back to top
2025. július 07. 23:32
Kezdőlap Blog Oldal 76

Martín bevallotta, nem mosott hajat Rossi érintése után, és megkönnyezte a Ducati döntését

0

A jelenleg sérüléséből lábadozó Jorge Martín egy új podcast vendége volt. Izgalmas történeteket osztott meg gyermek- és fiatalkoráról, de színt vallott az elmúlt évek csúcs- és mélypontjairól is.

A sepangi teszt óta figyelhetjük Jorge Martín kálváriáját. A címvédő bukásai miatt még nem tudta érdemben elkezdeni a 2025-ös szezont, mivel sem Thaiföldön, sem Argentínában nem állt rajthoz. És az is biztos, hogy a jövő heti Amerikai Nagydíjon sem fogjuk látni, de az azt követő Katari Nagydíjon már szeretne ott lenni a spanyol. Mivel továbbra is lábadozik sérüléséből, így minden bizonnyal több szabadidővel rendelkezik. Martín így egy új podcastben járt a napokban, melynek házigazdája Aleix Espargaró. A műsőr annyira friss, hogy az Aprilia gyári versenyzője volt az első vendég.

Már látja a fényt az alagút végén Martín, utódja nem támogatja a visszatérését segítő ötletet

A 27 éves versenyző egy gyerekkori emlékkel nyitott: „Először 2006-ban, Valenciában találkoztam Valentino Rossival. Készítettünk egy közös fényképet, és megérintette a fejemet. Emlékszem, hogy utána egy hétig nem mostam hajat, mert akkoriban ő volt a példaképem”. Ez a kör végül bezárult, hiszen Martín 2021-ben debütált a királykategóriában, a Doktor utolsó szezonjában. Ez természetesen különleges érzésekkel töltötte el a spanyolt.

„Emlékszem arra az időszakra is, amikor megérkeztem Andorrába. Letöltöttem a Netflixet, de ezt [Albert] Valeránál [Martín jelenlegi menedzsere – a szerk.] tudtam megcsinálni, mert neki volt Wi-Fi-je. Nekem nem volt. Leszedtem a telefonomra, és a kanapén néztem. Hét évvel ezelőtt. Most pedig saját lakásom és autóm van. Ez hihetetlen” – folytatta a múltidézést.

Ezzel a jelenlegi életkörülményeire utalt. Néhány nappal ezelőtt ugyanis a saját szaunájában volt, amikor körbepásztázta az új lakását, ahová januárba költözött be. Végignézett a lakáson, és azt mondta magának: „Jorge, úgy jöttél, hogy semmid nem volt. És nézd, hová jutottál.”

Az Aprilia megváltoztatná a szabályokat, hogy Martínnak „simább” legyen a visszatérése

„Amikor 17 évesen megérkeztem Andorrába, nagyon magányos időszakom volt. A kortársaim tanulni mentek. Szerettem volna átélni ezt az időszakot. Fizioterapeutává váltam volna, vagy valami olyasmivé, ami kapcsolódik a testünkhöz. Kedvelem a biológiát, az egy tiszta tudomány. A második évemben kiléptem a középiskolából, borzasztóan nyomasztó érzés volt” – vetett számot tinédzser éveiről, majd áttért a mostani sérülésére.

„Ez igazi szenvedés. Úgy gondolom, hogy amilyen magasról jöttem, még nagyobbá tette azt, amin keresztülmegyek. Ez a sportunk része, szembe kell nézni ezekkel is legjobb tudásunk szerint. Nem is olyan régen még a csúcson voltam, most pedig a gödörben. Sérülten” – mondta jelenlegi állapotáról Martín.

Martín megmutatta műtött kezeit – akár hosszú ideig is eltarthat a felépülés?

Életének legmélyebb pontja azonban nem ez volt, hanem a Ducati 2024-es döntése, miszerint Marc Márquez kapja meg a másik gyári ülést, és nem ő: „Könnyek közepette visszamentem a motorhome-ba. Érzékeltem azt az atmoszférát, ami éppen akkor belengte a paddockot, és azt mondtam, nem akarok itt lenni.”

Azonban minden kikristályosodott néhány órán belül: „A fiziómmal és a partneremmel voltam. Majd jött Valera, és kijelentette, hogy megyünk innen. Ekkor már tudtam, hogy nem a Ducati jött. Úgyhogy beleegyeztem, és azt válaszoltam neki, hogy rendben, keressünk egy másik lehetőséget, azonnal.”

Menedzsere elsírta magát, miután a Ducati kikosarazta Martínt, aki Aleix Espargarónál vigasztalódott

Ez az esély pedig hamar megérkezett az Aprilia képében: „Úgy gondoltam, hogy itt leszek a legboldogabb. És ez így is van. Elmondhatatlanul büszke vagyok. Meggyőződésem, hogy nyerni fogok ezzel a motorral. Egy olyan brandet, amely még sosem nyert világbajnokságot felvenni a csúcsra…ez az első számú célom” – zárta gondolatait.

Szívmelengető történet: hét év után ismét találkozhattak a Yamaha-pilótával szurkolói (videó)

0

Négy helyi hölgy, Natasha, Yasmin, Ailen és Jessica még 2018-ban kapott lehetőséget az Argetin Nagydíj szervezőitől, hogy találkozzanak Álex Rinsszel, és betekintést nyerhessenek a kulisszák mögé. Miután ezt az élményt felidézték a közösségi média segítségével, hét évvel később egy újabb összejövetelre került sor, melyet a MotoGP kameráinak köszönhetően mi is átélhetünk. A rövid videóból az is kiderült, hogy a szurkolók hogyan érezték magukat a spanyol versenyző társaságában, mi történt pontosan a Yamaha-garázsban, valamint arra is fény derül, hogy miért kezdték el követni a sorozatot.

Bagnaia és a szezonkezdetek: érdekes ellentét húzódik a számok mögött

0

Kívülről úgy néz ki, hogy Francesco Bagnaia élete legrosszabb szezonkezdetén van túl. A nyers számok azonban épp az ellenkezőjét igazolják…

A szezon előtt a legtöbb MotoGP-drukker arra számíthatott, hogy a kezdeti tapogatózásokat követően egymásnak feszül a gyári Ducati két titánja, Francesco Bagnaia és Marc Márquez. Ezzel szemben teljesen más képet festett a 2025-ös idény első két fordulója.

Bagnaia és Marc Márquez: elfér két dudás egy csárdában? A jelek szerint igen, de…

A 32 éves spanyol teljesítményére ugyanis senki sem találta az ellenszert. Márquez eddig verhetetlen volt az idei kiírásban, hiszen Thaiföldön és Argentínában is behúzta a sprintversenyt és a főfutamot is. Olasz kollégája eközben nem találta ugyanazt a tempót. Súlyos vereséget szenvedett mindkét nagydíjon, hovatovább Termasban vasárnap a dobogóra sem tudott felállni, miután a negyedik helyen látta meg a kockás zászlót. Hátránya immáron 31 pont, de van egy statisztika, amely reményt adhat Bagnaiának és szurkolóinak.

Amióta a királykategóriát erősíti, Bagnaiának az idei volt a legjobb szezonkezdete – világított rá az olasz Motorsport.com. Persze, a teljes igazsághoz az is hozzátartozik, hogy első két idényében még a Pramac színeiben versenyzett. 2019-ben mindössze 2, egy évvel később pedig 9 pontot szerzett a szezon első két hétvégéjén.

2021-re aztán megkapta a gyári Ducati egyik ülését. Pontjait vizsgálva eddig ezt az idényt kezdte a legerősebben, harmadik és hatodik lett a két lusaili versenyen. A 2022-es start rémálomszerűre sikeredett neki: kiesés Katarban, majd egy tizenötödik hely Indonéziában. Az elmúlt két esztendőben bár a szezonnyitókat és a sorozat legelső sprintjét egyaránt megnyerte, a második versenyei rendre alulmúlták a várakozásokat. 2023-ban a tizenhatodik helyen szelte át a célvonalat Argentínában, tavaly pedig be sem tudta fejezni a portimãói viadalt.

Pontokra lefordítva így néztek ki Bagnaia szezonkezdetei a gyári Ducati színeiben: 2021-ben 26 egység állt a neve mellett, 2022-ben pedig csak 1. 2023 óta a sprintversenyek megjelenésének köszönhetően a pontszám is szignifikáns ugrást mutatott, 2023-ban összesen 41, 2024-ben 37, míg 2025-ben 43 pontot szerzett. Ha ezekből levonjuk a szombati futamok pontjait, 25, 25 és 29 egységről beszélhetünk.

Erős szavak a Ducati igazgatójától: Bagnaia nem szenvedhet meg ennyire egy harmadik helyért

De akkor mégis miért vetül negatív fény az olasz nyitására? A választ a riválisoknál kell keresni. Márquez megmutatta az elmúlt fordulók során, hogy esze ágában sincs kiülni márkatársa bukdácsolását, és ez jelentősen megnehezíti Bagnaia dolgát. Szintén nem segít az olaszon az a tény sem, hogy bár pontszámra most áll a legjobban, a legnagyobb hátránya is most alakult ki. Az eddigi „csúcsot” 2022 tartotta, amikor két fordulót követően Enea Bastianini vezette a bajnokságot, Bagnaia hátránya ekkor 29 pontra rúgott.

Azonban pislákol némi fény az alagút végén. Az olasz az Amerikai Nagydíjtól kezdve visszaáll arra a konstrukcióra, amellyel tavaly tizenegy futamgyőzelmet szerzett. Árnyalja a képet azonban az, hogy mindezt Márquez egyik kedvenc pályáján fogja megtenni…

A gyári MotoGP-csapat tavalyi akciójának állít emléket a Ducati a különleges festésű motorjával

Az idei volt az utolsó Argentin Nagydíj a jelenlegi formájában?

0

Bár idén siker koronázta az Argentin Nagydíjat, sajtóértesülések szerint vastagon benne van a pakliban, hogy egy ideig utoljára látogatott el a mezőny Termasba, és az elkövetkezendő években költözik a forduló.

Az Argentin Nagydíjnak eléggé hánytatott sorsa volt az elmúlt években. 2020-ban és 2021-ben a koronavírus-világjárvány, 2024-ben pedig pénzügyi okok álltak a forduló törlése mögött. 2025-ben azonban visszatért a mezőny Termasba, de könnyen lehet, hogy utoljára…

Marc nyerte a Márquez-kupa termasi fordulóját, győzelmével történelmi mérföldkőhöz érkezett

Az Autódromo Termas de Río Hondo azon kevés pályák közé tartozik, melyeknek nincsen élő szerződése a 2026-os esztendőre (ide tartozik még Motegi, Jerez és Sepang is), és jelenleg nem úgy tűnik, mintha ebbe az irányba mutatnának törekvések, hiszen nem alakul ki új tárgyalás a pálya promótere és a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna között – állítja a SPEEDWEEK.com.

Ennek ellenére nem tettek le arról, hogy a dél-amerikai ország rendezzen világbajnoki fordulót. A Dorna sportigazgatója, Carlos Ezpeleta nemrég Buenos Airesben járt, ahol az Argentin Nagydíj lehetséges új helyszínét vette szemügyre. Ekkor az Autódromo Óscar y Juan Gálvez névre hallgató pálya vezetősége hivatalosan is tájékoztatta Ezpeletát a versenyrendezési ambícióikról. A fővárosban fekvő létesítmény nem lenne teljesen ismeretlen terep a királykategória számára, ugyanis 1961 és 1999 között tíz alkalommal már tiszteletét tette benne a mezőny.

Argentína 1999-ben egy látványos szezonzáróval köszönt el

Elsősorban logisztikai érvek szólnak az Argentin Nagydíj költözése mellett. Buenos Aires és Termas között ugyanis két óra a távolság repülővel, ezért a szállítás jelentős fejtörést okoz a csapattagoknak. Ezt ki lehetne azzal küszöbölni, ha ottmaradnának a felszereléssel együtt a fővárosban.

Ha a Buenos Aires-i pálya zöld utat kapna a Dornától, akkor is legkorábban 2027-ben lehetne rajta Argentin Nagydíj. A pályára ugyanis ismét meg kell szerezni a versenyrendezéshez elengedhetetlen homologizációt, valamint számos felújítási munkát is el kell végezni körülötte. A SPEEDWEEK.com értesülései szerint ez érintené az aszfaltcsíkot és a paddock infrastruktúráját is. Ennek ellenére semmiképp nem maradna dél-amerikai forduló nélkül a MotoGP, hiszen 2026-ban Brazília is visszatér a versenynaptárba.

Remekül sikerült a „bemelegítés”, de még sok a tennivaló Brazíliában a tényleges visszatérésig (videók)

Idén ez a fajta bizonytalanság azonban nem hatotta meg a nézőket és a szervezőket sem. Kisebb hibákat leszámítva gördülékenyen zajlott le a hétvége, és maguk a főszereplők is élvezték. A szurkolók pedig szintén kitettek magukért, fiesztahangulatot varázsoltak a versenyhétvége minden napjára, hovatovább péntektől vasárnapig 208 ezer rajongó látogatott ki a pályára, amely új rekord az Argentin Nagydíjak történetében. Ezek után természetesen a versenyzők és a szervezők is hosszasan méltatták a drukkereket. Könnyen lehet, hogy az utolsó termas-i fordulón…

A gyári MotoGP-csapat tavalyi akciójának állít emléket a Ducati a különleges festésű motorjával

0

Egyedi festésű, limitált darabszámú motort dob piacra a Ducati. Az új koncepció Francesco Bagnaia tavalyi szezonja, valamint a 2024-es Olasz Nagydíj előtt állít emléket.

Finomodott Marc Márquez vezetési stílusa, megindokolta, miért döntött így

0

Marc Márquez elmagyarázta, miért változtatott a vezetési stílusán az idényre, valamint elárulta, mi az, amiben még fejlődnie kell. Ezzel párhuzamosan Michael Laverty pedig érdekes módosításokat vélt felfedezni a spanyol Ducatiján.

Marc Márquez eddig hibátlan teljesítményt nyújt a 2025-ös idényben. Mind a Thai, mind az Argentin Nagydíjon megszerezte a futamgyőzelmet, és a vetélytársak egyelőre a sprintversenyeken sem találtak ellenszert a spanyolra. A közvetlen kihívókat az a tény sem nyugtathatja, hogy a következő versenyhétvégét Austinban rendezik, Márquez egyik kedvenc pályáján.

Így áll a MotoGP-tabella az Argentin Nagydíj után

A 32 éves pilóta felfedte, hogy az idei kiírásra változtatott a vezetési stílusán. Erre eddig az extravagánsság volt a jellemző, ugyanis az elsők között alkalmazta a „könyékkel lefelé” taktikát, amely mára már elterjedt a versenyzők körében. Mindkét gumit csúsztatta a kanyarbejáratokon, ezáltal sokkal többször esett el, mivel nehezebben találta meg a határokat, ugyanakkor mindez a tempójának is jót tett. Ezt azonban mára felváltotta egy sokkal letisztultabb stílus.

„Nem leszek már 20 éves többé, 32 vagyok. Muszáj menedzselnem a bukásaimat és a testemet. Ezért kell tisztának lennem, és beosztanom az energiáimat. Tudom, hogy régen szebb volt a vezetésem, de tavaly megértettem, hogy számomra ez egy jobb irány. Az időmérőkön most már tudok agresszívabban menni, de ezt lépésről lépésre fogom alkalmazni” – magyarázta Márquez a spanyol DAZN-nak.

Marc Márquez vezetési stílusa már nem működik a MotoGP-ben?

A spanyol azt is elárulta, hogy a jobb kanyarokban kell még fejlődnie, mivel ebben a tekintetben még tavaly is jelentősen elmaradt Francesco Bagnaiától: „Sokat figyeltem Peccót, ő nagyon erős ebben. De az öcsém, Álex [Márquez] is. Fejlődök, és kevesebbet vesztek már. Az a célom, hogy ne gyorsabb legyek, mint korábban, inkább kiegyensúlyozottabb. Rengeteg videót láttam, arra koncentráltam, hogy mit tesz a testével, a lábával, a fékekkel. De még dolgoznom kell ezen, hogy még konzisztensebbé váljak.”

Személyre szabott Ducati Márquez-módra

A TNT Sports kötelékében szakértőként dolgozó Michael Laverty észrevett néhány olyan személyes módosítást, amelyet a spanyol szeret végrehajtani a motorján. Az expilóta rávilágított arra, hogy Márquez hondás évei alatt egy elképesztő paraméterekkel rendelkező féktárcsát használt. A Ducati hasonló alkatrésze már átlagosabb értékekkel bír, sokkal felhasználóbarátabb. Megemlítette azt is, hogy a spanyol egy hosszabb csövű, újfajta villát használ, szemben Bagnaia rövidebb, régivágásúbb eszközéhez képest.

„Kedvelem Marc egyedi finomhangolásait. Az első fékkart úgy szereti, hogy az mindig fix pontban legyen. Két ujjal fékez, és levágta a kar hátulját. Van, hogy túl erősen fékez az ember, és ekkor a két kisebb ujjad nekiütközhet ennek a résznek. És ez csak egy kis részlet. Ez egy olyan dolog, amit Marc szeret. Imádja ezt, és az ehhez fűződő érzést. Figyeli Peccót, aki tavaly a legerősebb fékező volt. Márquez már most ott van a sarkában a fékezési zónákban is” – fogalmaz Laverty.

Már saját magában is kezdett kételkedni a dobogóra visszatérő Morbidelli – aki nem elég „pofátlan”?

0

Franco Morbidelli elárulta, korábban már azon is elgondolkodott, hogy nem elég jó, ezért is örült nagyon az Argentin Nagydíjon szerzett dobogójának. Alessio „Uccio” Salucci, a VR46 csapatigazgatója viszont mindig is hitt pilótájában, akinek egykori versenymérnöke úgy véli, bizonyos szempontból fordítva viselkedik, mint mások.

Az Argentin Nagydíj főfutamán megtört a korábbi tendencia, és immáron nem ugyanaz a három versenyző állt fel a dobogóra, mint az addigi viadalokon. Marc és Álex Márquez személye nem változott, Francesco Bagnaiát viszont Franco Morbidelli váltotta. A VR46 motorosa közel négy év után, a 2021-es Spanyol Nagydíjat követően tért vissza a vasárnapi pódiumra.

Marc nyerte a Márquez-kupa termasi fordulóját, győzelmével történelmi mérföldkőhöz érkezett

Nagyszerű volt – nyilatkozta. – Már el is felejtettem, milyen jó. Azon gondolkodtam, hogy nem érdemlem meg, hogy nem vagyok elég jó. Összességében sok jó és rossz dolgon töprengtem. Majd a következő hétvégén elmondom, milyen érzés, mert jelen pillanatban csak szédülök. Nem tudom, hogy ez a Prosecco hatása, vagy valami másé.”

Pedig az időmérő után nem ő volt az első számú esélyes arra, hogy a már említett trió valamelyik tagjának helyére lépjen, ha történik valami váratlan. Morbidelli ugyanis csak a nyolcadik helyre kvalifikálta magát, ahonnan a sprinten mindössze egy pozíciót tudott előrejönni. Vasárnap viszont ő és csapattársa, Fabio Di Giannantonio is jól döntött a lágy hátsó abronccsal.

Kisebb konfliktus Rossi versenyzői között: Di Giannantonio szerint Morbidelli tönkretette a futamát

Négy évig kapaszkodtunk, és ez csodálatos érzés – folytatta. – Remek volt. A csapat megérdemli. Nagyon jól indítottuk a szezont, a tesztek eleje óta elkezdtünk dolgozni a gyengeségeinken, és lépésről lépésre javultunk. Néhány területen még fejlődnünk kell, az biztos, például a rajtpozíció nem olyan, amilyet szeretnék. Ezzel együtt a harmadik hely elképesztő érzés. Tudtam, hogy lesz egy visszaesés, de ezúttal is próbáltam tartani magam, csakúgy, mint az elmúlt négy évben. Működött, úgyhogy boldog vagyok.”

A futam után a VR46 csapatigazgatója, Alessio „Uccio” Salucci is értékelt. Az olasz szakember kissé meghatottan állt a kamerák elé, hiszen magával az érintettel ellentétben ő teljes mértékben bízott Morbidelliben. Olyannyira, hogy még az istállót birtokló Valentino Rossit is meggyőzte, hogy a VR46 Akadémiához egyébként 2014-ben elsőként csatlakozó motoros lesz a jó választás.

Nagyon örülök Frankynek, mert az elmúlt szezonok nem alakultak annyira jól számára – mondta a TNT Sportsnak. – Amikor úgy döntöttük, hogy őt szerződtetjük, némi gondolkodás után igent mondtunk, mert nagyon jó versenyzőnek tartjuk. Ő egy remek srác. Szeretnénk visszajuttatni Frankyt az élre. Ez nekem, a csapatunknak, a VR46-nak és neki is különleges nap. Nem volt könnyű hétvége, szombaton [beteg] volt, de így is harmadikként zárt, és szerintem benne van a pakliban, hogy nagyon jó idénye legyen. Franco olyan itt, mint egy családtag, én pedig nagyon örülök. Kicsit elérzékenyültem, mert az előző hat hónapban erről a napról álmodtam. Franky 2014 óta van velünk a VR46 Akadémián, de eddig soha nem versenyzett a csapatunknál. Emlékszem, a Moto2-ben már a Marc VDS-szel volt szerződése, a MotoGP-ben pedig a Yamahával. Mindig volt valamilyen apró probléma. Szerencsére tavaly elérhetővé vált, mert az előző három éve nem volt annyira jó. Én pedig kijelentettem, hogy »Vale, Morbidellit szeretném, mert bízom benne, és biztosan visszatér a dobogóra«. Így is történt.”

Kisebb konfliktus Rossi versenyzői között: Di Giannantonio szerint Morbidelli tönkretette a futamát

Valóban, azóta, hogy 2021 közepén átigazolt a gyári Yamahához, Morbidelli csak árnyéka volt önmagának. Mindez 2023 végén szakítást eredményezett a japán gyártóval, és bár tavaly már a Ducatival versenyezhetett, a szezonját nagyban befolyásolta a január végén elszenvedett fejsérülése, amely komoly emlékezetkiesést okozott nála. Éppen ezért sokan kétkedve fogadták, hogy a VR46 mentőövet dob neki.

Amikor leigazoltuk, az Instagramon sokan azt mondták, hogy »miért? Morbidellinek lefőtt« – idézte fel Salucci. – Most bebizonyította, hogy nem. A világ egyik legjobb pilótája, és ez még csak a kezdet, mert minden egyes pályára gurulással egyre jobb és jobb lesz. Ahogyan a csapat is, hiszen még csak három hónapja van velünk. Szeretnék köszönetet mondani a Ducatinak, mert a GP24-essel egy fantasztikus motort adtak nekünk. Franco remekül vezetett, és a csapat is nagyon jó munkát végzett, mert csak Morbidelli és Diggia voksoltak a lágy gumira. »Biztosak vagytok benne?« »Biztosak.« És igazuk lett. Szóval a csapatot is dicséret illeti.”

Morbidelli nem elég „pofátlan”?

Nem sokkal a futam után Ramón Forcada is megszólalt Morbidellivel kapcsolatban. A korábbi versenymérnök a Petronasnál segítette ilyen szerepben az olasz pilótát, aki a motorozást illetően jó benyomást tett rá. „Szerintem ő egy nagyon gyors versenyző, számomra ez egyértelmű – jelentette ki a ’DURALAVITA’ podcastban. – Bajnok lehetett volna, ha a Yamaha 2020-ban hagyja.”

A veterán szakember arra a történetre utalt, amelyet már korábban megosztott a nyilvánossággal, és mi is beszámoltunk róla. Abban az idényben ugyanis a japán részleg nem nézte jó szemmel, hogy az európaiak, bár az írott szabályok határain belül, de trükköznek a guminyomással, és egy ponton átvették az irányítást efelett. Forcada ráadásul Morbidellit is már-már túlságosan tisztességesnek tartja.

„Japán ego” és „csalás”, avagy így veszítette el a Yamaha az egyik legkaotikusabb világbajnokságot

Morbidelli egy olyan fickó, aki, hogy őszinte legyek, túl kevéssé pofátlan ahhoz, hogy versenyző legyen – fogalmazott. – Hiányzik belőle a rosszindulat. Amikor a motoron ül, akkor agresszív, ha minden rendben van vele. Ő a nyugodt ember, egy olyan srác, aki elrejti a sérüléseit, nem akarja, hogy az emberek azt higgyék, hogy csak kifogást keres, amikor azt mondja, hogy sérült.”

A 67 esztendős szakember erre is hozott egy példát. 2021-ben Morbidelli egy edzésen térdsérülést szenvedett, aminek következtében több futamot is ki kellett hagynia. Utána váltig állította, hogy rendben van, ám egyrészt a mozgásán is látszott, hogy ez nem igaz, ráadásul nem is olyan szögben döntötte be a motort, mint a többiek. Ennek ellenére igyekezett meggyőzni a csapatát, hogy a vezetésére nincs hatással a probléma. Forcada úgy véli, egykori pilótája bizonyos szempontból pont ellentétesen viselkedik néhány ellenfeléhez képest.

Vannak versenyzők, akiknek nincs semmi bajuk, de azt mondják, hogy rosszul vannak vagy sérültek – magyarázta. – Nála ez pont fordítva van. Ez pedig bizonytalan légkört teremt a csapatnál: »tényleg azért nem megy gyorsan ez a srác, mert nincs rendben, vagy azért, mert nem tud, és nem akarja kimondani?«. Nagyon zárkózott a helyzetét illetően, és ez néha kétségeket ébreszt a csapatban.”

Így áll a MotoGP-tabella az Argentin Nagydíj után

Két futam után leszűrt tanács: nem számít Stoner fizetése, mindent meg kell neki adni

0

Carlos Checa érdekes történeteket mesélt Casey Stonerről. Rávilágított arra, hogy miért verte tönkre kollégáit a Ducatin belül, de azt is felfedte, mit mondott a Honda akkori ügyvezetőjének az ausztrál átigazolásakor.

Carlos Checa neve ismerősen csenghet a veterán motorverseny-rajongók számára. A spanyol expilóta 1995 és 2007 között az 500 köbcentiméteres géposztály, majd a MotoGP mezőnyét erősítette. Királykategóriás éveit további hat Superbike-vb-s idénnyel öblítette le, ahol 2011-ben a világbajnoki címet is elhódította. A versenyszerű motorozással 2013-ban hagyott fel. Checa ezúttal egy spanyol podcastban járt, ahol többek között Casey Stonerről kapcsán is megosztotta gondolatait.

Természetesen az ausztrált sem kell bemutatni. Hét szezon a MotoGP-ben, két világbajnoki siker, valamint harmincnyolc győzelem. Nem kérdés, hogy a királykategória, illetve az ausztrál motorozás egyik legnagyobb alakjáról beszélünk, annak ellenére, hogy betegsége miatt mindössze 27 évesen vonult vissza. Az sem véletlen, hogy nemrégen beválasztották az ausztrál hírességek csarnokába.

Stoner kemény szavakkal illette 2007-es bajnoki Ducatiját: Igazán semmire sem volt jó

„Teszteltem Stoner motorjával, és nem értettem, hogyan lehet ennyire gyors ez a srác – emlékezett vissza Checa a Fast & Curious nevű podcastban. Hitetlenkedése nem volt meglepő. Ezekben az években (Stoner 2007 és 2010 között erősítette a Ducatit) egy érdekes koncepcióban hitt, ugyanis az alapot egy szénszálas monocoque váz adta. Ennek következtében Stoner volt az egyetlen, aki teljesen ki tudta használni a motor adta lehetőségeket, mindenki más szenvedett vele.

Bár Checa 2007-ben befejezte királykategóriás karrierjét, 2010-ben az utolsó két futamon (Estoril és Valencia) Mika Kalliót helyettesítette az akkoriban Ducatit használó Pramacnál. Természetesen a világot nem tudta megváltani, de tizenötödik helyének köszönhetően egy pontot így is szerzett. A tesztek alatt első kézből láthatta, mennyire komplikált Stoner motorja, amely ekkor már egy módosított szénszálas monocoque vázzal volt felszerelve. A spanyol hozzátette, elképesztő különbségeket tapasztalt. Elárulta, ausztrál ellenfele remekül alkalmazkodott az első gumihoz, és rengeteg előnyt tudott abból kovácsolni, ahogyan versenyzett, és amennyire jól megértette a motor működését.

Stoner 2011-ben azonban visszatért korábbi gyártójához. Checa ennek kapcsán is megosztott egy izgalmas történetet: „A Honda ügyvezetője megkeresett, és azt mondta, hogy »Stoner dupla fizetést kér«. Én erre azt válaszoltam, hogy ez nem számít, adjátok meg neki. Ha két teljesen új motort kell építeni, az négyszeres áron fog visszajönni. Az sem számít, hogy mire ül rá, úgyis le fog győzni minket.”

„Ugyanez történt Marc Márquezzel is. A legjobbat akarták, mert tudták, hogy ő jelenti a különbséget. De most nem ezt látjuk” – húzott párhuzamot a spanyol és az ausztrál között.

Legendás pilóták rekordjait állította be Marc Márquez – de vajon érdemes készülni a dominanciára?

Liszka jó edzésnek fogta fel a versenyt, Nagy viszont nem tudott kiengedni Szankon

0

Két futamgyőztes, Liszka Roland és Nagy Péter is elégedetten értékelt ez endurokrossz-ob nyitófordulója után. Az eső egyikőjüknek sem okozott nagy fejtörést, Szőke Márkkal viszont a tankolás babrált ki.

Mint ahogyan arról korábban beszámoltunk, március 15-én megkezdődött a TRP Hungary által támogatott endurokrossz országos bajnokság. A Profi kategória összesített versenyét Liszka Roland nyerte meg, de természetesen nem csak a 20 éves pilótáról szólt a szanki nyitóforduló, hiszen szép számmal neveztek az indulók. Összefoglalónkat a versenyekről az alábbi linken találják meg, a következő bekezdésekben pedig néhány értékelést olvashatnak.

Lehengerlő Liszka, peches Szőke – elstartolt az endurokrossz-ob

„Nem volt semmi különös, szerencsére semmilyen technikai probléma nem adódott – kezdte Liszka a P1race.hu-nak. – Mentem a tempómat, és edzettem egy jót, ennyi volt a célom. Élvezni is tudtam [a versenyt], mert ez jó, ha egy hullámos pályát élvezni tud az ember.”

De vajon elindult már a váci pilóta a csúcsforma felé? „Ez még messze van, de már egész jó úton haladunk. Tavaly még valószínűleg egy kicsit gyorsabb voltam, mint idén, de örülök, mert kibírtam kondiból. Nem éreztem, hogy fáradnék. Remélhetőleg most már visszatérünk.”

A versenyek alatt szinte teljes egészében, váltakozó intenzitással esett az eső. Liszka szerint az időjárással nem volt probléma, csupán a szemüvegekkel bajlódott, mivel azokból hármat is elhasznált a kétórás futam alatt. Hozzátette, természetesen nem túl előnyös, ha szétázik az ember, de különösképpen nem gördített elé akadályokat az eső. Erre a gondolatmenetre csatlakozott rá Nagy Péter is, aki a Szuperveterán kategóriát húzta be, de a Páros versenyét is második hellyel fejezte be Csepi Tamással az oldalán. Kérdésünkre elárulta, imádja az esőt, szeret ilyen körülmények között motorozni. Úgy gondolja, hogy ez mentálisan és fizikálisan is megkönnyítette a dolgát.

Így lett világbajnoki harmadik Liszka Roland (videók)

„Ugye mentem az egyórás Szuperveterán-versenyen, aztán a kétórás Párosban is. Az itteni homok kiveszi az emberből az erőt. Szerencsére előbbi futamot meg tudtam nyerni, Miksi Petivel nagyot meccseltünk. Elég sokat kivett belőlem, el is fáradtam, de mivel a párosban felváltva tudtunk versenyezni Csepi Tomival, így mindig fel tudtam töltődni. Nagyon élveztem a mai versenynapot” – értékelt Nagy.

„Peti nagyon jól megy homokban, nekem kevesebb tapasztalatom van. El is rajtolt elsőnek, én egy ideig mentem mögötte, és próbáltam ellesni ezt-azt. Egy ponton meg tudtam előzni, és utána ki tudtam építeni egy kis előnyt. Ekkor már csak arra figyeltem, hogy ezt meg tudjam tartani. Nem tudtam kiengedni, mert folyamatosan jött mögöttem. Jó fizikai állapotban voltam, és nem fáradtam el” – folytatta.

A legbalszerencsésebben Szőke Márk járt. A 29 éves versenyző két és fél év után tért vissza a magyar endurokrossz vérkeringésébe, és sokáig a második helyen állt a Profi futamon. A verseny derekán azonban fel kellett adnia a viadalt, miután rosszul időzítették a tankolást. Megkeresésünkre azt is elárulta, hogy a tanksapka nem záródott jól, ezért a motor telement homokkal. Ennek ellenére elégedett volt a tempójával.

Az endurokrossz magyar bajnokság március 29-én, Pannonhalmán folytatódik.

 

Megnevezte Rea helyettesének helyettesét a Yamaha a portimãói fordulóra

0

Újabb nevet jelentett be a Yahama Jonathan Rea pótlása kapcsán. Mivel Augusto Fernández a MotoGP-ben fog helyettesíteni, az eredetileg a spanyol számára fenntartott helyet Jason O’Halloran örökli meg.

A Yamaha számára is egyfajta újratervezéssel ért fel az elmúlt néhány nap. Mint arról korábban mi is beszámoltunk, a MotoGP Argentin Nagydíjának sprintversenyén Miguel Oliveira és Fermín Aldeguer találkoztak össze, aminek következtében előbbi pilóta elég komolyan megütötte magát. Bár semmije sem tört el, viszont megsérült a bal oldali szegy -és kulcscsontízülete. Emiatt nem mozgathatja a kezét, és a jövő heti Amerikai Nagydíjat is ki kell hagynia.

Hivatalos: Oliveira kihagyja az Amerikai Nagydíjat, a Yamaha tesztcsapatából érkezik a helyettese

A portugál pótlására végül Augusto Fernándezt nevezte meg a Yamaha. A dolog külön pikantériáját azonban az a tény adja, hogy eredetileg a spanyol lett volna Jonathan Rea helyettese a Superbike-világbajnokság portugáliai fordulóján, melyet szintén a következő hétvégén rendeznek. Végül a japánok sem tétlenkedtek sokáig, még csütörtökön bejelentették az új versenyzőt, Jason O’Halloran személyében.

A 37 esztendős pilóta jelenleg is a hangvillások tartalékcsapatát erősíti, már ami a Superbike-vb-t illeti. O’Halloran a 2024-es szezonban a brit Superbike-bajnokságban versenyzett, az összesített eredménylistán a tizenharmadik pozíciót kaparintotta meg. Egy alkalommal tudott diadalmaskodni, a doningtoni hétvége harmadik futamán, Thruxtonból pedig egy bronzéremmel távozhatott. Idén pedig a hosszútávú-világbajnokságban fog szerepelni. Üröm az örömben, hogy az ausztrál az októberi szezonzáró óta nem ült motorra versenykörülmények között, hovatovább tesztelés nélkül fogja vezetni a R1-est jövő pénteken, így minden bizonnyal borzasztó nehéz dolga lesz a portimãói hullámvasúton.

„Izgatott vagyok, hogy versenyezhetek a Pata Maxus Yamaha csapattal Portimãóban, miközben Jonathan folytatja a gyógyulását – kezdte O’Halloran. – Nagyon élveztem, hogy visszaülhettem az R1-esre az előszezon alatt. Mindig is jó barátságban voltam ezzel a motorral, rengeteg sikert értünk el a BSB-ben. Már alig várom, hogy kipróbálhassam a Superbike-konstrukciót.

Rea: Nagyon nehéz volt csak nézni a versenyeket

„Természetesen teszt nélkül belemenni a versenyhétvégébe egy kicsit mély víz lesz, de a legjobbamat fogom nyújtani a csapat és a Yamaha számára is. Szeretném megköszönni az istállónak a lehetőséget, és gyors gyógyulást kívánok Jonathannek” – tette hozzá az ausztrál.

Niccolò Canepa, a Yamaha Motor Europe pályaversenyzési részlegének sportmenedzsere is megszólalt O’Halloran kapcsán: „Jelenleg ő képvisel minket az EWC-ben, és a Superbike-vb egyik tesztpilótája is, de még nem volt arra lehetősége, hogy vezesse a motort. A portimãói hétvége egy remek esély lesz neki arra, hogy megismerkedjen a motorral, és felmérje a szintjét. Ezáltal ő is hozzá tud járulni a fejlesztési munkákhoz, és tovább tudunk javulni a jövőben”.

„Mindannyian tisztában vagyunk Jason tempójával. Ő a Yamaha legsikeresebb versenyzője a BSB-ben, és tökéletesen ismeri a brit R1-est, amely hasonló az SBK-specifikációhoz. A Pirelli gumijait szintén tudja kezelni. A hosszútávú-világbajnokság téli tesztjen elképesztően gyors volt a YART-tal, úgyhogy hiszem, hogy egy erős hétvégéje lesz. Nagyon közel vagyunk a Le Mans-i tesztjükhöz [ez április első két napján lesz – a szerk.], ezért köszönjük a YART-nak, hogy elengedték hozzánk Jasont ebben a sűrű időszakban.”

A Superbike-világbajnokság portimãói fordulóját március 28. és 30. között rendezik. 

Így áll a Superbike-tabella a Phillip Island-i forduló után