back to top
2025. május 11. 00:07
Kezdőlap Blog Oldal 167

Nem volt esélye a visszaelőzésre, de Martínnak meggyőződése, hogy Bagnaia nem gyorsabb nála

0

Jorge Martín úgy véli, Francesco Bagnaia nem gyorsabb nála, és mindez fordítva is igaz. A Pramac pilótája szerint neki is meglehetett volna az esélye az Osztrák Nagydíj megnyerésére, de ellenfele felismerte, hogy az első körök kulcsfontosságúak.

Jorge Martín 3 pontos előnnyel kezdte meg az Osztrák Nagydíj hétvégéjét, ám ez vasárnapra 5 egységnyi hátránnyá alakult Francesco Bagnaiával szemben. A címvédő a sprintfutamon utolérte őt a tabellán, de a spanyol motoros akkor még gondolhatta azt, hogy a büntetése nélkül igenis lett volna esélye felülkerekedni riválisán.

A főversenyen viszont semmilyen hátráltató tényező nem akadályozta, ennek ellenére nem volt sansza a gyári Ducati pilótájával szemben, miután utóbbi a 2. kör elején élre állt. Sőt, a viadal közepén fokozatosan nőtt a különbség kettőjük között, végül Bagnaia 3,232 másodperces előnnyel nyert. Ennek ellenére Martín nem gondolja, hogy tempóban lenne eltérés köztük.

Martín csak az elején tudta megszorítani Bagnaiát, Marc Márquez nagyot zárkózott a rossz rajtja után

Szerintem a sebességet illetően [azonos szinten] vagyunk, tényleg nehezen észrevehető a különbség – nyilatkozta. – Látható, hogy a szombati időmérőn mi jelentettük a különbséget, Pecco és én is egy lépéssel a többiek előtt voltunk. Ahogyan a tavalyi szezonban, úgy most is nehéz javulni, mert megvannak neki az adataim, nekem pedig az övéi. Szóval jelenleg nehéz különbséget kialakítani. Most az volt a differencia, hogy az első két körben ki vezet, és ő ezt jobban megértette nálam. A tizedik körig [közvetlenül] mögötte voltam, elég könnyű volt [követni őt]. Aztán egyik körről a másikra minden erőfeszítésem hiábavalóvá vált, mert az első gumim azt mondta, hogy »itt megállunk«. Kicsit jobb munkát kell végeznünk. Ő nem gyorsabb nálam, én pedig nem vagyok gyorsabb nála. Azonban kicsit többet kell dolgoznunk a stratégián, és rá kell jönnünk, hogyan kell futamokat nyerni.”

Martín abból a szempontból is jobb helyzetből indult vasárnap, hogy Bagnaia ezúttal nem tudta őt lerajtolni. A 26 esztendős motoros viszont így sem sokáig vezetett, pedig könnyen lehet, hogy ha kicsit tovább maga mögött tartja a címvédőt, akkor egészen másképpen alakul a futam. Legalábbis ő úgy gondolja, hogy ez volt a kulcspillanat.

Bagnaia szerint hihetetlen teljesítményt nyújtottak Martínnal, aki nem keres kifogásokat

Boldognak kell lennem azzal, ami a hétvégén történt – folytatta. – Bosszús vagyok, mert úgy érzem, rendkívül erősek vagyunk, semmi nem hiányzik ahhoz, hogy versenyeket nyerjünk, mégis Pecco hozza ezt az eredményt. Nagyon frusztrált vagyok, mert úgy érzem, nekem is megvoltak a lehetőségeim a diadalra. Azonban úgy tűnik, Pecco jelenleg kicsit jobb. Szerintem jó versenyt futottam, jól rajtoltam, de abban a pillanatban, hogy a második helyre kerültem, elvesztettem az esélyemet a győzelemre. Összességében jó futamom volt, még a végén is jó volt a tempóm, ami nagy különbség a többiekhez képest. Úgy néz ki, most Pecco és én egy lépéssel előrébb járunk.”

Bagnaia a sprinteket is beleszámolva immáron zsinórban négy második pozíciónál tart, aminek köszönhetően a nyári szünethez képest még hozott is Bagnaián a pontversenyben. Persze bízik benne, hogy a következő alkalommal már a dobogó tetején ünnepelhet. Sok pontot szereztem a sorozatos második helyekkel, és legközelebb remélhetőleg javítani tudunk ezen az eredményen – fogalmazott. – Még így is versenyképesnek érzem magam, és az a fontos, hogy száz százalékot adjak ki magamból. Legközelebb Aragóniába megyünk, és újra megpróbáljuk.”

Így áll a MotoGP-tabella az Osztrák Nagydíj után

Acostának egyvalamit meg kell értenie márkatársa szerint

0

Pol Espargaró kijelentette, jobb tempóra számított saját magától, illetve a motorjától az Osztrák Nagydíj hétvégéjén, mivel korábban gyorsabb volt a teszteken. A mattighofeniek tesztpilótája szerint Pedro Acostának meg kell értenie, hogy a MotoGP-ben nem mindig a legjobb nyer.

Pol Espargaró az idei évben másodszor kapott lehetőséget szabadkártyás versenyzőként az Osztrák Nagydíjon. A KTM tesztpilótája kifejezetten biztatóan kezdte a hétvégét a látványos újításokkal felszerelt motoron, ám pénteken technikai hiba miatt nem tudta beverekedni magát a legjobb tízbe. Másnap ez sikerült neki, de a Q2-ben elesett, így csak a tizedik pozíciót szerezte meg az időmérőn.

A sprintet végül Marc Márquez bukásának köszönhetően kilencedikként zárta, másnap viszont ugyan szintén pontot szerzett, de nem tudta megismételni ezt a teljesítményét. A 33 éves motoros Jack Miller esése után a tizedik helyen haladt, de a hajrában Álex Márquez elment mellette, Miguel Oliveirával szemben viszont ő kerekedett felül, így tizenegyedikként látta meg a kockás zászlót.

Martín csak az elején tudta megszorítani Bagnaiát, Marc Márquez nagyot zárkózott a rossz rajtja után

Arra nem számítottam, hogy gyorsabb leszek: a teszten nincs feszültség, [nem gumizza fel a pályát] a Pirelli és a Michelin, és az embert nem veszik körül más versenyzők – nyilatkozta Espargaró, de azért éreztette, hogy ennél többre számított. – Lassabbak voltunk a vártnál. Minden információ jó arra, hogy fejlődjünk, és megértsük az okát annak, ami történik. Most volt néhány dolog, ami kedvezett nekünk, de a pozitívumokat kell megragadnunk.”

Bár a Ducati ellen esélyük sem volt, a gyártók között mind a vasárnapot, mind a teljes hétvégét figyelembe véve a KTM gyűjtötte be a második legtöbb pontot, hiszen a sprinten Miller, a főversenyen pedig Brad Binder ért be az ötödik pozícióban. A hátrányuk ugyanakkor óriási volt a versenyt megnyerő Francesco Bagnaiához képest, de Espargaró felhívta a figyelmet arra, hogy a bolognaiakon kívül mindenki nehéz hétvégén van túl.

Az első, Ducatitól eltérő motor egy KTM volt nagy lemaradással, de nem mi vagyunk az utolsók – hangsúlyozta. – Itt mindannyian szenvedtünk, de a KTM-ek a legkevésbé. Nagyon vártuk [a hétvégét], de a Ducati ellen rendkívül nehéz felvenni a harcot, nagy fölényben vannak. Most küszködünk, mivel ötven százalékkal kevesebb motorunk van a pályán hozzájuk képest. Jövőre viszont ez változik, mivel elvesztettek egy csapatot és egy nagyon gyors versenyzőt.”

A gyári KTM-ekkel ellentétben ezúttal mindkét GasGas gyenge hétvégét produkált. Mindez persze csak Pedro Acosta esetében számít meglepetésnek: a 20 éves újonc a leintés után ugyan visszafogta magát, de így is kifejezte elégedetlenségét. Espargaró úgy véli, honfitársának bizonyos értelemben változtatnia kell a hozzáállásán.

Lelkesen érkezett, szorongással távozik Ausztriából Acosta, aki egyvalamihez „nem elég tökös”

Pedrónak meg kell értenie, hogy nem mindig a legjobb nyer, ez nem olyan, mint a tenisz vagy a futball – jelentette ki. – Más dolgok kellenek a győzelemhez, amelyek most nincsenek meg neki, de a tehetségéből és a korából adódóan van esélye [megszerezni]. Azon dolgozunk, hogy utolérjük a Ducatit, tovább kell dolgoznunk, neki pedig bíznia kell a projektben, és ki kell várnia, hogy javuljon.”

Persze ettől még Espargaró sem volt maradéktalanul elégedett a motorral, pláne a már korábban említett teszt, illetve az ott mutatott tempó ismeretében. A nyolcszoros MotoGP-dobogós úgy véli, ha az Osztrák Nagydíj hétvégéjén is ezt a sebességet hozzák, akkor sokkal közelebb lettek volna a Ducatihoz, ezzel együtt optimista a fejlesztések hatékonyságát illetően.

Jobbra számítottam, ugyanazt érzem, mint Pedro – fogalmazott. – A teszten nagyon gyors voltam mind egy körön, mind a versenytempót tekintve, egy másodperccel gyorsabb voltam. Ezzel négy másodperccel a győztes mögött végeztünk volna. Mindez sok gondolkodnivalót ad nekünk. Új motort hoztunk, és láttuk az erősségeit, valamint a gyengeségeit. Közel vagyunk ahhoz, hogy jobb legyen a motorunk.”

Így áll a MotoGP-tabella az Osztrák Nagydíj után

Halálos baleset történt a Man-szigeti verseny időmérőjén

0

Tragikus kimenetelű bukás történt az amatőrök és félprofik számára kiírt Man-szigeti viadal, a Manx Grand Prix kvalifikációján. A 43 éves ír pilóta, Louis O’Regan vesztette életét.

Köztudott, hogy a Man-szigeti TT a világ alighanem legveszélyesebb motorsport-eseménye. A legtöbb évben történik legalább egy halálos baleset, ám idén a mezőny szerencsére elkerülte a tragédiát. Maga a helyszín viszont nem, ugyanis az amatőrök és félprofik számára kiírt Manx Grand Prix időmérőjén vasárnap végzetes bukás történt.

A beszámolók szerint Louis O’Regan körülbelül délután 5 órakor esett el a rendezvény legelső napján. Bár a pontos körülmények egyelőre nem ismertek, de állítólag olyan súlyos sérüléseket szerzett, hogy nem volt valós esélye a túlélésre, annak ellenére, hogy a beavatkozók mindent megtettek a megmentésének érdekében.

Magát a rossz hírt egy közleményben tudatták. „A Manx Grand Prix szervezői mély szomorúsággal erősítik meg, hogy a 43 éves Louis O’Regan elhunyt a 2024-es esemény nyitókvalifikációján, a Kate’s Cottage-ban történt balesetben szerzett súlyos sérülések következtében” – olvasható a rendezvény hivatalos honlapján.

O’Regan a Londontól 77 kilométerre található Didcot nevű kisvárosban élt barátnőjével, Sarah-val. 2013-ban vett részt először a Manx Grand Prix-n, ekkor tizenkettedik lett az újoncok között. Legjobb teljesítményét hat évvel később nyújtotta, amikor 114,7 mérföld per órás, azaz körülbelül 184,59 km/h-s átlagsebességet produkált egy kör során a junioroknál. Versenyzőtársai és barátai elkötelezett, szenvedélyes pilótaként emlékeznek rá.

A baleset után aznap már nem is indították újra a körözést, így hétfőn folytatódott az esemény. Sajnos a halálos kimenetelű bukások ezen a rendezvényen sem ritkák: tavaly például ketten is életüket vesztették két különböző balesetben: az egyikük a 33 éves Gary Vines, a másikuk a 69 esztendős Ian Brainbridge volt.

A Manx Grand Prix egyébként nagy hagyományokra tekint vissza, hiszen az első versenyt még 1923-ban rendezték MARC, azaz Manx Amateur Road Race néven. Mostani nevét 1930-ban kapta meg. A viadal lényege, hogy jóval hozzáférhetőbb a Man-szigeti TT-nél, bár a legjobbak a profik között is rajthoz állhatnak, de csak régi motorral.

Bagnaia elárulta, milyen tanácsot kapott Rossitól, aki Verstappenhez hasonlította őt

0

Francesco Bagnaia elárulta, mennyire fontos számára Valentino Rossi véleménye, és felfedte, milyen tanáccsal látta el őt a kilencszeres világbajnok az Osztrák Nagydíj előtt. A VR46 Akadémia alapítója kielemezte növendékét, illetve a címvédő Jorge Martínnal vívott párharcát.

Bár autóversenyzői kötelezettségei és egyéb feladatai miatt nincs ott minden futamhétvégén, Valentino Rossi viszonylag gyakran feltűnik a MotoGP paddockjában. Persze mindez nem véletlen, hiszen csapattulajdonosként már-már elvárható, hogy néha megjelenjen az adott helyszínen, de ilyenkor persze nem csak a VR46 versenyzőire figyel.

Pontosabban fogalmazva nem csak a VR46 istállójának versenyzőire, hiszen több olyan pilóta is versenyez a gyorsaságimotoros-világbajnokság különböző kategóriáiban, aki a szintén általa alapított VR46 Akadémián nevelkedett. Ilyen például a sprintet és a főversenyt is megnyerő Francesco Bagnaia, aki elárulta, milyen tanáccsal látta őt el honfitársa a vasárnapi rajt előtt, majd hogyan reagált a pályán lezajlott eseményekre.

„A futam előtt csupán annyit mondott nekem, hogy amit szombaton csináltam, az már jó volt, úgyhogy csak próbáljam meg megismételni – nyilatkozta az első három helyezett részvételével tartott sajtótájékoztatón. – A leintés után nagyon boldog volt, azért is, mert Celestino [Vietti] először nyert idén versenyt [a Moto2-ben]. [Idáig] nem volt jó helyzetben, szóval nagyon örülünk neki. Szerintem [Marco] Bezzecchi is jó versenyt teljesített. Franky [Morbidelli] futama nem volt a legjobb, de sok pozíciót tudott javítani. Úgy vélem, jó hétvégéje volt az Akadémiának.”

Martín csak az elején tudta megszorítani Bagnaiát, Marc Márquez nagyot zárkózott a rossz rajtja után

Rossi nyilvánvalóan fontos szerepet tölt be minden akadémista életében, és nem csupán azért, mert az általa alapított utánpótlásműhelyen keresztül jutottak el odáig, ahol most vannak. Tekintve, hogy a gyorsaságimotoros-vb modern korszakának legeredményesebb alakjáról van szó, sokat adnak a véleményére. Így van ezzel Bagnaia is, aki akkor is kapcsolatban van vele, amikor éppen nincs a helyszínen.

„Mindig fontos, hogy Vale velünk legyen, de akkor is sokat beszélek vele, amikor nincs jelen – jelentette ki. – Rengeteget SMS-ezünk, mert szükségem van a véleményére. Igaz, hogy amikor itt van, a csapatára jobban kell koncentrálnia, de pénteken és szombaton este is beszéltünk. Szükségem van az ő nézőpontjára.”

Rossi kielemezte Bagnaiát

Nemcsak Bagnaia beszélt Rossiról a hétvége folyamán, hanem fordítva is megtörtént mindez. A 45 éves exmotoros még szombaton fejtette ki álláspontját legeredményesebb akadémistájától, illetve a Jorge Martínnak folytatott párharcáról. Aligha meglepő, hogy az olasz legenda rendkívül pozitív véleményt fogalmazott meg a címvédőről.

„Hihetetlen formában érkezett meg, rögtön erősen kezdett a hétvégén, az első edzéstől kezdve jól ment – utalt a péntek délelőtti gyakorlásra az olasz Sky-nak adott interjújában. – Martín ott van, de ezeken a hétvégéken [Bagnaiának] sikerül valami extrát nyújtania. Nagyon csendes, jól vezet, és hihetetlenül gyors. Minden téren sokat fejlődött, és jelenleg nincsen gyenge pontja. Összerakja a körét, mindig jól rajtol, és ez nagyon fontos dolog, az olyan bajnokok csinálják ezt, mint például [Max] Verstappen. Nem könnyű mindig jól rajtolni, valaki mindig elrontja, ő viszont rendre ott van. Emellett hihetetlenül gyors.”

Bár Bagnaia időről időre hibázgat, az is jellemző rá, hogy amikor nő a teher, sokszor sikerül emelnie a szintjén. Korábban maga is kifejtette, hogy a nagy tét őt nem nyomja agyon, hanem kihozza belőle a maximumot. Ráadásul általában mindezt úgy, hogy nem keveredik kétes helyzetekbe, olyanokba pedig pláne nem, ahol egyértelműen ő szabálytalankodik az ellenfelével szemben.

Bagnaia szerint hihetetlen teljesítményt nyújtottak Martínnal, aki nem keres kifogásokat

„Igen, az utóbbi időszakban nyomás alatt mindent belead, sikerül kihoznia magából azt a pluszt – reagált Rossi a felvetésre. – Véleményem szerint ez Bagnaia erőssége. Agresszív, de nem piszkos, tiszta, de nem engedékeny. A megfelelő keveréke a szemtelenségnek és az agresszivitásnak, a fékezés során túlkormányzottá teszi a Ducatit, de nem hibázik. Jelenleg nehéz őt legyőzni.”

Persze Martín is magas szintet képvisel, és az elmúlt három hétvégén kivétel nélkül változott a bajnoki éllovas személye. Jelenleg 5 pont a különbség Bagnaia javára, vagyis a végéig még bármi lehet. Könnyen elképzelhető, hogy a tavalyi idényhez hasonlóan ez az idény is csak a valenciai főfutamon fog eldőlni, és ezt Rossi is így látja.

„Sok variáció van, hogy miként jutnak el a végéig – mondta. – Ez a dinamikától függ. Most Bagnaia van felül, az elmúlt futamokon sok pontot hozott, mert ne felejtsük el, hogy talán negyven [egységnyi hátránya] volt, és most ott van az élen. Mindig az adott hétvégén derülnek ki [az erőviszonyok], mert Martín nagyon gyors versenyző, nem sokat hibázik, a leggyorsabb kört is megfutja. Jól rajtol, és ezek fontos dolgok a mostani MotoGP-ben. A végéig jó lesz a küzdelem.”

Bagnaia tavaly az év legelejét és a mandalikai sprint-, illetve főverseny között eltelt nagyjából 24 órát leszámítva folyamatosan az üldözött szerepét töltötte be, de a 2022-es szezonban úgy ért fel a csúcsra, hogy a nagy részében üldöző volt, ahogyan sokáig idén is. Rossinak feltették a kérdést, hogy mentálisan melyik a jobb helyzet.

„Véleményem szerint Pecco jó állapotban volt a szünet előtt, mert megelőzte [Martínt] – felelte. – Martín viszont jövőre már nem a Ducatinál lesz, csapatot kell váltania, és csalódott volt, mert a piros [motort] akarta. Amikor visszatért a nyaralásból, rögtön ott volt, és sikerült pontokat hoznia [Bagnaián]. Most egyenlőnek látom a helyzetet. Még kívülről is ők ketten azok, akik most kicsit jobban mennek, ez szemmel látható.”

Így áll a MotoGP-tabella az Osztrák Nagydíj után

Miller az esése után megmutatta, hogy a szezonbeli legerősebb eredményét dobta el

0

Jack Miller elárulta, az Osztrák Nagydíj elején próbálta óvni a hátsó gumiját, aztán viszont még féltáv előtt elesett. A futam hátralévő részében azonban megmutatta, hogy az egész idényt figyelembe véve most volt a legversenyképesebb.

Jack Miller az ötödik helyre kvalifikálta magát az Osztrák Nagydíj időmérőjén, vagyis bízhatott egy jó eredményben. A sprinten aztán csak Enea Bastianini előzte meg, de Marc Márquez bukásának következtében ugyanebben a pozícióban ért célba. Az ausztrál motoros esetében viszont általában a főfutamok szoktak problémát jelenteni.

Ami a vasárnapi viadalt illeti, Miller a rajt után feljött a negyedik helyre, és bár később csapattársa, Brad Binder, majd Marco Bezzecchi is megelőzte, a hatodik pozíciót tudta tartani Márquezzel szemben, és elmondása szerint azt sem érezte, amikor a nyolcszoros világbajnok a könyökével hozzáért a hátsó gumijához. A 29 éves pilóta időközben próbált spórolni a gumival, de végül hiába.

Martín csak az elején tudta megszorítani Bagnaiát, Marc Márquez nagyot zárkózott a rossz rajtja után

„Nem úgy alakult a nap, ahogyan szerettük volna – nyilatkozta. – Jobban rajtoltam, és az elején óvtam a motort, feláldoztam egy kis [időt], de jól éreztem magam. Elég lágy volt a motorom, különösen a hármas és az ötös kanyarban. Egyszerűen igyekeztem kímélni a hátsó abroncs jobb oldalát. Szóval kicsit jojóztam, de próbáltam harcban maradni, és a hosszú távra játszani. Végül azonban nem sikerült.”

Miller ugyanis a 11. körben elesett a 2-es sikánban. „Kicsit agresszívan mentem be, a [motor] eleje elkezdett pattogni, és ennyi volt – idézte fel a bukást. – Azonban fel tudtam állítani, visszaültem, és elindultam. Nem adtam fel, és a végéig nyomtam. Bárcsak fent maradtunk volna, a verseny végén nagyon erősnek éreztem magam.”

Ezek pedig nem csupán üres szavak, ugyanis az adatok bizonyítják, hogy Miller kifejezetten jó eredményt dobott el. A négyszeres MotoGP-futamgyőztest tizenkilencedikként intették le, de ha az idejéből levonjuk azt a 20 másodpercet, amennyit a bukással hozzávetőlegesen veszített, akkor nagyjából a hetedik helyen célba érő Maverick Viñales környékén fejezte volna be a futamot. Arról nem is beszélve, hogy ki tudja, mennyit jelentett a motor sérülése.

„Nagyon jól viselkedett a motor, figyelembe véve, hogy a kormány elhajlott, néhány szárny letört meg miegymás – fogalmazott. – A gumi viszont nagyon jó állapotban volt, és az utolsó hat körben a miénk volt az egyik leggyorsabb motor a pályán. Szóval van bennem »mi lett volna, ha…« érzés, de ezzel együtt jó volt újra versenyképesnek lenni a hétvégén. Ez nagy löketet adott az önbizalmamnak.”

Miller tehát legrosszabb esetben is nyolcadik lett volna, de valószínű, hogy minimum hetedikként látta volna meg a kockás zászlót. Ez pedig a legerősebb vasárnapi teljesítménye lett volna: statisztikailag nem a legjobb, hiszen Portimãóban ötödik lett, de akkor Francesco Bagnaia és Márquez ütközéséből, valamint Viñales technikai hibájából is profitált.

Így áll a MotoGP-tabella az Osztrák Nagydíj után

Felemás hétvégét zártak a magyar versenyzők a Red Bull Ringen és Assenben

0

Farkas Kevin idei legjobb eredményét hozta a Red Bull Rookies Cup első spielbergi futamán, a második viadalon viszont kiesett. Az IDM Superbike kategóriájában szereplő Kovács Bálint, valamint a Northern Talent Cupban versenyző Vincze Martin és Kovács Zoltán is az egy futamot zárt pontszerzéssel Assenben.

A nagyvilág természetesen a MotoGP-re figyelt az előző hétvégén, legalábbis ami a motorsportot illeti, de természetesen jó néhány más sorozat mezőnye is rajthoz állt az elmúlt napokban. Ezek közül több nívós szériában is versenyez legalább egy honfitársunk, akiknek így szintén jutott szerep pénteken, szombaton, illetve vasárnap.

A gyorsaságimotoros-világbajnokság betétsorozataként a Red Bull Rookies Cup pilótái szintén Spielbergben csaptak össze, így a magyar szurkolóknak most kellett a legkevesebbet utazniuk ahhoz, hogy élőben láthassák Farkas Kevint motorozni. A 17 éves pilóta az időmérőn a tizenötödik helyet szerezte meg, miután 1:45.463-as kört motorozott, 1,429 másodperccel elmaradva a pole pozíciótól.

Az első futamon kifejezetten jó tempót produkált az élmezőny, de így is tizenegyedik lett, amivel idénybeli legjobb eredményét érte el. A második versenyen viszont balszerencsés volt, és ütközött az egyik ellenfelével, aminek következtében a 4. körben elesett. Ezzel két fordulóval a vége előtt 11 ponttal rendelkezik, ami a tabella tizennyolcadik helyére elég.

Az IDM, vagyis a német bajnokság ezúttal Assenbe látogatott. Kovács Bálint 1:38.956-os idejével 1,138 másodpercet kapott az időmérő legjobbjától, és a tizedik helyet szerezte meg, miután elmondása szerint hibázott. Az első futamon aztán egy hármas boly végén haladt, amikor az előtte motorozó ellenfelei buktak, és ő sem tudta elkerülni az esést, ennek ellenére behozta huszadik helyen a motort. A második verseny már sokkal jobban alakult: a kilencedik pozícióból indulva a hatodik helyig zárkózott fel, és 3,759 másodperccel maradt el a dobogótól. Az IDM-ből szintén két hétvége maradt, Kovács 82 pontjával nyolcadik az összetettben.

Szintén a hollandiai pályán álltak rajthoz a Northern Talent Cup tagjai. Kovács Zoltán 1:50.597-tel, a pole pozíciós körtől 1,072 másodperccel elmaradva a tizenharmadik rajthelyet szerezte meg, míg Vincze Martin 161 ezreddel és négy pozícióval volt honfitársa mögött. Előbbi aztán tizenharmadikként, majd tizenhetedikként látta meg a kockás zászlót, míg utóbbi előbb a 11. körben kiesett, majd tizenkettedik lett. Az utolsó forduló előtt Vincze 47 ponttal a tizennegyedik, míg Kovács 26 egységgel a tizenhetedik helyen áll a bajnokságban.

Ismét MotoGP-motorra ül Dovizioso

0

A Yamaha bejelentette, hogy Cal Crutchlow a sérülése miatt továbbra sem tudja ellátni tesztpilótai feladatát. A brit versenyzőt Andrea Dovizioso fogja helyettesíteni a héten esedékes misanói privát teszten.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a héten több gyártó is Misanóban fog tesztelni. A koncessziós szabályzatnak megfelelően a KTM állandó versenyzőt nem küldhet pályára, így az RC16-ost Dani Pedrosa fogja vezetni, a Yamahát és a gyári Hondát viszont többek között Fabio Quartararo és Álex Rins, illetve Joan Mir és Luca Marini fogja képviselni.

Mélypont a Yamahánál: két éve nem fordult elő velük az, ami az Osztrák Nagydíjon történt

Persze ettől még az ő tesztpilótáik is szerephez jutnak, ám a hangvillások esetében cserére volt szükség. Cal Crutchlow Mugellóban és Silverstone-ban is rajthoz állt volna szabadkártyával, ám a kézsérülése, valamint a műtét utáni komplikációk miatt erre nem volt lehetősége. A brit versenyző mostanra sem épült fel, így a Yamahának Misanóban is nélkülöznie kell.

Azonban lesz, aki helyettesítse a háromszoros MotoGP-futamgyőztest. A Német és a Brit Nagydíjon a Yamaha Remy Gardnert ültette fel a sérült Álex Rins motorjára, ám a 26 esztendős motoros kijelentette, hogy a versenyzésre akar koncentrálni. Misanóban ezért nem ő, hanem Andrea Dovizioso fogja hajtani Crutchlow motorját.

Az olasz pilóta két időszakban is versenyzett a Yamahával: előbb 2012-ben a Tech3 csapatánál, majd 2021-es visszatérése alkalmával a következő évre nevet változtató Petronas istállójánál. 2022-ben ráadásul pont a Marco Simoncelliről elnevezett pályán teljesítette utolsó versenyét a királykategóriában, majd utána történetesen Crutchlow váltotta őt. Persze ennél frissebb emlékei is vannak az M1-esről, hiszen néhány hete egy előzetes tesztet teljesített Mugellóban.

„Sajnálom, hogy Cal még mindig nincs jól, és remélem, hamar felépül – nyilatkozta Dovizioso a teszt kapcsán. – Ezzel együtt örülök a lehetőségnek, hogy ismét MotoGP-motorra ülhetek, és izgatott vagyok. Szeretném megköszöni a Yamahának ezt az esélyt. Remélem, képes leszek hozzájárulni a motor fejlődéséhez.”

Jöhet a szenzációs visszatérés? – Dovizioso nem zárta ki

„Először is engedjék meg, hogy elmondjam, mindannyian gyors felépülést kívánunk Calnak, és reméljük, hamarosan viszontlátjuk őt a pályán a tesztcsapatunknál – fogalmazott Massimo Meregalli, a Yamaha csapatigazgatója. – Ugyanakkor nem engedhetjük meg magunknak a tétlenkedést, ezért örömmel erősítjük meg, hogy Andrea beleegyezett, hogy beugorjon Cal helyére, és a misanói privát teszten betöltse a gyári Yamaha tesztpilótai szerepét. Andrea és a Yamaha évek óta közeli kapcsolatban vannak. Dovi egy kiváló képességekkel megáldott, precíz pilóta, aki emellett nagyon jól érti a MotoGP technikai oldalát. A bajnokságban szerzett tapasztalatán kívül ráadásul a Yamaha projektjében is otthonosan mozog, úgyhogy nagyon várjuk, hogy folytassuk vele az együttműködést. Azt gondoljuk, hogy segíteni fog nekünk értékes adatokat gyűjteni, és jó visszajelzéseket ad majd.”

Lelkesen érkezett, szorongással távozik Ausztriából Acosta, aki egyvalamihez „nem elég tökös”

0

Pedro Acosta kijelentette, számos nem várt problémával szembesült az Osztrák Nagydíj hétvégéjén, de a pillanat hevében nem szeretne meggondolatlanul cselekedni. A GasGas újonca nem akarta kimondani, hogy a motor rossz, és bízik benne, hogy a misanói teszt után okosabbak lesznek.

Pedro Acosta a kisebb kategóriákban viszonylag sikeresnek számított a a Red Bull Ringen: a Moto3-ban futamgyőzelemig, a Moto2-ben második helyig jutott, és a negyediknél rosszabb pozícióban egyszer sem zárt. Ehhez képest az Osztrák Nagydíj idei hétvégéje maga volt a rémálom a 20 éves pilóta számára.

Már a pénteki nap rosszul alakult, hiszen háromszor is elesett, az egyik ráadásul kifejezetten ijesztő volt. Szerencsére ezeket ép bőrrel megúszta, de a Q2-be nem jutott be, ahogyan másnap sem, hiszen csak negyedik lett az időmérő első szakaszában. A sprinten aztán tizedik, míg a főfutamon csupán tizenharmadik lett: utóbbi holtversenyben a legrosszabb vasárnapi eredménye a befejezett viadalok közül, de Montmelóban ezt egy bukással együtt érte el.

Martín csak az elején tudta megszorítani Bagnaiát, Marc Márquez nagyot zárkózott a rossz rajtja után

„Lelkesen érkeztünk, és szorongással távozom azzal kapcsolatban, hogy miként szabaduljunk meg ettől – nyilatkozta Acosta. – Nehéz bármit is mondani. Sok olyan probléma volt, amelyre nem számítottam. Továbbra sem értem, hogy ezek a gondok miért jöttek elő, hideg fejjel át kell gondolnom. A héten Misanóban leszek a tesztcsapattal, megnézzük, mit tesztelnek, és nyugodtan ki fogjuk elemezni. A pillanat hevében semmit nem akarok tenni. Ahogyan mondani szokás, dühből ne hozzunk döntéseket, és ne ígérjünk semmit, amikor boldogok vagyunk.”

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a héten több gyártó is tesztel az olaszországi pályán, ahol hamarosan két fordulót is rendeznek. A Yamaha és a gyári Honda az állandó versenyzőikkel lesznek ott, a KTM viszont ezt a koncessziós szabályok értelmében nem teheti meg, így a mattighofeniek Dani Pedrosát ültetik fel a motorra.

„Érdekes három nap lesz, meglátjuk, hogy megérjük-e, miért történt mindez, és hogyan kerülhetjük el – fogalmazott Acosta. – Először is meg kell értenem, hogy mi és miért történt, mert meg akarom érteni. Nem tudom, hogyan mondjam vagy magyarázzam el, mert még én sem értem. Mondjuk azt, hogy a tesztcsapat elég jó útmutatót ad. Most az év legjobb pálya melletti trénere volt velünk Dani személyében, és az általa mondottak közül elég sok minden jól működött az én esetemben. Mivel a misanói teszten csak Dani lesz, szerintem kicsit jobban meg tudom majd nézni, milyen irányba mennek, és más dolgokat is megértek, különösen azt, ami itt, ezen a hétvégén történt velem. Az ember a nehéz pillanatokból is kimászik.”

A GasGas versenyzőihez képest a gyári KTM pilótái valamivel biztatóbb teljesítményt nyújtottak. A szabadkártyával szereplő Pol Espargaró tizenegyedik lett, Jack Miller a bukásáig maga mögött tartotta Marc Márquezt, míg Brad Binder ötödikként zárt. Igaz, még utóbbi is 18,620 másodpercet kapott a futamgyőztes Francesco Bagnaiától. Acosta ugyanakkor nem akarta kerek-perec kijelenteni, hogy az RC16-ossal komoly gondok vannak.

„Nem tudom úgy kimondani, ahogyan ki szoktam mondani a dolgokat. – felelte az erre vonatkozó kérdésre. – Nem vagyok elég tökös ahhoz, hogy kijelentsem, a motor rossz. Apróságok hiányoznak, amelyeket össze kell raknunk. Összességében küszködünk, még az ötödikként végző Brad Bindernek is tizennyolc másodperc volt a lemaradása. Azt megértem, hogy az ötödik és a tizenharmadik között tizenkét [valójában 15,116 – a szerk.] másodperc van, de az első és az ötödik közötti tizennyolc másodperc óriási különbség. Nagyon is meg kell értenünk, hogy mi történik. Azért magamat hibáztatom, hogy nem jutottam be a Q2-be, ha ez sikerült volna, most nem ilyen arccal lennék itt, hanem pezsgővel és virággal várnék mindenkit.”

Így áll a MotoGP-tabella az Osztrák Nagydíj után

A Viñalest elengedő Aleix Espargaró szerint a Red Bull Ring „a határon van” a biztonság terén

0

Aleix Espargaró rémálomnak titulálta az Osztrák Nagydíjat a saját szempontjából, és elárulta, azért engedte el Maverick Viñalest, mert szerinte csapattársa előbb-utóbb amúgy is megelőzte volna őt. A 35 éves motoros éles kritikával illette a spielbergi pályát.

Aleix Espargaró a harmadik helyen ért célba az Osztrák Nagydíj sprintjén, és bár ez Marc Márquez bukása nélkül nem valósult volna meg, így is optimistán várhatta a főfutamot. Azonban, ahogyan az az elmúlt időszakban rendszerint jellemző volt, az Aprilia vasárnap nem nyújtott annyira jó teljesítményt, mint szombaton.

A spanyol versenyző a negyedik helyről rajtolt, ám visszaesett a hatodik pozícióba, miután a Gresini pilótáját ugyan megelőzte, de Enea Bastianini és a két gyári KTM elment mellette. Később Marco Bezzecchivel és a visszazárkózó Márquezzel sem tudott mit kezdeni, csapattársát, Maverick Viñalest pedig egy ponton lényegében elengedte.

Martín csak az elején tudta megszorítani Bagnaiát, Marc Márquez nagyot zárkózott a rossz rajtja után

„A rajt nem volt rossz – nyilatkozta. – Azonban rögtön pozíciót vesztettem Eneával és a KTM-mel szemben. A KTM mögött a hőmérséklet és a guminyomás is nagyon megnőtt. A karbonfékek extrém hőmérsékleten voltak, magasabban, mint valaha. Szinte nem volt első fékem, és a hátsó fékkel próbáltam lassítani a motort. Maverick egyszerűen gyorsabb volt, én pedig tisztán akartam játszani, és rendkívül korán fékeztem. Előbb-utóbb úgyis megelőzött volna.”

Espargaró később sem talált magára, és a hajrában még Franco Morbidelli is maga mögé utasította, így – Jack Miller esésének következtében – kilencedikként intették le, bő 4 és fél másodperccel Viñales mögött. A háromszoros MotoGP-futamgyőztes elmondta, hogy a Brit Nagydíjjal ellentétben most miért nem tudott legalább úgy-ahogy az élmezőnyben motorozni.

„Nagyon szűk a rendszerünk, kevés mozgástérrel – magyarázta. – Az első gumin mindig nagyobb a nyomás, magasabb a hőmérséklete. Silverstone-ban ezért tudtam a kemény első abroncsot használni, én voltam az egyedüli. Ott hűvös volt, és nem voltak gondjaink, úgyhogy ez előnyt jelentett. Itt teljes mértékben a határon voltunk. Ezen változtatnunk kell. Rendkívül korán kellett fékeznem. Háromszor vagy négyszer mentem rá a zöldre, egy rémálom volt. Délelőtt elég gyors voltam a közepes hátsó gumival, de a futamon semmit nem tudtam csinálni.”

Ami a futam összképét illeti, az biztos, hogy nem ez volt az év versenye. Bár nem volt annyira eseménytelen, mint a tavalyi, de ez elsősorban a rajtját elrontó, majd visszazárkózó Márqueznek, illetve kisebb mértékben Bezzecchinek volt köszönhető. Espargaró szerint mindez a pálya jellegének tudható be, ráadásul szerinte más téren is vannak problémák.

„Itt semmit nem tudunk tenni – jelentette ki. – Ha az ember le van maradva, nem tud felzárkózni, Itt nincs olyan szakasz, ahol fel lehet zárkózni, amely »folyatós«. Rendre csak »stop-and-go« van, és az ember soha nem kerül közel az ellenfeleihez. Szerintem ez a pálya a határon van a biztonság szempontjából. A show egy másik kérdés, [a nézőknek] sem szórakoztató.”

Így áll a MotoGP-tabella az Osztrák Nagydíj után

Mélypont a Yamahánál: két éve nem fordult elő velük az, ami az Osztrák Nagydíjon történt

0

Fabio Quartararo kijelentette, ez volt számukra a szezon egyik legrosszabb hétvégéje, majd ő és csapattársa, Álex Rins sem nyilatkozott a televíziónak. Ennek oka, hogy mindketten Misanóba repültek tesztelés céljából.

Katasztrofálisan alakult a Yamaha számára az Osztrák Nagydíj hétvégéje. Az már aligha lepett meg bárkit is, hogy a sprinten nem szereztek pontot, az viszont utoljára a 2022-es asseni hétvégén történt meg velük, hogy vasárnap pont nélkül zártak. Akkor viszont a négy motorjukból három kiesett, míg Andrea Doviziosónak azok után kellett felzárkóznia, hogy az első körben visszaesett a huszonharmadik helyre.

Ilyesmiről viszont most szó sem volt, olyannyira, hogy a tizenötödik pozícióból rajtoló Fabio Quartararo tizenkettedikként fejezte be az első kört. Persze ehhez kellett Marc Márquez és Franco Morbidelli ütközése, de a francia versenyző nem csak velük nem tudott mit kezdeni a későbbiekben. Végül a hosszú körös büntetése után tizennyolcadikként intették le, de a pontszerzés nem ezen múlt, hiszen csapattársa, Álex Rins több mint 6 másodperccel végzett előtte. Utóbbi szintén lemaradt az első tizenötről, hiszen a tizenhatodik helyen látta meg a kockás zászlót.

Martín csak az elején tudta megszorítani Bagnaiát, Marc Márquez nagyot zárkózott a rossz rajtja után

„Egyértelműen ez volt a szezon egyik legrosszabb hétvégéje – nyilatkozta Quartararo. – Próbáltunk javítani, de sajnos egyre rosszabb és rosszabb a helyzet. Nem találtuk meg a módját a javulásnak. Az első körökben igyekeztem olyan keményen nyomni, amennyire csak tudtam, ahogyan a többiek is, de sajnos megelőztek minket. Aztán problémák voltak a [gumi] nyomásával, az eredmény pedig katasztrofális lett.”

A borzalmas szereplésnek köszönhetően idén harmadszor fordult elő, hogy a Honda vasárnap gyártói szinten több pontot szerzett a Yamahánál. Azonban Jerezben a teljes hétvégét tekintve a hangvillások voltak a jobbak, míg Le Mans-ban Quartararo kifejezetten ígéretes pozícióból bukott, vagyis 2024-ben először fordult elő, hogy a Honda erőből legyőzte a Yamahát az adott fordulóban.

Ha pedig az élmezőnnyel hasonlítjuk össze Quartararo teljesítményét, az talán ennél is elkeserítőbb képet ad. A 25 esztendős motoros 43,788 másodpercet kapott a futamot megnyerő Francesco Bagnaiától. Mindez azt jelenti, hogy körönként átlagosan több mint másfél másodperccel volt lassabb nála, és ezen az sem segítene sokat, ha levonnánk a hosszú körös büntetés miatt elvesztett időt.

Quartararo és Rins a szokásokkal ellentétben nem nyilatkoztak a televíziós társaságoknak. A francia versenyző annyit azért elmondott, hogy a repülőhöz siet, amely azóta elvitte őt Misanóba, és alighanem csapattársa is emiatt sietett elhagyni a paddockot. Az úti cél pedig nem véletlen, hiszen kedden és szerdán a Marco Simoncelliről elnevezett pályán tesztelnek.

A Yamaha ugyanis ezt az állandó versenyzőivel is megteheti az idei évre bevezetett koncessziós szabályoknak köszönhetően, hiszen az ivatai gyártó a nyári szünet után is maradt a D, vagyis a legnagyobb szabadságot biztosító kategóriában. A Honda egyébként szintén meglátogatja a helyszínt Luca Marinivel és Joan Mirrel, de utóbbi elmondta, hogy ők csak szerdán fognak körözni. A KTM ugyancsak jelen lesz, de őket csak tesztpilóta képviselheti. Ez utóbbi nem az Ausztriában tizenegyedikként végző Pol Espargaró, hanem Dani Pedrosa lesz.

Így áll a MotoGP-tabella az Osztrák Nagydíj után