back to top
2025. július 12. 09:39
Kezdőlap Blog Oldal 738

Redding: A hőség nem a BMW-nek való

0

A misanói futam nagy kivívást jelentett a BMW számára, hiszen a rekkenő hőség nem könnyítette meg az istálló dolgát.

Scott Redding a 10. helyen zárta a tegnapi olasz futamot. Ezt az eredményt annak tudja be, hogy a rendkívül meleg aszfalt olyan körülményeket teremtett, mellyel az angol versenyző nem bírt. Az eddigi helyszíneken, Aragónban és Assenben meglehetősen hűvös volt, Estorilban mindössze 30 fok volt a pálya hőmérséklete, itt Misanóban azonban – pon, mint Redding rajtszáma – 45 fok.

„Mint azt már említettem, ha ilyen körülmények állnak fenn, meg kell tanulnunk, hogyan rakjuk össze úgy a motort, hogy a legjobban tudjuk kezelni a fennálló viszonyokat.” – kezdi Redding.

„Hosszú verseny volt. A rajtnál adódtak gondjaim. Mindig azt mondják, hogy a futam első fele a döntő, a kuplung azonban nem működött túl jól, így sokat vesztettem a verseny elején. Próbáltam felvenni a ritmust és húzni a gázt. Sor került néhány csatára is a többiekkel, de sajnos a meleg annyira megviselte az első gumit, hogy nehezen tudtam kontrollálni a motort.”

„Végül Lecuonát már nem tudtam megelőzni, újra ritmusra kellett lelnem. Kipróbáltam különböző beállításokat, amelyek a későbbi versenyeken hasznosak lehetnek. Kemény verseny volt. Meglátjuk, mi lesz vasárnap.”

Vierge: Természetesen többet akarok

0

A 25 éves újonc rendkívül ambiciózus. Ma a 7. helyen hozta be a Hondát, de szeretne jobb és jobb eredményeket elérni.

A Moto2-es kategóriából érkező spanyol tényleg mindent belead. Mindössze 14,4 másodperccel maradt el a futamgyőztes, Álvaro Bautistától. A mai pedig még csak az első verseny volt Misanóban, ki tudja mit hoz a következő. Vierge mindenesetre alig várja, hogy bizonyítson.

„Természetesen többet akarok.” – kezdi a 25 éves versenyző.

„Összességében nézve azonban, a mai egy rendkívül pozitív nap volt számunkra. Sikerült az időmérő edzést is jobban teljesítenem, eddig ez volt a gyengém. Az, hogy a hetedik rajthelyről indulhattam, sokat segített az első körökben. Kihoztam magamból a maximumot, végig konstans volt a tempóm. Csak 6 másodperccel csúsztam le a dobogóról, és ez jó hír a csapatnak.”

„3 versenyző mindenki előtt jár. Ők Rea, Razgatlioglu és Bautista. A mi pozíciónk a 4. és 10. hely közé tehető. Rinaldi is előttünk jár, ezen kívül Bassani is rendkívül erős és jó versenyt futott. Ami segíthet nekünk, az az, hogy mi van a fejünkben, mert remélhetőleg elérhető közelségben van egy Top5-ös eredmény ezáltal.”

Bautista taktikája tökéletes volt

0

A misanói első futamot több, mint 5 másodperces fölénnyel nyerte meg Álvaro Bautista a futamot sokáig vezető Jonathan Rea előtt.

Rea egészen a 13. körig vezetett, szóval a spanyol pilótának nem volt könnyű dolga, de végül sikerült felülkerekednie ellenfelén. Toprak Razgatlioglu szintén állt az élen a futam során 2 kör erejéig, de technikai probléma miatt feladni kényszerült a futamot.

„Kezdettől fogva remekül éreztem magam a motoron.” – kezdi Bautista.

„Toprak rendkívül agresszíven tört előre, de hagytam. Pontosan láttam, hogy valami nem stimmel nála, lassulni kezdett és a kanyarokat is nehezen tudta bevenni. Gyors voltam, így meg tudtam előzni őt, de mindenekelőtt nyugodt akartam maradni, minél kisebb kockázatot vállalni. Amikor Jonathan is megelőzte őt, rá kellett kapcsolnom. Jobb tempója volt, mint nekem, rátapadtam, próbáltam ezáltal kímélni a hátsó gumit.”

„Amikor úgy éreztem, hogy gyorsabb vagyok, mint ő, eldöntöttem, hogy megelőzöm, 10 körrel a vége előtt. Nem volt egyszerű. Kevés olyan hely volt, ahol támadni tudtam. Tudni akartam mennyi van még Rea hátsó gumijában. Végül egy gyors kanyarban bevágtam elé, és növelni tudtam az előnyömet vele szemben körről körre. Nem mentem a határon, nem akartam felesleges kockázatot vállalni. Még ilyen meleg aszfalton is gyors tudtam maradni, főleg az utolsó pár körben. Az egész szezonban nem élveztem annyira a motorozás, mint most.”

„Így, hogy 3 futam van a hétvégén, nagyon sok pontot lehet gyűjteni. Függetlenül attól, hogy hosszú a szezon, nem tudsz nem a világbajnokság állására gondolni. Próbálom minden egyes futamból a legjobbat kihozni bármilyenek is a körülmények. Javulni mindig lehet.”

Misano: Baldassarri ért be először, de Aegerter a futamgyőztes

0

Megszorítani megint meg tudták, legyőzni megint nem: Dominique Aegerter hét szezonbeli futamból hatodik győzelmét aratta. Pedig nem ő ért be elsőként.

A szezon első futamát még Lorenzo Baldassarri tudta megnyerni a Supersport-vb 2022-es szezonjában, ezt követően viszont Dominique Aegerter futamai következtek. A svájci vb-címvédő a következő öt futamot kivétel nélkül meg tudta nyerni. Ennek következtében kényelmes, 44 pontos előnnyel érkezett Misanóba.

Az edzések még nem elsősorban róla szóltak, de a pole-ból már ő indulhatott. A verseny elején viszont az egész hétvégén nagyon erős Bulega állt az élre, aztán pedig a verseny nagy részében tartani is tudta az első helyét, a végére viszont elkezdett fogyni az előnye. Bulegát aztán az utolsó két körre Aegerter vezetésével bedarálták a mögötte jövők, de ettől még a győzelem kérdése korántsem dőlt el.

A verseny hajrájához közeledve jöhetett a szokásos csata a mezőnyből kiemelkedő Aegerter és Baldassarri között. Még az utolsó körben is több pozícióváltás történt, a mezőny két legjobbja oda-vissza előzgette egymást. A leintéskor eredetileg Lorenzo Baldassarri volt az, aki elsőként haladt át a célvonalon, néhány pillanattal később viszont pályaelhagyás miatt elvették tőle a győzelmet.

Bulega végül bár mögéjük szorult, alig lemaradva ő is befutott harmadikként. Hármójuk között mindössze 0,080 másodperc döntött.

Óriási csata zajlott a negyedik helyért is, ott Can Öncü 32 ezreddel maga mögött hozta be Stefano Manzit, aki szintén alig futott be Montella előtt. Jules Cluzel sem volt tőlük különösebben lemaradva, ő lett a hetedik, majd jött Casadei, Brenner és Huertas. Sebestyén Peti ismét pontot tudott szerezni tizenkettedik helyével!

Aegerter újabb győzelmének köszönhetően további 5 ponttal, 49-re növelte az előnyét legyőzött riválisával szemben.

A futam végeredménye

Misano: Kiesett a vb-címvédő, újabb Bautista-győzelem

0

A 2022-es Superbike-világbajnokság misanói hétvégéjének első futama Razgatlıoğlu kiesése után kétesélyessé szűkült. Bautista tudott ebből nyerni.

Az első misanói Superbike-futam első rajtkockájából Álvaro Bautista vághatott neki a futamnak azután, hogy övé lett a Superpole. Ehhez képest kimondottan rosszul rajtolt, és visszaesett a Rea-Razgatlıoğlu páros mögé. A spanyol aztán előbb a vb-címvédőt tudta megelőzni, a 13. körben pedig Jonathan Rea is az áldozatául esett.

Ezt követően az élen már nem történt változás, miután Bautista a futamot is be tudta húzni. Eddig egyébként egy háromszereplős csata zajlott a győzelemért, ebből végül pont Razgatlıoğlu volt az, aki kivált mindössze egy körrel később. A Pata Yamaha motorosát egy műszaki hiba fosztotta meg egy újabb győzelemtől. Kiesésével Razgatlıoğlu óriási hátrányba került Bautistához, de még Rea-hez képest is. Bautista egyébként a 21 kör leteltével 21. győzelmét aratta Superbike-világbajnoki karrierje során, ezzel pedig utolérte az örökranglistán Max Biaggit.

Rea lemaradása a leintéskor bő 5 másodperc volt Bautista mögött. Az északír maga 224. alkalommal állhatott dobogóra kawasakisként, míg a gyártónak ez volt a 498. dobogója. A japánok ezen a hétvégén akár jubilálhatnak is. Razgatlıoğlu kiesésével eltűnt a szokásos három dobogós egyike, a pódium legalsó fokát ezúttal Bautista csapattársa, Michael Ruben Rinaldi szerezte meg. Ehhez egy másik olasszal, Axel Bassanival kellett megvívnia, ő végül negyedik lett. A top 5-öt Alex Lowes tette teljessé, megelőzve az egyetlen talpon maradt Pata Yamahán Andrea Locatellit.

A top 10-ben ott volt még a két HRC-s, a hetedik Vierge és a kilencedik Lecuona, körülöttük Gerloff nyolcadik, Scott Redding pedig 10. lett.

Az első futam végeredménye

Sztárparádé lesz a World Ducati Week különleges futamán

A Ducati második alkalommal rendezi meg a „Bajnokok versenye” eseményt a Superbike-világbajnokság és a MotoGP sztárjaival júliusban a World Ducati Week 2022 keretein belül. 

A Word Ducati Week minden, az olasz márka iránt rajongó számára egy hatalmas esemény. Július 22. és 24. között a világ legjobb Ducati-pilótái lesznek ott együtt a misanói aszfaltcsíkon. Három napon át különleges programokkal várják a bolognai márka lelkes rajongóit.

A több ezer látogatót vonzó rendezvény csúcspontja a „Race of Champions”. Az olasz márka topversenyzői a Ducati Panigale V4-es és Panigale V2-es versenyzésre átalakított sportmotorjain mérkőznek meg egymással.

Az eseményen részt vesz a MotoGP mezőnyének 2 gyári versenyzője, Francesco Bagnaia és Jack Miller, valamint Johann Zarco és Jorge Martin a Pramac csapatból. Melettük Enea Bastianini, Fabio di Giannantonio, Luca Marini és Marco Bezzecchi is rajthoz állnak a speciálisan felkészített motorokon, csakúgy mint a Superbike mezőny több tagja – Álvaro Bautista, Michael Ruben Rinaldi és Philipp Öttl.

A MotoAmericában szereplő Danilo Petrucci mellett a Supersport kategória több versenyzője is megmérkőzik a Misano World Circuit pályán. Oli Bayliss egy Panigale V2-essel vág neki a versenynek. A menetrendben szabadedzések, kvalifikációs edzések, bemelegítés és a szombati 12 körös verseny szerepel. A verseny végén két győztest avatnak, egyet a Superbike, egyet pedig a Supersport kategóriában.

A Ducati legendák is felvonulnak majd az eseményen. A hírek szerint jelen lesz Carl Fogarty, Troy Bayliss, Chaz Davies, Regis Laconi és Ruben Xaus is.

Misano – Bautista megszerezte idei első pole pozícióját

0

A Superbike világbajnokság időmérője sok meglepetést nem tartogatott, Bautista körrekorddal végzett az élen. A spanyolt Razgatlıoğlu és Rea követte. 

A pénteki edzéseket a ducatis zárta az élen, így jó előjelekkel kezdhette meg az időmérést szombaton. A Superpole elején Razgatlıoğlu állt az élre Bautista és Rea előtt. A kawasakis azonban a rövid szünet előtt átvette a vezetést a töröktől.

Az azonban borítékolható volt, hogy ez a sorrend még változni fog. 5 perccel a leintés előtt indultak vissza a pályára a versenyzők. Bautista pakolt oda rögtön egy körrekordot, amivel az élre állt, feladva a leckét riválisainak.

Lecuona az edzés korai szakaszában dobta el a versenygépét, míg Ponsson bukott 3 perccel az edzés vége előtt, ami jó néhány versenyzőnek jelentett bosszúságot, hiszen gyors köreik mentek a kukába. Razgatlıoğlu körét ez az eset nem befolyásolta, Rea idejét megverve a második helyre tudott ugrani. Az élen nem történt változás az utolsó gyors körökön, Rinaldi kivételével nem láthattunk már javítást. Bautista körrekordjával megszerezte idei első pole pozícióját. A délutáni futamot így Bautista – Razgatlıoğlu – Rea sorrendben kezdhetik meg a világbajnoki aspiránsok. A második sorba Lowes, Rinaldi és Locatelli értek oda. A harmadik sorból pedig Vierge, Lecuona, Redding várhatják a délutáni startot. A első tízbe Bassani fért még be.

Misano – WSBK Superpole végeredménye:

1 A. BAUTISTA Aruba.it Racing Ducati 1’33.328
2 T. RAZGATLIOGLU Pata Yamaha Yamaha 1’33.465 0.137
3 J. REA Kawasaki Racing Kawasaki 1’33.518 0.190
4 A. LOWES Kawasaki Racing Kawasaki 1’33.669 0.341
5 M. RINALDI Aruba.it Racing Ducati 1’33.674 0.346
6 A. LOCATELLI Pata Yamaha Yamaha 1’33.949 0.621
7 X. VIERGE Team HRC Honda 1’33.991 0.663
8 I. LECUONA Team HRC Honda 1’33.999 0.671
9 S. REDDING BMW Motorrad BMW 1’34.039 0.711
10 A. BASSANI Motocorsa Racing Ducati 1’34.117 0.789
11 G. GERLOFF GRT Yamaha Yamaha 1’34.514 1.186
12 L. BAZ Bonovo Action BMW BMW 1’34.520 1.192
13 P. OETTL Team Goeleven Ducati 1’34.530 1.202
14 R. TAMBURINI Yamaha Motoxracing Yamaha 1’34.654 1.326
15 K. NOZANE GRT Yamaha Yamaha 1’34.939 1.611
16 C. PONSSON Gil Motor Sport Yamaha 1’34.994 1.666
17 E. LAVERTY Bonovo Action BMW BMW 1’35.265 1.937
18 H. SYAHRIN MIE Racing Honda Honda 1’35.315 1.987
19 T. RABAT Kawasaki Pucetti Kawasaki 1’35.420 2.092
20 G. RUIU Bmax Racing BMW 1’35.462 2.134
21 L. BERNARDI BARNI Spark Racing Ducati 1’35.614 2.286
22 L. MERCADO MIE Racing Honda 1’35.746 2.418
23 I. MYKHALCHYK BMW Motorrad BMW 1’35.813 2.485
24 O. KONIG Orelac Racing Kawasaki 1’36.209 2.881
25 A. DELBIANCO Pedercini Racing Kawasaki 1’36.494 3.166

Újabb átigazolási hír: Rins a WithU-Apriliánál folytatja

0

A Suzuki év végi kivonulásával Joan Mir és Alex Rins szabad prédává vált a pilótapiacon. Rinsre már le is csapott Razali alakulata.

A legtöbb hely már elkelt a MotoGP 2023-as rajtrácsának 22 ülése közül. A gyári csapatok esetében a Honda, illetve a Ducati bejelentésére várunk. Nem titok, hogy a japán gyártó Joan Mirt környékezte meg, míg az olaszok maradnának a hazaiaknál, Enea Bastianinit szeretnék Pecco Bagnaia mellé a következő szezonra.

Az viszont már biztos, hogy a WithU-Aprilia megtalálta a tökéletes pilótát, aki pedig nem más, mint Alex Rins. A spanyol mellé a legesélyesebb pilótának Darryn Bindert tartják, de szóba került Raúl Fernandez, valamint Celestino Vietti neve is.

Misano – Aegerter körrekorddal a pole pozícióban

A pénteki harmadik helyezése után Dominique Aegerter a szombati Superpole-on már nem talált legyőzőre. Mellőle Bulega és Baldassarri indulhat az első rajtsorból a délutáni versenyen.

A mezőnyből hiányzik Niki Tuuli, aki estorili bukása során komoly sérülést szenvedett. A MotoE-ben versenyző Casadei helyettesíti őt ezen a versenyhétvégén.

A pénteki napon remeklő Manzi a  gyakorlás elején a harmadik helyen állt, de hibázott és bukott 14 perccel a leintés előtt. Vissza tudott ülni ugyan motorjára és folytathatta a harcot a jó rajthelyért, de végül csupán a 9. helyet szerezte meg.

A rövid pihenő előtt az első három Aegerter – Baldassarri – Montella sorrendben alakult. Sebestyén Peti ekkor a 18. helyen állt.

Az edzés vége előtt 6 perccel gurultak vissza a versenyzők a pályára egy utolsó nagy rohamra az első rajtkockáért.

1,5 perccel a leintés előtt indult a tűzijáték, Baldassarri ért fel az első helyre Aegerter elé, de a svájci versenyző egy nagyon erős kört kezdett meg piros szektorokkal. Végül 3 tizeddel – körrekorddal – verte meg az olasz pilóta idejét és vette vissza a vezetést. Ezzel Aegerter megszerezte idei harmadik pole pozícióját.

Az utolsó gyors körén Bulega is nagyon jó időt motorozott, ami második rajtkockát ért a ducatis számára. Az első rajtsorból még Lorenzo Baldassarri indulhat a délutáni első futamon. Az első tízbe Caricasulo, Montella, Brenner, Öncü, Cluzel, Manzi és Bayliss fértek be.

Sebestyén Péter állt a 11. helyen is, de végül 16. pozícióban fejezte be a mai időmérést.

Misano – WSSP Superpole végeredménye: 

A technológia megöli a show-t?

0

Markáns véleményt fogalmazott meg a Honda és a MotoGP egyik legnagyobb történelmi háttérrel bíró szponzora. Idén egyre hangosabbak az elégedetlen hangok, miután az egyébként is csökkenő nézőszámok mellett az előzések száma is drasztikusan kevesebb. Ezúttal a Repsol hivatalos oldalán jelent meg egy elemző cikk, melyben a MotoGP éra teljes történetéig visszanyúlnak.

Akira Ryo és Valentino Rossi
Fotó: MotoGP Media

Amikor a kétütemű 500-asokat váltották az akkori 990-es motorok, akkor az egy szinte „open” kategória volt, hiszen rengeteg különböző megoldást láttunk. Volt V5-ös, V4-es, sornégyes, de még sorhármas blokk is. Ezzel párhuzamosan három gumigyártó látta el a csapatokat. Persze ez igencsak hatalmas egyenlőtlenséget teremtett a versenyzők között. Manapság is látjuk, milyen jelentősége van a gumiknak, akkoriban meg még márkán belül sem ugyanazt kapták. A Michelin akkor egyik napról a másikra a begyűjtött adatok alapján új gumikat gyártott, és szállította például Valentino Rossinak.

A gumiháború 2009-ben ért véget, amikor a Bridgestone egyedüli beszállítója lett a sorozatnak. Persze már 2008-ban is láttunk példát, amikor Valentino Rossi azért váltott Bridgestone-ra, hogy Stoner Ducatijával azonos feltételek mellett versenyezhessenek. Eközben Lorenzo a Yamaha (és a fal) túloldalán maradt a Michelin-nél. De hogy mennyire Rossinak volt igaza, azt a világbajnoki címe mellett az is igazolta, hogy Dani Pedrosa szezon közben váltott gumigyártót.

Forrás: MotoGP Media

Noha a gumik már egységesek voltak, de a különbségek még nem csökkentek jelentősen. Lépésről lépésre persze sikerült szorosabbá tenni a mezőnyt, a következő lépés viszont 2015-ben jött el. A szezon végén kiszállt a Bridgestone, és a Michelin vette át a gumibeszállító szerepét, de amitől szorosabbak lettek a futamok, az inkább a technológia. Ekkor ugyanis már nem fejleszthették tovább a csapatok a szoftvereiket, hiszen 2016-tól egységesítették azokat. Talán az egyik legnagyszerűbb megoldás volt az erőviszonyok kiegyenlítésére. Sokkal kevesebb volt a rajt-cél győzelem, meg a több másodperces különbségek, de nézzünk pár konkrét példát is! 2006 után először ismét nyert nem gyári versenyző futamot (ráadásul több is), ráadásul a szezon során 9 (!) különböző pilóta is győzött (ebből ráadásul 8 egymás után).

Forrás: Repsol Honda

Akkor még kezdeti stádiumban, de a Ducati vezérletével egyre jobban kezdték kihasználni az aerodinamikai lehetőségeket. Kellett néhány év, de azóta már látjuk a hatását. Egyre jobb kigyorsítás, rövidebb féktávok – folyamatosan megdöntött pályacsúcsok. Ha már királykategória, a Forma-1-ben láttuk, hogy a túl sok aerodinamikától nem lesz izgalmas, mert nem lehet előzni. Ez pedig évről évre egyre jobban felüti a fejét a MotoGP-ben is, idén már minden futam után szóba kerül, hogy utolérnek valakit, de megelőzni nem tudják. A nézettség is csökken, persze ez ennél jóval összetettebb, hiszen elkerülhetetlen szerepe van Rossi visszavonulásának is. Mégis miközben néhány éve úgy tűnt, hogy a MotoGP aranykora, vagy hogy 2020 a valaha volt legőrültebb szezon, a technológia kezdi átvenni az uralmat. Bár külsőleg szubjektív, hogy kinek hogy tetszenek a szárnyas motorok, de ennek azért fizikai következményei is vannak. A versenyzők nagyobb erőhatásoknak vannak kitéve, és sokkal több terhelésből fakadó izomsérüléssel küszködnek, mint évekkel ezelőtt.

Forrás: Repsol Honda

Az aerodinamikai fejlesztés persze nem a 21. század találmánya, hiszen a Forma-1-ben évtizedek óta jelen van. Sőt, a Hondánál már 30 évvel ezelőtt mérték, hogy az akkori 500-as motorokkal két másodperccel jobb körökre lehetnének képesek. De hiába tudja a motor, ha a versenyző azt nem tudja konstans hozni. Persze a mai motorok sokkal barátibbak az 500-asoknál, hiszen a gyorsváltó, meg az egyéb elektronikák nagyon sokat segítenek, de a fizikát egyik se győzi le. A mai MotoGP motorok nagyjából 270 lóerősek 157 kilogrammot nyomnak. A Dorna persze kezd utánamenni a fejlesztéseknek, hiszen 2023-tól betiltja az úgynevezett ride height device eszközt, tehát menet közben már nem lehet állítani a motor magasságát.

Még egy nem elhanyagolható szempont a bővebb versenynaptár. A pontrendszer semmit nem változott, amióta a Dorna a mindenható ura, a futamok száma viszont jelentősen nőtt. A mai pilótáknak már több hétvégén és 8 hónapon keresztül kell csúcsformában lenniük, a megbízhatóság szerepe pedig nagyobb, mint valaha. Ritkábbak a technikai hibák, így a bukással járó pontveszteség viszont sokkal nagyobb, és nehezebben ledolgozható. Hogy mi lesz az irány, azt a jövő eldönti, de remélhetőleg tanulnak a Forma-1 hibáiból.