2024. április 20. 13:10
KezdőlapMotoGPMennyit számít egy pilóta súlya a MotoGP-ben? – nincs egyetértés erről a...

Mennyit számít egy pilóta súlya a MotoGP-ben? – nincs egyetértés erről a mezőny tagjai között

A Katari Nagydíj hétvégéjén több MotoGP-pilóta, többek között Aleix Espargaró, Jorge Martín és Francesco Bagnaia is megnyilvánult az egyes versenyzők testsúlya és a gumikopás közti összefüggés kérdésében.

Az előző hétvégén került sor a 2024-es MotoGP-szezon első fordulójára. A Katari Nagydíj helyszínén Maverick Viñales elárulta, hogy több kilogrammot sikerült fogynia a téli szünet alatt. A 29 éves pilóta tudatosan próbálta meg csökkenteni a súlyát, mivel úgy gondolja, hogy ezáltal jobb teljesítményre lehet majd képes a pályán. Viñales arra is kitért, hogy milyen módszerrel érte el ezt a változást.

A MotoGP-ben is bevezetik majd a Superbike új, teljesítménykiegyenlítést célzó szabályát?

„Úgy csináltam, hogy nem ettem – árulta el Viñales fogyásának titkát. – Most talán a mezőnyből csak Pedro Acosta nyom nálam kevesebbet. A csapattársam, Aleix [Espargaró] jelenleg egy kilóval több nálam, és hát ő nagyon vékony. Én 68 kilóról mentem le 64-re, és ha jól mennek majd a dolgok, akkor az egész évben ennyi maradok, ha nem, akkor meg felszedek majd egy kicsit. Ezt azért csináltam, hogy csökkentsem a gumikopást.”

Espargaró csapattársa 2018-ban még nem Viñales, hanem a jelenleg a Superbike-világbajnokságon vitézkedő Scott Redding volt. Ekkor a spanyol pilóta megfigyelte Redding motorozását, és ennek köszönhetően felismerte, hogy mennyire fontos tényező lehet egy futam alakulásában az egyes versenyzők súlya.

„Amikor Scott Redding volt a csapattársam, tisztán láttam, hogy a versenyek közepére már nem volt hátsó gumija, mivel ő nyolc kilóval nehezebb volt nálam – emlékezett vissza Espargaró. – Ugyanez történt Loris Baz esetén is. Szóval minél könnyebb az ember, annál kevésbé használja el a gumikat, de persze nem tagadom, hogy [a kisebb súlynak] lehetnek hátrányai is.”

„Egyébként én mostanra elértem a határt a testsúlyom tekintetében, sajnos már nem tudok többet fogyni. Jelenleg 65 kiló vagyok, és majdnem 180 centi magas. Emiatt öt éve mindennap éhes vagyok” – mondta Espargaró, aki ezután azt is leszögezte, hogy megérte meghoznia ezt az áldozatot.

A granollersi pilóta is elárulta, hogy miként tartja ennyire alacsonyan a súlyát. „Nem eszem meg annyi kalóriát, amennyit egy 34 évesnek ajánlott lenne – nyilatkozta Espargaró. – Emellett sok kardió edzést végzek, ezért is a biciklizés a tréningjeim alapja.” Ezután megnyugtatta az érte aggódókat, hogy „nagyon kiegyensúlyozott és egészséges” étrendet követ, de egyszerre mindig csak „kis mennyiségű” ételt fogyaszt, hogy elkerülje a hízást.

Francesco Bagnaiát is megkérdezték erről a témáról. „Több tapadásom lesz, mivel híztam négy kilót – nevetett Bagnaia, aki ezután tisztázta, hogy ezzel csak egy átmeneti állapotra utalt. – Tavaly 64 kiló voltam, a tél során viszont elértem a 68-at is, de most megint 64 vagyok, szóval ugyanannyi, amennyi voltam. Hiszen az teljesen igaz, hogy a lehető legjobb formánkban kell lennünk ahhoz, hogy ki tudjuk hozni magunkból a maximumot.”

Jorge Martín elárulta, hogy mivel ő „elég erős felépítésű”, így könnyebben szedi fel a felesleges kilókat, mint mások. Viszont nagyon törekszik arra, hogy ezt elkerülje, és erre jó oka van. „Egy pilótának nagyon fontos, hogy mindig ugyanannyi legyen a súlya – jelentette ki Martín. – Bár azt nem gondolom, hogy egy vagy két kiló nagy különbséget jelentene.”

A katari sprintfutam győztesével a loszaíli hétvégén sokat küszködő Marco Bezzecchi is egyetértett. „Ha még kevesebb kilót nyomnék, akkor lerepülnék a motorról – kötött rá humorosan a Martín által elmondottakra Bezzecchi. – Szóval csak egy állandó súlyt kell megtartanom. Nem hinném, hogy pár kiló befolyásolná a gumikopást.”

Bezzecchi elárulta, hogy milyen problémák tették „nehézzé” neki a Katari Nagydíj hétvégéjét