back to top
2025. augusztus 03. 13:49
Kezdőlap Blog Oldal 575

Rins nem is lehetne bizakodóbb a Honda berkein belül folyó változásoktól

0

A HRC hivatalosan is bejelentette Ken Kawauchi érkezését a MotoGP-projekt technikai igazgatójaként. Az LCR Honda csapat újonca, Álex Rins nem is lehetne boldogabb, hogy a Suzuki korábbi technikai igazgatóját szerződtették.

Korábban még pletyka volt, de azóta a Repsol Honda csapatfőnöke, Alberto Puig megerősítette, hogy Ken Kawauchi, aki az elmúlt tíz évben a Suzuki gyári csapatának technikai vezetőjeként dolgozott, a Honda Racing Corporation (HRC) MotoGP projektjét fogja erősíteni 2023-tól.

A japán a technikai igazgatói posztot veszi át, és ezzel Takeo Yokoyama helyét, aki 2016 óta a MotoGP-technológiáért felel a HRC-nél. A szakember Japánban fiatal mérnököket képez majd, míg utódja a Honda RC213V 2023-as változatának fejlesztésére koncentrál.

Kawauchi az elmúlt években meghatározó szerepet játszott a Suzuki GSX-RR fejlesztésében. A japán gyártó, amely a 2022-es szezon után visszavonult a MotoGP-től, 2020-ban Joan Mirrel világbajnoki címet ünnepelhetett. Tavaly Álex Rins volt az, aki a szezonban két győzelmet is szállított a Suzukinak – Phillip Islanden és Valenciában.

A 27 éves spanyol a Suzuki visszavonulása után váltott az LCR Honda csapathoz. A versenyző nagyon örül Kawauchi érkezésének, ahogy azt a közösségi médiában kifejtette: „Nagyon örülök neki! Ken kulcsfigurája volt a Suzuki sikereinek, ő fejlesztette a motort és gondoskodott arról, hogy az utolsó körig versenyképes legyen. Ezért is nagyszerű, hogy most egy új kihívást vállal velünk.”

Kawauchi a napokban kezdi a munkát a HRC színeiben, a Superbike-világbajnokság tesztjének részeként Jerezben, ahol a HRC tesztpilótája, Stefan Bradl is jelen van.

Vajon mennyit ér a világbajnoki segítség? – újabb gyári MotoGP-csapat mutatta be idei külsejét

0

A KTM MotoGP-istállója harmadik gyári csapatként leleplezte motorjának idei festését. Az osztrák alakulat több szempontból is világbajnoki segítséget kap annak érdekében, hogy minél közelebb kerüljön a közvetlen élmezőnyhöz.

A héten a harmadik, összességében pedig az ötödik csapat leplezte le idei külsejét a MotoGP-ben. Azok után, hogy a Yamaha és a Ducati már megtette ezt, most egy újabb gyári alakulat, a Red Bull KTM következett a sorban. Az osztrák istálló csütörtökön délelőtt mutatta be motorjának, az RC16-osnak az idei festését egy ceremónia keretében.

MotoGP, Red Bull KTM, 2023
Fotó: Philip Platzer / Red Bull Content Pool

A KTM papíron nagy célokat tűzhetne ki maga elé, hiszen tavaly a második helyezést érték el a csapatok közötti összevetésben, ám a kép kissé csalóka. Mindez ugyanis annak köszönhető, hogy amíg a gyári Yamahánál, az Apriliánál és a Gresininél is nagy volt a különbség csapaton belül, addig náluk a gyengébben szereplő versenyző sem teljesített rosszul, és így egy hatodik és egy tizedik hely is elég volt az egyéni összetettben ahhoz, hogy közvetlenül a gyári Ducati mögött végezzenek.

Ugyanakkor hiába a körülmények, attól még tény, hogy a KTM története legjobb eredményét érte el a királykategóriában, legyen szó akár a helyezésről, akár a pontszámról. Ez utóbbi még akkor is igaz, ha az összehasonlítás során a futamok számát is figyelembe vesszük. A csapat, illetve a gyártó azonban nem elégszik meg a két futamgyőzelemmel és a 337 egységgel, hanem javulás a cél.

Ennek egyik eszköze, hogy a Forma-1-ben tavaly egyéni és konstruktőri világbajnoki címet szerző Red Bull segítségét veszik igénybe. A KTM a mostanában a kétkerekűek között is egyre nagyobb szerepet kapó aerodinamika terén jelentősen elmaradt a két olasz gyártótól, és ennek javításán most az F1-es részleg szakembereivel együttműködve dolgoznak. Persze azonnali látványos javulásra nem érdemes számítani: Pit Beirer, az osztrákok motorsport-igazgatója nemrég leszögezte, hogy ez egyértelműen hosszú távú projekt.

Világbajnok F1-es csapat repítené az élre a MotoGP gyártóját

Bár ennél alighanem kevésbé jelentős, de bizonyos értelemben pilótafronton is kaphatnak világbajnoki segítséget. Na nem azért, mert egy korábbi végső győztest igazoltak, de az Apriliához távozó Miguel Oliveira helyére érkező Jack Miller a Ducati gyári alakulatánál töltötte az elmúlt két évet. Ennélfogva testközelből láthatta annak az útnak az utolsó állomásait, amelynek végén mindhárom tabellán sikerült diadalmaskodni.

A másik motort továbbra is Brad Binder fogja vezetni. Bár Oliveirával ellentétben ő egyetlen futamot sem nyert, ami a MotoGP-ben először esett meg vele, ezúttal többször is megtapasztalhatta, hogy milyen a dobogó másik részén állni. Három második helyének köszönhetően pedig tavalyi csapattársát legyőzve megismételte összetettbeli hatodik helyét, de a pontszámát figyelembe véve ez volt a legjobb eddigi legjobb szereplése a királykategóriában.

Bemutatta idei motorfestését a KTM – galéria

0

A MotoGP csapatai közül a KTM is leleplezte idei festését. Képválogatásunk megtekinthető az alábbi fotók közül az egyikre kattintva.

A Pramac sztárja kitér az első győzelmét firtató kérdések elől

0

Johann Zarco a Prima Pramac Racing csapatbemutatóján nyilatkozott 2023-as kilátásairól. A francia szerint a MotoGP bajnoki esélyesek listája hosszú. Ahhoz, hogy ő is közéjük tartozzon, a jó érzésnek vissza kell térnie.

„A 2022-es szezonban nem éreztem olyan jól magam a motoron, mint a 2021-es szezon elején. 2021 jobb volt számomra, mint 2022″ – nyilatkozta Johann Zarco. „2021-ben nem tudtam tartani a szintet az egész szezonban. De 2022-ben egyáltalán nem értem el azt a szintet, amit szerettem volna. Tehát 2023-ban az a cél, hogy egész évben egyenletes, jó szinten legyek” – foglalta össze terveit a francia pilóta. „Hiszem, hogy lehetséges. De apró dolgokon múlik, hogy sikerül-e megcsinálni, vagy nem.”

A kétszeres Moto2-es világbajnokról köztudott, hogy első MotoGP győzelme még várat magára. „Talán majd később beszélünk erről” – tért ki a téma elől a 32 éves Ducati-versenyző.

Természetesen Zarcót is faggatták arról, hogy ki lát a legnagyobb esélyesnek a bajnoki címre az elkövetkező szezonra. Marc Márquez neve folyamatosan felmerül, és ez alól a Pramac Ducati versenyzője sem kivétel: „Marc folyamatosan edz, és miután szenvedett a karjával, azt hiszem, végre ismét stabil téli felkészülést teljesít. Ő egy harcos, az élen lesz.”

Zarco azonban ugyanúgy számítása veszi honfitársát, Fabio Quartararót is: „Mindannyian ismerjük Fabiót, ő is egy nagy harcos. Tavaly nagyszerű szezont mutatott be, úgy, hogy nem volt a legjobb motorja. Tegyük hozzá az összes Ducati versenyzőt, egy világbajnokkal, de az összes Aprilia versenyzőt is. A világbajnokság mindig nehezebb, szinte az összes versenyzőt fel lehetne sorolni.” – mondta Zarco.

„Mi is gyári motoron ülünk, és ugyanolyan akarattal rendelkezünk, mint mindenki más.” zárta szavait a francia.

Marc Márquez őszintén beszélt fájdalmáról, és elárulta, mi az, amit a mai napig nem ért

0

Marc Márquez a GQ Spain lappal ült le egy őszinte beszélgetésre, ahol többek között arról is beszélt, hogy milyen iszonyú fájdalmak gyötörték a fizikailag és szellemileg is megterhelő elmúlt két évében.

Marc Márquez elmúlt két éve igazi kálvária volt. Többször beszélt arról az útról, amelyet a 2020-as Spanyol Nagydíjon történt balesete óta bejárt. Ez egy olyan időszak volt a spanyol számára, ami minden MotoGP rajongót foglalkoztatott és foglalkoztat azóta is, függetlenül attól, hogy kedveli a korábbi világbajnokot, avagy nem.

A GQ-val beszélgetve a Honda versenyzője ismét mélységeiben idézte fel, hogy min ment keresztül. Visszaemlékezett az elhibázott döntésre, amikor karjának műtétje után 4 nappal ismét a motoron ült, mivel bajnoki címét mindenképp meg szerette volna védeni. „Ha nem vigyázol a testedre, nem tudod a sportodat űzni.” – mondta el a spanyol. „Ami Jerezben történt, az a mentalitásom és az ambícióm miatt alakult így, de mindent, amit 2013 és 2020 között elértem, szintén ennek a mentalitásnak és ambíciónak köszönhetek, így ha a 10 évet összességében vesszük, akkor ezek kiegyensúlyozzák egymást.”

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

GQSpain (@gqspain) által megosztott bejegyzés

 Két év veszett el a helytelen döntés miatt

A 2021-es szezon, amelynek a megpróbáltatások végét kellett volna jelentenie, rosszul indult és nem is volt igazán sikeres a spanyol számára. A 2022-es szezon előtt belegyezett egy dokumentumfilm elkészítésébe, ami végül nem arról szólt, ami a terve volt. „Amikor beleegyeztem a dokumentumfilm forgatásába, az volt az első gondolatom, hogy elmeséljem a csúcsra való visszatérésem történetét” – vallotta be a nyolcszoros bajnok. „Tudtam, hogy lesznek nehézségeim, tudtam, hogy korlátokba fogok ütközni, de a célom az volt, hogy újra a világbajnokságért harcoljak.”

2022 sem arról szólt azonban, hogy visszatérjen az élre. A Honda-versenyző karja továbbra sem gyógyult megfelelően, majd jött a kettős látás. Mire elérkezett az április 22-24. közötti portugáliai versenyhétvége, már érzelmi és fizikai tűrőképességének is a határán volt.

„Őszintén szólva azt sem tudom, hogyan sikerült három futamot nyernem 2021-ben, de még kevésbé világos számomra, hogyan tudtam negyedik lenni Jerezben a 2022-es szezon elején, mert nem voltam versenyképes, sem fejben, sem fizikailag.”mondta Márquez.

„Volt egy pillanat a szezonban, a portimãói és a jerezi verseny közeledtével, amikor leszegtem a fejem, és azt mondtam, hogy nem bírom tovább. És ekkor, közvetlenül Portimão előtt elmentem a madridi orvosaimhoz, és elmondtam nekik: ’Valami baj van a karommal… Ahelyett, hogy javulna, romlik. Keményen dolgozom az edzőteremben, keményen dolgozom a fizioterápián minden nap, de a helyzet romlik, egyre rosszabbul érzem magam, és egyre több a fájdalom.’ Ekkor kezdtek el mindent felmérni, és látták, hogy a felkarcsont 34 fokos tengelyeltolódást mutatott.” 

A 34 fokos tengelyeltolódás konyhanyelven annyit tesz, hogy a karodat nem tudod normálisan befele fordítani, ami egy motorversenyzőnek óriási problémát jelent. Így szükség volt tengelykorrekciós műtétre.

„A mentalitásom miatt, ha úgy döntök, hogy folytatom a versenyzést, az azért van, mert látom a jó eredmények elérésének lehetőségét, és azt, hogy a befektetett munka megtérül. Ahogy a sportkarrierem eddig alakult, versenyezni a versenyzés kedvéért, versenyezni azért, hogy a rajtrácson legyek, annak számomra nincs értelme. Én nem ilyen vagyok. De ettől eltekintve eljött az idő, amikor a szenvedés felülkerekedett a szenvedélyen, és azt mondtam magamnak: ’Vagy rendbe teszem, vagy nem éri meg tovább versenyezni’, mert ez sokat elvett az életminőségemből, nemcsak kudarcot kudarc után, hanem állandó fájdalmat is jelentett, és a fájdalom megváltoztatta a jellememet, már nem is mosolyogtam” – folytatta a visszaemlékezést.

„Ha nyertem, sírva fakadtam. Ami kijön belőlem, amikor nyerek, az a bulizás, az ünneplés és a nevetés a családommal… Nos, aztán ez fordítva történt, és ez a fájdalom miatt volt, a fájdalom miatt, amit folyamatosan éreztem a karomban, és amit nem tudtam elfelejteni.”

Menni vagy maradni?

A spanyol pilóta a GQ-nak is elmondta, hogy nagyapja támogatta visszavonulását, akinek megígérte, hogy ez lesz az utolsó műtét, van megoldás, ha ez sem jön be, abbahagyja a versenyzést.

A megoldás, amelyről Márquez beszél, voltaképpen egy olyan műtét, mely lehetővé teszi, hogy az ízület megfelelő szögben álljon. Az, aki ezt felajánlotta neki, Dr. Joaquín Sánchez Sotelo, az Egyesült Államokban, a rochesteri Mayo Klinika kiváló ortopéd sebésze volt. A spanyol néhány napig gondolkodott rajta, és végül úgy döntött, hogy kés alá fekszik és elengedi a szezont. „A Mugellói Nagydíj csütörtöki napján már készen álltam a versenyre, amikor felhívtak [a Mayo Klinikáról], és azt mondták: ’Szállj le a motorról, megerősítettük, hogy 34 fokban el van fordulva a karod, és ez embertelen, nem tudom, mit csinálsz a karoddal, de ez túl sok.’ Nekem mindig azt mondták, hogy 20 foknál több már súlyos, és 34 volt” – mesélte a Honda-pilóta, aki az orvosok véleménye ellenére részt vett a versenyen. „Ha most belegondolok, azt mondom: ‘Hűha, 350 km/h-val mész, az agyad máshol van, a fejedben az van, hogy jövő héten megműtenek…’”

A műtét után Márquez elmondta orvosának, hogy szigorra van szüksége: „Nézze, én egy vadállat vagyok, akit most ketrecben tart. Ha kinyitja, el fogok szökni, úgyhogy csak akkor nyissa ki, amikor látja, hogy készen állok, amikor tudja, hogy nem lesz kockázatos.”

A spanyol végül 3 hónap után Aragónban térhetett vissza a pályára. Keserű visszatérés volt, mivel a Fabio Quartararóval történt versenybaleset miatt még az első kört sem tudta befejezni. Egy héttel később Japánban a negyedik, Thaiföldön az ötödik, Ausztráliában a második, Malajziában pedig a hetedik helyen végzett. Az év utolsó nagydíja előtt, Valenciában egyértelmű tervei voltak: „Vagy a dobogón végzek, vagy a padlón.” Végül az utóbbi következett be a spanyol számára.

Jöhet a változás 2023-ban?

A visszaemlékezés után a 2023-as szezonra tért át a beszélgetés.

„A cél, amit kitűztem magam elé, a márciusi első verseny. Akkor tudni fogom, hogy mi a 100%-a ennek a karnak, ami nyilvánvalóan nem lesz 100%-a egy teljesen egészséges karhoz képest, de el kell jutnunk arra a pontra, ahol ez egy funkcionális és tökéletes kar a motorozáshoz, és úgy gondolom, hogy el fogunk jutni oda, mert úgy érzem, hogy sokkal jobb.”

Még a királyt is „megmentette” Rossi barátja, aki nem akarta emlegetni legendás teljesítményét

0

Ángel Nieto egy ikonná vált a motorversenyzés világában. A kezdetek nem voltak könnyűek számára, sok akadályt kellett leküzdenie a sikerhez. Végül az egyik legsikeresebb versenyzővé vált, és a motorozásnak szentelte az életét. Nieto ma ünnepelné 76. születésnapját.

Ángel Nieto a motorversenyzés legendái közé tartozik. Szenvedélye a sebesség volt, életének egy szerencsétlen baleset vetett véget 2017-ben. Kevés pilóta ért el annyi sikert a gyorsaságimotoros-világbajnokságban, mint ő. Cikkünkben a legenda emléke előtt adózunk.

Nehéz kezdetek

Ángel Nieto élete a küzdelem és a fejlődés példája. A zamoranói pilóta, aki nagyon szerény családba született, már fiatalkorában egyértelműen tudta, hogy szenvedélye a kétkerekűek világa lesz. Annak érdekében, hogy közelebb kerüljön a motorkerékpárok világához, 14 évesen Barcelonába költözött. A Paco Bultóval való találkozás meghatározó volt karrierje szempontjából, bár pályafutását az alapoktól kellett kezdenie. A motorok takarításától kezdve az ágyért és ételért cserébe, hogy végül szerelővé váljon.

Tizenkét éves korára otthagyta az iskolát, és szerelőtanonc lett egy kerékpárboltban. Nieto bevallotta, hogy nem értett a csavarkulcsokhoz, de ez volt az egyetlen módja annak, hogy közel kerüljön a motorkerékpárokhoz. Amikor a főnöke nem volt otthon, felült az egyik Triumph- vagy BSA-motorra, amelyet javítania kellett volna.

15 évesen meghamisította a személyi igazolványát, hogy megszerezze első jogosítványát, és részt vehessen első versenyén, egy gymkhana futamon. Ezután a madridi viadalon vett részt, majd egy utcai verseny Granadában, egy Derbi országúti motorral. A „El Nino de Vallecas” (a vallecasi kölyök) becenevet kapta.

A bajnok

Nieto nagydíjsikerei három évtizedet öleltek fel, ezalatt 13 alkalommal koronázták bajnokká az 50 és a 125 köbcentiméteres géposztályban. Versenyzői lehetősége 1964-ben érkezett a Derbi színeiben. Első szezonja nagyon nehéz volt a hosszú versenyek és egy súlyos baleset következtében. 1969-ben vett részt először egy teljes szezonban, és világbajnokká vált az 50 köbcentis kategóriában. Ebben az időben Spanyolországban alig ismerték a motoros világot, így gyakorlatilag senki sem tudta, hogy egy spanyolt avattak bajnokká.

Ettől kezdve a Nieto-jelenség nagy dolgokra volt hivatott. Hat világbajnoki címet szerzett az 50 köbcentis kategóriában, és hét alkalommal végzett a tabella első helyén a 125 köbcentis mezőnyben. Ezek olyan eredmények, amelyeket egyetlen más spanyol versenyző sem tudott elérni. Ezzel egy időben a motorozás kezdett egyre népszerűbbé válni Spanyolországban, és más pilóták is elkezdtek rajthoz állni. Nieto sikereinek köszönhetően a motorozás Spanyolországban az egyik leginkább követett sportággá vált.

Nieto a kis kategóriákban futott be karriert, mert a spanyol motorgyárak többnyire kis teljesítményű gépeket gyártottak, és mert ő maga is elég kicsi volt.

Bár Ángel Nieto az 1986-os szezon végén visszavonult, élete mindig is a motorozáshoz kötődött. A következő évben saját versenycsapatot alapított, bár csak két szezonon keresztül álltak rajthoz. A 90-es években különböző kategóriákban töltötte be a sportigazgatói pozíciót, és segítette a fiatal, ígéretes versenyzőket, különösen a spanyolokat.

Nieto és a babona, avagy 12+1 bajnoki cím

Ángel Nietónak volt egy nagy babonája a 13-as számmal kapcsolatban, mégpedig az, hogy soha nem említette, mindig 12+1-ről beszélt. Ez élete egy tragikus pillanatának volt köszönhető. 1977. november 13-án szenvedte el motorosként a legnagyobb balesetét, mégpedig a benidormi pályán, ahol az egyik nem biztonságos szakaszon elvesztette uralmát a motorja felett, és elgázolt öt embert, akik közül az egyik elvesztette a lábát. Nieto emellett nagyon nehéz helyzetbe került, miután leugrott a motorról, mert nem tudta irányítani azt. A pilóta soha többé nem említette ezt a számot, olyannyira, hogy amikor 1984-ben elnyerte a tizenharmadik címét, azt mondta, hogy 12+1-et nyert.

Ángel Nieto élete szerencsétlenül ért véget

Ángel Nieto halála mindenkit váratlanul ért. Egy quadot vezetett a spanyolországi Ibiza szigetén, amikor balesetet szenvedett. Ángel Nieto, aki nem volt bekötve, katapultált, és súlyos fejsérülést szenvedett. Egy helyi kórházba szállították, ahol azonnal megműtötték. Egy héttel később, 2017. augusztus 3-án Ángel Nieto belehalt sérüléseibe.

A kapcsolat János Károly királlyal

Pablo Gimeno Valledor ‘El Circuito del Jarama’ című könyve tartalmaz egy anekdótát kapcsolatuk kezdetéről. A 70-es évek elején János Károly herceg vásárolt egy autót, mégpedig egy Formula 1430-ast. Nieto kipróbálta a járművet mielőtt a herceg először ült volna a volánjához. Amikor bevett egy kanyart, Nieto balesetet szenvedett. A balesettel szembesülve Ángel Nieto bocsánatot kért azért, hogy milyen állapotban hagyta az újonnan vásárolt autót, amire János Károly csak megköszönte, hogy „megmentette az életét”. Ettől kezdve, bár nem voltak barátok, mégis nagyon szoros és szívélyes kapcsolatot ápoltak.

A király orvosi segítséget is küldött a motoros legendához balesete után. A lecturas.com idézte fel az eseményeket: „Tegyél meg nekem egy szívességet, szeretném, ha elutaznál Ibizára egy barátomhoz! – mondta a király a tekintélyes doktornak, aki Barcelonában kezelte őt. – Ángel Nieto, nagyon rossz állapotban van… Nézzük meg, tudsz-e tenni érte valamit!”  Az orvos természetesen azonnal a spanyol bajnok segítségére sietett. Elment Ángel Nietóhoz, és megállapította, hogy a prognózis kedvező, és egyetértett az alkalmazott kezeléssel. Megnyugtatta János Károly királyt, nyitva hagyva a komplikációk jelentette kockázatot. Sajnos alig néhány órával később ezek a komplikációk bekövetkeztek, és Ángel Nieto elhunyt. János Károly a hír hallatára sírni kezdett, mint egy gyerek. Aztán kihajózott, és az egész út alatt nagyon hallgatott. Ahogy apja mondta egy közeli barátjának, tudván, hogy már halálosan megsebesült: „Alfonso, a tenger mindig a miénk lesz.”

Ángel Nieto és a tábornok kapcsolata

A Francóval való alkalmi találkozásai nem voltak kizárólag társasági jellegűek. A tábornok Nieto sikereiben akart sütkérezni, hírnevét arra is fel akarta használni, hogy reklámozza Spanyolországot és annak motorkerékpár-iparát. Franco úgy vélte, hogy a motorversenyzés sokat segíthet Spanyolországnak, hiszen népszerűsíti az országot.

 „Mindig nagyon féltem, Francónál úgy kellett viselkedni, mint egy katonának – mondta Nieto. – Amikor 1969-ben megnyertem az első világbajnoki címemet, katonai szolgálatot teljesítettem, és azt mondták, hogy találkoznom kell Francóval. Nagyon megijedtem, mert még soha életemben nem láttam tábornokot! Amikor másodszor találkoztunk, megkérdezte tőlem, hogy nehéz volt-e a harc [a versenyeken]. Most már jobb a királlyal…”

Ángel Nieto és Barry Sheene

Ángel Nieto és a brit Barry Sheene nagy riválisok voltak a versenyeken. Ángel Nieto számára Sheene egy hihetetlen ember volt, akit csodált. Miután számos versenyen találkoztak, végül barátságot kötöttek. Kapcsolatuk azon alapult, hogy sok mindenben hasonlítottak egymásra, és azon, ahogyan az életet látták. Ahogy maga Nieto elmesélte, amikor egy holland pályán rendezett versenyen az első és a második helyen haladtak, egyikük sem akarta megelőzni a másikat, egy alkalommal le is álltak, de látva, hogy a harmadik közelített feléjük, újra gyorsítottak.

Barry Sheene és Ángel Nieto
Fotó: MotoGP Media

Ángel Nieto és Valentino Rossi

A spanyol legenda jó barátságot ápolt Valentino Rossival. Az olasz MotoGP-legenda fájó szívvel búcsúzott barátjától 2017-ben.

„Nagyon szomorú, ami Ángellel történt. Egyrészt egy intenzív életet élt, a maximális fordulatszámon, szinte minden szempontból. Emlékszem, nemrég ünnepelte édesanyja századik születésnapját. Anyukája kiváló formában van még mindig, és Ángel is élhetett volna még legalább harminc évet. Nemrég beszéltem Pablóval, és azt mondta, jól alakulnak a dolgok, de ma sajnos minden rosszra fordult. Természetesen Pablo most vigasztalhatatlan, ugyanis nagyon közeli viszonyban volt apjával. Nemcsak a motoros világ, hanem általánosságban a sport lett szegényebb Ángel halálával – nyilatkozta Rossi Nieto halála után. – Azt hiszem, egyike volt az első modern motorversenyzőknek, ő volt az, aki azokba a magasságokba emelte a motorversenyzést Spanyolországban, ahol most is van, világbajnoki címeivel és rengeteg győzelmével. Versenyezni ugyan nem láttam, de csodáltam őt személyiségéért és zsenialitásáért, sokat adott nekem. Nem is tudom megmondani, hogy versenyzőként vagy emberként volt nagyobb kaliber. Egy kivételes pilóta volt óriási életenergiával. Emlékszem, amikor együtt voltunk Ibizán, én már haza akartam menni, mert fáradt voltam, de ő minden áron ott akart tartani.”

Ángel Nieto fia, Pablo 2015 óta irányítja Valentino Rossi alakulatait.

Rossi- Nieto
Fotó: MotoGP Media

Ángel Nieto és Marc Márquez

A hatszoros spanyol MotoGP-világbajnok is jó kapcsolatot ápolt Nietóval. „Ő egy legenda Spanyolországban, és jó kapcsolatban vagyok a családjával. Ángel az elsők között volt akit megismertem a paddockban. Sok időt töltöttünk együtt. Focit néztünk a tévében. Ő Real-szurkoló volt, míg én a Barcelonának drukkoltam” – mesélte Márquez Nieto halála után.

Nieto - Márquez
Fotó: MotoGp Media

Nieto és az Aspar csapat

Jorge Martiínez ‘Aspar’ 2017 végén közzétette, hogy csapata 2018-ban a spanyol alakulat átnevezésével tiszteleg Nieto előtt. Az Aspar azt is bejelentette, hogy Nieto legidősebb fia, Gelete veszi át az Ángel Nieto Team néven futó alakulat irányítását.

„Ángel Nieto egyet jelent a motorversenyzéssel, azzal a sporttal, amely oly sokat adott neki, és amelynek ő is oly sokat adott cserébe mondta Martínez. A motorversenyzés ennek az embernek köszönhetően lett az, ami Spanyolországban, aki letette az első követ, és mi szeretnénk tisztelegni ez előtt a tény előtt azzal, hogy átnevezzük csapatunkat Ángel Nieto Teamre. Ángel nagyon sok embernek segített, többek között nekem is, és fontos része volt az életemnek, akárcsak a fiai, Gelete és Pablo, valamint az unokaöccse, Fonsi. Ángel nagyon izgatott volt az egész projekt miatt. Megbízott bennem, hogy Gelete elkezdje a versenyzést, és azt mondta nekem: »Tudom, hogy veled együtt tanulni fog.« Az, hogy tiszteleghetek az emléke előtt, és folytathatom ezt a projektet a legidősebb fia irányítása alatt, aki az elsők között versenyzett a csapatomban, hatalmas büszkeséggel tölt el.”

A MotoGP Youtube-csatornáján megtekinthető egy videó Ángel Nieto pályafutásáról.

Márquez bevallotta, hogy szándékosan segített Lorenzónak? – a Honda versenyzője magyarázkodik

0

Nem kisebb személy szerepel majd GQ magazin februári számának címlapján, mint a Repsol Honda sztárja, Marc Márquez. A lapban a spanyol őszintén beszél a karrierjéről, dokumentumfilmjéről, valamint az elmúlt évek műtéteivel kapcsolatos viszontagságokról.

Közel három évnyi frusztráció és fájdalom után, amely a visszavonulás szélére sodorta, Marc Márquez 2023-ban ismét az a versenyző lesz, akit mindenki meg akar majd verni. Most, hogy átélte eddigi élete talán legnehezebb időszakát, levonta a következtetést, mely szerint sokkal jobban kellene figyelnie magára.

Márquez belátta, hogy versenyzői karrierje veszélyben lehet, ha ez így megy tovább: „Nagyapám egyike volt azoknak, akik azt akarták, hogy hagyjam abba, mert azt mondta, hogy van elég pénzem a megélhetéshez. Ő nagyon egyenes ember, én pedig megígértem neki, hogy ez volt az utolsó műtét, de engedje, hogy megpróbáljam újra.” – idézi a spanyolt a Todocircuito.com.

„A cél, ami jelenleg a szemem előtt lebeg, az az első márciusi verseny. Akkor tudni fogom, hogy a karom valóban helyrejött-e. Nyilvánvalóan nem lesz soha 100%-os, de el kell jutnunk arra a pontra, ahol azt érzem majd, hogy legalább a versenyek teljesítéséhez elég.”

A Prime Video februárban mutatja be a „Marc Márquez: All in” című dokumentumfilmet, amely öt epizódból áll majd, és a rajongók többsége számára egy ismeretlen Marcot mutat be:

„Amikor ennyire megnyílsz egy dokumentumfilmben, aktív versenyzőként bizonyos kockázatot vállalsz, mert minden félelmedet és kétségedet kiteszed a riválisok elé. Láthatod, hogy egy sportoló, akinek addig a pillanatig idilli karrierje volt, hirtelen nehéz helyzetbe kerül, és egy évig a visszavonulás jár a fejében.”

A kamerák előtt Márquez többek között azt is bevallja, hogy a 2015-ös év utolsó nagydíján talán azzal kedvezett Jorge Lorenzo világbajnoki győzelmének, hogy nem volt hajlandó megelőzni a mallorcai versenyzőt.

„Nem ismerem el nyíltan. Nem arról van szó, hogy nem akartam megelőzni, de az előzés nagy kockázatot jelentett. Amit a dokumentumfilmben nyíltan bevallok, amit elmagyarázok, az az, amit azokban a hetekben átéltem. Az emberek gyakran kérdezik tőlem, hogy mit változtatnék meg 2015-ben, és azt hiszem, hogy azt változtatnám meg, ahogy Valentino az év végét kezelte. Ha nem te vagy a leggyorsabb a pályán, akkor fel akarod kavarni a dolgokat, hogy lásd mi sül ki belőle.”

Idén is összejön a bravúr? – leleplezte festését a tavalyi MotoGP-szezon legjobb szatellitcsapata

0

A tavalyi MotoGP-idény legjobban szereplő privát istállója bemutatta idei motorfestését. A csapatnál nem sok minden változott a tél folyamán, hiszen a versenyzők maradtak, és továbbra is a Ducati aktuális versenygépét fogják használni.

Szerdán folytatódott a MotoGP-bemutatók sora. Azok után, hogy két nappal korábban a Ducati gyári csapata leleplezte idei motorját, a Desmosedici GP23-ast, most megtudhattuk, hogy egy másik csapat színeiben hogyan fog festeni a versenygép. A szintén ezeket a motorokat használó Pramac Racing ugyanis leleplezte a 2023-as festését.

Fotó: Pramac Racing

Bár a 2022-es csapat-világbajnokság első hét helyezettje közül az olasz alakulat volt az egyetlen, amely győzelem nélkül zárta az idényt, a pontszámot tekintve (a futamok számával arányosítva) majdnem, míg a végső helyezés szempontjából teljes mértékben sikerült megismételni az azt megelőző szezonban látottakat. Bár körülöttük kicserélődtek a pozíciók, de tavaly is elmondható volt, hogy a Pramac lett az év legeredményesebb szatellitistállója, megelőzve az összes japán gyári csapatot.

Hogy idén mire lehetnek képesek, az nyilvánvalóan attól is függ, hogy a Ducati, illetve a többi gyártó milyen mértékben képes előrelépni. Ha a bolognaiak technikai fölénye továbbra is megmarad, akkor idén is összejöhet számos dobogó, sőt, akár egy-egy futamgyőzelem is. A Gresinivel és a VR46-tal ellentétben ugyanis a Pramac ezúttal is az aktuális Desmosedicivel fog harcba szállni.

Tavaly az olasz istálló pilótái között volt az egyik legszorosabb küzdelem csapaton belül. Johann Zarcónak még mindig nem jött össze a várva várt futamgyőzelem a királykategóriában, de ha sikerül fenntartania tavalyi formáját, akkor idén akár meg is törhet a jég. Hogy teljesítményében szerepet játszik-e majd, hogy ismét szakított tanácsadójával, az majd a következő hónapok során kiderül.

Ismét nem jött össze – a Pramac Ducati versenyzője egyedül vág neki az idei szezonnak

Csapattársa ezúttal is Jorge Martín lesz, aki, a 2021-es sérülése miatt kihagyott futamokat is figyelembe véve nagyjából hasonló teljesítményre volt képes a második évében, mint az elsőben, csupán a győzelem nem jött össze. A spanyol pilótának alighanem nagy csapás volt, hogy a gyári Ducati Enea Bastianinit választotta az idei szezonra, és arról is őszintén beszélt, hogy eddigi egyetlen diadala után egy időre túlságosan is fejébe szállt a dicsőség.

Fejébe szállt a dicsőség a MotoGP futamgyőztesének, „idióta” módon viselkedett

Martín azonban idén ismét megmutathatja magát, és többen is úgy vélik, hogy ő lehet a szezon meglepetésembere. Egy esetleges jó szereplés pedig akár gyári szerződést is érhet, olyannyira, hogy a Yamahával állítólag már tárgyalt is. Éppen ezért érdemes lesz figyelni rá, illetve a Pramacra, mert ha valóban csapatot vált, az vélhetően egy nagyobb dominót fog elindítani a pilótapiacon.

Még el sem kezdődött az idény, de máris csapatváltásról tárgyalnak a MotoGP-ben

Remek beugrása után világbajnoki sorozatban kapott állandó ülést a magyar motoros

0

Kovács Bálint a MACO Racing színeiben fog versenyezni a 2023-as Endurance-világbajnokságon. A 21 éves pilóta remek beugrásával bizonyított az istállónak, ahol erős csapattársakkal dolgozhat együtt, miközben egy másik sorozatban, valamint a tanulásban is teljesítenie kell.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, Kovács Bálint Talmácsi Gábor óta első magyar motorosként kapott gyári szerződést. A 21 éves versenyzőnek a BMW adott lehetőséget az IDM-ben, azaz a német bajnokságban a 2023-as idényre. Ám ezzel még nincs vége, ugyanis a magyar pilóta nem csupán itt fog indulni, hanem megismételheti, vagy akár felül is múlhatja tavalyi remek eredményeit.

Jövőre a gyári BMW-csapatban versenyez Kovács Bálint az IDM-ben

Kovácsot ugyanis a MACO Racing szerződtette, amelynek színeiben az Endurance-világbajnokság futamain fog részt venni. A felek azok után kötöttek egész évre szóló megállapodást, hogy a 2022-es Bol d’Oron a fiatal versenyző beugróként kapott szerepet a csapatnál, és a remek eredménynek számító hatodik helyet érte el a csapattársaival együtt.

Bol d’Or – történelmi privát győzelem, Kovács Bálinték hatodikak!

Fiatal és nagyon erős versenyző – méltatta Kovácsot Denisa Grešková, a szlovák alakulat társtulajdonosa a győri Széchenyi István Egyetemen tartott sajtótájékoztatón. – Tavaly kerültünk kapcsolatba, mert bajban voltunk az egyik csapattag kapcsán, aki nem hozta az eredményeket. Bálint volt az elsődleges célpontunk a tapasztalata miatt, illetve azért, ahogyan vezet. Ezért Martin Kuzma, a csapattulajdonos, bement a bokszba Bálinthoz, és megegyeztek. Ő és a csapattársai, a francia Enzo Boulom és az ausztrál Anthony West remekül összeillenek. Arra számítunk, hogy a lehető legjobb eredményeket érjük el, főleg a huszonnégy órás versenyeken.”

A 41 éves West nagy névnek számít a kategóriában, hiszen 2007-ben, 2008-ban és 2015-ben is versenyzett a MotoGP-ben. A 26. születésnapját ezen a héten vasárnap ünneplő Boulom idáig nem jutott el, de 2016-ban három futamon szerepelt a Moto3-as világbajnokságon. Kovács tehát hozzájuk csatlakozik, de az eddigiek alapján minden bizonnyal fel fog tudni nőni melléjük.

Mindenképpen elmondható a csapattársaimról, hogy nemcsak gyorsak, de tapasztaltak is – fogalmazott. – Anthony már nem egy-két éve van a szakmában, és még mindig elképesztően gyors, továbbá sokat lehet tőle tanulni, ahogyan azt a Bol d’Oron is megtapasztaltam. Emellett a csapat is elképesztően segítőkész volt, már az elejétől kezdve, úgy, hogy egy versenyhétvége közepén csöppentem bele a csapat [életébe]. Ennek ellenére nem éreztem magam idegennek, és egyből fel tudtam venni a ritmust. Szerintem ők is ezt látták, hogy gyorsan tudtam alkalmazkodni, annak ellenére, hogy alig mentem a motorral, gyors tudtam lenni, ugyanakkor nem hibáztam… sokat. Egy kis hiba volt, de akkor is látták, hogy hamar felálltam, és jól tudtam teljesíteni, úgyhogy azt gondolom, hogy a Le Mans-i verseny és a hamarosan következő teszt nagyon jó kezdete lehet a 2023-as évnek, hiszen talán most, február elején tudunk tesztelni a csapattal, illetve a csapattársammal.”

Kovács Bálint 2023, sajtótájékoztató
Kovács Bálint (Fotó: TRP Hungary)

Kovács tehát két sorozatban fog indulni az idei szezonban, amelyekről azért elmondható, hogy eltérő műfajt jelentenek. Ennek ellenére úgy véli, hogy az egyikben gyűjtött tapasztalat segíteni fogja őt a másikban, illetve fordítva. Hozzátette, bízik benne, hogy idén sikerül olyan eredménysorral előrukkolnia, amely az ismertségét is jelentősen megnöveli.

Az volt a célunk, hogy ne nagyon legyen idő unatkozni, hiszen szerintem egy versenyző úgy tud a legjobban fejlődni, hogy a lehető legtöbbet ül motoron, a lehető legtöbb adatot vizsgálja meg, és azok alapján gyorsul – magyarázta. – Úgy gondolom, hogy az endurance részében meglesz a rengeteg motorozás, ott is nagyon erős versenytársak ellen megyünk. Az IDM-ben pedig minden edzésen, időmérőn és versenyen száztíz százalékot kell nyújtani, ott a tempó számít. Szóval szerintem ez oda-vissza működik a két bajnokságban, hogy egymást segítjük, és remélem, hogy mind a kettőben tudok egy olyan lépést tenni, ami sok szemet felnyit majd, és egyre többen látnak.”

Ami a sajtótájékoztató helyszínét illeti, a választás nem véletlen, hiszen sportolói pályafutásával párhuzamosan Kovács a Széchenyi Egyetem hallgatója műszaki menedzser szakon. Bár jelenleg a versenyzői karrierjét helyezi előtérbe, már most gondol a későbbiekre, éppen ezért a mostani vizsgaidőszakot is igyekszik a lehető legkomolyabban venni.

Az élsportnak van egy bizonyos határa, amíg ezt lehet csinálni, és nyilván nem szeretnék olyasvalaki lenni, akiben csak ez van meg – jelentette ki. – Több lábon szeretnék állni, ugyanakkor a fő csapásirány még nyilván a motorozás, hiszen látom, hogy egyre több lehetőség van benne, de ezek mellett nyilván időt kell fordítani a tanulmányokra is. Most éppen egy vizsgáról érkeztem ide, majd vizsgával folytatom a napot és a hetet is. A versenyszezon közben ez különösen nehezen lesz kivitelezhető, de úgy gondolom, hogy az egyetemen eddig is próbáltak segítséget nyújtani, hogy ez gördülékenyen menjen. Reménykedem benne, hogy a továbbiakban is meglesz ez a segítség, valamint hogy én is úgy tudok teljesíteni, hogy ezt kiérdemeljem.”

Kovács, illetve az egyetem között valóban van egy együttműködés, hiszen utóbbi is igyekszik profitálni a HUMDA Academy által támogatott versenyző karrierjéből, illetve tapasztalataiból, és próbálja ezt beépíteni a képzésbe. Erről Kelemen Krisztián, a motoros alma materének számító H-Moto Team tulajdonosa számolt be részletesen a sajtótájékoztatón.

Denisa Grešková, Szauter Ferenc, Palkovics László, Talmácsi Gábor, Kovács Bálint
Denisa Grešková, Dr. Szauter Ferenc (az egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszékének docense), Dr. Palkovics László (a Széchenyi István Egyetemért Alapítvány elnöke), Talmácsi Gábor és Kovács Bálint (Fotó: TRP Hungary)

Ez Bálint karrierjében, a csapatnak és egyébként a magyar motorsportnak is komoly lehetőség, hiszen egy olyan bajnokságban tudjuk megmutatni magunkat, ahol tényleg azok a versenyzők, mérnökök és szakemberek vannak, akik uralják ezeket a világbajnokságokat – kezdte. – Az egyetemre visszatérve, a szerencse is közrejátszott ebben a történetben, hiszen Bálint nem itt kezdett el tanulni, de az a vizsga, amit online próbáltak neki tartani, nem volt a szíve csücske. Ekkor Győrre váltottunk, és nem az volt a cél, amit eddig összehoztunk. Bálint tényleg úgy jött ide, hogy szeretne egy jó egyetemre járni, és ezért választotta a Széchenyi Egyetemet, minden egyéb más pedig most, az elmúlt két esztendőben alakult úgy, hogy a legjobb helyen van abból a szempontból, hogy a karrierjével tudja segíteni az egyetemet, vagy az egyetemre irányítsa azt a figyelmet, ami a mérnökképzésnek a sajátja, hiszen a közép-kelet-európai régióban tudomásom szerint nincs magyar mérnökképzés. Egy huszonnégy órás versenyen, ahol öt-hatezer kilométert mennek, rengeteg adat van. Ezeket az adatokat át tudják adni a mérnököknek, és én mindig azt szoktam mondani, hogy megvan a következő kör, már látszik a következő lépcsőfok. Köszönünk mindent az egyetem részéről, és megteszünk mindent, hogy tudjunk segíteni. Ez egy nagyon izgalmas ’23-as év lesz.”

Az eseményen Talmácsi is részt vett, aki a saját karrierjéből kiindulva hangsúlyozta, hogy mennyire fontos, hogy ne csak a versenyzők képzésére fektessék a hangsúlyt. „Én külföldi csapatoknál értem el a legjobb eredményeimet, és sajnos nem vettek körül magyar szakemberek, úgyhogy ez nekem picit szívügyem, hogy a versenyzőink mellett a saját mérnökeinket és szakembereinket is képezzük – mondta. – Nagyon hiszek benne, hogy ebben előbb-utóbb még jobb megoldásaink lesznek. Ami pedig a stratégiát illeti, ahogyan Bálintnak fel van építve az éve: ő tanul, az élsport pedig egy életszakasz, hiszen ötvenévesen nagyon nehéz motoron versenyezni. Tudatosan áll az egész életéhez, amihez sok sikert kívánok. Nemrég bejelentették, hogy a német bajnokságban, a Superbike-ban, egy gyári csapatban fog versenyezni, most pedig itt van az Endurance-világbajnokság, amely teljesen jól kiegészíti ezt a versenysorozatot. Azt gondolom, hogy ilyen fiatalon nagyon fontos dolog, hogy állandóan motoron ülhet, és tapasztalatot szerezhet. Úgy vélem, ez nagyon jó stratégia, én pedig sok sikert kívánok!”

Újabb szakítás – ezúttal a Moto2-ben

0

Az egykor dicső MV Agusta név ismét eltűnik a motoros világbajnokságról. Giovanni Cuzari független gyártóként indul a Forwarddal a 2023-as Moto2-es világbajnokságon.

A SPEEDWEEK.com olvasói már tudják: az MV Agusta és a Forward Racing Team közötti együttműködés négy év után a 2022-es szezonnal véget ért. Az a terv, hogy a kis mexikói hiánypótló gyártóval, az Italikával egy új márkát hozzanak be a Moto2 világbajnokságba, szintén meghiúsult.

Ehelyett Giovanni Cuzari a Forward név alatt Marcos Ramírez és Alex Escrig motorjait szeretné a rajtrácsra állítani a Kalex és a Boscoscuro mellett.

Ezt a tervet most hivatalosan is megerősítették: „Alapos mérlegelés után a Forward csapat úgy döntött, hogy a fejlesztési projektet, amelynek szellemi tulajdona az olasz-svájci versenycsapaté, saját maga folytatja: Az MV Agusta gazdasági igényei túl magasnak bizonyultak.”

Cuzari a Forward csapat nevében a legjobbakat kívánta az MV Agustának:

„A Forward büszke arra, hogy ezekben az években történelmet írhatott ezzel a márkával.”

A sikerek ebben a történetben azonban sajnos ritkák voltak. Csak két pole pozíció fűződik az együttműködés nevéhez: 2020-ban Stefano Manzi és 2021-ben Simone Corsi első rajtkockája Valenciában.