back to top
2025. július 03. 15:52
Kezdőlap Blog Oldal 61

Quartararónak elege van az eddigi megközelítésből, a korábbiaktól eltérő módszert fog alkalmazni

0

Fabio Quartararo elárulta, a Katari Nagydíj hétvégéjén nem akar hozzányúlni a motorhoz, legfeljebb a legszükségesebb változtatásokat szeretné elvégezni. A francia pilóta úgy véli, akár némi áldozat árán is javítani kell a Yamaha motorjának egyensúlyán, és kifejtette, hiába fejlődnek, ez a pályán egyelőre nem nagyon mutatkozik meg.

Fabio Quartararo nem úgy kezdte az idényt, ahogyan arra a tesztek alapján, különösen a sepangi felkészülésből kiindulva számítani lehetett. Bár a sprinteken volt néhány biztató eredménye, a főfutamokon egyelőre nem jött ki számára a lépés, igaz, több alkalommal is balszerencsés volt. Emellett azért sem tudta kihozni a maximumot a motorjából, mert az szinte pályaeseményről pályaeseményre módosult.

Quartararónak jól jött a káosz, de a furcsa bukással így is megpecsételte saját sorsát

Próbálunk több tapadást találni, és folyamatosan változtatunk a motor beállításain – nyilatkozta a Katari Nagydíj csütörtöki sajtónapján. – Ezt azonban már hússzor megtettük, így tudjuk, hogy ezek a módosítások nem javítanak a teljesítményen. Az első hétvégéken rendre változtattunk, és folyamatosan összehasonítjuk [a konfigurációkat] a különböző pályákon. Jó, ha van egy alap, amelyhez lehet alkalmazkodni. Ha pedig valami igazán fontosat kell kipróbálni, vagy úgy gondoljuk, hogy tényleg segít nekünk, akkor azt is tesztelnünk kell. Ugyanakkor nem szeretnék folyton ugyanazokkal kísérletezni különböző helyszíneken. Most a motorozásra akarok összpontosítani, mert a sok módosítás miatt nem találom a motor határát.”

Éppen ezért a 26. születésnapját bő egy hét múlva ünneplő pilóta elhatározta, hogy most más megközelítéssel vág neki a hétvégének. „Ezen a nagydíjon nem akarok hozzányúlni a motorhoz, és az első szabadedzéstől a versenyig ugyanazt az alapot szeretném – szögezte le. – Ha kicsit változtatnunk kell, akkor természetesen megtesszük, de nem kívánok túl sokat módosítani.”

Quartararónak legutóbb nem volt esélye az igazán jó eredményre, hiszen az Amerikai Nagydíj főfutama előtt bukott, így olyan motoron volt kénytelen menni, amelyet nem nagyon ismert. Az előző napon viszont a Ducarikkal harcolt, és bár végül a VR46 mindkét versenyzőjével szemben alulmaradt, a csatának köszönhetően magabiztosabb lett.

Igen, mert ez volt az első alkalom [idén], hogy jól éreztem magam a futamon – válaszolta az önbizalomra vonatkozó kérdésre. – Sajnos vasárnap hibáztam a kivezető körömben, és nem igazán tudtunk jól teljesíteni. Azonban jól éreztem magam a motoron. Ahogyan mondtam, ezen a hétvégén az eredeti állapotában kell tartanunk a motort, nekem pedig azon kell dolgoznom, hogy száz százalékon legyek. Fontos, hogy megtaláljam a határt a motorral.”

A Ducatikkal való küzdelemnek egy másik pozitív hozadéka, hogy Quartararo meg tudta figyelni, hogy az M1-es miben gyengébb a Desmosedicinél. A gyári Yamaha pilótája arra a következtetésre jutott, hogy a motor hátuljával van a gond. Ennélfogva úgy véli, ezen mindenképpen javítaniuk kell, még akár az elejének a kárára is.

Quartararo rájött, miben gyengébb a Yamaha a Ducatinál

Amikor nagyobb a tapadás, közelebb tudunk kerülni – fogalmazott. – Ugyanakkor a kigyorsítás szempontjából is jó volt, és abban a tekintetben is, hogy miként tudtam csatázni a sprinten. Nagyon gyors köröket futottunk. Elkövettem néhány hibát, de megfelelően tudtam nyomni. Az eleje nagyon jó, a hátulja viszont nagyon rossz. Szóval a motornak nem jó az egyensúlya. Ha a Ducatikkal akarunk harcolni, akkor jelentősen javulnunk kell hátul, még akkor is, ha ez azt jelenti, hogy elöl veszítünk valamennyit az előnyünkből. Nem állhat minden a rendelkezésünkre. Azonban nem tudom, hogy ezt hogyan fogjuk megtenni.”

Quartararo jelenleg a bajnokság tizennegyedik helyén áll, és meglepetésre nem ő a Yamaha legjobbja. Ez utóbbit egyelőre az idén már a hangvillások motorjait használó Pramacot erősítő Jack Miller mondhatja el magáról. A japán márkánál tehát idén már négy motort tudnak bevetni, és bár ennek megvan az eredménye, de ez a pályán nem igazán látszik.

Még mindig túl korai lenne bármit is mondani – jelentette ki Quartararo ezzel kapcsolatban. – Sok mindent tesztelhettünk, de még nem történt komolyabb fejlesztés. A motor jelenleg sokkal jobbnak tűnik, de minden megtett lépésünk túlságosan kicsi, mivel a többiek is fejlődnek. Így a különbség változatlan, ami azt az érzést kelti, hogy nem sokat javulunk. Ez a Honda esetében is látható, a tavalyi évhez képest teljesen másképpen vezetik a motort. A versenyzőknek most sokkal nagyobb az önbizalmuk.”

Jöhet a nagy bemutatkozás, de vajon végleg beszáll a bajnoki csatába Bagnaia? – hétvégi menetrend

Zajlik a lélektani játszma: a két Márquez és Bagnaia is úgy véli, a másik kettő esélyesebb nála

0

Álex és Marc Márquez, valamint Francesco Bagnaia egyvalamiben „hasonló” véleményen van: a két ellenfelét esélyesebbnek tartja saját magánál a Katari Nagydíjon.

Néhány órán belül elindul a Katari Nagydíj hétvégéje, amelyről többen azt gondolják, hogy kicsit egy új bajnokság kezdetét jelenti. Azok után ugyanis, hogy Francesco Bagnaia Austinban kihasználta Marc Márquez bukását, és megnyerte a főfutamot, immáron erőből is felveheti a versenyt a nyolcszoros világbajnokkal.

Igaz, jelenleg nem ők, hanem Álex Márquez vezeti a tabellát. Azonban aligha gondolja őt bárki is a hétvége legnagyobb esélyesének, és ő maga is ezen a véleményen van. „Ez csak egy újabb normál hétvége – nyilatkozta a csütörtöki sajtótájékoztatón. – A többieknek kell pontokat szerezniük, én nyugodt lehetek. A csapat és én is ajándékként tekintünk arra, hogy listavezetőként érkezünk, a tavalyi és az idei előszezonban elvégzett munkánkért. Ezt a formát kell fenntartanunk.”

Ami Marc Márquezt illeti, a 32 éves motoros mindössze egyszer tudott győzni Katarban királykategóriás pilótaként, vagyis finoman szólva sem ez a legsikeresebb helyszíne. A teljes képhez viszont hozzátartozik, hogy 2018-ban és 2019-ben is csak századokkal kapott ki Andrea Doviziosótól, ezúttal viszont biztosan nem lesz hátrányban az egyenesben.

Jöhet a nagy bemutatkozás, de vajon végleg beszáll a bajnoki csatába Bagnaia? – hétvégi menetrend

A spanyol motoros ezzel együtt úgy véli, mind testvére, mind csapattársa esélyesebb nála Loszaílban. „Ez az első pálya, ahol elméletileg Álex és Pecco jobban nálam, a korábbi eredmények alapján – jelentette ki. – Majd meglátjuk. Ha itt versenyképes leszek, az nagyon jó jel, Ha nem, akkor dolgoznunk kell, hogy jobbak legyünk.”

Bagnaia pontosan ugyanolyan mérleggel rendelkezik Katarban, mint csapattársa, már ami a győzelmeket illeti: a MotoGP-ben és a Moto2-ben is egyszer-egyszer diadalmaskodott. Persze ami a királykategóriát illeti, arányaiban ő áll jobban, hiszen kevesebb próbálkozásból érte el, ráadásul az ő sikere a lehető legfrissebb, hiszen tavaly érte el. Ennek ellenére ő sem tartja favoritnak saját magát. „Marc már tavaly is versenyképes volt itt – kezdte. – Szóval arra számítok, hogy Marc és Álex a két esélyes.”

A háromszoros világbajnok arra számít, hogy az idősebbik Márquez jól fog kezdeni, „ahogyan a többi futamhétvégén is”, de a későbbiekben, az egyre tisztuló pályán szokás szerint egyre jobban felzárkózhat, „úgyhogy versenyképesebb lehetek és harcolhatok”. „Tény, hogy Marc nagyon versenyképes lesz, még ha ez nem is tartozik a kedvenc pályái közé – fogalmazott. – Álex szintén. Szóval fontos lesz, hogy úgy dolgozzunk, ahogyan az idény elejétől kezdve tettük, és újabb lépést tegyünk.”

Martín örülne a „Martín-szabály” bevezetésének, mivel továbbra sem százszázalékos

0

Jorge Martín nagy örömmel tér vissza a MotoGP körforgásába, de még nem tudja, mire számítson. Nem szeretné elsietni a visszatérését, mert egyelőre messze nem tökéletes az állapota, de az amerikai „vendégeskedésében” is meglátta a pozitívumokat. A „Martín-szabályról” is véleményt formált, valamint visszaemlékezett 2015-ös önmagára és élete első versenyhétvégéjére, továbbá azt is elárulta, hogy mit mondana a tinédzserkori Martínnak.

Jorge Martín kálváriája minden bizonnyal lezárul ezen a hétvégén. Mint ismeretes, miután hazájában is mindent rendben találtak az orvosok, elutazhatott a Katari Nagydíj helyszínére. Loszaílban egy utolsó ellenőrzésen is átesett, és ott sem lépett fel semmilyen komplikáció, így dr. Ángel Charte, a MotoGP főorvosa engedélyezte a címvédő számára a katari részvételt.

Hivatalos: lezajlott az utolsó vizsgálat, végleg eldőlt, hogy Martín részt vehet-e a Katari Nagydíjon

„Kicsit biztosan ideges leszek, de fantasztikus, hogy visszatérhettem ide ezekhez a versenyzőkhöz [Álex Márquez, Marc Márquez és Francesco Bagnaia – a szerk.] – kezdte Martín a csütörtöki sajtótájékoztatón. – Nehéz volt az elmúlt két hónap otthon, keményen dolgoztam, hogy itt lehessek. Meglátjuk, mi lesz, nem tudom, mire számítsak. Jelenleg nem érzem magam százszázalékosnak, de megpróbálom a legjobbamat nyújtani, a legfontosabb, hogy elkezdjek köröket gyűjteni. Érzem magamban az erőt, de a kezem továbbra is fáj, megpróbálok jobban alkalmazkodni az Apriliához.”

„Eseményről eseményre, napról napra [fogok előrelépni]. Továbbra sem tudom, hogy be tudom-e fejezni a hétvégét, ha ezt elérném, az már óriási siker lenne. Nem vagyok százszázalékos, idő kell ahhoz, hogy felépüljek, és megszokjam a motort. Két-három hónap múlva meg fogjuk látni, hogy tudok-e harcolni velük” – fogalmazott Martín.

A címvédő az Amerikai Nagydíj alatt már tiszteletét tette a gyári Apriliánál, és a garázsból kémlelhette az eseményeket, most erről is megemlékezett: „Fontos volt számomra, hogy a csapattal legyek, mert nekem minden új, és nem akartam úgy eljönni Katarba, hogy senkit sem ismerek. Legalább ott lehettem velük a bokszban. Ezáltal jobban érzem magam, és meg tudom szokni [a környezetet]. Nehéz hétvége lesz, de a legjobbamat fogom nyújtani.”

Meglepetés: Martín már Austinban visszatér a MotoGP paddockjába

Az Aprilia vezetősége azt szerette volna elérni, hogy a sokat kihagyó versenyző (jelen esetben Martín), mielőtt visszatérne, hadd tesztelhessen MotoGP-motorral is. Ezt a riválisok vegyes fogadtatásban részesítették, és sokkal inkább a 2026-os bevezetését szorgalmazták. A hirtelen szabályváltoztatáshoz egyöntetű egyetértésre lett volna szükség, de ez dugába dőlt. A címvédő a róla elnevezett szabály kapcsán is megszólalt.

„Azt gondolom, hogy ez egy jó ötlet, de teljesen megértem, hogy miért nem jöhetett létre. Ez normális. Nem engedélyezheted ezt egy riválisodnak, hogy a szabályok adta kereteken kívül tesztelhessen. Azt hiszem, tárgyalnak róla, hogy a jövőben bevezessék. Véleményem szerint fontos, hogy ne »hidegen« versenyezzünk a [visszatérő] hétvégén, ez így mindenki számára sokkal kevésbé biztonságos. Ez egy remek ötlet a jövőre nézve” – osztotta meg gondolatait az Aprilia gyári versenyzője.

A Ducati főnöke berágott az Aprilia vezérére, de végül más fúrta meg a szabályváltoztatási kérelmet

Első időmérője előtt levegőt sem kapott

A versenyhétvége felvezetéseképpen élete első világbajnoki hétvégéjét is felidézte, hiszen pontosan tíz évvel ezelőtt, ezen a helyszínen debütált a Moto3-ban a Mapfre Team Mahindra színeiben. Jó ajánlólevéllel érkezett, hiszen 2014-ben megnyerte a Red Bull Rookies Cup sorozatot. A 2015-ös Katari Nagydíjon a tizenötödik helyen végzett, a szezon végén pedig a tizenhetedik helyet csípte el.

„Emlékszem, hogy a szabadedzés alatt elég jól mentem, talán nyolcadik lehettem. Viszont az időmérő előtt a legrosszabb érzés kerített hatalmába, melyet életem során valaha átéltem. Levegőt sem kaptam, olyan volt, mintha szorongtam volna. Az első bollyal voltam, és begyűjtöttem egy pontot, úgyhogy elképesztően boldog voltam. Akartam ezt az egységet, mert nagyon fontosnak tartottam, hogy az első versenyemen pontot szerezzek.”

Martín: Megtisztelő, amikor az ellenfeleid érdeklődnek rólad

„Én még mindig az a srác vagyok, aki jó munkát akar végezni. Most már többet tudok magamról, úgy gondolom, hogy már teljesen más ember vagyok. Biztosan mindig gondoltam arra, hogy majd egyszer MotoGP-bajnok lehetek, de nem tudtam elképzelni. hogy világbajnokként lehetek itt, és viselhetem az 1-es rajtszámot a gyári motoromon.”

De vajon milyen tanácsokkal látná el fiatalkori önmagát? „Nem tudnék mit mondani a fiatal Jorgénak, mert végül elérte [a célját]. Azt hiszem, tökéletesen csinálta, tanult, és most világbajnok.”

 

Valóban korlátozzák a Ducatikat, de nem csak ők kapnak a szigorításokból

0

Hivatalossá vált az a korábbi pletyka, hogy a Ducati teljesítményét visszafogják az asseni fordulótól kezdve az üzemanyag-áramlás szabályozásával. Azonban nemcsak az olaszokat sújtja a korlátozás, hanem a BMW is „felléphet” az első szintre.

A Ducati a 2025-ös Superbike-világbajnokságot is erősen kezdte. A szezonnyitó Phillip Island-i hétvégét teljesen leuralták Nicolò Bulega vezetésével. Márkatársai is hasonlóan erős eredményeket szállítottak, a dobogóra csupán egy alkalommal tudott felérni Toprak Razgatlıoğlu. Portimãóban viszont a török mindhárom alkalommal borsot tudott törni Bulega orra alá, de az olasz végig ott volt második erőként. A sorminta azonban a második fordulóra sem változott, Razgatlıoğlun kívül mindössze Andrea Locatelli tudott dobogóra állni.

Szerdán már beszámoltunk arról, hogy a túlzott eredményesség miatt lecsaphat Damoklész kardja a bolognaiakra. Az idei szezontól kezdve ugyanis az üzemanyag-áramlás szabályozásával foghatják vissza a kirívó eredményeket. A Nemzetközi Motorsport Szövetség (FIM) és a sorozat kereskedelmi jogait birtokló Dorna már az asseni hétvégétől kezdve kivetheti az első lépcsőfokot a Ducatira.

Lecsavarhatják a Ducatikat, már a hétvégén életbe léphet a lassító intézkedés

A nyitószinten ugyanis az eddigi 47 kg/h-s átfolyási sebességet 46,5 kg/h-ra redukálhatják. Ezt még két további lépcsőfok követheti, a második szinten már 1 kg/h, míg a harmadikon 1,5 kg/h lesz a csökkentés mértéke. Ezeket a szinteket adott különbségértékekhez, teljesítményküszöbhöz rendelik az illetékesek.

Csütörtökön azonban pont került a változások végére, de van itt még egy csavar, olvasható a Crash.net anyagában. A szaklap kiemeli, hogy nemcsak a Ducatinál vágják vissza az átfolyási sebességet, de a BMW-nek is hasonló szigorításokkal kell szembenéznie. Továbbá arra is emlékeztetnek, hogy a többi gyártó teljesítményét egyelőre nem korlátozzák, de ők sem dőlhetnek hátra.

Az asseni forduló lesz tehát az első olyan hétvége, ahol élesben is debütál ez a fajta mesterséges szabályozás. Persze nem ez a csomag marad az idők végeztéig, hiszen ezt minden második hétvégét követően felülbírálják az illetékesek az előtte zajló nagydíjak függvényében, és könnyen előfordulhat, hogy a későbbiekben más gyártók is megkezdik ezt az utat. Természetesen nem szabad vakon eredményekbe bocsátkozni, de minden bizonnyal egy őrültebb, és kiszámíthatatlanabb viadal vár ránk, már ami a Superbike-világbajnokságot illeti.

Jöhet a nagy bemutatkozás, de vajon végleg beszáll a bajnoki csatába Bagnaia? – hétvégi menetrend

Célegyenesben a MotoGP–Liberty Media-fúzió?

0

A vizsgálathoz közeli források szerint az Európai Unió trösztellenes szabályzó hatósága rábólintott a Liberty Media ajánlatára a Dorna felvásárlását és a MotoGP tulajdonlását illetően, így minden bizonnyal a vége felé közeledik a folyamat.

Tavaly áprilisban bombaként robbant a hír, hogy a Forma–1 többségi tulajdonjogát is birtokló Liberty Media a Dornára is szemet vetett, és 86 százalékos részesedést vásárol a cégből. Azonnal megkezdődtek a találgatások egy esetleges szuperfordulóról, ahol a két királykategória rendezhet egy közös versenyhétvégét. Minden olyan szépnek és hangzatosnak bizonyult, azonban idővel elkezdtek gyülekezni a sötét fellegek.

Ősszel Pascal Arimont, az Európai Parlament egyik képviselője levélben fordult az Európai Bizottsághoz, hogy tüzetesen vizsgálják át a felvásárlás folyamatát, mivel versenyjogi kétségek merültek fel. Ennek a kérelemnek helyt adott a Bizottság, és az amerikaiaknak nem kaptak zöld utat, hovatovább egy mélyreható vizsgálatot is indított az illetékes hatóság.

Az Európai Unió egyelőre nem hagyja jóvá a MotoGP felvásárlását, és mélyreható vizsgálatot indít

Azóta arról is beszámoltunk, hogy a vizsgálat egy időre le is állt, majd március elején újraindult, miután megszerezték a további szükséges információkat. A folyamat végére minden bizonnyal a nyár elején kerülhet pont. Az EU trösztellenes szabályozó hatósága ugyanis július 1-jével határozta meg a Liberty 3,5 milliárdos ajánlatával kapcsolatos végleges döntését.

Kiderült, mikor kelhet egybe a Liberty Media és a MotoGP

Az ügy azonban pozitív fordulatot vett, olvasható a Reuters oldalán a vizsgálathoz közel állók elmondása alapján. Ezek a források azt állítják, hogy a trösztellenes bizottság feltétel nélkül elfogadja a fent említett ajánlatot, így minden bizonnyal zöld utat kap a felvásárlás, annak ellenére, hogy korábban olyan aggályok is felmerültek, hogy a Liberty teljes uralmat építhet ki a piac ezen szegmensében.

„Az audiovizuális szórakoztatás a sporton túl is egy óriási és folyamatosan növekvő piac. A tranzakció fokozhatja a MotoGP versenyképességét ezen a rendkívül kompetitív piacon” – nyilatkozta a Liberty Media szóvivője.

A Liberty Media lehet a megváltó, de a MotoGP-ben már most megvan a terv a népszerűbbé válásra

A Reuters arra is emlékeztetett, hogy a vizsgálatnak még egy fontos aspektusa van. A Bizottság ugyanis John Malone amerikai üzletember felelősségét is kutatja. Itt az okoz kételyeket, hogy vajon mekkora részvénycsomagokkal rendelkezik a Liberty Medián és a Liberty Globalon (amerikai kábelkommunikációs cég) belül. Amennyiben jelentős a hányad, félő, hogy kiszorítják a rivális csatornákat azokban az országokban (mint például Hollandia, Belgium vagy Írország), ahol jelen van a Liberty Global, ezáltal még jobban leuralhatják ezt a szférát.

Természetesen hivatalos bejelentés nem érkezett azóta, és mivel a határidő viszonylag távol van, minden bizonnyal nem is lesz az elkövetkezendő hetekben.

Jöhet a nagy bemutatkozás, de vajon végleg beszáll a bajnoki csatába Bagnaia? – hétvégi menetrend

 

Hivatalos: lezajlott az utolsó vizsgálat, végleg eldőlt, hogy Martín részt vehet-e a Katari Nagydíjon

0

Csütörtökön hivatalossá vált, hogy Jorge Martín elindulhat a Katari Nagydíjon, miután a MotoGP főorvosa is megvizsgálta, és engedélyezte a részvételét. 

Jorge Martín rémálomszerű szezonkezdete, úgy néz ki, ténylegesen véget ért. Mint ismeretes, a spanyol versenyző még a malajziai előszezoni teszt első napján bukott, és a jobb kezét, valamint a bal lábát is eltörte. A baleset miatt ki kellett hagynia a felkészülés további szakaszát.

Martínnak a keze és a lába is eltört, kihagyja a sepangi teszt hátralévő részét

Ezzel önmagában nem is lett volna probléma, hiszen úgy szóltak a híresztelések, hogy a Thai Nagydíjra lesz olyan állapotban a címvédő, hogy el tudjon indulni a nyitóhétvégén. Aztán az évadnyitó hét hétfőjén érkezett az újabb feketeleves: Martín szupermotóval is bukott, ezért ki kell hagynia a thaiföldi fordulót. A második baleset következtében eltört bal kezének sajka-, valamint az orsócsontja is, hovatovább a sarokcsontja is megsérült.

Ezáltal az első két fordulót otthonából követhette végig, az Amerikai Nagydíjon viszont már a garázsból figyelhette az eseményeket, közben pedig kendőzetlen őszinteséggel vallott a bukásról és annak mentális következményeiről. Az austini szereplés bizakodásra adhatott okot, nemcsak az Apriliánál, hanem a szurkolók körében is.

Miután hazatért Amerikából, két alkalommal is vizsgálatokon esett át hazájában. A doktorok mindkét alkalommal mindent rendben találtak, ezért engedélyezték Martínnak, hogy elutazzon a Katari Nagydíj helyszínére, ahol egy utolsó orvosi ellenőrzésen kellett átesnie, hogy hivatalosan is kimondható legyen, hogy motorra ülhet.

Eldőlt, hogy Martín elutazhat-e a MotoGP következő fordulójának helyszínére

Ezen a záróvizsgálaton vett részt csütörtökön a 27 éves pilóta, ahol dr. Ángel Charte csekkolta Martín egészségügyi állapotát. A spanyol a MotoGP főorvosának rostáján sem akadt fenn, tőle is megkapta a szükséges engedélyeket. Ezáltal hivatalossá vált, hogy a címvédő visszatér a MotoGP körforgásába, ott lesz a Katari Nagydíj rajtrácsán, és hivatalosan is megejtheti debütálását a gyári Aprilia színeiben.

A teljes, eredeti mezőny összeállására viszont még mindig várnunk kell, hiszen Miguel Oliveira ezúttal sem lehet a mezőny tagja. A portugál az Argentin Nagydíj sprintversenyén akadt össze Fermín Aldeguerrel, aminek következtében megsérült a bal szegy- és kulcscsontízülete. A Pramac festésével ellátott Yamahát ezúttal is Augusto Fernández fogja vezetni.

Természetesen nem szabad nagy eredményeket várni Martíntól. Kiutazása előtt ő maga is úgy fogalmazott, hogy még nem biztos benne, hogy fizikálisan bírni fogja a versenytávot, de ha mégis sikerülne, az már egy győzelemmel érne fel. A spanyol Motorsport.com-nak adott interjújában pedig arról beszélt, hogy az első néhány versenyhétvégét sokkal nyugodtabban fogja kezelni, akármennyire is célközpontú személyiség.

Jöhet a nagy bemutatkozás, de vajon végleg beszáll a bajnoki csatába Bagnaia? – hétvégi menetrend

A Ducati tesztpilótája szerint Bagnaia is csapata felfogását képviseli

0

Michele Pirro, a Ducati tesztpilótája felidézte, mennyire régen került a bolognaiak kötelékébe. A 2013 óta tesztpilótaként dolgozó olasz márkatársait is méltatta.

Michele Pirro már évek óta fontos figurája a MotoGP-nek. Az olasz versenyző már 2013 óta a Ducati kötelékében versenyez. Bár sosem léptették elő állandó pilótává, így is megkerülhetetlen érdemei vannak a motor fejlesztésében és tesztelésében. Éppen erre jöttek rá a bolognaiak, hogy Pirro tudása és szintje sokkal inkább kamatoztatható ezen a téren.

Ettől függetlenül természetesen a versenyhétvégék alatt is megkapta a lehetőséget. 2013 óta összesen ötvenegy nagydíjon vehetett részt, vagy szabadkártyával, vagy valakit helyettesítve. Legjobb eredménye a 2018-as Valenciai Nagydíjról származik, ekkor a negyedik helyen intette le a kockás zászló. A tizenkét év alatt összesen 250 ezer kilométert gyűjtött a lábaiba, ezenfelül jelenleg a 2027-es fejlesztésekben is fontos szerepe van, továbbá a Pirelli munkáját is segíti.

A Ducati tesztpilótája rávilágított, miért megy nekik nehezen a motorfejlesztés

„Már akkor itt voltam a Ducatinál, mielőtt Gigi Dall’Igna [a Ducati versenyrészlegének általános igazgatója – a szerk.] megérkezett volna” – poénkodott Pirro a SPEEDWEEK.com-nak, majd arra is kitért, hogy sosem lesz már fiatal, mivel idén júliusban tölti a 39. életévét. – El kell fogadni, hogy mindenki felett eljár az idő.”

Pirro egyébként egy különleges helyzetben találta magát az idei szezonra, hiszen 2025-re két igazi nagyágyút szerződtetett a gyári Ducati, Francesco Bagnaia és Marc Márquez személyében. Előzetesen mindenki elképesztően várta ezt a párost, viszont egyelőre elég hullámzó teljesítményeket tapasztalhat a publikum. Márquez lesimázta az idény első két fordulóját, és austini bukásáig az amerikai győzelemre is óriási esélye volt. Eddig ezt a lepattanót tudta begyűjteni Bagnaia. Persze most is ki kell hangsúlyozni, hogy nem szabad messzemenő következtetéseket leszűrni, hiszen mindössze három hétvége ment le a huszonkettőből. Pirro természetesen őket is méltatta:

„[Márquez] értékei tagadhatatlanok. A motorversenyzés visszanyerte a saját tehetségét – áradozott az olasz, majd kitért honfitársára is. – [Az Amerikai Nagydíj megnyerése] egy remek lehetőséget [adott] Pecco számára. Megvan a tehetsége ahhoz, hogy Marc ellen harcoljon. Ha van bárki, aki megmérkőzhet ellene, az Pecco. Jól felkészült, ismeri a motort, és megvan a szükséges higgadtsága is ahhoz, amikor egy olyan civakodó partnerrel kell szembenézned, mint Marc.”

Acosta a Marc Márquez-Bagnaia párosról: Nem lehet két első számú versenyző egy garázsban

Bagnaia kapcsán azt is hozzátette, hogy rengeteg ismerete van a Desmosediciről. Szerinte ez a fajta tudás is egy robbanásszerű eszköz lehet az olasz kezében a világbajnoki csatában. „Pecco leképezi a Ducati DNS-ét: munka, higgadtság és teljesítmény. Nem kell újból feltalálnia magát, elég csak fejlődnie” – véli Pirro.

Jöhet a nagy bemutatkozás, de vajon végleg beszáll a bajnoki csatába Bagnaia? – hétvégi menetrend

Zsigovitsnak a reggel, Hirschmüglnek a hűvös hozta el a megváltást Bocföldén

0

A múlt hétvégén elstartolt az országos endurobajnokság a második Göcsej Enduróval, ahová a P1Race.hu is kilátogatott. A futamok végén sikerült néhány versenyzőt is megszólaltatni.

Április 5-én és 6-án megrendezték az enduro-ob nyitóhétvégéjét, melynek Bocfölde és Zalaegerszeg adott otthont. A szombati napon Zsigovits Norbert bizonyult a leggyorsabbnak a mért szakaszok alapján, míg vasárnapra Mario Hirschmügl vissza tudott vágni a csákánydoroszlói pilótának. Természetesen nemcsak róluk szólt a hétvége, hiszen számos kategóriában megmérettethették magukat a versenyzők. Beszámolónkat lentebb olvashatja a kétnapos eseményről.

Zsigovits és Hirschmügl a Göcsej királyai – elstartolt az enduro-ob

Zsigovits szerint szombati sikerének kulcsa a reggelben rejlett, hiszen akkor erősebb tempót tudott diktálni, mint osztrák riválisa, de messze nem volt minden rendben nála: „Az első körben felforrt a hátsó fékem, úgyhogy azt nem éreztem túl jónak. Ettől eltekintve meg tudtam nyerni az első két etapot, és egy nagyobb előnyt is sikerült kialakítani” – mesélte a P1Race.hu-nak.

„Aztán a második két kör már nem ment ennyire egyszerűen, talán a harmadik volt a leggyengébb, ott nem találtam a tempót. Elég fáradt voltam, nem igazán aludtam jól, úgyhogy akkor kicsit gödörbe is kerültem. A negyedik körre már nagyjából össze tudtam szedni magamat, bár Mario ott még gyorsabb volt hozzám képest, de kitartott az előnyöm. Gyakorlatilag a reggeli formának köszönhető, hogy meg tudtam nyerni az első napot” – összegezte gondolatait Zsigovits még szombaton.

„Az első körben nem voltak jó érzéseim, mert volt némi problémám a mért szakaszokon. Rengeteget vesztettem Zsigovitshoz képest, de a többi etap során már jól éreztem magam. A mérteken elég gyors voltam . Boldog vagyok, de csak két másodperc… de ez rendben van” – értékelt Hirschmügl az első napot követően.

Liszka jó edzésnek fogta fel a versenyt, Nagy viszont nem tudott kiengedni Szankon

A hétvége alatt az időjárás is központi témává vált. A szombat még remek, napsütéses, tavaszi időben zajlott, azonban estére megérkezett a prognosztizált lehűlés. Vasárnapra a hőmérő higanyszála nem kúszott 5 fok fölé, a hideg időhöz pedig egy markáns szél is társult, így a szezon első kettő, esős endurokrosszversenye után újból mostoha körülményekkel kellett megküzdeniük az indulóknak.

Hirschmüglnek nem okozott különösebb fejtörést a hideg, hovatovább, személy szerint sokkal jobban szeret ilyen időben motorozni. Zsigovits pedig úgy vélte, hogy pusztán a hőmérséklet-csökkenés semmilyen módon nem befolyásolta a teljesítményét. Ő sokkal inkább tartott az esetleges csapadéktól, amely végül nem jött el.

A PRO1-et mindkét nap szoros csatában megnyerő Nádor Balázs is inkább a depót emelte ki, hogy az ott tartózkodók jobban fáztak, mint ők az erdőben, mivel ott védve voltak. Szerinte a mért szakaszok sem tartalmaztak olyan elemeket, ahol számított volna az erős szél. Természetesen egy dzsekit ő is felhúzott, hogy ne fagyjanak meg. A szombaton és vasárnap is a PRO2-ben negyedikként záró Emanuel Gyenes szerint sem nyomott sokat a latba a szél, már ami a tempójukat illeti, ettől függetlenül nem éreztek magukat annyira jól a motoron.

Így lett világbajnoki harmadik Liszka Roland (videók)

„Szerintem egy kellemes pályát raktak össze a szervezők. Technikás mértek voltak, a krossz tempósra sikeredett, úgyhogy jól éreztem magam, jólesett” – beszélt érzéseiről Nádor a vasárnapi etap után.

„Szerettem volna dobogón lenni, ez sajnos nem jött össze. Tegnap egészen az utolsó körig a harmadik helyen álltam, az utolsóban csúsztam le a negyedik helyre. A Dakar óta ez volt az első versenyem, úgyhogy ez meg is látszott a teljesítményemen. Valószínűleg legközelebb már jobb lesz a tempóm. Remélem, hogy erősebb is, mert rá fogok edzeni egy kicsit” – fogalmazott Gyenes vasárnap.

A szatmárnémeti versenyző további lehetséges okokról is beszélt, valamint a pályáról is szót ejtett: „Most egy másik motorral érkeztem, mint amivel szoktam. Eddig mindig 350 köbcentis négyüteművel jöttem, most viszont egy 300-as kétüteművel, lehet, hogy ez is bekavart. Elsősorban a tempómmal akadt probléma, a pálya maga jó volt, a mértek vagányra sikerültek, az etap csiki-csukis volt, és kevésbé gyors. Valószínűleg sokat dolgoztak a szervezők, hogy ezt meg tudják valósítani.” enduro szakág

 

Jöhet a nagy bemutatkozás, de vajon végleg beszáll a bajnoki csatába Bagnaia? – hétvégi menetrend

0

Ezen a hétvégén Katarba látogat a MotoGP mezőnye, ahol, ha minden jól megy, Jorge Martín végre éles körülmények között is debütálhat az Aprilia nyergében, emellett folytatódik a bajnoki küzdelem a két Márquez és Francesco Bagnaia között. Ami pedig a Superbike-világbajnokságot illeti, Assenben Toprak Razgatlıoğlu ismét összecsaphat Nicolò Bulegával, kérdés, hogy Álvaro Bautista vagy bárki más mennyire nehezíti meg a dolgukat.

A másfél héttel ezelőttihez hasonlóan ezúttal is „dupla” forduló jön a hétvégén, legalábbis abból a szempontból, hogy mind a gyorsaságimotoros-világbajnokság, mind a Superbike-vb mezőnye pályára gurul. A MotoGP ezúttal Katarba látogat, amely a modern kori hagyományoknak ellentmondva három éven belül másodszor nem a szezonnyitó szerepét tölti be. Két éve a pálya felújítása volt az ok, most pedig az iszlám vallás böjtje, a Ramadán, amely idén március 29-én ért véget, vagyis addig szóba sem jöhetett a futamrendezés.

A helyszín Doha külvárosa, Loszaíl, ahol bő húsz esztendővel ezelőtt alig több mint egy év alatt húzták fel a Losail International Circuit elnevezésű létesítményt. Persze ennek megvolt az ára: a munkálatok 58 millió dollárba kerültek, és összesen közel ezer munkás dolgozott éjjel-nappal azon, hogy a pálya, illetve az azt körülvevő infrastruktúra időben felépüljön.

Az „időben” szó ebben az esetben azt jelentette, hogy 2004 októberében az ország először fogadhassa a gyorsaságimotoros-vb mezőnyét. Két évvel később aztán már a második futam volt a versenynaptárban, majd 2007 óta általában itt rendezik az idénynyitót. A már említett esetek mellett még a 2020-as kiírás jelentett kivételt, amikor csak a koronavírus-járvány miatt csak az egyébként is a helyszínen tesztelő kisebb kategóriák versenyeztek a helyszínen.

A legnagyobb mérföldkövet azonban a 2008-as évad jelentette a sivatagi homok pályára kerülésének megakadályozása érdekében műfűvel körülvett aszfaltcsík történetében. Ekkor ugyanis megrendezték a sorozat első villanyfényes futamát, és a Katari Nagydíjat azóta is este tartják, legalábbis a MotoGP-ben. Bár azóta eltelt tizenhét év, de más helyszín üzemeltetői még nem követték ezt a példát.

A loszaíli pálya legeredményesebb versenyzője Jorge Lorenzo, legalábbis minden kategóriát figyelembe véve, hiszen az ötszörös világbajnok összesen hatszor diadalmaskodott itt. Ha viszont csak a MotoGP-t vizsgáljuk, akkor három diadalát Valentino Rossi és Casey Stoner is felülmúlja, ők egyaránt négyszer ünnepelhettek a dobogó legfelső fokán.

A jelenlegi mezőny tagjai közül Maverick Viñales a legsikeresebb, aki a királykategóriában kétszer, a Moto3-ban egyszer járt sikerrel. Rajta kívül Marc Márquez és Francesco Bagnaia egy-egy elsőséggel büszkélkedhetnek a legmagasabb, illetve a középső géposztályban, továbbá a királykategóriában Fabio Quartararo, Enea Bastianini és Fabio Di Giannantonio is tudott nyerni, utóbbi itt aratta eddigi egyetlen győzelmét a legjobbak között. Emellett Franco Morbidelli és Fermín Aldeguer a Moto2-ben, míg Jack Miller, Joan Mir, Jorge Martín és Pedro Acosta a Moto3-ban szelték át egy-egy alkalommal elsőként a célvonalat.

Ami magát a vonalvezetést illeti, a pálya 5,380 kilométer hosszú és 12 méter széles. Tíz jobb- és hat balkanyarból áll, amelyek nagy része közepes vagy nagy sebességű. Ebből pedig azt sem nehéz kitalálni, hogy a vonalvezetés megegyezik az óramutató járásával. A célegyenes egyben a leghosszabb egyenes is, összesen 1068 méter hosszú, nem véletlen, hogy Johann Zarco 2021-ben 362,4 km/h-val repesztett. Az abszolút pályacsúcsot Martín, míg a versenyben futott leggyorsabb kör rekordját Acosta tartja: előbbi 1:50.769, utóbbi 1:52.657 másodperc alatt ért körbe tavaly.

A Michelin hasonló gumikiosztással készül, mint 2024-ben, de néhány ponton módosítottak. A kemény első és a lágy hátsó abroncson változtattak, utóbbit annak jobb oldalán erősítették meg. Mindez elsősorban azt a célt szolgálja, hogy változatosabb legyen a gumiválasztás, hiszen legutóbb szinte mindenki két közepessel ment. Az időjárás ellenben ezúttal jó eséllyel nem lesz meghatározó tényező.

Három forduló után meglepetésre nem Marc Márquez vagy Bagnaia vezeti a tabellát, hanem Álex Márquez, aki eddig kivétel nélkül minden futamon a második helyet szerezte meg. A Gresini versenyzője egyetlen ponttal áll bátyja előtt, ám a győzelem még mindig nem jött össze neki. Katarban eddig nem volt túlságosan sikeres, csupán egy-egy dobogó jött össze neki a Moto2-ben és a Moto3-ban.

Így áll a MotoGP-tabella az Amerikai Nagydíj után

Amennyiben ezúttal sikerül diadalmaskodnia, ő lesz zsinórban a hetedik különböző futamgyőztes Loszaílban. Ez utóbbi pedig bátyjára is igaz, aki eddig mindössze 2014-ben tudott nyerni ezen a helyszínen. Persze hozzá kell tenni, hogy ez az egy könnyen lehetne három is, de 2018-ban 27, míg egy évvel később 23 ezreddel kapott ki Andrea Doviziosótól. Az olasz pilótának akkor nagy segítséget jelentett a Ducati motorblokkja, most viszont a nyolcszoros világbajnok e tekintetben biztosan nem lesz hátrányban. A bolognaiak gyári pilótája az austini főfutamig minden igazán releváns pályaeseményt az élen zárt, és akkor is vezetett, ám bukott, így kiesett.

Egy balesettel lezárni egy olyan hétvégét, amely addig gyakorlatilag tökéletesen alakult, keserű szájízt hagy maga után – nyilatkozta. – Kár érte, a másodperc tört része alatt történt, de továbbra is koncentráltnak kell maradnunk. Nagy potenciállal rendelkezünk, a Ducati mindig is versenyképes volt ezen a pályán, és képesek vagyunk jól teljesíteni.”

Ellenfele idegennek nevezte és versenylóhoz hasonlította a „reinkarnálódott” Marc Márquezt

A bukésból Álex Márquez mellett Bagnaia profitált sokat, aki egyrészt megszerezte idei első futamgyőzelmét, másrészt 11 pontra csökkentette hátrányát csapattársával szemben. Ráadásul a Ducati vezetőségének tagjai egyöntetűen azon a véleményen voltak, hogy a háromszoros világbajnok Katarban érkezhet meg igazán a meccsbe, ott, ahol tavaly nyerni tudott.

Acosta a Marc Márquez-Bagnaia párosról: Nem lehet két első számú versenyző egy garázsban

Egy győzelem után mindig jó érzés visszatérni a pályára – kezdte. – Az austini záróepizód fantasztikus volt, és annak is nagyon örülök, hogy az azt megelőző nagydíjhoz képest sokkal jobban éreztem magam motorozás közben. Még mindig rengeteg a tennivalónk, sok munka vár ránk, de ez a pálya köztudottan kihozza a Desmosedici karakterisztikáját és potenciálját.”

Miller szerint „Bagnaia egy kib*szottul elszánt fickó, aki lendületesen fog visszatérni”

A Ducatik jó eséllyel ezúttal is egymással fognak küzdeni az első helyért, ám ezúttal biztosan nem csak ők lesznek a figyelem középpontjában. Könnyen lehet ugyanis, hogy Martín végre visszatér, és éles körülmények között is bemutatkozhat a gyári Aprilia színeiben. Mint ismert, a címvédő előbb a sepangi teszten, majd a Thai Nagydíj hetének elején sérült meg, utóbbi pedig hosszú rehabilitációt igényelt. Ezúttal viszont megkapta az engedélyt az utazásra, de szereplését egészen addig nem lehet biztosra venni, amíg dr. Ángel Chartétól, a MotoGP főorvosától meg nem kapja a zöld utat.

Martín egy lépésre a katari visszatéréstől!

Nagyon vágyom rá, hogy visszatérhessek a pályára, és örülök, hogy legalább megpróbálhatok versenyezni Katarban – fogalmazott a 27 éves pilóta – Az lesz a cél, hogy egy kis önbizalmat gyűjtsek az RS-GP25-össel. Nem tudom, fizikailag milyen állapotban leszek, kétségtelenül nem százszázalékosban. Igyekszünk mindent megtenni és fokozatosan javulni. Ami a fizikai tényezőt illeti, még abban sem vagyok biztos, hogy be tudom fejezni a versenyt, de ha sikerül, az felér egy győzelemmel, mert ez azt jelentené, hogy kezdek felépülni. Egyszerre csak egy lépést kell tennünk annak érdekében, hogy megpróbáljunk minél hamarabb visszatérni a normális szintünkre.”

Az Apriliánál tehát Martín lesz a figyelem középpontjában, még ha jó eséllyel nem is ő lesz a márka legeredményesebb versenyzője. A Hondának többek között velük szemben is meg kell védenie a konstruktőri második helyet, amelyet némi meglepetésre jelenleg ők birtokolnak. A pályafutása második és egyben eddigi utolsó királykategóriás pole pozícióját a 2023-as katari időmérőn megszerző Luca Marini optimista.

A Honda új technikai vezetője elárulta, mi a motor legnagyobb gyengesége

Remekül indult az év, jobbak vagyunk, mint 2024 végén – vélekedett. – A csapatom és én minden egyes hétvége alatt képesek voltunk javulni, ami azt mutatja, hogy jobban működünk, ahogyan a motor is. A következő [állomás] Katar lesz, és ez egy jó lehetőség, hogy egy olyan pályán próbáljuk ki a motorunkat, ahol olykor nem egyszerű a helyzet. Tavaly ez volt az első futamunk, így biztos vagyok benne, hogy sokkal többre vagyunk képesek. A körülmények jóval stabilabbak lehetnek, mint Austinban, de még Katarban is van néhány pályaeseményünk, amelyet inkább nappal rendeznek, mintsem éjszaka. Ezután visszatérünk Európába, és valóban intenzívebb lesz az idény.”

A KTM-nek nem úgy sikerült az előző hétvége, ahogyan azt eltervezték, főleg ami a vasárnapot illeti, de így is az Aprilia elé kerültek. Viñales igazán balszerencsés volt, hiszen többször is technikai hiba sújtotta, de látszott, hogy a korábbiakhoz képest nagyobb összhangban volt az RC16-ossal. A spanyol versenyző bízik benne, hogy a korábbiakhoz hasonlóan ezúttal is eredményes lesz a helyszínen.

Bár Viñales „szétverte” a garázst, miután megállt a motorja, hiszi, megtalálták a helyes irányt

Az Austinban látott fejlődés után jó érzésekkel indulunk el Katarba – jelentette ki. – Tény, hogy nem az lett az eredmény, amit szerettünk volna, de a szezonban először gyorsnak és versenyképesnek éreztem magam. Minden vágyam, hogy Katarba menjek, és továbbra is ezen az irányon dolgozzak. Nagyon szeretem a dohai pályát, ahol korábban jó eredményeket értem el, úgyhogy megpróbálunk már rögtön péntektől kezdve versenyképesek lenni, és meglátjuk, hogyan alakul a hétvége. Mindig különleges éjszaka versenyezni, úgyhogy izgatott vagyok.”

Az előszezoni teszteken látott eredmények alapján mindenképpen meglepetés, hogy jelenleg a Yamaha áll az utolsó helyen a gyártók között. Ugyanakkor egyfelől még a második Hondához képest is lőtávolon belül vannak, másrészt pedig azt sem szabad elhallgatni, hogy Quartararónak az idény során eddig többször is pechje volt.

Quartararo rájött, miben gyengébb a Yamaha a Ducatinál

Általában a loszaíli volt az első pálya, amelyet meglátogattunk, de az idei évre megváltozott a sorrend – vázolta a tényeket a hangvillások gyári motorosa. – Emiatt az ember úgy érzi, mintha rég nem jártunk volna itt, már csak azért is, mert az előszezonban nem teszteltünk errefelé. Tudjuk, hogy magasabb hőmérsékletre számíthatunk, mint a tavalyi nagydíj alatt, mert ezúttal áprilisban jövünk ide. Forró nagydíjhétvégére és hosszú versenyre számítok, de már nagyon várom. Austinban nem olyan eredményeket értünk el, amilyeneket szerettünk volna, de láttunk néhány pozitívumot, különösen a sprinten. Szóval alig várom, hogy ezen a hétvégén újra megpróbáljam, bár tudom, hogy kemény lesz a versengés.”

Jöhet a Bulega–Razgatlıoğlu újabb felvonása?

A motorsportrajongóknak ismét sűrű hétvégére kell készülniük, hiszen a legutóbbi alkalomhoz hasonlóan a Superbike-vb mezőnye is pályára lép. Szerencsére a fő események között nem lesz ütközés, már amennyiben elkerülik a piros zászlót, hiszen a szériamotoros világbajnokság Assenben lép pályára. Persze Magyarországhoz hasonlóan Hollandia is csak egy órával van arrébb Katarhoz képest, de mivel utóbbi helyszínen villanyfényes futam lesz, ez „ellentétes irányúvá teszi” a különbséget, amely ráadásul nagyobb is lesz így.

Assenben már 1925-ben rendeztek versenyeket, de a mai formájában 1992-ben létezik. Ebben az évben a Superbike-vb versenynaptárába is bekerült, és azóta csak 2020-ban maradt el, természetesen a koronavírus-járvány következtében. Az évek során többször is ráncfelvarráson esett át, de jellegét mindig is megőrizte, és a mai napig a „Sebesség Katedrálisa” becenevet viseli.

A 4542 méter hosszúságú aszfaltcsík tizenkét jobb- és hat balkanyarból áll, vagyis az előzésre számos lehetőség van. Az abszolút körrekordot Toprak Razgatlıoğlu tartja 1:32.934-gyel, míg a versenyben futott leggyorsabb kör Álvaro Bautistáé 1:33.620-szal. Mindketten 2022-ben érték el ezt a csúcsot, amelynek megdöntésére tavaly és tavalyelőtt az esőzés miatt nem igazán volt lehetőség.

Az előző, portimãói forduló során a török pilóta mellett Nicolò Bulega emelkedett ki a mezőnyből. Ők ketten mindhárom futamon nagyon szoros csatát vívtak, és bár mindháromszor a címvédő kerekedett felül, tekintettel arra, hogy a portugáliai az egyik kedvenc pályája, riválisa sem lehetett annyira szomorú. Assenben ellenben Razgatlıoğlu csupán egyetlen győzelemmel rendelkezik, igaz, azt pont a legutóbbi itteni versenyen szerezte, amivel elindította a rekordot jelentő sorozatát, amely végül zsinórban tizenhárom diadalnál állt meg.

A pontversenyt még mindig jelentős, 29 pontos előnnyel vezető Bulega tavaly csak a Superpole versenyen állhatott itt dobogóra, egy évvel korábban viszont mindkét asseni futamot megnyerte a Supersport-vb-n. Azonban mindkettőjüknél jóval eredményesebb Álvaro Bautista, aki a Superbike-világbajnokság pilótájaként hétszer is felállhatott a dobogó legfelső fokára Hollandiában, a legutóbbi hét alkalomból pedig ötször nem talált legyőzőre. Idén viszont eddig legfeljebb időszakosan tudta megközelíteni a tabella első két helyét elfoglaló riválisait.

Lecsavarhatják a Ducatikat, már a hétvégén életbe léphet a lassító intézkedés

Ami a mezőny többi tagját illeti, a pálya messze legeredményesebb alakja, Jonathan Rea az asseni fordulót is kénytelen lesz kihagyni, miután a Phillip Island-i teszten elszenvedett lábtörése még mindig nem jött rendbe, helyettese ezúttal is Jason O’Halloran lesz. A Yamaha ugyanakkor biztató jeleket produkál, hiszen Portugáliában sokkal jobban teljesített, mint Ausztráliában. A Bimotánál szintén bizakodhatnak, hiszen Alex Lowesnak már Portimãóban is kifejezetten jó hétvégéje lehetett volna, ha nincs balszerencséje a Superpole-on, illetve nem esik el fontos pillanatokban.

Aki emlékszik a tavalyi hollandiai fordulóra, az bizonyára fel tudja idézni az első futamot, amikor a Danilo Petruccit helyettesítő Nicholas Spinelli óriási meglepetésre megnyerte a versenyt a felszáradó pályán. Hasonló körülményekre legfeljebb vasárnap lehet számítani, de az előrejelzések szerint a nap későbbi szakaszában várhatóak záporok.

A Katari Nagydíj hétvégéjének menetrendje

PÉNTEK
13:00 – 13:35 Moto3 Szabadedzés
13:50 – 14:30 Moto2 Szabadedzés
14:45 – 15:30 MotoGP Első szabadedzés
17:15 – 17:50 Moto3 Első edzés
18:05 – 18:45 Moto2 Első edzés
19:00 – 20:00 MotoGP Edzés
SZOMBAT
12:30 – 13:00 Moto3 Második edzés
13:15 – 13:45 Moto2 Második edzés
14:00 – 14:30 MotoGP Második szabadedzés
14:40 – 14:55 MotoGP Időmérő (Q1)
15:05 – 15:20 MotoGP Időmérő (Q2)
16:50 – 17:05 Moto3 Időmérő (Q1)
17:15 – 17:30 Moto3 Időmérő (Q2)
17:45 – 18:00 Moto2 Időmérő (Q1)
18:10 – 18:25 Moto2 Időmérő (Q2)
19:00 – MotoGP Sprintverseny
VASÁRNAP
14:40 – 14:50 MotoGP Bemelegítés
16:00 – Moto3 Verseny
17:15 – Moto2 Verseny
19:00 – MotoGP Verseny

Az asseni forduló menetrendje

Péntek
9:40 – 10:05 Supersport 300 Szabadedzés
10:20 – 11:05 Superbike Első szabadedzés
11:20 – 12:00 Supersport Szabadedzés
12:15 – 12:40 Női vb Szabadedzés
14:10 – 14:35 Supersport 300 Superpole
15:00 – 15:45 Superbike Második szabadedzés
16:00 – 16:40 Supersport Superpole
16:55 – 17:20 Női vb Superpole
Szombat
9:00 – 9:20 Superbike Harmadik szabadedzés
9:30 – 9:40 Női vb Bemelegítés (első)
9:50 – 10:00 Supersport 300 Bemelegítés (első)
10:10 – 10:20 Supersport Bemelegítés (első)
11:00 – 11:15 Superbike Superpole
11:50 – Női vb Első verseny
12:45 – Supersport 300 Első verseny
14:00 – Superbike Első verseny
15:15 – Supersport Első verseny
Vasárnap
9:00 – 9:10 Superbike Bemelegítés
9:20 – 9:30 Női vb Bemelegítés (második)
9:40 – 9:50 Supersport 300 Bemelegítés (második)
10:00 – 10:10 Supersport Bemelegítés (második)
11:00 – Superbike Superpole futam
11:50 – Női vb Második verseny
12:45 – Supersport 300 Második verseny
14:00 – Superbike Második verseny
15:15 – Supersport Második verseny

Négy helyett akár tizenegy gyártó – hatalmas előrelépést hozhat a hírhedt sorozat lecserélése

A korábbi terveknek megfelelően 2026-tól a Supersport 300-as világbajnokság helyét a Sportbike-világbajnokság veszi át. Gregorio Lavilla, a Superbike-világbajnokság ügyvezető igazgatója elárulta, hat gyártóval már megállapodtak a beszállásról, és további öt pedig az érdeklődését fejezte ki. A biztos résztvevők legtöbbjéről már azt is lehet tudni, hogy melyik modelljükkel érkeznek.

Ahogy közel egy éve mi is beszámoltunk róla, a Superbike-világbajnokság és a kereskedelmi jogokkal rendelkező Dorna eldöntötték, hogy 2026-tól leváltják a Supersport 300-as világbajnokságot. Ez senkit sem érhetett meglepetésként, tekintve, hogy a veszélyessége miatt sok kritika érte a szériát. Viszont a helyére lépő új sorozatról nem sok részletet hoztak nyilvánosságra, egészen mostanáig.

Leváltják a hírhedten veszélyes Supersport 300-as világbajnokságot, 2026-ban érkezik az új kategória

Ezek közül a legfontosabb, hogy az új széria a Sportbike-világbajnokság lesz. A megfizethetőséget előtérbe helyező Sportbike kategória 2024-ben debütált a Brit Superbike-bajnokság részeként, és idén már a Nemzetközi Német Motoros Bajnokság (IDM) fordulóiban is fel fog tűnni. A világbajnokságon pedig jövőre váltja majd le a Supersport 300-at a Superbike-vb betétkategóriái között.

A biztonság várható növekedése mellett a gyártók szempontjából is komoly előrelépést hozhat ez a csere. Nemrég Gregorio Lavilla, a Superbike-vb ügyvezető igazgatója árulta el, hogy hat márkával már megállapodtak a beszállásról, ami magában növekedést jelent a mostani négyhez képest. A jelenleg is résztvevő Yamaha, Kawasaki és Kove – a szintén résztvevő KTM valószínűleg az anyagi problémái miatt kiszáll – mellé biztosan jön a Triumph, Aprilia, CFMOTO hármas. Egyben az is kiderült, hogy további öt gyártó kifejezte az érdeklődését (a SPEEDWEEK szerint ezek a Honda, a Suzuki, a Norton, a QJ és a Ducati).

Kínai gyártó csatlakozhat a Superbike-vb mezőnyéhez

A Sportbike-világbajnokság állandó mezőnyét 32 induló fogja alkotni, akikhez fordulónként két szabadkártyás csatlakozhat. A szervezők a Supersport 300-as vb jelenlegi csapatainak elsőbbséget biztosítanak a 2026-os jelentkezések benyújtásakor. Ennélfogva azt is üdvözölnék, ha az új gyártók, az Aprilia, a Triumph és a CFMOTO már meglévő csapatokkal működnének együtt, de ez nem követelmény.

„A kategória népszerű, és széles a kínálat ebben a piaci szegmensben – nyilatkozta Lavilla. – Ideális, hogy sok olyan sport felé orientált motor van, amely ebbe az osztályba illik. A kiegyensúlyozás szempontjából azonban ez egy rémálom… És sokkal jobb, ha egy csapat több lehetőség közül választhat, mintha csak egy fizető ügyfél lenne. Viszont nem számítok arra, hogy tizenegy gyártónk lesz, hanem inkább hat-nyolc, de jelenleg csak négy van.”

„Biztosítanunk kell, hogy a kategória gépei megfizethetőek legyenek a csapatok számára, és a karbantartás magas költségek nélkül megoldható legyen. Különben az egész túl bonyolulttá válik. Ha ez garantált, akkor nekem az mindegy, hogy a motorok három tizedmásodperccel gyorsabbak vagy lassabbak. Ha olyan helyzetbe kerülünk, hogy még két gyártó részt venne, ha két tizedmásodperccel lassítjuk a köridőket, akkor azt meg fogjuk tenni. Mert az segít a bajnokságnak és a csapatoknak, ha egy gyártó be akar fektetni, velünk akarja népszerűsíteni magát.”

Lavilla egyben azt is elmondta, a gyártók már tisztában vannak a szabályokkal, amelyeket „rengeteg adat elemzésével” írtak meg. Ezután a következő lépés már a homologizáció lesz, majd jön az erőviszonyok kiegyensúlyozása. És ma már azt is tudjuk, hogy melyik konstrukciókat kell majd egy szintre hozni. Az Aprilia az új RS 660-assal, a Triumph a Daytona 660-assal, a Yamaha az R7-essel, a CFMOTO a 675SS-szel, a Kove pedig a 450RR-rel fog nevezni. A Kawasaki esetén felmerül az új ZX-4R használata, de azt korlátozni kellene, hogy beférjen a szabályokba foglalt 90 lőerős határ alá. Így az tűnik a legvalószínűbbnek, hogy a japánok a Supersport-vb-hez hasonlóan a Ninja 636-ost választják.