back to top
2025. július 03. 02:52
Kezdőlap Blog Oldal 155

Quartararo hamar hibát észlelt a Yamaha új motorblokkjában, amellyel Rins bejutott a Q2-be

0

Fabio Quartarónál hamar probléma adódott az új motorblokkal, ám a jelentősen módosított elektronika meghozta gyümölcsét a Maláj Nagydíj edzésén. Álex Rins ellenben az új erőforrással felszerelt motorral jutott tovább, ám ennek ellenére sem igazán elégedett.

Kifejezetten jól sikerült a Yamahának a Maláj Nagydíj pénteki napja, ugyanis a portimãói hétvége óta először mindkét versenyzőjük bejutott a Q2-be az edzésen. Fabio Quartararo és Álex Rins a hatodik, illetve a nyolcadik helyet szerezték meg helyi idő szerint délután, és bár voltak különbségek a motorjaik között, mindössze 33 ezred választotta el őket egymástól.

A francia versenyző csütörtökön elárulta, a Yamaha új motorblokkot fog bevetni Sepangban, és ez így is történt. Az ő továbbjutása azonban a legkevésbé sem ennek volt köszönhető, hiszen csapattársa ugyan pozitív visszajelzéseket adott, a 25 éves pilóta nagyon hamar problémát észlelt, így lecserélték az erőforrását, és a hétvége hátralévő részét a régivel fogja teljesíteni.

Csak másfél kört tudtam megtenni az [új] motorblokkal – nyilatkozta. – Gondunk volt vele, úgyhogy többet nem fogjuk használni. Kipróbáltuk az új erőforrást, ahogyan az a hosszú kipufogóval látható is volt, és probléma adódott vele, elromlott a blokk. Illetve nem tudom, hogy elromlott-e vagy sem, de megállt az egyenesben, és nem tudtuk megjavítani a hétvége hátralévő részére.”

Mindez azonban nem jelenti azt, hogy Quartararo ne kísérletezett volna érdemben valamilyen újítással: a 2021-es MotoGP-világbajnok drasztikusan új elektronikai csomagot kapott. „Nehéz alkalmazkodnom, mivel sokat módosítottunk az elektronikán, és még mindig emlékeztetnem kell magam néhány dologra, mert jóval kevésbé irányítjuk a motort – magyarázta. – Szóval, ha valamit elfelejtek, sokkal könnyebb összehozni egy highside-ot. Úgy vélem, ma jól motoroztam.”

A Yamaha versenyzője azt is elárulta, hogy bár hosszú ideje beszéltek az új elektronika bevetéséről, végül csak most szánták el magukat erre a lépésre. „Mit veszíthetek? – tette fel a költői kérdést. – Talán a Q1-ben kell kezdenem? Ehhez már hozzászoktam idén. Azonban szeretnék felkészülni a következő évre, a lehető legjobban akarom érezni magam, és látni szeretném, hogy a lehető legtöbbet tudjuk-e kihozni [a csomagból].”

Quartararo arra is kitért, hogy a megoldás a Yamaha technikai igazgatói posztját betöltő Massimo Bartolini ötletéből származik. A francia motoros még azzal is viccelődött, hogy idén többet beszélt az olasz szakemberrel, mint saját édesanyjával, és bár azért ez túlzás, valóban sok mindent megértett, olyasmit is, amivel kapcsolatban a szezon elején kétségei voltak. Mostanra viszont már látja a fejlődést, de hozzátette, továbbra is időre van szükség.

Vele ellentétben Rins motorjainak egyikében végig ott volt az új blokk, így képes volt érdemi tapasztalatot szerezni vele. Olyannyira, hogy meg is futotta a továbbjutást érő időt, amely egyébként 657 ezreddel bizonyult lassabbnak az élen záró Francesco Bagnaia körénél. A spanyol versenyző elmondta, hogyan álltak hozzá a naphoz.

Az új blokknak segítenie kell a kanyarba történő bemenetelt, ahogyan a végsebességet is – kezdte. – Ma rengeteg információt gyűjtöttünk. Hoztak egy új erőforrást, és az alap kicsit más, szóval időre van szükségünk, hogy kielemezzük. Csak egy blokkom van, így váltogatjuk a motorokat, hogy lássuk, melyikben megy jobban. A legjobb körömet az új motorblokkal futottam meg, mert azon a gépen közelebb álltunk az alapbeállításainkhoz.”

Ami a második motorját illeti, azon egy újfajta beállítást próbálgatott. Egy ehhez hasonlóval már a Thai Nagydíj hétvégéjének zárónapján is kísérletezni akart, de mivel a bemelegítésen és a futamon is vizes volt a pálya, nyilvánvalóan esős konfigurációt használt. Rins azt is elmondta, hogy a jó eredmény ellenére nem elégedett a tempóval.

Kicsit mással kísérleteztünk, mint amit Buriramban terveztünk, de még mindig nem tudom biztosan megmondani, hogy működik-e vagy sem, úgyhogy idő kell ahhoz, hogy kielemezzük – ecsetelte. – Összességében nem túl jó a tempónk, de ott vagyunk a Q2-ben, úgyhogy szombatra lesz terünk fejleszteni a motort.”

A hatszoros MotoGP-futamgyőztes arról is beszélt, hogy Quartararóval ellentétben ő a régi elektronikát vette igénybe. „Nem teszteltem másmilyen elektronikát, ugyanazt használtam, mint az előző futamokon – szögezte le. – Igaz, hogy Fabiónál, illetve nálam eltérő a megközelítés az elektronika terén, de nem tudom, hogy ő mit tesztelt délután. Összességében a Yamaha szempontjából jó, hogy mindketten ott vagyunk a Q2-ben.”

Bastianini szabadon versenyezhet Bagnaia ellen, Morbidelli „meglepetéssel” készül

0

Enea Bastianini leszögezte, a Maláj Nagydíj hétvégéjén szabadon küzdhet a világbajnokság harmadik helyéért, akár a végső győzelemért harcoló csapattársa, Francesco Bagnaia ellen is. Az ifjabbik olasz pilóta tavaly nyerni tudott Sepangban, és a mostani hétvégét is elég jól kezdte, ahogyan Franco Morbidelli is, aki titokzatosan nyilvánult meg a témában.

Élesedik a harc a MotoGP egyéni világbajnoki címéért, hiszen már csak két futamhétvége, vagyis összesen négy verseny van hátra. Jorge Martín 17 ponttal vezet Francesco Bagnaia előtt, vagyis ha minden egyes viadalon befut a második helyen, akkor biztosan megőrzi előnyét, még akkor is, ha minden alkalommal a címvédő előzi meg.

A gyári Ducati versenyzőjének tehát legalább egyszer jól jönne valaki, aki beférkőzne kettőjük közé. Erre az egyik legalkalmasabb csapattársa, Enea Bastianini lehet, ám ő is csatázik egy bajnoki pozícióért, egészen konkrétan a harmadik helyért, amelyet jelenleg Marc Márquez foglal el. A 26 esztendős motoros Thaiföldön leszögezte, hogy nyerni akar Sepangban, és ez azóta sem változott.

Igen, teljesen szabad vagyok – nyilatkozta. – Nekem is van miért küzdenem a szezon végén, megszerezhetem a harmadik helyet. Nagyon közel vagyok hozzá. Márquez és én is elkövettünk néhány hibát az elmúlt időszakban, és vesztettünk pontokat. Azonban be kell hoznom ezt a kis különbséget, hogy Valenciában megpróbálhassak megküzdeni vele.”

A nyilatkozat elhangzása óta hivatalossá vált, hogy a Spanyolországot sújtó árvíz miatt törölték a Valenciai Nagydíjat, ám a mondandó lényegén ez nem változtat, hiszen egy másik helyszínen meg fogják rendezni a bajnokság huszadik fordulóját. Ami a sepangi hétvégét illeti, Bastianini optimista lehet, hiszen a MotoGP-ben eddig egy második és egy első helye van a főfutamokról. Utóbbit tavaly szerezte, és nemhogy az egyetlen diadala, de az egyetlen dobogós helyezése is az volt a számára hányattatott idényben.

Nagyon jó emlékeim vannak a tavalyi évről, mert egy nehéz időszak után jött a győzelem – idézte fel. – Ez pedig rendkívül érzelmes volt számomra. Nehéz lesz megismételni ezt az eredményt, de azért vagyok itt, hogy megpróbáljam megcsinálni. Valószínűleg azért [vagyok erős itt], mert a jobbkanyarok fekszenek nekem, ahogyan a gyors jobbkanyarok is. Itt pedig nagyon sok ilyen van, és ha összehasonlítjuk az adatokat ezeken a pontokon, akkor általánosságban sokkal erősebb vagyok a Ducati többi versenyzőjéhez képest. Soha ne mondd, hogy soha. Meg kell próbálnunk, és meglátjuk, hogy versenyképes tudok-e lenni, mert minden év más.”

Utóbbi kérdésre pedig egyértelműen igen a válasz, legalábbis a pénteki nap alapján. Bár Bastianini az első szabadedzésen csak tizennegyedik lett, de a sokkal relevánsabb délutáni tréningen a harmadik helyet szerezte meg, 198 ezreddel lemaradva az élen záró Bagnaia mögött, így simán bejutott a szombati időmérő második szakaszába.

Elég jól alakult a nap – jelentette ki. – Az utóbbi időszakban nem tudtunk már az első gyakorlástól kezdve versenyképesek lenni, és a vártnál többet kellett dolgoznunk mind a beállításokon, mind a vezetési stíluson, de az edzés előtt elvégzett módosítások lehetővé tették az előrelépést. A gyorskör is jól sikerült, annak ellenére, hogy az első kanyarban volt egy kis hiba. Folytatnunk kell a munkát, és ki kell elemeznünk az adatokat, hogy szombatra jól tudjunk gumit választani, mivel itt, Sepangban meglehetősen nagy az eltérés a különböző keverékek között.”

Morbidelli titokzatoskodott

Bastianinihez hasonlóan adott esetben Martín csapattársának, Franco Morbidellinek is lehet szerepe a bajnoki harcban, amennyiben odakeveredik közéjük. Ő azonban abból a szempontból nehezebb helyzetben van, hogy míg Martínnal ugyanannál az istállónál versenyeznek, addig Bagnaiával a VR46 Akadémia köti össze. Éppen ezért nem akart dönteni kettőjük között. „Mindkettőjüket elengedem – felelte nevetve az erre vonatkozó kérdésre, majd sejtelmesen folytatta. – Ha felfedem, mit fogok tenni, nem lesz meglepetés, de szeretnék meglepetést okozni.”

Persze az eddigiek alapján nem túl valószínű, hogy Morbidelli akár Bagnaiával, akár Martínnal csatázhatna, ugyanakkor az első nap neki sem sikerült rosszul Sepangban. Az edzésen a hetedik pozíciót szerezte meg, vagyis ő is ott lesz a Q2-ben, ráadásul úgy véli, versenytempója jobb az egykörös sebességénél.

Jól [sikerültek] a gyorsköreim – értékelt. – Elég jól ahhoz, hogy azonnal bejussak a Q2-be. Szoros volt a nap, és örülök, hogy rögtön elértem a Q2-t. Ez nagyon fontos ahhoz, hogy jobb hétvégénk legyen, most pedig összejött. Az egész csapat jó munkát végzett. Általában a péntek a leggyengébb napunk, és ez ezúttal is így volt a gyorsköröket illetően. A versenytempóm nagyon jónak bizonyult, de úgy vélem, van még hova fejlődnünk. Hogy milyen mértékben, azt majd meglátjuk.”

Iannone: Ez egy nagyon más motor, egy másik MotoGP

0

Andrea Iannone „elképesztőnek” titulálta a motorját, miután teljesítette a Maláj Nagydíj pénteki napját. A MotoGP-be közel öt év után visszatért versenyző – akit Francesco Bagnaia is méltatott – sok mindent könnyebbnek talált, ám úgy véli, fizikai szempontból sokat nehezedett a királykategória.

Eljött a várva várt nap, és Andrea Iannone közel öt év után ismét MotoGP-motorra ülhetett. A 35 éves pilóta a héten vállműtéten áteső Fabio Di Giannantoniót helyettesíti a Maláj Nagydíj hétvégéjén, és bár a körülményeket figyelembe véve nincsenek komoly elvárások vele szemben, de azért helyi idő szerint délelőtt igencsak „bekezdett”.

Az első szabadedzésen ugyanis kilencedikként zárt. Persze ehhez hozzá kell tenni, hogy rajta kívül csak négyen tettek fel friss gumikat a hajrára, ám ez így is figyelemre méltó eredmény. Az edzésen persze nem volt esélye bekerülni a legjobb tízbe, de a jelenlegi MotoGP-t nála sokkal jobban ismerő Lorenzo Savadorit azért így is megelőzte. Utána pedig lelkesen értékelt. „Elképesztő – nyilatkozta. – Ez egy nagyon más motor, egy másik MotoGP. Egy teljesen más történet.”

Öt év alatt rengeteget változott a MotoGP, és Iannonénak mindenfajta előzetes teszt nélkül kellett megtanulnia olyan elemek kezelését, mint az aerodinamika, a magasságállító vagy a Michelin legújabb gumijai. Ugyanakkor kijelentette, a motorok vezetése összességében könnyebbé vált. „Nehéz összehasonlítani – utalt arra az időszakra, amikor még állandó királykategóriás pilóta volt. – Ez egy teljesen más sztori, egy másik motor. Most már vannak szárnyelemek, és rengeteg az aerodinamika. Az ember nagyon terheli a gumikat, rendkívül nagy nyomást gyakorol rájuk.”

A fékezési pont, a kanyarbejárat, valamint a kanyarsebesség jelenti a legnagyobb különbséget – folytatta. – Hihetetlen, nagyon nehéz felmérni a határt. Minden körben egyre többet próbálok, és nem érzem. Lenyűgöző. Csak menni, menni és menni kell. Ma huszonöt kört teljesítettem teszt és minden más nélkül. Nehéz volt. Ugyanakkor boldog vagyok, 1,9 másodpercre vagyok Pecco [Bagnaiától]. Ez jó.”

Mozgékonyabb [a motor], minden szempontból – fogalmazott. – Könnyebb vezetni. Kevésbé ideges, stabilabb, és így könnyebb bemenni [a kanyarokba]. A motor nem ideges, tényleg simán megy, és remekül fordul. Korábban, ha az ember hibázott a motor felszedése során, elkezdett összevissza mozogni. Nehéz volt szabályozni a nyomatékot, most viszont tökéletes.”

Mindezek ellenére Iannonénak nem volt könnyű feladata, már csak azért sem, mert a mostani gépek fizikailag sokkal megterhelőbbek. „A fékezéseknél ezekkel a motorokkal… teljesen elkészültem – mondta. – Rendkívül nagy erőt igényelnek. Ezzel együtt úgy gondolom, hogy ennyi év után az 59.6-os idő jónak számít az első napon. Ami a szombatot illeti, meglátjuk.”

Iannone egészen pontosan 1,939 másodperccel maradt el az edzést az élen záró Bagnaia idejétől, ami tesztelés nélkül egyáltalán nem rossz. A címvédő méltatta is honfitársát, és Álvaro Bautista példáját hozta fel, aki tavaly pont ugyanezen a helyszínen kapott szabadkártyás lehetőséget a Ducatitól. A kétszeres Superbike-világbajnok hátránya 2,547 másodperc volt a legjobb időhöz képest, bár ezt árnyalja, hogy utólag kiderült, sérülten állt rajthoz.

Úgy vélem, Andrea remek munkát végzett – jelentette ki a címvédő. – Tekintve, hogy Álvaro Bautista tavalyi esetével ellentétben nem tesztelt, jobb munkát végzett [nála], mert már most 1:59-es köröket futott. Mindezt anélkül, hogy bármit is tudott volna a hátsó magasságállító eszközről vagy a gumijainkról. Szóval szerintem Andrea lenyűgözően szerepelt.”

Hivatalos: törölték a Valenciai Nagydíjat, később rendezik meg a szezonzárót

0

A MotoGP bejelentette, hogy törölték a Valenciai Nagydíjat. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy a sepangi lenne az utolsó futamhétvége, ám egyelőre a helyszín és az időpont sem ismert.

Bár a MotoGP jelenleg a világnak egy teljesen másik pontján, Malajziában versenyez, az elmúlt napok legnagyobb kérdése az volt, hogy lesz-e Valenciai Nagydíj, illetve ha igen, akkor mikor, ha pedig nem, akkor mi lesz az idényzáróval. Nos, az első kérdésre megszületett a válasz: magyar idő szerint péntek kora délután a sorozat bejelentette, törlik a valenciai fordulót.

Ennek oka, hogy Spanyolország keleti, illetve déli részét napok óta pusztító árvíz sújtja. A természeti katasztrófának a legfrissebb információk szerint már 205 halálos áldozata van, emellett rengetegen tűntek el, és még ennél is többeknek vált lakhatatlanná az otthonuk. Ennek következtében a sport természetesen háttérbe szorult.

A Formula E hétfőn tesztelt volna a valenciai pályán, ám mivel az árvíz miatt a helyszín nehezen megközelíthetővé vált, törölték az eseményt. Azonban a történtek nem csak a technikai sportágakat érintik: a spanyol elsőosztályú labdarúgó-bajnokság hétvégi fordulójából két meccset is elhalasztottak: a Valencia a Real Madridot, a Villarreal pedig a Rayo Vallecanót fogadta volna.

Most pedig kiderült, hogy a MotoGP is ezt az utat választotta. Bár elhangzottak olyan érvek, miszerint a futam megtartása gazdaságilag segítheti Valencia tartomány lakosait, és a szervezők ezt is mérlegelték, végül azonban erősebbnek bizonyult az a szempont, hogy semmilyen erőforrást ne vonjanak el a károk helyreállításának folyamatából. A sorozat vezetői folyamatosan egyeztettek a helyi hatóságokkal, és velük közösen döntöttek a futam törléséről.

A MotoGP közleménye szerint ahelyett, hogy Valenciában gurulnának pályára a motorok, „Valenciáért fogunk versenyezni”, és támogatják a már meglévő segélyalapokat. Azonban hogy hol és mikor, arról egyelőre nincs információ, erről csak később adnak tájékoztatást. Az viszont biztos, hogy nem a Maláj Nagydíj lesz a szezonzáró, vagyis a huszadik hétvégét is meg fogják rendezni.

A The-Race.com értesülései szerint négy lehetséges helyszín is szóba került, de ezek közül kettő, Montmelo és Jerez szintén Spanyolországban található, és elképzelhető, hogy a helyreállításból ezek a városok is kőkeményen kiveszik majd a részüket. A harmadik pálya szintén a Pireneusi-félszigeten helyezkedik el, hiszen Portimãóról van szó. A negyedik pedig Katar, de itt az nehezítheti meg a helyzetet, hogy november 29-e és  december 1-e között a Forma–1 mezőnye fog versenyezni a loszaíli aszfaltcsíkon.

Marc Márquez vitába szállt a FIM-elnök gazdasági érvével a valenciai hétvége kapcsán

0

Marc Márquez vitába szállt Jorge Viegasszal, a FIM elnökével, és kijelentette, a Valenciai Nagydíjjal kapcsolatos döntés nem a pénzről szól. Aleix Espargaró viszont úgy véli, a futam megtartásával is segíthetnek a helyieknek.

Továbbra is kérdéses, hogy mi lesz a Valenciai Nagydíj sorsa. A térséget hatalmas árvíz sújtotta, aminek következtében sokan életüket vesztették, többen eltűntek, és rengeteg ember hajléktalanná vált. Éppen ezért nemcsak szakmai és gazdasági, hanem etikai kérdéssé is vált, hogy a mezőny ellátogat-e a Circuit Ricardo Rormóra, és ha igen, mikor.

Olyannyira, hogy Francesco Bagnaia kerek-perec kijelentette, még úgy sem hajlandó versenyezni Valenciában, hogy tudja, ezzel jó eséllyel elbukná a világbajnoki címet. Mat Oxley, a Motor Sport Magazine szakírója az X-en azt írta, hogy a címvédőhöz többen is csatlakoztak, amivel nyilvánvalóan nyomást helyeztek a bajnokságra.

Ugyanakkor a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna továbbra is Valenciával számol, bár az elképzelhető, hogy az időponton módosítanak. Jorge Viegas, a FIM elnöke pedig azzal érvelt, hogy a Valenciai Nagydíj megtartása gazdasági szempontból nagy segítséget jelentene a térségnek. Marc Márquez, aki már korábban is felszólalt a futam megtartása ellen, azonban vitába szállt vele.

Mielőtt az ember döntést hoz, minden tényezőt figyelembe kell vennie – utalt többek között Bagnaia állásfoglalására is. – Ez azonban egy dolog. A másik oldalról viszont folyamatosan azt ismételgetem, hogy semmi értelme nincs abban gondolkodni, hogy két hét múlva megtartják a nagydíjat. Nincs értelme, mert nem csak arról van szó, hogy »segítünk a gazdaságnak«. Itt nem a pénz a lényeg, hanem az idő és az, hogy az emberek mindent elveszítenek, az utcákat pedig látjuk. Katasztrofális a helyzet Valenciában, mintha egy film lenne. Az emberek a [pálya] létesítményeiben laknak. Szóval ez nem pénz kérdése. Persze a pénz segíthet abból a szempontból, hogy az élet minél hamarabb visszatérjen a normális kerékvágásba, mindenki ezt akarja. A bajnokság [szervezőinek] azonban sok mindent meg kell érteniük. Mindenesetre emberként, spanyolként nem tudok arra gondolni, hogy két hét múlva nagydíjat rendezzünk.”

Azonban akad, aki valamilyen szinten osztja Viegas véleményét. Bár Aleix Espargaró korábban már konkrét potenciális póthelyszíneket emlegetett, de nem feltétlenül tartaná ördögtől valónak, ha Valenciába mennének. Persze tisztában van vele, hogy ez nagyon nehéz döntés, és jelenleg elsősorban attól tart, hogy az elhunytak száma – amely a legutóbbi információk szerint 158 fő – jelentősen nőni fog a következő napokban.

Ismétlem, nagyon nehéz megítélni – szögezte le. – Rendkívül bonyolult a szituáció. Szerintem még mindig nem fogjuk fel, mennyire nehéz a helyzet a halálos áldozatok számát illetően. Továbbra is nagyon korán van. Remélem, tévedek, de úgy néz ki, a duplájára fog nőni. Tehát most rendkívül komplikált meghozni egy ilyen döntést. Még egyszer mondom, a Dorna nehéz választás előtt áll. A döntéssel remélhetőleg valahogyan segíthetünk Valenciának. Nem vagyok benne biztos, de ha Barcelonába megyünk, valamilyen módon segítenünk kell Valenciának. Ha pedig elhalasztjuk a futamot, de [később] Valenciába megyünk, akkor adhatunk némi pénzt az ottani embereknek, hoteleknek. Azt mondani, hogy most nem megyünk oda… Megértem, ebben a helyzetben én sem akarok menni. Ha viszont nem megyünk oda, azzal szerintem nem segítünk nekik. Szóval nagyon kényes döntés előtt állunk.”

Bagnaia ledobta az atombombát: a vb-cím elvesztésének árán sem hajlandó indulni Valenciában

0

Carmelo Ezpeleta, a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna vezérigazgatója, valamint Jorge Viegas, a FIM elnöke is arra utalt, hogy a sorozat továbbra is szeretne ellátogatni Valenciába. Francesco Bagnaia viszont leszögezte, bajnoki csata ide vagy oda, ő nem hajlandó versenyezni a jelenleg árvíz sújtotta térségben.

Bár még csak most kezdődött el a Maláj Nagydíj hétvégéje, a szezonzáró forduló legalább ennyire fontos beszédtéma a MotoGP paddockjában. A héten ugyanis hatalmas árvíz sújtotta Spanyolország déli és keleti részét, amiben következtében a legfrissebb információk szerint legalább 158-an életüket vesztették, nem beszélve az eltűnt személyekről.

A természeti katasztrófa a MotoGP-t is érinti, ugyanis a tervek szerint két hét múlva kezdődne a Valenciai Nagydíj hétvégéje. Bár felmerült, hogy az idényzárót más helyszínen rendezzék meg, egyelőre mind a Dorna, mind a FIM kitart a Circuit Ricardo Tormo mellett. „Elvileg megtartjuk az eredeti időpontban – nyilatkozta még csütörtökön az AS-nak Carmelo Ezpeleta, a gyorsaságimotoros-vb kereskedelmi jogait birtokló cég vezérigazgatója. – Dolgoznak a megközelítés és a szolgáltatások helyrehozásán. Magát a pályát nem érte kár.” „A valenciai közösség és gazdaság szempontjából még rosszabb lenne, ha nem versenyeznénk” – fogalmazott Jorge Viegas, a szövetség elnöke.

Hogy mi lesz, az előbb-utóbb kiderül, a legtöbb versenyző mindenesetre úgy véli, etikailag megkérdőjelezhető lenne megtartani a Valenciai Nagydíjat. Olyannyira, hogy Francesco Bagnaia a világbajnoki cím egyik esélyeseként alaposan felkavarta a már amúgy sem nyugodt vizet, és kijelentette, a maga részéről nem fog versenyezni Valenciában.

„Attól függ, hol rendezik meg, mert szerintem semmiképpen sem lenne korrekt Valenciában megtartani – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre. – Őszintén remélem, hogy figyelembe veszik, hogy etikai szempontból, a történtek ismeretében ez nem lenne helyes. Még azon az áron sem vagyok hajlandó versenyezni Valenciában, hogy így nem érem el a végső célomat, a bajnokság megnyerését.”

Persze kérdés, hogy Bagnaia valóban egyáltalán nem lenne hajlandó versenyezni Valenciában, vagy kijelentése csak az eredeti időpontra vonatkozott. Merthogy az Autosport értesülései szerint az is felmerült, hogy egy héttel elhalasztják az utolsó fordulót, és november 22-től 24-ig rendezik meg. Ezzel kapcsolatban a MotoGP állítólag még pénteken közzétesz egy tájékoztatást.

Bagnaia elégedett a pénteki nappal

Bár a valenciai hétvége sorsa is fontos kérdés, a mezőny egyelőre Sepangban tartózkodik, ahol lezajlott az első nap. Mind az első szabadedzésen, mind az edzésen Bagnaia bizonyult a leggyorsabbnak, így magabiztosan jutott be a szombati Q2-be. Emellett ráadásul a futamokra is sikerült kielégítő mértékben felkészülnie.

„Ez egy nagyon pozitív nap volt – nyilatkozta. – Az elejétől kezdve remek munkát végeztünk a kemény gumival, amellyel nagyon nehéz bánni, mert meglehetősen alacsony tapadást nyújt. Jól éreztem magam, délután pedig hamar felgyorsultam a közepes abroncson a nehéz körülmények között. A hátsó gumi jelentős mértékben kopik, de kontroll alatt tartottuk, a tempó pedig jó, hasonló azokéhoz, akik új abroncson voltak, Rendkívül boldog vagyok.”

Bagnaia ezúttal szembement saját szokásaival, hiszen a helyi idő szerint délelőtti gyakorláson nem szokott nagy hangsúlyt helyezni az egykörös tempóra, és többször is előfordul, hogy a középmezőnyben zár. Ezúttal viszont nagy fölénnyel végzett az élen, miután a hajrában rajta kívül csak négy pilóta tett fel friss gumikat. A címvédő elárulta, miért érezte ennek szükségét.

„Délután a nagy hőség miatt ki akartam menni használt közepes gumin, hogy kiderítsem, meddig tart ki – magyarázta. – A sprinten nagyon bonyolult lesz a gumifogyasztás. Azt kell mondanom, hogy a csapat nagyszerű munkát végzett, mert a beállítások nagy segítséget jelentettek. Jó stratégiát választottunk. A hármas és a négyes kanyarban erősek vagyunk, az egyesben közel vagyunk Jorge [Martínhoz], a kettesben pedig ő jelenti a különbséget. Könnyen látható, hol veszítünk időt.”

Persze sokakban felmerülhet, hogy Bagnaia jó kezdeti tempója része a pszichológiai hadviselésnek bajnoki riválisával szemben, hiszen az idei Holland TT-t leszámítva soha korábban nem fordult elő királykategóriás pályafutása során, hogy mindkét pénteki tréninget elvitte. Ráadásul az első szabadedzésen a pályán is találkoztak egymással. A gyári Ducati motorosa azonban igyekezett kisebbíteni ennek jelentőségét.

„Jorgéval egész évben fej fej mellett voltunk, hozzászoktunk ezekhez a csatákhoz – jelentette ki. – Nehéz úgy kimenni, hogy mindkét pénteki edzésen megpróbáljak elsőként zárni, ez eddig csak Assenben sikerült. A végén Jorge elesett, de nem hiszem, hogy emiatt történt. Mindig van egy kis nyomás, ami normális, de a győzelem a célunk, nem az, hogy bárkit is megfélemlítsünk.”

Bagnaia szoros csatában verte meg a hajrában bukó Martínt, mindkét Yamaha továbbjutott Sepangban

0

Francesco Bagnaia végzett az élen a Maláj Nagydíj edzésén, miután mindössze 5 századdal legyőzte a hajrában eleső Jorge Martínt. Mindkét Yamaha kiharcolta a Q2-es szereplést, ahogyan Marc Márquez is, de ő a legvégéig nem lehetett nyugodt.

Magyar idő szerint reggel rendezték a MotoGP edzését a Maláj Nagydíj hétvégéjének pénteki napján. A levegő hőmérséklete 34, míg az aszfalté 52 fokos volt a tréning elején. Szokás szerint ezen az eseményen dőlt el, hogy melyik tíz versenyzőnek nem kell részt vennie a szombati időmérő első szakaszában.

Ami a gumiválasztást illeti, hátul mindenki közepes keveréken kezdett, elöl pedig a szintén közepest választó Marco Bezzecchi kivételével mindenki a lágy mellett tette le a voksát. Az első mért kört Marc Márquez futotta, a nyolcszoros világbajnok 2:03.173-mal kezdett, miután mentenie kellett. Ennél azonban a mezőny nagy része gyorsabb volt: a legjobb idő Jorge Martíné volt, a Pramac motorosa 1:58.978-cal állt az élre, 308 ezreddel megelőzve Fabio Quartararót, és 626-tal Johann Zarcót.

Az edzés első bukását Brad Binder produkálta, aki a 4-es kanyarban vesztette el a kontrollt motorja felett. Csapattársa, Jack Miller viszont javított, és 102 ezredes hátránnyal feljött a második helyre. Pedro Acosta 84 ezreddel volt lassabb márkatársánál, így a harmadik pozíciót foglalta el, míg Martín nem tudott javítani.

A második esést Aleix Espargaró mutatta be a 9-es kanyarban, miközben Franco Morbidelli feljött a negyedik helyre. Martín aztán minimálisan javított, és 39 ezreddel faragta le az addigi legjobb időt. Egy ideig aztán nem változott az élmezőny sorrendje, leszámítva azt, hogy Enea Bastianini fellépett a hatodik helyre, közvetlenül Zarco mögé, Martín pedig a 15-ös kanyarban kigurult a bukótérbe.

Nagyjából félidőben Espargaró ismét eldobta a motort, ráadásul ugyanott, mint korábban. Néhány perccel később pedig Bezzecchi is bukott, ő Martínhoz hasonlóan az utolsó kanyarban hibázott. Az eredmény azonban egészen a 45. percig nem változott az első tízben: ekkor Nakagami Takaaki feljött a harmadik helyre, kiütve ezzel Francesco Bagnaiát a legjobb tízből. Persze a címvédőnek még bőven volt ideje a javításra, így nem kellett túlságosan aggódnia.

Olyannyira, hogy nem sokkal később 1:58.280-nal átvette a vezetést, 91 ezreddel megelőzve csapattársát, míg Álex Rinsnek már 494 ezred volt a lemaradása a harmadik helyen. Quartararo meg is előzte a másik Yamahát, Martín viszont mindenkinél gyorsabb volt, és 1:57.829-cel visszaállt az élre. Bastianini 432 ezredes lemaradással feljött a második helyre, Bagnaia elvette, mögöttük pedig Morbidelli és Acosta volt a sorrend a hangvillások előtt.

Martín aztán tovább gyorsult, és kereken 1 tizeddel javított saját maga legjobbján, Quartararo pedig 709 ezredes lemaradással visszaugrott a negyedik pozícióba. A mezőny tagjai aztán visszatértek a bokszba, hogy visszatérjenek az utolsó rohamra. Ez Bagnaiának kezdődött a legjobban, hiszen 5 századdal felülmúlta Martínt, míg Rins bejött Quartararo elé.

Martínnak azonban nem volt esélye a javításra, ugyanis szűk 3 perccel a vége előtt elesett az 1-es kanyarban, így többek között a közvetlenül mögötte motorozó Acosta és Marc Márquez körét is tönkretette. Utóbbi öccse, Álex aztán feljött a negyedik helyre, míg Maverick Viñales a hetedik legjobb pozíciót motorozta.

A Gresini idősebbik versenyzője ezzel kiszorult a legjobb tízből, ám az utolsó körében feljött a nyolcadik helyre, miközben Viñales tovább javított, és negyedikként zárt. Mivel Quartararo és Morbidelli is javított, így Marc Márquez visszaesett a tizedik helyre, ám ez még továbbjutást ért, a közvetlenül mögötte záró Acosta viszont már nem örülhetett. Martínt végül senki nem előzte meg, ahogyan az őt szendvicsbe fogó Bagnaiát és Martínt sem, mögöttük Viñales, Álex Márquez, Quartararo, Morbidelli, Rins, Miller és Marc Márquez lett az első tíz sorrendje. A visszatérő Andrea Iannone 1,939 másodperces hátránnyal huszonegyedik lett, Lorenzo Savadorit megelőzve.

A MotoGP sepangi edzésének végeredménye

Eldőlhetett Augusto Fernández sorsa, elmondása szerint már csak a „kirakós utolsó darabja” hiányzik

0

Augusto Fernández jövőre szinte biztosan a Yamaha tesztpilótája lesz a saját beszámolója szerint. A spanyol motoros azt viszont nem tudja, hogy a kérésének megfelelően már a valenciai teszten felülhet-e az M1-re.

Azzal, hogy a Pramac nemrég bejelentette, jövőre Miguel Oliveira mellett Jack Miller is őket képviseli majd, eldőlt, a mostani MotoGP-mezőnyből egyedül Augusto Fernández veszíti el az ülését (Aleix Espargaró maga döntött a visszavonulás mellett). Fernández a 2022-es Moto2-es világbajnoki címe után két évet kapott a KTM második számú csapatánál, ám az osztrákok nem voltak elégedettek a teljesítményével. Mivel a két idény alatt egy negyedik helyet leszámítva még villanásai sem nagyon voltak, már a mostani szezon felénél egyértelművé vált, hogy jövőre nem számítanak a szolgálataira.

Azt tehát már egy ideje lehet tudni, hogy elhagyja a KTM kötelékét. Viszont arról eddig nem került ki biztos információ, hogy hol folytatja a pályafutását – egészen mostanáig.  „Nem tudom, hogy már megerősíthetem-e. Ugyanis még hiányzik a kirakós utolsó darabja, de mindenesetre úgy néz ki, hogy tesztpilótaként egy Yamahán fogok ülni – nyilatkozta Fernández, amikor a Maláj Nagydíj előtt a 2025-ös terveiről kérdezték. – De ahogy mondtam, még hiányzik a végső megerősítés, de már nagyon-nagyon-nagyon közel vagyunk hozzá… szóval jövőre ott [a Yamahánál] leszek.”

Mellékesen a Fernández által elmondottakból arra következtethetünk, hogy a korábbi hírekkel szemben Andrea Dovizioso mégsem lesz a Yamaha tesztpilótája. Az iwataiak eddig nem beszéltek arról, hogy a szerepet eddig egyedül betöltő Cal Crutchlow-t elküldenék, az pedig egyelőre valószínűtlennek tűnik, hogy három tesztpilótájuk legyen.

Visszatérve a spanyol pilótához: Fernández kimondottan szeretné már a közvetlenül a szezonzáró utánra tervezett valenciai teszten kipróbálni az M1-gyet. Viszont ezt két dolog is ellehetetlenítheti, egyfelől a pálya környékére a héten lesújtó vihar, másfelől a Pramac. Az olasz alakulat jövőre már a Yamaha partnere lesz, és így a japán gyártónál feltehetően arra koncentrálnak majd, hogy minden rendben legyen Miller és Oliveira motorja körül.

„Még azt sem tudjuk, hogy egyáltalán versenyezni fogunk-e Valenciában, de ettől függetlenül sem lesz könnyű elintézni, hogy motorra üljek a valenciai teszten – magyarázta Fernández. – Külön kértem, hogy ott lehessek a teszten, mert fontos lenne, hogy KTM-ről minél előbb átszálljak a Yamahára, hogy lássam a különbségeket. Azonban nekik [a Yamahának] sok munkájuk van és lesz is a Pramackal kapcsolatban, szóval nehéz lesz ezt összehozni.”

„De még az év vége előtt biztosan lesz egy tesztem. Talán nem Valenciában, hanem egy másik pályán. És aztán meg nagyon hamar visszajövök majd ide” – tette hozzá arra utalva, hogy a megszokott módon a következő idény is a sepangi Shakedownnal fog kezdődni. A tervek szerint január 31. és február 2. között kerül majd sor erre a gyakorlásra.

Bagnaia erődemonstrációval kezdte a hétvégét, Iannone az első tízben zárva tért vissza a MotoGP-be

0

Francesco Bagnaia jelentős különbséggel végzett az élen a Maláj Nagydíj első szabadedzésén, megelőzve Maverick Viñalest és Marco Bezzecchit. Azonban a mezőny nagy részével ellentétben mindhárman friss gumikat tettek fel a hajrára, ahogyan a visszatérő Andrea Iannone is, akinek a kilencedik pozíciója így is figyelemre méltó.

A Moto3 és a Moto2 után a MotoGP mezőnye is bemutatkozott a Maláj Nagydíj hétvégéjén, hiszen magyar idő szerint hajnalban megrendezték az első szabadedzést. A pilótákat verőfényes napsütés fogadta, a levegő 30, az aszfalt 35 fokos volt a kezdés pillanatában, de a korábbi esőzés nyoma nem teljesen múlt el. A mezőnyben pedig ott volt Andrea Iannone, aki közel öt év szünet után gurulhatott pályára MotoGP-motorral.

A kezdeti gumiválasztás egyhangú volt, hiszen előre mindenki közepes, míg hátra keményet tett fel. Az első mért kört Joan Mir futotta, a gyári Honda motorosa 2:03.791-gyel kezdett, amivel harmadikként nyitott. Az élre Jack Miller került, 554 ezreddel megelőzve a spanyol pilótát, Fabio Quartararo pedig 233 ezredes hátránnyal a második pozícióban állt. Jorge Martín első körét törölték, de ennek nyilvánvalóan semmilyen jelentősége nem volt.

A második próbálkozások után Quartararo 2:01.655-tel vette át e vezetést, 666 ezreddel megelőzve Millert, és tovább 79-cel Pedro Acostát. Ezt követően viszont megérkeztek a Ducatik: Marco Bezzecchi 2:01.101-gyel állt az élre, 246 ezreddel felülmúlva Francesco Bagnaiát, a Yamaha versenyzője pedig 315 ezredes lemaradással lecsúszott a harmadik pozícióba.

A köridők javulása azonban nem állt meg, és Martín 2:00.947-tel ugrott fel az eredményjelző tetejére, míg Álex Márquez 257 ezredes hátrányban a harmadik pozíciót foglalta el bő 10 perccel a kezdés után. Bagnaia azonban még riválisánál is jobb volt, és 145 ezreddel gyorsabbnak bizonyult nála. A tabella éllovasát csapattársa, Franco Morbidelli is megelőzte 85 ezreddel.

Azonban ezután sem volt megállás, és bő negyed óra elteltével Quartararo 2:00.584-gyel vette vissza a vezetést. A következő körében három piros szektorral kezdett, végül azonban ezredre azonos kört teljesített, mint azt megelőzően. Félidőnél közeledve a gyorsköröket a többieknél később kezdő Enea Bastianini előbb az ötödik, majd a harmadik, aztán a második helyre jött fel, utóbbi köre 11 ezreddel maradt el a francia pilótáétől.

Egy ideig aztán nem változott az élmezőny sorrendje, a leginkább említésre méltó esemény Martín hibája volt, amelyet az utolsó kanyarban követett el, és lesodródott a pályáról. Szűk 15 perccel a leintés előtt aztán megérkezett Marc Márquez, és 185 ezredes hátránnyal feljött a második pozícióba.

Quartararo a vezetés ellenére nem lehetett felhőtlenül boldog, ugyanis az Emilia-romagnai és a Japán Nagydíj után ismét kifogyott az üzemanyaga, igaz, ennek most nem volt komolyabb negatív hatása. A 25 éves versenyző mögé 8 perccel a vége előtt Acosta zárkózott fel, aki 174 ezreddel maradt el tőle.

A spanyol újonc a következő körében 229 ezreddel átvette a vezetést, majd jött Bagnaia, aki lágy első és közepes hátsó abroncson 1:59.337-ra módosította a legjobb időt, több mint 1 másodperccel megelőzve a GasGas motorosát. A címvédő aztán piros szektorokkal kezdte következő körét, de aztán hibázott, így nem tudott javítani.

A nap első királykategóriás bukását Mir produkálta, de aztán vissza tudott térni a kavicságyból. Nem sokkal később Bezzecchi 511 ezredes hátránnyal feljött a második helyre, míg Maverick Viñales lemaradása már közel 1 másodperc volt. A gyári Ducati versenyzője aztán 1:58.795-re javított, 743 ezreddel felülmúlva a szintén gyorsuló spanyol pilótát.

Bagnaia aztán még egy kört teljesített, de tovább már nem tudta faragni a leggyorsabb kört, miközben Acosta bukott. A 27 esztendős versenyző fölénye azonban így is óriási volt, de persze hozzá kell tenni, hogy az első három helyezetten kívül csak Iannone és a Miguel Oliveirát helyettesítő Lorenzo Savadori tett fel friss gumikat. Mögötte Viñales, az utolsó gyorskörétől megfosztott Bezzecchi, Miller, Acosta, Martín, Álex Márquez, Quartararo Iannone és Augusto Fernández lett az első tíz sorrendje.

A MotoGP első sepangi szabadedzésének végeredménye

Martín és Bagnaia is áthelyezné a szezonzárót, Aleix Espargaró már a póthelyszínt keresi

0

Jorge Martín és Francesco Bagnaia egyetért abban, hogy nem lenne jó a vihar által megtépázott Valenciában tartani a szezonzárót. A két bajnokesélyes egyaránt úgy véli, hogy az utolsó versenyhétvégének egy új helyszínt kellene találni. Aleix Espargaró pedig már ötleteket is adott arra nézve, hová lehetne áttenni a fordulót.

Miközben 95-re emelkedett a Spanyolország déli és keleti részét megtépő DANA nevű vihar halálos áldozatainak száma, a MotoGP-nek lassan döntést kell hoznia a szezonzáróról. Azt eredetileg ugyanis a november 15-17-i hétvégén tartották volna a valenciai pályán, amelynek a kiszolgáló infrastruktúrája súlyos károkat szenvedett. A mezőny nagy része arra az álláspontra helyezkedett, hogy sem a teljes törlés, sem a valenciai rendezés nem lenne jó ötlet, tehát szerintük egy új helyszínt kellene keresni az utolsó fordulónak.

Azonban van két pilóta, akiket különösen érint, hogy mi lesz az idényzáróval: Jorge Martín és Francesco Bagnaia. A hétvégi Maláj Nagydíjra már úgy fordultak rá, hogy matematikailag is biztos, közülük kerül ki a 2024-es MotoGP-bajnok. Martín pillanatnyilag csupán 17 pontos előnyben van Bagnaiával szemben, így nagyon sokat számít, hogy hány forduló van még hátra a szezonból. A csütörtöki sajtótájékoztatón így természetesen mindkettőjüket megkérdezték erről.

„Az egészben számomra a legnehezebb a dolog etikai oldala.  Ugyanis őszintén szólva az ottani [valenciai] versenyzés mindenképpen azt jelentené, hogy lenne valamilyen »buli« – magyarázta Bagnaia. – Ott biztosan lenne egy olyan pillanat, amelyet valakinek élveznie kellene. De azt tudva, hogy milyen kint a helyzet, ez nem lenne helyes. És mi mindig figyelünk arra, hogy mi történik a világban. Mindannyian ugyanazon ég alatt élünk, szóval nem lenne helyes ott versenyezni.”

„Szóval ha az én döntésem lenne, akkor inkább nem versenyeznék ott. De nem én vagyok az, aki ezt eldönti. Ahogy a Dorna határoz, az jó és igazságos lesz. Ráadásul szerintem sok lehetőségünk van, amelyekkel megpróbálkozhatunk. Viszont nem ez a megfelelő pillanat, hogy előhozakodjak azzal, hogy én mit szeretnék – tette hozzá. – Most várni fogunk, és bármi is lesz a döntés, az jó lesz. Persze az lehet, hogy nem lenne igazságos a forduló teljes törlése, de nem én vagyok az a fickó, akinek ezt el kell döntenie.”

Bár Martínnak kedvezne a törlés, egyetért Bagnaiával. „Az biztos, hogy ez egy valóban nagyon nehéz helyzet az ottani embereknek – mondta a spanyol pilóta. – Nekünk persze az lenne a legjobb, ha minél előbb kiderülne, hogy mi lesz, mivel akkor annak megfelelően állunk a mostani hétvégéhez. Mindenesetre úgy látom, hogy nehéz lenne Valenciában megtartani a szezonzárót. Hiszen még ha minden rendben is van a pályával, akkor is nehéz a helyzet. És szerintem már csak az ottani emberek iránti tiszteletből, illetve logisztikai szempontból is – bár tényleg nem tudom, hogy pontosan milyen állapotban van a pálya – talán nem lehetnének teljesen tele a lelátók. Azt hiszem, hogy a legjobb megoldás az lenne, ha máshol versenyeznénk. Úgy gondolom, hogy a Dorna a lehető legjobb döntést fogja meghozni.”

Aleix Espargaró szintén megszólalt az üggyel kapcsolatban. Az állandó MotoGP-mezőny korelnöke a spanyol pilóták többségéhez hasonlóan először hosszan beszélt arról, hogy mennyire megrázták a történtek. Viszont Espargaró ezután arra is kitért, hogy szerinte hová (és hová nem) lehetne áthelyezni a szezonzárót. „Ha az utolsó forduló nem lehet Valenciában, akkor szerintem a bajnokság elég nagy ahhoz, hogy kitaláljunk egy B tervet – kezdte. – Még két pilóta harcol a bajnoki címért, szóval mindenképpen jó lenne találni egy alternatívát, csak azt kérem, hogy ne legyen egy harmadik forduló is Misanóban.”

„Szerintem Barcelona lenne az a helyszín, amely a legkevésbé lenne [kedvezőtlen] gazdasági hatással a bajnokságra, de Katar is jó opció lehet – gondolkozott hangosan. – De persze egy MotoGP-forduló megszervezése nagyon bonyolult. Úgy tűnik, hogy a Dorna idén nem volt szerencsés ezzel, hiszen sok minden megnehezítette, hogy a teljes naptárat lefussuk. Ami minket, pilótákat illet: ez egy olyan nagy vészhelyzet, hogy bármihez alkalmazkodunk.”