back to top
2025. július 06. 09:41
Kezdőlap Blog Oldal 54

Millernek „minden héten megkérdőjelezték a munkáját” a Ducatinál, ahol „könyörtelen” a közeg

0

Jack Miller visszaemlékezett a gyári Ducatinál töltött éveire. Felidézte a folyamatos ellenszelet, a nehéz 2021-es szezonkezdetet, valamint a KTM-re való váltás okairól is beszélt.

Jack Miller és a Ducati évekig elválaszthatatlan párost alkottak. Az ausztrál versenyző 2018 és 2022 között erősítette a bolognaiak valamelyik csapatát. Három esztendőt húzott le a Pramacnál, míg a gyári istállónál két szezont kapott. Az öt év alatt háromszor győzedelmeskedett (mindegyik sikert a gyári alakulattal érte el) és összesen huszonegy alkalommal állhatott fel a dobogóra.

„Hogy miért nem akartam beszélni arról, hogy ki fog a helyemre ülni? Mert ez már azelőtt megtörtént, mielőtt aláírtam a KTM-hez – mesélte Miller a Gypsy Tales podcastműsorban. – A motoron leszek húsz perc múlva. Láthatod és olvashatod azt a sok sz*rt Pecco Bagnaia kapcsán. [Tavaly] második lett, előtte pedig nyert két bajnokságot. Az a közeg borzasztóan könyörtelen. Hogy van-e valamit, ami nem hiányzik? Az, hogy minden héten megkérdőjelezik az ember munkáját. De nem mondanám, hogy »szegény én«, mert ez ezzel jár.”

Miller szerint „Bagnaia egy kib*szottul elszánt fickó, aki lendületesen fog visszatérni”

A 30 éves versenyzőnek minden oka meglehetett aggódni. Mindkét szezonban kikapott házon belül Bagnaiától, sőt a szatellitcsapatok sem igazán kedveztek neki. Miller 2022-ben az akkor gresinis Enea Bastianinitől is kikapott, és nem sokkal tudta legyőzni a Johann Zarco – Jorge Martín-párost, akik abban az évben a Pramacot erősítették. Mi sem bizonyítja jobban a fenti kijelentést, mint hogy a helyére érkező Bastianini is két évig húzta a gyári alakulatnál.

A négyszeres MotoGP-győztes a kezdetekre is visszaemlékezett: „Nagyon nehezen indult. Gyors voltam, de gondjaim akadtak az alkarommal [Millernek kompartment szindrómája volt, amely az alkar túlerőltetését jelenti – a szerk.]. Katarban be voltam zárva, a szállodai szobámban rostokoltam a két verseny között. Közel négy hetet töltöttünk ott, ugyanabban a hotelszobában. Körrekordot futottam a teszten, de valami sunyi dolog lett a karommal. Ott már tudtam, hogy ez el fog jönni, és te nem tehetsz semmit sem ellene.”

„Aprópénzért írnak alá” – túl keveset keres a MotoGP mezőnyének jelentős része?

„Az első héten a hetedik helyre estem vissza. Kardióztam a szállodában, de tudtam, hogy el fog jönni. És nem azért, mert nem vagy fit, hanem csak [szimplán] bedurrant. Egy héttel később továbbzuhantam [a kilencedik pozícióig], majd utána meglett a műtétem. Elutaztam Portimãóba, de eldobtam, és felrobbantottam mindent, ami addig össze lett drótozva. Jerez [viszont] egy olyan hétvége volt, ahol minden a jó irányba indult, megnyertem, és megkönnyebbültem. Aztán ebből kettő lett zsinórban. Elképesztően különleges [érzés] volt, és a nyomás is lekerült rólam” – folytatta.

„A következő évben jól mentünk, remek idény volt. De váltani akartam. Már egy ideje ebben a közegben voltam, és valami mást szerettem volna csinálni. A KTM egy jó lehetőségnek és egy kecsegtető projektnek tűnt. Végül megegyeztünk velük” – világított rá váltásának fő mozgatórugójára.

Annak ellenére, hogy Millert zavarták a folyamatos spekulációk a jövőjével kapcsolatban, összességében pozitívan emlékszik vissza a bolognaiaknál töltött éveire: „Ez az egész Ducati-dolog hihetetlenül sikerült. Elképesztően különleges érzés volt, hogy gyári pilóta lehettem, és győzhettem is velük. Sosem felejtem el a két egymás utáni sikert, és azt az egyet Japánban. Mindig is szerettem volna, hogy azok a piros bőrruhák a saját tárolómban lógjanak. Van most ott néhány, melyek elmondhatatlanul különlegesek” – fejezte be.

Miller elárulta vasárnapi bukásának valódi okát

Hivatalos: Oliveira a Spanyol Nagydíjon sem vehet részt, helyettese ismét házon belülről érkezik

0

Kedden hivatalosan is bejelentették, hogy Miguel Oliveira a Spanyol Nagydíjon sem állhat rajthoz. Helyettese ezúttal is Augusto Fernández lesz.

Folytatódik Miguel Oliveira kálváriája. Mint ismeretes, a portugál versenyző még az Argentin Nagydíj sprintversenyén akadt össze Fermín Aldeguerrel, aminek következtében balesetet szenvedtek. A Pramac versenyzője húzta a rövidebbet, megsérült a bal oldali szegy- és kulcscsontízülete. A sérülés miatt már a termasi főfutamon sem állhatott rajthoz, hovatovább az Amerikai és a Katari Nagydíjat is ki kellett ülnie.

Oliveira a Katari Nagydíjat is kiüli, ismét a Yamaha-tesztpilóta fogja helyettesíteni

Ez a soron következő Spanyol Nagydíjon sem lesz másképp. Oliveira folytatja rehabilitációját, és Jerezben sem áll rajthoz: „Miguel folytatja a felépülést az Argentínában elszenvedett sérülése után, ezáltal sorozatban a harmadik versenyhétvégén sem vesz részt. A bal válla kapcsán, amely még az argentínai sprinten sérült meg, és szegycsontficammal lett diagnosztizálva, lezajlottak a legfrissebb orvosi vizsgálatok. Az orvosok úgy döntöttek, hogy Oliveira még nem százszázalékos, annak ellenére, hogy a [gyógyulási] folyamat nagyon pozitív jeleket mutat” – olvasható a Pramac kedden kiadott közleményében.

A kommünikében természetesen a helyettest is megnevezték: „A Prima Pramac csapata ezúttal is felkereste a gyári Yamaha MotoGP tesztversenyzőjét, Augusto Fernándezt, hogy pótolja őt a YZR-M1-en, ahogyan azt az Amerikai és a Katari Nagydíjon is tette.”

A spanyol – aki tehát már harmadik alkalommal versenyez Oliveira helyett – minden bizonnyal örömmel tér vissza a Circuito de Jerez – Ángel Nietóra, mivel a tavalyi szezonban ezen a pályán szerezte meg legjobb eredményét, egy hetedik helyet a sprintversenyről. A 27 éves pilóta Austinban a tizenharmadik pozíciót szerezte meg, míg Loszaílban nem fejezte be a főversenyt.

Oliveira bírálta a MotoGP egyik fontos biztonsági rendszerét, amely szerinte nem nyújt elég védelmet

„Ez egy nagyon ritka sérülés, hogy a szegy- és a kulcscsont is kificamodik. Meglepődtem, mert azt hittem, hogy eltörik a kulcscsontom, és három hét múlva jól fogom érezni magan. De ez jóval komplikáltabb, mint az, úgyhogy lépésről lépésre kell haladnunk” – nyilatkozta Oliveira még a Katari Nagydíj hétvégéjén, ahová már csapatával tartott, és a garázsból követhette az eseményeket.

Nem Oliveira lesz az egyetlen, akinek az állandó pilóták közül ki kell hagynia az európai szezonnyitó funkcióját is betöltő Spanyol Nagydíjat. Mint ismeretes, Jorge Martín ismét bukott, majd Fabio Di Giannantonióval is találkozott, aminek következtében többszörös bordatörést szenvedett és légmell is kialakult nála. A címvédőt – az első három fordulóhoz hasonlóan – Lorenzo Savadori fogja helyettesíteni.

A vártnál gyorsabban javul Martín állapota, már ki is engedték a kórházból

 

Feláldozza az eredményességet az apró részletek oltárán a KTM?

0

Jelenleg nincsenek arra törekvések, hogy a KTM kihasználja a szabadkártyás lehetőségeit. Bár tesztversenyzőik minden támogatást megkapnak, de a beállítások, finomhangolások jóval fontosabbak az eredményeknél. Ennek ellenére hamarosan e tekintetben is döntenek.

Azzal, hogy a hétvégén megkezdődik a 2025-ös idény európai felvonása, más területeken is elkezdenek mozgolódni a gyártók. Ide tartoznak a privát tesztek, és a Yamaha, valamint a Honda rá is csapott erre, kihasználva a koncessziós szabályok adta kereteket. A másik hasonló téma a szabadkártyák rendszere. A szezon első plusz lehetőségét az aszakaiak Jerezben el is lövik, és Aleix Espargarót motorra ültetik. Idő kérdése tehát, hogy hamarosan a többi gyártó is lépjen, és lerántsa a leplet arról, hogy mely versenyhétvégéken vetik be a tesztpilótákat.

Hivatalos: Aleix Espargaró hazai pályán debütál a Honda pilótájaként

A KTM-nél azonban most nincsenek erre utaló törekvések: „Jelenleg nincsenek [terveink]” – árulta el Pit Beirer, a KTM motorsport-igazgatója a SPEEDWEEK.com-nak. – Megvannak a lehetőségeink, de nem ez szerepel a prioritásaink között. A négy állandó versenyzőnkkel folyamatosan magas minőségű információkhoz jutunk, míg a tesztpilótáinknak is elképesztő menetrendjük van.”

Van itt még egy jelenség, melyre Beirer rámutatott: „Észrevettük, hogy abban a pillanatban, amint elkezdtünk felkészülni egy-egy szabadkártyára, egy vagy két remek tesztpilótánk kiesik. Ezután elkezdenek felkészülni egy hétvégére, versenyezni akarnak, és jó eredményeket szállítanak. Mindeközben az apró részleteket, amelyeken a tesztversenyzőknek dolgozniuk kellene, figyelmen kívül hagyják” – magyarázta.

Az osztrák gyártónak minden oka meg is lehet félni, elsősorban Dani Pedrosa esetében. A spanyol versenyző 2023-ban és 2024-ben összesen három versenyhétvégén vett részt. 2023-ban, a jerezi főversenyen a hetedik helyen, míg az emilia-romagnai vasárnapi viadalon a negyedik pozícióban ért célba. Egy évvel később ezt tovább javította: a Spanyol Nagydíj sprintfutamán végül a dobogó legalsó fokát is megkaparintotta.

Elvették Quartararo sprintdobogóját, Pedrosáé lett a harmadik hely Jerezben

Ez a probléma egyébként a Hondánál is felütötte a fejét, bár erről a külső körülmények is gondoskodtak: „Rengeteg új elemet hoztunk el [Valenciába], de elképesztő szél volt, és nem tudtuk tesztelni őket. Emellett a versenyző [Aleix Espargaró – a szerk.] szabadkártyával szerepelni fog Jerezben, és rengeteget fog vezetni azért, hogy megtalálja a számára legjobban fekvő beállításokat” – fogalmazott egy neve elhallgatását kérő Honda-alkalmazott.

„Nagyon jó programunk van együtt. És van két remek tesztversenyzőnk, akik teljes mellszéleséggel mellettünk állnak, még a legnehezebb időszakunkban is. Ők olyanok, mint a csapattagok, nem csak tesztversenyzők. Velük elérünk egy olyan státuszt, ahol szinte semmit nem számít a szerződés. Velünk akarnak lenni, és mi is akarjuk őket – és szükségünk is van rájuk. Hamarosan döntünk, hogy lesznek-e szabadkártyás [alkalmaink]” – zárta gondolatait Beirer.

A KTM főnöke dühös lett a „baromság” hallatán, amellyel sokan magyarázzák a gyenge kezdést

Marc Márqueznek ezúttal sem jött össze a nívós díj, a Forma–1 is alulmaradt

Hiába a jelölés „az Év visszatérője” kategóriában, Marc Márquez ezúttal is díj nélkül maradt a Laureus-gálát követően, miután Rebeca Andrade brazil tornásznőt illette meg a dicsőség. A Forma–1 is alulmaradt a hétfő esti díjátadón, sem Max Verstappen, sem a McLaren elsősége nem ért Laureus-díjat. Az „Év férfi sportolója” 2025-ben Armand Duplantis, míg a nők közül Simone Biles kaphatta meg az elismerést.

Hétfő este megrendezték a Laureus-gálát, ahol kiosztották a 2024-es évért járó díjakat. A sportok „Oscar-díjának” is becézett elismeréseket az idei esztendőben már huszonhatodik alkalommal adták át, a műsornak pedig Madrid adott otthont. A gyorsaságimotoros-világbajnokságot ezúttal egy versenyző, egészen pontosan Marc Márquez képviselte „az Év visszatérője” kategóriában, miután már az ötödik jelölését kapta az elmúlt években.

Martín vb-címe nem ért jelölést a rangos díjra, Marc Márquez viszont felkerült az egyik listára

A MotoGP jelenlegi éllovasának csoportját öt további kiváló sportoló alkotta: Ariarne Titmus ausztrál úszónő, Caeleb Dressel amerikai úszó, Lara Gut-Behrami svájci alpesi sízőnő, Rebeca Andrade brazil tornásznő és Risabh Pant indiai krikettjátékos. Márquez ezúttal is díj nélkül maradt, ugyanis ezt a kategóriát Andradénak adták, így elmondható, hogy az öt jelölésből mindössze egyszer győzött, 2014-ben „Az Év áttörése” nevezését tudta sikerre váltani.

Persze a 25 éves tornásznő sem érdemtelenül kapta meg a rangos elismerést. Tehetségét nagyon hamar felismerték. A tornával a saját otthonában ismerkedett meg, emeletes ágyát gyakran megmászta, vagy onnan lógott lefelé. Elképesztően hánytatott gyermekkora volt, ahhoz, hogy elérjen az edzőteremig, hosszú órákat kellett sétálnia. Később bekerült egy olyan programba, melynek az volt a lényege, hogy szegény sorból érkező, tehetséges gyermekeket támogattak sportolásukban. Emellett nagyon korán, mindössze 10 éves korában elszakadt családjától.

Pályafutását és fejlődését több alkalommal is sérülések hátráltatták. A lábujjával, valamint a bokájával is számos probléma volt, valamint négy év leforgása alatt háromszor szenvedett el térdszalagszakadást. Olimpián először 2021-ben járt, ahonnan egy-egy arany- és ezüstéremmel távozott. Ezeket a sikereket még Simone Biles távollétében szerezte, viszont a párizsi ötkarikás játékokon, talajon már le tudta győzni az amerikai sportolót. Emellett 2024-ben további három érmet abszolvált.

Ami a további motorsporttal kapcsolatos jelöléseket illeti. 2024 Forma–1-es világbajnoka, Max Verstappen, aki „Az Év férfi sportolója” kategóriába került be, alulmaradt a svéd rúdugróval, Armand Duplantisszal szemben. „Az Év csapata” jelöltjei között pedig a tavalyi szezon konstruktőri bajnokát, a McLarent találhattuk. Végül ők sem nyertek, ezt a díjat a Real Madrid férfi labdarúgócsapatának ítélték oda.

A 2025-ös Laureus-díj győztesei

Az Év férfi sportolója: Armand Duplantis (svéd rúdugró)

Az Év női sportolója: Simone Biles (amerikai tornásznő)

Az Év csapata: Real Madrid (spanyol férfi labdarúgás)

Az Év áttörése: Lamine Yamal (spanyol labdarúgó)

Az Év visszatérője: Rebeca Andrade (brazil tornásznő)

Az Év fogyatékossággal élő sportolója: Jiang Yuyan (kínai paraúszó)

Az Év extrémsportolója: Tom Pidcock (brit mountain bike-versenyző)

Az Év sportjószolgálati díja: Fit4Life (lesothói szervezet a labdarúgásért és a nemi egyenlőségért)

Laureus Sportolói Ikon-díjat kapott: Rafael Nadal (spanyol teniszező)

Laureus Életműdíjat kapott: Kelly Slater (amerikai szörfös)

Fontos gondolatot osztott meg Ferenc pápa Marc Márquezékkel, akiknek sokat jelentett a találkozás

„Aprópénzért írnak alá” – túl keveset keres a MotoGP mezőnyének jelentős része?

0

Jack Miller szerint a MotoGP versenyzői manapság túl keveset keresnek, legalábbis azok, akik nem közvetlenül az élmezőnybe tartoznak. Az ausztrál motoros úgy véli, ez elsősorban a motorok és a pilóták közötti fontossági sorrend átalakulásának tudható be.

A MotoGP a gyorsasági motorversenyzés csúcsa, ennélfogva az ember azt gondolhatná, hogy az itteni versenyzők meglehetősen sokat keresnek, még azok is, akik a mezőny hátsó régiójába tartoznak. Azonban úgy tűnik, ezzel nem mindenki ért egyet, még az érintettek közül sem: Jack Miller szerint ugyanis a pilóták jelentős hányada jóval kevesebbet kap kézhez annál, amit megérdemelne.

A királykategória fizetései nem nyilvánosak, de évről évre születnek becslések arról, hogy az egyes versenyzőknek mennyi a fizetésük. Amióta Marc Márquez elhagyta a Hondát, majd Fabio Quartararo szerződést hosszabbított a Yamahával, állítólag utóbbi rendelkezik a legjövedelmezőbb kontraktussal. Persze ez csak a jéghegy csúcsa, ám Miller szerint „lejjebb” már koránt sincs minden rendben.

Annak idején hihetetlenül jól megfizették a versenyzőket, a nagy hármas vagy nagy négyes tagjait – nyilatkozta a ’Gypsy Tales’ podcastban. – Most az újonc srácok vagy a befutott pilóták, mint például én is, aprópénzért írnak alá. Egyszerűen csak azért, hogy motorra ülhessenek, vagy hogy betegyék a lábukat az ajtón. Az egyetlen másik módja annak, hogy tisztességes pénzt keressünk vagy előrelépjünk, hogy más szinten vezessünk. Ide állították fel a lécet. A piac beszakadt. Marc még mindig Marc, Pecco [Bagnaia] pedig még mindig Pecco. De ha visszamennénk tíz évet? Pilótaként nehéz megmondani, ám senki nem próbálja elorozni a másik versenyzőjét. Hacsak valaki el nem akar menni, mint például én vagy Enea [Bastianini] a Ducatitól, senki nem próbálja meg elhalászni őket. [Egy márkánál] nem érzik úgy, hogy egy rivális miatt elveszítik őket. A motorok rendkívül erősek, azok szabják meg a mércét. »Akarod a lehetőséget, hogy ezzel a motorral versenyezz?« Ez sajnálatos a srácok szempontjából, mert nem megfelelően fizetik őket.”

A Pramac versenyzője lényegében arra utalt, hogy a pilóták iránt lecsökkent a kereslet. Ennek oka, hogy a motoroknak manapság sokkal nagyobb szerepük van, mint a korábbi időszakban. Jelenleg például a Ducati versenyzőin kívül másnak esélye nincs harcolnia a világbajnoki címért, ami szintén nem tesz jót a pilótapiacnak.

Kiderült, Marc Márqueznek hihetetlenül sokba kerülhetett, hogy Ducatira váltott

A versenyzőket tekintve a krém mindig a csúcsra fog kerülni – folytatta Miller. – Ha viszont elveszünk bizonyos opciókat, vagy ha nincsenek opciók, mivel valaki annyival a többiek előtt jár, akkor az csökkenti a piaci értéket. A srácok nyerni akarnak, a legjobbjukat akarják nyújtani. Az eredményeket hajszolják. Sajnos néhányan nem kapják meg azt a fizetést, amelyet meg kellene azért, hogy lényegében minden hétvégén az életüket kockáztatják. Korlátozott idő áll rendelkezésre, hogy pénzt keressenek. Az elmúlt tíz évben nagyon lecsökkent [a pilóták fizetése].”

Ez utóbbival kapcsolatban azt is elmondta, hogy egy versenyzőnek nem csak a testi épsége szempontjából kell kockázatot vállalnia. „Az embernek úgy kell edzenie, mint egy állat, el kell hagynia a hazáját, és nincs második esélye – magyarázta. – A motorozás az egyetlen, amihez értünk. Én ingyen is csinálnám, mert imádom, de az embereknek tudniuk kell, mit hagyunk hátra, hogy itt lehessünk.”

A jelenséget alighanem további két tényező serkenti. Egyrészt a szatellitcsapatok magasabb aránya, hiszen ezek az istállók nyilvánvalóan nem képesek akkora fizetést adni, mint a gyári alakulatok. Másrészt pedig a pénzügyileg jól eleresztett japán márkák hanyatlása, hiszen európai riválisaiknál sokkal inkább meg kell húzni a nadrágszíjat, így ott elsősorban a motorra helyezik a hangsúlyt. „Manapság a gépbe fektetünk, nem a versenyzőbe” – jelentette ki Miller.

Az 30 esztendős versenyző egy konkrét példát is említett. Amikor ő 2015-ben bemutatkozott a MotoGP-ben, akkor évi 250 ezer ausztrál dollárt, vagyis akkori árfolyamon több mint 50 millió forintot keresett. Most pedig tud olyan kollégájáról, aki egy szezonra vetítve 60 ezer ausztrál dollárért, vagyis kevesebb mint 13,8 millió forintért írt alá. Ha pedig nem változik a helyzet, akkor ehhez mindkét fél hozzászokhat. „Egyre több pilóta fogad el alacsony értékű szerződést, csak hogy esélyt kapjon” – mondta.

Óriási fizetés ajánlatával száll harcba Razgatlıoğlu megtartásáért a BMW?

Fontos gondolatot osztott meg Ferenc pápa Marc Márquezékkel, akiknek sokat jelentett a találkozás

0

Ferenc pápa halála kapcsán felidézzük, amikor 2018-ban öt akkori MotoGP-versenyzőt fogadott. A Szentatya a szenvedély fontosságáról beszélt a pilótáknak, akiknek sokat jelentett ez a találkozás.

Hétfőn reggel szomorú hír rázta meg nemcsak a katolikus egyházat, hanem a világ jelentős részét. A Vatikán ugyanis bejelentette, hogy 88 éves korában elhunyt Jorge Mario Bergoglio, avagy ismertebb nevén Ferenc pápa. Az argentin Szentatya hosszú ideje betegséggel küzdött, ennek ellenére húsvét vasárnapján még tartott egy rövid beszédet az egyház híveinek.

Mi pedig felidézzük azokat az alkalmakat, amikor Ferenc pápa és a MotoGP útjai összetalálkoztak. A legutóbbi alkalomig nem kell sokat visszamenni az időben, hiszen tavaly novemberben Francesco Bagnaiát és feleségét, valamint a FIM néhány képviselőjét fogadta. Ekkor arról beszélt a háromszoros világbajnoknak, hogy ő és a többi pilóta rengeteget tesz a közúti közlekedés biztonságáért.

Bagnaiáék meglátogatták Ferenc pápát, akinek már nem működik jól az öreg „motorja”

Bő hat évvel korábban azonban a motorozás több jeles képviselője is találkozhatott vele a 2018-as San Marinó-i Nagydíj előtt az Olasz Motorsportszövetség szerevezésének köszönhetően. Ezen többek között Paolo Simoncelli, a 2011-ben elhunyt Marco Simoncelli édesapja is jelen volt, és később felidézte, hogy ennek során közölte a Szentatyával, hogy a tragédia miatt haragszik annak „főnökére”, majd felidézte, hogy a pápa mennyire pozitívan reagált erre a kijelentésre.

Hátborzongató vallomás Simoncelli édesapjától, aki megérezte fia halálát

Azonban nemcsak a jelenlegi csapattulajdonos volt ott az eseményen, hanem mások mellett Carmelo Ezpeleta, a gyorsaságimotoros-vb kereskedelmi jogait birtokló Dorna vezérigazgatója, valamint öt akkori versenyző: a gyári Hondát erősítő Marc Márquez és Dani Pedrosa, a Pramacnál versenyző Danilo Petrucci és Jack Miller, valamint a Suzukinál szereplő Andrea Iannone. A pápa ekkor arra ösztönözte őket, hogy a sport pozitív értékeit közvetítsék a fiataloknak, akik közül jó néhányan nem találják meg az örömet az életben.

Olvasom a híreket az öngyilkos fiatalokról, és sok ilyen eset van, de mi történt? – tette fel a kérdést a jelenlévőknek. – Annyit mindenképpen el tudok mondani, hogy hiányzott a szenvedély az életükből, senki nem volt képes átadni nekik az élet iránti szenvedélyt. Aztán a nehézségek nem ezzel a szenvedéllyel találkoztak. Az embereket szenvedéllyel kell átitatni, ennek a világnak szenvedélyre van szüksége.”

A pilóták aztán egy-egy sisakkal is megajándékozták Ferenc pápát, aki mindegyikükkel váltott pát szót. Márquezt például „a bajnokok bajnokának” nevezte. „Elhoztam Önnek a sisakot, amelyben versenyzek, oda is adom” – közölte vele az akkoriban a hetedik világbajnoki címe felé öles léptekkel haladó versenyző. „Milyen érzés a bajnokok bajnokának lenni” – kérdezte aztán a pápa, amire a spanyol pilóta elsőre csak hümmögni tudott.

Természetesen nagyszerű élmény volt – nyilatkozta közvetlenül utána Márquez. – Persze más ruhában voltunk, de ez remek dolog, az embernek életében legalább egyszer találkoznia kell vele, ha van rá lehetősége. Nagyon jó volt, mert nemcsak találkozni tudtunk, hanem beszélgettünk is Ferenccel. Nagyszerű volt találkozni Ferenc pápával, öröm volt itt lenni.”

Nagyon különleges volt, és rendkívül boldog vagyok – kezdte Pedrosa. – Egyedülálló lehetőség volt, hogy találkozhattunk vele, és válthattunk pár szót. Nekem és a többi versenyzőnek ez különleges volt, hiszen extrém sportágat űzünk, ahol mindig ott van a veszély, és fontos, hogy jól érezzük magunkat. Különleges ez az esemény, örülök, hogy itt lehetek.”

Jó volt váltani vele pár szót, és mókás volt, mert azzal viccelődött, hogy viselni fogja a sisakokat – mondta Miller. – Elég mulatságos lenne, ha a sisakban róná a köröket. Lenyűgöző volt, ő egy remek fickó, és nagyon jó, hogy volt lehetőség találkozni vele. Remélhetőleg szerencsét fog hozni nekünk a hétvégére, főleg az időjárás tekintetében.”

Sokszor voltam már Rómában, a Szent Péter Bazilikában, de akkor nem volt lehetőségem találkozni magával a pápával – ezek már Petrucci szavai. – Ez érzelmileg is sokat jelent. Nagyszerű embert fedeztem fel benne, mondott néhány nagyon kedves szót, elképesztő volt. Mondott nekünk néhány különlegességet a szenvedélyről, arról, hogy az életben legyünk bajnokok, mielőtt a sportban azok lennénk. Szerintem soha nem fogom elfelejteni, az ember nem minden nap találkozik a pápával.”

„Ijesztő, hogy mennyire jó” – így méltatta Razgatlıoğlut világbajnok márkatársa

0

Sylvain Guintoli elárulta, az adatok alapján „kicsit ijesztő”, hogy Toprak Razgatlıoğlu mennyire jó a kanyarbejáratokon. A BMW tesztpilótája arról is beszélt, hogy a címvédő egyedi stílusa egyedi beállítást igényel.

Toprak Razgatlıoğlu már számtalanszor bizonyította, hogy személyében a Superbike-világbajnokság mezőnyének egyik, ha nem a legjobb pilótájáról van szó. A török versenyző 2021-ben ért fel először a sorozat csúcsára még a Yamahával, majd a következő két évben ő tudta a leginkább megszorongatni Álvaro Bautista és a Ducati domináló párosát. A tavalyi idényre aztán átigazolt a BMW-hez, és bár a legtöbben nem hittek a projektben, pláne rövid távon, de hihetetlen teljesítménnyel ért fel a csúcsra másodszor.

A legnagyobb mutatvány – dokumentumfilm jelent meg Razgatlıoğlu bajnoki idényéről (videó)

Hogy miben rejlik a 28 éves motoros legnagyobb erőssége, az még a televízió képernyőjén keresztül is meglehetősen szembeötlő: mindenkimásnál rövidebb féktávokat vesz. Ahhoz viszont nyilvánvalóan csak a márkán belül férnek hozzá, hogy ez az adatokat nézve mit jelent. Többek között erről beszélt Sylvain Guintoli, aki a BMW tesztpilótájaként nyilvánvalóan hozzáfér ezekhez.

A féktávokon nagyon erős – nyilatkozta a MotoGP-t is megjárt Superbike-világbajnok. – Ezt tévén keresztül is lehet látni. Ha pedig a tévében is látható, az azt jelenti, hogy az adatokat megnézve kicsit ijesztő, hogy mennyire jó. A motor megállítását illetően, valamint a kanyarbejáratokon is nagyon hatékony. Rendkívül erős abban a fázisban, amikor egyszerre fékez és kanyarodik. Kiegyensúlyozottan tudja ezt csinálni.”

Bár idén már volt egy komolyabb esése Phillip Islanden, Razgatlıoğlura az is jellemző, hogy nem kerül sokszor a földre. 2024-ben ez alig történt meg, igaz, a magny-cours-ira a szezonja és a vb-címe is rámehetett volna. „Nagyon keveset bukik – fogalmazott Guintoli. – [Tavaly] egész évben kétszer esett el. Egyértelmű, hogy remek érzékkel rendelkezik.”

A ranglista, amelynek tetején Bautista, az alján Razgatlıoğlu végzett – vagy mégsem?

Amióta a török pilóta a BMW-hez igazolt, messze kiemelkedik márkatársai közül. Ez egyfelől alighanem képességbeli különbségekre utal, másfelől viszont a 42 éves veterán arra is rámutatott, hogy a bajorok a címvédő igényeire szabják a motort. Mindez pedig igencsak egyedi beállítást jelent, amelyhez mások adott esetben nehezebben tudnak alkalmazkodni.

Nagyszerűen használja a BMW-t – folytatta Guintoli. – A csapat az ő vezetési stílusához igazította a motort, és ez nagyon jól működik. Más az üléspozíciója. Ha az ember nincs hozzászokva, nagyon másképp érzi magát. Nála működik. Erre van szüksége, hogy a lehető legtöbbet hozza ki a motorból. Annyira egyedi a stílusa, hogy az egyedi beállítást igényel. Ő egy rendkívül különleges pilóta.”

Érik a szenzáció: elhárult a legnagyobb akadály Razgatlıoğlu MotoGP-debütálása elől

A KTM főnöke dühös lett a „baromság” hallatán, amellyel sokan magyarázzák a gyenge kezdést

0

Pit Beirer leszögezte, nincs összefüggés a KTM gyenge idénykezdete és az elmúlt időszakban tapasztalt pénzügyi problémák között. A mattighofeniek motorsport-igazgatója példákkal is igyekezett cáfolni ezt az elméletet.

Aligha lehet vitatni, hogy a KTM négy forduló után csalódást keltő teljesítményt nyújt. Az új motoron a pilóták egyelőre küszködnek a fékezéssel, a vibrációval kapcsolatos problémák pedig nem múltak el. Egyedül Maverick Viñales katari teljesítménye jelent fényt az éjszakában, bár pontokban az sem mutatkozik meg, hiszen a spanyol versenyzőt utólag megbüntették.

Acosta elárulta, milyen problémákkal küzd, szerinte rövidesen eljön a szezonjuk „legfontosabb napja”

Felmerül a kérdés, hogy minek tudható be a gyenge szezonkezdet. Nos, a közvélemény egy része szoros összefüggést lát a rossz rajt és az elmúlt hónapok eseményei között. Mint ismert, tavaly év végén kiderült, hogy a KTM óriási tartozást halmozott fel, és a holtszezonban az is kérdéses volt, hogy egyáltalán fennmarad-e a cég. Bizonyos értesülések szerint minden a MotoGP-programot is negatívan érintette, de Pit Beirer szerint ez egyáltalán nincs így.

Egy ponton még dühös is lettem, mert úgy tűnik, mindenki mindent egy kalap alá vett – nyilatkozta az osztrák márka motorsport-igazgatója. – »Válság van a KTM-nél, nem jönnek az eredmények, nincs pénzük alkatrészeket vásárolni.« Ez az egész végül is egy baromság, mert felkészülten vágtunk neki a szezonnak, sok új alkatrésszel álltunk elő, de aztán egyszerűen nem tudtuk jól összerakni a csomagot.”

Amikor fény derült a pénzügyi krízisre, olyan hírek láttak napvilágot, hogy a KTM-nél ideiglenesen befagyasztják az RC16-os fejlesztését és a tesztprogramot is redukálják. A német szakember ugyanakkor leszögezte, ilyesmiről szó sincs, és bár a közelmúltban valóban el kellett halasztani egy programjukat, az rajtuk kívülálló okokból történt.

Friss hírek jelentek meg a vízáztatta jerezi pályáról

Aztán jöttek a pletykák, hogy [pénzügyi okokból] nem tudunk tesztelni – folytatta. – Nem, azért nem tudtunk tesztelni, mert a jerezi tesztpálya tönkrement [az árvíz miatt]. Vagyis az volt a terv, hogy ott legyünk, és múlt héten [most már múlt előtti héten – a szerk.] volt egy teszt Misanóban, de az időjárási körülmények miatt ez szintén nem sikerült valami jól. Nemrég a szélcsatornát használtuk. Szóval mindent beleadunk, erős csapatunk van otthon, amely a versenyzőkért dolgozik.”

Három MotoGP-gyártó már a katari hétvége előtt pályára vitte motorjait

Persze tény, hogy a KTM jelenleg a konstruktőri tabella utolsó helyén tanyázik, de Beirer optimista a hosszú távú kilátásokkal kapcsolatban. „Végső soron mindezeket együttesen figyelembe véve, eredmények nélkül könnyű a válságra fogni – fogalmazott. – Nem, azt mondanám, hogy felkészültünk a jövőre a KTM-nél, és nagyon sok támogatást kapunk a cégtől, hogy továbbra is rendkívül erős színvonalon versenyezzünk.”

Így áll a MotoGP-tabella a Katari Nagydíj után

A vártnál gyorsabban javul Martín állapota, már ki is engedték a kórházból

0

Az Aprilia tudatta a nyilvánossággal, hogy Jorge Martínt kiengedték a kórházból. A címvédő azonban egyelőre nem utazhat haza, ám hamarosan erre is sor kerülhet, igaz, nem szokványos körülmények között.

Jorge Martín számára rémálomszerűen alakult az Apriliával való bemutatkozása, már ami a nagydíjhétvégét illeti. A spanyol versenyző az első három forduló során nem ülhetett motorra, Katarban viszont már visszatérhetett. Az első két napon ugyan a várakozásoknak megfelelően nem váltotta meg a világot, de a körülmények ismeretében korrekt teljesítményt nyújtott, vasárnap viszont jött a baj.

„Ez sokkal rosszabbul is elsülhetett volna” – Martín először nyilvánult meg balesete óta (képek)

A főfutam 14. körében ugyanis a 27 éves pilóta a 12-es kanyar kijáratánál bukott, a közvetlenül mögötte haladó Fabio Di Giannantonio pedig már nem tudta teljesen kikerülni ellenfelét, akit így eltalált a motorjával. Ennek következtében a címvédőnél légmell alakult ki, emellett pedig összesen tizenegy bordája tört el.

Di Giannantonio nagyon félt, miután eltalálta Martínt, akinél újabb sérüléseket állapítottak meg

Martín tüdeje annyira rossz állapotba került, hogy mesterséges leszívást kellett alkalmazni rajta. Az nagyon hamar nyilvánvalóvá vált, hogy a kétszeres világbajnokra újabb, jó eséllyel az előzőnél is hosszabb kihagyás vár, ráadásul a kórházat sem hagyhatta el egyhamar. Egy hozzá közel álló forrás néhány nappal a baleset után azt állította, hogy a nyolcszoros MotoGP-futamgyőztes jó esetben két héttel később hagyhatja el a kórházat.

Martín még hetekig kórházban lehet, és hónapokig eltart, mire felépül legújabb sérüléséből

Nos, ez alapján a gyári Aprilia motorosának állapota a vártnál gyorsabban javul, ugyanis vasárnap elhagyhatta a kórházat. „Jorgét kiengedték a Hamad-hadikórházból, és még néhány napig Katarban marad, amíg az állapota stabilizálódik – olvasható a noaleiek rövid közleményében. – Amint az állapota lehetővé teszi, szervezünk neki egy segélyjáratot, hogy visszatérhessen Európába.”

Néhány centin múlt, hogy nem lett végzetes Martín balesete?

Utóbbira azért lesz szükség, mert ilyen típusú sérüléssel egyáltalán nem magától értetődő, hogy a légi közlekedés probléma nélkül lezajlik, hiszen a légnyomásváltozás negatív hatással lehet a tüdőre. Éppen ezért az Aprilia speciális módon szállíttatja haza pilótáját, ám erről most és korábban sem közöltek ennél pontosabb részleteket.

Speciális körülmények között szállítják haza Martínt, aki biztosan kihagyja a Spanyol Nagydíjat

Hogy Martínnak mennyit kell kihagynia, azt egyelőre nem tudni, mindenesetre egy, MotoGP-versenyzőket rendszeresen kezelő orvos szerint legalább három hónapot. Ennélfogva nem érdemes arra számítani, hogy a közeljövőben visszatér, de egyelőre ez csak a Spanyol Nagydíj esetében hivatalos. Ekkor a korábbiakhoz hasonlóan az Aprilia tesztpilótája, Lorenzo Savadori fogja helyettesíteni.

Aleix Espargaró: Martín sérülése fizikailag is összetett, de mentálisan még rosszabb

MotoGP vagy Superbike? – Bulega dilemmája 2027-re

Bár elégedett jelenlegi helyzetével Nicolò Bulega, de 2027-től a MotoGP-t sem zárná ki a lehetőségei közül. Szerinte akkor az új szabályok miatt kisebbek lesznek a különbségek a két sorozat között, az okokat pedig a gumikban kell keresni.  

A Superbike-világbajnokság 2025-ös szezonja idáig leginkább Nicolò Bulegáról szólt. Az eddigi kilenc versenyből négy alkalommal diadalmaskodott, de ez könnyen lehetett volna jóval több is. Portimãóban kikapott Toprak Razgatlıoğlutól, míg az asseni forduló vasárnapján a technika babrált ki vele. Ennek ellenére megnyugtató fölénnyel vezeti az egyéni pontversenyt.

Így áll a Superbike-vb-tabella az asseni forduló után

Arról már több ízben is beszámoltunk, látszólag Razgatlıoğlu esélyei jelentősen megnőttek arra, hogy átszerződjön a MotoGP-be, már akár 2026-tól. Eddig kizárólag gyári csapat jöhetett szóba az esetében, de ezen azóta finomított, így sokasodtak a lehetőségei a Superbike-vb jelenlegi címvédőjének, mivel akár a Pramacnál is kiköthet a következő szezonban. Jogosan felmerül a kérdés, ilyen szempontból vajon mi a helyzet a most villogó Bulegával, akinek az idény végén lejár a kontraktusa?

Érik a szenzáció: elhárult a legnagyobb akadály Razgatlıoğlu MotoGP-debütálása elől

Annyi biztos, hogy az olasz előtt is számos út tűnik fel: „Nem aggódunk ezen, mert mindketten folytatni szeretnénk a közös munkát. Az, hogy ez kétéves vagy egy egy plusz egy éves szerződés lesz-e, ezt majd meglátjuk” – fedte fel a SPEEDWEEK.com-nak a részleteket Stefano Cecconi, a gyári Ducati csapatfőnöke.

Az utóbbi változat pedig Bulega előtt is új kapukat nyithat ki. Mint az ismert, 2027-től radikális változtatások lépnek életbe a MotoGP-ben. Többek között csökken a motorblokkok mérete, új gumibeszállító érkezik – a Superbike-vb-t már most is ellátó Pirelli váltja a Michelin –, valamint az aerodinamika is teljes ráncfelvarráson fog átesni. Ezek pedig olyan tényezők, melyek akár számára is vonzóvá teheti a királykategóriát.

Hivatalos: távozik a sokat kritizált Michelin, új gumiszállítója lesz a MotoGP-nek

„Már egyeztetek a Ducatival, és folytatni szeretném velük – szögezte le Bulega. – Jól érzem magam a motoron és a csapattal is. De természetesen a MotoGP is érdekes lehet, különösen 2027-től, amikor jönnek az új gumik.”

„Minden versenyző elképesztően erős, de nincsen tapasztalatuk a Pirelli abroncsokkal. Hallom az ottani barátaimtól, hogy szenvednek az elsőkkel a teszteken. Nem könnyű hozzászokni a Pirellihez a Michelinről váltva. Nem azért, mert rosszabbak lennének, hanem mert teljesen különbözőek. Ennyi michelines év után nem lesz könnyű senkinek sem kihozni a maximumot az új gumikból az első évben” – magyarázta Bulega.

Bulegának „nem könnyű elviselnie” a dupla kiesést, de magabiztosan távozik Assenből

„Természetesen a keverékek különbözőek lesznek, mert meg kell birkózniuk a MotoGP-motorok erejével. De a DNS-ük ugyanaz, mint nálunk. Ez segíthet a Superbike-versenyzőknek, akiknek már van némi tapasztalatuk ezekkel a gumikkal. Különösen az első évben lehetnénk gyorsabbak, mert előnyünk lenne abból, hogy ismerjük már őket” – véli az olasz.

Bulega egyébként nem lenne ismeretlen a gyorsaságimotoros-világbajnokság paddockjában, hiszen 2015 és 2021 között a Moto3-ban és a Moto2-ben is szerepelt. A legkisebbek között a VR46 színeit képviselte, és velük ért el nagyobb sikereket. 2016-ban két dobogót szerzett, és a szezon végén a hetedik helyen zárt. Ám a középkategóriában sok babér nem termett neki, legjobb eredménye egy hetedik pozíció volt a 2019-es Cseh Nagydíjon.