back to top
2025. július 10. 01:39
Kezdőlap Blog Oldal 86

Rossi csak hónapokkal a tragédia után látogatta meg Simoncelli családját, majd közölte, „én voltam”

0

Carlo Pernat felidézte korábbi ügyfelének, Marco Simoncellinek az elvesztése utáni időszakot. Az olasz menedzser azt is megemlítette, hogy az egykor szintén hozzá tartozó Valentino Rossi nehezen emésztette meg a tragédiát, amelyért magát hibáztatta.

Carlo Pernatról akkor hallott utoljára a MotoGP szélesebb közvéleménye, amikor Enea Bastianini bejelentette, hogy nem folytatja vele az együttműködést, így a továbbiakban nem ő lesz a menedzsere. Bár a Moto2-es személyében továbbra is van ügyfele a gyorsaságimotoros-világbajnokság paddockjában, az idei szezont hosszú évek óta először otthonról követi.

Forma–1-ből ismert szakemberre váltotta le veterán menedzserét Bastianini

A 76 esztendős üzletember rendkívül sikeres pályafutást tudhat maga mögött, ám egyvalami sokakhoz hasonlóan neki is a mai napig szomorúságot okoz: természetesen egykori ügyfelének, Marco Simoncellinek a haláláról van szó, aki a 2011-es Maláj Nagydíjon vesztette életét. Pernat felidézte az azt követő időszakot.

Ez hiányzik a legjobban – utalt néhai honfitársa mosolyára a Secolo XIX-nek adott interjújában. – Ez a srác egy győztes volt. Miután meghalt, két hónapig a házában laktam, a szüleivel. Soha nem mondtam el senkinek, de ki akartam szállni, ahogyan az apja, Paolo is. Megmentettük egymást, aztán mindketten folytattuk, én a munkámat, az apja pedig a csapat [működtetését].”

Valóban, Paolo Simoncelli létrehozta a Sic58 csapatát, amely fia becenevéről, illetve rajtszámáról kapta a nevét, és a Moto3-ban 2017, míg a MotoE-ben 2019 óta versenyez. Azonban nem ez az ifjabbik Simoncelli egyetlen öröksége. „Hat év alatt létrehoztunk egy alapítványt, amely ma már évente kétmillió eurót gyűjt jótékony célokra” – jelentette ki Pernat.

A veterán menedzser azt is elmondta, hogy Simoncellit „balekként” emlegették a paddockban, ami egyfelől gúnynév volt naivitása miatt, másfelől viszont pozitív jelentéstartalma is volt, hiszen mindenkivel barátságosan viselkedett. Többek között mentorával, Valentino Rossival is, aki azonban a tragédia után egy ideig kerülte a hozzátartozókat. „Két hónapig nem látogatta meg a családját – emlékezett vissza Pernat. – Mivel az ő kerekétől jött az utolsó ütés, úgy érezte, hogy ő ölte meg. Utána már nem volt ugyanaz, szerintem ezt még mindig magával cipeli.”

Rossi elárulta, melyik volt a legfájdalmasabb és a legveszélyesebb pillanat a MotoGP-karrierjében

Tény, hogy valóban Rossi és Colin Edwards találta el az előttük eleső Simoncellit, és a felvételek alapján jó eséllyel előbbi motorja mérte rá a halálos ütést, de épeszű ember nyilvánvalóan semmivel nem vádolja a kilencszeres világbajnokot. Az ő pályafutását korábban szintén egyengető Pernat azonban elárulta, miután több mint két hónapot követően ellátogatott a családhoz, Rossi magát hibáztatta. „Hirtelen megjelent az ajtóban – folytatta. – Amikor meglátta Paolót, megölelte, és azt mondta, hogy »sajnálom, én voltam«. Ez egy intenzív pillanat volt, és ekkor megértettük, mi járt a fejében.”

Monumentális emléket állít szülővárosa Marco Simoncellinek

Különleges rekordot tart a Rossi előtti utolsó olasz 500-as bajnok, akit menekülés közben ütöttek el

0

Ezen a napon ünnepli 70. születésnapját Franco Uncini, 1982 500 köbcentis világbajnoka. Az olasz pilóta csak ebben az idényben ünnepelhetett királykategóriás győzelmet, és Valentino Rossi előtt ő ért fel utoljára a csúcsra hazájából, mielőtt egy súlyos baleset miatt kómába került. Később csapatmenedzserként és a biztonságért felelős szakemberként is sikeres volt.

Március 9-e jeles nap a gyorsasági motorversenyzésben, hiszen ezen a napon született a királykategória egyik világbajnoka, Franco Uncini. Az 500 köbcentiméteres kategória negyedik legidősebb élő győztese ráadásul kerek évfordulóhoz érkezett, hiszen 70 éves lett. Az alábbiakban felidézzük pályafutásának legfontosabb pontjait.

Uncini az Adriai-tenger partjától nem messze fekvő Renecati nevű településen született egy hangszergyártással foglalkozó gazdag család sarjaként. Bár később csak 54 kilogramm volt, de így is belefogott a motorozásba, ráadásul egy 750 köbcentis Laverda nyergében mutatkozott be. Később viszont már a Ducatival ért el sikereket országos szinten.

Mindössze 21 éves volt, amikor bemutatkozott a gyorsaságimotoros-világbajnokság 350-es géposztályában, és a Nemzetek Nagydíján mindjárt másodikként ért célba a Yamahával a címvédő Johnny Cecotto mögött. Az idényzáró montjuici viadalon szintén remekül motorozott, hiszen harmadikként intették le, így annak ellenére, hogy csak három versenyen vett részt, kilencedik lett az összetettben. A 250-esek között szintén indult néhány futamon, de ott nem alkotott maradandót.

1977-ben a Harley-Davidsonhoz szerződött a kisebb kategóriákban négy vb-címet szerző Walter Villa mellé. Ezúttal a 250-esek között indult többször, és Imolában megszerezte első győzelmét. Brnóban szintén diadalmaskodott, így összetettben a második lett, közvetlenül csapattársa előtt. A nála bő 11 és fél évvel idősebb honfitárssal azonban meglehetősen rossz kapcsolatot ápolt, aminek következtében Uncini visszatért a Yamahához.

A következő idényben a két kategóriában összesen négy dobogót szerzett, de az újabb győzelem nem jött össze. 1979-re pedig úgy döntött, vásárol egy 500-as Suzukit, és kipróbálja magát a legmagasabb géposztályban. Első idényében egyszer, míg a másodikban háromszor állhatott fel a pódiumra, és összetettbeli ötödik, majd negyedik helyével mindkétszer ő lett a legjobb privát versenyző.

Az 1981-es szezonjában nem a sikerek, hanem a bukások jöttek sorra, az év végén viszont nagy lehetőséget kapott. A vb-címet megszerző Marco Lucchinelli ugyanis távozott a Suzukitól, helyére pedig a honfitárs érkezett Roberto Gallina gyári támogatást élvező csapatához. Uncini pedig nemcsak az egyéni bajnoki címet tartotta a japánoknál, hanem vezérletével a konstruktőri elsőséget is megvédték.

Az akkor 27 éves motoros egy negyedik hellyel kezdett, az idény végén pedig zsinórban háromszor kiesett. A kettő között viszont egyedül a legjobbak által bojkottált Francia Nagydíjon nem szerzett pontot, ezt leszámítva viszont öt győzelmet és két harmadik helyet szerzett. Lényegében már három fordulóval a vége előtt, Silverstone-ban bajnok lett, miután közvetlen üldözői, a tőle egyaránt 35 ponttal elmaradó Kenny Roberts és Barry Sheene megsérültek, a többieknek pedig már nem volt matematikai esélyük utolérni őt.

Egy bojkott miatt írt történelmet a versenyző, aki egy év múlva ugyanazon a nagydíjon halt meg

Uncini ezzel a tizenharmadik egyéni vb-címét szerezte hazájának a királykategóriában, ám ez a szám sokáig balszerencsésnek bizonyult, hiszen egészen Valentino Rossi 2001-es sikeréig kellett várni az újabb összetettbeli győzelemre. Egyébként ezután egész Európára ínséges időszak várt, hiszen Àlex Crivillé 1999-es révbe éréséig csak amerikai és ausztrál pilóták ünnepelhettek a szezon végén.

Mint később kiderült, Uncini egy különleges rekordot is felállított, hiszen övé a legtöbb királykategóriás futamgyőzelem azok közül, akik csak egyetlen szezonban tudtak diadalmaskodni. További sikerekre többek között azért nem volt esélye, mert az 1983-as Holland TT-n súlyos balesetet szenvedett. Miután elesett, próbált kimenekülni a pályáról, de nem nézett körbe, és pont a mezőnyhöz képest őt ellentétes oldalról kikerülni igyekvő Wayne Gardner elé lépett, aki így már nem tudott mit tenni, és motorja eltalálta az olasz versenyző fejét. (A videót ezen a linken lehet megtekinteni.) Utóbbinak a sisakja is lerepült, majd hosszú időre kómába került, de szerencsére felépült. 1984-ben vissza is tért, de dobogóra már nem tudott állni, a következő idény végén pedig felhagyott a versenyzéssel.

Később csapatmenedzserként is világbajnok lett, hiszen ő vezette a gyári Ducatit, amellyel Doug Polen 1991-ben Superbike-vb-t nyert. 1993-ban viszont már egészen más szerepet töltött be, hiszen a gyorsaságimotoros-vb mezőnyében szereplő csapatok szakszervezete, az IRTA a bajnokság biztonsági megbízottjának választotta. 2013-ban a FIM a nagydíjak hivatalos biztonsági felelősévé léptette elő, ebben a szerepkörben Loris Capirossival dolgozott együtt. Leginkább a pályák homologizációjának ellenőrzése volt a feladata, és a versenyirányítás tagjaként is nagyban hozzájárult a helyszínek biztonságához. Egészen 2022-ig töltötte be ezt a szerepkört, és mire nyugdíjba ment, már hét éve a hírességek csarnokának tagja volt.

Tavaly „szenvedett”, ám idén már profitál ebből Álex Márquez az új motorján

0

Álex Márquez kijelentette, a Ducati Desmosedici GP24-essel már a montmelói teszten élvezte a motorozást, aminek következtében gyors tudott lenni. A Gresini pilótája elmondta, tavaly sokat szenvedett, ám idén többek között ez is segíti.

Hogy a Ducati tavalyi motorja mennyire közel van a tökéleteshez, azt jól mutatja, hogy az idei fejlesztések közül sok mindent nem vetettek be éles körülmények között. Olyannyira, hogy a motorblokkot teljes mértékben elvetették, és a 2025-ös gép jelenlegi változata néhány újítástól eltekintve nagyban megegyezik az előző évi változattal.

Ebből pedig azok a versenyzők profitálhatnak, igazán, akik a tavalyi motort használják. Ilyen például Álex Márquez, aki eddigi önmagához képest egyelőre valósággal szárnyal a Desmosedici GP24-esen. A spanyol motoros a montmelói és a sepangi teszten az első, míg a burirami felkészülésen a második helyen végzett, csakúgy, mint a Thai Nagydíj hétvégéjének igazán releváns pályaeseményein. Mindez pedig nem véletlen.

Azóta nagyon élvezem, hogy kipróbáltam ezt a motort – nyilatkozta a 28 éves pilóta a főfutamot követő sajtótájékoztatón. – Már Katalóniában is gyors tudtam lenni, az ezzel a motorral futott első etapomtól kezdve, és úgy tudtam vezetni, ahogyan akartam. Élveztem a motorozást, ez volt a fő célom. Ha az ember élvezi, akkor gyors.”

Kidobták a 2025-ös Ducatit az ajtón, majd visszamászott az ablakon – kicsit más köntösben

Márquez tavaly általában nem tudta eltüntetni a gyári és az előző évi specifikációjú motorok közötti különbséget. 2023-mal ellentétben egyszer sem szerzett pole pozíciót, és az egyetlen dobogóját is csak Jorge Martín bukásának köszönhette a Sachsenringen. Az akkori gyengébb eredménysor, pontosabban ennek oka azonban idén már a javára válik.

A tavalyi motorral sok szempontból küszködtem, a vezetési stílusom miatt rengeteget szenvedtem – magyarázta. – Az azon a motoron szerzett tapasztalat viszont most segít, úgyhogy összességében nem rossz. Az ember sokkal többet, mondhatni, duplaannyit tanul a nehéz években, mint egy átlagos esztendőben. Szóval most már jó úton járunk, de úgy vélem, a 2024-es motorból még többet tudok majd profitálni, és néhány területen tovább kell fejlődnünk.”

Persze az nagy kérdés, hogy Márquez mennyire tudja fenntartani az eddig látott teljesítményét, hiszen korábban nem volt rá jellemző a kiegyensúlyozottság. Az viszont tény, hogy egy forduló után soha nem látott magasságokban van a tabellán, hiszen a második helyet foglalja el bátyja, Marc Márquez mögött, valamint a gyári Ducati másik versenyzője, Francesco Bagnaia előtt.

„A szívem majd’ kiugrott a helyéről” – Márquezék édesapja is megszólalt a történelmi siker után

A Honda és a Yamaha javulása sem olyan nagy mértékű, mint amilyennek elsőre tűnik?

0

Johann Zarco kijelentette, bizonyos körülmények a Honda kezére játszottak a Thai Nagydíj hétvégéjén, és bár örömtelinek tartja a javulást, még mindig küzdenek az eddigi nehézségeikkel. Álex Rins pedig úgy véli, a Yamaha előrelépett, de csak kis mértékben.

A MotoGP 2025-ös szezonja előtt sokan feltették a kérdést, hogy idén vajon mire mennek a japán gyártók, vagyis a Honda és a Yamaha? Vajon ugyanaz a kilátástalanság lesz jellemző, mint tavaly, vagy összejön az érdemi előrelépés? Nos, az eddigiek alapján a helyes válasz az utóbbi, de persze nem mindegy, milyen mértékű az a javulás.

A Honda kifejezetten ígéretes teljesítményt nyújtott, pláne a főversenyen. Joan Mir remek pozícióból esett ki, Johann Zarco viszont eddigi legjobb eredményét hozta az aszakaiakkal, hiszen hetedikként ért célba. Mindez első látásra rendkívül jól néz ki, de a francia pilóta szerint bizonyos körülmények nekik kedveztek.

Mir a hőség áldozatává vált, a remeklő Zarco az Apriliát is majdnem elkapta

Ami a szerzett pozíciókat illeti, hogy az első tízben [végeztünk], szerintem ennek az az oka, hogy kevesebb a Ducati, és ez eléggé a kezünkre játszik – nyilatkozta a Canal+-nek. – Vannak olyan versenyzők, akik jelenleg szenvednek, akik KTM-eken ülnek. Ez nem csak a Honda nagyszerű fejlődéséről szól, hiszen még mindig ugyanazokkal a nehézségekkel nézünk szembe, és egy lépéssel a Ducati [mögött] vagyunk, de legalább kicsit jobban érezhetjük magunkat a futamokon. Ismétlem, vannak változások a bajnokságban, és emiatt mi is nyerünk néhány helyet a tabellán.”

A 34 éves motoros ugyanakkor hozzátette, tavaly még az Apriliával és a KTM-mel is képtelenek voltak harcolni, most pedig mind Fabio Di Giannantonio, mind Fermín Aldeguer Ducatiját felülmúlta. Bár ez az események fényében nem releváns, hiszen Marc Márquez a guminyomás miatt szándékosan lelassított, de Zarco a hozzá képesti lemaradását is kiemelte. „Az, hogy tizenöt másodperccel maradtunk el a győztestől, annak a jele, hogy a kiegyensúlyozottság terén nem voltunk rosszak – fogalmazott. – Úgy vélem, a sebesség hiányzik, remélem, egy nap megtaláljuk.”

Szokatlan taktikázás után újabb kettős Márquez-győzelem született, Bagnaiának nem volt sansza

A Yamaha elsősorban szombaton mutatott igazán pozitív jeleket, hiszen Jack Miller az időmérőn a negyedik helyet szerezte meg, a sprinten pedig hatodikként haladt, amikor elesett. Másnap szintén jól kezdett, ám a burkolat meglazulása miatt a tizenegyedik pozícióig esett vissza. Azonban még így is ő volt a legjobb a hangvillások pilótái közül, ami Álex Rinst nem igazán boldogította.

A Yamaha versenyzői nem ilyen eredményt akarnak elérni, az biztos – szögezte le. – Jack a tizenegyedik helyen végzett, én négy körrel a vége előtt tizennegyedik voltam, végül Fabio [Quartararo] tizenötödik, Miguel [Oliveira] tizennegyedik, én pedig tizenhetedik lettem. Fontos, hogy minden információt elraktározzunk, elemezzük az okokat, és javuljunk. Jelenleg ez a gondolkodásmód. Úgy tűnik, tettünk egy előrelépést a tavalyi évhez képest, de egy nagyon kis lépést.”

A Yamaha elsősorban a sepangi teszten mutatott nagyon pozitív jeleket, Thaiföldön viszont már az előszezonban is visszafogottabban teljesítettek a versenyzők. Quartararo ugyanakkor úgy gondolja, a gyengébb teljesítmény a számukra nem kedvező pályának tudható be. Más kérdés, hogy a következő, termasi helyszín sem ígér sok jót a várhatóan nagyon alacsony tapadás miatt.

Quartararónak váratlan gondjai adódtak Buriramban, de nem keseredett el

Most ez a szintünk, legalábbis ezen a pályán – folytatta Rins. – [Ezután] Argentínába megyünk. Két éve, ’23-ban versenyeztünk ott utoljára. Az biztos, hogy az első szabadedzésen küszködni fogunk, mert az alacsony tapadási viszonyok között mi szenvedünk. Aztán meglátjuk, hol állunk. Az viszont bizonyos, hogy tartanunk kell egy megbeszélést, és meg kell néznünk a [legfontosabb] pontokat. Sepangban elég jók voltunk, meglehetősen jól teljesítettünk a teszten. Buriramban Fabio elég gyors volt a teszten, de a hétvégén nem tudta megmutatni az akkori potenciálját. Szóval azt mondom, hogy a tavalyi évhez képest javultunk, de nagyon keveset. Tehát tovább kell dolgoznunk, és tovább kell keresnünk azokat a dolgokat, amelyekben fejlődhetünk.”

Megégett lábak és kezek – változtatni kellett volna az eredeti terveken a MotoGP futama előtt?

A legenda módszerét használva ír történelmet pilótaként a lábát közúti balesetben elveszítő motoros

0

Bő másfél éve olyan súlyos közúti balesetet szenvedett, hogy amputálni kellett a jobb lábát, idén viszont első nőként áll rajthoz a spanyol Superbike-bajnokság mozgássérültek számára kiírt kategóriájában: María Gámez megosztotta történetét.

María Gámez korábban nem volt motorversenyző, ugyanakkor sokakhoz hasonlóan szenvedélyesen szerette a motorokat. Egy szörnyű baleset azonban mindent megváltoztatott, ugyanis elveszítette a jobb lábát. Ám ahelyett, hogy feladta volna, inkább megragadta a szörnyűségben rejlő lehetőséget, és idén már amatőr pilótaként ír történelmet.

Az egész sztori 2023 júliusában kezdődött, amikor egy átlagosnak induló délelőtt Gámez felült a motorjára. Egy másik jármű miatt azonban rendkívül súlyos balesetet szenvedett, s azonnal észlelte, hogy komolyan megsérült. Azt viszont akkor még nem gondolta volna, hogy az eset ilyen mértékű következményekkel jár a hátralévő életére nézve.

Motorral mentem munkába, mint minden nap, és egy furgon kikanyarodott elém – idézte fel a ’Handy Riders Spain’ YouTube-csatornáján közzétett videóban. – Hirtelen jött az ütközés, majd a korlátnak csapódtam. A motor, a lábam és a szalagkorlát [összeütköztek], én pedig elrepültem. Szerencsére eszméletemnél maradtam, és azon a ponton egyáltalán nem gondoltam, hogy elveszítem a lábam. Azt hittem, hogy van egy hatalmas törésem, kilógott a csontom, meg ilyesmi, de nem akartam odanézni.”

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Maria Gamez Palacio (@mariaggamez) által megosztott bejegyzés

A fájdalmas igazságról akkor értesült, amikor felébredt a kórházban. Azonban ennek ellenére sem akart gondolni arra, hogy soha többé nem ülhet motorra, és ekkor jött képbe a Handy Riders School, egy kifejezetten mozgássérültek képzésére specializálódott spanyolországi motorosiskola, amelyet az átalakított gépeken öt spanyol bajnoki címet szerző Antonio Montoya hozott létre.

Meséltek nekem erről a projektről, én pedig azt mondtam, hogy »miért ne?« – folytatta Gámez. – Az első pillanattól kezdve nem volt bennem félelem. Ez visszaadta a motorozás iránti vágyamat, és most már le sem akarok szállni a gépről. A Handy Riders egy másik Maríát csinált belőlem, mert elűzte minden félelmemet. Mindig is nagyon óvatos voltam, soha nem szerettem igazán a kalandokat, de itt találtam egy biztonságos helyet, ahol megtanítják az embert, hogyan kell helyesen csinálni a dolgokat.”

Persze a motort át kellett alakítani ahhoz, hogy a mostani állapotában is tudja vezetni. Gámez egy 2008-as Yamaha R6-ost hajt, amelyet extra hűtővel és vezérlőegységgel szereltek fel. Emellett fontos, hogy a protézisét a motorhoz rögzítsék. „A csizmámat a lábtartóhoz kell szorítani, hogy a lábam ne csússzon le, mert nem tudom jól irányítani a bokám mozgását” – magyarázta.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Maria Gamez Palacio (@mariaggamez) által megosztott bejegyzés

Továbbá, ahogyan az anno a később öt királykategóriás világbajnoki címig jutó Mick Doohan súlyos balesete után is történt, a hátsó féket a jobb lába helyett kézzel működteti, amit természetesen minden gond nélkül meg tud tenni. Idén pedig ő lesz az első nő az ESBK, vagyis a spanyol Superbike-bajnokság Handy Riders elnevezésű, mozgássérülteknek létrehozott amatőr kategóriájában, aki rajthoz áll. Úgy véli, ez nemcsak neki fontos mérföldkő, hanem minden olyan nőn számára is, aki átalakított motort akar vezetni. „Lányok, el kell jönnötök, szurkoljatok mindenkinek – fogalmazott. – Itt mindannyian segítünk egymásnak. Nagyon jó, mert az ember nincs egyedül, és olyanok támogatását élvezheti, akik ugyanezt élték át, és akik megértik.”

Liszka világbajnoki harmadik, spanyol örömünnep a Superenduro-vb szezonzáróján

0

Óriási magyar siker a Superenduro-világbajnokság szezonzáróján! Liszka Roland kiegyensúlyozott franciaországi teljesítményének és emberes hajrájának köszönhetően a világbajnoki összetett harmadik helyén zárt! A spanyolok is örülhettek, miután a két alsóbb kategóriát egyaránt elhozták Marc Fernández Serra és Ramón Godino Gómez révén. Billy Boltra pedig ezúttal sem volt ellenszer.

Szombaton lezárult a Superenduro-világbajnokság 2024–2025-ös szezonja a franciaországi Liévinben. Bár a Prestige kategóriában már a múlt hétvégén eldőltek a lényegi kérdések, számunkra még bőven akadtak nyitott kérdések. Az egyetlen magyar versenyző, Liszka Roland ugyanis úgy utazhatott el a zárófelvonásra, hogy mindössze nyolc pont választotta el az összetettbeli dobogó legalsó fokától. Ennek megszerzésére előzetesen minden esélye megvolt, ugyanis a délutáni időmérőn a harmadik leggyorsabb kört futotta, mindkét közvetlen riválisát maga mögé utasítva.

Ellenállhatatlan Bolt a világ tetején, remeklő Liszka a newcastle-i Superenduro-vb-fordulón

Prestige-vb: Bolt újabb tökéletes napja

A Superpole-ba szokás szerint az első hét versenyző jutott be, és egy-egy kört futhattak tiszta körülmények között, fordított sorrendben. A most már ötszörös világbajnok Billy Bolt biztos sikere ellenére sem lassított, és úgy vert másfél másodpercet a mezőnyre, hogy a sziklakertnél némi időt is eldobott magától. Őt a Brightmore fivérek követték Ashton, Mitchell sorrendben.

Első versenyük rajtja egy sima startot hozott, egyedül Mitchell Brightmore jelentett némi veszélyt Bolt vezető helyére. Négy perccel a vége előtt előbbi egy minimálisat hibázott, így a testvérek helyet cseréltek. A futam zömében csendes mederben folydogált, senki sem vállalta túl magát, csupán Mitchell Brightmore-on akadhatott meg az ember szeme, ugyanis egy perccel a vége előtt a hetedik helyen állt. Valószínűleg a motorja hátráltatta a verseny utolsó szakaszában. Bolt végül rendkívül dominánsan húzta be az első felvonást, mögötte Ashton Brightmore-t és az elektromos konstrukciót hajtó Eddie Karlssont intette le a kockás zászló.

A második futamon Jonathan Walker azonnal átvette a kezdeményezést az élmenők közül, Bolt azonban elakadt a sziklakertnél, és a tizedik helyen állva kecmergett ki onnan. A mezőny pünkösdi királysága viszont csupán másodpercekig tartott, az ötszörös bajnok egy pillanat alatt felért az elejébe, és átvette a vezetést. Pozíciója innentől kezdve érintetlen maradt, és nagy előnnyel napi második skalpját is begyűjtötte. Walker zárt másodikként, a harmadik helyet pedig Mitchell Brightmore szerezte meg, miután a saját testvérével akadt össze egy picit.

Bolt a záró hat percet is stílusosan kezdte, a legpechesebben pedig ismételten Mitchell Brightmore járt, miután hibázott. A címvédő mögött azonban Karlsson vezetésével komoly bunyó alakult ki a második helyért. Bolt elesett a gumik egyikén, de kényelmesen vissza tudott állni az első helyre, a mezőnyben pedig Diogo Vieira és Tim Apolle páholták egymást, Walker pedig a svédet vadászta le, akit végül az összes brit nagyágyú megevett. Bolt végül a liévini fordulót is maximális pontszámmal söpörte be, mögötte Walker és Ashton Brightmore futottak be.

Junior-vb: Schmüser kijavította newcastle-i hibáit, Liszka huszáros hajrával vb-harmadik

A Junior kategória első futamának rajtja nem okozott nagyobb fennforgást, Liszka a negyedik helyen fejezte be az első kört, majd Toby Shaw-val nézett farkasszemet. Eközben Milan Schmüser fennakadt a sziklakerten, így a váci versenyző négy perccel a vége előtt a második helyen haladt. Egy perc ötven másodperccel a vége előtt Szymon Kus kiszállt a küzdelmekből, miután végzetesen elakadt a sziklakertben. A hamar visszatérő Schmüser végül megnyerte az első versenyt, Liszka zárt a második helyen, a harmadik pozícióban pedig Shaw ért be.

A második összecsapáson Liszka jól kapta el a rajtot, azonban a sziklakert előtt bezárták előtte az ajtót, így az első kört az ötödik helyen fejezte be. Nem sokkal később sajnos fennakadt a rönkkanyaron, így otthagyott néhány másodpercet. Ennek ellenére nem adta fel, és nagyon hamar felért a mezőnyre, ekkor a hetedik pozícióban állt. Csapattársa, Marc Fernández Serra eközben remekül menedzselte a versenyt, és haladt világbajnoki címe felé. Két perccel a vége előtt Liszka legyűrte Marius Achim Popovicit. Harminc másodperccel az idő lejártát megelőzően, bár Schmüser átvette a vezetést, de ezt szinte azonnal el is dobta. Eközben Liszka felért a harmadik helyért zajló csatára, és a rönkkanyar komoly párbajnak adott otthont. Liszka belülről támadott, de összeakadt riválisaival. A viadalt végül Fernández Serra húzta be, aki ezzel a sikerrel meg is nyerte a világbajnokságot. Schmüser lett a második, a harmadik helyen pedig a csörtéből legjobban kijövő Liszka zárt.

A magyar pilóta úgy kezdhette meg a záróversenyt, hogy hátránya mindössze egy pont volt a harmadik Shaw-val szemben, az ötödik Strauss előtt pedig hét pont volt az előnye. Liszka jól jött ki a rajt utáni helyezkedésből, és a második helyre állt be, de a brit árnyékként követte őt. Mind Liszka, mind Shaw hibázott a mátrixban, utóbbi rosszabbul járt, és el is esett. A fiatalok azonban nem hagyták annyiban, és még egy alkalommal találkoztak egymással. Liszka az egyik rönköt követően az első kerekére érkezett, és keresztbe becsúszott Shaw elé, aki nem tudta lereagálni a helyzetet, és ismét bukott. Két perccel a vége előtt a magyar a negyedik helyen haladt. Másfél perccel később hibázott a mátrixnál, Strauss pedig a sziklakertben akadt el. A versenyt senkitől nem zavartatva Schmüser nyerte meg, Fernández Serra lett a második, és Strauss a harmadik. Liszka végül a negyedik helyen fejezte be a szezont, az összetett eredménylistán pedig a harmadik helyet kaparintotta meg, ami abban is segítette, hogy a világbajnoki bronzérmet is elcsenje, egy ponttal megelőzve Shaw-t.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by PLEWS TYRES (@plewstyres)

Ifjúsági-vb: döntetlen Godino Gómez és Lampkin között, de mindketten örülhettek a végén

Az ifjúsági kategória első viadala tiszta rajtot hozott, a vb-éllovas Ramón Godino Gómez és a Newcastle-ben duplázó Fraiser Lampkin azonnal egymásra akadtak. Az első percekben tökéletesen táncoltak a másik idegrendszerén, folyamatosan szakították le az ellenfeleket, közben pedig elképesztő csatát vívtak. A spanyol egy perccel a vége előtt tudott előzni, kihasználva a lekörözéseket és a rönkkanyart. Az eredmény nem változott, Godino Gómez megnyerte az első felvonást, sikerével pedig az ifjúsági kiírás első világbajnokává avanzsált. A harmadik helyen Connor Watsont intették le.

A második felvonás tehát már tét nélkül kezdődhetett meg, már ami az elsőséget illeti. A rajt után a bajnokság első két helyezettje azonnal magához ragadta a kezdeményezést. A már sokat emlegetett rönkkanyarban a mindössze 14 (!) évesen rajthoz álló Watson okozott tömegjeleneteket. A versenyt végül Lampkin tükörsimán nyerte meg, mögötte a már friss világbajnok Godino Gómez zárt, a harmadik pozícióért pedig óriási meccset vívott Michał Laska és Luca Kropitsch, utóbbi elsőségével.

A P1race.hu szerkesztősége ezúton gratulál Liszka Rolandnak és teljes csapatának!

A Prestige-vb liévini fordulójának végeredménye

  1. Billy Bolt 63 pont
  2. Jonathan Walker 47 pont
  3. Ashton Brightmore 47 pont

A Prestige-vb végeredménye

  1. Billy Bolt 429 pont
  2. Jonathan Walker 313 pont
  3. Ashton Brightmore 286 pont

A Junior-vb liévini fordulójának végeredménye

  1. Milan Schmüser 57 pont
  2. Marc Fernández Serra 50 pont
  3. Liszka Roland 45 pont

A Junior-vb végeredménye

  1. Marc Fernández Serra 337 pont
  2. Milan Schmüser 308 pont
  3. Liszka Roland 249 pont

Az ifjúsági-vb liévini fordulójának végeredménye

  1. Fraiser Lampkin 37 pont
  2. Ramón Godino Gómez 37 pont
  3. Luca Kropitsch 26 pont

Az ifjúsági-vb végeredménye

  1. Ramón Godino Gómez 194 pont
  2. Fraiser Lampkin 176 pont
  3. Michał Laska 147 pont

16. Kiss Álmos 12 pont

21. Halasi József Gergő 6 pont

A vártnál jobb a szezonnyitón megsérült Honda-pilóta állapota, de a visszatérése még bizonytalan

0

A Phillip Islanden megsérült Iker Lecuonának nem volt szüksége műtétre, a felépülése pedig jobban halad a vártnál. Azonban az egyelőre kérdéses, hogy a gyári Honda versenyzője ott tud-e lenni a második fordulóban, viszont az azt megelőző teszten biztosan nem vesz részt.

Balszerencsésen indult Iker Lecuona idénye, hiszen a Superbike-világbajnokság szezonnyitóján, annak is rögtön az első igazi megmérettetésén, a Superpole-on nagyot bukott. Az esésben, amelyet a Phillip Island-i pálya híres Lukey Heights kanyarjában szenvedett el, eltörte a bal lábának negyedik lábközépcsontját, így kiesett a forduló további részéről. Ráadásul mivel tavaly ugyanezen lábának ötödik lábközépcsontját is eltörte, fennállt a veszélye, hogy komolyabb komplikációk lépnek fel. Végül azonban szerencsére Lecuonának ezt sikerült elkerülnie.

Újra megsérült a peches Honda-pilóta, ki kell hagynia az ausztráliai forduló lényegi részét

„A Honda HRC gyári versenyzőjének, Iker Lecuonának az állapota szerencsére jobb a vártnál a Superbike-vb első fordulójának Superpole-ján történt bukását követően – olvasható a Honda közleményében. – Amikor a Spanyolországba való visszatérése után orvosi vizsgálatokon esett át, bebizonyosodott, hogy a bal lábán található sérülése miatt nem lesz szüksége műtétre.”

„A felépülési terve passzív gyakorlatokat, fizioterápiás foglalkozásokat és hiperbár kamrás terápiát tartalmaz a vérkeringés javításának és a csontok gyógyulásának felgyorsítását célozva. Az eddigi előrehaladásán felbátorodva Iker már el is kezdte a rehabilitációt.”

 

A Honda kommunikációjából az is kiderült, egyelőre nem tudják, hogy Lecuona motorra tud-e ülni a második fordulóban. Az viszont már biztos, hogy az azt megelőző fellépésen, a portimãói teszten nem lesz ott. „Egy orvosi vizsgálatot terveztek be március 18-ára, hogy felmérjék az állapotát, és meghatározzák, mennyire valószínű, hogy részt vehet a Superbike-vb második fordulójában, amelyet március 28-30-án tartanak Portimãóban. Azonban az már megerősítést nyert, hogy Iker nem tud részt venni a közelgő, február 14-én és 15-én megrendezésre kerülő portimãói teszten.”

Melandri: Marc Márquez éhesebb a sikerre, mint Bagnaia, a hatására kettészakadt a Ducati-garázs

0

Marco Melandri megfogalmazta a véleményét Marc Márquez domináns szezonkezdetéről. Az exmotoros úgy gondolja, Márquez különösen vágyik a sikerekre, és a személyisége miatt Francesco Bagnaia hattérbe szorulhat a gyári Ducatin belül. De Melandri szerint Bagnaiának a tempójával nincs problémája, és továbbra is esélyes a világbajnoki címre.

A Thai Nagydíjjal elindult az idei MotoGP-szezon, és az nem is lehet kérdéses, hogy ki zárta a legelégedettebben az idénynyitót: Marc Márquez. A 2025-re a gyári Ducatihoz igazolt pilóta domináns teljesítménnyel a sprintet és a főfutamot is behúzta. Marco Melandri, aki már januárban is arról beszélt, hogy Márquez a bajnoki cím fő esélyese, úgy véli, az eredmények mögött erős lelki folyamatok is állnak. A bolognaiak MotoGP-istállójánál egy évet lehúzó Melandri emellett azt is kiemelte, szerint Márquez még nem adott ki magából mindent.

Legendás pilóták rekordjait állította be Marc Márquez – de vajon érdemes készülni a dominanciára?

„Thaiföldön pontosan az történt, amire számítottam, vagyis, hogy Márquez ismét győzött – nyilatkozta Melandri a GPOne.com-nak. – Még emlékszem 2013-ra, vagyis az első szezonjára a MotoGP-ben. Amint megláttam a motoron, azt mondtam: »ez az ember elsőre megnyeri a bajnokságot!«. Fenomenális volt a stílusa, látványosan motorozott, és azóta már azt is jól tudjuk, hogy milyen eredményeket ért el.”

„Marc öt éve várt erre a pillanatra, tekintve, hogy korábban mennyit küszködött a sérülései és a Honda versenyképességének hiánya miatt. Így most sokkal éhesebb [a sikerre], mint Pecco [Bagnaia], és amikor úgy tűnik, hogy épp betöri a Ducati motorját, valójában még nem is nyomja olyan keményen. A múltban a határon motorozott, de most szinte csak sétálgatott, nyugodtan és higgadtan. De Marc olyan, mint egy pitbull, megharap, és ezzel nyomot hagy rajtad.”

A gyári Ducati másik pilótája, Bagnaia két harmadik hellyel zárta a Thai Nagydíjat, mivel Marc mellett Álex is megelőzte. Ám Melandri úgy látja, honfitársának nem a tempója, hanem új csapattársának hatása miatt kell leginkább aggódnia. „Peccónak nem rossz a sebessége, talán az övé is ugyanolyan, mint Marcé. A probléma Marc éhségével van, és azzal, hogy milyen fontosságra tesz szert a garázson belül – magyarázta. – Azért mondom ezt, mert Marc egy olyan versenyző, akibe beleszeretsz, akivel jól érzed magad, és aki ezzel meg tud változtatni bizonyos dinamikákat.”

Bagnaia szerint vele és Marc Márquezzel nem fog megismétlődni a 2016-os Ducati-blama

„Kívülről bárki gondolhat róla bármit, de belülről ő olyan ember, aki nyugalmat és békességet sugároz a környezetére. Ráadásul ő egy igazi jelenség. Véleményem szerint a Ducati-garázs kettészakadt, mert ahogy mondtam, Marc olyasvalaki, aki megváltoztatja a viszonyokat. Peccónak ettől el kell szigetelnie magát, és meg kell próbálnia csak magára gondolni, nem valami másra koncentrálni. Meg kell próbálnia konzisztensnek lenni, közelről követnie kell [Marcot], hogy aztán meg tudja ragadni a pillanatot.”

Mindezek ellenére Melandri még nem látja teljesen lefutottnak a világbajnoki küzdelmet. „Persze Marc a favorit, és vannak olyan pályák a láthatáron, amelyek neki kedveznek. Bagnaia az első számú riválisa, de figyelni kell Álex Márquezre is, aki Thaiföldön és a teszteken is nagyon versenyképesnek mutatkozott, és folyamatosan odaért a második helyre – emlékeztetett. – Ez egyébként megerősíti, hogy mennyire nagy a különbség a 23-as és 24-es Ducati között. Ami a többieket illeti, majd meglátjuk, hogy mire lesznek képesek.”

Így áll a MotoGP-tabella a Thai Nagydíj után

Marc Márquezt tavaly emlékezetes módon a későbbi bajnok Jorge Martín helyett választotta ki a Ducati. Melandrit megkérdezték, szerinte az eddigi eredmények igazolták-e a gyártó döntését. „Gigi [Dall’Igna, a Ducati Corse általános igazgatója] mindig látja az adatokat és mindenkinél jobban ismeri a motort. Ha lemondott Jorgéról, akkor azt azért tette, mert biztos volt benne, hogy Marc mire lesz képes a gyári géppel. Már a 23-as motorral is megmutatta a képességeit” – tette hozzá.

Megszólalt a Balaton Park átalakítását felügyelő ellenőr, igazolta a pálya tájékoztatását

0

Jorge Viegas, a FIM elnöke és Tomé Alfonso, a szervezet biztonsági ellenőre, aki felügyeli a Balaton Park Circuit átalakítását, egyaránt arról beszélt, hogy a balatonfőkajári munkálatok a tervek szerint haladnak.

A korábbi rossz tapasztalatok miatt voltak, akik nem mertek azonnal örülni, amikor tavaly bejelentették: 2025-ben mind a Superbike-világbajnokság, mind a MotoGP ellátogat Magyarországra – előbbi július, utóbbi augusztus végén. Ezek a hangok aztán tovább erősödtek, amikor világossá vált, hogy a helyszínnek kijelölt Balaton Park Circuitet némileg át kell alakítani biztonsági okok miatt. Azonban a pálya részéről az elmúlt időszakban többször is egyértelműen azt kommunikálták az illetékesek, hogy a novemberben elkezdődött munkálatok nagyon jól haladnak.

Kiderült, hogy mikor fejeződhet be a Balaton Park átalakítása

Viszont a végső ítéletet ebben a kérdésben persze nem a Balaton Parknak, hanem a minkét sorozatot felügyelő FIM-nek (a Nemzetközi Motorsport Szövetségnek) kell majd meghoznia. Nemrég pedig megszólaltatták ennek a szervezetnek a vezetőit, akik szerencsére megerősítették a pálya tájékoztatását. És mellékesen azt is elárulták, hogy a naptárba idén visszakerülő Cseh Nagydíj helyszínén szintén jól mennek a szükséges átalakítások.

„Azt mondták nekem, hogy minden a terv szerint halad – hangsúlyozta Jorge Viegas, a FIM elnöke a SPEEDWEEK-nek. – A pálya és a biztonsági követelmények lényegében ugyanazok [a két sorozat tekintetében]. A MotoGP-t nézve már mehetne a homologizáció, így a pálya a Superbike-vb-nek is jó lesz. Tomé Alfonso, a biztonságért felelős ellenőrünk szorosan követi az átépítési munkálatokat a Balaton Parkban és Brnóban is, és mindkettő rendben megy.”

„A FIM legutóbbi ellenőrző látogatása a balatonfőkajári pályán február 13-án volt – tette hozzá az említett Alfonso. – A pályán folyó munkálatok a novemberben elfogadott munkatervnek megfelelően zajlanak, amelyet a látogatás során áttekintettünk. Tehát a munkálatok az ütemterv szerint, a FIM követelményeinek megfelelően zajlanak, és június közepére be kell fejeződniük, ha azt az időjárás is lehetővé teszi.”

Talmácsi részletesen bemutatta a Balaton Park új nyomvonalát, amelyet jövőre a MotoGP fog használni

Marc Márquez és a pénz: financiális hátteréről vallott a Ducati-pilóta

0

Nem mindennapi témát érintett Marc Márquez egy podcastműsorban, ugyanis a pénz állt a beszélgetés középpontjában. Miért kapnak magasabb bónuszt az újonc versenyzők? Kérnek-e pénzt tőle a szülők? Megváltoztatta-e a természetét a gazdagság? Mire gyűjt? Csak néhány kérdés, amelyre választ ad az interjú.

A Thai Nagydíj újabb bizonyítékot adott arra, hogy visszatért az a Marc Márquez, aki évekig dominálta a MotoGP-t. Ellentmondás nem tűrő módon húzta be a szezonnyitót, mindössze a pénteki edzést „engedte át” öccsének. A 32 éves versenyző nemrégen a spanyol neobanknál, az Imaginnál járt  – melynek a nagykövetévé is vált néhány hete -, ahol Miki Núñezzel beszélgetett. A podcastben azonban nem az eredményeit érintették, hanem a spanyol pénzügyi helyzetét vesézték ki részletesen.

Szokatlan taktikázás után újabb kettős Márquez-győzelem született, Bagnaiának nem volt sansza

Márquez financiális háttére akkor változott meg gyökeresen, amikor 2013-ban megszerezte első királykategóriás világbajnoki címét: „Ekkor találkoztam az emberrel, aki ma is az ügyvédem. Attól kezdve ő látott el tanácsokkal. Volt egy menedzserem, meg egy ügyvédem, aki a könyvelést intézte. Akkor azt mondta nekem, hogy ez soknak látszik, de nem lesz elég, tegyem be a bankba. A bónusz több mint egymillió [euró] volt, és tíz százalék járt a menedzsernek, az edzésre használt motorokra.”

Bár a szülei mindig támogatták, vissza sosem kértek semmit: „A szüleim sosem kértek tőlem pénzt. Soha. Amikor megkérdeztem tőlük, hogy szükségük van-e valamire, azt mondták, nem. Végül én támogatom őket, és eddig is segítettem nekik, de ők sosem kértek. Sosem volt rajtam ez a fajta nyomás” – mutatott rá Márquez.

„A szívem majd’ kiugrott a helyéről” – Márquezék édesapja is megszólalt a történelmi siker után

A spanyol elárulta, hogy a különböző bónuszok a szerződéstől függnek. Első évében hatalmas összegű extrákat kapott. Elmagyarázta, ennek az az oka, hogy az első évben, bár fix keresetet kapnak az újoncok, de a fizetésük alacsony. Ehhez nagy bónusz dukál, mivel ekkor még minimális annak az esélye, hogy jó eredményeket érjen el a versenyző.

„Egyéni vállalkozó vagyok, nincsen cégem. Lehet úgy érvelni, hogy én az [utóbbi] vagyok, de az Államkincstár felé nem. Tehát egyéni vállalkozó vagyok” – tette hozzá nevetve, majd kiegészítette azzal, hogy nem szeretne azért a címlapokon szerepelni, mert turpisságot követett el pénzügyei tekintetében.

Márquez jelenleg Pozuelo de Alarcónban él, amely egy gazdagabb környék Madrid közelében. Házát mint befektetői eszközként használja, amely ki van fizetve teljes egészében. Nem hiszi bajnak, ha élvezi. Ennek ellenére szerinte nem változtatta meg az életstílusát a sok pénz. Nem gondolja, hogy „pózolnia” kellene, barátaival ugyanúgy megtalálja a jó hangot és a közös szórakozást.

Márquezék és a szülői fenyegetés: ha összevesznek, otthon megkapják a magukét

A spanyol jelenleg egy dologra takarékoskodik, ez pedig egy luxusautó. „Eddig két autót vettem életemben. Először egy Porsche Turbo S-t, de azt 4000 kilométer után eladtam, mert nem használtam. Utána egy Audi RS6-ra ruháztam be, de már azt is eladtam. Rengeteg költök furgonokra és edzésmotorokra, sok van belőle.”

Márquez úgy érzi jónak, ha nem folyik bele a saját pénzügyeibe. Van, aki menedzseli a családi kasszát, és benne teljesen megbízik, mivel már évek óta együtt dolgoznak, és jól mennek a dolgok. Természetesen a kockázati tényezőket előre megbeszélik, és annak függvényében dönt. Zárszóként hozzátette, hogy a kriptovalutákba nem fektet be.

Így áll a MotoGP-tabella a Thai Nagydíj után