Marc Márquez 2014 második felében ellátogatott Valentino Rossi Ranchára, ahol legyőzte tapasztalt vetélytársát. Az akkori nyilatkozatok alapján mindketten nagyon élvezték ezt az alkalmat. Viszont az akkoriban szintén MotoGP-pilóta Scott Redding szerint valójában ekkor kezdett megromlani a viszonyuk.
2014 szeptemberét írtuk, épp befejeződött a San Marinói-i Nagydíj, amikor egy mai szemmel váratlan vendég tűnt fel a híres tavulliai Motor Ranchon: Marc Márquez. A MotoGP fiatal címvédőjét természetesen a kategória „nagy öregje”, Valentino Rossi invitálta meg az otthonába. A két kiválóság persze nemcsak beszélgetett, hanem mások társaságában a dirt pályán is összemérte a tudását. A csatából akkor Márquez jött ki jobban, szemben a napokkal azelőtti misanói királykategóriás futammal. Ugyanis a bajnoki viadalon is egymással csatáztak az első helyért, amikor a spanyol pilóta bukott, ellenfele pedig megszerezte első azévi győzelmét. Ez viszont látszólag nem nyomta rá a bélyegét a közösen töltött szabadidejükre.
„Nagyon élveztük, mert sok kiváló versenyző volt itt. Sok motor gurult a pályára, ez egy jó nap volt – nyilatkozta az alkalomról a Doktor. – Marc nagyon gyors volt. Már az első alkalommal is olyan gyors volt, mint én. Ahogy mindig! Azt hiszem, ő futotta meg a legjobb köridőt, de én nyertem a versenyt. Szóval 1:1 lett a végeredmény!”
Oggi grande giornata al Ranch con un sacco di amici molto bravi a ruotare la manopola del gas. pic.twitter.com/Xx1vL2HZz1
„Nagyon kellemes volt – értett egyet Márquez. – Nagyon lenyűgözött a pályája és az otthona, mert a jövőben én is szeretnék valami hasonlót. Ahogy Valentino mondta, többé-kevésbé egymással küzdöttünk, mint a misanói futamon! De a lényeg az, hogy élveztük, és nagyon jó volt vele és a többi versenyzővel együtt motorozni.”
Mindezt az teszi különösen érdekessé, hogy a közös motorozásra alig egy évvel a hírhedt sepangi eset előtt került sor, amelyet követően végleg elmérgesedett köztük a levegő. Persze a Maláj Nagydíjon – amelyen ütköztek, ami miatt Márquez bukott, Rossit pedig megbüntették – történteknek voltak előzményei, amelyeket általában a 2015-ös szezonhoz és a Rossi-Jorge Lorenzo bajnoki párharchoz kötnek. Azonban az is lehet, hogy az előbbi beszámolók nem fedik leg teljesen az igazságot, legalábbis egy pályatársuk szerint, aki hallomás alapján úgy tudja, a Ranchon kezdődött el a két klasszis viszonyának megromlása.
„Minden a dirt pályán indult – magyarázta Scott Redding a Motorsport Republica podcastban. – Soha nem voltam ott, de ahogy hallottam, Rossinak ott különböző motorjai vannak, különböző gyártóktól, különböző körülményekhez. És nem lepne meg, ha ez így lenne, mert ezek a srácok mindig arra mennek, hogy a legjobbat hozzák ki magukból.”
„Marc viszont egy HRC-kamionnal és egy teljes csapattal jelent meg. Teljes gyári csapattal! – folytatta a MotoGP-ben öt szezont futó Redding. – Ez feldühítette Valentinót, mert látszólag Marc nem tisztelte az okot, amiért ott voltak. Ezzel elindult a tik-tak-tak-tak… A helyzet egyre közelebb került a robbanáshoz. De Marc egy centit sem engedett. Melyik versenyző menne át egy téglafalon? Ha egyet kellene mondanom, az Márquez lenne. Ő nem is gondolkozna rajta, rögtön beleállna.”
Az amerikai szurkolók nagy örömére Kenny Roberts Jr. is ellátogatott a MotoAmerica múlt hétvégi fordulójára, ahol néhány installációs kör erejéig a 2006-os MotoGP-s konstrukcióját is megmutatta. A legendás Kenny Roberts fia egy egyáltalán nem mindennapi vasat hajtott meg.
Kenny Roberts Jr.-t minden bizonnyal nem sokaknak kell bemutatni. Édesapjához, idősebb Kenny Robertshez hasonlóan ő is egy meghatározó figurájává vált a királykategóriának. A legjobbak között tizenkét szezonon át versenyezhetett. Ebben az időszakban egy világbajnoki címet szerzett (2000-ben, a Suzukit erősítve), emellett nyolc győzelmet és további tizennégy dobogót zsebelt be.
Az 51 éves exversenyző életében továbbra is szerves részt kap a motorozás. Az elmúlt hétvégén is motorra pattant, és a MotoAmerica barberi fordulója felvezetéseképp futott néhány kört a 2006-os KR211V-vel, amely különleges konstrukciónak számít, ugyanis a Team Roberts KR211V az édesapja csapata volt, és saját maga gyártotta a motorjait.
A szóban forgó idény sem sikerült rosszul az amerikai számára, ugyanis két dobogót is szerzett, valamint az összetett pontverseny hatodik helyén zárt. Sőt, Estorilban a győzelemre is lehetett volna esélye, ha nem számolja el magát a hátralévő körökkel kapcsolatban.
„Emlékszem az első perceimre a Hondán. Nehezen tudtam elmondani, hogy hányas fokozatban használtam a motort, mert a motorblokk túlságosan lineáris volt. Ha lett volna hat hónapunk arra, hogy megtaláljuk az összes hibát, ami a vázat érintette, és amit a szezon utolsó negyedében találtunk, sokkal gyakrabban küzdhettünk volna a dobogókért. Remekül átláttam, hogy mi az, amit vezettem, mi az, amit nem, és hogy mit hoztunk ki egy rosszabb konstrukcióból” – árulta el az ifjabbik Roberts, akinek a motorja már a Barber Vintage Motorsports Museum állandó kiállítási tárgyát képezi.
Ennek ellenére nem panaszkodhattak erre az idényre, hiszen továbbra is ők az utolsó olyan privát gyártó, amely valaha vezetni tudott a MotoGP-ben, illetve dobogóra állt. A 2007-es szezonban viszont 180 fokos fordulatot vettek. Ebben az évben bevezették a 800 köbcentis motorblokkokat, a módosítások miatt pedig teljesítményük jelentősen leromlott, és csupán a középmezőny második felében tanyáztak. Nem csoda, hogy Roberts a Katalán Nagydíjat követően inkább a visszavonulás mellett döntött.
A MotoAmerica barberi fordulóján egyébként két viadalt is rendeztek a pilótáknak. Az első futamot a BMW színeiben versenyző Cameron Beaubier nyerte meg. A vasárnapi, második felvonáson azonban legyőzőre talált a Yamahát erősítő Jake Gagne személyében. Jelenleg a bajnoki tabella első két helyén is ők állnak, Beaubier előnye négy pont ellenfelével szemben.
A Barber Motorsports Parkról további érdekesség, hogy amennyiben a Liberty Media felvásárlási folyamata befejeződik, akkor jó esély van rá, hogy Austint követően egy újabb amerikai pályára látogasson el a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnye.
Luca Marini jellemezte a jövőre visszatérő Brazil Nagydíj helyszínét. Véleménye szerint rövid, de tempós vonalvezetés vár majd rájuk. Végül a szervezők áldozatos munkáját is kiemelte.
Tavaly decemberben számoltunk be arról, hogy a 2026-os szezonban visszatér a Brazil Nagydíj a gyorsaságimotoros-világbajnokság körforgásába. A mezőny viszont nem Rióban (ahol az eddigi utolsó, Brazíliában rendezett versenyt bonyolították le) fog összecsapni, hanem az Autódromo Internacional Aryton Senna elnevezésű pályán, Goiâniában.
A bejelentés óta természetesen rengeteg minden történt az aszfaltcsík körül. Az Argentin Nagydíj másnapján több versenyző – többek között Franco Morbidelli és Luca Marini – is tiszteletét tette a helyszínen, és remek műsorral rukkoltak elő a helyi szurkolók legnagyobb örömére. A résztvevők már ekkor is elégedettek voltak az addigi állapotokkal, de kihangsúlyozták, hogy még rengeteg a feladat a pálya körül. Ezenfelül a visszatérő hétvége lehetséges időpontja is megvan már, legalábbis a dél-amerikai sajtó szerint.
„Még rengeteg munkát kell végrehajtaniuk, a pályán és az infrastruktúrán is – csatlakozott rá a fenti állításra a 27 éves versenyző. – Egy év múlva, reméljük, minden rendben lesz. Megígérték nekünk, hogy rengeteget fognak dolgozni, mert sokak érdeke, hogy a verseny megvalósuljon. Az első dolog mindig a biztonság, mert ez egy gyors pálya lesz, tempós kanyarokkal. Ez azt jelenti, hogy jó minőségű bukóterekre lesz szükségünk, valamint egy kör is rendkívül rövid lesz.”
Marini szerint maga a vonalvezetés rendben van, majd hozzátette, talán egy kicsit kurta lesz a MotoGP-motorok számára. Ezt nem érzi problémának, hiszen más, hasonló hosszúságú pályákkal is rendelkeznek, példaként a Sachsenringet hozta fel. A brazíliai pálya várhatóan a németországinál is rövidebb lesz, hovatovább, jóval magasabb átlagsebességet vár.
„Az egyenes hosszú, és vannak olyan kanyarok, melyeket 3-asban, de akár 4-esben is bevehetünk. Persze van néhány lassabb forduló, ami csökkenteni fogja az átlagsebességet, de összességében nagyon gyorsnak tűnik. Meglátjuk majd, milyen lesz MotoGP-motorral, úgy, hogy minden rázókő, az egész új aszfalt, illetve az összes körülmény [a helyére kerül], mert akkor az egész jobban fog kinézni” – összegezte véleményét az olasz.
Végül a rendezőket is méltatta: „Még mindenhol rengeteg feladatuk lesz, de a szervezők rendíkvül jók. Carlos és Carmelo [Ezpeletával, a kereskedelmi jogokat birtokló Dorna sport- és vezérigazgatójával] is egyeztettek, és ők is elégedettek a belefektetett munkával.” Marini abban is biztos, hogy a versenyt megelőző hónapokban egy bejárást is szervezni fognak a pilótáknak, hogy jobban megértsék a helyzetet, és megismerkedjenek a pályával. Ezután pedig meglátják, mik lesznek a következő lépések.
Az Aprilia kedden hivatalosan is bejelentette, hogy Jorge Martín utolsó, otthoni orvosi vizsgálata is bizalomgerjesztőre sikeredett, ezért biztosan elutazhat a Katari Nagydíj helyszínére. A végleges zöld lámpára azonban továbbra is várnia kell.
Minden jel arra utal, hogy Jorge Martín lassan két hónapja íródó kálváriája a hétvégén véget ér. Mint ismeretes, a címvédő még az idényt megelőző malajziai teszten bukott. Eltörte a kezét és a lábát is, aminek következtében ki kellett hagynia az előszezon további szakaszát. Ezzel önmagában nem is lett volna baj, de szupermotóval is balesetezett, és komplex törést szenvedett el bal kezének sajka-, valamint orsócsontján is, ezenfelül a sarokcsontja is megsérült. Emiatt a szezon első három versenyéről ki is írta magát, viszont az Amerikai Nagydíjra már elutazott a csapattal, és a garázsból követhette az eseményeket.
Most úgy néz ki, hogy Martín apriliás karrierje ezen a hétvégén szintet fog lépni. Márkája kedden bejelentette, hogy a spanyol versenyző biztosan el fog utazni Dohába, miután az otthoni záróvizsgálatok is jó eredményeket hoztak. Ez azonban továbbra sem jelenti azt, hogy motorra is ülhet. Csütörtökön, immáron a helyszínen is át fog esni egy utolsó orvosi ellenőrzésen, és ott fog véglegesen eldőlni, hogy elindulhat-e a hétvégén.
Amennyiben a 27 éves versenyző visszatér, egy számára kedves pályán teszi ezt meg. A 2021-es Dohai Nagydíjon szerezte meg élete első királykategóriás rajtelsőségét, de a tavalyi forduló is jól sikerült neki. Begyűjtötte a pole pozíciót, valamint a sprintversenyen is legyőzhetetlennek bizonyult. A főfutamon pedig a harmadik helyen intette le a kockás zászló.
„Nagy álmom válik valóra, hogy visszatérhetek a pályára. Örülök neki, hogy legalább megpróbálhatok versenyezni Katarban” – olvasható Martín nyilatkozata az Aprilia közleményében.
„Az lesz a célom, hogy szerezzek egy kis magabiztosságot az RS-GP25-tel, és elkezdjek megtenni néhány kört. Nem tudom, milyen lesz a fizikai állapotom, kétségtelenül nem százszázalékos. Megpróbáljuk a legjobbunkat nyújtani és igyekszünk fokozatosan fejlődni. Fizikálisan nem biztos, hogy be fogom tudni fejezni a versenyt, de ha ezt le tudjuk menedzselni, akkor az egy győzelem lesz, mert azt jelentené, hogy megkezdődött a gyógyulásom. Egyszerre csak egy lépést szabad tennünk, de megpróbálunk minél előbb visszatérni a normális szintre” – mutatott rá Martín.
Az alapoktól szeretnének egy csodálatos villáig eljutni
A spanyol versenyző természetesen a jó hírt Massimo Rivolával, az Aprilia Racing vezérigazgatójával is megosztotta.
„Csáó, Massimo! Nézd az elegánsságom! Hogy vagy? Minden rendben? – hívta fel főnökét Martín, majd egyből a tárgyra tért. – Eljöttem a doktorhoz, és úgy néz ki, megadják az engedélyt, hogy elutazzak Katarba! Úgyhogy megyünk mindannyian!” – újságolta a részleteket.
„Kezdjük el!” – válaszolt Rivola.
„Igen-igen, remek hírek.”
„Fantasztikus.”
„De meglátjuk, biztosan nehéz hétvége lesz, de legalább végre megkezdődhet a projekt” – jelentette ki Martín.
„Tudod, mi a ház alapja?” – szegezte a kérdést Rivola neki.
„Nem, mit jelent ez?”
„Az alapok, amelyek spanyolul »cimientos«. Innen kell kezdenünk. Meglátod, hogy egy csodálatos villát fogunk építeni belőlük” – magyarázta az olasz.
„Fontos, hogy lássunk egy tiszta célt. Katarban ezt el tudjuk kezdeni építeni.”
„Jól van.”
„Szia, Massimo, később beszélünk. Nagy ölelést küldök.”
Jack Miller Marc Márquez után Francesco Bagnaiát is hosszasan méltatta. Az ausztrál szerint nem fog sétagaloppá válni a spanyol menetelése a bajnoki cím felé, majd olasz excsapattársa képességeiről is szót ejtett.
Francesco Bagnaia minden bizonnyal nem ilyen szezonkezdetről álmodott. Bár a második versenyt követően a számok azt bizonyították, hogy legerősebb királykategóriás idénystartján van túl, az összképet vizsgálva mégis elmarad Marc Márqueztől. A Thai és az Argentin Nagydíjon tőle és Álex Márqueztől is sima vereséget szenvedett, hovatovább a termasi főfutamon Franco Morbidellitől is kikapott. Ezt követően az Amerikai Nagydíjon nagyot fordult vele a világ, ugyanis ki tudta használni csapattársa balesetét, és be tudta húzni az austini főversenyt.
Jack Miller szerint Marc Márquez nem fogja teljesen leuralni a bajnoki versenyfutást: „Nem hiszem, hogy ez meg fog történni, de lehet, hogy tévedek – mesélte az ausztrál a Gypsy Tales nevű podcastban. – Pecco egy kib*szottul elszánt fickó, aki lendületesen fog visszatérni. Ehhez persze [Marc Márquez] testvérének is lesz egy-két szava.”
Nem véletlenek ezek a jelzők, hiszen Miller jól ismeri Bagnaiát, mivel ő volt az olasz első csapattársa a MotoGP-ben. A két versenyző 2019 és 2022 között erősítette ugyanazt az istállót. Az első két évben a Pramac színeiben versenyeztek, míg 2021-re és 2022-re mindketten megkapták a hőn áhított gyári szerződést. Így Miller közvetlen közelről élhette át a világbajnokság elhódítását a saját utolsó ducatis évében.
Ráadásul ezen a hétvégén Katarba látogat a mezőny, ez a pálya pedig kimondottan fekszik Bagnaia vezetési stílusának. Ezenfelül az sem elhanyagolandó tényező, hogy az olasz minden bizonnyal motivációtól fűtve és sikerre éhesen fog motorra ülni a loszaíli pályán. Amennyiben a 28 éves versenyző ismét borsot tudna törni az ellenfelek orra alá, akkor könnyen magához ragadhatja a kezdeményezést a világbajnokság szempontjából. Persze a szezon vége még nagyon távolinak tűnik, így messzemenő következtetéseket nem szabad leszűrni.
De vajon Bagnaia túlságosan alulértékelt? „Abszolút. Tudom, hogy milyen képességek lakoznak benne. Ő nem az a szemtől szembe típusú csávó, de a motoros tudása elképesztő. Olyan finom dolgokat tesz, amiket nem láthatsz, de közben mégis. Ezeket csak azok látják, akik tudják, hogy mit kell csinálni a motoron” – folytatta Miller.
„Ahogyan felkészül a kanyarokra, a teljes versenyzési stílusa. Teljesen más a módszere ahhoz képest, ahogyan én vagy Marc motorozunk. Anélkül veszi be a fordulókat, hogy nagyon bedőlne, annak érdekében, hogy megszüntesse a kockázatot és a terhelést a kerekekről, miközben ugyanazt a hasznot húzza belőle. Ő egy elképesztő versenyző. Jól bánik a testével, nem erőlteti túl azt. Nem tudom, hogy csinálja, de k*rva jól néz ki” – zárta gondolatait.
Április első hétvégéjén lezajlott az Enduro-országos bajnokság nyitóhétvégéje. A legjobbak között az első futamot Zsigovits Norbert nyerte meg, vasárnap azonban Mario Hirschmügl személyében legyőzőre talált. Liszka Roland és Tádics Dániel pedig ezúttal is Portugáliában értek el remek eredményeket.
Két endurokrosszversenyt követően az endurobajnokság 2025-ös szezonja is kezdetét vette. A nyitófordulónak a Göcsej Enduro, egészen pontosan Bocfölde és Zalaegerszeg adott otthont. Az endurokrosszhoz képest számottevő különbség, hogy egy hétvégén két, többórás futamot is teljesítenek a versenyzők, egyet szombaton, egyet vasárnap. Április első hétvégéjére is szép számú nevezés érkezett.
A szervezők egy elképesztő pályát álmodtak meg Bocföldére és Zalaegerszegre, amely teljesen szűz volt még a versenyzők előtt. Egy kör körülbelül harminc kilométert jelentett, és először kilencven, majd egy nappal később nyolcvan perc állt a pilóták rendelkezésére. Ezt a távot több részre bontották, ugyanis minden kör tartalmazott egy endurós szakaszt, valamint egy krosszos szekciót, ezekhez pedig a szervezők mért időket rendeltek. A további etaprészeket viszont nem számolták bele.
A pályahosszra való tekintettel minden kategória körszáma egy számjegyű volt, hovatovább a versenyt megelőző éjszakán minden csoportnak csökkentették a távot a szabályok adta keretek miatt. Különleges regulák is vonatkoztak a versenyzőkre, például, amikor aszfaltos utat kereszteztek, akkor kötelességük volt leszállni a motorról, és áttolni azt az aszfalton. Természetesen a pálya technikásabb szakaszokat is tartalmazott.
Ez történt szombaton
Szombaton a tervezett időpontban, percre pontosan 9 órakor startolt el a mezőny. Az indulókat ezúttal száraz körülmények fogadták, és viszonylag meleg volt az idő. A depóba kilátogató közönség nem egy klasszikus rajtot láthatott, ugyanis kettesével, illetve hármasával indították el a versenyzőket, percenként. Az elindulást követően a pilótáknak volt lehetőségük megtenni néhány installációs kört, majd utána nyelte be őket az erdő és a soha véget nem érő kör.
A sort az I. osztály versenyzői kezdhették meg, és így haladtak egészen a Hobby kategóriáig. A pilóták derekasan helytállva küzdöttek meg a rájuk szabott akadályokkal, ez különösen igaz a krossz-szakaszra. Előbbi csoportban Zsigovits Norbert azonnal magához ragadta a kezdeményezést, és jól kezdett. A viadal derekára viszont Mario Hirschmügl erőre kapott, aki a záró etapszakaszokon is belátható közelségben motorozott Zsigovits mögött. Az osztrák versenyző azonban már nem talált fogást csákánydoroszlói ellenfelén, így utóbbi mindössze két másodperc előnnyel (a mért idők alapján) tudta legyőzni Hirschmüglt, már ami a PRO2 kategóriát illeti. PRO1-ben az a Nádor Balázs nyert, akire eleinte minden szempár szegeződött, ugyanis a legelső párban rajtolhatott el.
Fotó: Motopixi/Hajba-Iharos Mónika
De mi a helyzet a további versenyzőkkel? A Veteránok között az első napon idősebb Radek Bohuslav révén szlovák siker született, míg a Szuperveteránok versenyét Nagy Péter húzta be meggyőző fölénnyel. Utóbbiaknak már egy fokkal könnyebb dolguk akadt, ugyanis „csak” három kört kellett futniuk. A Kadét kategóriában (akikre ezúttal nem vonatkoztak külön szabályok) Lakk Bence bizonyult a leggyorsabbnak.
Az Expertet kettő, a III. osztályt pedig három további kategóriára bontották. Előbbi kiírást az Expert 2 uralta, ugyanis a mezőny első hat helyét elvitték, közöttük Kovács Zoltán nevével kezdődött a névsor. Az Expert 1-et Gyurik Bence nyerte meg. A harmadosztály E1-es csoportjában Torma Luca személyében egy női győztest is ünnepelhettünk, az E2-ben Gyürü Roland, míg az E3-ban Kaszás Árpád diadalmaskodott.
Fotó: Motopixi/Hajba-Iharos Mónika
A Lady kategóriában Palkó Alexandra elsöprő fölénnyel nyert, míg Szabados Anna kisujjtörése borzolta a kedélyeket, a napi engedéllyel rendelkező Hobby-versenyzők közül pedig Barcza Norbert bizonyult a legjobbnak. A legkisebbek is megkapták a lehetőséget, és könyörtelenül ki is használták a bizalmat. Az embert próbáló pályán közülük is érkezett négy nevezés. Az Ifi 65-ben Veres Ádám győzedelmeskedett, míg az Ifi 85-ös csoportot a szlovák ifjabb Radek Bohuslav. húzta be.
A vasárnapi történések röviden
Vasárnapra kisebb módosítások kerültek a programba. Egyrészt az első páros a tervezettnél egy órával korábban, 8-kor indult el, mivel a szervezők tartottak az esetleges esőtől, másrészt a rendelkezésre álló idő is kilencvenről nyolcvan percre csökkent. Az időjárás ismét mostohább arcát mutatta. Ugyan az eső nem befolyásolta az eseményeket, viszont az időjárás rendkívül hideg és szeles volt, és ez már a szombat estét is felforgatta a depó területén, illetve a hőérzeten sem segített.
A rajtsorrendet nagyban meghatározta a szombati eredménylista, melynek értelmében Zsigovits és Hirschmügl kezdhették meg az első szakaszt. A csákánydoroszlói pilóta azonnal belevetette magát az erdőbe, valamint a két mért szakaszba, osztrák kollégája inkább kivárt.
A nehéz körülmények ellenére a versenyzők minimális hibákat vétve remekül állták a sarat. A mezőny tagjai a pálya paramétereit is egyre bátrabban használták, jóval tempósabbra vették a figurát, sőt néhol egy kis egykerekezés is belefért. Elárulták, a már szombaton kifogástalan nyomvonal vasárnapra még jobb lett. Mindössze néhány olyan pilóta volt, aki nem tudta a szintidő alatt befejezni a kört. A viszontagságos körülmények mellett is ki tudták hozni magukból a maximumot, és széles mosollyal várhatták a díjkiosztót.
Az I. osztály PRO2 kategóriájában Hirschümgl vissza tudott vágni Zsigovitsnak, és megnyerte a szóban forgó csoportot. PRO1-ben a szombatihoz hasonlóan Nádor szoros csatában diadalmaskodott. A Veteránok között ezúttal Csorba Ákos szerezte meg az első helyet. A Szuperveteránok és a Kadétok hasonló forgatókönyvvel rukkoltak elő, mint szombaton. Előbbi csoportban Nagyon, míg utóbbiban Lakkon nem találtak fogást az ellenfelek.
Az Expert 1-ben is fordult a kocka, ott Jakab Sándor mentette döntetlenre a Gyurikkal zajló párviadalukat. Az Expert 2 is a szombattal megegyező eredményt hozott, itt Kovács nyert. A harmadosztály E1-es csoportjában Hodola Richárd diadalmaskodott, miután a szombati nyertes Torma kézfejcsonttörés miatt feladta a küzdelmet. Az E2-ben Gyürü, míg az E3-ban Jámbor Manó Zsolt bizonyult a leggyorsabbnak. A hölgyek versenyét ezúttal is Palkó nyerte meg. Az Ifi 85-ben az ifjabbik Bohuslav lemásolta az előző napot, míg az Ifi 65-ben ezúttal Nagy Olivér ünnepelhetett a dobogó tetején. Azt is ki kell emelni, hogy a cudar időjárás ellenére mindketten be tudták fejezni a viadalt. A Hobby kategória vasárnap már nem versenyzett.
Fotó: Motopixi/Hajba-Iharos Mónika
Az enduro-ob a felnőttek számára május 10-én és 11-én Kaposváron folytatódik. A részletes eredménysort az alábbi linken keresztül érhetik el.
A P1race.hu helyszíni tudósításának kiegészítésében köszönjük a segítséget Kiss Tibor versenyigazgatónak!
Dobogóeső Faféban is
Liszka Roland és Tádics Dániel ezúttal is Portugáliában versenyeztek a hétvégén az enduro-Európa-bajnokság keretein belül, amely ezúttal világkupaként is funkcionált. Előbbi versenyző mindkét napot tükörsimán megnyerte a Junior 2-es kategóriában, az abszolút eredményeket figyelembe véve egy második és egy első hely került a többi eredmény mellé. Emellett a világkupa elszámolásában is mindkét alkalommal az ő nevével kezdődött a névsor, hovatovább csapatban is a második helyen zárt Tádiccsal, Thomas Hostinskýval és Lukas Trskóval. Tádics sem panaszkodhatott, hiszen ő mindkét versenyt követően a második helyen végzett az Eb E3-as csoportjában, ezzel ő gyűjtötte a legtöbb pontot Faféban ebben a kategóriában.
Marc Márquez felidézte, mikor és hol volt az első nagyobb mentése, már ami a gyorsaságimotoros-világbajnokságot illeti. Mindezt később összekapcsolta edzésmunkájával, melyben nagy szerepet szán a motokrossznak is.
Zaklatott Amerikai Nagydíjon van túl Marc Márquez. A pénteki napon, az esős első szabadedzésen bukottelőször, miután megúszott egy vízátfolyáson, motorja pedig egy highside-ot produkált. Ez nem járt nagy drámával, hiszen aztán az edzést, valamint a szombati napot is leuralta. A nagyobb árat a vasárnapiért fizette, amikor a 4-es kanyarban végzetesen vette a rázókövet, és elesett. Miután versenytársai sorra hagyták le, és Desmosedicije is jelentősen sérült, végül feladta a viadalt.
Viszont a sprintversenye is könnyen elképesztő bukással végződhetett volna. Szombaton az 1. körben, miközben Álex Márquezzel és Francesco Bagnaiával folytatott vérre menő küzdelmet, kis híján eldobta a motort, ám ebben az esetben menteni tudott. A spanyolt nem érdekelte ez a kis malőr, és bár mindkét ellenfele megelőzte, azonnal visszavette a vezetést. A 32 éves pilóta egyébként is híres arról, hogy bőven megvannak ahhoz az adottságai, hogy megmentse az első kerekes csúszásokat, és akkor is vissza tudja szerezni az uralmat a motor felett, amikor már szinte a csoda kell ahhoz, hogy ne essen el.
De vajon ez honnan eredeztethető? „Tökéletesen emlékszem az első mentésemre. 2010-ben volt, Barcelonában, a 3-as kanyarban. Akkor azt mondtam, hogy »igen, meg tudom menteni a baleseteimet«!” – idézte fel az ősélményt Márquez. A szóban forgó verseny nem is sikerült neki rosszul, hiszen meg tudta nyerni, hovatovább a szezon végén világbajnoki címet is ünnepelhetett.
„Különösképpen a Moto2-ben úsztam meg sok bukást, mivel a [Suter] motor borzasztóan vibrált, és ez ellen a könyökömmel játszottam, hogy elkerüljem ezeket a bukásokat” – ecsetelte.
Viszont van ennek még egy aspektusa. Márquez edzésprogramjának mindig is szerves részét képezte a motokrossz, valamint földes talajon is rengeteget tréningezik. Többek között a 2024-es szezon végén is krosszmotorra pattant, amikor is egy Hondát dolgoztatott meg öccse és Jorge Martín társaságában. A Ducati gyári versenyzője úgy véli, ennek segítségével kísérletezhet a motor határainak megtalálásában.
„Ez több mint csúszás. Itt minden egyes szituációban meg kell értened, mit szabad tenned. Aszfalton a legtöbb kör ugyanazzal a mozgással és csúszással jár. Ugyanolyan módon fordulsz a motorral is. Viszont sima talajon, földön, motokrosszal minden kör más, és egy kicsit könnyebben kísérletezhetsz. Amikor a [Ducati] Panigalémmal tesztelek, sosem próbálkozom [új] dolgokkal, mert egy kis hiba nagy bukással járhat. De sima felületen és motokrosszban lehet, és a határokig tudod nyomni” – magyarázta.
Fabio Quartararo úgy véli, a motor hátsó részén kell keresni a Yamaha Ducatival szembeni lemaradását, és hozzátette, szerinte egyensúlyproblémáról van szó. Csapattársa, Álex Rins viszont ellentétes érzésekről számolt be.
Bár a Yamaha kifejezetten biztatóan kezdte az előszezont, hiszen Fabio Quartararo a sepangi teszt mindhárom napján az első háromban végzett, ám ez a táblázaton egyelőre nem mutatkozik meg. A hangvillások ugyanis három forduló után a konstruktőri tabella utolsó, ötödik helyén állnak, ami akkor is csalódás, ha tudjuk, ehhez balszerencsés esetek és vezetői hibák is hozzájárultak.
Ami pedig szintén meglepetés, hogy egyelőre nem a francia versenyző a legeredményesebb márkán belül, hanem a Pramacnál versenyző Jack Miller. Az austini sprinten viszont 2021 világbajnoka volt az, aki csatára tudta kényszeríteni a VR46 párosát, és bár végül Fabio Di Giannantonióval és Franco Morbidellivel szemben is alulmaradt, megfigyelhette, hogy a Desmosedici miben jobb az M1-esnél.
„Az egyenesbeli fékezést illetően viszonylag rendben vagyunk – nyilatkozta. – Ahol viszont dőlés közben kell fékezni, mint például a tizenötös kanyarban, ott ők mindkét kerékkel megállítják a motort, mi pedig csak az elsővel. Szóval próbáltam követni őket, és nagyon nyomtam ez elejét, aminek következtében elkövettem néhány hibát, de volt néhány szép mentésem is. Tehát javítanunk kell a motorunk hátulján, nemcsak a tapadáson, hanem a megállításán is.”
Quartararo ugyanakkor hozzátette, semmiképpen sem fékproblémáról van szó, a tünetek inkább a motor egyensúlybeli gondjaira utalnak, és ezen kell javítaniuk. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy az olykor nehéz helyzet ellenére általában érzi, hogy meddig lehet elmenni a motorral, így nem bukik túlságosan gyakran.
„Nem a fékezés a probléma – szögezte le. – A motornak nem jó az egyensúlya. Azt mondanám, hogy az elején az egyik legerőteljesebb érzést tapasztalom, még a Ducatihoz képest is. Elöl tényleg mindent érzek. Hozzájuk képest nagy arányban használom az első féket. Ők viszont tényleg mindkét kereket igénybe veszik a megálláshoz, még csúszás közben is. Mi csak elöl fékezünk, és ha az ember úgy dől be, hogy sok első féket használ, az elég trükkös. Érzem a határt, és fel tudom szedni a motort, mielőtt az eleje teljesen összecsukódna. Szóval, ahogyan mondtam, az eleje az erősségünk. A probléma az, hogy nagyon jó az eleje, de rossz a hátulja, amely nem igazán segít a megállásban. A kigyorsításnál és a kanyar közepén is nehéz. A motor még irányváltás közben is sokat csúszkál. Szóval ezen igyekszünk sokat dolgozni, hogy hátul megtaláljuk az egyensúlyt, és nagyobb tapadásra leljünk.”
Quartararo szerint tehát viszonylag egyértelmű a helyzet, csapattársának helyzete viszont árnyalja a képet, hiszen Álex Rins elmondása szerint pont a motor elejével küszködött jobban. Ráadásul az sem működőképes megoldás, hogy az egyikük leköveti a másikat. „Láttam az adatait, és később fékez nálam – utalt Quartararóra. – Azonban elég nehéz lemásolni a beállításait, mert más a vezetési stílusunk.”
A KTM, az Aprilia és a Ducati is kétnapos privát tesztet tart Misanóban. Utóbbi ráadásul nemcsak a MotoGP-motorját, hanem a Superbike-világbajnokságban használt versenygépét is pályára viszi.
Ezen a hétvégén rendezik a Katari Nagydíjat, a gyorsaságimotoros-világbajnokság negyedik fordulóját. Néhány MotoGP-motor azonban már a hét elején pályára gurult, hiszen hétfőn és kedden három gyártó is privát tesztet bonyolít le Misanóban. Mivel nem a japán márkákról van szó, ezért ezzel felhasználták a koncessziós szabályok által megengedett három, a versenynaptárban szereplő helyszínek valamelyikén rendezett privát teszt egyikét az idei évre.
Két olyan gyártóról van szó, amely nem kezdte túlságosan jól az idényt: a KTM-ről és az Apriliáról, amelyek egyaránt a C kategóriába tartoznak a koncessziós besorolás alapján. Mindez azt jelenti, hogy évente 220 gumiszettet használhatnak fel tesztelés céljából, és a privát eseményeken csak a tesztpilóták vehetnek részt. Ennek megfelelően a mattighofeniek Pol Espargarót és Dani Pedrosát, míg a noaleiek az eddig Jorge Martínt helyettestő Lorenzo Savadorit vetették be.
A KTM évek óta azt a célt tűzi ki maga elé, hogy felérjen a Ducati szintjére, ám a tavalyi idény végén kialakult nehéz pénzügyi helyzet miatt sejthető volt, hogy ez idén sem fog összejönni. Olyannyira, hogy három futamhétvége után egyetlen pilótájuk sincs az egyéni összetett első tíz helyezettje között, és bár a konstruktőri tabellán a harmadik pozícióban állnak, egyáltalán nem biztos, hogy a valós erősorrend is így néz ki.
Bár az Aprilia 1 ponttal elmarad az osztrák riválistól, ők a címvédő hiányában is valamivel biztatóbb teljesítményt nyújtottak, főleg az első két fordulóban, és azt is hozzá kell tenni, hogy Ai Ogura termasi kizárása nélkül sokkal jobban állnának. Az austini hétvégét viszont ők sem teszik ki az ablakba, és összességében ők is nagyon messze vannak a Ducatitól.
Attól a Ducatitól, amelyről az Autosport még nem tudta megmondani, hogy részt vesz-e a teszten. A válasz a GPOne szerint igen, ráadásul Michele Pirro nemcsak a Desmosedici, hanem a Superbike-világbajnokságban szereplő Panigale V4 R idei kiadását is tesztelheti. Ami a királykategóriás privát teszteket illeti, a bolognaiakra annyiban vonatkoznak szigorúbb szabályok, hogy idényenként 170 gumiszettet használhatnak fel erre a célra.
A két japán gyártó – amelyek az állandó pilótáikat is bevethetik – ellenben nincs ott az eseményen. A Yamaha részéről Fabio Quartararo nemrég elmondta, a nyári szünetig intenzív programot fognak teljesíteni, míg a Honda két héttel ezelőtt tesztelt volna Jerezben, ám az árvíz miatt ezt törölni kellett. Az aszakaiak jövő héten öt napon át fognak tesztelni, de mivel szűk három hét múlva már az andalúziai helyszín ad otthont a gyorsaságimotoros-vb-nek, ez Valenciában fog megtörténni. Apropó Jerez: a Spanyol Nagydíj másnapján szokás szerint az egész mezőny kollektív teszten vesz részt az Ángel Nietóról elnevezett pályán.
Mike Webb ismét megerősítette, hogy biztonsági okokból szakították meg a rajtprocedúrát az Amerikai Nagydíj előtt, és azt is elárulta, miért nem „szolgáltattak igazságot” az eredetileg is száraz gumikon induló versenyzőknek. A MotoGP versenyigazgatója hozzátette, felül fogják vizsgálni a szabályzat erre vonatkozó részeit.
Alighanem sokáig emlékezetes lesz az idei Amerikai Nagydíj, és nem csak azért, ami a futamon történt. A rajt előtt ugyanis valóságos káosz alakult ki, sőt, már jóval a kezdés tervezett időpontját megelőzően is történtek ritkán látható események: 45 perccel előtte a biztonsági autó falba csapódott, majd 20 minutummal később Fabio Quartararo elesett a kivezető körön.
Ezeknek azonban nem volt közvetlen hatásuk mindarra, ami utána lezajlott. Mint ismert, a MotoGP főcímét megszakították, ugyanis több pilóta elhagyta a rajtrácsot, hogy a bokszba rohanjon. Ennek oka, hogy nem sokkal korábban elállt az eső, a hőmérséklet megemelkedett, a pálya pedig rohamosan száradni kezdett, így egyértelművé vált, hogy az esőgumi, illetve az esőre beállított motor nem lesz jó megoldás.
Azóta az is kiderült, hogy az egész láncreakciót Marc Márquez idézte elő, aki nem elégedett meg annyival, hogy kicseréljék az abroncsait. A nyolcszoros világbajnok szándékosan az utolsó pillanatban szaladt le a rajtrácsról a tartalékmotorjáért, bízva abban, hogy elegendően követik a példáját. Később a versenymérnökével, Marco Rigamontival folytatott beszélgetése is nyilvánosságra került, és ebből kiderült, hogy nem pontosan ismerték az előírásokat, hiszen az ilyen kihágásért nem bokszutcai rajt, hanem áthajtásos büntetés járt volna.
„Azoknak a versenyzőknek, akik elhagyják a rajtrácsot, és ekkor gumitípust váltanak (esősről szárazra vagy fordítva), a bokszutcából kell megkezdeniük a felvezető kört, a rajtrácson el kell foglalniuk a kvalifikáción megszerzett rajtpozíciójukat, majd, amikor a versenyirányítás arra utasítja őket, le kell tölteniük az áthajtásos büntetésüket” – szól a szabályzat 1.18.7-es cikkelye.
Ez a pont nem olyan régóta része a reguláknak, hiszen a 2018-as Argentin Nagydíj után került be. Ekkor hasonló jelenetek játszódtak le, miután Jack Milleren kívül mindenki rossz lóra tett. Akkor az a döntés született, hogy a mezőny többi része az ausztrál motoros mögött hat sorral várta a piros lámpák kialvását, ám ezt nem akarták még egyszer eljátszani.
„Azért igazítottunk rajta, mert a szervezet és az infrastruktúra sincs felkészülve arra, hogy nagyszámú versenyző közvetlenül a futam előtt motort cseréljen, majd a rajtrács hátsó részén foglaljon helyet – nyilatkozta az Autosportnak Mike Webb, a MotoGP versenyigazgatója. – Ezért döntöttünk úgy, hogy minden pilóta a saját pozíciójából indul, és csak ezután jön a büntetés.”
Márquezék számításaiba abból a szempontból is hiba csúszott, hogy a 32 éves pilótát csak kilencen követték, vagyis a rajtrácsot elhagyó brigád létszáma nem haladta meg a tízet. Ez esetben a versenyirányításnak nem lett volna kötelező megszakítania a rajtprocedúrát, de Mike Webb lényegében elismételte a nem sokkal a leintés után kiadott közleményének tartalmát.
„A piros zászlót biztonsági okokból aktiváltuk – fogalmazott. – Amikor Marc a bokszához rohant, majdnem a fél mezőny követte őt. Ilyen körülmények között, amikor ennyi ember és motor mozgott a rajtrácson és a bokszutcában, egyszerűen nem lett volna biztonságos elindítani a versenyt. Még a bokszfal kapuit sem tudtuk lezárni, mert rengetegen voltak ott.”
Az új rajttal hárman jártak nagyon rosszul: Brad Binder, Enea Bastianini és Ai Ogura eredetileg is slick gumikon és száraz pályára beállított motoron készültek elrajtolni, amivel nyilvánvalóan nagyot nyertek volna. Azonban a versenyirányítás nem „szolgáltathatott nekik igazságot”, hiszen azzal lényegében a hét évvel ezelőtti forgatókönyvet idézték volna fel.
„Úgy döntöttünk, hogy aktiváljuk a piros zászlót, és újraindítjuk a procedúrát, mert azt gondoltuk, hogy ez a legbiztonságosabb és legtisztább megoldás – szögezte le Webb. – Ha a »késleltetett rajt« mellett határozunk, akkor a szabály betartásához hátra kellett volna sorolnunk a rajtrácsot elhagyó versenyzőket, ami visszavitt volna minket a 2018-as argentínai [futamhoz], ahol ez megvalósíthatatlannak bizonyult.”
Hogy jól döntött-e a versenyirányítás, arról megoszlanak a vélemények, egyvalami viszont biztos: ilyesmi ebben a formában nem fordulhat elő még egyszer, hiszen a nézők számára teljesen követhetetlenek voltak az események. Az új-zélandi szakember biztosította arról a közvéleményt, hogy mindent megtesznek ennek érdekében. „Az austini eset példátlan, de arra késztet minket, hogy majd felülvizsgáljuk a szabályzat egyes részeit, főként azért, hogy egyszerűsítsük azokat, hogy minden érintett megértse” – jelentette ki.