back to top
2025. július 03. 15:59
Kezdőlap Blog Oldal 63

Quartararo rájött, miben gyengébb a Yamaha a Ducatinál

0

Fabio Quartararo úgy véli, a motor hátsó részén kell keresni a Yamaha Ducatival szembeni lemaradását, és hozzátette, szerinte egyensúlyproblémáról van szó. Csapattársa, Álex Rins viszont ellentétes érzésekről számolt be.

Bár a Yamaha kifejezetten biztatóan kezdte az előszezont, hiszen Fabio Quartararo a sepangi teszt mindhárom napján az első háromban végzett, ám ez a táblázaton egyelőre nem mutatkozik meg. A hangvillások ugyanis három forduló után a konstruktőri tabella utolsó, ötödik helyén állnak, ami akkor is csalódás, ha tudjuk, ehhez balszerencsés esetek és vezetői hibák is hozzájárultak.

Így áll a MotoGP-tabella az Amerikai Nagydíj után

Ami pedig szintén meglepetés, hogy egyelőre nem a francia versenyző a legeredményesebb márkán belül, hanem a Pramacnál versenyző Jack Miller. Az austini sprinten viszont 2021 világbajnoka volt az, aki csatára tudta kényszeríteni a VR46 párosát, és bár végül Fabio Di Giannantonióval és Franco Morbidellivel szemben is alulmaradt, megfigyelhette, hogy a Desmosedici miben jobb az M1-esnél.

Az egyenesbeli fékezést illetően viszonylag rendben vagyunk – nyilatkozta. – Ahol viszont dőlés közben kell fékezni, mint például a tizenötös kanyarban, ott ők mindkét kerékkel megállítják a motort, mi pedig csak az elsővel. Szóval próbáltam követni őket, és nagyon nyomtam ez elejét, aminek következtében elkövettem néhány hibát, de volt néhány szép mentésem is. Tehát javítanunk kell a motorunk hátulján, nemcsak a tapadáson, hanem a megállításán is.”

Quartararo ugyanakkor hozzátette, semmiképpen sem fékproblémáról van szó, a tünetek inkább a motor egyensúlybeli gondjaira utalnak, és ezen kell javítaniuk. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy az olykor nehéz helyzet ellenére általában érzi, hogy meddig lehet elmenni a motorral, így nem bukik túlságosan gyakran.

Nem a fékezés a probléma – szögezte le. – A motornak nem jó az egyensúlya. Azt mondanám, hogy az elején az egyik legerőteljesebb érzést tapasztalom, még a Ducatihoz képest is. Elöl tényleg mindent érzek. Hozzájuk képest nagy arányban használom az első féket. Ők viszont tényleg mindkét kereket igénybe veszik a megálláshoz, még csúszás közben is. Mi csak elöl fékezünk, és ha az ember úgy dől be, hogy sok első féket használ, az elég trükkös. Érzem a határt, és fel tudom szedni a motort, mielőtt az eleje teljesen összecsukódna. Szóval, ahogyan mondtam, az eleje az erősségünk. A probléma az, hogy nagyon jó az eleje, de rossz a hátulja, amely nem igazán segít a megállásban. A kigyorsításnál és a kanyar közepén is nehéz. A motor még irányváltás közben is sokat csúszkál. Szóval ezen igyekszünk sokat dolgozni, hogy hátul megtaláljuk az egyensúlyt, és nagyobb tapadásra leljünk.”

Quartararo: Ezen a ponton már jobban járnék a szabadkártyával…

Quartararo szerint tehát viszonylag egyértelmű a helyzet, csapattársának helyzete viszont árnyalja a képet, hiszen Álex Rins elmondása szerint pont a motor elejével küszködött jobban. Ráadásul az sem működőképes megoldás, hogy az egyikük leköveti a másikat. „Láttam az adatait, és később fékez nálam – utalt Quartararóra. – Azonban elég nehéz lemásolni a beállításait, mert más a vezetési stílusunk.”

Quartararónak jól jött a káosz, de a furcsa bukással így is megpecsételte saját sorsát

Három MotoGP-gyártó már a katari hétvége előtt pályára vitte motorjait

0

A KTM, az Aprilia és a Ducati is kétnapos privát tesztet tart Misanóban. Utóbbi ráadásul nemcsak a MotoGP-motorját, hanem a Superbike-világbajnokságban használt versenygépét is pályára viszi.

Ezen a hétvégén rendezik a Katari Nagydíjat, a gyorsaságimotoros-világbajnokság negyedik fordulóját. Néhány MotoGP-motor azonban már a hét elején pályára gurult, hiszen hétfőn és kedden három gyártó is privát tesztet bonyolít le Misanóban. Mivel nem a japán márkákról van szó, ezért ezzel felhasználták a koncessziós szabályok által megengedett három, a versenynaptárban szereplő helyszínek valamelyikén rendezett privát teszt egyikét az idei évre.

Két olyan gyártóról van szó, amely nem kezdte túlságosan jól az idényt: a KTM-ről és az Apriliáról, amelyek egyaránt a C kategóriába tartoznak a koncessziós besorolás alapján. Mindez azt jelenti, hogy évente 220 gumiszettet használhatnak fel tesztelés céljából, és a privát eseményeken csak a tesztpilóták vehetnek részt. Ennek megfelelően a mattighofeniek Pol Espargarót és Dani Pedrosát, míg a noaleiek az eddig Jorge Martínt helyettestő Lorenzo Savadorit vetették be.

A KTM évek óta azt a célt tűzi ki maga elé, hogy felérjen a Ducati szintjére, ám a tavalyi idény végén kialakult nehéz pénzügyi helyzet miatt sejthető volt, hogy ez idén sem fog összejönni. Olyannyira, hogy három futamhétvége után egyetlen pilótájuk sincs az egyéni összetett első tíz helyezettje között, és bár a konstruktőri tabellán a harmadik pozícióban állnak, egyáltalán nem biztos, hogy a valós erősorrend is így néz ki.

Acosta elárulta, milyen problémákkal küzd, szerinte rövidesen eljön a szezonjuk „legfontosabb napja”

Bár az Aprilia 1 ponttal elmarad az osztrák riválistól, ők a címvédő hiányában is valamivel biztatóbb teljesítményt nyújtottak, főleg az első két fordulóban, és azt is hozzá kell tenni, hogy Ai Ogura termasi kizárása nélkül sokkal jobban állnának. Az austini hétvégét viszont ők sem teszik ki az ablakba, és összességében ők is nagyon messze vannak a Ducatitól.

Az Aprilia tesztpilótája szerint Martín „egy másik motort” fog találni a visszatérése után

Attól a Ducatitól, amelyről az Autosport még nem tudta megmondani, hogy részt vesz-e a teszten. A válasz a GPOne szerint igen, ráadásul Michele Pirro nemcsak a Desmosedici, hanem a Superbike-világbajnokságban szereplő Panigale V4 R idei kiadását is tesztelheti. Ami a királykategóriás privát teszteket illeti, a bolognaiakra annyiban vonatkoznak szigorúbb szabályok, hogy idényenként 170 gumiszettet használhatnak fel erre a célra.

A két japán gyártó – amelyek az állandó pilótáikat is bevethetik – ellenben nincs ott az eseményen. A Yamaha részéről Fabio Quartararo nemrég elmondta, a nyári szünetig intenzív programot fognak teljesíteni, míg a Honda két héttel ezelőtt tesztelt volna Jerezben, ám az árvíz miatt ezt törölni kellett. Az aszakaiak jövő héten öt napon át fognak tesztelni, de mivel szűk három hét múlva már az andalúziai helyszín ad otthont a gyorsaságimotoros-vb-nek, ez Valenciában fog megtörténni. Apropó Jerez: a Spanyol Nagydíj másnapján szokás szerint az egész mezőny kollektív teszten vesz részt az Ángel Nietóról elnevezett pályán.

A Honda új technikai vezetője elárulta, mi a motor legnagyobb gyengesége

A MotoGP versenyigazgatója részletes magyarázatot adott az austini rajtkáosznál hozott döntésre

0

Mike Webb ismét megerősítette, hogy biztonsági okokból szakították meg a rajtprocedúrát az Amerikai Nagydíj előtt, és azt is elárulta, miért nem „szolgáltattak igazságot” az eredetileg is száraz gumikon induló versenyzőknek. A MotoGP versenyigazgatója hozzátette, felül fogják vizsgálni a szabályzat erre vonatkozó részeit.

Alighanem sokáig emlékezetes lesz az idei Amerikai Nagydíj, és nem csak azért, ami a futamon történt. A rajt előtt ugyanis valóságos káosz alakult ki, sőt, már jóval a kezdés tervezett időpontját megelőzően is történtek ritkán látható események: 45 perccel előtte a biztonsági autó falba csapódott, majd 20 minutummal később Fabio Quartararo elesett a kivezető körön.

Így csapódott falba a biztonsági autó az austini futam kaotikus felvezetésén (videó)

Ezeknek azonban nem volt közvetlen hatásuk mindarra, ami utána lezajlott. Mint ismert, a MotoGP főcímét megszakították, ugyanis több pilóta elhagyta a rajtrácsot, hogy a bokszba rohanjon. Ennek oka, hogy nem sokkal korábban elállt az eső, a hőmérséklet megemelkedett, a pálya pedig rohamosan száradni kezdett, így egyértelművé vált, hogy az esőgumi, illetve az esőre beállított motor nem lesz jó megoldás.

Quartararónak jól jött a káosz, de a furcsa bukással így is megpecsételte saját sorsát

Azóta az is kiderült, hogy az egész láncreakciót Marc Márquez idézte elő, aki nem elégedett meg annyival, hogy kicseréljék az abroncsait. A nyolcszoros világbajnok szándékosan az utolsó pillanatban szaladt le a rajtrácsról a tartalékmotorjáért, bízva abban, hogy elegendően követik a példáját. Később a versenymérnökével, Marco Rigamontival folytatott beszélgetése is nyilvánosságra került, és ebből kiderült, hogy nem pontosan ismerték az előírásokat, hiszen az ilyen kihágásért nem bokszutcai rajt, hanem áthajtásos büntetés járt volna.

Marc Márquez direkt idézte elő a rajt előtti káoszt, amely úgy is bejött neki, hogy valójában tévedett

Azoknak a versenyzőknek, akik elhagyják a rajtrácsot, és ekkor gumitípust váltanak (esősről szárazra vagy fordítva), a bokszutcából kell megkezdeniük a felvezető kört, a rajtrácson el kell foglalniuk a kvalifikáción megszerzett rajtpozíciójukat, majd, amikor a versenyirányítás arra utasítja őket, le kell tölteniük az áthajtásos büntetésüket” – szól a szabályzat 1.18.7-es cikkelye.

„Amikor három perc lesz hátra, indulunk” – így diskurált Marc Márquez és csapata a káosz előtt

Ez a pont nem olyan régóta része a reguláknak, hiszen a 2018-as Argentin Nagydíj után került be. Ekkor hasonló jelenetek játszódtak le, miután Jack Milleren kívül mindenki rossz lóra tett. Akkor az a döntés született, hogy a mezőny többi része az ausztrál motoros mögött hat sorral várta a piros lámpák kialvását, ám ezt nem akarták még egyszer eljátszani.

Azért igazítottunk rajta, mert a szervezet és az infrastruktúra sincs felkészülve arra, hogy nagyszámú versenyző közvetlenül a futam előtt motort cseréljen, majd a rajtrács hátsó részén foglaljon helyet – nyilatkozta az Autosportnak Mike Webb, a MotoGP versenyigazgatója. – Ezért döntöttünk úgy, hogy minden pilóta a saját pozíciójából indul, és csak ezután jön a büntetés.”

Márquezék számításaiba abból a szempontból is hiba csúszott, hogy a 32 éves pilótát csak kilencen követték, vagyis a rajtrácsot elhagyó brigád létszáma nem haladta meg a tízet. Ez esetben a versenyirányításnak nem lett volna kötelező megszakítania a rajtprocedúrát, de Mike Webb lényegében elismételte a nem sokkal a leintés után kiadott közleményének tartalmát.

A piros zászlót biztonsági okokból aktiváltuk – fogalmazott. – Amikor Marc a bokszához rohant, majdnem a fél mezőny követte őt. Ilyen körülmények között, amikor ennyi ember és motor mozgott a rajtrácson és a bokszutcában, egyszerűen nem lett volna biztonságos elindítani a versenyt. Még a bokszfal kapuit sem tudtuk lezárni, mert rengetegen voltak ott.”

Az új rajttal hárman jártak nagyon rosszul: Brad Binder, Enea Bastianini és Ai Ogura eredetileg is slick gumikon és száraz pályára beállított motoron készültek elrajtolni, amivel nyilvánvalóan nagyot nyertek volna. Azonban a versenyirányítás nem „szolgáltathatott nekik igazságot”, hiszen azzal lényegében a hét évvel ezelőtti forgatókönyvet idézték volna fel.

„Szerencsétlen és szakszerűtlen” – kifakadt a KTM főnöke a rajtprocedúra megszakítása miatt

Úgy döntöttünk, hogy aktiváljuk a piros zászlót, és újraindítjuk a procedúrát, mert azt gondoltuk, hogy ez a legbiztonságosabb és legtisztább megoldás – szögezte le Webb. – Ha a »késleltetett rajt« mellett határozunk, akkor a szabály betartásához hátra kellett volna sorolnunk a rajtrácsot elhagyó versenyzőket, ami visszavitt volna minket a 2018-as argentínai [futamhoz], ahol ez megvalósíthatatlannak bizonyult.”

Hogy jól döntött-e a versenyirányítás, arról megoszlanak a vélemények, egyvalami viszont biztos: ilyesmi ebben a formában nem fordulhat elő még egyszer, hiszen a nézők számára teljesen követhetetlenek voltak az események. Az új-zélandi szakember biztosította arról a közvéleményt, hogy mindent megtesznek ennek érdekében. „Az austini eset példátlan, de arra késztet minket, hogy majd felülvizsgáljuk a szabályzat egyes részeit, főként azért, hogy egyszerűsítsük azokat, hogy minden érintett megértse” – jelentette ki.

A pórul járt Bastianini szerint „nem volt korrekt” a rajt előtti zűrzavar, Bezzecchi „nem jutott szóhoz”

A Honda új technikai vezetője elárulta, mi a motor legnagyobb gyengesége

0

Romano Albesiano úgy véli, a Honda alapvetően jó motor, ám bizonyos pontokon javulniuk kell, és ez különösképpen igaz az erőforrásra. Az aszakaiak technikai igazgatója elmondta, miben más a feladata ahhoz képest, amit az Apriliánál el kellett látnia.

A tavalyi év végén a Honda vezetése elszánta magát arra a lépésre, amelyet addig hiába tanácsoltak nekik rengetegen: európai szakembert szerződtetett a MotoGP-projekt technikai részlegének élére. Romano Albesiano a tavalyi év végén állt munkába, ennélfogva azt nem lehet kijelenteni, hogy a motor teljes mértékben az ő elképzeléseinek az eredménye, de már ennyi idő alatt is jelentős előrelépést ért el.

Hivatalos: A Hondához és az Apriliához is új technikai igazgató érkezik

A tavalyi idény nagy részében ugyanis az aranyszárnyasok egyértelműen ötödik erőnek számítottak, és a legjobb tíztől is messze voltak, sokkal inkább a pontszerzésért kellett küzdeniük. Az idei évre viszont már nem okoz meglepetést, ha valamelyik RC213V erős pozícióban ér célba. Persze ezzel együtt még van hová fejlődni. „Ez alapvetően egy jó motor, kevés gyenge ponttal rendelkezik – nyilatkozta Albesiano az olasz Sky-nak. – Javítanunk kell a beállításokon, hogy a lehető legtöbbet hozzuk ki a csomagból.”

Az olasz szakember korábban hosszú ideig az Apriliánál töltött be hasonló pozíciót, de ez nem jelenti azt, hogy pontosan ugyanazt a feladatot látta el. A noaleieknél ugyanis nem kellett akkora távolságokat áthidalni, mint a Hondánál, ahol nyilvánvalóan tartani kell a kapcsolatot a japán központtal. Albesiano emellett azt is elmondta, mit tart a motor legnagyobb negatívumának.

Jól érzem itt magam – szögezte le. – Más a helyzet, mint az Apriliánál. Az embernek a világ másik felén lévő fejlesztési központtal kell kapcsolatot teremtenie. Nagyon is megvan bennünk a vágy, hogy valami újat hozzunk létre. Jelenleg a motorblokk a legnagyobb gyengeségünk, ha kicsit nagyobb végsebességgel bírnánk, a pilótáknak könnyebb dolguk lenne a futamon.”

Mir belefáradt a Honda fő gondjának emlegetésébe, de ő és Marini is jó lehetőséget lát a hétvégében

Ez utóbbi persze nem meglepő, hiszen Joan Mir ezt már többször is megemlítette, olyannyira, hogy állítása szerint már belefáradt ennek ismételgetésébe. Ennek ellenére ő is sokkal jobb tempóra képes, mint a Hondánál töltött előző két évében szinte bármikor, csak éppen a háromból két főfutamon eldobta a motort.

Jövőre már a gyári Hondánál versenyezhet? – Zarco nem zárta ki ezt a lehetőséget

Luca Marini és Johann Zarco viszont hatékonyabban szállította a pontokat, így az aszakaiak jelenleg a második helyen állnak a konstruktőri tabellán. A Honda fejlődését az is jól mutatja, hogy többeket is szóba hoztak a gyári csapat ülésére akár 2026, akár 2027 kapcsán. Az olasz pilóta szerződése az idei év cégén jár le, és a francia motorosnak már feltették a kérdést, hogy mit szólna egy gyári lehetőséghez, de a kétszeres Superbike-világbajnok Toprak Razgatlıoğlu neve is felröppent pletykaként.

Óriási fizetés ajánlatával száll harcba Razgatlıoğlu megtartásáért a BMW?

Ellenfele idegennek nevezte és versenylóhoz hasonlította a „reinkarnálódott” Marc Márquezt

0

Jack Miller szép szavakkal méltatta Marc Márquezt, illetve azt a munkát, amellyel sérülései után visszatért a MotoGP élmezőnyébe. Az ausztrál pilóta ennek kapcsán megjegyezte, át tudja érezni egykori márkatársának mentalitását.

Három futamhétvége után alighanem kijelenthető, hogy Marc Márquez visszatért a MotoGP közvetlen élmezőnyébe, sőt, egyelőre a legtetejére, még úgy is, hogy jelenleg nem ő vezeti a bajnokságot. A nyolcszoros világbajnok ugyanis eddig minden időmérőt és sprintet megnyert, és jó eséllyel a főfutamok esetében is ugyanez lenne elmondható, ha Austinban nem dobja el a motort.

Mindezt pedig azok után, hogy pár éve még a visszavonuláson is elgondolkodott. 2020 és 2022 között ugyanis pokoli időszakon ment keresztül, hiszen a közel öt évvel ezelőtti jerezi felkartöréséből fakadóan négyszer is műtötték. Jack Miller pedig örömmel látja, hogy a 32 éves motoros ismét ott van, ahol korábban.

Marc Márquez egy „sebzett vad”, aki erősebb, mint valaha?

A csávó lenyűgöző – nyilatkozta a ’Gypsy Tales’ podcast vendégeként. – Láttam az auráját. Amikor Thaiföldön leszállt a repülőgépről, mi felszálltunk a charterre. Lényegében az egész paddock. Az ember látta az aurát. Már korábban is láttam. Mintha déjà vum lett volna, reinkarnálódott. Ezt nagyon menő látni, örülök neki. Senki nem tudja rajta kívül, hogy min ment keresztül. Fogadni mernék, hogy nagyon sok mindenen keresztülment. Az ember mondhat, amit akar, de ő beletette a munkát. Nézd meg az idei formáját! Átalakította a testét. Olyan karcsúnak tűnik, mint egy versenyló. Készen áll az indulásra.”

A négyszeres királykategóriás futamgyőztes három évig közelebbről is megismerhette Márquez munkamódszereit, hiszen 2015 és 2017 között márkatársak voltak a Hondánál. Utóbbira viszont nemcsak ekkor, hanem később is jellemző volt, hogy a határon motorozik, ami sokszor bukást eredményezett. Miller ugyanakkor át tudja érezni ezt a mentalitást.

Ő egy idegen – folytatta. – Valaki, aki szó szerint addig motorozott, amíg le nem estek a kerekek. Ez elég gyakran meg is történt, mert addig hajtott, amíg le nem estek. Beszéljünk az erőltetésről? Erőltette. Jelenleg? Kényelmesen motorozik, most már tudja, hogyan kell. Az ember próbálhatja erőltetni, ahogyan csak akarja, de nem működik, csak ennyit tud tenni. [Márquez] mentalitása nem arról szól, hogy kigurul, és »ez nem működik, úgyhogy lelassítok«. Kib*szottul nem, soha nem tenne ilyet. Az én agyamnak és az övének is van egy olyan szeglete, amely azt mondja, hogy »meg tudod csinálni, meg fogjuk oldani«. Az ember a kard által vész el. Személy szerint én egész életemben így motoroztam. Megharapott? Igen. Azonban ez juttatott oda, ahol most vagyok. Kívülállóként nézve ő így gondolkodik.”

Már tavaly megmondta a tutit Bagnaiáról és Marc Márquezről utóbbi előző versenymérnöke?

Márquez 2023 végén szánta el magát, hogy a Hondáról a Ducatira váltson. Tavaly még az azt megelőző évi Desmosedicin ült, ám olykor így is fel tudta venni a harcot a gyári specifikációt használó ellenfeleivel. Pedig egyértelmű, hogy a két verzió között elég nagy volt a különbség, ezzel még a másik márkát erősítő Miller is tisztában van.

Nem tudni, milyen a válla, de úgy tűnik, jól működik – fogalmazott. – Azok után, amit tavaly a ’23-as [motoron] láttunk, azt mondták, hogy a ’24-es nagy előrelépést jelent. Azt állítják, [jobb] a hátsó tapadás, ezt hallottam a többi sráctól. Érzik az elejét, és a hátsó tapadás is jobb. Volt egy kis gondjuk a ’23-assal, amely fantasztikus volt. A ’23-as modellel nem tudták működésre bírni a ’24-es gumit. A ’24-es modellel viszont teljesen jól megoldották. Idén is ott vannak az élmezőnyben, ugyanazzal a burkolattal.”

Miller majdnem pórul járt megnyilvánulásai miatt, a Yamaha nem volt elégedett a hozzáállásával

Di Giannantonio kamuzik az állapotáról? – az austini dobogója buktathatta le

0

Fabio Di Giannantonio az austini harmadik helye után is arról beszélt, hogy még mindig nem épült fel teljesen. Viszont egy sajtóbeszámoló szerint „az egész paddock” azon a véleményen volt a főfutam után, hogy az olasz pilóta nem mond igazat, vagy legalábbis jelentősen túloz. Ennek célja valószínűleg az, hogy megtévessze az ellenfeleit.

Annyi biztos, Fabio Di Giannantonio nem volt könnyű helyzetben az elmúlt időszakban, hiszen több sérüléssel is meg kellett küzdenie. Először még a tavalyi Osztrák Nagydíjon bukott, úgy, hogy utána meg kellett műteni a bal vállát, ami miatt kihagyta az utolsó két fordulót. Azért időzítették a szezonzáró elé a beavatkozást, hogy a teszteken már részt tudjon venni, ami aztán össze is jött neki.

Viszont a sepangi gyakorlás első napján ismét elesett, ráadásul kissé felelőtlenül egykerekezés közben, az idő lejárta után. A bukásban eltört a bal kulcscsontja, így ismét fel kellett feküdnie a műtőasztalra. Bár ebből a szezonnyitóra felépült, oda mindössze egy napnyi tapasztalattal érkezett meg, hiszen mind a sepangi teszt maradékát, mind a teljes burirami gyakorlást ki kellett ülnie.

Hihetetlen, egykerekezés közben bukott, Martínék után Di Giannantonio is kiírta magát a tesztről

Di Giannantonio, aki idénre a Ducati gyári pilótáival megegyező technikát kapott, minden adandó alkalommal elmondta, hogy mennyire megnehezíti a dolgát a kényszerszünet. Ennek ellenére – a Thai Nagydíjon való gyengébb szereplés után – az Argentin Nagydíjat két ötödik hellyel zárta, az Amerikai Nagydíjon pedig a sprinten negyedik, majd a főfutamon harmadik lett Francesco Bagnaia és Álex Márquez mögött.

„Soha nem éreztem még így magam egy verseny után – magyarázta az austini pódiumceremónia után. – Teljesen kimerültem. Még az utolsó körökben is éreztem minden izmomat, és csak reméltem, hogy valahogy át tudok ezen jutni. Soha nem küzdöttem még ennyire keményen valamiért.”

Bagnaiának „nem maradt hangja”, Álex Márquez kaszinóban érezte magát, Di Giannantonio sört kért

Digga tehát ismét, kihangsúlyozta, hogy mennyire komoly hatással vannak rá még mindig a sérülések, illetve a kihagyás. Viszont nem elképzelhetetlen, hogy ez a „kifogás” ma már nem állja meg a helyét, és csak a vetélytársait próbálja vele altatni, legalábbis a mértékadó SPEEDWEEK szerint.

A svájci lap arról számolt be, hogy Di Giannantonio austini harmadik helye után „az egész paddock egyetértett” abban, hogy a mostani rendkívül szoros MotoGP-ben normális körülmények között senki sem állhat fel a dobogóra, ha nincs százszázalékos állapotban. És pláne nem a kimondottan megterhelő COTA-n, amelyet az újság szerint minden versenyző úgy ír le, mint „egy álomszerű elrendezésű kínzókamrát”.

Persze az vitathatatlan, hogy Di Giannantonio komoly tortúrán esett át, hiszen tényleg elvégeztek rajta két műtétet. Azonban ez nem jelenti azt, hogy felépülve ne tudná a nehéz időszakát elterelésként használni, hogy minél tovább hamis biztonságérzetbe ringassa a mezőny tagjait. A mentális hadviselés ezen formája ma már hozzátartozik az élmenők fegyvertárához.

Az április 11-13-i Katari Nagydíjon majd közelebb juthatunk az igazsághoz. Az mondjuk semmiképp sem lenne meglepő, hogy a római motoros jól szerepelne Lusailban, hiszen szereti a pályát. Ennek meg is van az oka, ugyanis emlékezetes módon 2023-ban itt aratta első és egyelőre egyetlen MotoGP-futamgyőzelmét.

A Liberty Media lehet a megváltó, de a MotoGP-ben már most megvan a terv a népszerűbbé válásra

0

Carlos Ezpeleta kijelentette, a MotoGP azzal igyekszik új rajongókat bevonzani a sportágba, hogy a versenyzők pályán kívüli életét is megmutatják. A sorozat kereskedelmi jogait birtokló Dorna sportigazgatója drámai változásokra számít a 2027-es szezont illetően.

A héten volt napra pontosan egy éve, hogy tavaly bejelentették, a Liberty Media felvásárolja a MotoGP és a Superbike-világbajnokság kereskedelmi jogait birtokló Dorna részvényeinek túlnyomó részét. A tranzakció azonban még mindig nem ment végbe, a legutóbbi információk szerint ez nyár elején történhet meg, amennyiben minden pozitívan alakul.

Kiderült, mikor kelhet egybe a Liberty Media és a MotoGP

Az amerikai vállalattól mindenki azt várja, hogy új rajongói bázist szerezzen a kétkerekű királykategóriának, ahogyan azt a Forma–1-nél sikerült elérni. A Dornánál viszont már most megvan a terv arra, hogy miként érjenek el új nézőket, és növeljék a gyorsaságimotoros-világbajnokság szurkolói bázisát.

Az alapján mérjük a sikert, hogy hány új rajongót tudunk bevonzani a sportágba, és miként tudunk jobb szolgáltatást nyújtani a jelenlegieknek, hogy még hűségesebbek legyenek – nyilatkozta a DAZN ’Pol Position’ című műsorában Carlos Ezpeleta, a Dorna sportigazgatója. – Ez a cél, ez hoz több szponzort, és így tovább. Ez egy ördögi kör. A cél a sportág növekedése és nagyobb láthatóság elérése olyan környezetben is, amely nem a sportág sajátja. Ehhez az egész paddock munkájára szükség van, a középpontban a versenyzőkkel. Ezért fontos megmutatni, hogy milyenek, milyen a személyiségük, milyen történeteik vannak, milyen ruhákat szeretnek, milyen zenét hallgatnak, milyen a családjuk. Mindez rendkívül fontos, mert ők hősök. Azért tesszük meg ezeket az apróságokat, mert hiszünk benne, hogy így emelhetjük fel globálisan a sportágat.”

Ennek a műfajnak a mintáját szintén az F1 szolgáltatja: a 2019 óta minden évben megjelenő tízrészes dokumentumsorozat, a ’Drive to Survive’ (Hajsza a túlélésért) a régebbi szurkolóktól sok kritikát kap, de az elvitathatatlan, hogy robbanásszerű népszerűség-növekedést hozott a négykerekű csúcskategóriának. A MotoGP hasonló szériája, a 2022-ben megjelent ’Unlimited’ viszont hatalmas kudarc volt, és azóta csak jóval kisebb költségvetésű formában nyújtanak betekintést a kulisszák mögé. Ezpeleta ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a pilóták pályán kívüli életét meg kell ismertetni a nézőkkel.

A pályán kívüli világ teszi lehetővé számunkra, hogy több rajongót vonzzunk a sportághoz – fogalmazott. – Nagy hangsúlyt fogunk fektetni mindarra, ami a pályán kívül történik. Szerintünk a rajongók többet akarnak látni abból, ami az év másik harminc hétvégéjén történik: mit csinálnak a pilóták, milyen az életük. Ezt szeretnénk látni.”

Ami szintén okozhat változást a népszerűség tekintetében, az a 2027-ben érkező új szabályrendszer. A MotoGP ugyanis jelentősen megújul technikai fronton, ráadásul a Michelint a Pirelli váltja. Amennyiben az új előírások beválnak, és szorosabb, izgalmasabb versenyzést hoznak, az alighanem a közönség létszámára is jó hatással lesz. Ezpeleta ezzel kapcsolatban csak annyit vesz biztosra, hogy nagy lesz a felfordulás az erősorrendet illetően.

Hivatalos: távozik a sokat kritizált Michelin, új gumiszállítója lesz a MotoGP-nek

Biztosak vagyunk benne, hogy 2027-ben az elmúlt évtizedek legdrámaibb változásai jönnek – jelentette ki. – Száz százalékban fenntartható üzemanyag, gumiváltás, új motorblokkok, a magasságállító eszköz megszüntetése, csökkentett aerodinamika: rengeteg az ismeretlen. Nem egyértelmű, hogy ki jár jól és ki nem. A nézők szemszögéből megvizsgálva sok olyan módosítás történt, amely tovább javítja a futamokat és jobbá teszi a show-t.

Elsőre talán értelmetlennek tűnhet, de a Pirelli már idén elkezdené a MotoGP-gumik tesztelését

Óriási fizetés ajánlatával száll harcba Razgatlıoğlu megtartásáért a BMW?

0

Sajtóértesülések szerint a BMW 2 millió eurós fizetési ajánlatot tesz le Toprak Razgatlıoğlu elé, hogy maguknál tartsák a török versenyzőt. Kérdés, hogy ez elég lenne-e, amennyiben a címvédőnek valóban lehetősége adódna bemutatkozni a MotoGP-ben.

Toprak Razgatlıoğlu több szempontból is a címlapokra került az elmúlt időszakban. Egyfelől a Superbike-világbajnokság múlt heti, portimãói fordulójában visszavágott a Ducatinak, illetve Nicolò Bulegának, és a pole pozíció megszerzése után mindhárom futamot megnyerte, ám ezzel párhuzamosan a jövőjével kapcsolatban is felmerültek kérdőjelek.

Razgatlıoğlu úgy érezte, mintha álmodna, Bulega külön örült, hogy Portimãóban ki tudta hívni

A 28 éves motoros szerződése az idei év végén jár le a BMW-vel, így jelen állás szerint 2026-ra szabadon igazolhatóvá válik. Az pedig jó ideje köztudott, hogy jó ideje a MotoGP-be vágyik, ami akár össze is jöhet neki, amennyiben a közelmúltbeli sajtóértesülések valósnak bizonyulnak, és a Hondánál tényleg igényt tartanak a szolgálataira.

Beteljesül Razgatlıoğlu álma? – jövőre végre MotoGP-pilóta lehet az új pletyka szerint

Az első információk alapján Razgatlıoğlu már az idei év végén szabadkártyát kapna, majd jövőre már a királykategória mezőnyének állandó tagja lenne, ám a portugáliai hétvége előtt ezt lényegében kinevette. Ezen a héten pedig már egy olyan forgatókönyv is megjelent, hogy bár jövőre a Hondához igazolna, de akkor még maradna a Superbike-világbajnokságban, hogy aztán 2027-ben debütáljon a MotoGP-ben, amikor az technikai szempontból jelentősen átalakul.

Razgatlıoğlu a Honda-pletykáról: Őszintén szeretném tudni, ki és miért írja ezeket

Akár van alapjuk ezeknek az állításoknak, akár nincs, az borítékolható, hogy a BMW sem tétlenkedik a háttérben, hiszen a későbbi sikerek szempontjából kulcsfontosságú, hogy meg tudják tartani vezérpilótájukat. Olyannyira, hogy a GPOne értesülései szerint a bajor márka vezetősége egy évi 2 millió eurós, vagyis több mint 810 millió forintnak megfelelő ajánlatot készül letenni Razgatlıoğlu, illetve a török versenyző menedzsere, Kenan Sofuoğlu elé.

Mindez a Superbike-vb-n óriási bérnek számít, pláne a várható bónuszok figyelembe vételével. A MotoGP-ben viszont már más a helyzet. Bár a fizetések nem hivatalosak, de különböző kiadványok a rendelkezésre álló információik alapján időről időre megpróbálják megbecsülni az egyes versenyzők keresetét. Nemrég a Sport e Finanza tette ezt meg.

Ebből a listából kiindulva mezőny közel fele keres 2 millió eurónál többet. Köztük a Honda két pilótája, Joan Mir és Johann Zarco is (3, illetve 4 millió euró). Ennek tudatában pedig könnyen lehet, hogy a BMW esetleges jövedelmező ajánlata ellenére Razgatlıoğlunak pénzügyi szempontból is megéri váltania, már amennyiben erre tényleg lesz lehetősége.

Razgatlıoğlu új útvonalon juthat a MotoGP-be, a menedzsere 50 százalékot ad a királykategóriára

Acosta: Én vagyok az egyetlen ebben a paddockban, akit nem érdekel a pénz

0

Pedro Acosta kijelentette, a kapcsolata a KTM-mel sokkal személyesebb jellegű, mint azt sokan gondolnák. A 20 éves versenyző hozzátette, az évek során soha nem helyeztek rá nyomást a vállalat felől.

Pedro Acosta számára közel sem ideálisan indult a MotoGP 2025-ös szezonja, hiszen 16 pontjával mindössze a tizenharmadik helyen áll a tabellán. Ez részben a bukásainak tudható be, ám ezzel párhuzamosan a KTM sem teljesít jól. Ennek tudatában pedig talán nem is annyira meglepő, hogy beindultak a találgatások a jövőjével kapcsolatban.

Az Argentin Nagydíj hétvégéjén a nemzetközi sajtó arról számolt be, hogy Acosta már jövőre a VR46-nál köthet ki, és állítólag a csapatot birtokló Valentino Rossi is szívesen látná őt a soraiban. Austinban pedig Paolo Campinotihoz, a Pramac tulajdonosához intézett érdekes kijelentést, menedzserének, Albert Valerának pedig egy „fordulópont” feliratú sisakot adott. Mindezek ellenére a kétszeres világbajnok leszögezte, nagyon nehéz lenne az elválás.

„Fordulópont” – egyre több jel utal rá, hogy Acosta valóban elhagyhatja a KTM-et?

Nyerni akarok, ez egyértelmű – nyilatkozta a SPEEDWEEK.com-nak. – A KTM és köztem lévő kapcsolat sokkal személyesebb, mint azt sokan gondolnák. Tizennégy éves korom óta ezekben a színekben motorozom, idén nyáron [valójában májusban – a szerk.] huszonegy éves leszek. Hét éve vagyok ennek a családnak a tagja, nem lenne könnyű búcsút venni tőlük. A motor el fogja érni a szükséges szintet, ebben biztos vagyok.”

Én vagyok az egyetlen ebben a paddockban, akit nem érdekel a pénz – folytatta. – Emellett semmilyen nyomást nem érzek, senki nem helyezett rám nyomást a cégnél töltött első napom óta. Amikor a Moto2-ben versenyeztem, mindenki azt várta, hogy már az első évemben megnyerjem a bajnokságot. Tavaly én voltam a legtöbbször eleső pilóta, és senki semmit nem szólt. Jól kezdtünk, aztán egyre nehezebbé váltak a dobogók, és senki nem gyakorolt rám nyomást. Tudjuk, hogy hosszú út áll előttünk mire megpróbálhatjuk megnyerni a bajnokságot.”

Bár egyelőre nem úgy alakulnak az események, ahogyan azt akár Acosta, akár a KTM eltervezte, de az érintett optimista a továbbiakat illetően, ahogyan menedzsere is úgy fogalmazott, hogy az európai szezonra változhatnak az erőviszonyok. Ami pedig a nyomást illeti, az ötszörös királykategóriás dobogós igyekezett kontextusba helyezni a fogalmat.

Tényleg érdemes félni a KTM-nél Acosta idő előtti távozásától?

Arra nehezedik nyomás, aki munkanélküli, és ételt kell hazavinnie – jelentette ki a gyári KTM versenyzője. – Én itt vagyok, és azt csinálhatom, amit szeretek. Élvezem a motorozást, és amikor ez így van, általában maguktól jönnek a jó eredmények. Néha könnyebb, néha nehezebb, de ha nyugodt és boldog maradok, akkor jönni fognak.”

Acosta elárulta, milyen problémákkal küzd, szerinte rövidesen eljön a szezonjuk „legfontosabb napja”

Miller majdnem pórul járt megnyilvánulásai miatt, a Yamaha nem volt elégedett a hozzáállásával

0

Jack Miller felidézte, hogy a Yamahánál nem nézték jó szemmel egyes megszólalásait, ám a Pramac végül megmentette a pályafutását. Az ausztrál versenyző egy lehetséges magyarázatot is adott tavalyi gyenge teljesítményére.

Jack Miller tavaly közel volt ahhoz, hogy véget érjen a MotoGP-karrierje. A KTM ugyanis nemcsak a gyári csapatánál nem tartott igényt az ausztrál pilótára, hanem a Tech3-nál sem maradt neki hely. A nyári szünet után ő maga is pesszimistán nyilatkozott a jövőjéről, és őszintén elmondta, hogy nincsenek ajánlatai, még a Superbike-világbajnokságból sem.

Ősszel viszont jött a fordulat. A Ducatiról Yamahára váltó Pramac először Miguel Oliveira érkezését jelentette be, és felmerült, hogy egy újoncot szerződtetnek mellé. Végül azonban nem így történt, és Milleré lett a 2025-ös mezőny utolsó szabad ülése, igaz, a többséggel ellentétben csak erre a szezonra kapott szerződést. Még úgy is, hogy a japán gyártónál nem nézték jó szemmel egyes korábbi megnyilvánulásait.

Megkaptam az elbocsátást [a KTM-től], és a szezon közepén lényegében s*ggre ültem – nyilatkozta a ’Gypsy Tales’ podcastban. – Nem úgy tűnt, hogy túlságosan sok [szabad hely] maradt. Már majdnem mindegyik elkelt. Az ember megpróbálja kideríteni, mi a helyzet és melyik az, ami elérhető, ki az, aki hajlandó őt alkalmazni vagy felvenni. Nem nézett ki jól. Gyakorlatilag Paolo [Campinoti, a Pramac tulajdonosa] mentett meg. Mondtam néhány dolgot, amit nem kellett volna mondanom, mint egy f*szfej. Ilyen vagyok, szarkasztikus. Mondhatni, a Yamaha nem volt túl elégedett a hozzáállásommal. Ezt nagyon könnyen lehetett tisztázni, és végül így is lett. Azonban nem tudtam, hogy ez probléma, vagy hogy mit csináltam rosszul. De hát soha nem lehet tudni, ha az ember egy szarkasztikus idióta. Néha lábon lövöm magam. Amikor viszont a munkámról van szó, rendkívül komolyan veszem. Mindig a legjobbat akarom kihozni magamból, amikor felszállok a motorra. Paolo mindent megtett értem. Képes volt meggyőzni és átlendíteni a holtponton. Soha nem láttam még olyan gyártót, amely ennyire elkötelezett a csúcsra történő visszatérés iránt.”

Miller a Pramac és a Yamaha együttműködéséről: Mintha egy négyfős csapat lennénk

A Pramac, illetve a Yamaha annak ellenére szerződtette Millert, hogy az előző két idénye meglehetősen rosszul sikerült. Már a 2023-ban sem nyújtott túlságosan jó teljesítményt, de még így is közel kétszer annyi pontot szerzett, mint tavaly. A 30 esztendős motoros most előállt egy elmélettel, hogy miért ment annyira gyengén.

Megváltozott a hátsó gumi, és onnantól kezdve nálam nem működött a motor – idézte fel. – Vertem a fejemet a falba, és próbáltam kitalálni, mit tehetnék. Annyira nagy tapadást generált. Más motorok mindkét gumival tudtak profitálni a megállásnál és a kigyorsításnál. Mi erre nem voltunk képesek. A hátsó kerék pattogott. [A mérnökök] láttak némi vibrációt. Azonban az adatokon szerepelő frekvencia nem egyezett azzal, amit valójában tapasztaltunk. A többi srác képes volt ezt átvészelni. Ugyanakkor mögéjük mentem, és nem mozgott a szárnyuk. Nem ugyanazt csinálták. Hogy ez a súly miatt volt-e? Én és Augusto Fernández sokat küszködtünk tavaly. Augusto nagyobb srác, mint én, hatvannyolc-hetven kilogramm. Brad [Binder] hatvanhárom-hatvannégy kilogramm, Pedro [Acosta] nagyon könnyű. Ez volt az egyetlen, amire következtetni tudtam. Pedrónak újoncként volt néhány nagyszerű versenye. Ég és föld volt a különbség.”

Azóta viszont nagyot fordult a világ, és három futamhétvége alapján úgy tűnik, Miller új erőre kapott a Yamaha nyergében. Bár csak 19 egységet szerzett, amivel a tabella tizedik helyén áll, de egyelőre így is a márka legeredményesebb tagja, ráadásul az első fordulóban sokkal több pontot is gyűjthetett volna, csak a sprinten bukott, a főfutamon pedig meglazult a burkolata.

Így áll a MotoGP-tabella az Amerikai Nagydíj után