back to top
2025. június 24. 13:50
Kezdőlap Blog Oldal 699

Morbidelli: Vale mindig erőt ad nekem

0

Franco Morbidelli helyzete nem túl jó. A 2020-as MotoGP-világbajnokság második helyezettjének közelebb kell kerülnie csapattársához, Fabio Quartararóhoz.

Morbidellivel esetében elmondható, hogy csapattársa, Fabio Quartararo sokkal többet tud kihozni a Yamaha M1 csomagjából. Hogy miként értékeli ezt, és mit mond néhány más témáról, az e sorok alatt olvasható. Az olasz a Speedweek.com-nak adott interjút.

Egyértelmű, hogy két évvel ezelőtti MotoGP világbajnokság második helyezettje nem az a Franco Morbidelli, akit most látnak az emberek. Kezdjük tehát az alapokkal. Mi a különbség a mai és a 2020-as Franco Morbidelli között?

„Úgy gondolom, hogy a mai Franco Morbidelli egy még sportosabb fiú. Egy olyan időszakban vagyok, amikor nagyon koncentrálok arra, amit csinálok. Edzés, minden a motorom, a csapatom és a teljesítményem körül forog. Ez sajnos nem jelenti azt, hogy gyorsabb vagyok a pályán.”

Nem aggaszt ez a helyzet?
„Nem. Azt hiszem, jó öreg brazilként tudom, hogyan kell kezelni a nehéz helyzeteket. Tudom, hogyan maradjak pozitív, ha ellenszél van. Nagyon jól tudom, hogy ez egy nehéz helyzet, mert ha az ember versenyző, és nem elég gyors, akkor valami baj van. Különösen akkor, ha a tapasztalataid miatt bizonyos elvárásaid vannak.”

Nem frusztrál, hogy a teljesítményed ennyire elmarad az elvárásaidtól?
„Nos, meg kell nézni, hogy melyik irányba megyünk. Természetesen nem tetszik ez a helyzet, de dolgoznunk kell rajta, mindent elemezni kell, hogy kiutat találjunk ebből.”

Tizenegy futam után nincs javulás.
„Igaz. Nem lesz kevesebb, sajnos…..”

De mi folyik itt? Van válaszod?
„Nincs, bárcsak lenne…”

„Ebben a listában vannak olyan futamok, ahol jobban mentek a dolgok, de ezeket mindig befolyásolta a rossz rajtpozíció. Ez nagyon visszavetett. Vannak olyan versenyek, ahol jól fel tudtam küzdeni magam, de sok olyan is van, ahol már az első körben sok időt veszítettem. Ez lehet a válasz erre.”

2020-ban egy szinten voltál Fabióval. Ő három versenyt nyert, te is három versenyt nyertél. Ő a nyolcadik helyen végzett a bajnokságban, te pedig a második helyen, mindössze 13 ponttal lemaradva Joan Mir mögött. Ma Fabio van a csúcson, te pedig hátul. Mikor keletkezett ekkora szakadék?

„Ahelyett, hogy mindent kihoztam volna a motorból, inkább a versenygépeink közötti különbségek értékelésével voltam elfoglalva. Ahelyett, hogy arra összpontosítottam volna, hogy javítsak. A rendelkezésemre álló anyag két éves volt, és nem volt sok lehetőség erre. Jobban is dolgozhattam volna, ha másképp közelítem meg a helyzetet. Emellett jobban is felkészülhettem volna, amikor az új motorral eljött a lehetőség.”

Egyértelmű, hogy ha valaki helyet ajánl a gyári csapatban, nem mondhatsz nemet.  Lehetséges, hogy a szezon közbeni váltás hiba volt?

„Nem igazán. Ott lenni a legjobb dolog, ami valaha is történt velem a versenyzői pályafutásom során.”

De ez nem a te döntésed volt.

„Egy gyári csapatban versenyezni, a legjobb csomaggal, a legjobb motorral és a legjobb versenyzővel rendelkező csapatban, ez nagyszerű. Fabio végzi a munkát a motoron. Nem vagy egyedül. Ez azt jelenti, hogy ki lehet hozni ugyanazt a potenciált, amit ő a csapatból és a csomagból. Ott állni, ahol én vagyok, a lehető legjobb pozíció.”

„Jelenleg sajnos vannak gondok, ahogy máshol is, de ez egy kihívás, és a kihívások már csak ilyenek.”

Beszéltél Valentinóval erről a helyzetről?
„Igen, beszéltünk róla.”

Mit mondott neked akkor?
„Vale mindig erőt ad nekem.”

Gondolom, te és csapatod rendszeresen megnézitek Fabio telemetriai adatait. Mit csinál Fabio másképp, amit te nem tudsz ugyanazon a motoron?

„Bonyolult azt csinálni, amit ő csinál. Sikerül megtartania a kanyarsebességet, miközben rendkívül későn fékez. A nagy sebesség miatt a kanyarban sok időt behoz. Fabio a motorunk minden szegletét maximálisan kihasználja, minden területen kihozza a csomagból a teljes potenciált.”

Túl sok MotoGP-futam van?
„Nem.”

Nem paradoxon, hogy a világbajnokságon rendszeresen a leglassabb motor nyer?
„Igen, ez egy kicsit paradoxon.”

Az aerodinamika maradjon a MotoGP része?
„Igen.”

Mit gondolsz a Michelin minőségellenőrzéséről?
„Javított a gumiabroncsokon.”

Szeretnéd kipróbálni az új elektromos Ducatit?
„Nem.”

Tudod, mennyi benzint használsz el évente?
„Fogalmam sincs.”

Megérted a steward-ok kritikus helyzetekre vonatkozó kritériumait a pályán?
„Szerintem túl sok munkájuk van. Ez ahhoz vezet, hogy néhányan alulmaradnak.”

Hány sajtónapot kell tartanod szerződés szerint?
„Kivel? Csapat vagy szponzorok? Elég sok van belőlük.”

A jelenlegi versenyzők közül melyikük nyűgözött le leginkább a pályán?
Quartararo, mert sokkal gyorsabb nálam ugyanolyan csomaggal.”

Idegesít a sajtó?
„Nem, én szeretek beszélgetni. Akkor idegesít, amikor felületes dolgokat mond, de a legtöbbször ez rendben van.”

Aleix Espargaró: Muszáj gyorsabbnak lennünk

0

Aleix Espargaró egy interjúban kifejtette, hogy minek köszönhető az, hogy Assenben 4 versenyző is képes volt átadni a múltnak Maverick Viñales korábbi körrekordját.

Nem kevesebb, mint négy versenyző ment gyorsabban a holland TT második szabadedzésén, mint Maverick Viñales (Yamaha) eddigi, 2021-es körrekordja. 1:32,504 perces pole-idejével Pecco Bagnaia három tizeddel volt gyorsabb azon a bizonyos szombaton. Fabio Quartararo, Jorge Martín és Marco Bezzecchi is meg tudta dönteni ezt az időt.

A Sachsenringen és előtte Barcelonában is új rekordok születtek. Miért olyan gyorsak idén a versenyzők?

„Látni kell, hogy a gumik tulajdonképpen változatlanok tavaly óta. A lágy hátsó gumiabroncsnak nincs három keveréke, de a maximális dőlésszögnél ugyanolyan. Assenben szombaton négy versenyző is a körrekordon belül teljesített anélkül, hogy pénteken száraz pályán versenyeztek volna. Térdemmel, karommal, csizmámmal, mindennel a földet érintettem. Ez 65 fokos dőlésszög volt.” – fejtette ki Aleix Espargaró.

„Mostanában sokan beszéltek rólam, de ez azért van, mert elértem a motor határait. Nagyon könnyű hibázni, mert gyorsak vagyunk. A motorok nem sokat változtak a tavalyi évhez képest, a gumik ugyanazok.”

„A stratégia a versenyen hihetetlenül fontos. A guminyomást, a kopást, mindent figyelni kell. Ha olyan pályán vagy, amely gyorsan tönkreteszi a gumikat, akkor az első gumiabroncsra kell koncentrálnod. Nem minden verseny ugyanolyan, be kell kapcsolni az agyad. Minden versenynek különböző forgatókönyve van.”

Van technikai oka a megnövekedett sebességnek?

„A magasságállító rendszer jól működik. A tavalyi szezon elején nem használtam, most már rendszeresen használom. Sokat segít a kigyorsításoknál. A motorunkon még van néhány változtatás, hála ezeknek, felzárkóztunk.”

„KTM-nek például ugyanaz a motorja, mint tavaly. Ha megnézzük Oliveirát, ugyanolyan sebességgel versenyez, mint 2021-ben, akkor a győzelmekért tudott versenyezni, most viszont ritkán jut be a Q2-be.”

A világbajnok Quartararo M1-ese is alig változott. Miért tud gyorsabban menni?

„Mindenki hajt, a fiatal versenyzők nagyon erősek. Muszáj gyorsabbnak lennünk.”

 

Nakagami: Egy kicsit aggódom

0

Takaaki Nakagami sorsa továbbra is bizonytalan a következő szezont illetően. A nyári szünetet arra használja, hogy felépüljön sérüléséből.

Az LCR Honda versenyzője, Takaaki Nakagami Barcelonában szenvedett vállsérülést, amikor nem sokkal a rajt után bukott. A japán ennek ellenére a következő világbajnoki fordulókon, Németországban és Hollandiában is rajthoz állt, de fájdalmakkal küzdött. Sachsenringen bukott, Assenben a tizenkettedik helyen végzett.

„Most van néhány hetem pihenni. Több időm van magamra és a felépülésre.” – kezdi a japán pilóta.

„A barcelonai verseny után nem volt időm regenerálódni. Hétről hétre nagyon nehéz volt fizikailag újra megerősödni.”

Nakagami helye az LCR-nél 2023-ra még nem biztos. A Moto2-ben versenyző Ai Ogura még keresztbe tehet honfitársának Lucio Cecchinello csapatában.

„Nem gondolok a jövő évre. A következő versenyre koncentrálok. Sajnos az igazság nagyon zord. A bajnokságban a Honda az utolsó helyen áll. Ez persze egyáltalán nem segít rajtam. Mindenképpen együtt kell dolgoznunk és segítenünk kell egymást.”

„Természetesen a lehető leghamarabb szeretném tudni, hol fogok versenyezni jövőre. Nem csak októberben Motegiben, mert az már túl késő lenne. Azt hiszem, minden érintettnek érdemes lenne hamarosan döntést hoznia. Egy kicsit aggódom emiatt.” 

 

Carrasco: A MotoGP egy valóra vált álom lenne

0

Ana Carrasco nem egészen így képzelte Moto3-as visszatérését. Tizenegy futamon egyetlen pontot sem szerzett, de a KTM-es versenyző célja továbbra is a világbajnoki cím.

A Supersport 300-as világbajnokságban Ana Carrasco volt az egyik legsikeresebb versenyző a mezőnyben. 2018-ban világbajnoki címmel ünnepelhetett, a következő évben pedig a harmadik helyen végzett az összetettben. A fiatal lány mégis a Moto3-ba vágyott.

A legkisebb géposztályban José Ángel Gutiérrez Boé csapatához igazolt, ahol 2013 és 2015 között már versenyzett. Visszatérése eddig nem sikerült tervei szerint. Tizenegy versenyen nem szerzett pontot, legjobb eredménye egy 19. hely volt Indonéziában.

„A szezon első fele nem volt könnyű számomra” – kezdi a spanyol versenyző.

„Még mindig keresem a gumik és a motor határait, jelenleg ez okozza a legtöbb problémám. Versenyről versenyre javulunk, de nem olyan mértékben, ahogyan azt eredetileg elképzeltem.”

„A nyári szünet után biztos vagyok benne, hogy előrelépünk. Nincs konkrét célom a szezon második felére; természetesen szeretném csökkenteni a lemaradást az élmezőnyhöz képest, és gyorsabbá válni. Ha minden pályán egy kicsit gyorsabb leszek, akkor jobb pozíciókért küzdhetek majd.”

„A Supersport 300-as versenyek egy kicsit őrültebbek, mert sok fiatal versenyző van. 2021-ben 42-en voltunk. A Moto3-ban minden nagyon szoros, de mivel kevesebb versenyző van, könnyebb versenyeket nyerni. Nekem persze egyszerűbb dolgom volt a korábbi sorozatban, mert ott gyorsabb voltam, mint most.”

„Számomra egy valóra vált álom lenne a MotoGP-be kerülni. Jelenleg azonban az a fontos, hogy versenyképes legyek. Tudom, hogy gyors versenyző vagyok, és képes vagyok a győzelmekért és talán a világbajnoki címért is harcolni. Viszont csak a jövőben, és nem idén.”

„Most nehéz a jövőre gondolni, mert nem tudom, hol leszek a következő években; minden az eredményektől függ. Ha gyors vagyok, akkor sok lehetőségem lesz a következő szezonra, de ha lassú, akkor nem lesz semmim. Mindenki számára ugyanez a helyzet.”

 

A Supersport-vb csodagyereke volt, most szenved Luca Bernardi

0

A még mindig csak 20 éves Luca Bernardi tavaly, sérüléséig ígéretes eredményeket hozott a Supersport-vb-n. Ezt viszont 2022-re nem sikerült átmentenie.

A Superbike-világbajnokság mezőnyének legfiatalabb versenyzője a cseh Oliver König. Luca Bernardi „hátránya” hozzá képest öt hónap. Mindketten újoncok, mindketten szenvednek a WSBK-mezőnyben. Azonban míg ez König esetében várható volt, miután egyből a Supersport 300-ból érkezett idei, kihagyva a középső lépcsőt, addig Bernardi küzdelme jóval inkább meglepetésként hat.

A Barni Spark Racing Team versenyzője tavaly ugyanis, még a Supersport-világbajnokságon egészen ígéretes eredményekkel vétette észre magát. Bernardi esetében egy top 5-ös helyezésre gyakorlatilag alapvetésként tekinthettünk, ettől csak egy-egy kilengést láthattunk tőle.

Bernardi már a szezon második hétvégéjén, Estorilban dobogóra állhatott, amikor második lett. Ezt a következő helyszínen, Misanóban megfejelte újabb két ugyanilyen eredménnyel. A szezon hatodik helyszínén, a Circuito de Navarrán ismét jött két dobogó, akkor mindkétszer a harmadik hely képében.

Bernardi Magny-Cours-ban már a Superpole-t is megszerezte, és egyre inkább afelé haladtunk, hogy a győzelem csak idő kérdése a sanmarinói számára. Az első futamon ezt az első rajtkockát még egy harmadik helyre váltotta, a másodikon viszont nem hogy kiesett, még a csigolyáját is eltörte. A rehabilitációra ráment a 2021-es szezon teljes hátralévő része, de még így is kilencedikként zárta az évet.

A Barni ennek ellenére bízott benne, és leszerződtette 2022-re. Ezzel mindkét fél az ismeretlenbe ugrott, hiszen Bernardi úgy lépett kategóriát, hogy a szezon második felét ki kellett hagynia. Így ő maga sem tudta igazán, mit várhat magától, frissen felépülve, új bajnokságban, a Barni pedig szintén rengeteget kockáztatott.

Bernardi újonc szezonját leginkább talán a küzdelmes szóval lehetne jellemezni. Bár minden futamon célba tudott érni, ami már önmagában bravúr, a tizenkét futam felén ezt a pontszerző helyeken kívül tette. Hatszor ért be pontszerző helyen, egyszer sem a top 10-ben. Legjobbja egy 12. hely.

Zajlik a munka, cél a felzárkózás

Talán egyik fél sem azt várta a másiktól, amit eddig láthattunk. Viszont a Barni és maga Bernardi is eltökélt a javulás érdekében. Ennek egy lépése volt a nyári szünetben egy röpke misanói teszt.

Alapvetően rendkívül pozitív volt (a teszt). Egyre magabiztosabb vagyok a motoron” – mondta Bernardi. „A cél viszont a top 10. Azon vagyok, hogy a stílusomat a lehető legjobban hozzá tudjam igazítani a motorhoz. Egyelőre ugyanis még nem tudtam teljes egészében kihozni a Panigaléban rejlő teljes potenciált. Nem a köridőkre koncentráltunk, de sikerült javítani a tempómon a versenyhétvégéhez képest.

Hat pontszerzése során Luca Bernardi eddig összesen 15 pontot tudott összegyűjteni. Ezzel jelenleg a tabella 16. helyén találjuk a nevét. Csapata türelmes vele, ugyanis a Barni Bernardival kétéves szerződést kötött. Így 2023-ra is biztosított a fiatal motoros helye.

Semmi vonzó opciót nem talál Marcel Schrötter

0

Nagy kérdés, hol folytatja pályafutását 2023-ban Marcel Schrötter. Legyen az Moto2, vagy akár a Superbike, olyan nagyon sok jó hely már most nincs.

Azzal párhuzamosan, hogy 2008-ban és 2009-ben a német bajnokságban versenyzett (és nyert), Marcel Schrötter bemutatkozhatott az akkori legkisebb kategória, a 125-ösök mezőnyében. A német aztán ott volt a 125-ös kategória alkonyán, 2011-ben, a következő évet pedig az újonnan létrejövő Moto3-ban kezdte meg. Fél szezon után viszont már a Moto2-ben kellett keresni a nevét, ahol első (fél)évében még nem tudott pontot szerezni.

Schrötter egyébként azóta a középső géposztályban versenyez, erőfeszítéseit pedig 2018-tól dobogós helyezések és pole-pozíciók is koronázták. Legjobb összetett eredményét 2018-ban és 2019-ben produkálta, amikor egyaránt nyolcadikként zárta az évet. Ami a 2022-es szezont illeti, Schrötter jelenleg jobban áll, mint ahogy ezeket a szezonokat befejezte. Dobogóra ugyan még nem állhatott, de stabil teljesítményének köszönhetően jelenleg a tabella hetedik helyén áll. Lemaradása valamivel kevesebb, mint 60 pont az élen álló hármashoz, Viettihez, Fernándezhez és Ogurához képest. Ha Assenben nem esik ki, akár még valamivel előrébb is tanyázhatna.

Jövő januárban viszont Marcel Schrötter már a harmincat is betölti. Merre tovább? Maradjon a Moto2-ben? Irány a Superbike-világbajnokság? Előbbihez öregnek érzi már magát.

Nem tudom elképzelni magam, ahogy harminc évesen még mindig itt versenyzek. Nem akarok örökre itt maradni” – fogalmazott Schrötter.

Ha nem a Moto2, adná magát a Superbike-világbajnokság, de ott is gyorsan fogynak a helyek. Michael Kories, Schrötter menedzsere még a portugál WSBK-hétvége alatt mondta azt, hogy ott is keresi az opciókat patronáltja számára. Viszont az összes gyári ülés foglalt már most, ahogy ugyanez a helyzet Mirko Giansantiéknál, a GRT Yamahánál. Megvan a maga felállásával a privát csapatok közül a GoEleven és a Barni is, ahogy különösebb oka a Motocorsának sincs a váltásra.

Na de akkor hol van hely?

A legjobb opció Schrötter számára a Bonovo Action BMW lehetne, ahol jelenleg Loris Baz és Eugene Laverty versenyeznek.

Nem döntöttünk még a Bonovo 2023-as felállásáról, ott még minden kérdés nyitott” – mondta el a BMW sportigazgatója, Marc Bongers a speedweek kérdésére.

Bár Schrötter foga nem fűlik ehhez, az Intact GP szívesen folytatná vele. „Marcel kiváló teljesítményt nyújt, folyamatosan erős versenyeket hoz, és mindig javulni tud szombatról vasárnapra. Azt nem tudom, hogy ő maga kategóriát akar-e váltani, ahogy azt sem, hogy melyik a jobb neki. Ezt magának kell eldöntenie” – mondta az istálló részéről a csapatfőnök Jürgen Lingg.

Nem akkora váltás Lecuona számára az endurance-Honda

A Superbike-vb-ről érkezve teljesíti majd a suzukai nyolcórást a Honda nyergében Iker Lecuona. Másokkal ellentétben ő nem érez nagy váltást.

Az előző tesztet Iker Lecuona még ki kellett, hogy hagyja, most viszont már a terveknek megfelelően ott volt a suzukai nyolcórásra felkészülésként szolgáló gyakorláson a WSBK-újonc spanyol. A munka a tesztpilótával, Nagasima Tecutával zajlott, és egyébként ők bizonyultak a gyakorlás végén a leggyorsabbnak.

A CBR1000RR-R külsőre gyakorlatilag pontosan ugyanúgy néz ki, belül viszont azért van néhány eltérés. Ilyen például a motor beállítása a lehető leghatékonyabb fogyasztás érdekében, de Lecuona és a társak például más gumin is hajtják majd a motort a nyolc óra során. Míg a WSBK-ban a Pirelli a gumibeszállító, a suzukai nyolcóráson a motorok majd Bridgestone gumikat kapnak.

Lecuona a maga részéről arról beszélt, hogy viszonylag könnyen ment az átállás a WSBK-elfoglaltságok után, illetve mellett.

Két nagyon pozitív napon vagyunk túl, örülök annak, ahogy előre tudtunk lépni” – fogalmazott lelkesen Lecuona. „Tudtam futni egy 28 körös hosszú etapot is, egy órán keresztül mentem nagyon meleg körülmények között. Elégedett vagyok a tempóval. Hozzá tudtam alakítani a stílusomat is a formátum jelentette kihívásokhoz. Szerencsére olyan nagy eltérés nincs a WSBK-motorhoz képest, leszámítva a tankméretet és még néhány apróságot.

A suzukai nyolcórás versenyt gyakorlatilag pontosan egy hónap múlva, augusztus hetedikén rendezik majd.

P1percek – EnduroGP

Új videósorozatot indítottunk P1percek néven, amelyben különböző szakágakat ismerhettek meg közelebbről. Az első részben például az EnduroGP-t.

Videós tartalmakkal eddig még nem kedveskedtünk nektek, most itt volt az ideje ezen változtatni. A sorozat neve P1percek lett, amelyben rövid, ismeretterjesztő anyagok segítségével ismerhettek meg különböző vállfajokat a motorversenyzés világából.

A P1percek első részére tökéletes apropó volt a hamarosan hazánkba látogató EnduroGP, amelyen számos magyar érdekeltség is lesz majd.

Hova is tegyük magát a sorozatot? Mik a legnagyobb kihívások? Hogy néz ki pontosan egy hétvége lebonyolítása? Hogy áll össze a pontos végeredmény?

Mindezt megtudhatjátok az első P1percek-részből!

Jelenleg minden nagyon szép Bezzecchi számára

0

Élvezi újoncszezonját Marco Bezzecchi. Persze miért ne tenné, hiszen az öt elsőéves közül toronymagasan övé a legerősebb teljesítmény.

Öt újonc gazdagítja a MotoGP 2022-es rajtrácsát. Az egyik közülük az a Marco Bezzecchi, akit tavalyi Moto2-es összetett harmadik helye után hozott magával a VR46 a királykategóriába is. „Bez” egyelőre toronymagasan a legjobb teljesítményt nyújtja a négy másik újonchoz képest, egymaga egyedül több pontot szerzett, mint a többiek összesen.

Bezzecchi a legutóbbi futamon, Assenben már dobogóra is állhatott, először rövid királykategóriás pályafutása során. Szezonja tehát álomszerűen alakul, de persze ezt sem adják át neki ezüsttálcán.

A szint rettentő magasan van” – szögezi le Bezzecchi. „A motorok gyorsak, sok versenyző szintén kiváló teljesítményt nyújt. Így pedig nagyon magas a színvonal. Persze, Fabio nagyon jó formában van, de ha például Pecco kiegyensúlyozottabb teljesítményt tudna nyújtani, ő is visszatérhetne a vb-csatába.

Ő a maga részéről elégedett. „Nagyon pozitívan alakult a szezon első fele. Folyamatosan előre tudtunk lépni, néha például jókora ugrásokat tudtunk tenni. Ez pedig nekem is nagyon jó, hiszen rengeteget tudtam tanulni. A sebesség elképesztő, de ami a legjobban tetszik, az a kigyorsítás a GP-gépekkel. Eleinte a fékezés ereje is arcul csap, de ahhoz viszonylag könnyen hozzá tud szokni az ember.

Bezzecchi egyetlen dolgot emelt ki, amit kifejezetten bán. „A barcelonai hibámért nagyon nagy kár, mert ott is összejöhetett volna egy erős eredmény. Sajnos ott nem tudtam élni a lehetőséggel, és nagyon hamar kiestem. (Assenben) hihetetlen érzés volt dobogóra állni. Beszélgettem erről a barátnőmmel, hogy mikor jöhet össze először a dobogó. A legkevésbé sem számoltunk még ezzel.

A 2022-es MotoGP-szezonból eddig 11 futam telt el, ezeken Marco Bezzecchi 55 pontot szerzett. Ezzel jelenleg 14. összetettben.

A Lorenzo elleni versenyzés volt Pedrosa egyik fő motivációja

0

Mindketten spanyolok, még többé-kevésbé kortársak is. Az ország két emblematikus motorosa volt Dani Pedrosa és Jorge Lorenzo.

Dani Pedrosa érdemi motorversenyzői karrierje 2018-ig tartott, amikor visszavonult. Ezt követően bár még egy futamra beugrott tavaly a KTM nyergében, alapvetően karrierje azon szakasza már lezárult. Pedrosa két keréken ma már csak tesztpilóta, emellett jelenleg autóversenyzőként tevékenykedik a Lamborghini Super Trofeo Europe nevű versenysorozatban, ahol váltótársa a svájci Antonin Borga.

Erről, valamint a most már leginkább csak külső szemlélőként figyelt aktualitásokról, na meg persze a múltról is beszélgetett a spanyol a Marcával.

Az autóversenyzés

Érdekes élmény!” – mondja Pedrosa. „Nagyon jó móka egy jó környezetben, ahol még a versenyzés színvonala is egész magas. Három kategóriára vagyunk osztva, de nem egy amatőr is igen gyors. Én még ezt a világot csak tanulom, hiszen évtizedes motoros berögződéseket kell letennem. A gázadás, a fékezés, és mindezek kombinációja alapvetően nagyon más. Az ívek nem feltétlenül, az 20 kör után itt is megvan. De a gázadás-fékezés kombinációt nehéz átkapcsolni az agyban.

Technikailag akár egy Pedrosa-Lorenzo-Rossi hármas csata is megvalósulhatna, csak most már négy keréken. Ezzel azért van egy kis baj… „Persze, óriási lenne, de ne felejtsük el, Vale egy másik bajnokság másik, minőségibb kategóriájában megy. Az ott versenyzők gyerekkoruk óta autókat hajtanak. Persze ezt a lemaradást tehetséggel le lehet csökkenteni, de az agyadat egy bizonyos szint felett nehéz átverni.

Beugrások, a KTM jelene és jövője

Bár korábban úgy fogalmazott visszavonulása után, hogy akár még a szabadkártyás beugrás is kizárt, ezen idővel Pedrosa puhított. Ez a helyzet végül odáig eszkalálódott, hogy tavaly a Stájer Nagydíjon tényleg teljesített egy versenyt. Nem is vallott szégyent, tizedikként intették le.

Az újabb szereplés versenykörülmények között bár nem kizárt, de minimum valószínűtlen jelenleg.

Az alapfelállás szerint nincs szó ilyenről, ehhez ugyanis az kellene, hogy legyen valami kipróbálandó fejlesztés. Ha ezeket a teljes szezonos versenyzők bármi szabály okán valamiért ne tudnák használni, na akkor már jóval több értelme lenne.

És ha már a fejlesztések, nagy munka zajlik az osztrákoknál. „Eszközöltünk néhány változást, ezeknek várjuk most a gyümölcseit. Vannak viszont további fontos lépések, mint például az erőforrás megváltoztatása, amit a szabályok miatt eddig nem tehettünk meg. Érdekes lesz majd látni, hogy az újjal előre tudunk-e lépni. Dolgoznunk kell még az egyensúlyon is, ami talán a legfőbb problémánk. Rengetegszer használunk kemény első gumit, és ha nem tudjuk megtenni azt, hogy eggyel keményebbet rakunk fel, mint a többiek, az baj. A lágyon vagy a közepesen többet vesztünk, ezen dolgozni kell.

A Marca kérdése az volt Pedrosa felé, hogy Miller lesz-e az új vezérbika. „Nehéz megmondani, egyelőre nem ismerem őt túlságosan. Ami látszik, hogy egy nagyon sokoldalú pilóta, és nagyon jó érzéke van az extrém körülményekhez. Sokféle motorhoz tudott alkalmazkodni az évek során, a KTM-nél pedig már volt is, igaz, a Moto3-ban. Meglátjuk.

A 2022-es szezon

Vitán felül áll, hogy Aleix (Espargaró) a szezon felfedezettje” – szögezi le Pedrosa. „És ez nem csak egy egyszeri fellángolás volt 2-3 futam erejéig, hanem konstans hozza a jó teljesítményt. Minden versenyen, minden körülmény között jó, igaz, olyan nagyon sok esőt azért nem láttunk mostanság.

A stabil teljesítmény pedig kifizetődhet Espargarónál. „Amikor ennyire szoros egy bajnokság, ez óriási erény. Néhányan feltűnnek elöl, majd visszaesnek, ő viszont mindig elöl van. Mindig csak egy kicsit csinál többet, mint a riválisai, és ez elég a legtöbbször.

Pedrosa aggodalommal figyeli a Honda vergődését, de ezt most már ugyancsak külső szemlélőként teheti. „Ismerem őket, de leginkább csak abból a korszakból, amikor én még ott voltam. Nem tudom, mi változott azóta, változott-e. Én sem látok többet, mint ti.

Spanyol is, kortárs is, és a legnagyobb rivális: Jorge Lorenzo

Hová helyeznéd magad a spanyol motorosok rangsorában?” – szólt a kérdés Pedrosa felé.

Hú, nehéz kérdés. Nem nagyképűnek szeretnék tűnni, de amikor megnyertem a 125-ös bajnokságot, úgy érzem, megnyitottam a többi spanyol számára egy addig járhatatlannak tűnő utat. Látták, hogy nekem is megy, és úgy voltak vele, hogy akkor akár nekik is sikerülhet.

Pedrosa messziről futott neki a válasznak, de csak elér oda, hogy kik (voltak) a legnagyobb spanyolok, és ezek közül ki volt az ő legnagyobb riválisa.

Az én legnagyobb riválisom Jorge (Lorenzo) volt, aki kicsivel fiatalabb nálam. Egymást hajtottuk előre, óriási motiváció volt ellene versenyezni. Casey-vel is, de főleg Jorgéval éreztem azt, hogy ő az, akit le kell győznöm. Ellene kellett kitolnom a határaimat, hogy enyém legyen a hely, ami engem megillet. Én elértem bizonyos eredményeket két évvel idősebbként, amiket aztán ő ugyanúgy elért később. A mi rivalizálásunk nyitotta meg igazán az utat a többiek előtt.