back to top
2025. július 20. 21:02
Kezdőlap Blog Oldal 129

Nem mindenki hisz az egyik MotoGP-nagydíj megrendezésében?

0

Bár a szezon második fordulójáról van szó, a MotoGP egyes csapatai továbbra sem foglaltak repülőjáratot Argentínába. A sorozat kereskedelmi jogait birtokló Dorna ezzel együtt optimista a forduló megvalósulását illetően.

Az elmúlt időszakban mind a Superbike-világbajnokság, mind a MotoGP esetében gond volt az argentínai fordulóval. Előbbi 2023-ban a San Juan Villicum versenypályán tartotta volna a szezonzárót, ám a helyi promóter felbontotta a szerződést, míg utóbbinál a 2024-es termasi hétvége maradt el.

A döntések elsődleges oka az ország gazdaságának borzalmas állapota volt. 2024 áprilisában döbbenetesen magas, 292,2 százalék volt az infláció mértéke. Javier Mile elnök még az azt megelőző év decemberében lépett hivatalba, és azóta szigorú megszorító politikát folytat, amelybe akkor nem fért bele a MotoGP-futam megtartása.

Az argentin gazdaság már évek óta hanyatlóban van, és csak a remény apró jelei látszanak, éppen ezért érte meglepetésként a közvéleményt, hogy az Argentin Nagydíj bekerült az idei versenynaptárba, és ha minden jól megy, a március 14-e és 16-a közötti hétvégén rendezik meg. A SPEEDWEEK.com ugyanakkor felhívta rá a figyelmet, hogy a viszonylagos időbeli közelség ellenére nem minden csapat foglalta le a repülőjáratát. Ezek az istállók bizonyára az újabb törléstől tartanak, mivel ebben az esetben rajtuk marad a költség.

Hivatalos: debütáló Balaton Park, visszatérő Brno – íme a MotoGP előzetes 2025-ös versenynaptára

Szintén a szakportál értesülése, hogy a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna „majdnem száz százalékig biztos” a pozitív forgatókönyvben. Ráadásul azok után, hogy tavaly nemcsak az Argentin, hanem a Kazah és az Indiai Nagydíjat is lemondták (és a Balaton Park Circuit sem tudott beugrani pótlásként), a Dorna bizonyos „óvintézkedések” mellett döntött. „Azoknak a szervezőknek, akik nagydíjat akarnak rendezni, mostantól kezdve letétet kell fizetniük, amelyet elbuknak, ha lemondják” – nyilatkozta korábban Carmelo Ezpeleta, a szervezet vezérigazgatója.

Ami tény, hogy az első részletfizetés megvan, és bár a gazdaság még mindig nincs jó állapotban, a novemberi 155 százalékos infláció azért már javulásnak számít a bő fél évvel korábbi állapothoz képest. 2025-ben pedig talpra állás várható, és bizonyos kutatások szerint 3,6, mások alapján 5 százalékos GDP-növekedésre lehet számítani. Mindez elsősorban a mezőgazdaság, a bányászat és az olajtermelés fellendülésének köszönhető.

Az viszont biztos, hogy akármi is lesz, a termasi helyszín jövőre már nem fogadja a MotoGP mezőnyét, hiszen a tervek szerint az Argentin Nagydíj 2026-ban a fővárosba, Buenos Airesbe költözik. A helyszín az Autódromo Oscar y Juan Gálvez lesz, ahol 1960-ban még világbajnokságon kívüli futamot rendeztek, majd 1961 és 1999 között tíz alkalommal látogatott el oda a gyorsaságimotoros-vb mezőnye.

A még be sem fejezett amerikai pályán pótolhatják jövőre az Argentin Nagydíjat?

Ez aztán az új karrier: síoktató lett Rossi első nagy riválisából

0

Max Biaggi beszámolt arról, hogy miként lett belőle nemrég síoktató. Az olasz exmotoros ugyanakkor továbbra is követi egykori sportágát, és elárulta, mit vár Jorge Martíntól az Apriliánál.

Max Biaggi pályafutása elején négyszer is világbajnok lett a 250 köbcentiméteres kategóriában, a végén pedig a Superbike-vb mezőnyében ért fel kétszer a csúcsra. A szurkolók jelentős részének azonban talán nem ezek a sikerek maradtak meg elsősorban, hanem az, hogy ő volt Valentino Rossi első nagy ellenfele, és a rivalizálás a legenda szerint egyszer tettlegességig is fajult.

Rossi elismerte, az ő hibája volt, hogy évekig fújtak egymásra Biaggival

A jelenleg 53 esztendős expilóta 2015-ben teljesítette utolsó idényét a szériamotoros világbajnokságban, bár akkor már csak szabadkártyásként indult. Azóta közel tíz év telt el, és kiderült, hogy nemrég egy teljesen új karrierbe is belekezdett, ugyanis síoktató lett belőle. A klasszikus téli sportág már korábban is a szenvedélye volt, olyannyira, hogy a Forma–1-es Ferrari korabeli versenyzőivel is űzte, de a veszély miatt általában nem állhatott lécre.

Gyerekkoromban síeltem, de a motorozás miatt abba kellett hagynom, meg volt tiltva – nyilatkozta a Corriere della Serának. – Évekkel ezelőtt újra belevágtam Madonna di Campiglióban a Philip Morris [szponzori] rendezvényének köszönhetően. [Michael] Schumacher, [Rubens[ Barrichello, én és Carlos Checa vettünk részt rajta. Aztán csapatot váltottam, és újra fel kellett hagynom vele, egészen tíz évvel ezelőttig. A szenvedély viszont megmaradt.”

Persze ez még önmagában nem magyarázat arra, hogy miként lett belőle oktató. Elmondása szerint az egész azzal indult, hogy a barátai, akik akkor még jobban síeltek nála, javasolták neki, hogy vágjon bele. Ő így is tett, és részt vett egy egy hónapig tartó tanfolyamon, bár ha tudja, hogy szóbeli vizsgákra is készülnie kell, akkor jobban átgondolta volna. Mindenesetre december 6-án hivatalosan is megszerezte a képesítést, miközben nála jóval fiatalabbakkal tanult együtt.

Úgy éreztem, mintha cserkészfiúk között lettem volna – idézte fel. – A legtöbben diákok voltak, sokan kiskorúak. Kicsit olyan voltam, mint egy partra vetett hal, aztán valaki észrevett, és elindult a pletyka. Megszerettek, együtt csináltunk huncutságokat. Szendvicset és tésztát ettünk a közösen használt házaikban. Hogy mi volt az egyetlen luxus? Én a pályához közeli hotelt vettem ki.”

Biaggi arról is beszámolt, hogy miután meglett a vizsgája, kapott egy telefonhívást, és kiderült, hogy egy orosz család öt napig tőle akart tanulni. Ő viszont nem élt a lehetőséggel, mondván, először a gyerekeit, Inest és Leont szeretné oktatni, még úgy is, hogy állítása szerint nekik már nem sok mindent kell elsajátítaniuk.

A hatszoros világbajnok összevetette a régi sportágát az újjal, és talált közös vonásokat. Persze ebben nem volt nehéz dolga. „Vannak hasonlóságok a síelés és a motorozás között, például a kanyarokat vagy a sebességet illetően – fogalmazott. – Azonban így is távoli világok maradnak, ez ébresztette fel a vágyat.”

Biaggi a síelés mellett a Forma–1-et és újabban a teniszt követi figyelemmel, utóbbit honfitársa, a világelső Jannik Sinner miatt. Na meg persze a motorversenyzéstől sem távolodott el, és egyetlen szabadedzést sem szokott elmulasztani. Hogyan is tehetné, hiszen az Aprilia nagykövete, vagyis azt a márkát képviseli, amellyel egy kivételével az összes vb-címét szerezte.

A noalei márkánál, pontosabban annak MotoGP-projektjében pedig nagy változások lesznek: többek között változik a gyári istálló pilótafelállása, hiszen nemcsak Marco Bezzecchi, hanem a tavalyi világbajnok, Jorge Martín is érkezik. „Nem hiszem, hogy a bemutatkozása alkalmával nyerni tudna – utalt Biaggi a spanyol versenyzőre. – Időre lesz szüksége, hogy a Ducatinál felépített karrierje után beilleszkedjen egy új csapatba. Ugyanakkor jó eredményeket várok tőle.”

Új főnökük nem akarja elkerülni Martín és Bezzecchi konfliktusát: „Elküldhetitek egymást a p*csába”

Martín azok után döntött a váltás mellett, hogy kiderült, a bolognaiak nem őt viszik fel a gyári csapathoz. Biaggi kijelentette, a „saját házában” mindenki azt csinál, amit akar, az Aprilia mindenesetre jól kihasználta a lehetőséget. Persze ezzel együtt a végül befutó Marc Márquezt is elismeri. „Ő már bizonyított – szögezte le. – Egy előző évi motorral nyert, ő volt az egyetlen, akinek ez sikerült.”

Egészségügyi probléma miatt végleg véget ért a Dakar-rali Petrucciék számára

0

Danilo Petrucci egységének fel kellett adnia a Dakar-ralit, miután az első számú versenyző, Claudio Bellina rosszul lett. Szerencsére aztán kiderült, hogy nincs komoly baj, és az olasz motoros pozitívumot is lát az idő előtti búcsúban.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, múlt héten csütörtökön Danilo Petrucci felborult a kamionnal a Dakar-ralin. Az Italtrans egysége emiatt nem tudta befejezni az ötödik szakaszt, így az összetettből kiszálltak, ám mivel a jármű bukóketrece nem sérült meg, ettől függetlenül folytathatták a versenyzést. A következő szakaszon azonban végleg fel kellett adniuk a viadalt.

Petrucci felborult a kamionnal, véget ért számára a Dakar érdemi része (kép)

Ennek oka, hogy körülbelül 440 kilométernél a csapat első számú pilótájának, Claudio Bellinának jelentősen lecsökkent a vérnyomása, és rosszul lett. „Megijedtünk, mert félórával azután, hogy átadtam neki [a volánt], Claudio nem érezte jól magát – nyilatkozta Petrucci. – Ugyanakkor őszintén szólva már napok óta fáradt volt, és nem volt teljesen rendben.”

A 62 esztendős versenyző a táborban orvosi ellátást kapott, majd további vizsgálatokra a rijádi kórházba szállították, ahol kizárták a súlyos szövődmények lehetőségét. „Szerencsére semmi komoly, de nem voltunk abban a helyzetben, hogy folytassuk – fogalmazott honfitársa. – Ráadásul ez a kiírás mindenkinek különösen nehéz volt. A legfontosabb, hogy Claudio rendben van. Örülök, hogy minden jól alakult, és köszönöm az orvosi csapatnak a gyors reakciót.”

Petruccinak nem ez volt az első Dakar-ralija, csak éppen 2022-ben még motoron indult, és szakaszt is nyert. „Rájöttem, hogy ez a verseny keményebb a három évvel ezelőtti motoros kategóriánál – jelentette ki. – Megfelelő felkészülés nélkül már nincs értelme részt venni rajta, mert a sivatag veszélyes. Nagyon edzettnek és felkészültnek kell lenni.”

Annak ellenére, hogy számukra idő előtt véget ért a kaland, Petrucci méltatta Bellinát. „Csak tanulni lehet az olyan személyektől, mint Claudio – dicsérte az egység első számú pilótáját. – Fantasztikus volt két hetet eltölteni vele éjjel-nappal. Ő egy másik korszak képviselője. Sokat nevettünk, megosztottuk egymással az életünket, és rengeteget tanultam. Remélem, hogy a továbbiakban is találkozhatok vele, és még többet tanulhatok tőle, mert ő egy hihetetlen ember.”

A 34 esztendős motoros úgy véli, már csak azért is jár az elismerés honfitársának, mert lehetőséget adott neki úgy, hogy csupán 30 kilométernyi tapasztalattal rendelkezett a kamion volánja mögött. „Nem tudom, hányan mernék ezt megtenni – mondta. – Felejthetetlen élmény volt, és remélem, hogy ez csak a kezdete a négykerekű időszakomnak.”

Persze Petruccinak ez csak egy kis kitekintés volt első számú feladatától, hogy minél jobban teljesítsen a Superbike-világbajnokságban. „A Dakar mindig lenyűgöző, remélem, hogy megismételhetem majd – lelkendezett. – Megtiszteltetés volt részese lenni ennek az élménynek az Italtrans családjával. Most viszont itt az ideje visszatérnem az igazi munkámhoz, és az edzésre összpontosítanom.”

Razgatlıoğlu megsérült, kihagyja a Superbike-vb első idei tesztjét

A Superbike-vb mezőnye január 22-én és 23-án teljesíti első idei tesztjét. Petrucci pedig hangsúlyozta, ebből a szempontból nem is jött olyan rosszul, hogy fel kellett adniuk a Dakar-ralit. „A problémából lehetőség lesz, mert legalább van még egy hetem tréningezni – magyarázta. – Hogy őszinte legyek, alig várom, hogy hazaérjek, és tíz nap múlva motorra üljek Jerezben.”

Reagált a szakításra Bastianini egykori menedzsere, elárulta az elválás okát

0

Carlo Pernat elárulta, a tavalyi év vége felé kórházban volt, és egészségügyi problémái akár az életét is veszélyeztethetik. Ezt megbeszélte Enea Bastianinvel, aki ennek tudatában döntött úgy, hogy más menedzser mellett folytatja pályafutását.

Az előző hét egyik fő híre volt a MotoGP-ben, hogy Enea Bastianini menedzserét immáron nem Carlo Pernatnak hívják. Az olasz versenyző ugyanis szakított a veterán üzletemberrel, és az MSM Group elnevezésű ügynökségnél folytatja a munkát. Ez utóbbit Enrico Zanarini vezeti, aki több futamgyőztes Forma–1-es pilótával dolgozott együtt.

Forma–1-ből ismert szakemberre váltotta le veterán menedzserét Bastianini

Bastianinit több mint tíz éve segítette a veterán menedzser, hiszen a közös munka akkor kezdődött, amikor a jelenleg 27 esztendős motoros 2013-ban negyedik lett a Red Bull Rookies Cupban, majd a következő idényben bemutatkozott a gyorsaságimotoros-vb mezőnyében. 2020-ban világbajnok lett a Moto2-ben, a legutóbbi két idényt pedig a gyári Ducatinál töltötte. Pernat reagált a szakítás hírére.

2024 októbere és novembere között kórházban voltam, tüdőtágulással küszködtem – nyilatkozta. – Ha súlyos hörghurutot kapok, akár bele is halhatok. Ezt rögtön megbeszéltem Eneával. Ügynökként mindig úgy dolgoztam ebben a sportágban, hogy minden futamon jelen voltam, végig így csináltam. Ezt nem lehet otthonról végezni.”

Pernat valóban nincs jó egészségi állapotban, aminek életkora mellett alighanem elsősorban a dohányzás az oka. Bastianini tehát emiatt határozott úgy, hogy más menedzserrel folytatja. „Eneának szüksége van egy megbízható emberre maga mellett – szögezte le honfitársa. – Néhány hónapig beszélgettünk erről, és meghozta a döntését.”

A veterán ügynök ezzel lényegében megcáfolta azt az elméletet, amire vélhetően sokan gondoltak a hír hallatán. Miután kiderült, hogy Bastianini nem maradhat a gyári Ducatinál, a KTM szatellitcsapatához, a Tech3-hoz szerződött. Az osztrák márka viszont azóta nagy bajba került pénzügyileg, és az is kérdésessé vált, hogy marad-e a MotoGP-ben. Ennek ismeretében pedig logikus volt az a feltételezés, hogy ez áll az elválás hátterében.

Pernatot ezzel együtt alighanem láthatjuk még a gyorsaságimotoros-világbajnokság paddockjában, már amennyiben egészségügyi állapota ezt megengedi. A Moto2-ben szereplő Tony Arbolinónak ugyanis továbbra is ő a menedzsere. Ahogyan a Superbike-vb mezőnyében is van érdekeltsége Andrea Iannone személyében.

Razgatlıoğlu megsérült, kihagyja a Superbike-vb első idei tesztjét

0

Toprak Razgatlıoğlu sérülés miatt nem lesz ott a Superbike-világbajnokság jerezi tesztjén. Hogy pontosan mi történt, arról nincs hivatalos információ, de állítólag egy edzésbaleset következtében meg kellett műteni a mutatóujját.

Toprak Razgatlıoğlu egyetlen céllal vág neki a 2024-es Superbike-világbajnokságnak: meg akarja védeni a tavaly szerzett vb-címét. A török motoros azonban már rögtön az év elején valamelyest hátrányba kerül a többiekhez képest, ugyanis nemrég kiderült, hogy nem lesz ott az év első hivatalos tesztjén, ahol majdnem a teljes mezőny motorra fog ülni.

A SPEEDWEEK.com igyekezett megszólaltatni valakit a bajor márka részéről, ám a cikk feltételezése szerint a német gyártónál hírzárlatot rendeltek el. A portál meg nem erősített információi ugyanakkor arra engednek következtetni, hogy Razgatlıoğlunak megsérült a mutatóujja egy edzésen, és meg kellett műteni.

Először vezetett 1-es rajtszámú BMW-t Razgatlıoğlu (kép)

Hogy a baleset hogyan, hol és mikor történt, arra egyelőre nincsenek válaszok. Utóbbira viszont adhat egy támpontot egy videó, amely még december 30-án került fel az Instagramra. A 28 éves pilóta ebben nem először csillogtatja meg lövészi képességeit, és ekkor látszólag egészséges, hiszen ehhez a tevékenységhez mindkét mutatóujjára nagy szükség van. A baleset tehát minden bizonnyal ennek a felvétele után történt.

Az viszont biztosnak tűnik, hogy nagy baj nincs, mert bár Razgatlıoğlu a január 22-én és 23-án esedékes jerezi teszten nem vesz részt, 28-án és 29-én a tervek szerint már ott lesz Portimãóban. Egyelőre ennyit lehet tényként állítani, de könnyen lehet, hogy pár nap múlva okosabbak leszünk, mert szerdán lesz a gyári BMW motorbemutatója, ahol adott esetben válaszolhat az ezzel kapcsolatos kérdésekre.

Ami a további előszezoni programot illeti, a jerezi és a portimãói tesztek után jön egy kisebb szünet, majd a mezőny tagjai szokás szerint az idénynyitó helyszínén, Phillip Islanden teljesítik a felkészülés utolsó részét február 17-én és 18-án. Ugyanezen a héten pedig az első fordulót is megrendezik az ausztráliai helyszínen.

Kiderült, hányadik helyszín lesz a Balaton Park Circuit, íme a Superbike-vb 2025-ös versenynaptára

Azért választotta Marc Márquezt a Ducati, hogy ne valamelyik ellenfélnél kössön ki?

0

Wayne Gardner úgy véli, a Ducatinál azért Marc Márquezt vitték fel a gyári csapathoz, mert nem akarták, hogy egy másik márkához szerződjön. Az egyszeres világbajnok szerint Jorge Martín átigazolásával érdekesebbé vált a MotoGP.

A MotoGP előző idényének első fele a pályán kívüli eseményeket illetően egyértelműen a gyári Ducati 2025-ös üléséről szólt. Papíron Enea Bastianini, Jorge Martín és Marc Márquez voltak rá esélyesek, de elég hamar egyértelművé vált, hogy ez valójában egy kétszereplős „párharc” a spanyol versenyzők között. Ebből végül a nyolcszoros világbajnok került ki győztesen.

A közvélemény egy része azonban nem értett egyet a döntéssel, mondván, a Pramac akkori pilótája jóval fiatalabb honfitársánál, ráadásul a világbajnoki címért harcolt. Nemrég az 500 köbcentiméteres géposztály 1987-es világbajnok, Wayne Gardner szólalt meg a témában, és szavai arra utalnak, hogy szerinte a Ducatinál nemcsak azt nézték, hogy rövid, illetve hosszú távon melyikükkel járnának jobban, hanem azt is figyelembe vették, hogy a hoppon maradt motoros minden bizonnyal egy másik gyártónál folytatja.

Mire lesz képes Marc Márquez a gyári Ducatinál? – egykori mérnökének pontos elképzelése van

Nem lepődtem meg – nyilatkozta a Motosannak. – Hogy őszinte legyek, ha én lettem volna a helyében, valószínűleg kitartok Jorge mellett. Marc viszont egy nagyon tehetséges versenyző, ez nem kétséges. Mindketten spanyol pilóták, nem igaz? Szerintem a Ducati annyit csinált, hogy nem tette lehetővé az ellenfeleknek Márquez megszerzését. Jobb, ha náluk van, nekik dolgozik, és nem ellenük. Tudják, hogy Marx mennyire jó. A jelek szerint sokat fejlődött, amióta a Ducatihoz igazolt.”

Az ausztrál expilóta szavait némileg alátámasztja az az értesülés, hogy a Ducati vezetése állítólag először Martínt választotta, Márquezt pedig a Pramachoz akarták tenni. Az pedig tény, hogy az Olasz Nagydíj sajtónapján utóbbi leszögezte, Paolo Campinoti alakulata számára nem opció. Hétfőn aztán hivatalossá vált, hogy Martín távozik a bolognaiak kötelékéből, majd szerdán az is, hogy valóban Márquez megy a gyári csapathoz.

Összehozhatja Bagnaia és Marc Márquez a Ducatinak azt, ami még nem történt meg a MotoGP-ben?

Nyilvánvalóan a Ducati rendelkezik a legjobb motorral a mezőnyben, és ez már évek óta így van – folytatta Gardner. – Marc pedig a Hondával birkózott, ezért volt ennyi bukása. Még mindig elég sokat esik, de most már kicsit kiegyensúlyozottabb, és úgy vélem, ennek az az oka, hogy sokkal jobb a motor. Ami viszont a Ducati szempontjait illeti, nem kockáztathatják meg, hogy Márquez egy rivális csapatnál kössön ki. Jobb, ha a saját istállójukba teszik, és akkor tudják, hogy a következő idényben nyerni fognak Pecco [Bagnaiával] vagy Marckal. Szóval hozniuk kellett egy döntést, és ez történt.”

Ami Martínt illeti, idén a gyári Apriliánál fog versenyezni, és többen is azon az állásponton vannak, hogy ha alkalmas lesz rá a motor, akkor megszorongathatja a Ducatikat, akár a gyári párost is. Gardner szintén optimista a váltást illetően. „Martín megy az Apriliához – jelentette ki. – Úgy vélem, elképesztő lesz ezzel a motorral. Őszintén szólva azt gondolom, hogy ez még érdekesebbé teszi a bajnokságot.”

Új főnökük nem akarja elkerülni Martín és Bezzecchi konfliktusát: „Elküldhetitek egymást a p*csába”

Korábban nem látott felvétel jelent meg a MotoGP idei újoncainak bemutatkozásáról (videó)

0

A MotoGP nemrég közzétett egy új videót, amely testközelből mutatja be az idei újoncok, Ai Ogura, Somkiat Chantra és Fermín Aldeguer debütálását, amelyre a barcelonai teszten került sor.

Három újonc kapott helyet a MotoGP idei állandó mezőnyében: Ai Ogura a Trackhouse, Somkiat Chantra az LCR, Fermín Aldeguer pedig a Gresini pilótája lesz a 2025-ös szezonban. A szokásokhoz híven mindhárman a tavalyi idényzárót követő teszten, amelyet ezúttal Barcelonában tartottak, ülhettek fel először a királykategóriás motorjukra. Azt már mind Chantra és Ogura, mind Aldeguer saját beszámolójából megtudhattuk, hogy nem volt könnyű dolguk a gyakorláson. Nemrég pedig egy másik nézőpontból tekinthettünk vissza a debütálásukra.

Újoncsors: Chantra majdnem szívrohamot kapott a teszt előtt, Ogurát a MotoGP-sztárok tették idegessé

A MotoGP ugyanis publikált egy korábban nem látott – cikkünk végén megtalálható – videót, amely a három újonc tesztjére fókuszál. Elsőként Ogura napját mutatták be a készítők, aki saját bevallása szerint „izgatottan és idegesen” vágott neki a gyakorlásnak. A kamera a kamionba, majd a garázsba is elkísérte a tavalyi Moto2-es világbajnokot, aki az üléspróba után kiemelte, érezhetően más méretű a MotoGP-gép, mint a középső kategóriás. A japán versenyzőt ezután a Trackhouse csapatfőnöke, Davide Briatore és új csapattársa, Raúl Fernández is üdvözölte.

Chantrát szintén köszöntő, nyugtató szavak fogadták a paddockban, de kissé meglepő módon azok többek között Hervé Poncharaltól, a Tech3 csapatfőnökétől jöttek. A thai pilóta később, már overállba öltözve írta le az LCR csapattagjainak, hogyan érezte magát a motoron. Chantrának a megfelelő tapadás megtalálásához nem más, mint elődje, Nakagami Takaaki adott tanácsokat, a fékek „nehezen érhető” működését pedig Francesco Bagnaiával beszélte meg.

Utolsóként Aldeguer kerül reflektorfénybe, akit azonnal munka közben, a garázsban láthatunk, mialatt a Gresini mérnökeinek megerősíti, hogy „jó” az üléspozíciója. A pályán töltött idő után pedig Marc Márquezhez fordult, kettejük beszélgetése során pedig a barcelonai pálya finomságai mellett az is szóba került, mennyire nehezen tudja észrevenni egy pilóta, hogy már csúszik motorjával egy-egy kanyarban.

Az „önelemző” Bagnaia még a nászútján is gondolt a tavalyi hibáira

0

Jól telt a téli szünet Francesco Bagnaia számára, hiszen többek között ekkor ejtették meg feleségével a nászútjukat. Bagnaia előretekintett az idei szezonra, azt gondolja, hogy a gyári Aprilia pilótái kemény ellenfelei lesznek. Az olasz motoros megpróbál majd a tavalyinál jobb teljesítményt nyújtani, aminek érdekében sokat elemezte önmagát.

Sűrű hónapok állnak Francesco Bagnaia mögött. Az olasz versenyző előbb végleg elbukta a tavalyi bajnoki címet Jorge Martínnal szemben, majd a barcelonai teszten már Marc Márquez csapattársaként kellett pályára gördülnie. Szerencsére azért mindezek után a feltöltődésre is jutott ideje. Feleségével, Domizia Castagninivel, aki nyáron tartották az esküvőjüket, a téli szünetben tudtak elutazni a nászútjukra. Viszont Bagnaiának január 20-án már a gyári Ducati bemutatóján lesz jelenése, így nem csoda, hogy már a következő idényre is gondol.

„A telem egy tündérmese volt. A nászutunk sokkal szebb volt, mint amilyenre bármikor is számítottam. Szóval a mostani határozottan egy olyan tél volt, amikor kipihenten tudtam készülni a visszatérésre. Azóta pedig újra elkezdtem motorozni, hiszen ez az, amit mi a legjobban szeretünk” – mondta Bagnaia Valentino Rossi háziversenyére utalva.

Rossiékat megverték hazai pályán, meglepő győzteseket avattak a Doktor háziversenyén

„Az idei biztosan egy szórakoztató szezon lesz mindenki számára, de egyben nagyon kemény is, hiszen a korábbinál több versenyhétvégét fognak tartani – tekintett előre. – A küzdelem pedig a tavalyinál is nagyobb lesz, én ugyanis azt hiszem, hogy két ilyen gyári versenyzővel [Martínnal és Marco Bezzecchivel] nagyon gyors tud majd lenni. Azt persze észre kell vennünk, hogy a KTM milyen nehéz télen megy keresztül, de a versenyzőik azért nagyon erősek. És valószínűleg a Yamaha és a Honda is előre fog lépni, különösen a Yamaha. Szóval majd meglátjuk, hogy mi lesz. Azt mindenképp át kell gondolnunk, hogy tavaly mit rontottunk el, és meg kell próbálnunk jobban teljesíteni.”

Bagnaia tavalyi szezonja igazán kétarcúra sikerült. Ott volt az a hét bukása, amelyeket vagy egy sprinten, vagy egy főfutamon szenvedett el. Ezekkel persze sok pontot dobott el, ami egy az egyik fő oka volt a bajnoki vereségének. Azonban, ha vasárnap nem bukott, szinte megállíthatatlan volt: az általa befejezett 17 főfutamból 11-et megnyert (és 5 másik alkalommal második vagy harmadik lett). Ezzel pedig a MotoGP-érát vizsgálva feljött a Valentino Rossival megosztott második helyre az egy szezonban megnyert futamok rangsorában. Egyébként a lista első két helyén egyaránt Márquezt találjuk, aki egy-egy idényben 12, illetve 13 viadalt húzott be.

Bagnaia Marc Márquez legutóbbi vb-címéhez hasonlította előző idényét – egy „apróságot” leszámítva

Az persze nehezen lenne elvárható, hogy Bagnaia idén egy az egyben megismételje ezt a teljesítményt, bár ő abban bízik, még feljebb tudja rakni a lécet. „Hogy az ilyesmi nem megismételhető? Hát mindig meg kell próbálni még jobban teljesíteni – válaszolta. – Ha legalább húsz futam lesz [amennyit tavaly megrendeztek], az azt jelenti, hogy lehetséges ugyanannyit nyerni, tehát meg is kell próbálni egy kicsivel még több sikert elérni.”

„De én magam is tudom, hogy ki kell küszöbölnöm bizonyos hibákat, főleg, amit a sprinteket illeti. Az a jó, hogy sokat elemzem magam. Még amikor nászúton is voltam, akkor is sokat gondolkoztam a tavalyi szezon bizonyos momentumain” – jegyezte meg nevetve.

Hiába barátok, Marini kerek-perec kimondta: Bagnaia önhibájából bukta el a bajnoki címet

Aleix Espargaró elárulta, „ki nem állhatta” Marc Márquezt a pályafutása első felében

0

Aleix Espargaró meglátása szerint utódja, Jorge Martín harcban lehet idén a világbajnoki címért. Espargaró a pályafutására visszatekintve beismerte, sokszor túl temperamentumos volt. Az expilóta emellett a Valentino Rossihoz és a Marc Márquezhez fűződő viszonyáról is beszélt.

Egy kifejezetten hosszú MotoGP-pályafutás zárult le a tavalyi szezon végeztével, hiszen Aleix Espargaró a visszavonulás mellett döntött. Espargaró több gyártónál is megfordult a királykategóriában, ám a neve igazán az Apriliával kötődött össze. Espargaró tagadhatatlan érdemeket szerzett a noalei gyártó szintlépése során, idén viszont már a Hondát segíti. A „szelleme” azonban nem hagyja el teljesen az Aprilia garázsát, mivel az utódja a közeli jóbarátja, Jorge Martín lett. A 2025-ös szezon egyik nagy kérdése így pont az, hogy címvédő mennyire lesz versenyképes a Ducatitól még messze lévő Apriliával. Bár maga Martín nem volt túl optimista, Espargaró bízik abban, hogy honfitársa már idén jó eredményt fog elérni.

Martín: Egyáltalán nem az a célom, hogy jövőre megnyerjem a világbajnokságot

„Én nem vagyok olyan tehetséges, még csak meg sem közelítem azokat a versenyzőket, akik általában a világbajnoki címért mennek – mondta Espargaró a DAZN EspargaBros című új dokumentumfilmjében. – És ha nekem sikerült futamokat nyernem ezzel a motorral, pole pozíciókat szereznem, több pályán rekordokat felállítanom, akkor Jorge miért ne harcolhatna vele a világbajnoki címért? Szóval szerintem harcban lesz, de nem azt mondom, hogy idén biztosan bajnok lesz az Apriliával. Viszont úgy gondolom, hogy az Aprilia jó munkát végez.”

A pályafutása végére Espargaró egy köztiszteletnek örvendő központi figurája lett a MotoGP-nek, pedig korábban még önmaga szerint sem volt könnyű természetű. „Általában azok fizettek meg főként a haragomért és a dühömért, akikkel a legjobban kijövök, akiket a leginkább szeretek – ismerte be. – Ez a bizalom néha hibák elkövetésére késztetett, és ez mindig kísérteni fog. De ha valamire büszke lehetek, az az, hogy egyáltalán nem vagyok képmutató. Mindig képes voltam hűséges lenni ahhoz, aki valójában vagyok, és magamból mindig meg tudtam mutatni a jót és a rosszat is. Szóval nagyon temperamentumos voltam az egész sportolói pályafutásom alatt.”

Hogyan fognak emlékezni Aleix Espargaróra? – ő maga elárulta, hogy minek örülne

Espargaró korábban nemcsak a szerettei, hanem a MotoGP-t az ő idejében egyaránt meghatározó Valentino Rossi és Marc Márquez felé is erős érzelmeket táplált. Ezek azonban ellentétes előjelűek voltak, hiszen míg a Doktort kedvelte, Márquezre nem nézett jó szemmel. Utóbbinak az volt az oka, hogy Márquez a 2010-es 125 köbcentis vb-i és a 2012-es Moto2-es szezonban is az öccse, Pol Espargaró közvetlen bajnoki riválisa volt. A párharcaikból pedig nem a fiatalabb Espargaró fivér jött ki jól.

„Amikor fiatal voltam, Valentino [Rossi] volt a példaképem. Csodálatos volt, hogy Valentino mellett versenyezhettem. Idősebb vagyok, mint Marc [Márquez], így régen Marc még »nem létezett« – idézte fel Espargaró. – A [visszavonulásomkor] Marc és én sisakot cseréltünk, és akkor elmondtam neki, hogy az egész karrierem alatt szenvedtem miatta, végig őt üldöztem. Illetve, hogy szerintem az egész bajnokságban nem volt nála tehetségesebb versenyző. Viszont a pályafutásom első részében ki nem állhattam, mert ő volt a testvérem kriptonitja.”

„Ki akartam deríteni, mi a fenét csinál ez a srác” – ezt tanulta Marc Márquez mellett korábbi csapattársa

Megnyugtató üzenet a KTM versenyrészlegétől: A legkevésbé sem gondolunk arra, hogy feladjuk

0

Wolfgang Felber szerint a szokásos módon zajlik a következő MotoGP-szezonra történő felkészülésük. A KTM országúti versenyzés technológiájáért felelős alelnöke olyan műhelytitkokat is elárult, minthogy mennyi időre pakolnak be az idény elején és milyen lesz az idei motorjuk.

November vége óta a szemünk előtt zajlik a KTM agóniája. Az osztrák vállalat a motoreladásainak beesése, illetve az előnytelen termelési szerkezete miatt indult meg a gödör mélye felé. A MotoGP-szurkolókat persze leginkább az foglalkoztatja ezzel kapcsolatban, hogy a KTM marad-e a királykategóriában. Bizonyos értesülések szerint a gyártó a közeljövőben kiszállhat a sorozatból, ám nem 2025-ben, hanem 2026-ban, bár a vezetői elkötelezettek a folytatás mellett. Természetesen a komoly anyagi problémák hatással lehetnének a KTM idei szezonjára is, viszont úgy tűnik, hogy a versenyrészlegnél egyelőre nagyjából minden rendben van.

Vészesen szűkös határidőt kaphatott a KTM vezetősége, de a befektetők bíznak a cég megmenekülésében

„Ami a következő szezonra való felkészülést illeti, jelenleg minden a szokásos módon zajlik – szögezte le a motorfejlesztést irányító Wolfgang Felber a SPEEDWEEK-nek. – Az elmúlt években minden folyamatot úgy alakítottunk ki, hogy az adott év harmadik hetében már építjük az új gépeket. Ez pedig 2025-ben is így lesz: jövő hétfőn kezdjük el az összes motor összeszerelését.”

„Mindent úgy időzítünk, hogy az év harmadik hetének végén össze tudjuk pakolni a dobozokat a nagy sepangi tesztelésre – magyarázta a KTM országúti versenyzés technológiájáért felelős alelnöke. – Onnantól kezdve aztán a motorok hosszú ideig úton lesznek. Csak az európai szezonnyitó, a jerezi forduló előtt érkeznek majd vissza Munderfingbe, a versenyrészleg központjába.”

A KTM-nél száz pontból álló tervet dolgoztak ki a versenyprogramok megmentésére

Felbert természetesen arról is megkérdezték, hogy ilyen helyzetben milyen motorral rukkolnak elő. „Egyértelműen egy evolúciós [az előzőre épülő] modellről beszélünk a 2025-ös esetében – elemezte az RC16 új specifikációját. – Radikálisan új megközelítésről ugyanis szó sem lehetett. És a tényleges első bejáratást már az utolsó 2024-es tesztek során elvégeztük. A 2025-ös változat akkor a remélt módon működött, és így az alapokat már megszilárdítottuk. A terv most az, hogy ennek megfelelően az összes motort új alkatrészekkel építjük meg.”

„Persze lesznek különbségek az egyes motorok között az ergonómiát tekintve, hiszen az minden versenyzőnél más és más, valamint a hátsó fék működtetésének megoldásait tekintve is – árulta el a vázspecialista. – És egyébként néhány korábbi, keveset futott alkatrészt is átvehetünk idénre. Nincs értelme kidobni például egy alig néhány kilométert teljesített kormányelemet.”

Az persze nem elég egy ilyen program sikeres túléléséhez, hogy a benne dolgozók csupán elvégezzék a munkájukat, hanem elszántságra és kitartásra is szükség van. Szerencsére a KTM versenyrészlegénél ezekből nem szenvednek hiányt. „Versenysportban veszünk részt. Megvan az eszünk, a számológépünk és a motivációnk is. A legkevésbé sem gondolunk arra, hogy feladjuk” – mondta harciasan Felber.

Márkatársa szerint a KTM felelősséggel tartozik azért, hogy Acosta világbajnok legyen