back to top
2025. július 03. 22:54
Kezdőlap Blog Oldal 64

Miller majdnem pórul járt megnyilvánulásai miatt, a Yamaha nem volt elégedett a hozzáállásával

0

Jack Miller felidézte, hogy a Yamahánál nem nézték jó szemmel egyes megszólalásait, ám a Pramac végül megmentette a pályafutását. Az ausztrál versenyző egy lehetséges magyarázatot is adott tavalyi gyenge teljesítményére.

Jack Miller tavaly közel volt ahhoz, hogy véget érjen a MotoGP-karrierje. A KTM ugyanis nemcsak a gyári csapatánál nem tartott igényt az ausztrál pilótára, hanem a Tech3-nál sem maradt neki hely. A nyári szünet után ő maga is pesszimistán nyilatkozott a jövőjéről, és őszintén elmondta, hogy nincsenek ajánlatai, még a Superbike-világbajnokságból sem.

Ősszel viszont jött a fordulat. A Ducatiról Yamahára váltó Pramac először Miguel Oliveira érkezését jelentette be, és felmerült, hogy egy újoncot szerződtetnek mellé. Végül azonban nem így történt, és Milleré lett a 2025-ös mezőny utolsó szabad ülése, igaz, a többséggel ellentétben csak erre a szezonra kapott szerződést. Még úgy is, hogy a japán gyártónál nem nézték jó szemmel egyes korábbi megnyilvánulásait.

Megkaptam az elbocsátást [a KTM-től], és a szezon közepén lényegében s*ggre ültem – nyilatkozta a ’Gypsy Tales’ podcastban. – Nem úgy tűnt, hogy túlságosan sok [szabad hely] maradt. Már majdnem mindegyik elkelt. Az ember megpróbálja kideríteni, mi a helyzet és melyik az, ami elérhető, ki az, aki hajlandó őt alkalmazni vagy felvenni. Nem nézett ki jól. Gyakorlatilag Paolo [Campinoti, a Pramac tulajdonosa] mentett meg. Mondtam néhány dolgot, amit nem kellett volna mondanom, mint egy f*szfej. Ilyen vagyok, szarkasztikus. Mondhatni, a Yamaha nem volt túl elégedett a hozzáállásommal. Ezt nagyon könnyen lehetett tisztázni, és végül így is lett. Azonban nem tudtam, hogy ez probléma, vagy hogy mit csináltam rosszul. De hát soha nem lehet tudni, ha az ember egy szarkasztikus idióta. Néha lábon lövöm magam. Amikor viszont a munkámról van szó, rendkívül komolyan veszem. Mindig a legjobbat akarom kihozni magamból, amikor felszállok a motorra. Paolo mindent megtett értem. Képes volt meggyőzni és átlendíteni a holtponton. Soha nem láttam még olyan gyártót, amely ennyire elkötelezett a csúcsra történő visszatérés iránt.”

Miller a Pramac és a Yamaha együttműködéséről: Mintha egy négyfős csapat lennénk

A Pramac, illetve a Yamaha annak ellenére szerződtette Millert, hogy az előző két idénye meglehetősen rosszul sikerült. Már a 2023-ban sem nyújtott túlságosan jó teljesítményt, de még így is közel kétszer annyi pontot szerzett, mint tavaly. A 30 esztendős motoros most előállt egy elmélettel, hogy miért ment annyira gyengén.

Megváltozott a hátsó gumi, és onnantól kezdve nálam nem működött a motor – idézte fel. – Vertem a fejemet a falba, és próbáltam kitalálni, mit tehetnék. Annyira nagy tapadást generált. Más motorok mindkét gumival tudtak profitálni a megállásnál és a kigyorsításnál. Mi erre nem voltunk képesek. A hátsó kerék pattogott. [A mérnökök] láttak némi vibrációt. Azonban az adatokon szerepelő frekvencia nem egyezett azzal, amit valójában tapasztaltunk. A többi srác képes volt ezt átvészelni. Ugyanakkor mögéjük mentem, és nem mozgott a szárnyuk. Nem ugyanazt csinálták. Hogy ez a súly miatt volt-e? Én és Augusto Fernández sokat küszködtünk tavaly. Augusto nagyobb srác, mint én, hatvannyolc-hetven kilogramm. Brad [Binder] hatvanhárom-hatvannégy kilogramm, Pedro [Acosta] nagyon könnyű. Ez volt az egyetlen, amire következtetni tudtam. Pedrónak újoncként volt néhány nagyszerű versenye. Ég és föld volt a különbség.”

Azóta viszont nagyot fordult a világ, és három futamhétvége alapján úgy tűnik, Miller új erőre kapott a Yamaha nyergében. Bár csak 19 egységet szerzett, amivel a tabella tizedik helyén áll, de egyelőre így is a márka legeredményesebb tagja, ráadásul az első fordulóban sokkal több pontot is gyűjthetett volna, csak a sprinten bukott, a főfutamon pedig meglazult a burkolata.

Így áll a MotoGP-tabella az Amerikai Nagydíj után

„Szerencsétlen és szakszerűtlen” – kifakadt a KTM főnöke a rajtprocedúra megszakítása miatt

0

Pit Beirernek nem nyerte el a tetszését, hogy az Amerikai Nagydíj előtt megszakították a rajtprocedúrát, elvéve ezzel két versenyzőjének az előnyét. A KTM motorsport-igazgatója nem érti, hogy ha a többi előírást következetesen betartatják, akkor ennél miért döntöttek másképp, ugyanakkor tisztában van vele, hogy most már saját magukkal, illetve a jövőjükkel kell foglalkozniuk.

Több szempontból is emlékezetesre sikeredett az egy héttel ezelőtti Amerikai Nagydíj a MotoGP-ben. Marc Márquez élről történt bukásától Francesco Bagnaia első idei győzelméig sok mindent fel lehet idézni, de ami biztosan bekerül az év végi összefoglalókba, az a futam előtti jelenetsor. Mint ismert, a spanyol versenyző tudatosan az utolsó pillanatban rohant vissza a bokszutcába, mivel látta, hogy a nedves pályára beállított motor, illetve az esőgumik nem jelentenek jó megoldást.

Marc Márquez direkt idézte elő a rajt előtti káoszt, amely úgy is bejött neki, hogy valójában tévedett

A példáját összesen kilencen követték, így a szabályok szerint a versenyirányításnak nem kellett volna megszakítania a rajtprocedúrát, ám biztonsági okokra hivatkozva ezt mégis megtette. Ezzel pedig kiszúrt azokkal, akik jól döntöttek, és száraz motorral, illetve abroncsokkal várták az indulást. Ai Ogura főnöke, a Trackhouse-t irányító Davide Brivio már a tényleges rajt előtt kifakadt a TNT Sports közvetítésében, később pedig a Brad Bindert és Enea Bastianinit is alkalmazó KTM motorsport-igazgatója is kifejezte nemtetszését.

Nem kérdés, hogy amit a döntéshozók csináltak vasárnap, az szerencsétlen és szakszerűtlen volt – nyilatkozta Pit Beirer. – Másképpen cselekedtek, mint ahogyan azt a szabályzat előírja. A tapasztalt helyzetet egyértelműen lefedik [a szabályok]. Ha kilenc versenyző elhagyja a rajtrácsot, az egyértelmű: ez a kilenc pilóta bokszutcából indul és áthajtásos büntetést kap, ez az előírás.”

A német szakember annyiban téved, hogy egyrészt tízen mentek be a bokszba, másrészt, ha nem szakítják meg a procedúrát, akkor az érintetteknek csak a felvezető kört kellett volna a bokszból kezdeniük, majd felállhattak volna a rajthelyükre, utána viszont tényleg áthajtással sújtották volna őket. A lényeg viszont az, hogy szerinte sok más helyzettel ellentétben a versenyirányítás nem volt következetes.

A pórul járt Bastianini szerint „nem volt korrekt” a rajt előtti zűrzavar, Bezzecchi „nem jutott szóhoz”

Ebben a paddockban mindenre vannak szabályok – jelentette ki. – Ha az ember [a megengedettnél] egy kilométer per órával gyorsabban hajt a bokszutcában, büntetés jár érte. Ha egy milliméterrel is hozzáér a zöld [sávhoz] a motorjával, szankcionálják, és az sem helyes, ha rossz nadrágot visel a rajtrácson. Ha mindent ilyen következetesen szabályoznak és kezelnek, akkor ennek mindenhol érvényesnek kell lennie.”

Beirer ugyanakkor tisztában van vele, hogy ez már a múlt, ami pedig a jövőt illeti, a saját házuk táján akarnak seperni. „Nem produktív tovább foglalkozni a tiltakozás gondolatával, ez van – fogalmazott. – Nem szabad figyelmen kívül hagynunk, hogy bár Brad és Enea vélhetően szerencsésen jártak volna, ahogyan Ai Ogura is, de dolgoznunk kell azon, hogy minden körülmények között rendszeresen jól teljesítsünk.”

„Amikor három perc lesz hátra, indulunk” – így diskurált Marc Márquez és csapata a káosz előtt

Acosta elárulta, milyen problémákkal küzd, szerinte rövidesen eljön a szezonjuk „legfontosabb napja”

0

Pedro Acosta saját meglátása szerint idén versenyképesebb az időmérőkön, mint tavaly. Acosta azt is elmondta, hogy leginkább a tapadás ingadozása és a hátsó kerék „rázkódása” nehezíti meg a dolgát. A spanyol pilóta szerint az április végi jerezi privát teszt kiemelt fontosságú a KTM számára.

Pedro Acosta tavaly túlzás nélkül berobbant a MotoGP-be, újoncként többször is dobogóra állhatott, és alkalomadtán a legjobbakat is ki tudta hívni. Voltak, akik így azt várták, hogy idén a bajnoki cím esélyesei között lehet majd vele számolni. Viszont az első három forduló alapján nem közelebb, inkább távolabb került az mezőny legelejétől. Persze a márkatársai küszködéséből kitűnik, hogy nem a spanyol pilóta felejtett el vezetni, hanem a KTM idei konstrukciója sikerült gyengébben, mint az előző.

„Fordulópont” – egyre több jel utal rá, hogy Acosta valóban elhagyhatja a KTM-et?

Viszont ennek ellenére is van egy terület, amelyen Acosta kifejezetten jól teljesít, méghozzá az időmérőzés. Eddig mindig előkelő helyen (a negyedik, hetedik és az ötödik pozícióban) zárta a kvalifikációkat. Az egykörös tempóját viszont nem tudta átmenteni a sprintekre és a főfutamokra.

„Ha rólam van szó, idén sokkal versenyképesebbek vagyunk a kvalifikációkon, mint tavaly – mutatott rá Acosta. – Ez jó, de aztán amikor továbbmegyünk a sprintekre, azokon a tapadás mintha hirtelen eltűnne. Amikor van tapadásunk, akkor könnyű versenyképesnek lenni… Arra viszont nehéz rájönni, hogy miért jön elő ez a teljesítménycsökkenés a Q2 és a sprintfutam között.”

Az RC16 idén több szempontból sem ér fel az elvárásokhoz, de egy tekintetben különösen megnehezíti Acosta életét. „Mindig, amikor problémákat emlegetek, akkor többé-kevésbé a hátsó vibrációról beszélek – árulta el. – Ez minden alkalommal szóba kerül, amikor belépek a garázsba.  Megoldást kell erre találnunk, mert ez már egy éve így megy.”

Acosta: Már egy éve panaszkodom, valaminek változnia kell

Ráadásul az ő esetében nem a sokak által felhozott „sima vibrációról” (chatteringről) van szó, hanem egy jóval nyugtalanítóbb jelenségről. „Szerintem a sima vibráció az az, amikor a hátsó vagy az első kerék elugrál, mint [Fabio] Quartararo mentésénél az austini Q1-ben – magyarázta. – Ám én ezt a vibrációt akkor érzem, amikor meghúzom a gázt: akkor a hátsó kerék mintha rázkódni kezdene. Azért nem ugrál, de megnehezíti a dolgom. És olyan hatása van, mint egy hógolyónak, az egész motor remegése egyre nagyobb és nagyobb lesz miatta.”

Ilyen helyzetben persze a KTM-nél nem állnak le a munkával. A tervek szerint április 28-án, hétfőn, a Spanyol Nagydíj utáni napon egynapos tesztet tart a gyártó Jerezben (mellékesen itt debütál majd a Ducati következő Superbike-ja). Az osztrákoknak ez lesz az első hivatalos tesztelési lehetősége az előszezoni gyakorlások óta, és ennek Acosta különösen nagy fontosságot tulajdonít. „Ez lesz talán a legfontosabb nap a szezonunkban – mondta Acosta a jerezi tesztről. – Ott sok mindent ki kell próbálnunk.”

Évekbe fog telni, amíg megemésztem a tavalyi vereséget – Bagnaia új sorozatában vallott (videó)

0

Megjelent Francesco Bagnaia saját, tíz részesre tervezett videósorozatának első része. Az anyag az idei szezonra koncentrál, de egy interjún keresztül a tavalyi idényre és részben a még távolabbi múltra is visszatekint. Bagnaia ebben többek között arról is beszélt, hogy a tavalyi szezon vége még mindig ott van a fejében.

Pályafutása eddigi legjobb idényét teljesítette 2024-ben Francesco Bagnaia, legalábbis a győzelmeket illetően: a húsz főfutamból tizenegyet megnyert. Viszont Jorge Martín kiegyensúlyozottabb teljesítményt nyújtott nála, így megakadályozta, hogy Bagnaia behúzza sorozatban a harmadik MotoGP-bajnoki címét. Egy ilyen vereséget pedig nehezen tud elfelejteni az ember.

Miért fordult meg a sorrend Martín és Bagnaia között, ha győzelmek terén tovább nyílt az olló?

„A tavalyi szezon vége még mindig ott van a fejemben – árulta el Bagnaia. – Azt hiszem, hogy évekbe fog telni, amíg ezt megemésztem. Télen azt próbáltam kielemezni, hogy miért nem sikerült megnyernem a bajnoki címet, annak ellenére, hogy több futamot nyertem, mint bárki más. Nem sikerült hazahoznom a bajnoki címet, és ezt nehéz volt elfogadni, de biztosan ez is fontos volt a karrierem szempontjából, mert ha ilyen helyzetben veszítesz, akkor vagy elsüllyedsz, vagy megpróbálsz tanulni belőle.”

Bagnaia erről új videósorozatában beszélt, amelynek első része pénteken debütált. Az ingyenesen megtekinthető széria „a versenyeken túl az olasz pilóta életébe és gondolataiba kalauzolja el” a nézőit, „interjúkon, nyers kulisszák mögötti pillanatokon és a versenynapok adrenalinján keresztül minden eddiginél közelebb viszi őket a sisak alatt lévő emberhez”.

A széria a GOFREE – Under the Helmet (Menj szabadon – a sisak alatt) címét ezutóbbi, illetve Bagnaia mottója alapján kapta. Egyébként a Go Free szlogen eredetét 2016-ban kell keresni: az az évi Japán Nagydíj előtt egy lány azt mondta neki, hogy „élvezd a versenyt, és menj szabadon!”. Az akkor 19 esztendős motorosnak pedig annyira megtetszett a mondat, hogy ez lett a mottója, és a versenyzői overálján is megtalálható. A széria, amely az idei szezonnyitó Thai Nagydíjon veszi fel a fonalat, az aktualitásokra koncentrál, de az interjún keresztül több korábbi pillanatra is visszatekint.

Zarco szerint az eredményei „hitelessé tették” a Hondánál, így gyári ülésre pályázik

0

Johann Zarco elmondása szerint az eddigi eredményei miatt a Hondánál kiemelt figyelmet fordítanak rá. A francia pilóta elárulta, a tavalyi Suzukai 8 órás verseny megnyerése nagyban javította a pozícióját a japán gyártónál. Zarco úgy érzi, hogy a kialakult helyzetben még a gyári ülésre is lehet esélye, bár nem szívesen hagyná el az LCR-t.

Tavaly igazolta le a Honda a Pramactól kiszoruló Johann Zarcót. A kétszeres Moto2-es világbajnok az LCR-nél kapott lehetőséget, ahol egy lényegileg gyári motorra ülhetett fel. Persze a nem túl acélos géppel az egyszeres MotoGP-futamgyőztes sem tudott csodát tenni, de a gyártó kötelékéből látványosan kiemelkedett, 55 pontot gyűjtött, míg márkatársai együtt jutottak el 70-ig. Zarco pedig idén sem akar leállni, a termasi sprinten még a dobogóhoz is közel került, de végül meg kellett elégednie a bravúros negyedik hellyel. Pillanatnyilag a tabella hetedik pozícióját foglalja el, Ducati-pilótákon kívül csak Ai Ogura előzi.

Így áll a MotoGP-tabella az Amerikai Nagydíj után

Mindez után nem csoda, hogy a Hondánál kiemelt hangsúlyt fektetnek az ő visszajelzéseire. „Az eredmények hitelessé tettek engem a Hondánál – nyilatkozta a Le Mans szerződéshosszabbításakor tartott sajtótájékoztatón. – A célom továbbra is az, hogy minél erősebb köteléket teremtsek, hogy a Honda fő versenyzője maradhassak, és így talán a gyári versenyzőség felé is megnyíljon előttem az út.”

„Persze egy ilyen lehetőséget ki is kellene értékelni, mert Lucio [Cecchinello, az LCR vezetője] nagyszerű ember, és itt is profitálunk a gyári motorból, ahogy Lucio jelenlétéből is. De azért tudnám kezelni a helyzetet, ha az egyik csapatból a másikba kellene átmennem. Mindez csupa pozitívum, és örülök, hogy kiderült, a változtatásaim meghozhatják a gyümölcsüket.”

Zarco szerződése lejár az idény végén, és bár júliusban 35 éves lesz, meglepő lenne, ha a Honda nem hosszabbítana vele. Sőt, ahogy ő maga is belebegtette, esetlegesen egy gyári ülés is kinézhet neki, főleg, ha Luca Marini nem tud szintet lépni. Az olasz pilótának szintén kifut idén a kontraktusa, és talán nem túl bátor tipp, hogy az eddigi teljesítményével nem feltétlenül nyűgözte le a gyártó vezetőit. Persze, mivel mindketten közvetlenül a Hondával írtak alá, akár meg is cserélhetik őket, anélkül, hogy bárkit kitennének. Viszont legalább egy ismeretlen még van a képben: a MotoGP-ülésre pályázó Toprak Razgatlıoğlu…

Razgatlıoğlu új útvonalon juthat a MotoGP-be, a menedzsere 50 százalékot ad a királykategóriára

Egyébként Zarco szerint a pozíciója akkor kezdett el jelentősen javulni a Hondánál, amikor tavaly júliusban Teppei Nagoéval és Takumi Takahashival megnyerte a legendás Suzukai 8 órás versenyt. A viadal ugyanis különösen fontos az asakai márkának. „Úgy gondolom, hogy a Suzukai 8 órás győzelem után nagyon nagy figyelmet kaptam a Hondától, mert akkor tényleg úgy érezték, hogy megvan bennem a megfelelő alkalmazkodási képesség, még a japánokhoz is. Azt hiszem, a 2024-es nyár kifejezetten jó volt erre” – tette hozzá.

Zarco elárulta, nyári kalandja kellett ahhoz, hogy az első évében ő legyen a Honda legjobbja

Akinek Talmácsi riválisa mentette meg a karrierjét – 20 éve született Fermín Aldeguer

0

Április 5-én 20 éves lett Fermín Aldeguer, aki a születésnapja miatt választotta az 54-es rajtszámot. A jelenlegi MotoGP-mezőny legfiatalabb tagja kalandos úton jutott el a királykategóriába. Ennek legemlékezetesebb momentuma a 2020-as szezon előtt jött el, amikor úgy tűnt, véget érhet a pályafutása, ám Talmácsi Gábor korábbi ellenfele, Héctor Faubel mentőövet dobott neki.

2005. április 5-én, a délkelet spanyolországi Murciában, pontosabban az ahhoz tartozó La Ñora nevű faluban megszületett Fermín Aldeguer Mengual. Mint annyi más motorversenyzőnek, az ő édesapja is rajongott a kétkerekű gépekért. „Éjjel-nappal a motorokra gondolt” – jellemezte később fia az
LS2 Europe podcastjában.

Bár az apa nem versenyzett, fiát rendszeresen kivitte egy Murciához közeli kis pályára. A fiatal Aldeguer később itt szállt fel először a Bicha, vagyis a Bogár nevű minimotorjára, amely kívülről édesapja gépének lekicsinyített mása volt. Ezzel a géppel az édesanyja lepte meg férjét fiuk keresztelőjének alkalmából, aki persze azonnal feltette rá újszülött gyerekét.

Az édesapja mellett a helyi oktatók javították Aldeguer vezetési  technikáját, aki már 5 évesen versenyzésre alkalmasnak találtak. Viszont a törvényi szabályozás miatt egy évet még várnia kellett, mielőtt megmérettethette volna magát. Amikor aztán erre sor került, azonnal megmutatta, hogy mennyire tehetséges, hiszen első futamán rögtön odaért a dobogóra. Ezek után rövidesen egy komoly szériában is bemutatkozott, méghozzá a Spanyol Minimoto Bajnokságban.

A tehetséges fiatal ezután számos spanyol ifjúsági szériában rajthoz állt. Az első bajnoki címét 9 évesen a Levante MiniGP 110 Cupban szerezte meg, majd ezt több másik trófea követte. Ezek közül a 2017-es sikerei, a PreMoto4 Cuna de Campeones, valamint a PreMoto4 levantei és murciai regionális kupa megnyerése emelkednek ki, hiszen ezeknek hála kapott lehetőséget az egyik legrangosabb tehetségondozó sorozatban, a European Talent Cupban. Ebben az első évében még csak négy futamot teljesített, de két harmadik és két negyedik helyével megváltotta a helyét a 2019-es idényre. Utóbbit végül három második pozícióval, az összetett harmadik helyén zárta. Egyébként a jelenleg egyaránt Moto2-es Izan Guevara és Iván Ortolá előzte meg.

Mindez elég volt ahhoz, hogy 2020-ban felléphessen a gyorsaságimotoros-világbajnokságba, a Snipers Team kínált fel neki egy Moto3-as ülést. Viszont ekkor beütött a krach, vagyis a COVID: a világjárvány miatt nehéz helyzetbe került a csapat, így végül a jobb szponzori háttérrel rendelkező Filip Salačot szerződtette (aki ma szintén a Moto2-es mezőny tagja). Aldeguer saját elmondása szerint neki is felkínálták a „befizetés” lehetőségét, de a hatalmas, 150 ezer eurós összeget nem tudta előteremteni.

Ekkor aztán egy hosszúra nyúlt pillanatig úgy látszott, véget érhet Aldeguer pályafutása. Azonban ekkor Héctor Faubel személyében megjelent a megmentő. A Spanyolországban közismert Faubel 2002 és 2012 között versenyzett a vb kisebb kategóriáiban. A bajnoki címhez 2007-ben, a 125 köbcentiseknél került a legközelebb, de akkor a magyar szurkolók legnagyobb örömére Talmácsi Gábor legyőzte.

Faubel a visszavonulása után megalapította saját csapatát, amely többek között a Stock600-as Európa Bajnokságban szerepelt – Aldeguernek itt kínált fel honfitársa egy motort. A murciai pilóta pedig élt a lehetőséggel: tizenegyből hét futamot megnyerve magabiztosan húzta be a bajnoki címet.

Ekkor figyelt fel rá második „mentora”, Luca Boscoscuro. Az olasz expilóta és vázépítő a Moto2-es Európa Bajnokság 2021-es idényében ültette fel az egyik gépére. A konstrukció pedig hihetetlenül feküdt neki, ugyanis a tizenegy megtartott viadalból kilencet elsőként, kettőt másodikként fejezett be, így kérdés nélkül nyerte meg a bajnokságot, a ma már ugyancsak Moto2-es Alonso Lópezt felülmúlva.

Ezzel egy időben a MotoE-n keresztül végre eljutott a vb paddockjába, ahol az elismert Aspar csapat tartott igényt a szolgálataira. Az elektromos Energica géppel viszont nem sikerült megvillannia, egy negyedik hely volt a szezonja „csúcspontja”, amelyet kilencedikként zárt. Azonban valószínűleg ez egyáltalán nem érdekelte, mivel az Olasz Nagydíjon bemutatkozhatott a Moto2-es vb-n is, természetesen Boscoscuro saját istállójával, a Speed Uppal.

Kalandos úton tehát, de végül eljutott a MotoGP közvetlen előszobájába, amelyben 2022-ben futotta az első teljes szezonját. Ez még a tanulás jegyében telt, de azért két negyedik hellyel már láttatta, milyen potenciál lakozik benne. Ráadásul Argentínában 16 évesen megszerezte az első pole pozícióját, amivel ő lett a valaha volt legfiatalabb versenyző, aki középkategóriás időmérőt nyert.

Egy évvel később ismét nehezen indult be, de aztán a Brit Nagydíjon eljött számára az áttörés: biztos kézzel kormányozta be az első helyen a motorját. Ám igazán a szezon végén figyelt fel rá a nagyközönség, hiszen két harmadik hely után az utolsó négy futamot mind behúzta, általában látványos előnnyel. Ezek az eredmények a pontokban is meglátszottak, de azért sem Pedro Acostát, sem Tony Arbolinót nem tudta kihívni.

Nemrég elárulta, hogy már ekkor kapott ajánlatot a MotoGP-ből, méghozzá a VR46-tól, ám végül maradt a Moto2-ben. Viszont nem kellett sokáig várnia: már 2024 márciusának végén bejelentették, hogy két éves szerződést kötött a Ducatival. Sokáig kérdéses volt,  legalábbis a nyilvánosság előtt, hogy a bolognaiak melyik csapatához fog kerülni, végül aztán az ismert módon a Gresini lett a befutó.

Aldeguer elárulta, már 2024-ben debütálhatott volna a MotoGP-ben

De mielőtt rátérhetnénk az idei évre, még rá kell néznünk az utolsó Moto2-es szezonjára, amely nem sikerült a várakozásoknak megfelelően. Acosta szintlépésével mindenki őt tekintette a legnagyobb bajnoki esélyesnek, de végül „csak” ötödik lett, miközben a szintén boscoscurós Ai Ogurát koronázták bajnokká. Aldeguer ebben az évben többször is bukott, buta hibákat követett el, felesleges kockázatot vállalt. Ám azért három győzelmet így is összeszedett, és szinte végig jó volt a tempója.

„Az év elejétől kezdve én számítottam a favoritnak, aztán pedig még jött a MotoGP-szerződés is. Az egy kis nyomást jelentett, bár egyben meg is nyugtatott. De balszerencsések is voltunk, valamint néha nem tudtuk jól kezelni a futamot vagy a gumikat. Amikor ennyi hibát követsz el egymás után, eljön egy pont, amikor mindegyik összeadódik” – mesélt erről később a TodoCircuitónak.

Viszont ez már nem sokat számított, hiszen zsebben volt a Ducati-szerződés. A Gresininél pedig így is barátságosan fogadták, ráadásul az olasz alakulatnál a kommunikációval sem volt gondja. „Az olasz egy olyan nyelv, amelyet jól beszélek, és ez segít a kommunikációban. Már az első bemutatkozásnál közel kerültünk egymáshoz, itt biztonságban és kényelmesnek érzem magam” – mondta.

Persze az nem könnyítette meg a helyzetét, hogy a gyári Ducatihoz igazoló Marc Márquez helyét kellett átvenni, amiről maga is elismerte, növeli a rá nehezedő nyomást. Egyébként érdekes párhuzam, hogy a nyolcszoros világbajnokhoz hasonlóan egy aránylag magas számot, az 54-est használja rajtszámként, ahogy egész karrierjében tette. A választásának egyszerű az oka: 2005. május 4-én, vagyis az ötödik hónap negyedik napján született.

Marc Márquez utódjának nagy nyomást jelent, hogy „le kell vennie a falról a 93-ast”, de készen áll

Idén egyelőre nem sikerült berobbannia, de ezt senkitől sem lehet elvárni egy ilyen erős mezőnyben. A Ducati kötelékéből eddig rendre Aldeguer volt a leggyengébb, ami furcsa mód még az Amerikai Nagydíj főfutamára is igaz. Idén eddig ezen a viadalon volt messze a legjobb teljesítménye, ám miután átvette Jack Millertől az ötödik helyet, és elindulhatott volna négy még állva maradt márkatársa után, bukott. Azonban az austini forduló összességében mégis nagyon pozitív volt számára, és okkal lehet bizakodó a jövőre nézve.

Ahhoz viszont, hogy a 2025-re kitűzött célját elérhesse, állandóvá kell tennie ezt a tempót, hiszen újonctársa, Ogura eddig lepipálja. „Nyilván az év újonca cím és egy dobogós helyezés – árulta el az idei célját. – Erre törekszünk, de azért főleg csak tanulni akarok, meg tapasztalatot gyűjteni.

Sikerül-e a MotoGP legfiatalabb újoncának az, ami Acostának tavaly nem jött össze?

Már a Magyar Nagydíj előtt MotoGP-pilóták jöhetnek a Balaton Parkba, melynek licensze biztosnak látszik

0

Csütörtökön végezték el a FIM szakemberei a Balaton Park átalakításainak legutóbbi vizsgálatát, és mindent a legnagyobb rendben találtak. A szövetség biztonsági igazgatója kijelentette, a pálya meg fogja kapni a szükséges licenszet. Egy friss sajtóértesülés szerint júniusban egynapos tesztet fognak tartani Balatonfőkajáron, amelyen a tesztpilóták vehetnek majd részt.

Ahogy egyre inkább haladunk „befelé” a 2025-ös évbe, úgy közeledik egyre inkább a Magyar Nagydíj időpontja. A MotoGP 33 évnyi szünet után augusztus 22-24-én tér vissza hazánkba. Viszont ahhoz, hogy a helyszínnek kijelölt Balaton Park Circuit fogadni tudja a királykategória mezőnyét, biztonsági okokból komoly átalakításokat kell rajta elvégezni. Szerencsére eddig még csak jó híreket kaptunk a munkálatok előrehaladásáról, ez a trend pedig az utolsó ellenőrzéskor sem tört meg.

Talmácsi részletesen bemutatta a Balaton Park új nyomvonalát, amelyet jövőre a MotoGP fog használni

Sőt, ahogy az az Arena4 videójából (amelyet cikkünk végén találhatnak meg), kiderült, már a kavicságyakkal, szervizutakkal, valamint az ideiglenes lelátók helyeivel is foglalkoznak Balatonfőkajáron. Viszont ennél jóval fontosabb, amit Bartolome Alfonso Ezpeleta, a FIM (Nemzetközi Motorsport Szövetség) biztonsági igazgatója osztott meg a csatornával.

Ezpeleta először is elárulta, hogy egy új helyszínnek három vizsgálati fázison kell átesnie, amelyek közül az első során a pálya terveit, például a LED-panelek elhelyezéséről, elemzik. Ezután következik a második szakasz, amelyet „épp most”, tehát csütörtökön fejeztek be a szövetség szakemberei. Ezalatt a tervek alapján elvégzett átalakításokat veszik szemügyre.

Ezután jön a harmadik fázis, amikor „már a részletek kidolgozásával” foglalkoznak, más szóval, amely „a finomra hangolásról szól”. Többek között ekkor döntenek az egyes rázókövek típusáról és színéről, illetve a sportbírók pálya melletti helyéről is.
Ha pedig az utolsó szakasz is lezárul, a Balaton Park biztonsági szempontból készen fog állni a MotoGP fogadására. Ezpeleta szavai szerint pedig a létesítmény lényegében már magáénak tudhatja az ehhez szükséges tanúsítványt, vagyis a lehető legmagasabb homologizációs besorolást, az A licenszet.

Kiderült, hogy mikor fejeződhet be a Balaton Park átalakítása

„Az eddig elvégzett munkafolyamatok jó ütemben haladtak, az ezekért felelős személyek minőségi munkát végeztek a mostani vizsgálat szerint. Ezek alapján egészen magabiztosan állíthatom, hogy a Balaton Park megkapja a megfelelő minősítést. Már csak az utolsó fázison kell végigmennünk, hogy teljesen készen álljon – magyarázta. – Jelenleg 80-85 százalékos készültségű a pálya, és nagyon magabiztosak vagyunk azzal kapcsolatban, hogy a Balaton Park megkapja az A minősítést a FIM-től.”

A pozitív kimenetelű vizsgálat után nem sokkal a GPOne.com számolt be arról, értesülései szerint olyannyira jól haladnak a munkálatok, hogy júniusra beütemeztek egy MotoGP-tesztet a pályára, amelyen a tesztpilóták vehetnek majd részt. Így ez lehet az első alkalom a gyártók és a Michelin számára, amelyen megismerkedhetnek az aszfaltcsíkkal. A teszt lehetővé tenné a gyártóknak, hogy elkezdjenek dolgozni a beállításokon, a Michelin pedig adatokat gyűjthetne, annak eldöntéséhez, milyen gumikat hozzon a Magyar Nagydíjra.

Elsőre talán értelmetlennek tűnhet, de a Pirelli már idén elkezdené a MotoGP-gumik tesztelését

0

A Pirelli motorsport-igazgatója elárulta, már kérvényezték, és meg is kapták a szükséges engedélyeket ahhoz, hogy az 1000 köbcentis motorokkal is tudják tesztelni a 2027-re szánt gumijaikat. Giorgio Barbier hosszasan magyarázta az első, valamint a hátsó keverékek tulajdonságait, valamint arra is kitért, hogy hol fogják gyártani az abroncsokat.

Még március elején számoltunk be arról, hogy 2027-től – az új motorblokkok érkezésével egyidejűleg – gumiszállítót vált a MotoGP. A kisebb géposztályokhoz hasonlóan a királykategória is Pirelli-abroncsokat fog használni a jelenlegi Michelin helyett. Ezzel az olaszok fogják uralni a teljes autó- és motorsportpalettát, már ami a csúcsosztályokat illeti, hiszen a Forma–1-nek is ők szállítják a „papucsokat”, immáron 2011 óta.

Hivatalos: távozik a sokat kritizált Michelin, új gumiszállítója lesz a MotoGP-nek

„A mi világunkban 2027 már igenis közel van – kezdte Giorgio Barbier, a Pirelli motorsport-igazgatója a SPEEDWEEK.com-nak adott interjújában. – Ezért fontos, hogy már ebben a szezonban el tudjuk kezdeni tesztelni azokat a gumikat, melyeket 2027-re gyártunk. Persze az új 850 köbcentis motorokkal nem fogunk tudni [gyakorolni], mert még nem állnak készen. Ezért kérvényeztük, hogy készülhessünk a 1000-esekkel. A 2027-ben életbe lépő aerodinamikai szabályokkal és a csökkentett motorteljesítménnyel látni fogjuk, hogy a gumik hogyan fognak viselkedni.”

Barbier szerint az elmúlt években már megmutatták, hogy remek első gumijaik vannak, ettől függetlenül a gyártást az alapoktól fogják kezdeni. Abroncsaikhoz várhatóan a motorok, valamint a pilóták versenyzési stílusa is alkalmazkodni fog. A valóságban a gumik magabiztosságot és visszajelzést is adnak a versenyzőknek.

Azt is meg kell még érteniük, hogy az első kerék hogyan viselkedik, hogy elkerüljék a hirtelen bukásokat. Az olasz szakember tisztában van vele, lehetséges, hogy a saját első gumijaik lágyabbak és mozognak egy kicsit. Ez azonban egy olyan tulajdonsága az abroncsnak, amelyet meg szeretnének tartani. Hogy ezt hogyan fogadja a MotoGP világa, az majd kiderül.

Marc Márquez nem örül neki, mások az erőviszonyok kiegyenlítődését várják a Pirelli érkezésétől

De mi a helyzet a hátsó keverékkel? „Úgy gondoljuk, keményen kell dolgoznunk a kiszámítható hatékonyságért. Nagyon gyorsan jó teljesítményre vagyunk képesek. Kimész, megfutod az első kört, és a gumi már készen áll. Nem kell lassú kivezetőt futni, ez mindenképpen pozitívum.”

„Ezzel szemben a hátul motorozó pilóták esetében látványos teljesítménybeli romlást tapasztalunk a futam utolsó szakaszában. Újra kell kalibrálnunk az egyensúlyt az első és a hátsó kerék között, hogy az élen álló versenyző továbbra is bizalmat érezzen a nyitókörökben, miközben a hátul tartózkodók is jó eredményeket érjenek el a viadal végén” – magyarázta.

Barbier elárulta, jelenleg az utcai és a versenyhétvégékre szánt gumikat is Németországban állítják elő egy arra specializált gyárban. A MotoGP-nek szállítandó keverékek is itt kerülnek gyártósorra, hiszen a folyamat szinte ugyanaz lesz, mint most.

A Pirelli megpróbálja a lehetetlent, és a MotoGP-be is behozná korábbi újításait

Martín: Megtisztelő, amikor az ellenfeleid érdeklődnek rólad

0

Jorge Martín egy interjúban beszélt a sérüléséről, több nézőpontból megvilágítva azt. Emellett felfedte, milyen elvárásokkal fog nekimenni az első versenyhétvégéinek a gyári Aprilia színeiben.

Jorge Martín kálváriája jelen állás szerint a végéhez közeledik. Az előszezonban kétszer is megsérült, ezért az idény első három nagydíján nem versenyezhetett, Austinban is csupán a garázsból kémlelte az eseményeket. A héten részt vett egy orvosi vizsgálaton, amelynek eredménye alapján zöld utat kapott, azaz jövő héten elutazhat Katarba. Ez viszont még nem jelent automatikus indulási jogot, hiszen a helyszínen dr. Ángel Charténál, a MotoGP főorvosánál is lesz jelenése, aki ki fogja mondani a végső szót a részvételével kapcsolatban.

Eldőlt, hogy Martín elutazhat-e a MotoGP következő fordulójának helyszínére

„Azt hiszem, vannak ennél rosszabb dolgok – kezdte Martín a spanyol Motorsport.com-nak adott interjújában. – Nyilvánvaló, hogy amin átmentem, az egy rémálom, de azzal, hogy világbajnok vagyok, teljesen máshogy látom. Ez most egy nehéz időszak, amin túl kell jutnom, de mindig lehetne ennél rosszabb. Elutaztam Austinba, mert motiváltnak éreztem magam. Ha ezen gondolkodtam volna néhány héttel ezelőtt, nem lett volna erőm vagy vágyam [elutazni].”

De vajon a supermotóval elszenvedett balesete volt eddigi karrierjének legrosszabbja? „Valószínűleg. A [2021-es] portimãói [bukás] élesen él az emlékezetemben, de ez még durvább és nagyon csúnya volt. Ami a legjobban zavart, hogy bonyolult töréseket okozott nekem. Három törés volt a kezemben, négy a lábamban, és valami a bordámmal is van, de pontosan nem tudjuk, micsoda.”

A 27 éves versenyző elárulta, különösképpen semmi sem segített neki, hogy szembenézzen a frusztrációval és a szorongással. Úgy fogalmazott, felépülése végezetül saját magáról és az időről szólt. Szerinte az idő segít neki gyógyulni és napról napra előrelépni. Arra is rávilágított, hogy a korábban elvégzett mentális munka is rengeteget számított neki, ezért már sokkal jobban tudja kezelni az érzelmeit.

Martín: Attól féltem, hogy talán sohasem ülhetek motorra

„Marc Márquez és Francesco Bagnaia is azt mondta nekem, hogy nem kell sietni. Ez a legjobb tanács. Marc esetében óriási értékkel bír, amiket ezzel kapcsolatban mond, mert hosszú ideig volt sérült. És ezt ő a szívéből mondja. Megtisztelő, amikor az ellenfeleid érdeklődnek rólad, mert nyilvánvalóvá teszi, hogy látni akarnak a pályán, hogy versenyezzek velük a fontos dolgokért. Amikor látod szenvedni egy kollégádat, empatikusnak kell lenni vele” – mesélt Martín a riválisaitól kapott tanácsokról.

A címvédő magabiztos a katari indulása kapcsán. Hozzátette, természetesen nem lesz százszázalékos állapotban. Szerinte az a legfontosabb, hogy amikor visszaül a motorra, a fizikai ereje elegendő legyen arra, hogy vezessen. Elárulta, hogy mivel célközpontú ember, pontosan ismernie kell a katari elvárásokat. Természetesen az első néhány versenyhétvégét sokkal nyugodtabban fogja kezelni. Úgy véli, elsősorban az Apriliával együtt kell fejlődnie.

„Azt hittem, soha többé nem leszek ugyanaz” – új műfajba vágott bele Jorge Martín (videó)

Kategóriája élén zárt a színmagyar csapat a legendás 24 órás futam felvezetéseként

0

Mindkét napon kategóriája leggyorsabb körét futotta a HERT by Moto Jungle Racing négyese a hosszútávú-világbajnokság szezon előtti tesztjén, így van ok a bizakodásra a történelmi Le Mans-i forduló előtt.

Még 2024-ben mutatkozhatott be a nagyközönségnek a HERT by Moto Jungle Racing, amely a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. támogatásával jöhetett létre. Már akkor bejelentették, hogy 2024-ben még csak a Bol d’Orra fognak benevezni, a soron következő idényben viszont már a teljes szezon a cél, beleértve a motorosok 24 órás Le Mans-i versenyét is.

A motoros Le Mans-i 24 órás versenyre készül az új magyar csapat

Tavaly szeptemberben el is indultak a Paul Ricard-i egész napos versenyen, a Stock kategóriában. A viadal egy pontján kategóriájában a 713-as számmal fémjelzett BMW vezetett is, azonban a motorblokk idő előtt elfüstölt, így kénytelenek voltak feladni a futamot. Ez a hiba azonban nem törte le a kedvüket, rendületlenül készültek a soron következő feladatra, amely április 19-én és 20-án vár rájuk: a 24 órás Le Mans-i verseny, hiszen rajta szerepelnek a március végén kiadott nevezési listán, a Superstock kategóriában. A részvétellel történelmet is írnak, ugyanis soha nem indult még magyar csapat a legendás viadalon.

A hosszútávú-világbajnokság nyitóhétvégéjét egy teszt is megelőzte, melyet április 1-jén és 2-án tartottak. Ez a teszt kifejezetten jól végződött a Kovács Bálint, Görbe Soma, Számadó Máté, Juhász Dávid kvartettnek, hiszen mindkét napot kategóriájuk élén zárták, az összesített eredménytáblán pedig a tizenegyedik helyet szerezték meg, így nagy reményekkel várhatják a két hét múlva esedékes fordulót. Az első napon 1:38.017-nél állt meg a stopper, egy nappal később pedig ezen az időn is faragni tudtak. Szerdán 1:37.028 volt a leggyorsabb kör.

Az idei konstrukció a múlt hétvégén megrendezett Autó -és Motor Tuning Show keretein belül is debütált. A nagy színpados bemutatkozás alkalmával elárulták, hogy a motort továbbfejlesztették, és már rendelkezik az összes olyan paraméterrel, amely alkalmassá teszi a hosszútávú versenyzésre. A versenyzők is azon a véleményen vannak, hogy sokkal jobb lett az idei koncepció, többek között a futómű kapcsán is jobban lehet érezni a különbségeket. Már alig várják, hogy versenyezhessenek egy olyan környezetben, ahol minden szakembert hazánk adja.