2024. április 27. 11:52
KezdőlapSuperbikeBautista: Ha nehezebb lennék, és nem nyertem volna, ma nem létezne ez...

Bautista: Ha nehezebb lennék, és nem nyertem volna, ma nem létezne ez az engem büntető szabály

Álvaro Bautista keményen kritizálta a Superbike-világbajnokság idei szezonjában bevezetett szabályt, amely leginkább az ő életét nehezíti meg.

A Superbike-világbajnokság előző két szezonjának ugyanaz a pilóta lett a bajnoka: Álvaro Bautista. Ráadásul a Ducati versenyzője teljesen ledominálta a tavalyi idényt, a 2023-ban megrendezett 36 futamból 27-et megnyert.

Mégis sokan felhördültek, amikor az előző idény végén a FIM és Dorna nyilvánosságra hozta az idei szezonra vonatkozó technikai szabályzatot. Ugyanis abban szerepelt egy korábban nem látott előírás: a minimum súlyhatárt 2024-ben a pilótával és minden felszerelésével együtt állapítják meg.

Ezzel a szabállyal „büntetik” a Ducati történetének legeredményesebb pilótáját

Ez az előírás pedig – bár ezt sohasem mondták ki nyilvánosan – látszólag abból a célból született, hogy megtörje Bautista dominanciáját. A spanyol pilóta a mezőny nagyrészéhez képest alacsonynak, kistermetűnek, és éppen ezért könnyebbnek számít. Ezek az adottságok pedig igenis előnyt jelenthetnek egy motorversenyzőnek.

Ennek a szabálynak köszönhetően Bautistának 7 kilogrammnyi ballasztot kell magával cipelnie, ez pedig nem könnyíti meg a Panigale irányítását. „A motort így általánosságban nehezebb vezetni – nyilatkozta a 39 éves pilóta. – Korábban sem volt könnyű megállítani, vagy fordulni vele, de mostanra lett csak igazán nehéz ezeket megcsinálni. Bár a szabálykönyv nem tartalmaz egy kifejezetten »Bautistaellenes« szabályt, de mégis egyedül nekem kell sok súlyt felraknom.”

„Ezt a szabályt csak azért hozták meg, mert tavaly bajnok lettem – jelentette ki. – Nem támogatom ezt az előírást, hiszen egyértelmű, hogy rám van a legnagyobb hatással. Őszintén, ha 10 kilóval nehezebb lennék, és nem nyertem volna, akkor ma nem létezne ez a szabály. Én támogatom az egyenlősítést egy bajnokságon belül, hogy szorosabb legyen a verseny, de annak nem ez a legjobb módja.”

Bautista nem ért egyet az őt hátrányba hozó szabállyal, muszáj lesz változtatnia

Nemrég került sor a Superbike-világbajnokság barcelonai tesztjére, amelyen a mezőny állandó tagjai mellett Michele Pirro, a Ducati tesztpilótája is részt vett. Pirro többek között azzal kísérletezett, hogy miként lehet a legjobban elosztani a ballasztot a motoron.

„Két elrendezéssel, variációval is dolgoztam a plusz súlyt illetően – mondta Pirro a GPOne.com-nak. – Természetesen a ballaszt megváltoztatja a motor karakterisztikáját, mivel az, hogy több súly van rajta, az azt jelenti, hogy a tömege is nagyobb. Emiatt a motorral való fékezés és irányváltás is nehezebbé vált. Szóval most azon dolgozunk, hogy túljussunk ezen a ponton, és annyira versenyképesek legyünk, amennyire csak tudunk.”