back to top
2025. május 11. 03:47
Kezdőlap Blog Oldal 166

Végre csatlakozik a Honda a többi gyártóhoz, ami a kulcsember leigazolását is közelebb hozhatja számukra

0

A Honda új központot hoz létre a MotoGP-csapatának Milánóban. A japán gyártónak így sokkal jobb esélye nyílik a KTM-et elhagyó Fabiano Sterlacchini leigazolására.

Marc Márquez 2019-es bajnoki címe óta nagyrészt küszködést láthatunk a Hondától a MotoGP-ben. Ennek egyes feltételezések szerint az az egyik oka, hogy a többi gyártóval szemben az aszakaiaknak nincs európai fejlesztési központjuk. Így amikor a koronavírus megnehezítette, bizonyos időszakokban ellehetetlenítette az utazást, a fejlesztési munkát végzők az internetes kommunikációra voltak utalva. Ez pedig akkora lemaradást eredményezett, amekkorát a mai napig sem sikerült behozniuk.

A némileg előrelépő Marini elárulta, hogy mi a Honda legnagyobb problémája

A Hondánál mindenképpen szeretnék azt elkerülni, hogy ez megismétlődjön, többek között emiatt egy új központot hoznak létre Milánóban. A japán gyártónak eddig is volt egy bázisa Európában, pontosabban Barcelonában, de az szinte kizárólag logisztikai célok szolgált, az új alkatrészek és fejlesztések eddig mindig Japánból érkeztek. Érdekes, hogy ezáltal a KTM válik a „legtávolabbi” gyártóvá, hiszen nekik Ausztriában, Mattighofenben van a központjuk, míg a többiek mind Észak-Olaszországban dolgoznak (a Yamaha már régóta jelen van a Milánó mellett fekvő Lesmóban).

A Honda új központjának a fejlesztés meggyorsítása mellett lehet még egy pozitív hozadéka: így jóval nagyobb eséllyel tudják magukhoz csábítani Fabiano Sterlacchinit. Az olasz szakember július elején váratlanul távozott a KTM-től, ahol a gyorsasági versenyzés részlegének a technológiáért felelős alelnöki pozícióját töltötte be. A hírek szerint részben pont azért hagyta el az osztrákokat, mert vissza szeretett volna térni a szülőföldjére.

Váratlan szakítás, fontos ember távozik a KTM-től

Az pedig egyáltalán nem véletlen, hogy a Honda nagyon szeretné leigazolni. Sterlacchini 17 évet töltött a Ducatinál, és egészen a MotoGP-projekt technikai koordinátoráig emelkedett a bolognai márkán belül. Miután elhagyta az olasz gyártót, tartott egy kis szünetet, majd 2021 júniusában csatlakozott a KTM-hez. Tehát lényegében két márka felemelkedéséből – már ami a királykategóriát illeti – kivette a részét, és így mindkettő motorjáról tudna hasznos információkkal szolgálni az aszakaiaknak.

Az biztos, a Hondánál komolyan veszik, hogy be kell hozniuk a lemaradásukat. Éppen ezért csatlakozik majd jövőre Stefant Bradl mellé Aleix Espargaró a tesztcsapatukhoz. Espargaró egyébként a veterán versenymérnökét, Antonio Jiménezt és egy szerelőt is magával visz az Apriliától. Bradl pedig úgy látja, hogy téves az a kép, miszerint a munkaadója nem próbálkozna.

Espargarónak véget ért az Apriliánál végzett munkája, szerinte jó lehetőséget kapott a Hondától

„A Honda állandóan csinál valamit, nem az van, hogy nem történik semmi – mondta a német motoros a SPEEDWEEK.com-nak. – Persze ez eddig a külvilág számára keserű, meglepően gyenge benyomást kelthet. De a Honda az a Honda, ezt sohasem szabad elfelejteni. Csak meg kell nézni, hogy mit ért el a Honda a múltban. A Ducatinak is tizenkét év kellett ahhoz, hogy újra világbajnok legyen, és [Casey] Stoner után újra egyéni címet tudjon szerezni az egyik versenyzőjük. Szóval az is egy nagyon hosszú »száraz« időszak volt. Nem szabad lebecsülni a Hondát, eljön majd az a nap, amikor ismét történik valami nagyszerű.”

Viñales rámutatott az Aprilia legfőbb problémájára, amely az Osztrák Nagydíjon is hátráltatta

0

Maverick Viñales szerint az Aprilia gumikkal kapcsolatos problémája mögött a fékek állnak. A spanyol pilóta emellett arról is szót ejtett, hogy miért küszködött az Osztrák Nagydíjon.

Az előző hétvégén rendezték meg az Osztrák Nagydíjat, amelynek a megszokott módon a Red Bull Ring adott otthont. Ez a pálya nem igazán fekszik az Apriliának, mivel a legtöbb kanyarjában szinte teljesen „meg kell állni”, tehát kevés az olyan gyors forduló, amilyenekben az RS-GP24 jól érzi magát. Ráadásul a noaleieknél megint előjöttek az első gumival kapcsolatos problémák, amelyekre Massimo Rivola, a versenyrészlegük vezérigazgatója már a silverstone-i forduló után is felhívta a figyelmet. Nemrég aztán Maverick Viñales is megszólalt ebben a témában, aki egészen bizakodó volt.

Az Apriliánál még bizonyos eredményeket is feladnának, hogy megoldják a problémájukat

„Kezdünk rájönni, hogy mit kellene csinálnunk – nyilatkozta Viñales. – Alapvetően a fékekről van szó. Úgy hiszem, hogy azt kezdjük felismerni, amit egyben én is érzek, vagyis azt, hogy nem jól terheljük az első gumit. Így tehát nem tudjuk kihasználni az első abroncs maximális teljesítőképességét. Ez pedig valahogy rossz érzést kelt a motoron ülve, különösen egy olyan verseny közben, amikor minden egyre forróbb lesz, és emiatt megnő a guminyomás. Szóval az nagyon fontos lesz, hogy Aragónban dolgozzunk ezen.”

Viñales az eredmények tekintetében egy közepes fordulót teljesített a Red Bull Ringen, a sprinten tizenegyedik, a főfutamon pedig hetedik lett, bár az utóbbihoz az is kellett, hogy a csapattársa elengedje. Ennek ellenére összességében egy elfogadható versenyhétvégét zárt, főleg, hogy nem érezte magát annyira jól a motoron.

A Viñalest elengedő Aleix Espargaró szerint a Red Bull Ring „a határon van” a biztonság terén

„Ez egy defenzív versenyzést [hozó forduló] volt – elemezte a spielbergi történéseket Viñales. – Próbáltam a lehető legtöbbet kipréselni magamból. Ezen a pályán különösen a fékezéssel küszködtem, nehéz volt megállítani a motort. Hogy őszinte legyek, úgy gondolom, hogy így még ez is jó eredménynek tekinthető, mivel fontos pontokat szereztem. Vannak olyan területek, amelyeken a motor nagyon erős volt, de azt is tudjuk, hogy vannak olyanok, amelyeken még javítanunk kell rajta, ilyen például a fékezés.”

„A pályán kívül béke, belül pedig háború” – Bagnaia és Martín viszonya ma is a tiszteleten alapszik

0

Francesco Bagnaia és Jorge Martín is arról beszélt, hogy továbbra is tisztelik egymást, és így meg tudják tartani a jó viszonyukat.

Valószínűleg egyszer Francesco Bagnaia és Jorge Martín párbaja is be fog kerülni a MotoGP történelemkönyvébe a nagy rivalizálások fejezetébe (bár lehet, hogy ez már „megtörtént”). Kettejük kapcsolata régre nyúlik vissza, hiszen 2015-ben csapattársak voltak a Mapfre Team Mahindránál a Moto3-ban. A legkisebb géposztályban még egy évig mérhették össze a tudásukat, majd legközelebb, 2021-ben már a MotoGP-ben „találkoztak”.

Martín ugyanis akkor érkezett meg a királykategóriába, amelyben lényegében a gyári Ducatihoz kerülő Bagnaiát váltotta a Pramacnál. Ezután tavaly szerepeltek újra együtt a hírekben, amikor emlékezetes módon az utolsó futamig csatáztak a világbajnoki címért. Az ütközet akkor az olasz motoros győzelmével zárult, ám vetélytársának idén van lehetősége a visszavágásra – pillanatnyilag csupán 5 pont a különbség köztük a tabella első két helyén. Egy ilyen szoros küzdelem persze feszültséggel teli, de ők ketten ügyelnek arra, hogy így is megtartsák a jó viszonyukat.

Így áll a MotoGP-tabella az Osztrák Nagydíj után

„Ha [két pilóta] tiszteli egymást, akkor a pályán kívül béke, a pályán belül pedig háború van, de az utóbbi is mindig tisztelettel folyik – jelentette ki Martín. – Régóta ismerjük egymást, és én soha nem értettem azokat a versenyzőket, akik a pályafutásuk során megváltoztatják a kapcsolatukat.”

„Az persze igaz, hogy amikor ugyanannak a célnak az eléréséért harcoltok, a dolgok kicsit megváltozhatnak – fűzte hozzá Bagnaia. – De a tiszteletnek mindig meg kell maradnia, és úgy tűnik, hogy ez nálunk tavaly, vagy akár fiatalabb korunk óta pont így van.”

Ám jövőre mindenképpen módosul majd valamelyest a kettőjük közti dinamika, hiszen Martín már az Aprilia gyári csapatát fogja erősíteni. Viszont a spanyol pilóta úgy látja, az, hogy a királykategóriás pályafutásuk során először nem márkatársakként fognak küzdeni egymással, semmin sem változtat.

„Ahogy Pecco mondta, ez nem a tavalyi vagy az idei évre szól, hiszen még sok évünk van arra, hogy egymás ellen harcoljunk – magyarázta Martín. – Én mindig a legjobbamat adom, és ha ő valamikor jobb nálam, akkor miért haragudnék rá? Szóval ez csak a tiszteletről szól. Ha minden tiszteletteljesen zajlik a pályán és azon kívül is, akkor én tudok örülni a győzelmeinek. Remélem, hogy a kapcsolatunk örökké ilyen lesz.”

Bagnaia vagy Martín legyen a világbajnok? – Marc Márquez elmondta, melyikük sikerének örülne

Rossi megfejtette, miért tűnt el Acosta az élmezőnyből, majd elárulta Bezzecchi küszködésének okát

0

Valentino Rossi szerint a nagy bukásai miatt Pedro Acosta „leeresztett”, és ez okozta a visszaesését a KTM gyengélkedése mellett. A Doktor csapatának egyik mostani pilótájára, Marco Bezzecchire, illetve az ő helyére érkező Franco Morbidellire is kitért.

Pedro Acosta valósággal berobbant az idei szezon elején a MotoGP-be, hiszen már a második főfutamán dobogóra állhatott. Ezt a bravúrt vasárnap aztán még egyszer, sprinten pedig háromszor tudta megismételni. Azonban ezeket az eredményeket mind a Holland TT előtt érte el, mivel az asseni főfutamon elszenvedett bukása óta nem tudja a korábbi formáját hozni. Ennek a látványos visszaesésnek az okát már többen próbálták megkeresni, nemrég pedig Valentino Rossi is megszólalt a témában.

Lelkesen érkezett, szorongással távozik Ausztriából Acosta, aki egyvalamihez „nem elég tökös”

„Úgy tűnik, hogy a KTM-nek idén elég sok problémája van – mondta Rossi az olasz Sky Sportsnak. – A tavalyi évhez képest nagyobb a lemaradásuk a Ducati mögött. Ez még akkor is igaz, ha olyan tapasztalt versenyző ül a motoron, mint [Brad] Binder, szóval egy újoncnak ez biztosan nem könnyű.”

„Acosta nagyon motiváltan és lelkesen érkezett meg a MotoGP-be, de aztán elkezdett egyre többet bukni, ráadásul elég nagyokat – jegyezte meg. – A MotoGP-ben megérzed az ilyen ütéseket, az persze egy másik kérdés, hogy többször sérülsz-e meg [mint a kisebb kategóriákban]. Ettől pedig [Acosta] egy kicsit leeresztett. De szerintem ő továbbra is nagyon erős, és ha a KTM-nek sikerülne a Ducati közelébe kerülnie, akkor ott lesz a mezőny legelejében.”

Rossi saját csapatának, a VR46-nak a kötelékében is van egy némileg alulteljesítő pilóta, legalábbis, ha a tavalyi önmagával mérjük össze: Marco Bezzecchi. Az olasz versenyző tavaly megnyert három főfutamot, és többször is felállhatott a dobogóra. Ebben a szezonban azonban még csak egy harmadik helyet mutathat fel, amin kívül nem is tudott a legjobb ötben végezni. A tavulliai istállónál azonban mindenképpen szeretnének egy jó eredménnyel elköszönni tőle, hiszen jövőre már az Aprilia gyári alakulatát fogja erősíteni.

A VR46-tól távozó Bezzecchi tartott Rossi reakciójától, aki egyszerre szomorú és boldog

„Bezzecchi pszichológiai szempontból nagyon nehéz helyzetben van – elemezte a versenyzője állapotát Rossi. – Tavaly a szezon egy bizonyos pontjáig a régi motor [a 2022-es Ducati] valószínűleg még jobb volt, mint az új [a 2023-as Desmosedici]. És amikor megfelelő hétvégéje volt, akkor tudott is vele nyerni. Idénre pedig úgy döntött, nálunk marad, annak ellenére, hogy továbbra is a régi gépeket használjuk. Azonban a GP23 egy kicsit bonyolultabb és valamivel durvább, emiatt pedig küszködik, és még egy nyolcadik helyért is meg kell küzdenie, ami nem könnyű. De mi szeretnénk közel kerülni hozzá, és ebben a helyzetben is megpróbáljuk motiválni. Csodálatos lenne, ha elérne egy jó eredményt a vége [a távozása] előtt.”

Bár már korábban kiderült, hivatalosan csak nem régóta tudjuk, hogy Franco Morbidelli fogja pótolni Bezzecchit a VR46-nál. Ennek pedig Rossi kimondottan örül. „Nagyon boldoggá tett, hogy Franco kerül hozzánk, mivel ő volt az első pilóta a [VR46] Akadémián Sic [Marco Simoncelli] után” – emlékeztetett a Doktor.

Rossi: Kígyókat tenyésztettem, amelyek az első adandó alkalommal lecsaptak rám

„Szóval nagyon boldog vagyok amiatt, hogy nálunk fog versenyezni, és egyben nagyon izgatott vagyok a jövő évi felállásunkat illetően, hiszen ismét két olasz versenyzőnk lesz. [Fabio] Di Giannantonio nagyon jól teljesít, és így most elég jól cseng a neve a Ducatinál, másrészt pedig ott lesz Franco, aki pedig az Akadémia pilótája. De egyelőre Bezzecchivel szeretnénk jó eredményt elérni.”

Bagnaia megszólalt a tavalyi és az idei Ducati különbségéről, bár úgy véli, nem hallgatnak majd rá

0

Francesco Bagnaia szerint a fejlesztéseknek köszönhetően mostanra lényegében egy szintre került az idei és a tavalyi Ducati.

Az előző idények során rendszeresen láthattuk azt, hogy a Ducati legújabb motorja mellett az elmúlt évi is eléggé versenyképesnek mutatkozik. Idén viszont mintha ez kevésbé lenne így, ráadásul látszólag a nyári szünet óta még nagyobbra nyílt az olló. A Brit és az Osztrák Nagydíjon Desmosedici GP24-et használó pilóták mellett ugyanis egyedül Aleix Espargarónak sikerült felállnia a dobogóra, bár neki kétszer is.

Marc Márquez elárulta, mekkora különbséget sejt a saját motorja és a gyári Ducatik között

A két gép közti különbségről persze korábban már többen elmondták a véleményüket. Ám nemrég egy olyan ember szólalt meg ebben a témában, aki mindkét motort jól ismeri: Francesco Bagnaia. Az olasz versenyző azért is jó alany arra, hogy megítélje ezt az ügyet, mert mindkét géppel eredményes tudott lenni: a Desmosedici GP23-mal bajnok lett – ahogy előtte a Desmosedici GP22-vel is –, a GP24-gyel pedig pillanatnyilag vezeti az összetettet.

„Mindenre igaz, amit majd most mondok, hogy nem fognak rám hallgatni, mivel mindenkinek megvan a saját elképzelése, de persze ez engem nem érdekel – nyilatkozta beletörődően Bagnaia a DAZN-nak. – Én már mindkét motort teszteltem, és a GP22-hez egyik sem fogható. Az volt a legkiegyensúlyozottabb motor az összes eddigi közül.”

„Az kicsit furcsa, hogy a Francia Nagydíjig a GP23 mindig a győzelemért harcolt, de onnantól kezdve mi folyamatosan messze előttük vagyunk, ráadásul mindenféle fejlesztés nélkül – tette hozzá a címvédő. – Mi lényegében [a szezon előtt kollektív] tesztek óta nem kaptunk semmilyen jelentős fejlesztést. Viszont a GP23-nak az év eleje óta már volt két-három nagyobb fejlesztése is. Szóval igazából most már nagyon hasonló [a két motor]. Tisztában vagyok vele, hogy senki sem fog rám hallgatni, de ez a valóság.”

A Ducati kulcsembere megvédte a támadható döntésüket, amellyel Bagnaia sem ért egyet

Lorenzo szerint nem a 2019-es volt Marc Márquez utolsó bajnoki címe, de nem lesz könnyű dolga

0

Jorge Lorenzo úgy gondolja, hogy Marc Márquez még legalább egy királykategóriás bajnoki címet be fog gyűjteni. Lorenzo hozzátette, hogy jövőre a gyári Ducati garázsában két eléggé különböző habitusú pilóta fog majd dolgozni.

Marc Márquez tavaly több évnyi küszködés után hagyta el a Hondát, és idénre a Gresinihez igazolt. Azonban a nyolcszoros világbajnok jövőre már a Ducati gyári csapatát fogja erősíteni, így a következő szezonban ismét a mezőny legjobb motorján fog ülni. Az persze már egy másik kérdés, hogy a saját teljesítménye tekintetében is képes lesz-e visszatérni a 2020-as sérülése előtti szintre.

Leendő főnöke biztos benne, hogy Marc Márquez még idén futamot nyer

„A legjobb éveiben mindenkinél jobb volt, és nemcsak a megszerzett bajnoki címek tekintetében, hanem technikai és fizikai szempontból is – mondta a DAZN kommentátoraként dolgozó Jorge Lorenzo Márquezről. – Így pedig az emberek azt gondolták, hogy természetesen a legjobb motorral a legjobb versenyző fog nyerni. Én magam is alapvetésnek vettem ezt.”

Márquez jelenleg negyedik a tabellán, de előtte csak olyan pilóták vannak, akik vele ellentétben nem a tavalyi, hanem az idei Ducatin ülnek. A mostani szezonban már többen feszegették azt a kérdést, hogy mekkora a két motor teljesítménye közt a különbség. Néhányan már azt is felvetették, hogy ha Márquez idén ugyanazt a gépet használná, mint Francesco Bagnaia és Jorge Martín, akkor pillanatnyilag ő lenne a bajnoki cím legfőbb esélyese. Lorenzo ebben nem biztos, bár úgy véli, hogy futamot legalább már nyert volna honfitársa.

„Lehet, hogy [idei Ducatival] nyert volna már versenyt, de hogy vajon vezetné-e a bajnokságot? Nem tudom – jegyezte meg erről Lorenzo. – De szerintem [2019-ben] nem az utolsó bajnoki címét láttuk, még ha [a következő megszerzése] biztosan nem is lesz könnyű neki, hiszen legalább még két fiatal és erős versenyző [Bagnaia és Martín] is arra fog pályázni.”

Egyiküknek, Bagnaiának jövőre a csapattársa lesz Márquez, ami egy mindkettőjük számára új helyzetet fog eredményezni. „Pecco szereti, ha mindent kézben tud tartani, és így csökkenteni tudja a kockázatokat – elemezte ezt Lorenzo. – Marc viszont vele szemben az improvizáció királya. Két nagyon különböző versenyző lesz ugyanabban a garázsban.”

Bagnaia szerint Marc Márquez leigazolása nagyon jól is elsülhet, de katasztrófa szintén lehet belőle

Hivatalos: Thaiföldön indul a 2025-ös és a 2026-os MotoGP-szezon

0

Bejelentették, hogy a következő két évben a Buriram International Circuit fog otthont adni a szezonnyitónak. Tehát a Katari helyett a Thai Nagydíjjal indul majd a 2025-ös és a 2026-os MotoGP-idény. A 2025-ös nyitóforduló előzetes időpontja a február 28-március 2-i hétvége.

2007 óta néhány kivételtől eltekintve a loszaíli forduló töltötte be a szezonnyitó szerepét. Ez azonban jövőre megváltozik, hiszem szerdán délelőtt hivatalossá vált, hogy a korábbi értesüléseket igazolva a Katari helyett a Thai Nagydíjjal indul majd a 2025-ös és a 2026-os MotoGP-idény. Az előbbinek már az előzetes időpontja is megvan: a február 28-március 2-i hétvége. Mellékesen az utolsó szezon előtti kollektív tesztről még semmi biztosat nem tudhatunk, de könnyen lehet, hogy az is átkerült majd Buriramba.

Berágtak a csapatok, így változhat a MotoGP szezonnyitójának helyszíne

A Thai Nagydíj 2018-ban mutatkozott be, és azóta folyamatosan nagy sikernek örvend, bár 2020-ban és 2021-ben is elmaradt a koronavírus miatt. Azzal, hogy a Buriram International Circuit (másnéven Chang International Circuit) lesz a szezonnyitó helyszíne – először a történelme során –, 1997 óta első alkalommal indul majd az idény Délkelet-Ázsiában – akkor Malajziában bőgtek fel a motorok.

„Nagy örömmel jelentjük be, hogy a 2025-ös és 2026-os szezonnyitó a Buriramban megrendezésre kerülő Thai Nagydíj lesz – olvashatóak Carmelo Ezpeletának, a MotoGP-t iránytó Dorna vezérigazgatójának szavai a közleményben. – Délkelet-Ázsia az egyik legfontosabb piacunk, mind a sportág, mind a gyártóink és a partnereink számára. Thaiföld pedig vezető szerepet játszik ebben, és az ottani szenvedélyt jól mutatja az a hatalmas tömeg, amelyet Buriramban évről évre láthatunk a versenyhétvégékén. Így biztosak vagyunk benne, hogy a helyi szurkolók hihetetlen hangulatot teremtenek majd a szezon első fordulójában.”

„Amint Buriram bekerült a naptárba, azonnal az egyik kedvencünkké vált – tette hozzá Ezpeleta. – Azt talán könnyű megérteni, hogy miért: csodálatos hely arra, hogy élvezzük a MotoGP-t, a pálya úgy van kialakítva, hogy minél szorosabb legyen rajta a versenyzés. Ezt bizonyítja az a hihetetlen műsor is, amelyet a tavalyi szezonban élvezhettünk. Alig várjuk, hogy még idén visszatérjünk ide, majd 2025-ben egy történelmi szezonnyitóra kerüljön sor.”

A változásnak több oka is lehet. Egyfelől Thaiföld tényleg egy eléggé fontos piac a MotoGP-nek, és ahogy említettük, az ottani forduló pedig valóban hatalmas népszerűségnek örvend. Az sem véletlen, hogy az LCR egy thai pilóta leigazolását fontolgatja. Emellett a Katari Nagydíj esetén valószínűleg a Ramadán megnehezítené a rendezést, mivel az iszlám böjti hónap a következő két évben pont február végén kezdődik el.

Meglepőt húzhat a japán ígéretről lemaradó LCR: náluk debütálhat az első thai pilóta a MotoGP-ben

Viszont ami ezeknél is fontosabb: a MotoGP istállóinak nem tetszik, hogy ősszel két alkalommal is szünet nélkül tartanak meg három fordulót a Távol-Keleten, hiszen ez hatalmas terhelést jelent a csapattagoknak. A hírek szerint az előző hétvégén a Red Bull Ringen többek között erről is beszélgettek az alakulatok képviselői a sorozat mögött álló Dorna embereivel. Idén az első ilyen trió Misanóban kezdődik el – a Kazah Nagydíj ismételt törlése miatt –, majd Indonézia után Japánban zárul. Ezt követően pedig az Ausztrália – Thaiföld – Malajzia hármasra kerül sor. Feltételezhetően ezek jövőre már kettesével fognak sorra következni.

A mostani általános vélekedés szerint jövőre a Thai Nagydíj után jöhet az indiai, majd a katari versenyhétvége. Valószínűleg ezután kapna helyet a naptárban az Amerikai és az Argentin Nagydíj, bár utóbbinak az idei lemondása miatt kérdéses a sorsa. Egy módosítást egyébként már korábban bejelentettek: 2025-ben augusztus eleje helyett a silverstone-i fordulót május utolsó vasárnapján rendezik meg.

Megvan a megállapodás: a világ legnépesebb országa mégsem marad MotoGP-futam nélkül

Pozitív drogteszt miatt zártak ki egy pilótát a Man-szigeti versenyről, ami többeket felháborított

Alex Sinclairt kizárták az idei Manx Grand Prix-ről, mivel pozitív lett a drogtesztje. Viszont egyes a walesi pilótát személyesen ismerő hozzászólók szerint Sinclair csak súlyos betegsége miatt nyúlt a marihuánához.

Ezen a héten tartják a tekintélyes múltra visszatekintő Manx Grand Prix-t. Az amatőrök és félprofik számára kiírt Man-szigeti viadal idei kiadása rövid időn belül már másodszor került be a hírekbe. Szerencsére ezúttal nem annyira szomorú okból, mint legutóbb.

Halálos baleset történt a Man-szigeti verseny időmérőjén

„Az ACU Events Ltd., a Manx Grand Prix versenyek szervezője megerősíti, hogy Alex Sinclair, aki a Junior, Classic Junior és Classic Senior kategóriák versenyeire nevezett, kizárásra került a 2024-es eseményről egy drogtesztet követően – áll a rendező közleményében. – Sinclair, aki 2012 óta rendszeres résztvevője a Manx Grand Prix-nek, egy szúrópróbaszerű drogteszt során, amelyet az esemény drog- és alkoholszűrési protokollja keretében végeztek el, nem negatív eredményt produkált egy rekreációs drogra. Ennek következtében azonnali hatállyal kizárásra került az eseményről.”

„Az ügy továbbításra kerül az Auto-Cycle Union (ACU) felé, amely a motorversenyzés nemzeti szintű irányító testülete Nagy-Britanniában (Észak-Írország kivételével). A doppingoláson ért pilótákra kivethető szankciók között szerepel az ACU versenyeiről való eltiltás, amelynek minimális időtartama két év. A Manx Grand Prix és az ACU a szigorúan vett zéró tolerancia politikáját követi a drogok és az alkohol jelenlétével szemben a tisztviselők és versenyzők esetében az esemény időtartama alatt.”

Ez a közlemény többek között a Manx Grand Prix Facebook-oldalára is kikerült, és ott eléggé megosztotta a hozzászólókat. Volt, aki a rendezők pártját fogta, és arról írt, hogy a hírhedt utcai pálya teljesen tiszta elmével is nagyon veszélyes, így jól jártak el Sinclair kizárásakor. Viszont jóval többen voltak azok, akik nem értettek egyet a döntéssel, egyikük lényegében még bocsánatkérésre is felszólította a meghozóit.

Közülük többen arra hívták fel a figyelmet, hogy az általuk személyesen ismert 35 éves pilóta Crohn-betegségben szenved. Ez a krónikus gyulladásos bélbetegség pedig egy szakportál szerint nagy fájdalmakkal jár. Ezek alapján a walesi motoros azért fogyasztott fájdalomcsökkentő hatású marihuánát (vagy valamilyen kenderszármazékot), hogy egyáltalán részt tudjon venni az imádott versenyén. Természetesen ehhez hozzá kell tenni, semmi bizonyíték nincs arra, hogy ezek az állítások igazak.

A Manx Grand Prix egyébként nagy hagyományokra tekint vissza, hiszen az első versenyt még 1923-ban rendezték MARC, azaz Manx Amateur Road Race néven. Mostani nevét 1930-ban kapta meg. A viadal lényege, hogy jóval hozzáférhetőbb a Man-szigeti TT-nél, bár a legjobbak a profik között is rajthoz állhatnak, de csak régi motorral.

Igazán epikus volt az idei Man-szigeti TT – nem csak a filmvásznon fog annak látszani

Berágtak a csapatok, így változhat a MotoGP szezonnyitójának helyszíne

0

Sajtóértesülések szerint a MotoGP csapatainak nem tetszik, hogy ősszel kétszer is sorozatban három fordulót kell teljesíteniük. Többek között ennek következményeképp jövőre a Katari helyett a Thai Nagydíj lehet a szezonnyitó.

2004-ben fordult meg először a gyorsaságimotoros-világbajnokság a Lusail International Circuiten. A Katari Nagydíj pedig azóta is a naptár szerves részét képezi, sőt 2007 óta néhány kivételtől eltekintve ez a forduló tölti be a szezonnyitó szerepét, ami garantálja, hogy az átlagosnál több figyelem hárul rá. Egyébként a kivételt csak a 2020-as és a 2023-as idény jelenti, az előbbi esetén a koronavírus miatt egyáltalán nem mozdult ki Európából a mezőny, tavaly pedig felújítási munkálatok okán utolsó előttiként rendezték meg a loszaíli versenyhétvégét. A maga nemében persze 2021 is kivételes volt, hiszen akkor a törlések miatt Katari mellett Dohai Nagydíjat is tartottak.

A szerződése alapján a Katari Nagydíjnak 2031-ig biztosított a helye a naptárban. Viszont elképzelhető, hogy a szervezőinek le kell mondania a kitüntetett szerepről. Ugyanis a GPOne.com értesülései szerint lehet, hogy jövőre a Thai Nagydíjjal indul majd a MotoGP-idény. Ráadásul ezzel együtt az utolsó szezon előtti kollektív tesztnek is a Buriram International Circuit (másnéven Chang International Circuit) adhat otthont a loszaíli pálya helyett.

Az esetleges változásnak több oka is lehet. Egyfelől Thaiföld egy eléggé fontos piac a MotoGP-nek, az ottani forduló pedig hatalmas népszerűségnek örvend. Ezt jól mutatja, hogy az idei versenyhétvége vasárnapi napjára már elfogytak a jegyek. Az sem véletlen, hogy az LCR egy thai pilóta leigazolását fontolgatja.

Meglepőt húzhat a japán ígéretről lemaradó LCR: náluk debütálhat az első thai pilóta a MotoGP-ben

Viszont ami ennél is fontosabb: a MotoGP istállóinak nem tetszik, hogy ősszel két alkalommal is szünet nélkül tartanak meg három fordulót, hiszen ez hatalmas terhelést jelent a csapattagoknak. A hírek szerint az előző hétvégén a Red Bull Ringen többek között erről is beszélgettek az alakulatok képviselői a sorozat mögött álló Dorna embereivel. Idén az első ilyen trió Misanóban kezdődik el – a Kazah Nagydíj ismételt törlése miatt –, majd Indonézia után Japánban zárul. Ezt követően pedig az Ausztrália – Thaiföld – Malajzia hármasra kerül sor.

A GPOne.com feltételezései szerint, ha jövőre a Thai Nagydíj lesz a szezonnyitó, akkor azt követően jöhet az indiai, majd a katari versenyhétvége. Valószínűleg ezután kapna helyet a naptárban az Amerikai és az Argentin Nagydíj, bár utóbbinak az idei lemondása miatt kérdéses a sorsa. Annyi biztos, hogy egy változást már bejelentettek: 2025-ben augusztus eleje helyett a silverstone-i fordulót május utolsó vasárnapján rendezik meg.

Jó húzás vagy komoly marketingbaki? – fontos változást jelentettek be a Brit Nagydíj kapcsán

Leendő főnöke biztos benne, hogy Marc Márquez még idén futamot nyer

0

Davide Tardozzi szerint Francesco Bagnaia és Jorge Martín mellett Enea Bastianinit is dicséret illeti az Osztrák Nagydíjon mutatott teljesítményéért. A gyári Ducati csapatmenedzsere kiemelte, hogy Marc Márquez a rossz rajt nélkül akár a győzelemért is harcolhatott volna, és hozzátette, úgy véli, a nyolcszoros világbajnoknak még idén összejön a diadal.

Több szempontból is álomszerűen alakult a Ducati számára az Osztrák Nagydíj hétvégéje, annak is különösen a zárónapja. A spielbergi főfutamon ugyanis mind a hét rajthoz állt versenyzőjük az első tízben végzett, a futamot megnyerő Francesco Bagnaia pedig közel 20 másodpercet adott Brad Bindernek, aki a legjobb, nem a bolognaiak valamelyik motorját hajtó versenyző volt.

Ráadásul az olasz márka kisajátította az első négy helyet, amivel zsinórban nyolcadik alkalommal volt elmondható, hogy kizárólag a Ducati pilótái álltak a dobogón. Ez utóbbi egyébként rekord a gyorsaságimotoros-világbajnokság mindenkori királykategóriáját tekintve. Bagnaia és Jorge Martín mindenkinél sokkal gyorsabbak voltak, de Davide Tardozzi szerint Enea Bastianinit is dicséret illeti.

Martín csak az elején tudta megszorítani Bagnaiát, Marc Márquez nagyot zárkózott a rossz rajtja után

Egyértelmű, hogy Jorge és Pecco kiemelkedtek – nyilatkozta a gyári istálló csapatmenedzsere az AS-nak. – Eneának is örülünk, ő pénteken nagyon rosszul kezdett, de végül egy számára rendkívül fontos dobogót szerzett. Úgy érkezett meg ide, hogy Angliában remek versenye volt, itt viszont azonnal problémákkal szembesült, ám a csapattal együtt sikerült felülkerekedniük a hétvége folyamán. Bebiztosította a Ducati mesterhármasát [a dobogón], ami zsinórban a nyolcadik a MotoGP-ben.”

A negyedik helyen Marc Márquez zárt, akinek egész hétvégén jó volt a tempója, de a rossz rajtja után a tizenharmadik helyről kellett visszazárkóznia. „Figyelmeztettem [a többieket], hogy Márquez vasárnap a győzelemért fog harcolni, és ha megnézzük a futam második felét, [látjuk, hogy] ő volt a leggyorsabb a pályán – jelentette ki Tardozzi. – Egy jó rajttal harcban lehetett volna a dobogóért és talán még a győzelemért is.”

Utolsó pillanatos változtatás szült újabb hibát Marc Márqueznél, aki végig hitt a negyedik helyben

A nyolcszoros világbajnok az idei évben ült fel a Ducatira, és sokan győzelmet, győzelmeket vártak tőle, ám ez egyelőre csak a jerezi időmérőn jött tőle a valódi téttel bíró pályaesemények közül. Hogy ebben mennyire hátráltatja az a tény, hogy tavalyi specifikációjú motorral versenyez, az jövőre derülhet ki, amikor már a gyári csapat színeiben fog versenyezni, de Tardozzi szerint a spanyol pilóta diadalára nem kell addig várni.

Jelenleg a saját bajnoki szereplésünkre koncentrálunk – szögezte le. – Marc jövőre nálunk lesz, de most Pecco, valamint Enea a két gyári pilótánk, úgyhogy tőlük várjuk a lehető legjobb eredményeket. Ugyanakkor nem vagyunk elvakultak, és tudjuk, hogy Marcban hatalmas a potenciál. A következő évben pedig ezt élvezni is fogjuk, de már a [mostani] szezon vége előtt is futamot fog nyerni.”

Így áll a MotoGP-tabella az Osztrák Nagydíj után