back to top
2024. november 21. 19:00
KezdőlapMotoGPA MotoGP versenyzői megelégelték, hogy figyelmen kívül hagyják véleményüket

A MotoGP versenyzői megelégelték, hogy figyelmen kívül hagyják véleményüket

Erősebb képviseletet szeretnének érdekeiknek a MotoGP-pilóták, ezért egy versenyzői szakszervet létrehozását tervezik. Erre azért lehet szükség, mert több nézeteltérése volt a mezőny és a Dorna között, például egyes pályák veszélyességéről vagy a futamok növekvő számáról.

A MotoGP-pilóták egy versenyzői szakszervezet létrehozását tervezik. A szervezet elnöki székének legesélyesebb jelöltjéről a lentebb található cikkben olvashatnak, amelyben több motoros megszólalását is idéztük, akik elmondták, hogy ők miért szeretnének egy ilyen közös képviseleti szervet. Mostani írásunkban azt szeretnék megvizsgálni, hogy miért lehet szükséges ennek az intézmények a létrehozása.

A Forma–1-ben már hosszú évek óta létezik az, amit a MotoGP-ben most létre akarnak hozni

Carmelo Ezpeleta, a Dorna vezérigazgatója, és fia, Carlos Ezpeleta, aki a szervezetben a sportigazgatói posztot tölti be, mindig tisztában voltak vele, hogy fontos figyelni a versenyzők kéréseire – főleg, ha olyanokról volt szó, mint Valentino Rossi, aki a népszerűsége miatt óriási figyelmet élvezett – és általában eszerint cselekedtek. Carlos  egyébként elismerte, hogy az ő figyelmüket sem kerülte el a pilóták szervezkedése: „tisztában vagyok azzal, hogy vannak ilyen tervek, de az elgondolást pontosan nem ismerem.”

Ennek ellenére a pilóták mostanában egyre erősebben kritizálták a Dorna egyes lépéseit, különösképpen amióta Tomé Alonso lett a FIM biztonságért felelős vezető tisztségviselője. A spanyol szakember Franco Uncinitől vette át ezt a tisztséget, és fontos tudni róla, hogy nem másnak, mint a Carmelo Ezpeletának az unokaöccse.

A pozíciójából az idei év elején leköszönő olasz motoros is megszólalt a pilóták tervével kapcsolatban: „nem tudom elképzelni, hogy ez igaz legyen. A MotoGP-versenyzők kívánságait ma is tekintetbe veszik, a Biztonsági Bizottság szolgál az ő hangjukként, ott minden aggodalmat elő lehet terjeszteni.” Az 1982-ben 500 köbcentis világbajnoki címet szerző pilóta arra utalt, hogy ez a testület minden nagydíj hétvégéjén pénteken 18.30-kor összeül, és itt az összes versenyzőnek lehetőséget ad, hogy felvesse az általa problémásnak vélt kérdéseket.

A Dorna kapcsán felmerülő kritikák között ott volt a tervezett új pálya, a KymiRing kérdése vagy a szabálytalan kavicságyak Portimãóban, amelyek nagyok veszélyessé tették a bukást. Utóbbi téma már a 2020 óta – ekkor volt először a naptár része az algarvei helyszín – a napirenden van a versenyzők között, de a felelősök nem fordították rá elég figyelmet. Ennek egy lehetséges oka a SPEEDWEEK.com szerint, hogy a FIM elnöke, Jorge Viegas portugál nemzetiségű.

Botrány érik a MotoGP-ben, a versenyzők panaszai ellenére sem történik semmi

A Buddh Circuit biztonságosságával kapcsolatban is felmerültek kétségek. Idén úgy rendeztek versenyt ezen a helyszínen, hogy 2022 novemberében még maga Tomé Alonso is megfogalmazott aggályokat arról, hogy nyolc darab kanyar van, amelyek nem megfelelő állapotúak. Aleix Espargaró két héttel a futam előtt Misanóban ki is jelentette, hogy „ha a pálya nem biztonságos, nem fogunk versenyezni”.

A sprintek idei hirtelen bevezetése is elégedetlenséget okozott a MotoGP-pilóták túlnyomó többsége között. A Moto3- és Moto2-versenyzők viszont azért voltak boldogtalanok, mert eltörölték a vasárnapi bemelegítő edzéseket. A nagydíjak növekvő száma és az emiatt gyakoribbá váló sérülések szintén a szervezkedés egyik fontos okának tekinthetők. 2023-ban az eddig lefutott 17 futam alatt még egy esetben sem tudott mind a 22 eredetileg nevezett pilóta részt venni az egész hétvégén.

Ráadásul a mostani szezon során gyakoriak voltak a nézeteltérések a motorosok és a FIM által megbízott versenybírók (FIM MotoGP Steward Panel) között, mivel a bizottság gyakran érthetetlen döntéseket hozott, és hasonló vétségek esetén több alkalommal is különböző mércét alkalmazott, más büntetést szabott ki.

A problémákat alapvetően az okozza, hogy a Dorna, a versenyzők és a csapatok gyakran eltérő érdekekkel bírnak egyes kérdésekben. Egy egyszerű példa erre az esős versenyek esetleges lefújása, ahol a Dorna érdeke az eladott televíziós jogok miatt, hogy mindenképpen tartsák meg a futamot. A pilóták nagy része ellenben valószínűleg azt szeretném, hogy ne kelljen túl nagy kockázatot vállalni, míg a csapatok egyik fele nem szeretné hagyni, hogy „elvesszenek” a hétvégén megszerezhető pontok, másik pedig a várható anyagi kár miatt inkább azonnal távozna is a helyszínről.

A többség egyetért a döntéssel, de egyvalakitől nagy esélyt vett el a sprintfutam lefújása?

Korábban, mielőtt a Dorna átvette volna az irányítását, a pilóták erős képviselettel rendelkeztek, olyanok vezetésével, mint Kenny Roberts vagy Barry Sheene. 1979-ben egészen odáig elmentek, hogy tervbe vették, hogy a FIM kihagyásával rendeznek egy világbajnoksághoz hasonló sorozatot, mert a szövetség nem vette figyelembe a csapatok, versenyzők, és a gyártók érdekeit.