Lassan elkopik a krónikások klaviatúrája, annyi a feladat az idei MotoGP-szezonban. Nem is csoda, hiszen a sprintfutamok adta lehetőségek új perspektívát biztosítanak. Így történhetett, hogy az elmúlt hétvégén Jorge Martín lett az a versenyző, aki a királykategória összetettjét a legrövidebb ideig vezette. Ez egészen pontosan egy napot és egyetlen percet jelentett. És bizony a szombati sprintfutam nélkül ez nem történhetett volna meg.
A spanyol egyébként magabiztosan vezette a vasárnapi versenyt is, amikor saját bevallása szerint épp egy méterrel csúszott le az ideális ívről a tízes kanyarban, ahol az első abroncs összeszedett némi koszt, és amikor a tizenegyesbe érkezett, elesett. Pedig szombat este a legtöbbeket izgató téma az volt: vajon lehet-e világbajnok valaki egy szatellitcsapatban? Noha a Ducati korábban már többször jelezte, őket csak a győzelem érdekli, függetlenül a csapattól, többen mégis szabotázstól tartottak, hiszen azt azért mindenki tudja, Paolo Ciabatti és Davide Tardozzi leginkább akkor boldogok, amikor a piros motort látják elsőként átsuhanni a célvonalon.
A vasárnapi futam végeredménye viszont magáért beszélt, és megtörtént nagyjából az, amire senki nem számított. Egyrészt, hogy Martín hosszú idő után bakizott, másrészt Francesco Bagnaia a katalóniai bukását követően feltámadt, és a régi formáját mutatta. Azt sem szabad elfelednünk, hogy a regnáló világbajnok a tizenharmadik helyről zárkózott fel, és sokak szerint hasonlóra legutóbb akkor volt példa, amikor 2006-ban Marco Melandri a tizennegyedik helyről rajtolva nyerte a Török Nagydíjat. Pedig akkor még igencsak más időket éltünk, és a MotoGP sem volt ugyanaz. Mindenesetre hasonló csodákat látva továbbra is élhet bennünk a remény, hogy a kétkerekű motorsport azért mégiscsak más, aerocsomagoktól függetlenül.
Jelenleg ismét Bagnaia vezeti a bajnokságot, előnye tizennyolc pont, bár többen úgy vélik, Martínt nem szabad leírni, mert a hiba még precízebb motorozásra fogja sarkallni a következő hetekben. Ettől függetlenül azért hallottunk már konspirációs elméleteket is a spanyol bukásáról, de ezeket inkább ignoráljuk, mielőtt a laposföldhívők elit klubja beszippant bennünket.
Viszont, ha a dolgok mögé pillantunk legalább néhány percre, és megvizsgáljuk, a Martín garázsba való visszatérését követő tekinteteket, ezek közül egyvalaki különösen kiemelkedett. Ő pedig egyértelműen főmérnöke, Daniele Romagnoli. Az olasz szakember évtizedek óta a MotoGP egyik ikonikus mérnöke, és sokan talán még azokból az időkből is emlékeznek rá, amikor Colin Edwardsot segítette. A legendás barkóval bíró itáliait az elmúlt húsz évben szinte soha nem láttuk feszültnek, versenyzői felé mindig kedélyesen, nyugodtan közeledik. Így volt ez Edwards után Danilo Petruccival is, előbb a Pramac Ducatinál, majd a gyári alakulatnál. Miután Petrucci elhagyta a gyári istállót, Romagnoli visszatért a Pramachoz, és Martínnal kezdett dolgozni. Talán ő az, aki mindeközben töretlenül hitt a spanyolban, és feltétel nélküli bizalmat szavazott neki, támogatásáról pedig akkor is biztosította, amikor hibát hibára halmozott. Emlékszem, amikor Martín a tavalyi Osztrák Nagydíjon a dobogóért küzdött, majd az utolsó kör első kanyarjában bukott, miután megtámadta Jack Millert. A garázsba visszatérve Romagnoli mosolygott, szeretetteljesen hallgatta versenyzője okfejtéseit, minden intrika nélkül. És pont így viselkedett vasárnap is, miután Martin biztos előnyből bukott, és bukta az összetett első helyét is. Pedig, ha valaki, Romagnoli pont annyira rászolgálna egy világbajnoki címre, mint versenyzője, aki apró darabokból építette újra magát az elmúlt hónapokban.
Martín: Senki nem volt a tempóm közelében, a bukás nem jelent katasztrófát
Viszont a legnagyobb megdöbbenést minden bizonnyal Marco Bezzecchi okozta, mind a szakmának, mind a rajongóknak egyaránt. Erről pedig nem árt néhány szót ejteni. Történt ugyanis, hogy az indonéziai futamot megelőző egy hét szünetben Valentino Rossi akadémiájának tagjai összegyűltek a szokásos szombati flat track edzésre, amikor bizonyos értesülések arról számoltak be, hogy az olasz versenyző bukott, és kulcscsontját törte. Gyanítom, ha nincs kiszivárgás, inkább hírzárlatot rendeltek volna, így viszont beleálltak a történtekbe, és a következő képen a bajnokság harmadik helyezettje már műtét után mosolygott a kórházi ágyon. Ezt követően viszont pont az történt, amire senki nem számított: Bezzecchi elutazott Indonéziába, átment az orvosi alkalmassági vizsgálaton, a sprintfutamon dobogóra állt, vasárnap pedig ötödik lett. Néhány kérdést ugyan megérne ennek a mikéntje, és az alkalmazott fájdalomcsillapítók tárháza. Mert a show szempontjából bizonyára kifizetődő az álomgyár fenntartása, a jelenkori sportban alkalmazott szabályrendszerbe ettől függetlenül kötve hiszem, hogy beilleszthetőek lennének a MotoGP-ben alkalmazott módszerek. Csapattársa, Luca Marini egyébként szintén egy kulcscsonttörésből tért vissza, amelyet még Indiában szenvedett el – miután ők ketten egymásba akadtak. Marini a sprinten Bezzecchi előtt a második helyen végzett, a vasárnapi bravúrt pedig minden bizonnyal az akadályozta meg, hogy Brad Binderrel ütközött, és elesett. Az orvostudomány egy csoda: erre mást nem lehet mondani.
Egy fantasztikus csapat volt Bezzecchi csodafegyvere a hétvégén ─ meg persze a sör
A fenti esettel egyébként megérkeztünk a következő kérdéshez, amely sokakat igencsak foglalkoztatott a hétvégén. Miután Binder a vasárnapi futamon érintette a rázókövet, elment a fékerő egy pillanatra, így szerencsétlen módon kiütötte Marinit. Az eset után a sportfelügyelők megbüntették Bindert, aki természetesen alázattal elfogadta a döntést. Ezt megelőzően szombaton viszont épp ő volt egy hasonló ütközés elszenvedő alanya, amikor Aleix Espargaró előzés közben bukott, és magával rántotta. Ezért a manőverért ezzel szemben senki nem büntette a spanyolt. Így vasárnap jogosan felháborodtak, és ismét hangot adtak az idei évben többször tapasztalt igazságtalanságoknak, amelyek a versenybírók döntéseit jellemzik.
Binder elnézést kért az ütközésekért, Marininek előjött a korábbi problémája a bukás után
Úgy vélem, minden kritikus hangnak teljes mértékben igazat kell adnunk, még akkor is, ha a pálya széli riporter, Simon Crafar próbálta magyarázni a hivatalos álláspontot. Ez úgy hangzott, hogy Espargarót azért nem büntették, mert előzés közben bukott, és így rántotta magával Bindert, ezzel szemben egy nappal később Binder egyszerűen kiöklelte a pályáról Marinit, akit abban a pillanatban ítéltek hosszú körös büntetésre. Nyilvánvaló badarság az egész, és a magyarázat is gyenge lábakon áll, Marini kritikusai pedig rögtön jelezték, hogy az olasz a szezon során korábban könnyedén úszott meg hasonló eseteket büntetés nélkül. A szakemberek legnagyobb hányada inkább törölné az összes büntetést, mert ezek túlnyomó része versenybaleset, nem szándékos ütközés. De ettől függetlenül Freddie Spencer és csapata továbbra is tevékeny, amivel sokak szerint több áldozatot gyűjtenek, mint amennyit a versenyzők a futamon elkövetett hibáik során.
A Bindert kiütő Aleix Espargaró elismerte hibáját, mégsem kapott büntetést (videó)
Kitekintve a sorozat üzleti részére komoly változások előtt állunk, miután Rossi és csapata bejelentette, hogy jövőre új főszponzorral állnak rajthoz. Ez a Pertamina Enduro indonéz nemzeti olajvállalat, amely egyébként mind az Indonéz Nagydíj névadó támogatója, mind pedig a Gresini csapat egyéni pártfogója is volt egyben. A döntéssel viszont többen úgy sejtik, a vállalat és a Gresini közötti együttműködés megszűnik. Bár feltehetőleg az olasz alakulat nagy bajba azért nem kerül, köszönhetően egyrészt a Red Bull Marc Márquezzel együtt érkező feltételezett támogatásának, valamint többen úgy vélik, a frissen bejelentett igazolás akár egy nagy spanyol befektetőt is hozhat. Fabio Di Giannantonio ezzel szemben bizonyítani akarja, MotoGP-motorra termett, és negyedik helyezése egészen megdöbbentő volt. Bár a lehetőségek korlátozottak, úgy tűnik, még nem adta fel.
Fontos döntést jelentettek be Rossi csapatánál, változik az istálló neve
Hozzá hasonlóan pedig van még egy rendkívül szomorú versenyző a mezőnyben: Pol Espargaró. Miután a KTM bejelentette, hogy végül az ő helyére érkezhet Pedro Acosta a MotoGP mezőnyébe, sokan csak megdöbbenten figyeltek. A bejelentés egyértelművé tette, hogy az osztrákok terve, miszerint megpróbálnak megegyezni a Dornával a hat motor kérdéséről, kudarcba fulladt. Espargaró háttérbe helyezésével pedig úgy tűnik, nem akarták elkövetni a tavalyihoz hasonló hibát, hogy az újoncukat – jelen esetben Augusto Fernandezt – egy szezon után kirúgják. Ezzel együtt, ha valami továbbra sem tökéletes az osztrákok háza táján, az a kommunikáció. Hiszen az alapfelállás továbbra is az, hogy öt versenyzőnek ígértek négy motort, úgy, hogy ezzel a végletekig elmentek, majd a terv meghiúsulását követően ismét erőből nyomták le a békát egy versenyzőjük torkán. A döntés persze érthető, az eset menedzselése ezzel szemben kicsit sem. Még úgy sem, hogy Espargaró végül maga kommunikálta közösségimédia-felületén, hogy közösen hozták meg a végső elhatározást. Leginkább azért, mert mindenki tudta, hogy sarokba szorították. Viszont az igazán groteszk helyzet akkor állt elő, amikor Espargaró fivére, Aleix úgy nyilatkozott: bár dühös, de inkább nem nyilvánul meg a témában, mert egyszerűen nonszensz, hogy valakit élő szerződéssel levegyenek egy motorról. A téma azért is különösen érzékeny az Espargaró családon belül, mert Aleix menedzsere, Albert Valera Martínhoz hasonlóan Acosta útját is egyengeti, így minden bizonnyal pont ő volt az, akinek közbenjárására öccsét elbocsátották a versenyzői pozícióból, miután Pol menedzsere nem Valera, hanem Homer Bosch.
Bátyja egyszerre boldog és dühös Pol Espargaró miatt: Jobb, ha nem mondom ki, amit gondolok
Így az üzleti érdekeket szem előtt tartva a felek inkább visszafogottá váltak a témában, de úgy tűnik, a MotoGP spanyol versenyzői részlegében tisztán látható gazdasági ellentétek ismét újrapozicionálták a piacot, aminek Márquez márkaváltásával minden bizonnyal még közel sincs vége.
A futam nagy meglepetése egyébként ismét Fabio Quartararo volt, aki vasárnap a harmadik helyen ért célba, vagyis úgy tűnik, az indonéziai pálya továbbra is fekszik a franciának és a Yamahának egyaránt. Mire felocsúdunk, a mezőny ismét motorra pattan, és Ausztráliában folytatják a küzdelmeket.