back to top
2024. október 07. 12:40
KezdőlapMotoGPAcosta a két dobogója után a kedvenc pályáján szerzi majd meg az...

Acosta a két dobogója után a kedvenc pályáján szerzi majd meg az első győzelmét? – hétvégi menetrend

Az előttünk álló hétvégén, Jerezben rendezik meg az idei MotoGP-szezon negyedik fordulóját. Előzetesen az tűnik a Spanyol Nagydíj egyik legnagyobb kérdésének, hogy Pedro Acostának egy harmadik és egy második hely bezsebelése után sikerül-e a dobogó tetejére is felállnia. Az újonc győzelmi esélyeit növelheti, hogy az Ángel Nietóról elnevezett pálya a kedvencei közé tartozik.

Két héttel az austini versenyhétvége után a Spanyol Nagydíjjal folytatódik a 2024-es MotoGP-idény. A Spanyol Nagydíj az egyik legrégebb óta megtalálható forduló a gyorsaságimotoros-világbajnokság naptárjában, először 1950-ben, a sorozat második szezonjában bukkant fel, egyidőben a Francia Nagydíjjal. Egyébként ennél a két fordulónál csak a Holland TT „öregebb”, hiszen az az első idénytől kezdve mindig szerepelt a kalendáriumban a koronavírus miatti kényszerszünetet kivéve.

A Spanyol Nagydíjnak eddig három helyszíne volt, a Montjuïc nevet viselő barcelonai utcai pálya, a Madrid mellett fekvő Circuito del Jarama, és a Circuito de Jerez – Ángel Nieto. Utóbbit a forduló történelmének legeredményesebb, tizenegy győzelmet arató pilótájáról nevezték el.

Idén a jerezi aszfaltcsíkra látogat el a mezőny, ahogyan 1987 óta 1988 kivételével minden évben teszi (természetesen a pandémia miatti szünetet leszámítva). Ezen a pályán Valentino Rossi látta meg a legtöbbször, hatszor elsőként a kockás zászlót, az aktív versenyzők közül pedig Marc Márquez volt itt eddig a legeredményesebb, a cerverai pilóta három győzelmet aratott. Viszont idén Francesco Bagnaia akár be is érheti őt ebben, hiszen tavaly és azelőtt is a Ducati motorosa tudott itt diadalmaskodni.

A Dél-Spanyolországban, Andalúziában fekvő létesítmény 1985-ben nyitotta meg a kapuit, a pályát legutóbb 2005-ben aszfaltozták újra. A motorosok számára kialakított nyomvonal 4424 méter hosszú, 11 méter széles és nyolc jobb-, valamint öt balkanyarból áll, a vezetési irány pedig megegyezik az óramutató járásával. Mellékesen a 7-es kanyar nemrég kapta meg Carmelo Ezpeleta, a MotoGP-t irányító Dorna vezérigazgatójának a nevét. Mind az abszolút pályacsúcs, mind a versenyben futott körrekord 2022-ből datálódik, és mindkettőt Bagnaia tartja: az előbbi 1:36.170 – ezzel a körrel szerezte meg a pole pozíciót –, utóbbi pedig 1:37.699 másodperc. A jelenlegi sebességrekordot 2021-ben állították fel: Johann Zarco akkor 300,8 km/h-val repesztett.

Hatalmas megtiszteltetés érte a MotoGP vezérét, Pedrosa mellett kapott helyet

A hétvége egyik izgalmas kérdése az lehet, hogy vajon Pedro Acosta a portimãói harmadik és az austini második helye után meg tudja-e nyerni a Spanyol Nagydíj főfutamát. A sorminta mellett Jorge Lorenzo szerint is várható ez az eredmény, bár a háromszoros MotoGP-bajnok ezt a tippjét nem szűkítette le a vasárnapi viadalra.

Nemrég maga az újonc árulta el, hogy a jerezi az egyik kedvenc pályája, amelyen az első és egyetlen Moto3-as szezonjában győzelemmel mutatkozott be a világbajnokság mezőnyének. Egy évvel később, már Moto2-es pilótaként egy bukás miatt csak huszadik lett, de tavaly újra ott volt a legjobbak között, hiszen egyedül Sam Lowes bizonyult gyorsabbnak nála. Amennyiben pedig vasárnap valóban őt intenék le elsőként, akkor megdöntene egy újabb rekordot, mivel a királykategória valaha volt legfiatalabb futamgyőztesévé válna, letaszítva az idősebb Márquez testvért erről a trónról.

Acostának a jerezi az egyik kedvenc pályája, amelyen szerinte „biztosan jól fog működni” a KTM

Acosta esélyeit növelheti, hogy saját elmondása szerint a KTM sokat tesztelt ezen a pályán, illetve a tavalyi Spanyol Nagydíjon kifejezetten jól muzsikáltak az osztrákok pilótái. Mindkét gyári versenyzőjük, Brad Binder és Jack Miller a sprinten és a főfutamon is dobogóra állhatott, előbbi egy első és egy második, utóbbi pedig két harmadik helyet szerzett. Az eddig idén mutatott teljesítményük alapján meglepő lenne, ha Binder és Miller most is ilyen jó eredményt tudna elérni, de azért a tágabban vett élmezőnyben mind a ketten ott lehetnek majd.

A KTM kontingense erre a hétvégére kiegészül majd még egy fővel, hiszen Dani Pedrosa szabadkártyával ott lesz a mezőnyben. A háromszoros világbajnok, aki jelenleg a mattighofeni gyártó tesztpilótája, tavaly is megmutathatta a tudását a jerezi közönségnek. Ez pedig nagyszerűen sikerült neki, hiszen a sprinten hatodikként, a főfutamon pedig hetedikként szelte át a célvonalat.

A remekül szereplő Acosta hamarosan Pedrosával versenyezhet, elárulta, milyen eredményre számít

Viszont nem Pedrosa lesz az egyetlen szabadkártyás induló, hiszen az Aprilia Lorenzo Savadorit, a Honda pedig Stefan Bradl is benevezte a Spanyol Nagydíjra.

A noaleiek esetében azonban várhatóan nem Savadori, hanem Maverick Viñales áll majd a középpontban. Talán nem túlzás azt állítani, hogy Austinban Viñales mesteri teljesítményt nyújtott, hiszen az időmérőt, a sprintet és a főfutamot is megnyerte, ráadásul az utóbbi egy történelmi győzelem volt. Az tehát nem kérdés, hogy nagyon jó formában érkezik meg Jerezbe, az viszont még talány, hogy ez mire lehet majd elég. Ha folytatódni fog a Massimo Rivola, az Aprilia Racing vezérigazgatója által felvázolt trend, akkor jó eséllyel megint ott lehet majd a legjobbak között.

Az Aprilia vezére szerint Katarban, Portimãóban és Austinban is az övék volt a leggyorsabb motor

Bradl és a Honda tekintetében jóval nehezebb lenne ennyire derűsnek lenni. Az idei évük eddig szinte csak a küszködéssel telik, a fejlesztéseik nem működnek, a pilótáikat pedig rendre a mezőny legvégén lehet fellelni. Az aszakaiak a másik japán gyártóval, a Yamahával együtt a versenyhétvége helyett valószínűleg már most az azután, hétfőn sorra kerülő jerezi tesztre koncentrálnak.

A Ducatinak az Amerikai Nagydíj után rendeznie kellett a sorait, hiszen azon olyan dolog történt meg velük, ami előtte nagyon régóta nem. A bolognaiak pilótái közül az idén eddig nagyon kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtó Jorge Martín és Enea Bastianini várhatja a legnyugodtabban a hétvégét, hiszen jelenleg ők foglalják el a tabella első két helyét. Márquezben az austini bukása után biztosan buzogni fog a küzdeni akarás, ahogy a 2024-es idényben idáig nem túlságosan átütő Bagnaiában is. A címvédő szerdán kijelentette, hogy eddig túlságosan „védekező” szellemben áll hozzá a versenyekhez, ami nem sok jót jelent a vetélytársaira nézve.

Így áll a MotoGP-tabella az Amerikai Nagydíj után

A Spanyol Nagydíj hétvégéjének menetrendje

PÉNTEK
9:00 – 9:35 Moto3 Szabadedzés
9:50 – 10:30 Moto2 Szabadedzés
10:45 – 11:30 MotoGP Első szabadedzés
13:15 – 13:50 Moto3 Első edzés
14:05 – 14:45 Moto2 Első edzés
15:00 – 16:00 MotoGP Edzés
SZOMBAT
8:40 – 9:10 Moto3 Második edzés
9:25 – 9:55 Moto2 Második edzés
10:10 – 10:40 MotoGP Második szabadedzés
10:50 – 11:05 MotoGP Időmérő (Q1)
11:15 – 11:30 MotoGP Időmérő (Q2)
12:50 – 13:05 Moto3 Időmérő (Q1)
13:15 – 13:30 Moto3 Időmérő (Q2)
13:45 – 14:00 Moto2 Időmérő (Q1)
14:10 – 14:25 Moto2 Időmérő (Q2)
15:00 MotoGP Sprintverseny
VASÁRNAP
9:40 – 9:50 MotoGP Bemelegítés
11:00 Moto3 Verseny
12:15 Moto2 Verseny
14:00 MotoGP Verseny