back to top
2024. november 21. 23:06
KezdőlapMotoGPA legendás pálya „hosszú távon” biztosította a helyét a MotoGP versenynaptárában

A legendás pálya „hosszú távon” biztosította a helyét a MotoGP versenynaptárában

A Dorna bejelentette, hogy új szerződést írtak alá a Holland TT-nek otthont adó asseni versenypályával. A legendás helyszínre így 2031-ig biztosan ellátogat majd a MotoGP és a Superbike-világbajnokság mezőnye is.

Több kimondottan pozitív hír látott napvilágot az elmúlt időszakban a MotoGP naptárának alakulásáról. Például nemrég derült ki, hogy a pilóták körében közkedvelt Motorland Aragónra 2026-ig minden évben visszatér majd a sorozat, és a beszámolók alapján a tavaly még elmaradt első Kazah Nagydíj idei megtartása is egyre valószínűbbnek tűnik.

A MotoGP végre meghódíthatja Kazahsztánt – értesülések szerint idén valóban megrendezhetik a futamot

A napokban pedig egy újabb örömteli dolgot jelentettek be: a Holland TT-nek is otthont adó asseni pálya 2031-ig meghosszabbította a szerződését a MotoGP-t és a Superbike-világbajnokságot irányító Dornával. Így biztossá vált, hogy a következő hét évben is ellátogat majd ez a két sorozat a „Sebesség Katedrálisa” becenevet viselő helyszínre.

A Holland TT a „legöregebb” része a mai gyorsaságimotoros-világbajnokságnak. Már ugyanis az első, 1949-es szezonban is a naptár része volt, ez pedig semelyik másik jelenleg „aktív” fordulóra sem igaz (az Olasz Nagydíjat kivéve, de annak akkor még más volt a neve). A bemutatkozása óta kizárólag 2020-ban a koronavírus okozta kényszerszünet miatt maradt el. Ráadásul lényegében végig ugyanott, az asseni pályán rendezték meg, ellentétben például a szintén ikonikus Spanyol Nagydíjjal, amelynek már három helyszíne is volt.

Azonban Assennek és a Holland TT-nek a történelme még 1949-nél is messzebbre nyúlik vissza. Az első versenyt 1925-ben rendezték a környéken, méghozzá egy 28,4 kilométer hosszú utcai pályán. Ezt a nyomvonalat 1926-ban egy 16,5 kilométeres váltotta fel, amelyet 1954-ig használtak.

1955-ben még mindig közutakat igénybe véve létrehoztak egy 7,7 kilométeres pályát, amely már jobban hasonlított egy modern versenyhelyszínre. Ez végül 1992-ben vált egy 5,5 kilométeres állandóan zárt pályává, amelyet aztán 2010-ben rövidítettek le a mostani 4542 méteres változatára (ezalatt a motorosok számára kialakított nyomvonalat értve). Assen a változtatások ellenére megőrizte klasszikus jellegét, és ennek köszönhetően ma is nagy népszerűségnek örved a szurkolók körében.

„Örömmel jelentjük be, hogy biztosítottá vált Assen hosszú távú jövője a naptárban – mondta a Dorna vezérigazgatója, Carmelo Ezpeleta. – Ez a pálya része volt a gyorsaságimotoros-világbajnokság legelső szezonjának 1949-ben, és egyedüliként végig velünk volt abban a 75 évben, amelyet 2024-ben ünneplünk. Ez teljesen egyedi, de nem csak a történelem vagy a statisztikák miatt térünk ide vissza. A versenyzés Assenben, még száz évvel azután is, hogy az első futamot megtartották a környéken, még mindig egy nagyon különleges dolog, és folyamatosan csak egyre jobb lesz. Ez egy csodálatos, modern helyszín, amely továbbra is hihetetlen versenyekkel és ikonikus pillanatokkal fog megörvendeztetni bennünket. És nincs jobb elegy annál, mint amilyet a világ legizgalmasabb sportja és az egyik legnagyszerűbb helyszín tud alkotni.”

A pálya elnöke, Arjan Bos is megszólalt. „Hihetetlenül elégedettek vagyunk ezzel a szerződéshosszabbítással, különösen most, hogy a MotoGP ennyire erőteljesen fejlődik – nyilatkozta Bos. – Ez megerősíti Assen státuszát, mint a MotoGP naptárának egyik kiemelt eleme. Büszkék vagyunk arra, hogy együtt építhetjük tovább a motorsport jövőjét.”