back to top
2025. április 25. 16:44
Kezdőlap Blog Oldal 781

Hiroshi Aoyama: „A szezon nem lesz sétagalopp”

0

A Moto2-es Honda Team Asia csapat két nagyszerű versenyzővel várja az idénykezdést: Ai Ogurával és Somkiat Chantrával. Hiroshi Aoyama csapatfőnök szeretné, ha minél jobb eredményeket érnének el a fiatal pilóták.

A 2021-es szezont a Moto3-ból érkező Ai Ogura a 8. helyen zárta a világbajnoki tabellán, míg Chantrának a 18. hellyel kellett megelégednie. Hiroshi Aoyama, a veterán csapatfőnök úgy véli, versenyzői képesek lehetnek a világbajnoki címért harcolni 2022-ben.

A 40 éves japán szavait a Speedweek.com idézi:
„21 futam áll előttünk, és biztosan nem lesz egyszerű, főleg akkor, ha a bajnoki címért harcolunk. Lesznek jól és rosszul sikerült futamok majd, és az ember belekeveredhet egy-egy bukásba is, de ez semmiképpen nem zavarhat meg minket. Mint versenyző, mindig pozitívnak kell maradni fejben. Saját magadat és a hibáidat kell elemezni újra és újra. Nem szabad hagyni, hogy ezek a dolgok lehúzzanak, mert ha valami nem az elképzeltek szerint alakul, annak is motiválóan kell hatnia rád. Nagyon fontos, hogy kontroll alatt tudd tartani magad, főleg azért, mert nagyon hosszú a szezon. Az én időmben csak 15-17 futam volt egy szezonban, amit teljesíteni kellett. Ki kell találni, hogyan tudod kiaknázni saját lehetőségeidet egy teljes szezonon keresztül.”

Fotó: MotoGP Media

Az LCR Honda február 9-én, külön prezentálja versenyzőit

0

A tavalyi évhez hasonlóan, leginkább amiatt, hogy Alex Marquez és Takaaki támogatói háttere teljesen más, külön (azonban egy napon) tartja az LCR Honda a két versenyzője 2022-es bemutatóját.

Egyre inkább bővül, valamint egyúttal lassan teljesnek mondható a királykategóriás istállók 2022-es bemutatóidőpontjaink listája. Hiányzik azonban még például az Aprilia prezentációs dátuma, míg az LCR Hondáé a legfrissebb. Lucio Cecchinello alakulata a gyári csapat bemutatóját követő napon áll a kamerák és fényképezőgépek kereszttüzébe. Miként azt feljebb is említettük, bár Alex Marquez és Takaaki Nakagami motorját igy ugyanazon a napon, viszont más időpontban leplezik majd le.

A Marquezt érintő bemutató 10:30-kor, a Nakagami féle pedig 12:00-kor kezdődik. Ennek hátterében az áll, hogy a két versenyzőt más-más szponzor támogatja, hiába mennek ugyanazon csapat égisze alatt. Emiatt egyébként az eltérő elnevezés is, hiszen Alex Marquez neve mellett az „LCR Honda Castrol Team” felírást láthatjuk majd idén az eredménylistákon, míg Nakagamihoz az „LCR Honda Idemitsu Team” köthető.

Alább látható az eddig ismert MotoGP-s csapatprezentációk időpontjainak teljes listája, melyek közül a Gresini Ducati és az RNF WithU Yamaha bemutatója már lezajlott, így azokra kattintva visszanézhetőek a motorjaikról készült stúdióképek.

Január 15. – Gresini Ducati
Január 24. – RNF WithU Yamaha
Január 27. – Red Bull KTM
Február 2. – Pramac Ducati
Február 4. – Monster Energy Yamaha
Február 4. – Team Suzuki Ecstar
Február 7. – Ducati Lenovo Team (új időpont)
Feburár 8. – Repsol Honda
Február 9. – LCR Honda

Fotó: LCR Honda official facebook

Gerloff újra formában

0

A Superbike világbajnokságon második idényét záró Garrett Gerloff ugyan úgy véli, a dolgok nem az elképzelései szerint alakultak, de csapata meg van elégedve vele.

A amerikai pilóták mindegyikére jellemző, hogy igyekeznek formában tartani testüket egy-egy idényen túl is. Így van ezzel a 26 éves Garrett Gerloff is, aki második szezonját zárta a Superbike vb-n. A szezon első felében még csak-csak elégedett volt a teljesítményével, de a Razgatliogluval együtt elszenvedett asseni eset után jelentősen csökkent az önbizalma, amely a töröknek majdnem a világbajnoki címébe került. A Yamaha bízik Gerloff tehetségében, mivel már az első szezonjában is jól szerepelt.

Az amerikai pilóra két alkalommal a MotoGP-ben is kipróbálhatta magát. Egyszer a 2020-as európai nagydíj szabadedzésén, majd lehetősége nyílt egy teljes versenyhétvégén körözni Assenben, 2021-ben. Igyekszik minél több időt edzőteremben tölteni, hogy visszanyerje formáját.

Fotó: Garrett Gerloff Facebook, World Superbike Media

Akár egy szappanopera: titkos tárgyalások, ultimátum, és egy lehengerlő pályafutás

0

Valentino Rossi karrierje 2003-ban a csúcson volt a gyári Hondával, de sokan arra tippeltek, hogy az akkor 24 éves olasz átpártol a konkurens gyártóhoz, a Yamahához. Davide Brivio közbenjárásának köszönhetően be is igazolódott a feltevés.

A motorsport történetében számos meglepő váltásnak lehettünk szemtanúi. Ilyen volt Michael Schumacher 1996-os átigazolása a Ferrarihoz, vagy épp Lewis Hamilton szerződése a Mercedes-szel 2013-ban.

A MotoGP történetének egyik legjelentősebb átigazolása 2003-ban történt. A Yamaha úgy érezte, eljött a megfelelő idő, hogy elcsábítsák Valentino Rossit a Hondától. A történet folytatása mára már történelem, de menjünk vissza az időben és tekintsük át, hogyan is történtek az események.

Abban az időben az olasz versenyző már háromszoros világbajnok volt a királykategóriában. A Honda hatalmas sikereket ért el a fiatal pilótával, hiszen a korábbi 500-as kategóriában is szerzett világbajnoki címet, az övé volt az utolsó, illetve a MotoGP éra első koronáját is ő zsebelhette be. A Yamaha ezzel szemben szenvedett. Wayne Rainey volt az utolsó pilóta, akivel megszerezték az összetett elsőséget, azóta a csapat számára nem úgy jöttek az eredmények, ahogyan azt ők várták. A 2002-es szezonban a hondás Valentino Rossi konkrétan tönkreverte a mezőnyt 11 győzelmével, és 140 egységet adott a mögötte érkező yamahás Max Biagginak a pontversenyben, aki a szezon alatt 2 futamot nyert. 2003-ban azonban a Yamaha még inkább elindult a lejtőn, nem sikerült egy győzelmet sem szállítaniuk. Dobogós helyezésre is csak Alex Barros volt képes egy szatellit géppel, Carlos Checa gyári versenyzőként pedig csak a világbajnoki 7. helyet tudta megszerezni.

Rossi ebben az időben úgy érezte, mókuskerékbe került. Átigazolásának kulcsembere Davide Brivio volt, aki 2001-ben csatlakozott a MotoGP világához, szavait a Motorsport.com idézi:
„Először a Yamaha nem akarta Rossit, méghozzá azért nem, mert a trend az volt, hogy ha nyer, akkor az a saját érdeme. Abban az esetben viszont, ha nem nyer, akkor minden figyelem a motorra hárul majd. Ami ezt megváltoztatta, az az az esemény volt, amikor Masao Furusawa lett a projektvezető. Meggyőzte a Yamaha vezetőségét, hogy Rossit kell leszerződtetniük. Emellett együtt meggyőztük a menedzsmentet is, hogy nagyon fontos azt, hogy egy top versenyzőt igazoljunk le. A Honda nyert, igen, de a legjobbakkal nyertek, mint Doohan vagy Rossi.”

A MotoGP paddockban titkos megbeszélések zajlottak, senki nem akarta, hogy kiszivárogjon bármi is a médiába addig, amíg semmi nem hivatalos. Brivio visszaemlékezett egy érdekes szituációra, amikor majdnem lebuktak a tárgyalások közben:
„A 2003-as szezonban minden versenyhétvégén találkoztunk Rossival és sok mindenről beszéltünk: a csapat felépítéséről, mely mérnököket szeretné magával hozni, hogy lesznek a tesztek stb. A probléma ott volt, hogy bárhol is találkoztunk, akár a paddockban, akár a szállodában, az mindig teli volt emberekkel. Egyszer a brnói mobil klinikán tartottuk a megbeszélést. Este 10 után találkoztunk, felállítottuk a sátrat, bementünk, asztalhoz ültünk és elkezdtük. Hirtelen motorhangot hallottunk kintről és Jarvis és én az asztal alá bújtunk.Miután kezet ráztunk a dologra, eljött a pillanat, hogy Vale meg szerette volna nézni a motort. Erre Donningtonban került sor. Hajnalig vártunk, mert azt akartuk, hogy tiszta legyen a levegő a paddockban. Rossi kapucniban érkezett, felismerhetetlen volt.”

A Honda azonban nem akarta elengedni Rossi kezét. Erre példaképp Uccio Salucci osztott meg egy érdekes esetet, ami Japánban történt. A szállodában, Rossi szobájának hűtőjére kiakasztott a Honda egy ultimátumot: „Vagy vasárnapig aláírsz, vagy mehetsz”

Amikor a Honda belépett a szobába, meglepetten tapasztalta, hogy az olasz nem írta alá a dokumentumot. Az átigazolás kapcsán tartották őt a szerződéséhez, nem engedték tesztelni az M1-et egészen év végéig.

Rossi 2004-ben a welkomi nagydíjon debütált az új csapattal, és az új versenygéppel. Az egész futamon harcolnia kellett Biaggival, végül az újdonsült yamahást intette le a kockás zászló első helyen. Senki nem hitt a szemének. Megcsinálta – gondolták. Abban az évben bezsebelte negyedik világbajnoki címét, majd ezt követte még számos másik egészen 2009-ig.

2 katasztrofális szezon után a Ducatinál a ’Doktor’ visszatért korábbi sikerei helyszínére. 2014 és 2016 között végig világbajnoki másodikként zárt, 2015-ben pedig csak egy hajszálon múlt a világbajnoki cím.

Rossi az idő előrehaladtával is képes volt bizonyítani, hogy nem a kor számít. A 42 éves pilóta tavalyi visszavonulása könnyeket csalt a MotoGP rajongók szemébe, hiszen egy élő legenda akasztotta szögre a bukósisakot, de csak ami a kétkerekű versenygépeket illeti.

Rossi ugyanis autóversenyeken vesz majd részt: a legnívósabb európai GT-sorozatban, a GT World Challenge Europe-ban fog indulni, ráadásul annak mindkét ágában, az Endurance-ban és Sprintben egyaránt. A sorozat egyik legsikeresebb csapatának, a Team WRT Audi R8 LMS GT3 típusú versenyautó volánja mögött fog szerepelni.

Fotó: MotoGP Media, VR46 Media

A KTM csendre inti a Ducatit – „Nem kéne panaszkodni”

0

A KTM Motorsportét felelős igazgatója a Ducati egy korábbi, az osztrák márkával szemben megfogalmazott kritikákra válaszolt. Davide Tardozza, a Ducati csapatfőnöke még tavaly azt mondta, hogy szerinte a KTM valósággal magához láncolja a versenyzőit.

Még 2021 szeptember végén számoltunk be a „Láncra vert (KTM-es) fiatalok és kényes utánpótlás kérdés” c. cikkünkben arról, hogy Tardozzi szerint lényegében a KTM monopol helyzetben van a kisebb géposztályokban, amellyel információ szerint az osztrák márka tulajdonképpen úgy él vissza, hogy rögtön hosszútávú, 5 éves szerződéseket köt fiatal motorosaival. (Már a Red Bull Rookies Cup-ban.) Ez az infó azóta ugyan nem nyert megerősítést, azonban leginkább azt követően került előtérbe a téma, miután felröppentek olyan pletykák, hogy a rossz nyelvek szerint a KTM gyakorlatilag kikényszerítette Raul Fernandezből a királykategóriás szereplést. A spanyol ugyanis elvileg szívesebben debütált volna a legnagyobbak között a Yamaha szatellit csapatával (sőt a hangvillások ki is vásárolták volna őt élő szerződéséből), azonban a KTM ezt megakadályozta – legalábbis ez a hír járja. Az, hogy ebből (is) mi igaz ténylegesen, valószínűleg nem mostanában tudjuk majd meg, mindenesetre Pit Beirer a KTM Motorsportét felelős igazgatója nemrég reagált Tardozzi korábbi kritikáira.
„Először is, nekünk nincsenek beugratós szerződéseink. Másodszor pedig nem kényszeríthetsz egy versenyzőt arra, hogy álljon le, ha csapatot akar váltani. Ezért is teljesen nonszensz olyat állítani, hogy nekünk átejtős szerződéseink vannak. A Red Bull Rookies Cup-ba mi szállítjuk a motorokat, azonban nem szerződünk a versenyzőkkel, hiszen nincsenek az ehhez legális korban.” – magyarázta Beirer a tehetségkutató sorozatban versenyző fiatal pilóták kapcsán. Az ő esetükben egyébként maximum a szülőkkel szerződhetnek, azonban ezek a kontraktusok, érvényüket vesztik, amint a versenyzők nagykorúak lesznek. „Nem tudom, hogy a Ducatinál lévő úriemberek mit ettek reggelire, amikor azt mondták amit. Hogyha Tardozzi úr valamit állít az unfair versenyzés kapcsán, akkor csakis invitálni tudom a Ducatit az utánpótlás nevelésbe. Nem emlékszem azonban, hogy láttam volna Moto3-as motort a Ducatinál. Mi a KTM-nél 2013 óta készítjük el a saját Moto3-as produkciós motorunkat a Red Bull Rookies Cup számára. Az utánpótlásnevelés relatíve nagy összegekbe kerül, ami éves szinten milliókat jelent.” – mondta Beirer, majd hozzátette, hogy a versenyzőiket egy kis extra pénzért bármely gyártó el tudja csábítani, hiszen általában ez történik. „A Ducatinak inkább azon kellene gondolkoznia, hogy hogyan legyen érdekelt az utánpótlás nevelésben.”
„Hogyha a Ducati mostantól rendszeresen szerez versenyzőket Valentino Rossi  VR46-os Akadémiájáról, akkor az egy okos lépés. Ezt kellene azonban tenniük, nem pedig a mi komplex utánpótlás programunkra panaszkodni. A KTM ilyesfajta kritizálásával igen vékony jégre lépett a Ducati.” – figyelmeztetett a KTM Motorsportét felelős igazgatója, majd egy igen egyszerű pénzügyi kalkulációval mondott egy példát. „Egy profi kétversenyzős Moto2-es istálló éves költsége 3 millió euró (több mint 1 milliárd Ft). Hogyha ezt versenyzőnként nézem, akkor 1,5 millió euró egy pilótaülés. A KTM, még ha nincs is már saját motorja a géposztályban, amennyiben ilyet tesz, akkor is két helyet fenn kell tartania a MotoGP-ben annak érdekében a versenyzőit továbbra is magánál tudja tartani. Jorge Martint két évre alkalmaztuk az Ajo csapattal a Moto2-ben. Volt érvényes szerződése 2021-re, azonban ő a Ducatihoz akart igazolni. Elengedtük aztán 80.000 euróért (nagyjából 29 millió forint) egy másik gyártóhoz.”
„Ebben a kontextusban megkérdezném a Ducatit, hogy egy mennyire volt illő vagy nem illő dolog. Jorge Martin éves fizetést kapott tőlünk, amely természetesen több volt, mint 80.000 euró. Nem akart azonban velünk maradni az első MotoGP-s szezonjára is. Harcoltunk ezért, de ha ő nem akarja, akkor el kell engedni. Ez nem is kérdés. A Moto3-as és a Moto2-es paddock tele van olyan csapatokkal, melyek financiálisan szenvednek. Mindössze oda kell menned valamelyikhez, garantálni a csapatnak az éves büdzsét, onnantól pedig hozzáférsz a két versenyzőjükhöz. A csapat boldog, a versenyzők is, neked pedig gyártóként bejárásod van hozzájuk.” – magyarázta Beirer.

Fotó: MotoGP Media

Filmajánló minden MotoGP rajongónak!

0

A 2011-ben tragikus körülmények között elhunyt MotoGP versenyző, Marco Simoncelli életéről a közelmúltban dokumentumfilm készült. Az alkotásban megszólal édesapja, Paolo, akkori barátnője, Kate, vagy éppen riválisa és barátja, Valentino Rossi is.

A mai napig nehéz szavakkal kifejezni azt veszteséget, ami 2011. október 23-án a motorsport világát érte. Marco Simoncelli, a langaléta olasz, a bohókás frizurájú cattolicai srác minden rajongó számára örök emlék marad. Idén január 20-án ünnepelte volna 35. születésnapját, melynek apropójából a Sky, olasz televíziós csatorna lehetővé tette a róla készült film megtekintését, melynek premierjére a csatornánál  január 22-én éjjel került sor. A versenyző életét feldolgozó alkotás a helyi mozikban hatalmas sikert aratott.

A film a 2008-as 250-es világbajnokról egy intenzív és izgalmas képet ad a nézők számára. Egy történetet mesél el egy kisgyerekről, aki a határait feszegetve követte az álmait és mindent megtett azért, hogy megvalósítsa azokat. Egy történet a bátorságról, a motorozás iránti szenvedélyről, és azokról a kihívásokról, melyekkel ez az olasz fiatalember nap mint nap szembenézett.

Barátja, Valentino Rossi az alábbi gondolatokkal emlékszik vissza honfitársára:
„Marco volt Romagna bohóca. Mindig hülyeségekről beszéltünk, nagyon kedves figura volt. A külseje tette leginkább szerethetővé. Furcsa egy jelenség volt. Hosszú lábai voltak, de alapjáraton abszolút normális ember volt, csak úgy nézett ki, mint Goofy (Walt Disney antropomorf kutya karaktere, Gofi kutya – a szerk.) , és úgy mozgott, mint egy nagy macska.”

A ’SIC’ című dokumentumfilm Alice Filippi rendezésében készült. Írói: Vanessa Picciarelli és Francesco Scarrone.

Fotó: Sky Italia

Bayliss már tavaly elkezdett tesztelni és versenyezni a Ducati Supersport gépével

A legendás Troy Bayliss fia, Oli Bayliss, aki idén már a Supersport világbajnokságon versenyez majd nem igazán vesztegette az időt és mihamarabb elkezdte magát hozzászoktatni a Ducati 955-ös V2-eséhez.

Oli Bayliss még korábban hazájában, az úgynevezett „Pirelli Summer Night Series” egyik fordulóján indult el, melynek lényege az, hogy gyakorlatilag világosban kezdődik a verseny és sötétben, reflektorfénynél fejeződik be. A fiatal ausztrál versenyző két negyedik és egy harmadik helyet jegyzett a Ducati Supersport gépével, amelyre próbál minél jobban ráérezni annak érdekében, hogy minél felkészültebben vágjon neki a Supersport világbajnokság idei szezonjának. Ne feledjük, hogy Bayliss tavaly is Ducatival versenyzett az Ausztrál Superbike-ban, azonban annyi különbséggel, hogy ott a V4 Panigale-t használta, most pedig immáron a V2-es verzióval megy. Azt ő maga is elmondta, hogy most még inkább azon van a hangsúly, hogy minél több kört megtegyen új motorjával ezáltal pedig a lehető legjobban megismerje azt.
Oli Bayliss-nek első ízben a február 8- án és 9-én megrendezésre kerülő portimaói teszten lesz lehetősége viszonyítania saját teljesítményét a világbajnoki mezőny többi ducatis résztvevőjéhez. Az említett gyakorláson ott lesz ugyanis az Aruba Ducati versenyzője Nicolo Bulega, aki mint tudjuk a Moto2-ből szerződött át a Supersportba, valamint Max Kofler, a CM-Racing motorosa. Az osztrák versenyző nemkülönben a MotoGP-ből érkezik, azonban ő a Moto3-ban húzta eddig a gázt. Az egyébként továbbra sem tudni, hogy a Ducati kéthengeres 955-öse pontosan milyen erőt is képvisel majd például a Yamaha négyhengeres 600-asával szemben, dacára annak, hogy fordulatszámkorlátozással próbálják kiegyenlíteni a mezőnyt.

Fotó: Oli Bayliss official facebook