back to top
2025. július 09. 20:32
Kezdőlap Blog Oldal 85

„Meg fogok halni, ha ezt így folytatod!” – ez történt a Trackhouse garázsában Ogura bravúros versenyei után (videó)

0

A MotoGP kameráinak köszönhetően benézhettünk a kulisszák mögé, egészen pontosan a Trackhouse garázsába. Ahol természetesen Ai Ogurán volt a fő hangsúly.

Nem túlzás azt állítani, hogy a Thai Nagydíj legnagyobb meglepetését Ai Ogura szállította. A japán újonc a szombati időmérőn az ötödik leggyorsabb kört futotta, a sprintversenyen pedig tovább tudta javítani eredményét. Szombat délután, élete első királykategóriás futamán, Francesco Bagnaiát sakkban tartva a negyedik helyen intette le a kockás zászló. A 24 éves pilóta teljesítményére vasárnap sem lehetett panasz, ekkor ugyanis az ötödik pozíciót csípte el, és a legjobb nem ducatis eredményt szállította. Ezzel a szerepléssel Marc Márquez 2013-as debütálása óta a legjobban nyitó újonccá avanzsált.

A csapattal és Ogurával természetesen madarat lehetett volna fogatni, már ami az érzéseiket illeti. A japán a hétvégét követően elégedetten értékelte a futamát, ahol kijelentette, hogy azonnal tudta azt a tudást, azokat a tulajdonságokat, képességeket kamatoztatni, amelyeket szombaton ellesett Bagnaiától. Erről részletesebben a lenti cikkben olvashatnak.

Hasznosította a Bagnaiától tanultakat a Marc Márquez óta a legjobban bemutatkozó újonc

Ha már érzések és érzelmek… a MotoGP kameráival ezúttal betekintést nyerhettünk a kulisszák mögé. Benézhettünk a garázs legmélyére, és elcsíphettük az első benyomásokat, valamint a legfontosabb gondolatokat, mind a sprintversenyt, mind a főfutamot követően. A teljes videó ezen a linken tekinthető meg, itt pedig szerepeljen egy kivonat a történésekről.

A szombati nap

„Bravó! Meg fogok halni, ha ezt így folytatod!” – fogadta versenyzőjét a garázsban Davide Brivio, a Trackhouse csapatfőnöke.

„Azt mondta [Brivio] az első kör után, hogy nekem ez elég” – tette hozzá Giovanni Mattarollo, Ogura versenymérnöke, majd a japánhoz szólt. – Végy egy nagy levegőt, igyál meg egy két-három liter vizet, és utána beszélünk.

 

„Élvezted az első versenyed?” – érkezett a kérdés Ogurához.

„Igen. Az első kanyar kifejezetten jó volt” – válaszolt a japán.

„A k**** életbe, mit csináltál ott?” – szúrt közbe Mattarollo.

„Nem számítottam rá, hogy keményen fékeznek” – fedte fel Ogura.

„Milyen volt Pecco mögött?” – szegezte az újabb kérdést védencének Mattarollo.

„Ő nagyon gyors a „stop-and-go” kanyarokban, csak egy csúcspont, és bah [kilő], például az 1-es, az 5-ös, a 8-as és a 12-es kanyarokban. De a hosszú kanyarokban… Mindig kicsi dőlésszöggel ment, és…”

„Ekkor elkaptad.”

„Igen.”

Végig Bagnaiát másolta az időmérő és a sprint üde színfoltja, aki saját magát is meglepte

A főfutam után

„Hosszú volt, mi?” – fogadták Ogurát a leintést követően.

„Nem szerettem a verseny elejei csatát” – kezdte élménybeszámolóját Ogura.

„Zavaró volt?” – kérdezte Mattarollo.

„Igen. Ahhoz, hogy előzzek…szóval…Megelőztek, de szélesre futottak, és nekem vissza kellett adnom a pozíciót. Muszáj volt nyitnom a gázon, amit nem akartam, és azt mondtam, hogy b***** meg, mennem kell – magyarázta Ogura, majd folytatta. – Nem akartam ezt. Jack [Miller] megpróbálta ezt három-négy alkalommal, és ekkor mondtam azt, hogy b**** meg, rendben.”

 

„Harmincnyolc fokban, húszpercnyi motokrosszozás többnek érződik…” – állította Ogura.

„Sokkal megterhelőbb?” – kérdezte a versenymérnök.

„Ezt csináltam a nyáron, úgyhogy ez nekem rendben volt”– utalt a pokoli hőségre a japán.

„Ezt csak…élvezd” – mondta Mattarollo.

„És [itt] van levegő, motokrosszban nincs.”

„Ez igaz.”

 

„Folytassuk a munkát, úgy, ahogy most – ez már Brivio szájából hangzott el, majd kifejtette. – Ez már a te problémád, mert mindenhol ezt kellene csinálnunk – nevetett, majd megpaskolta Ogura térdét, aztán folytatta. – Maradunk az eredetinél. Tudjuk, hogy ez nagyon jó, de legközelebb nulláról kezdünk mindent ugyanezen az úton. Ne érezd magad nyomás alatt.”

„A probléma számodra most már az, hogy már nem vagy háttérben” – mondta Mattarollo.

„Ez nem érdekel, mi csak tesszük a dolgunkat” – reagált Brivio.

„Persze, teljesen” – konstatálta a versenymérnök.

„Lesznek jó, és kevésbé jó futamok. De ez az élet” – nyugtatta Ogurát a csapatfőnök.

„Igen, mindig nyitott vagyok, a jóra és a rosszra is” – válaszolt a 24 éves versenyző.

„Elmegyünk Argentínába, és meglátjuk, mi történik. Utána elutazunk Austinba, és ugyanez. Ne aggódj. Ugyanaz a célunk, mint az év elején. Élvezd, és tanulj!” – zárta gondolatait Brivio.

Ogura szerint a Hondánál sem lenne biztonságban, de reméli, egyszer visszatér a japán gyártóhoz

Így lett világbajnoki harmadik Liszka Roland (videók)

0

Mint arról mi is beszámoltunk, Liszka Roland óriási bravúrral megszerezte a Superenduro-világbajnokság 2024–2025-ös szezonjának harmadik helyét a junior kategóriában. Ezúttal még egyszer átélhetjük a liévini fordulót, természetesen a magyar versenyzővel a fókuszban, ugyanis a teljes versenyt lefedő amatőr felvételeket osztott meg a közösségi médiában. A szezonzáró versenyekről összefoglalónkat itt olvashatják el, a felvételeket pedig lentebb tekinthetik meg.

Ez történt az első futamon:

A második futam teljes egészében:

A végső párharc:

A világbajnok aggódna Bagnaia helyében, de szerinte „van benne valami, amit még nem láttunk”

0

Sylvain Guintoli kijelentette, Francesco Bagnaia helyében ő aggódna Marc Márquez miatt, ám úgy véli, az olasz pilótában van valami, amit eddig nem mutatott meg, idén viszont kijöhet belőle. A jelenleg szakértőként tevékenykedő Superbike-világbajnok kételkedik benne, hogy Valentino Rossi tudna segíteni tanítványának saját egykori riválisával szemben.

Marc Márquez meggyőző módon teljesített tökéletes hétvégét Buriramban, ami két táborra osztotta a MotoGP közvéleményét. Akad, aki szerint ez csak egy kiugró eset volt, és Francesco Bagnaia az idény során igenis fel tudja venni vele a harcot, mások viszont éppen az ellenkezőjét gondolják, és igencsak domináns évre számítanak a spanyol pilótától.

Legendás pilóták rekordjait állította be Marc Márquez – de vajon érdemes készülni a dominanciára?

A témában a jelenleg a TNT Sports szakértőjeként dolgozó Sylvain Guintoli is megszólalt, aki talán valahol a kettő között áll, bár nem biztos, hogy félúton. 201 Superbike-világbajnoka ugyanis félti a 28 éves motorost, mivel úgy véli, nehéz helyzetben van. Ugyanakkor azt is kijelentette, hogy Bagnaia még nem mindent mutatott meg eddigi pályafutása során.

A helyében én aggódnék – jelentette ki. – Tudja, hogy Marc tavaly egy gyengébb motorral küzdött vele. Az utolsó kör Jerezben? Marc egy egyéves motorral, illetve egy privát csapattal csinálta mindezt. Pecco tudja, hogy idén nehezebb dolga lesz. Nagy a nyomás. Versenyzőként ez egy rossz helyzet. Az ember nem akarja Márquezt csapattársnak, [mert] ez kemény szituációt eredményez. Peccóban viszont van valami, amit eddig még nem láttunk. Ha ki kell jönnie, akkor idén ki fog.”

Való igaz, Bagnaia eddig még nem szembesült hasonlóval házon belül. Bár első két évében, a Pramacnál még kikapott Jack Millertől, de a gyári Ducatinál, amikor már a világbajnoki címért harcolt, könnyedén legyőzte az ausztrál versenyzőt, ahogyan aztán 2023-ban és tavaly Enea Bastianinit is. Márquez viszont nyilvánvalóan más szint, ugyanakkor Guintoli azt is kiemelte, hogy a háromszoros világbajnok nagyon is jól viseli a terhet.

Melandri: Marc Márquez éhesebb a sikerre, mint Bagnaia, a hatására kettészakadt a Ducati-garázs

Más helyzetben lesz, ha Márquezzel fog összecsapni – fogalmazott. – Pecco tudja, hogy Marc mennyire tehetséges és gyors. Ahogyan azt is, hogy mentálisan mennyire erős. Jelenleg ő a legjobb pilóta, elég csak megnézni az eredményeit. Ő egy olyan versenyző, akit az ember soha nem akar csapattársának. Az ember soha nem szeretné, hogy valaki, aki ennyire erős, ugyanolyan motoron üljön és ugyanazokhoz az információkhoz férjen hozzá. Nehéz év lesz ez Pecco számára, de tudjuk, maximálisan bírja a nyomást.”

Ennek a pilótafelállásnak érdekes adaléka, hogy Bagnaia Valentino Rossi tanítványa, hiszen a VR46 Akadémián nevelkedett, a kilencszeres világbajnok pedig a mai napig haragszik Márquezre. Guintoli viszont kételkedik benne, hogy a 46 éves legenda ebben a tekintetben bármit is tudna tenni érdemben. „Nem tudom, hogy Vale mennyire tud segíteni Peccónak – mondta. – Pecco viszont tudja, mit kell tennie, ismeri a lehetőségeit.”

Így áll a MotoGP-tabella a Thai Nagydíj után

Verstappen legbrutálisabb Forma–1-es idényét fogja megidézni Marc Márquez?

0

Àlex Crivillé szerint Marc Márquez egyértelműen fölényben van, és kijelentette, honfitársa a Forma–1-es futamokat könnyedén behúzó Max Verstappenre emlékeztet. Az 55 éves expilóta úgy véli, Francesco Bagnaiának fel kell ébrednie.

Marc Márquez meggyőző fölénnyel húzta be a Thai Nagydíj igazán releváns pályaeseményeit. Miután megszerezte a pole pozíciót, a sprinten végig vezetett, és a főfutamról csak azért nem mondható el ugyanez, mert szándékosan beállt testvére, Álex mögé, hogy megfeleljen a guminyomásra vonatkozó előírásoknak.

Ráadásul most két olyan helyszín következhet, ahol korábban kifejezetten jól szerepelt, és Gigi Dall’Igna, a Ducati versenyrészlegének általános igazgatója is azt jósolta, hogy Termasban és Austinban még nagyobb lehet a különbség a nyolcszoros világbajnok javára. Àlex Crivillé viszont azt sem zárta ki, hogy a teljes szezonban hasonlót fogunk látni.

Legendás pilóták rekordjait állította be Marc Márquez – de vajon érdemes készülni a dominanciára?

Egyértelműen Marc Márquez a favorit – nyilatkozta a ’Radio Marca’ című műsorban 1999 királykategóriás világbajnoka. – Nagyon boldognak érzem Marcot, hiszen látja az öccsét, aki sokat fejlődött, és dobogón végzett, meglehetősen közel van hozzá. [Francesco] Bagnaiának pedig fel kell ébrednie, hogy megpróbáljon harcolni a világbajnoki címért, mert Marcnak egyértelműen nagyobb a fölénye ebben az idényben, rendkívül fitt. Azt mondanám, hogy kicsit a Forma–1-es Verstappenre emlékeztet, aki kiment, és könnyedén [nyert]. Úgy tűnik, hogy ez valamennyire megtörténhet.”

Bár a spanyol exversenyző nem mondta ki, de minden bizonnyal leginkább a 2023-as F1-es évadra célzott, amely szinte minden szempontból a történelem legdominánsabb idénye volt. A Red Bull versenyzője ugyanis a huszonkettőből tizenkilenc főfutamot megnyert, megdöntötte a sorozatban megszerzett győzelmek rekordját, és általában érinthetetlennek bizonyult.

Melandri: Marc Márquez éhesebb a sikerre, mint Bagnaia, a hatására kettészakadt a Ducati-garázs

Hogy Márquez képes lesz-e valami hasonlóra, az majd kiderül, mindenesetre honfitársa nagyon is bízik benne, hogy 2019 után ismét a vb-címért fog harcolni. Ráadásul könnyen előfordulhat, hogy még sokszor ünnepel együtt a dobogón öccsével, aki szintén szép szezon előtt állhat, ha sikerül kiegyensúlyozott teljesítményt produkálnia.

A Márquez fivérek nem kezdhettek volna jobban, hiszen nyertek, az első és a második helyet szerezték meg – magyarázta Crivillé. – Marc jelenleg a legjobb formában van, a legjobb motoron ül, a legjobb csapatnál, és nagyon motivált. Úgy gondolom, ha semmi [extrém] nem történik idén, hiszen még sok van hátra, huszonegy futamhétvége, csak most kezdődött… Ám nagyon jól áll ahhoz, hogy sokat szórakoztasson minket, miután annyi éven át nem harcolt a világbajnoki címért.”

Marc Márquez: Néha még én is felteszem a kérdést, miért folytatom

A Beatles sztárja kért autogramot Rossi későbbi menedzserétől, aki kis híján nagy baklövést követett el

0

Carlo Pernat felidézte a gyorsaságimotoros-világbajnokság számára legszebb korszakát, és elárulta, milyen, a sportvilágon kívülről érkezett hírességekkel találkozott. A veterán menedzser egy anekdotát is megosztott egyikükkel kapcsolatban.

Carlo Pernat ritkán okoz csalódást, ha sztorizgatásról van szó. Bár idén már nem lesz ott a paddockban, az elmúlt évtizedekben rendszeres szereplője volt a gyorsaságimotoros-világbajnokság körforgásának. Persze a hőskort még ő sem élte át ilyen közelről, de a mainál jóval régebbi időket már igen, és állítja, szívesen visszamenne abba a korszakba.

Ha egy varázsló visszavinne az időben, a Cagiva-korszaknál boldogan megállnék, ’83 és ’90 között – nyilatkozta a Secolo XIX-nek adott interjújában a 76 éves menedzser. – A Castiglioni testvérek [az alapító Giovanni Castiglioni fiai, Claudio és Gianfranco – a szerk.] őrült emberek voltak. Egyszer az irodában dolgoztam a Párizs-Dakar kapcsán, nekik pedig volt egy helikopterük. Felhívtak, és elrepültünk a montellói villájukba, hogy megkóstoljunk egy grappát. Bettino Craxi [Olaszország miniszterelnöke 1983 és 1987 között – a szerk.] is ott volt. A Ducatit a Chigi-palotában mutatták be, és a fotó, amelyen az akkori miniszterelnök ül a motoron, bejárta az egész világot. Azok más idők voltak.”

Rossi csak hónapokkal a tragédia után látogatta meg Simoncelli családját, majd közölte, „én voltam”

A közelmúltig Enea Bastianini ügyeit intéző, korábban többek között Valentino Rossi pályafutását egyengető menedzsernek természetesen számos lehetősége volt rá, hogy olyan hírességekkel találkozzon a paddockban, akik a sport világán kívülről érkeztek, de rajongóvá váltak, vagy egyéb okokból látogattak el egy futamhétvégére. Ezzel kapcsolatban inkább pozitív tapasztalatai voltak.

Találkoztam Brad Pitt-tel – idézte fel. – Egy nagyon normális ember, a fiával jött. Egy másik farmerben és pólóban, egy hátizsákkal érkezett motoron: Keanu Reeves. Mind csodálatos személyiségek. Pamela Andersonnal is találkoztam, még ha ő ellenszenvesebb is volt, ahogyan Tom Cruise-zal is. És próbáljátok meg kitalálni, ki kért tőlem autogramot!”

Hiába költött rá csapata több százmilliót, a fiatal Rossinak elege lett, és egyszerűen hazament

A hivatkozott interjú egy bárban készült, és többen is ott ültek Pernat társaságában, aki elővett egy fotót, amelyen ő maga volt látható. Azonban nem az ő személye volt érdekes, hanem azé, aki mellette állt, és akivel kis híján elszalasztotta a közös fotót, amire később alighanem maga is baklövésként tekintett volna. Mindezt úgy, hogy a technikai sportok iránt közismerten rajongó világsztár ment oda hozzá.

Ez ’94-ben volt, az angliai Doningtonban. – emlékezett vissza. – A vendéglátóegység területén odajött hozzám ez a személy, és megkérdezte, hogy »ön Carlo Pernat? Kaphatok egy aláírást?« Adtam neki egy autogramot. Utána egy fotós azonnal megállított, és azt mondta, hogy »tudja, ki ez a fickó? George Harrison.« A Beatles énekese nagy motorrajongó volt, én pedig nem ismertem fel. Utánaszaladtam, meghajoltam, és kértem tőle egy fotót. Az eredeti, amelyet dedikált, a házamban van bekereteztetve.”

Nőkkel és drogokkal ünnepelte meg menedzsere Capirossi szerződését, amibe újságírókat is bevont

Újabb bizonyíték, hogy a KTM egyelőre hosszú távon sem tett le a MotoGP-ről

0

Carmelo Ezpeleta bizonyos szempontból aggódik a KTM helyzete miatt, de a versenyrészleget nem félti, olyannyira, hogy már tárgyalnak a szerződés meghosszabbításáról. A MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna vezérigazgatója arra is kitért, hogy mi a helyzet a koncessziós jogokat élvező japán gyártókkal.

Az előző idény végén derült ki, hogy a KTM óriási bajba keveredett pénzügyi szempontból. Az osztrák vállalat hatalmas adósságot halmozott fel, aminek következtében csődvédelmi eljárás alá került. Február végén aztán megnyugtató hírek érkeztek, hiszen a hitelezők elfogadták a szerkezetátalakítási tervet, de persze a nehéz időszak még nem zárult le teljesen.

A fejlemények ismeretében pedig joggal merült fel a kérdés, hogy mi lesz a versenyrészleggel, különösen a MotoGP-projekttel. Decemberben felröppent a pletyka, hogy a KTM jövőre már nem lesz ott a rajtrácson, azóta viszont elcsendesedtek ezek a hangok. Carmelo Ezpeleta bizonyos szempontból félti a vállalatot, ám a királykategóriát illetően jó hírekről számolt be: már dolgoznak a részvételüket garantáló szerződés meghosszabbításán.

Lemondó társ-vezérigazgató, felejthető Buriram és egy motiváló sajtóközlemény – ellentétes előjelek a KTM-nél

Aggódom, mert nem szeretem, ha egy vállalat ilyen helyzetbe kerül – nyilatkozta a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna vezérigazgatója a Motosprintnek. – A versenyrészleg, illetve a márka MotoGP-ben való részvétele miatt viszont nem aggódom, egyáltalán nem. Sőt, a KTM Csoporttal jelenleg is tárgyalunk a 2027-től 2031-ig tartó szerződés aláírásáról.”

A korábbi rossz hírek közepette az is felmerült, hogy a KTM-nek ideiglenesen le kellett állítania a fejlesztéseket, ám ez az érintettek szerint nem olyan drámai, mint amilyennek elsőre tűnik. Ettől függetlenül a Thai Nagydíj hétvégéje nem sikerült jól a mattighofenieknek, hiszen egyelőre a legjobb esetben is harmadikok az erősorrendben. Ráadásul a japán gyártók is minimum közeledtek rájuk, alighanem jelentős részben a koncessziós szabályoknak köszönhetően.

Baljós jelek a KTM-nél: Acosta után Binder is arra panaszkodott, hogy nem passzol a stílusához a motor

Igen, bár még mindig szükség van egy kis időre – válaszolta Ezpeleta arra a kérdésre, hogy már látszik-e az engedmények eredménye. – A Hondánál még inkább, mint a Yamahánál. Abban biztos vagyok, hogy az év végére sem ők lesznek elöl, mert a Ducati és az Aprilia nagyon erősek, illetve a KTM is magas szintet képvisel, de közelebb fognak érni a japán gyártók.”

Az elmúlt években egyre nyomasztóbbá vált a Ducati fölénye, és az első forduló alapján úgy tűnik, a bolognaiak ismét kiemelkednek, hiszen az időmérőn, a sprinten ás a főfutamon is kisajátították az első három helyet, utóbbin ráadásul a negyedik pozíció is az övék volt. A spanyol üzletember azonban lát egy potenciális ellenfelet. „Úgy néz ki, de soha nem lehet tudni – felelte a Ducati egyeduralmára vonatkozó felvetésre. – Thaiföldön például az Aprilia nagyon jól szerepelt, és Jorge Martín még mindig nem jött meg. Szóval meglátjuk. Az Aprilia szerintem jobban teljesíthet, mint gondolnánk.”

Így áll a MotoGP-tabella a Thai Nagydíj után

A Pirelli megpróbálja a lehetetlent, és a MotoGP-be is behozná korábbi újításait

0

A Pirelli motorsport-igazgatója beszámolt a terveikről a MotoGP-t illetően. Giorgio Barbier leszögezte, nyugodt hozzáállást fognak képviselni, és hangsúlyozta, nem a Superbike-világbajnokság abroncsaira fognak alapozni, ugyanakkor néhány újítást megpróbálnak átemelni onnan.

Bár múlt héten nem volt versenyhétvége, így is volt miről beszélni a MotoGP világában. A Thai Nagydíj utózöngéi mellett a legfontosabb hír egyértelműen a csütörtöki bejelentés volt, miszerint 2027-től már nem a Michelin, hanem a Pirelli szállítja a gumikat a királykategóriának (és a MotoE-nek). Az olasz gyártó motorsport-igazgatója pedig részletesen beszámolt a tervekről. Persze mindent nem oszthatott meg a nyilvánossággal.

Hivatalos: távozik a sokat kritizált Michelin, új gumiszállítója lesz a MotoGP-nek

Ahogyan az a bejelentésben is szerepelt, néhány fontos részlet még mindig vita tárgyát képezi, és ezeket nem fedhetjük fel – nyilatkozta Giorgio Barbier a GPOne.com-nak Ezért további megbeszélésekre számítok a FIM-mel, az MSMA-val [gyártói szakszervezet – a szerk.] és a gyártókkal, hiszen még két év van hátra a bemutatkozásig. A motorokat még meg kell építeni, van néhány tervrajz, de a motorokat még nem láttam. El kell döntenünk, mikor megyünk pályára, milyen korlátozásokkal, mely versenyzőkkel és főleg milyen szabályokkal. Ezeket a Dornának kell majd meghatároznia.”

A váltás időpontja aligha véletlen, hiszen a 2027-es év egy másik korszak kezdetét is jelenti. Ahogyan arra az olasz szakember is utalt, akkor mutatkoznak be az új szabályok szerint épülő motorok, többek között 850 köbcentiméteres erőforrással, valamint kevesebb elektronikával és aerodinamikával felszerelve. Felmerül a kérdés, hogy az ilyen mértékű technikai változás előny vagy hátrány a Pirelli szempontjából.

Így változik meg a MotoGP, hivatalossá váltak a 2027-es új szabályok

Mindkét oldalról lehet nézni – jelentette ki Barbier. – Az én megközelítésem, hogy amikor ennyire fontos elemen változtatunk, két utat választhatunk, a konzervatív vagy a nem konzervatív hozzáállást. Mi a kérés a teljesítményt illetően? Mert nekem úgy tűnik, a szándék a csökkentés, a biztonság, a pályák [kialakítása], valamint a szórakoztatás miatt. A versenyzés története azt mutatja, hogy a csökkenés átmeneti. Ha viszont azt mondanák, hogy körönként két-három másodpercet kell lassulni, akkor úgy versenyeznénk, mint a Superbike-ban.”

Annak érdekében, hogy ilyesmi még véletlenül se fordulhasson elő, a tervek szerint a Superbike-világbajnokságban is lesznek majd módosítások az előírásokat illetően. Oda már régóta a Pirelli szállítja az abroncsokat, ahogyan tavaly óta a Moto2-be és a Moto3-ba is. A középső géposztály gumijait a szériamotoros sorozatban használt termékekre alapozták, ám ezt a királykategória esetében nem tehetik meg.

Nem, nem lehet így megközelíteni – válaszolta Barbier az erre vonatkozó kérdésre. – Nagyon különleges gépeink vannak, és alázatosan le kell ülnünk, hogy megértsük ezeket a motorokat. Meg kell értenünk, hogyan fejleszthetjük őket a gyártókkal közösen, és ennek megfelelően kell megszerveznünk magunkat. A MotoGP-ben fennálló távolságok és dinamikák minden bizonnyal gondot okoznának a Superbike-gumiknak. Például, ha [egy adott pályán] a Superbike-ban az SCX, az SCQ és az SC0 abroncsokkal versenyzünk, akkor a Moto2-ben csak az SC0-val, igaz, idén debütál az SCX, és szórakoztató lesz. Még nem tudom, milyen lesz a végső projekt, de abban az értelemben nyugodt megközelítést fogunk alkalmazni, hogy mindenkit olyan helyzetbe hozunk, hogy a saját versenyét futhassa, aztán pedig rátérünk a teljesítményre, mert ehhez időre, tesztelésre és gumifejlesztésre lesz szükség.”

Akár a MotoGP is szóba jöhet? – interjú Giorgio Barbierrel, a Pirelli motorsportfőnökével

Természetesen egy ilyen váltás rengeteg előkészületet igényel annak érdekében, hogy éles körülmények között lehetőleg minden flottul működjön. A helyzetet viszont nehezíti, hogy a mezőny 2026 végéig még a Michelin gumijaival fog versenyezni. A Pirelli szakembere szerint eleinte leginkább a tesztpilótákra kell majd támaszkodniuk.

Nem szabad elfelejtenünk, hogy a versenyzők 2026-ig a Michelinnel vesznek részt a bajnokságban, tehát vannak megkötések, amelyeket tiszteletben kell tartanunk, és a gyártók mindenekelőtt a tesztpilóták munkájára támaszkodnak majd, mert egy teljesen új gépet kell összerakniuk, amely a mi új termékünkkel együtt születik meg – magyarázta. – Másfél évünk lesz elvégezni ezt a munkát. A gyártóknak pontosan kell megcsinálniuk a feladatot, mert ha kihasználják a mi munkánkat, az rövid távon előnyt jelenthet számukra, ezért nagy érdeklődésre számítok a részükről.”

Barbier arra is kitért, hogy átemelhetik-e a Superbike-vb-n látott újításokat, illetve azoknak egy részét. A MotoGP-ben ugyanis jelenleg nem kifejezetten úgy határozzák meg a keverékeket, hogy azok mekkora távolságra képesek, ellentétben a szériamotoros bajnoksággal, ahol ráadásul a köztes esőgumit is bevezették. Bár egyesek szerint lehetetlennek tűnik a vállalkozás, a Pirelli itt is megpróbál valami hasonlót végrehajtani.

Amikor a Superbike-ban bevezették a Superpole versenyt, nem tudtunk olyan nagy teljesítményű gumit biztosítani, amely a huszadik körre is kitart, majd jött az SCX, aztán az SCQ – fogalmazott az olasz szakember. – Ezeket nem mi akartuk, hanem azért jöttek, mert sok bajnokságban lerövidültek a versenyek, és megváltoztak az igények. A MotoGP-ben a sprinteket illetően úgy döntöttek, nem hoznak létre speciális abroncsokat, és valószínűleg azt fogják mondani, hogy nem lehet, mi viszont megpróbáljuk. Ami az intermediate abroncsot illeti, a MotoGP-ből érkezők közül páran nem szeretik, de ez jó lehet a pilótáknak, és küzdeni fogunk azért, hogy behozhassuk.”

Baljós jelek a KTM-nél: Acosta után Binder is arra panaszkodott, hogy nem passzol a stílusához a motor

0

Brad Binder elárulta, az idei KTM nem igazán passzol a vezetési stílusához. Ez különösen az időmérőn okozott neki gondot, de a főfutamon is vissza kellett vennie a burirami hétvége során.

A MotoGP holtszezonja egyértelműen a KTM-ről szólt, és nem pozitív értelemben. Mint kiderült, az osztrák vállalat óriási tartozást halmozott fel, így csődvédelem alá került. Ez végül pozitív kimenetellel zárult, hiszen a hitelezők elfogadták a szerkezetátalakítási tervet, de ez persze nem jelenti azt, hogy a márka teljesen kint van a vízből. Ráadásul úgy tűnik, hogy sportszakmai nehézségekkel is küzdenek, legalábbis ami a MotoGP-t illeti.

Lemondó társ-vezérigazgató, felejthető Buriram és egy motiváló sajtóközlemény – ellentétes előjelek a KTM-nél

A KTM gyártói szinten mindössze 12 pontot gyűjtött a Thai Nagydíj hétvégéjén, amivel a bajnokság harmadik helyén áll, de Jack Miller szombati bukása és vasárnapi gondjai nélkül ez alighanem a negyedik pozíció lenne. A főversenyen Brad Binder szállította a márka legjobb eredményét, de a nyolcadik pozícióban végző dél-afrikai pilóta sem volt elégedett. Leginkább arra panaszkodott, hogy az idei motor nem passzol a stílusához.

A vezetési stílusom nem működik valami jól a tavalyi év második felében és az idei év eddigi részében tapasztalt apró problémák miatt – nyilatkozta. – Én az agresszívabb versenyzők közé tartozom, és nagyon tisztának kell lennem. Ez pedig hátráltat, és amikor kicsit alacsonyabb a tapadás, az embernek még inkább tisztán kell vezetnie, ami számomra néha nehézséget okoz.”

A gyorskörön mindig is azt a stílust alkalmaztam, hogy nagyon keményen fékezek, felengedem a féket, majd a kanyarban megőrzöm a sebességet, de most nagyon lágyan kell bánni az elejével, mert ha megtámadom, akkor elveszítem – folytatta. – Nagyon nagy alulkormányzottságot tapasztalok, és ez megnehezíti a dolgokat, különösen egy gyorskör esetében. Kicsit ellentétes a stílusommal, ahogyan jelenleg az elejét használom, de ez érthető. Úgy gondolom, hogy tettünk néhány apró előrelépést. Amikor a pálya nagyon felforrósodik, és csökken a tapadás, mint például Thaiföldön, akkor kicsit feltűnőbbek a problémáink.”

Nem Binder az első a KTM háza tájáról, aki arról beszél, hogy az RC16-oson nem tudja hatékonyan alkalmazni a vezetési stílusát. Pedro Acosta még a hétvége közben mondott hasonlót, igaz, hozzátette, a motor ezzel együtt jobb lett. A vasárnap bukó spanyol pilóta később a gép hátuljának viselkedésével nem volt elégedett, míg a végig szenvedő Maverick Viñales az első tapadást bírálta. Binder hasonlót tapasztalt. „Amikor teljesen bedöntöm a motort, az eleje kicsúszik az irányításom alól – magyarázta. – Minden referenciapont megvan a hétvégéről, és az utolsó dolog, amit egy futamon akarunk, hogy visszavegyünk, de szükség volt rá.”

Acosta a kellemetlenségek ellenére is elégedett a KTM-mel, Bastianini helyzete viszont „kritikus”

Binder hétvégéjét alapjaiban befolyásolta, hogy pénteken és szombaton sem jutott be a Q2-be, így mindössze a tizennegyedik helyről rajtolt a futamokon. A 29 éves pilóta kijelentette, nem arról van szó, hogy egy bizonyos beállításra kellene rátalálniuk. „Ha lenne ilyen beállítás, mindig megtartanánk – szögezte le. – Ez nehéz.”

A dühös Acosta versenyéből „teszt”, a boldog Bastianini „tesztjéből” verseny lett

Marc Márquez: Néha még én is felteszem a kérdést, miért folytatom

0

Marc Márquez kijelentette, olykor ő is megkérdezi magától, miért folytatja pályafutását, de kiemelte, a motorozás a szenvedélye. A spanyol pilóta beszélt a 2020-as balesete óta bekövetkezett hozzáállásbeli változásáról, és ehhez kapcsolódóan korábban arra is kitért, hogy most már csak a versenypályán vállal kockázatot.

2020-ban nagyot fordult a világ Marc Márquezzel. Azok után, hogy (az utolsó Moto2-es idényét is beleértve) az utolsó nyolc idényből hétszer ő lett a világbajnok, a jerezi szezonnyitón súlyos balesetet szenvedett. Ez pedig egy kálvária kezdetét jelentette, amelyből tavaly már egyértelműen elkezdett kimászni, és talán idén tehet végleg pontot rá.

Miután ugyanis több idénye is ráment, hogy teljesen felépüljön sérüléséből, a Honda annyira gyenge lett, hogy nemcsak jó eredményeket nem tudott vele elérni, hanem kifejezetten veszélyessé vált a testi épségére. Ennek következtében átigazolt a Gresinihez, most pedig már a gyári Ducatit erősíti. A legnehezebb időszakban komolyan elgondolkozott a visszavonuláson, és olykor még most is eltöpreng rajta, hogy miért csinálja. Aztán persze gyorsan meg is válaszolja magának.

Marc Márquez már bejelentette volna a visszavonulását, ha nem érezné sikeresnek a váltást

Néha még én is felteszem a kérdést, miért folytatom – nyilatkozta a The Telegraph-nak. – Azonban a motorozás a szenvedélyem. Ha valaki megkérdezi, mi a hobbim, azt mondom, hogy »motorok«. A motorozás a legnagyobb hobbim, és ez lett a munkám. Rendkívül szerencsés vagyok, hogy ez a munkám, és szeretném folytatni. A motoron minden alkalommal teljes kockázatot vállalok, mert ez a munkám. Amikor az ember elesik, és csúszik a pályán, csak arra gondol, hogy a bokszban felüljön a tartalékmotorra. Néha megérti a bukás [okát], máskor nem. Ugyanakkor nem félünk a balesettől. Ha az ember megérti az esés [hátterét], például túl későn fékezett, és tudja, miért bukott, akkor azonnal újra nyomhatja.”

A történtek Márquez hozzáállását is megváltoztatták. Amikor a csúcson volt, kis túlzással már egy második hely is gyenge eredménynek számított tőle. Azonban nem véletlen, hogy tavalyi sikerei után a Laureus jelölte az év visszatérése díjra, ebből is látszik, mekkora utat tett meg. Most pedig már az első pozícióra is másképp tekint.

Öt évvel ezelőtt, a sérülések előtt a győzelem volt a normális – fogalmazott. – Mostanra rájöttem, hogy a győzelem nem normális dolog. A sok sérülés és a karomon elvégzett négy-öt hosszú műtét után most egy diadal olyan, mint egy ajándék. Nagyszerű pályafutás van mögöttem, most pedig újra a határokat feszegetem, hogy megpróbáljak fejlődni. Tavaly véghez vittem karrierem legnehezebb tettét, és a sérülésekből visszatérve a Gresinivel újra győzni tudtam.”

Martín vb-címe nem ért jelölést a rangos díjra, Marc Márquez viszont felkerült az egyik listára

A sérülések arra is megtanították Márquezt, hogy ne vállaljon annyi kockázatot. Bár ez talán idén a pályára is igaz lesz, tekintve, hogy a mezőny legjobb motorján ül, de ő elsősorban az élet egyéb területeire értette. „Húszévesen kétszer-háromszor estem síelés közben, amikor megpróbáltam gyorsan menni – jelentette ki még akkor, amikor a gyári Ducati csapattagjai a bemutató után összegyűltek egy olaszországi síparadicsomban. – Harmincegy esztendősen viszont rájöttem, hogy mit jelent, mit okozhat egy sérülés. Szóval nem sietek, nyugodt vagyok a síléceken, és csak a versenypályán kockáztatok.”

Hiába költött rá csapata több százmilliót, a fiatal Rossinak elege lett, és egyszerűen hazament

0

Carlo Pernat elárulta, azonnal beleszeretett Valentino Rossi vezetési stílusába, amikor először látta motorozni, bár azt nem gondolta, hogy később kilenc vb-címet nyer. A jelenleg 46 éves motoros egykori menedzsere több anekdotát is felidézett a kezdeti időszakból.

Miután Enea Bastianini szakított vele, Carlo Pernat idén már nem lesz ott rendszeresen a gyorsaságimotoros-világbajnokság futamhétvégéin. Ezzel egy igencsak gazdag pályafutás zárult le bizonyos szempontból. A 76 éves menedzser többek között Valentino Rossi pályafutását egyengette egy időben, nemrég pedig felidézte, hogy mit érzett, amikor először látta őt motorozni.

Mindenki őt ajánlotta nekem – nyilatkozta a Secolo XIX-nek adott interjújában. – Akkoriban minden versenyző az Apriliához akart jönni. Elmentem megnézni őt, és hűha, olyan íveket ment, amilyeneket más versenyzők nem, viszont gyakran elesett. Beleszerettem a vezetési stílusába. Látszott rajta, hogy olyan tehetséggel rendelkezik, amekkorával a többiek nem, bár azt soha nem hittem, hogy kilenc világbajnoki címet nyerhet. Erősködnöm kellett, nem is kicsit, de meggyőztem a tulajdonost, hiszen egyszer már nyertünk Max Biaggival, aki szintén ismeretlen volt, amikor elhoztam. Kezdetben nem tudott vizes pályán motorozni, mindig elesett. Aztán mindenkit meghódított.”

Rossi 1996-ban mutatkozott be a 125 köbcentiméteres géposztályban, ahol két évet töltött el, majd újabb kettőt a középső kategóriában. 1997-ben és 1999-ben egyaránt világbajnoki címet ünnepelhetett, vagyis a sikerek nem maradtak el, de gyakran nehéz volt megzabolázni. Pernat ezzel kapcsolatban megosztott egy történetet, amelyet bár nem mesélt el túl részletesen, de a lényeg alighanem így is átjön.

Rossi csak hónapokkal a tragédia után látogatta meg Simoncelli családját, majd közölte, „én voltam”

Kezdetben vakmerő volt – emlékezett vissza. – Amikor elkezdett nyerni néhány nagydíjat, az Aprilia egy amerikai igazgatót nevezett ki a marketingosztályának élére, aki kétszázmillió [lírát] költött abban az időszakban, hogy Valentinóról kommunikáljon. Nagyon sokat követelt, és egyik este Vale felhívott, hogy »nem akarom, elég volt«. Mondtam neki, hogy »legyél türelmes, elköltöttünk kétszázmilliót«, de ő már visszament a tavulliai házába. Aztán viszont annyira kedves volt, hogy megbocsátottunk neki. Mindig azt mondta, hogy Sampdoria-szurkoló, de csak azért, hogy idegesítsen.”

Rossi valójában a mai napig az Internazionale futballcsapatának szurkol, Pernat pedig genovai származásúként a Genoa együttesének drukkere. Utóbbi városi riválisa a Sampdoria, az olasz pilóta pedig így ragadta meg az alkalmat, hogy cukkolhassa menedzserét, aki egyszer klubhovatartozása miatt is keveredett érdekes szituációba.

A legszebb anekdota éppen a Genoával kapcsolatos – fogalmazott. – 1997-ben, amikor Valentino megnyerte a világbajnokságot, a Samp marketingigazgatója felhívott, hogy részt vehet-e a csapat bemutatóján. Genoa-szurkolóként megdöbbentem. »Majd beszélünk róla.« Soha nem mondtam el neki. Egy évvel később tudta meg, és nyilván nevetésben tört ki.”

Kis híján katasztrófa lett Rossi első királykategóriás tesztjéből, egy hazugságot is bevetett