte ki Mir.

A Honda új technikai vezetője elárulta, mi a motor legnagyobb gyengesége

 

„Kihívás elfogadva!” – így telt Martín katari versenyhétvégéje (videó)

0

Elkészült Jorge Martín videósorozatának második epizódja, ahol a katari versenyhétvégéjét követhetjük figyelemmel. Ezenfelül a címvédő megszólalt a közösségi médiában, ahol megerősítette, néhány napon belül hazatér.

Jorge Martín még első rehabilitációja alatt kezdett el „vlogolni”. A sorozat első részében bemutatta hogyan telik egy napja a gyógyulási folyamat közben. Elárulta, hogy ezzel közelebb szeretné hozni magához a szurkolóit. Ez sikerült is neki, hiszen a nyitórészt már több tízezren látták, és a kezdetektől fogva nyilvánvaló volt, hogy lesz folytatása.

„Azt hittem, soha többé nem leszek ugyanaz” – új műfajba vágott bele Jorge Martín (videó)

Lett is, hiszen a Katari Nagydíj hétvégéjén szinte egész végig forgott a kamera, aminek eredményét a publikum húsvétvasárnap láthatta először. Az anyag első perceiben nyomon követhettük az első lépéseket a paddockban, betekinthettünk a sajtótájékoztató kulisszái mögé, valamint egy fotózásra is elkísérhettük Martínt. A címvédő azt is összefoglalta, hogy megkapta a zöld utat a katari induláshoz, illetve kijelentette, természetesen a lehető leghamarabb szeretné visszanyerni formáját, de ez különleges és nehéz lesz.

Hivatalos: lezajlott az utolsó vizsgálat, végleg eldőlt, hogy Martín részt vehet-e a Katari Nagydíjon

A pénteki nap is a rivaldafényben zajlott, hiszen rengetegen szerették volna megörökíteni, hogy először kigurul a bokszból. Néhány, a közvetítésben leadott felvételt is láthattunk. „Nem tudtam, mire számítsak. Igazság szerint azt gondoltam, hogy kicsit hosszabb ideig [tartok ki], de továbbra is kevés az erőm, és a motort sem ismerem. Olyan szokásaim is vannak, melyek igazán lefárasztanak. Apránként és edzésenként lépek előre, úgyhogy türelem, és folytatom a munkát” – fogalmazott.

Szombaton egy különleges perspektívából kémlelhettük az eseményeket. Az operatőr egyenesen Martín édesapja volt. Betekintést nyerhettünk a szállodai szobába, ahol többek között a dohai fodrászok munkájáról is szó esett. Beleshettünk a garázsba, ahol az utolsó simítások zajlottak a sprintverseny előtt. Magából a futamból szintén kaptunk egy kis ízelítőt, például a Francesco Bagnaia ellen végrehajtott manővert is feleleveníthettük. Este Massimo Rivola, az Aprilia Racing vezérigazgatója benézett Martínhoz, aki masszázs közben értékelte a napot.

„Jól ment, vagy legalábbis jobban, mint ahogyan számítottam rá. Az igazat megvallva nem ez a valós pozícióm. Azt mondtam, hogy »rendben, előretekintünk«, de amikor fizikailag elfáradtam, nem maradt több [erőm]. De megpróbáltam. Két célunk volt, az egyik az, hogy olyan kiegyensúlyozott legyek, amennyire csak tudok, mert az [edzések] végén már tudtam kettő, maximum három kört futni. És a sprinten teljesítettem tizenegyet, szóval ez jó, habár kicsit tökös is voltam, de ez rendben van. [A másik célunk pedig] az volt, hogy befejezzem a versenyt, ne essek el, teljesítsek köröket, és kezdjem el jobban megérteni a motort. Tehát mindkettőt teljesítettük, de most nem vagyunk még azokban a magaslatokban, amelyekben tavaly voltunk, és amelyek segítettek a sikerekben vagy a dobogókban. Végül is a napi terveken belül mindent kihoztunk. Ez talán inkább egy kihívás, mint egy cél, úgyhogy menni fogok érte, és megpróbáljuk a maximumot.”

Az egy ponton Bagnaiát is megelőző Martínnak nem a legutóbb megsérült karjából fogyott el az erő

Vasárnap azonban minden megváltozott. Elindult a verseny, megtörtént a baleset, onnantól kezdve pedig már minden történelem. A videó a bukótérben térdelő Martínnal, egy drámai aláfestéssel és egy fontos üzenettel zárul: „KIHÍVÁS ELFOGADVA. Kicsi lépésnek tűnnek, de minden nap érzem a javulást, és ez a legfontosabb. Ez egy hosszú út lesz, de kész vagyok harcolni együtt, a szeretteimmel” – üzente a címvédő.

Martínt egyébként húsvétvasárnap már kiengedték a Hamad-kórházból, amit az érintett kedden erősített meg a közösségi oldalán: „Végre kiengedtek a kórházból. Köszönök minden üzenetet és támogatást, amely keresztülvisz életem ezen nehéz szakaszán. Továbbra is nagy fájdalmaim vannak, de minden kontroll alatt van. Elővigyázatosságból néhány napot még Katarban maradok, de amint lehet, hazatérek, hogy otthon legyek a szeretteimmel és pihenjek. Remélem, ez hamarosan eljön” – posztolta.

Aldeguer elárulta, mivel győzte meg a Ducati vezetőségét

0

Fermín Aldeguer elmesélte első találkozását Gigi Dall’Ignával és a Ducatival, valamint azt is elárulta, hogy mi jelent neki az a bizalom, amelyet egyelőre megkap a gyártótól. Azt is felidézte, milyen volt az első, illetve az általános benyomása a MotoGP-motorról.

Fermín Aldeguer egyike annak a három versenyzőnek, aki újoncként léphetett fel a királykategória mezőnyébe. Az idei kiírás legfiatalabbjának (a hónap elején töltötte be a 20. életévét, melyről mi is megemlékeztünk) szezonja elég döcögősen indult. Az idénynyitón beleszürkült a mezőnybe, és csak néhány pontot tudott összegyűjteni, valamint az Argentin Nagydíj sem a teljesítménye miatt vált emlékezetessé.

Oliveirát kórházba vitték, Aldeguert megbüntették, amiért kitette a pályáról

Az austini hétvégére azonban felszívta magát. A főfutamon kiváló tempót mutatott, menetelését pedig a három körrel a vége előtt elszenvedett bukása törte ketté. Amennyiben nem esik el, akár a negyedik helyet is megszerezhette volna. Loszaílban is remekelt, ahol negyedik helyének köszönhetően abszolválta első sprinten szerzett pontjait valamint a főfutamon is ötödik lett. Bár a Thai Nagydíjon Ai Ogura egyértelműen ellopta előle a csillogást, most minden jel arra utal, hogy Aldeguer veheti át a stafétát e tekintetben.

Ezúttal a spanyol felidézte az első pillanatokat, amikor kapcsolatba lépett jelenlegi kenyéradójával, valamint a Ducati versenyrészlegének általános igazgatójával, Gigi Dall’Ignával: „Sosem láttam előtte – ecsetelte a SPEEDWEEK.com-nak adott nagyinterjújában. – Először a gyári csapatot figyelte, aztán a VR46 gyári motorját, majd csak utána minket. Előbb Álex [Márquezt], majd engem, szóval változtatnom kellett, amikor én következtem. A forróság meg minden más miatt, inkább otthagytam az egészet. Aztán egy nap azt mondta nekem, hogy »Fermín, várj, beszélnünk kell«. Végül elkezdtem várni őt.”

„Amikor aláírtam a Ducatihoz, akkor ő is ott volt egész végig. Nagy tehetséget látott bennem, és biztos volt benne, hogy gyorsan fogok tudni motorozni – mutatott rá az aláírás körülményeire Aldeguer, ami egyfajta „egósimogatásként” is felért számára. – És még inkább akkor, amikor még egy teljes Moto2-es szezon előttem állt. Ez motivált engem. Az igaz, hogy nyomás alatt voltam, hogy nyerjek a középkategóriában, de ezt mindig is jól tudtam kezelni. Tudtam, hogy mi vár rám, és a legjobbamat nyújtottam. Aztán valamiért nem úgy alakult, ahogyan azt elképzeltem.”

Aldeguer elárulta, már 2024-ben debütálhatott volna a MotoGP-ben

De vajon mit jelent számára Dall’Igna belé fektetett bizalma? „Mindig mondja nekem, hogy a szezon első felében nem kell kapkodnom. Akár mindenhol utolsóként is végezhetek, de tanulnom kell belőle. Stabil, fejlődő teljesítményt vár el hullámvölgyek nélkül. És pontosan ez történik. Talán nem ez a végeredmény, mert van, hogy egyszer fent, egyszer lent [végzek], de a sebességemet tekintve minden egyes versenyen fejlődni tudtam. Argentínában sokkal gyorsabb voltam, mint Thaiföldön, annak ellenére, hogy az eredményem rosszabb lett a számos hátráltató tényező miatt. Austinban minden sokkal nyugodtabb volt, és az eredmények is jobban alakultak. Folytatnunk kell a munkát, ennyi.”

Aldeguer azt is felidézte, hogyan érezte magát először, amikor felült egy MotoGP-motorra: „Elképesztő volt az első alkalom… A gyorsulás… A lassulás tapasztalása… Minden olyan gyorsnak tűnt… Nehezen lehet megérteni, hogy mi történt… Intenzív volt, borzasztóan intenzív – idézte fel a spanyol versenyző, aki egy vad hullámvasúthoz tudná hasonlítani a vezetési élményt. – Nagyon hamar eltűnnek a pillangók a hasadból. Azt tudom mondani, hogy sem először, de még másodszor sem érzed ezt. Számos olyan kis dolog van, ami katalizálja ezt az érzést, de a motorvezetés nem tartozik ide. Mi gyorsan elvesztjük azt a tényt, hogy valami adrenalinnövelő dolgot teszünk.”

„Eleinte azt érzed, hogy a pálya és a fékezési pont is közeledik feléd, ahelyett, hogy te vezetnél felé, De, ahogyan azt mondtam, én már a kezdetektől fogva elvesztettem ezt az »alagútérzést«. Az agyam alkalmazkodott ahhoz, hogy mit csinálok. Úgyhogy az emberek megértik, hogy egy ponton már nem érzed magad veszélyben. A versenypályák általában szélesek, és nem olyanok, mint közúton. Ott látod a veszélyt, a korlátokat és azt, hogy keskenyebb és keskenyebb lesz. Itt minden sokkal nyitottabb, és azt kell mondanom, tisztább, és nem érzed azt, hogy gyors lennél” – magyarázta Aldeguer.

A Ducati igazgatója szerint Marc Márquez „egyedülálló”, de Bagnaia is „kategóriájához méltó” csatát vívott

Bagnaia úgy véli, a tavalyi hibái miatt szerződtették Marc Márquezt

0

Francesco Bagnaia úgy véli, nyomós oka van annak, hogy pont Marc Márquezt hozták fel mellé a gyári csapatba. Szerinte 2024-es vereségét saját magának köszönheti, de jó lenne, ha idén vagy 2026-ban vissza tudna kapaszkodni a bajnoki csatába. Az olasz ezenfelül a spanyollal ápolt viszonyára is kitért.

Francesco Bagnaia minden bizonnyal nem ilyen szezonkezdetről álmodozott. Idénye első négy fordulóját két nagyobb csoportra lehet bontani. Sem a Thai Nagydíjon, sem az argentínai versenyhétvégén nem tudott maradandót alkotni, ugyanis nemcsak Marc, hanem Álex Márqueztől is kikapott. Hovatovább a termasi főfutamon Franco Morbidellivel szemben is alulmaradt.

Aztán az Amerikai Nagydíjon valami átkattant az olaszban. Bár az austini időmérő edzés sem alakult a legjobban számára, de a sprinten egy zseniális rajtot fogva pillanatok alatt ledolgozta „hátrányát”, és a győzelemért is meccsben lehetett. Ezt a lehetőséget aztán egy nappal később lecsapta, és könyörtelenül kihasználta csapattársa bukását. A Katari Nagydíj pedig kis túlzással ugyanazt hozta, mint az előző forduló: botrányos időmérő bukással, elfogadható sprint és egy erős főfutam.

Viñales váratlanul az élre tört, de Marc Márquez nyerte a Katari Nagydíjat, miután összeért öccsével

2024-ben szintén hasonló jelenetek játszódtak le. Hiába a domináns szereplés, mind a csapat, mind Bagnaia oldaláról, a gyári istálló mégis elbukta az egyéni bajnoki címet. Az olasz több alkalommal is saját hibából dobott el súlyos pontokat, melyek aztán nagyon számítottak a végelszámolásban Jorge Martínnal szemben. A 28 éves versenyző úgy véli, ezek kiiktatása miatt hozták fel a gyári istállóhoz Marc Márquezt.

„Úgy gondolom, a Ducati meg akarta teremteni magának ezt a szituációt. Az elmúlt évben elvesztettük a bajnokságot a hibáim miatt. Miénk volt a leggyorsabb motor, a sprintekkel együtt tizennyolc versenyt nyertünk, és mégis lemaradtunk a világbajnokságról. Ez azt jelenti, hogy valami rosszul [ment]. Én vagyok az egyik, aki vesztett, mert mindig ott voltam, és a sikerekért harcoltam, de ahelyett, hogy befejeztem volna, buktam, és problémákba ütköztem, miközben az élen voltam” – mutatott rá Bagnaia a TNT Sportsnak.

Az „önelemző” Bagnaia még a nászútján is gondolt a tavalyi hibáira

„Idő kell még, hogy ezt elfogadjam, de ez száz százalékban az én hibám volt, és jelenleg annyit tehetek, hogy megpróbálok fejlődni. Nagyon fontos lenne visszatérni 2025 után a bajnoki csatába. Persze, ha ezt idén is tudnám hozni, az nagyszerű lenne, de úgy látom, ez nehéz [feladat] lesz” – folytatta.

Bagnaia a Márquezzel ápolt viszonyára is kitért: „Jelenleg nagyszerű csapatmunkát végzünk, és megpróbáljuk megtalálni a fejlődési utakat a hétvégéken felül. Marc tökéletesen tudott alkalmazkodni a csapat stratégiájához, a hangulat pedig szintén remek. Ahogy eddig is az volt. Sosem beszéltem vele ezelőtt, de örülök, hogy találkozhattam vele és láthatom, hogy milyen jó lehet a kapcsolatunk.”

Bagnaia és Marc Márquez: elfér két dudás egy csárdában? A jelek szerint igen, de…