back to top
2025. június 24. 22:25
Kezdőlap Blog Oldal 698

A Dynavolt Intact csapatfőnöke: Eddig nincs versenyzőnk a MotoE-be

0

A Ducati először 2023-ban szállít majd elektromos versenygépeket a MotoE-világbajnokságra. A Dynavolt csapat két versenyzőre bővül, de úgy néz Domi Aegerter visszalép.

A német Dynavolt Intact csapat az elmúlt két évben Domi Aegerterrel a 3. és a 2. helyen végzett a MotoE-világbajnokságban. Most a svájci versenyző vezeti a tabellát. A Superbike-ba való feljutás esetén azonban csak belsőégésű motorokkal akar versenyezni Aegerter. Jürgen Lingg csapatfőnök tehát két MotoE-pilótát keres 2023-ra.

„Egyelőre nem kaptunk végleges ígéretet a második ülésre, de írásban közölték velünk, hogy megkaphatjuk” – árulta el Jürgen Lingg csapatfőnök a SPEEDWEEK.com-nak adott interjújában.

„Ez még nincs kőbe vésve. Remélem, hogy sikerülni fog, de még nincs versenyzőnk.”

„Továbbra is remélem, hogy Dominique velünk marad a MotoE-ben 2023-ban. Egyébként néhány versenyzővel már folytak tárgyalások, de még semmi nem fix.” – tette hozzá Lingg.

A 26 éves svájci Jesko Raffin, aki 2019-ben először indult a MotoE-világbajnokságon a Dynavolt élén, visszalépett:

„Még mindig szenvedek a vírusos betegségem utóhatásaitól.”

A 22 éves Lukas Tulovic, aki tavaly Spielbergben megnyerte a MotoE futamot a Tech3 színeiben, és jelenleg vezeti a Moto2-es Európa-bajnokságot, az Intact csapatnál a 2023-as Moto2-es világbajnokságra készül. Ideális esetben Marcel Schrötter csapattársa lehet.

Lingg így folytatja:

„Még nem beszéltem más MotoE-jelöltekkel. Egyszerre csak egy dolgot szeretnénk csinálni, és először a Moto2-es versenyzőkkel foglalkozom. Dominique esetében valószínűleg jövő héten Doningtonban fog kiderülni, hogy állnak a dolgok vele. Aztán kell gondolkodnunk, és megnézni, hogy a meglévő MotoE-sorozatokból milyen versenyzők állnak rendelkezésre. Lehet, hogy az Endurance és más sorozatokban is körül kell néznünk, hátha akadnak érdekes pilóták.”

 

Gyorsulási verseny: MotoGP vs Porsche 918 Spyder

0

Sokszor láttunk már olyat, hogy motort autóval hasonlítanak össze. Ezúttal viszont nem akármilyen járművek tudását mérték össze: a világ egyik leggyorsabb Porsche-ja szállt szembe egy igazi MotoGP versenymotorral.

A Porsche 918-as Spyder-ben 4.6 literes V8-as erőforrás dolgozik, két elektromos motorral párban, amivel 887 lóerőre képes. A 1280 Nm-es nyomatékot mind a négy kerékre tudja adni egy hétsebességes duplakuplungos váltón keresztül. Az összsúlya pedig 1674 kilogramm. Ezzel szemben a Red BUll KTM RC16-os MotoGP motor 1000 köbcentis V4-es motor, nagyjából 270 lóerős és 117 Nm nyomatékot ad le. Versenyzővel együtt körülbelül 200 kilogrammot nyom.

Hogy mennyire és egész pontosan miben sikerült egy 2 millió dollárt érő utcán is feltűnő sportautónak megközelítenie Pedrosa 2021-es teszt- és versenymotorját, az a videóból kiderül.

Bautista is furcsállja a Suzuki távozását

0

Alkalomadtán a Superbike-osok is követik a MotoGP-t, és ha kérdezik a véleményüket, akkor nyilatkoznak róla. Alvaro Bautistának ráadásul saját élményei vannak arról, ahogy a Suzuki legutóbb távozott a MotoGP-ből. Igaz, akkor meg se közelítette a mostani eredményeket, de azért a spanyol versenyző lát némi pozitívumot is benne.

„Kicsit meglepődtem a hír hallatán, hiszen két évvel ezelőtt még bajnokságot nyertek. Ráadásul úgy tűnt, idén még jobb motorjuk lett, hiszen motorikusan tudtak fejlődni, szóval igen, meglepő. Szerencsére a versenyzők már most tudnak róla, hogy kiszállnak – nekem annak idején csak a szezon végén mondták, így nem nagyon volt időm új helyet keresni. Szóval egyfellől meglep, másfelől viszont volt már rá példa a múltban.”

Forrás: MotoGP Media

Egész konkrétan 2011 végén távozott a Suzuki, bár akkor az utolsó szezonban már Bautista volt az egyedüli versenyzőjük. A spanyol a Suzuki távozásával még nem szorult ki a királykategóriából, és várhatóan Mir és Rins sem marad ülés nélkül jövőre. De nemcsak ez a fő kérdés a pilótapiacon. A Superbike-világbajnokság jelenlegi éllovasát aktuális munkaadójáról, a Ducatiról is kérdezték – egész konkrétan arról, kit ültetne fel Bagnaia mellé a másik gyári gépre. Az elsőszámú jelöltek ugyebár Martin és Bastianini.

„Ó, ez nem könnyű. Ami Jorge-val történt, az nagyon bizarr, mert tavaly nagyon csúnya balesete volt, de már év végére felépült belőle. Idén viszont valamiért sokkal többet küszködik. Tavaly láttuk mennyire hullámzó volt a teljesítménye, ami egy ilyen sérülés miatt normális. Idén viszont kicsit többet vártam tőle. Szerintem a probléma a tavalyi balesetből van még, amikor a karja és a kulcscsontja is eltört. Ilyen magas szinten ha nem a legjobb formádban vagy, akkor neked annyi, különösen, amikor kicsik a különbségek. Harcolhatsz dobogós helyekért, vagy épp csak a pontokért. Mivel egy még jobb ülésért küzd, így ez nem a legjobb helyzet számára. Bastianini nagyon jó munkát végez, és nagyon erősen kezdte a szezont.”

Mérnöke szerint Bautista sokkal tudatosabb lett

0

Gyorsnak gyors volt 2019-ben is, ami mérnöke szerint változott Álvaro Bautista esetében azóta ehhez képest, az az érettség és a higgadtság.

Álvaro Bautista annak idején kilenc MotoGP-év után nyergelt át a szériamotorokra. Superbike-világbajnoki karrierje aztán 2019-ben álomszerűen indult. Az első négy helyszín összesen tizenegy versenyét mind-mind kivétel nélkül megnyerte, előnye tetemes volt. A világbajnok mégis Jonathan Rea lett a szezon végén, akkor már sorozatban ötödször. Bautista ezt követően nem maradt az olaszoknál, hanem a Hondához igazolt. Itt hirtelen nagyon más szintet kellett belőnie, a japánokkal egy-egy dobogó is ünnep volt.

Bautista 2022-re visszatért a Ducatihoz. Ha nem is nyújt annyira lehengerlő teljesítményt, mint annak idején, de annyiban mindenképp hasonlít ez a szezon 2019-re, hogy szintén vezet összetettben négy hétvége után. Az pedig, hogy nincs akkora fölényben, mérnöke szerint talán nem is baj. Vannak más erősségei, amik azóta fejlődtek ki.

Az első, ami feltűnik (Bautista) esetében, hogy mintha minden sokkal inkább kontroll alatt lenne” – mondja a versenymérnök Giulio Nava. „Az soha nem volt kérdés, hogy gyors. Ami a probléma volt, hogy megfelelő eszközt adjunk a kezei közé. Egy olyan motort, amivel nem csak az első, hanem az utolsó körben is gyors tud lenni. Ez nem csak a vázról szól. A vázról is, de a beállításokról, a gumikról, mindenről. Még saját magáról is.

Most úgy néz ki, minden összetevő megvan ahhoz, hogy a Ducati 2011 után ismét világbajnoki címet ünnepelhessen valamely versenyzője révén. „Amikor ideérkezett a MotoGP-ből, rögtön versenyeket kezdett nyerni. Mi viszont nem ismertük kellő mélységben az akkor vadonatúj motorunkat. Álvaro sem ismerte a gumikat, a bajnokságot, de mostanra sokkal tapasztaltabb lett. Azóta megtanult minden körülményt sokkal jobban kezelni.

Bautista előnye négy hétvége 12 futama után 46 pont Jonathan Rea és 79 a vb-címvédő Toprak Razgatlıoğlu előtt.

A hardenduróra esküszik edzésformaként Remy Gardner

0

Biztonsági szempontokat szem előtt tartva Remy Gardner a motokrossz helyett egyre inkább hardenduróval készül a versenyeire.

Moto2-es világbajnoki címe után 2022-re Remy Gardner a MotoGP-be szerződött. A Tech3 nyergében nem éppen egyszerű az élete, hiszen eddig mindössze négyszer tudott pontot szerezni. Legjobb eredménye egy tizenegyedik hely, melyet Katalóniában ért el. Kilenc szerzett pontjával az öt újoncból a negyedik legjobb, miután Raúl Fernández öt ponttal rendelkezik.

Ami az edzéseket illeti, a pályamotorosoknál bevett gyakorlat az, hogy motokrosszozással készülnek fel a versenyekre. Gardner azonban egy téli csuklósérülés után másfelé indult el. Ez ráadásul már a második, hogy ráfarag a motokrossz-tréningre, 2018-ban ugyanis az egyik ilyen lábtöréssel járt. Emellett ráadásul a jó barát, Pedro Acosta pontosan ugyanígy járt, ő jelenleg is lábadozik… Szó szerint. Az ausztrál ezek után másfelé indult el, és a hardenduro mellett tette le a voksát.

Beszéltem vele, jól van” – mondja Gardner. „Én már csak tudom, mennyire veszélyes ez a műfaj. Kétszer is így jártam már, jelenleg nem is foglalkozom semmilyen formában motokrosszal. És amíg versenyzem, nem is fogok. Nagyon jó móka, kiváló felkészülés, de sajnos nagyon veszélyes. Egy igazi r*banc tud lenni veled sokszor.

Gardner mást kellett, hogy keressen. „A fizikai tréninghez nem a gyors, hanem a hardenduro lett a választás. Rengeteg enduro és trial van a felkészülésemben.

Ennek pedig van egy nagyon profán oka. „Egyszerűen sokkal biztonságosabb” – szögezi le Gardner. „Nagy a sebesség, nagyok az ugratók, sokszor sérültem már meg benne. Itt meg egyesben megyünk végig a pályán, és megyünk át akadályokon. Nyilván itt is lehet esni, de meg még nem sérültem ezekben. Mondták is, hogy ha úgy érzem, esnék, dobjam el a motort. Egy ilyenben fel is áldoztam a gépet magamért! De kiváló edzésforma.

Toseland: A MotoGP-hez több kell, mint a WSBK-hoz

Járt mindkét bajnokságban, így tudja, milyen potenciális feladat áll Toprak Razgatlıoğlu előtt. Erről beszélt az exversenyző James Toseland.

Az emberek szeretik, ha egy versenyző többféle vállfajban is megállja a helyét. Éppen ezért óriási a várakozás Toprak Razgatlıoğlu kapcsán, aki nemrég a Yamaha MotoGP-gépét tesztelhette. Arról a Superbike-vb török címvédője és menedzsere, Kenan Sofuoğlu is beszélt, hogy 2023-ban ebből még biztosan nem lesz MotoGP-szereplés. 2024-re viszont nagyobb mozgolódás lesz várható, így akkor bármi megtörténhet.

Hasonló utat járt be annak idején James Toseland is, mint amit most Razgatlioğlunak vizionálnak. Toseland már negyedik szezonjában, 2004-ben Superbike-világbajnoki címet ünnepelhetett, ezt pedig 2007-ben megfejelte még eggyel. Az angol 2008-ra aztán a MotoGP-be szerződött, újoncévét a Tech3 Yamaha nyergében ejthette meg. Toseland rögtön a szezonnyitónak a második helyről vághatott neki, az ígéretes rajthelyet végül egy hatodik pozícióra tudta váltani. Végül ez maradt nála az általános 2008-ra, majd 2009-re is. Stabil pontszerzés, de dobogóra egyszer sem tudott felállni.

2010-ben aztán Toseland visszatért a Superbike-vb mezőnyébe, ahol ezt követően még néhány versenyen indult 2011-ben, mielőtt visszavonult.

Azt gondolom, mindkét bajnokság egy nagyon specifikus képességcsomagot igényel. A két bajnokság versenyzői a magukéra specializálódnak” – kezdett bele a MotoGP és a WSBK összehasonlításába Toseland. „Én pedig első kézből tapasztaltam, hogy a MotoGP-hez több kell. Egész egyszerűen a motorok nagyobb teljesítményt tesznek lehetővé. Itt pedig, hogy elvidd ezt a határig, jobb versenyzőnek kell lenned, mint a Superbike-vb szériamotorjain. Fordítva, ha mondjuk… nem is tudom, Darryn Binder vagy Remy Gardner érkezne a Superbike-vb-re, kifejezetten kényelmes helyzetbe is kerülhet egy versenyképes csomaggal maga alatt. Persze ehhez hozzáadódik még rengeteg faktor, főleg a gumik.

Sok múlik a motorokon

A gumikról is volt egy érdekes anekdota Toseland tarsolyában. „Emlékszem, amikor Max (Biaggi) esetében én kívül mentem, mert nekem két körbe telt felmelegíteni a Michelint. Csak épp neki a Pirellivel ez megvolt két kanyar alatt. Épp ezek a kis különbségek azok, amikre mindenkinek figyelnie kell. Jonathan Rea és Fabio Quartararo a maga részéről pontosan ugyanazokat a határokat éri el. Csak épp a MotoGP-ben annyira fejlett a technológia, hogy az már szinte önmagában messzebbre tolja ki ezeket a határokat.

Toseland szerint a MotoGP-ben nehezebb kitűnni. „A MotoGP gépein mindenki ugyanazt csinálja. Ott nem lehet annyit nyerni egy jobban kivitelezett fékezéssel vagy kigyorsítással. Jóval kisebbek a különbségek, így pedig nehezebb kitűnni is.

Toseland szerint maga a Dorna sem akarja azt, hogy ha Razgatlıoğlu átmegy a MotoGP-be, ott a mezőny végén kullogjon. Fordítva viszont más lenne a helyzet.

Biaggi eljött a MotoGP-ből, és mi Troyjal megmutattuk neki, hogy is mennek itt a dolgok. Aztán persze felvette a ritmust, mert minden idők egyik legjobbja. Ha Fabio Quartararónak adunk egy full gyári motort a WSBK-ban, valószínűleg a dobogóért fog harcolni. Nem verne agyon mindenkit, de jó lenne. Ezt pedig a Dorna nem is akarja, mert nagyon rossz fényt vetne a Superbike-vb mezőnyére. De vicaverza is, ha a Superbike-világbajnok utolsó lenne a MotoGPben. Nehéz dolga volt Stefan Bradlnek és Nicky Haydennek is, amikor átmentek. Egyszerűen tiszteljük mindkét sorozatot, hiszen mindkét helyen a legvégső határokig mennek el a versenyzők.

A vb-címért harcolnak, de Espargaró imádja Quartararót

0

Aleix Espargaró és Fabio Quartararo úgy folytatnak ölre menő csatát a 2022-es vb-címért, hogy közben kimondottan jó barátok is.

Általában egy adott bajnokság vb-esélyesei maximum megtűrik egymást. Még gyakoribb forgatókönyv az, hogy ezek a vb-címért csatázó versenyzők zsigeri utálattal viseltetnek egymás iránt. Na, Fabio Quartararo és Aleix Espargaró a legkevésbé sem felelnek meg ennek a sztereotípiának. Mindketten Andorrában élnek, ráadásul egyazon utcában, alig néhány perc sétára egymástól. Kifejezetten jó a kapcsolat közöttük, elég csak arra gondolni, amikor maga a vb-címvédő volt az, aki bekapcsolta Espargarót egy videóhívás keretein belül az asseni sajtótájékoztatóra.

Elég, ha csak az elmúlt nagyjából tíz évre gondolunk Márquez és Rossi, korábban pedig Lorenzo és Rossi vonatkozásában. A Doktor nem egyszer bonyolódott sokszor kifejezetten ronda pszichológiai hadviselésbe legnagyobb riválisaival.

Espargaró nem akar beállni ebbe a sorba. Sem Quartararóval, sem senki mással. Harag egyébként a képek tanúsága alapján még akkor sem volt közte és Quartararo között, amikor egyébként utóbbi elcsúszott, és majdnem őt is vitte magával.

Utálok rosszban lenni másokkal” – mondja Espargaró a The Race kérdésére. „Imádom Fabiót. Imádom, egy nagyon jó srác. Utálnám, ha a vb-csata miatt el kellene buknom vele ezt a kiváló kapcsolatot. Elképesztő mennyiségű tisztelet, ami bennem felé irányul. Tavaly, amikor világbajnok lett, akkor is beugrott, amikor felénk járt. Játszott a gyerekekkel… Mondtam is neki: te világbajnok lettél, én nyolcadik. Imádom azt is, ahogy ő viszonyul hozzám, szóval miért legyek vele rosszban?

Persze Espargaró értette azt is, miért kajálták a nézők annak idején a Márquez-Rossi csatát. „Persze, a nézőknek nagyon tetszett a dráma, amit látnak. Én viszont nem szeretek úgy lefeküdni, hogy harcolok emberekkel. Nem is alszom jól ilyenkor. Én jóban akarok lenni az emberekkel, egyszerűen ilyen vagyok.

Ha csata van, nincs barátság

Másrészt viszont a két nagy esélyes gondolkodás nélkül beleáll bárkibe, aki elé kerül. „Amint lecsukom a sisakrostélyt, az lehet az anyám, az apám vagy a testvérem. Aki előttem van, azt le kell győzni. Ennyire egyszerű” – mondta ezzel kapcsolatban a vb-csata másik szereplője, Fabio Quartararo.

Espargaró szerint is tudnak olyan dolgok történni, hogy a kiváló kapcsolat megváltozzon. Sok múlhat azon is, hogy tálal a promóter egy-egy szituációt a nagyközönség felé. A MotoGP-hez hasonlóan a Superbike-vb tetején szintén a Dorna áll. Róluk nyilatkozott nemrég úgy maga a hatszoros világbajnok Jonathan Rea, hogy „a busz alá lökték” egy kontextusából kiragadott jelenet kapcsán.

Értem, mi történik most, és azt is, hogy mi a mi helyzetünk. Valentino visszavonult, Marcnak pedig súlyos egészségügyi problémái vannak. Így hirtelen kikerült az elmúlt tíz év két legnagyobb sztárja a mezőnyből. A bajnokság változik. Vannak ügyes srácok, akik nagyon jók, de ahhoz, hogy igazán nagy sztárok legyenek, még idő kell. Szóval nem feltétlenül ideális a helyzet.

Pedrosa pontosan érti, min megy most keresztül Márquez

0

Dani Pedrosa 2018-ban vonult vissza a MotoGP világbajnokságtól, miután 13 évig a HRC színeiben versenyzett és 31 győzelmet aratott. Az, hogy Pedrosa soha nem lett világbajnok a királykategóriában, a folyamatos sérüléseknek volt köszönhető.

Marc Márquez csapattársaként 2013 és 2018 között Pedrosa soha nem végzett a világbajnokság harmadik helyénél előrébb. Tekintve mennyi sérülésen van túl, és milyen eredményektől esett el, pontosan tudja, mi zajlik korábbi csapattársa fejében.

„Mindenkinek megvan a saját elképzelése ezekben a helyzetekben. Ez időről időre változik. Sok olyan műtéten mentem keresztül, ahol az orvosok mindent tökéletesen csináltak. Akkor szerencsém volt, de nálam is voltak olyan beavatkozások, amelyek nem működtek azonnal. Ezután egyik művelettől a másikig tartó spirálba kerülsz. Az egyik bonyolultabb, mint a másik.” kezdi Pedrosa.

„Ez egy olyan folyamat, amit nem kívánok senkinek. Mindig azt akarod, hogy elsőre sikerüljön, ez a legjobb mindenkinek. Marc esetében sajnos nem a tervek szerint alakultak a dolgok, de a legtöbb bajnok átesett már ilyen helyzeteken.”

„Amikor egy ilyen helyzet hosszú ideig tart, az az önbizalmadba kerül. Több időt töltesz otthon vagy a kórházban, várva a válaszokat, és azon tűnődsz, hogy a tested valaha is visszanyeri-e azt az állapotát, amiben korábban volt. Ezért olyan fontos a mentális egészség is. Ez pedig azon múlik, hogy a megfelelő emberek legyenek körülötted, akik vigyáznak rád.”

Bagnaia: A GP21-es Ducati tökéletes az újoncok számára

0

Fabio Di Giannantonióban, Enea Bastianiniben és Marco Bezzecchiben egy dolog közös: mindhárman egy tavalyi Ducati Desmosedicivel versenyeznek. Ez azonban nem jelenti azt, hogy bármiben is hátrányt szenvednének.

Bastianini már három futamot nyert, Di Giannantonio Mugellóban megszerezte a pole pozíciót, Bezzecchi pedig már dobogón is állt idén.

Pecco Bagnaia szerint ez a motor kiváló az újoncok számára:

„Ha megnézzük a GP21-gyel versenyzők eredményeit -akik közül néhányan újoncok – láthatjuk, hogy ez egy remek motor a MotoGP-ben a kezdeti szárnybontogatásokhoz.” 

„Már tavaly is nagyon versenyképes volt a motor. Amikor 2019-ben az újonc szezonomat teljesítettem a királykategóriában, az a motor korántsem volt olyan jó, mint ez, mint ez. A szerelők már akkor elmondták, hogy bizonyos területeken néhány tizeddel lassabbak voltunk a gyári versenygéphez képest.”

„Amikor először megláttam Marcót, Diggiát, sőt Eneát is, tudtam, hogy nagyon erősek lesznek. Ez egy nagyszerű motor, nagyon közel áll az én modellemhez. Ha a határon akarnak vele menni, nyilván adódhatnak problémák, de ezen kívül rendkívüli gépről van szó.”

A Ducati gyári csapatában továbbra is megoldatlan Jack Miller utódjának kérdése. A lista élén Enea Bastianini és Jorge Martin áll. Pecco Bagnaia azonban egész más nevet említett:

„Jó lenne, ha Marco lenne a csapattársam, de én nem akarok ebbe a vitába belemenni. Nem számít, hogy ki lesz az, csak az a fontos, hogy megértse a munkamódszerünket, és a csapat részévé váljon.”

 

Aegerter kénytelen még egy évet maradni az SSP-ben?

Dominique Aegerter nem titkolt célja az, hogy a Superbike-vb mezőnyében folytassa. Ott viszont fogynak előtte a jó opciók a folytatásra…

Dominique Aegerter 31 évesen élete formájában motorozik. A svájci vezet két bajnokságban, a Supersportban és a MotoE-ben is, azt hihetnénk, ez jó ajánlólevél bárhová. Viszont nem hogy nem kapkodnak érte a csapatok, még neki kell kilincselnie egy esetleges Superbike-lehetőségért, amivel kapcsolatban többször elmondta már, hogy ez jelenleg a legfőbb vágya. A gyári csapatok alapvetően elégedettek versenyzőikkel, de máshol is zárulnak be az ajtók.

A Supersportban csak akkor akarom folytatni, ha nincs jó lehetőség a Superbike-ban” – szögezi le Aegerter a speedweek kérdésére. „De beszélünk több csapattal is. Viszont nem túl rózsás a helyzet. Ott van a Bonovo BMW és a GRT Yamaha, a Kawasaki pedig a versenyzőire vár, hogy akarják-e folytatni.

Van viszont egy szint, ami alá Aegerter nem megy. „Én szponzorpénzt nem vagyok hajlandó vinni. Nulla lesz! A Supersport-vb-n győztesnek kell lenned, hogy az pénzt jelentsen. Ha mondjuk negyedik vagy, akkor kijössz nullára. Viszont valamiből élnem kell, és még a menedzseremként tevékenykedő testvéremet, Kevint is ki kell fizetnem. Ő ugyanis ezt teljes állásban csinálja!

Dominique Aegerter előnye a Supersport-világbajnokságon Lorenzo Baldassarri előtt tetemes, 54 pont. De a MotoE-ben is 31,5 pont a fórja a brazil Eric Granado előtt.