back to top
2024. november 21. 21:52
KezdőlapMotoGPIdén is az Apriliáról fog szólni a Katalán Nagydíj? – hétvégi menetrend

Idén is az Apriliáról fog szólni a Katalán Nagydíj? – hétvégi menetrend

Az előttünk álló hétvégén a Katalán Nagydíjjal folytatódik a MotoGP-szezon. A barcelonai forduló egyik legnagyobb kérdése, hogy az Aprilia pilótái képesek lesznek-e megismételni az elmúlt években mutatott jó teljesítményüket.

Két héttel a Le Mans-i versenyhétvége után a Katalán Nagydíjjal folytatódik a 2024-es MotoGP-idény a montmelói pályán. A Circuit de Barcelona-Catalunya 1992-ben debütált a gyorsaságimotoros-világbajnokság naptárában, és azóta kivétel nélkül minden évben fogadja a mezőnyt. Az első négy alkalommal még az Európa Nagydíjnak adott otthont, 1996 óta viszont már Katalán Nagydíj volt az itteni viadal neve.

A forduló történetének legeredményesebb versenyzője Valentino Rossi a maga tíz győzelmével, amelyekből hatot a MotoGP-ben szerzett, míg a gyártók szintjén a Yamaha tizenegy diadalával csupán eggyel előzi meg a Hondát, már ami a királykategóriát illeti. A jelenleg aktív pilóták közül a legnagyobb géposztályt tekintve Fabio Quartararo és Marc Márquez büszkélkedhet a legtöbb, kettő-kettő sikerrel.

A Barcelona melletti Montmelóban fekvő létesítmény 1991-ben nyitotta meg a kapuit. A pálya hosszúsága 4657 méter, a nyomvonal nyolc jobb-, és hat balkanyart tartalmaz. Ezek közül az 1-es, a 4-es, valamint a 10-es kifejezetten igénybe veszi a fékeket. A célegyenes végén a versenyzők nagyjából 343-ról 104 km/h-ra lassítanak le 5,6 másodperc alatt. Ezalatt 313 métert tesznek meg, és akad, amikor 2 G-s erőhatás éri őket.

A körrekordot Francesco Bagnaia tartja a tavaly pole pozíciót érő körével, a Ducati pilótája 1:38.639 másodperccel bizonyult a legjobbnak az időmérőn. Ami a versenyben futott leggyorsabb kört illeti, az Johann Zarco nevéhez fűződik, a francia pilóta 2021-ben 1:39.939 alatt ért körbe a viadal során. A legnagyobb végsebességet Aleix Espargaró esetén jegyezték fel, a spanyol motoros az előző évben 356,4 km/h-val száguldott a mérési pontnál.

Az előző két Katalán Nagydíjnak az Aprilia versenyzői voltak a főszereplői, a 2022-es barcelonai futam különösen Aleix Espargarónak maradhatott emlékezetes. A spanyol motoros a pole pozícióból indulva az utolsó előtti körben a második helyen haladt, ám végül nem állhatott fel a dobogóra. Azt hitte ugyanis, hogy leintették a versenyt, ezért lelassított, és így többen elmentek mellette, végül ötödikként ért célba.

Tavaly aztán valamelyest sikerült jóvátennie a hibáját, hiszen mind a sprintet, mind a főfutamot megnyerte. Utóbbin a második helyre csapattársa, Maverick Viñales jött be, így pedig az Aprilia történelmének első kettős győzelmét aratta a MotoGP-ben. Ráadásul 2023-ban a noaleiek akkor RNF – ma Trackhouse Racing – nevet viselő szatellitcsapatának egyik pilótája, Miguel Oliveira is végig az élmezőny tagja tudott lenni a hétvége során. Mellesleg a barcelonai pálya mind Espargarónak, mind Viñalesnek hazai terep, hiszen mindketten Katalóniában születtek.

Az persze nagy kérdés, hogy idén is ennyire versenyképesek tudnak-e majd lenni az Aprilia versenyzői. Viñales Austinban azt már megmutatta, hogy ebben a szezonban is lehet nyerni a motorral. Marc Márquez pedig biztos abban, hogy Espargaróék most is jól fognak szerepelni. „Ha van egy kis apród, tedd fel az Apriliára ezen a hétvégén, mert itt mindig erősek” – tanácsolta a nyolcszoros világbajnok. A hosszú, elnyújtott kanyarokkal rendelkező barcelonai pálya általában tényleg kihozza az RS-GP erősségeit: a hátsó gumi kiváló kezelését és a jó kanyarsebességet.

Az Aprilia vezére szerint Katarban, Portimãóban és Austinban is az övék volt a leggyorsabb motor

Nem véletlen tehát, hogy az Aprilia gyári csapatának pilótái optimistán állnak a hétvégéhez. „A barcelonai egy olyan pálya, amelyet nagyon szeretek – hisz nekem ez hazai terep – nyilatkozta Espargaró. – A pálya elég jól illik a stílusomhoz, mert több gyors és kevesebb lassú kanyar van benne, ráadásul jól működik rajta a motor. A tavalyi volt életem legjobb hétvégéje, de azt nem lesz könnyű megismételni. Azért persze majd megpróbálunk mindent beleadni, és újra előre kerülni.”

„A montmelói egy olyan pálya, amelyet kimondottan kedvelek – szólt hozzá Viñales. – Sok jó emlékem van róla. Amikor itt vagyok, mindig eszembe jut Luis Salom, és ez nagy motiváció jelent [Salom 2016-ban a Moto2 egyik barcelonai szabadedzésén veszítette életét – a szerk.]. Ez a hazai versenyem, itt van a teljes rajongói klubom, szóval ez egy olyan pálya, amelyen nagyon szeretnék jól teljesíteni. Készen állunk arra, hogy jó hétvégét fussunk. Arra koncentrálunk, hogy jól teljesítsünk, és mindent kiadjunk magunkból.”

Az Aprilia mellett a Ducatinak is jól állhat a barcelonai pálya. Guld Péter szerint azokon az aszfaltcsíkokon, amelyeken kevesebb a tapadás, nem annyira jön elő a bolognaiak vibrációs problémája, a montmelói pedig pont ilyen. „A barcelonai egy olyan pálya, amely általában kissé nehéz helyzetbe hoz minket, mivel köztudott, hogy az ottani aszfalt kevésbé tapad” – vázolta fel a helyzetet az olasz Motorsportnak Piero Taramasso, a Michelin kétkerekű motorsportért felelős menedzsere.

Pattogó perspektívák – vajon új gellert kap az idei MotoGP szezon?

Viszont a Ducati pilótái közül nem mindenki számít jó eredményre. Az idősebb Márquez fivér például úgy látja, szinte biztos, hogy nem a mostani hétvégén aratja majd az első győzelmét a Desmosedicivel. „Kétlem, hogy Barcelonában [lesz meg az első győzelmem], mivel az az egyik legrosszabb pályám, de persze soha ne mondd, hogy soha – jegyezte meg a szintén Katalóniában született motoros.

A Ducati gyári csapatának pilótái kifejezetten rossz emlékekkel érkezhetnek meg Barcelonába, hiszen tavaly mindketten a kavicságyban fejezték be a futamot, ráadásul mindketten meg is sérültek. Azonban jelenleg már egyikük sem erre fókuszál. „Átlagos lesz – értékelte a Motosprintnek a visszatérést Francesco Bagnaia. – Mint bármelyik másik pályán. A baleset már a múlté. Le Mans-hoz képest eléggé eltérő tapadási viszonyokra számítok, és nagyon gyorsak lesznek az ellenfelek. De én magabiztos vagyok, és készen állok arra, hogy mindent beleadjak.”

Elképesztő, de nem az elütött Bagnaia járt a legrosszabbul a barcelonai bukássorozatban

„Sajnos nincsenek túl jó emlékeim a tavalyi Katalán Nagydíjról, tekintve a versenyen elszenvedett balesetemet, amely miatt ki kellett hagynom három másik fordulót – emlékeztetett Enea Bastianini. – Ennek ellenére jókedvűen és magabiztosan érkezem Montmelóba: idén eddig futamról futamra sikerült egyre gyorsabbnak lennem, és folyamatosan fejlődnöm.”

A Ducati pilótái közül talán Jorge Martín várhatja a legnyugodtabban a fordulót. Martín általában jól szerepel a barcelonai pályán, 2022-ben harmadik, tavaly pedig második lett a vasárnapi viadalon. A Pramac versenyzője szemmel is jól látható előnnyel vezeti a tabellát, és a hétvégén akár növelheti is a különbséget az üldözőivel szemben.

Így áll a MotoGP-tabella a Francia Nagydíj után

Martín az előző fordulóban, a Francia Nagydíjon a sprintet és a főfutamot is megnyerte. A spanyol pilóta szerint kimondottan nagy jelentősége volt a Le Mans-i eseményeknek. „Az első néhány futamon voltak problémáink a vibrációval, de végül Franciaországban megtaláltam a tavalyi érzéseket – jelentette ki az olasz Sky Sportsnak. – Most már ismerem az idei motort, és sejtem, hogy meddig juthatunk el, ha inkább a részletekkel foglalkozunk, és nem veszünk el a problémákban. Azt hiszem, hogy az előző hétvége volt a szezon fordulópontja.”

A KTM-nél leginkább Pedro Acostában bízhatnak, akit elmondása szerint egyáltalán nem tört meg a Le Mans-i bukása. A gyári csapat pilótáit viszont valószínűleg nem bátorítja majd fel, hogy idén eddig ők estek a legtöbbször. Az RC16-nak ráadásul feltehetően nem fog annyira jól feküdni a barcelonai pálya, hiszen a Ducatival ellentétben az osztrákok motorjának pattogását pont a kevés tapadás hozza elő.

Acosta nagy lelkesedéssel várja a Katalán Nagydíjat, pedig „frusztráló” volt a Le Mans-i hétvégéje

A két japán gyártó közül a Yamahát érdemes kiemelni, ugyanis az iwataiak Barcelonában várhatóan felteszik majd a motorjaikra az új aerodinamikai csomagjukat, amelyet egy előző heti teszten raktak össze. A Hondánál pedig leginkább abban reménykedhetnek, hogy egyik versenyzőjük sem sérül meg, vagy hagyja ott őket a hétvége során.

A Katalán Nagydíj hétvégéjének menetrendje

PÉNTEK
9:00 – 9:35 Moto3 Szabadedzés
9:50 – 10:30 Moto2 Szabadedzés
10:45 – 11:30 MotoGP Első szabadedzés
13:15 – 13:50 Moto3 Első edzés
14:05 – 14:45 Moto2 Első edzés
15:00 – 16:00 MotoGP Edzés
SZOMBAT
8:40 – 9:10 Moto3 Második edzés
9:25 – 9:55 Moto2 Második edzés
10:10 – 10:40 MotoGP Második szabadedzés
10:50 – 11:05 MotoGP Időmérő (Q1)
11:15 – 11:30 MotoGP Időmérő (Q2)
12:50 – 13:05 Moto3 Időmérő (Q1)
13:15 – 13:30 Moto3 Időmérő (Q2)
13:45 – 14:00 Moto2 Időmérő (Q1)
14:10 – 14:25 Moto2 Időmérő (Q2)
15:00 MotoGP Sprintverseny
VASÁRNAP
9:40 – 9:50 MotoGP Bemelegítés
11:00 Moto3 Verseny
12:15 Moto2 Verseny
14:00 MotoGP Verseny