back to top
2025. május 13. 22:52
Kezdőlap Blog Oldal 129

Aldegueré és Ortoláé a pole, az éllovasok gyengélkedtek a kisebb kategóriák időmérőin

0

Fermín Aldeguer körrekorddal szerezte meg a pole pozíciót a Moto2-esek Phillip Island-i kvalifikációján, míg a Moto3-ban Iván Ortolá volt a leggyorsabb. Ogura Aj a kilencedik, míg David Alonso csak a tizedik helyet szerezte meg.

Magyar idő szerint a hajnali órákban rendezték a Moto2 és a Moto3 időmérőjét az Ausztrál Nagydíj szombati napján. A két mezőny tagjait ezúttal száraz időjárási körülmények fogadták, ellentétben a hétvége korábbi szakaszával, amikor többször is esőben kellett pályára menniük.

Moto2

A középső géposztályban már a pénteki edzésen kialakult a sorrend, amely meghatározta, hogy kiknek nem kell részt venniük a Q1-ben, hiszen a másodikon esett az eső. Fermín Aldeguernek, Arón Canetnek, Alonso Lópeznek, Manuel Gonzáleznek, Jake Dixonnak, Tony Arbolinónak, Sergio Garcíának, Albert Arenasnak, Deniz Öncünek, Izan Guevarának, Diogo Moreirának, Marcos Ramíreznek, Ogura Ajnak, valamint Darryn Bindernek csak a kvalifikáció második szakaszában kellett kezdenie. Rajtuk kívül Joe Roberts nevét kell megemlíteni, aki a helyi idő szerint délelőtti balesetében eltörte a sajkacsontját, így versenyzésre alkalmatlannak nyilvánították, Celestino Vietti pedig még pénteken sérült meg.

A levegő hőmérséklete 14, az aszfalt hőmérséklete 30 fokos volt. Az első mért kört Filip Salač futotta meg, a cseh versenyző 1:33.192-vel kezdett. Mindez a harmadik helyre volt elég az első próbálkozások után, hiszen Barry Baltus 1:32.791-gyel vezetett, megelőzve Dennis Foggiát, az utolsó továbbjutóhelyet pedig Szaszaki Ajumu foglalta el.

A következő körben Xavier Artigas bukott, miután a 4-es kanyarban kiment a vizes fűre, és nem tudta megtartani a motort. Baltus eközben tovább gyorsult, és 1:32.357-re módosította a leggyorsabb kört, de nem sokkal később Senna Agius 131 ezreddel felülmúlta, ráadásul Foggia is bejött elé. A negyedik pozíciót ezúttal is Szaszaki foglalta el, így Salač kiszorult a továbbjutók közül.

A mezőny nagy része félidő környékén szokás szerint bement a bokszba, a Marc VDS motorosa viszont maradt a pályán. Miután visszatértek a pályára, sokan nem tudtak javítani, de Agius igen, így 1:32.197-re módosította a legjobb időt, Szaszaki pedig feljött a harmadik pozícióba. Foggia azonban a hazai pályán szereplő pilótánál is jobb volt, és 1:31.792-es körrekorddal vette át a vezetést, már a leintés után. Az ausztrál motorosnak azonban volt még válasza, és 206 ezreddel visszavette a vezetést. Mindez a továbbjutást persze nem befolyásolta, ahogyan más sem, Baltus maradt a negyedik helyen, Zonta van den Goorbergh-nek pedig már nem jött össze a Q2.

A második szakasz első mért körét Aldeguer futotta meg, a Gresini jövő évi MotoGP-pilótája 1:31.737-tel kezdett. Ezzel rögtön az élre is állt, mögötte pedig López és Foggia volt a sorrend. A következő próbálkozások során aztán Canet 1:31.559-cel állt az élre, 33 ezreddel megelőzve a Speed Up szintén javító pilótáját, Agius pedig feljött a harmadik pozícióba.

Aldeguer aztán nem ment be a bokszba a többiekkel együtt, hanem 1:31.357-tel visszavette a vezetést. Sőt, a következő körében további 115 ezredet faragott le a körrekordból. Canet viszont válaszolt, és 58 ezreddel gyorsabbnak bizonyult honfitársánál, miközben a harmadik helyre Dixon, a negyedikre pedig Ogura kapaszkodott fel.

A Fantic motorosa nem sokkal a leintés előtt már 1:31.072-nél tartott, Aldeguer pedig hiába volt jó körön, a lassan motorozó boly feltartotta őt, így viszont Ramírez is megelőzte őt, Ogura pedig helyet cserélt Dixonnal. Az utolsó szó viszont a 19 esztendős pilótáé volt, aki 1:30.876-tal szerezte meg a pole pozíciót. Ezúttal Canet volt peches, aki Guevara bukása miatt nem javíthatott, míg a harmadik pozícióba López jött fel. Ogura végül csak a kilencedik lett, így a futamon nagy felzárkózást kell bemutatnia, ha szeretné megadni magának az esélyt, hogy már Phillip Islanden bebiztosítsa a bajnoki címét. A kvalifikáció krónikájához még hozzátartozik, hogy az egyébként hatodik González hosszú körös büntetést kapott feltartásért, Öncüt pedig hasonló okokból három hellyel hátrasorolták a rajtrácson.

A Moto2 Phillip Island-i időmérőjének végeredménye

Moto3

A legkisebb kategóriában a szombati edzés határozta meg, hogy ki kezdhetett a Q2-ben, hiszen az első tizennégynek egyaránt sikerült javítania. Ez alapján Ángel Piquerasnak, David Alonsónak, Collin Veijernek, Iván Ortolának, Daniel Holgadónak, Szuzuki Tacukinak, Matteo Bertellének, Joel Kelsónak, Scott Ogdennek, Stefano Nepának, José Antonio Ruedának, Filippo Fariolinak, Luca Lunettának, illetve Jamanaka Riuszejnek nem kellett részt vennie a Q1-ben.

Abban a Q1-ben, amelyben a géposztály tagjai először mehettek száraz pályán a hétvége során. AZ első mért kört David Almansa futotta meg, a Snipers motorosa 1:39.024-gyel kezdett. Ez az első próbálkozások után a harmadik pozícióra volt jó, hiszen a vezetést David Muñoz szerezte meg 1:37.702-vel, megelőzve Furuszató Taijót, a negyedik helyet pedig Joel Esteban foglalta el.

Almansa aztán feljött a második helyre, de csak ideiglenesen, mivel Adrián Fernández és Furuszató is megelőzte. Ezt követően tovább javított az idején, de a pozícióján nem, ami azért volt rossz hír neki, mert aztán az 1-es kanyarban eldobta a motort. Ennek tudatában valószínűsíthető volt, hogy nem fog továbbjutni.

Mindez 3 perccel a vége előtt teljesen biztossá vált, hiszen Jacob Roulstone feljött a második helyre. Másodpercekkel a leintés előtt aztán Fernández állt az élre, de a brit motoros 1:36.688-as idejének köszönhetően nála is gyorsabb volt. A továbbjutóhelyeken állók személyi összetétele viszont nem változott, vagyis rajtuk kívül Muñoz és Furuszató szerepelhettek a Q2-ben.

A kvalifikáció második fázisának első gyorskörét Ortolá futotta meg, az MT Helmets motorosa 1:36.965-tel kezdett, aminél csak Fernández volt gyorsabb az első próbálkozások során, egészen pontosan 336 ezreddel. A következő körben aztán Veijer tudott bejönni közéjük, miután 171 ezreddel maradt el a Leopard pilótájától.

A holland versenyző azonban nem sokkal később bukott a 4-es kanyarban, de hamar vissza tudott ülni a motorra. Nepa ellenben motoron maradt, és 1:36.529-es körrel élre tudott állni, a harmadik pozícióba pedig Jamanaka jött fel. A mezőny nagy része ezután visszatért a bokszba, de néhányan kint maradtak.

A hajrában Kelso 1:36.366-tal vette át a vezetést, Lunetta pedig nagyot bukott, ahogyan nem sokkal később Bertelle is elesett. A leintés után aztán Muñoz 165 ezreddel felülmúlta csapattársát, míg Alonso a negyedik pozícióba ugrott fel. Itt azonban még nem volt vége: Ortolá 1:35.872-vel megszerezte a pole pozíciót, Veijert és Fernándezt megelőzve, Alonso pedig egészen a tizedik helyig csúszott vissza. A Moto2-höz hasonlóan utólag itt is kiosztottak egy szankciót: Nepát dupla hosszú körös büntetéssel sújtották, miután több szektoron át is nagyon lassan hajtott.

A Moto3 Phillip Island-i időmérőjének végeredménye

Martín nagyobb ellenállásra számított Marc Márqueztől, aki majdnem nekiment honfitársának

0

Jorge Martín az első körökben nagy tempót akart diktálni, majd onnan menedzselni az Ausztrál Nagydíj sprintjét, amelyen a szél megnehezítette a dolgát. Marc Márquez elszámította magát az első kanyarban, Enea Bastianini pedig a kvalifikációhoz képest mutatott fejlődést emelte ki.

Bár a nyertes személye egy pillanatig nem volt kétséges, eseménydúsan alakult az Ausztrál Nagydíj sprintfutama. Jorge Martín rajt-cél győzelmet aratott, és simán megverte a mezőnyt, Marc Márquez és Enea Bastianini viszont már kalandosabb úton-módon jutott el a második, illetve a harmadik helyig, letaszítva ezzel Francesco Bagnaiát a sprintdobogóról.

Martín simán nyert, Marc Márquez nagyot mentett, Bagnaia szenvedett a látványos bukást hozó sprinten

Azok után, hogy nagy fölénnyel szerezte meg a pole pozíciót, a Pramac versenyzője remekül jött el, és bár Márquez adott esetben megnehezíthette volna a dolgát, a nyolcszoros világbajnok hamar visszaesett. Később 3 másodperc fölé is nőtt az előnye, végül 1,520 másodperccel diadalmaskodott, és mivel bajnoki riválisa csak negyedik lett, előnye 16 pontra nőtt a tabellán.

Végre ismét győztem egy sprinten, nagyon boldog vagyok – nyilatkozta a leintés utáni interjúk során. – Azt hittem, Marckal sokkal nagyobb nehézséget fog okozni, és közel lesz hozzám. Nem tudom, mi történt az első körökben, mindenesetre nagyon elléptem, próbáltam nagy tempót diktálni. Amikor pedig láttam, hogy már jelentős az előnyöm, menedzseltem, hogy eljussak a végéig. Nem volt könnyű, a szél rendkívül erősen fújt, de nem egyenletesen. Nagyon örülök, de koncentráltnak kell lennünk, hosszú futam lesz a holnapi.”

Márquez futama rémálomszerűen indult. Bár a rajtot hasonlóan jól kapta el, mint honfitársa, az 1-es kanyarban nagyon szélesre ment, és hatan is megelőzték. A nyolcadik helyről viszont sorra előzte meg ellenfeleit, és egyértelmű, hogy Martínt leszámítva mindenki másnál jobb tempót produkált. Második pozíciójának köszönhetően visszaelőzte Bastianinit a tabella harmadik helyén, igaz, a két pilóta között pontegyenlőség van.

Úgy tűnik, amikor az első sorból indulunk, mindig történik valami – kezdte. – Az egyes kanyarban elkövettem egy apró hibát. Jorge rendkívül kemény, agresszív féktávot vett, hogy kioldja az első [magasságállító] eszközt, én pedig elszámítottam magam, és majdnem hozzáértem. Aztán össze kellett szednem a motort, és a szél meg minden ilyesmi miatt szélesre mentem. A tempó azonban megvolt, meglátjuk, hogy holnap sikerül-e elkerülni az első kanyarban látott hibát. Onnantól kezdve viszont jól működött a motor, nagyon hasonló tempót mentem, mint Jorge, úgyhogy meglátjuk, hogy holnap tudunk-e harcolni vele.”

Bastianininek szintén volt honnan visszakapaszkodnia. A gyári Ducati versenyzője az összes többi márkatársával ellentétben a Q1-ben kezdett, és bár onnan még sikerült továbbjutnia, de az időmérő második szakaszában csak a tizedik rajtpozíciót szerezte meg. Néhány órával később viszont már sokkal jobban működött alatta a motor, aminek köszönhetően többek között csapattársa megelőzése sem jelentett neki gondot.

Nincs könnyű hétvégém – fogalmazott az olasz motoros. – Már a tegnapi nap sem alakult jól, de ma is lassú voltam az időmérőn. A sprintre viszont fejlődtünk, a rajtrácsra vezető körön jobban működött a motor. Végső soron nagyon szép a sprinten elért harmadik hely, meglátjuk, hogy a holnapi főversenyre tudunk-e még javulni egy kicsit.”

Martín simán nyert, Marc Márquez nagyot mentett, Bagnaia szenvedett a látványos bukást hozó sprinten

0

Jorge Martín könnyedén nyerte az Ausztrál Nagydíj sprintjét, Marc Márquez pedig visszajött a második helyre az első kanyarban elkövetett hibája után. Enea Bastianini elhozta a harmadik pozíciót Francesco Bagnaia elől, mögöttük pedig Marco Bezzecchi és Maverick Viñales csatája látványos bukással ért véget, amelybe előbbi bele is sérülhetett.

Magyar idő szerint kora reggel rendezték az Ausztrál Nagydíj sprintfutamát a MotoGP-ben. A pole pozícióból az időmérőn nagy fölényt mutató Jorge Martín indulhatott, az első sort két honfitársa, Marc Márquez, valamint Maverick Viñales egészítette ki. A verseny előtt a tabella második helyén álló Francesco Bagnaia csupán az ötödik pozíciót szerezte meg, míg a bronzéremért a nyolcszoros világbajnokkal csatázó Enea Bastianini mindössze a tizedik pozícióból várta a piros lámpák kialvását. A levegő hőmérséklete 14, míg az aszfalté 27 fokos volt közvetlenül a kezdés előtt, és bár nem esett, de egyrészt igencsak felhős volt az égbolt, másrészt a szél meglehetősen erősen fújt. Ami a gumiválasztást illeti, majdnem mindenki első kemény és hátsó lágy abroncsot tett fel.

Martín óriási fölénnyel nyerte az időmérőt, Marc Márquez sem tudta megszorítani a száradó pályán

Az első kettős jól jött el, ám Márquez nagyon elmérte az első kanyart, és egészen a nyolcadik helyig esett vissza. Viñales szintén elrontotta a rajtot, így Marco Bezzecchi jött fel a második pozícióba, mögötte pedig a remekül kezdő Brad Binder és Bagnaia volt a sorrend. A Gresini motorosa még az 1. kör végén megelőzte Franco Morbidellit, majd a gyári Aprilia pilótája mellett is elment, így Bastianini mögött találta magát.

A 3. körben aztán előbb a gyári Ducati versenyzőjét, majd Bindert is maga mögé utasította, utóbbi manőver során az olasz és a dél-afrikai pilóta is helyet cserélt egymással. Előttük Bagnaia előzte meg Bezzecchit a 4. kör elején, így az időközben már 1 másodpercnél is nagyobb előnyt kialakító Martín után eredhetett.

Márquez és Bastianini hamar utolérték Bezzecchit, és előbbi a 6. kör elején el is ment a VR46 motorosa mellett, miközben hátrébb előbb Johann Zarco, majd Álex Márquez bukott. Utóbbi bátyja Bagnaiát is nagyon hamar megközelítette, és bár nem sikerült azonnal az előzés, de a 8. körben összejött a 4-es kanyarban, miközben Bastianini is bement Bezzecchi mellé. Sőt, néhány másodperc múlva a két gyári Ducati is helyet cserélt, miközben Jack Miller volt az újabb kieső.

Martín ekkor már több mint 3 másodperccel vezetett, és Márquez, illetve Bastianini is elhúzott a mögötte lévőktől. Bezzecchit viszont utolérte Viñales, és a 12. körben meg is előzte őt, ám az olasz pilótát megtréfálta a szélárnyék, és nekiment az Apriliának, aminek következtében mindketten nagyot estek. A spanyol motoros azonnal felpattant, riválisa viszont nem, őt csak hordágyon vitték el.

Ugyanebben a körben egy másik pontszerző is bukott Binder személyében. Martínt viszont mindezek nem befolyásolták, és nagyon simán nyerte az első Phillip Island-i sprintet. Mögötte Márquez és Bastianini lett az első három sorrendje, majd Bagnaia, Fabio Di Giannantonio, Franco Morbidelli, Raúl Fernández, Aleix Espargaró és Augusto Fernández szereztek még pontot. Érdemes megemlíteni Luca Marinit, aki mindössze 68 ezreddel maradt le a kilencedik pozícióról. A gyári Honda versenyzője még az utólagos büntetésben sem reménykedhet: bár Di Giannantoniót vizsgálják a guminyomásszabály esetleges megszegése miatt, de túl nagy volt a különbség kettőjük között.

A MotoGP Phillip Island-i sprintfutamának végeredménye

Martín óriási fölénnyel nyerte az időmérőt, Marc Márquez sem tudta megszorítani a száradó pályán

0

Jorge Martín domináns teljesítményt nyújtva nyerte meg az Ausztrál Nagydíj időmérőjét Marc Márquez és Maverick Viñales előtt. A Pramac motorosa majdnem 6 ezredmásodperccel verte meg a második helyre befutó honfitársát. Martín bajnoki riválisa, Francesco Bagnaia ötödik lett a folyamatosan száradó pályán.

Magyar idő szerint szombat hajnalban rendezték meg a MotoGP időmérőjét az Ausztrál Nagydíj során. Az időjárás ekkorra már egészen sokat javult, a részlegesen kisütő nap annyira felszárította a pályát, hogy egyes pilóták azonnal száraz aszfaltra való gumival jöttek ki a bokszutcából. A Q1 rajtja előtt a levegő hőmérséklete 13, a pályáé 20 fokos volt. Az edzés eredményének megfelelően Enea Bastianini, Fabio Quartararo, Raúl Fernández, Lorenzo Savadori, Aleix Espargaró, Jack Miller, illetve a GasGas duója és a Honda pilótái kényszerültek arra, hogy motorra üljenek a kvalifikáció első szakaszában.

A két Márquez zárta az élen a nyitánnyá vált edzés, Quartararo épphogy lemaradt a továbbjutásról

A Q1 mezőnyének nagy része Johann Zarco vezetésével gurult ki, bár néhányan, például Bastianini, még bent maradtak. A pilóták nagy része ekkor még esőgumit tetetett fel, bár nem mindenki. Ezekkel az LCR francia versenyzője állt az élre, aki 1:34.481-et futott, a második helyet ekkor 220 ezredmásodperces lemaradásban Miller foglalta el.

Amikor csak 5 perc volt hátra a Q1-ből, már mindenki száraz pályára való gumikkal körözött. Emiatt aztán folyamatosan jöttek is a javítások, először Luca Marini vette át a vezetést 1:33.980-nal. Viszont Pedro Acosta hihetetlenül bekezdett, és rövidesen már a 1:30.853-as idő és az újonc neve szerepelt a táblázat tetején. Marini közben szintén gyorsult, de ez ekkor csak a második helyre volt elég.

Acosta a hajrára még feljebb rakta a lécet, hiszen 1:29.976-ot futott. Közvetlenül mögötte óriási volt a tülekedés: előbb Bastianini, majd sorban Raúl Fernández, Miller és Zarco került oda. Viszont aztán Marini ismét megvillant, és 1:29.817-tel fellépett a továbbjutást érő pozícióba.

A Q1 legvégén pedig jött a teljes őrület: Bastianini állt az élre, de aztán előbb Marini, majd Raúl Fernández is megverte, a Trackhouse pilótájának ehhez 1:29.397-re volt szüksége. Ám a gyári Ducati motorosa esélyeshez méltóan mégis továbbjutott, mivel 34 ezreddel gyorsabb volt a honfitársánál, és így elvette tőle a második helyet. A negyedik pozíciótól a Zarco, Acosta, Miller sorrend alakult ki.

Így tehát Fernández és Bastianini csatlakozott a Q2 résztvevőihez, akik Jorge Martín vezetésével jöttek ki a bokszutcából. Az első próbálkozások során pont ő állt élre egy 1:29.931-gyes körrel. Érdekes, hogy ekkor egyedüliként a Pramac motorosa tetetett fel előre kemény keverékű –száraz pályára való – gumit, szinte mindenki más közepessel egészítette ki a lágy hátsót. Az etap elején Fabio Di Giannantonio bukott az 1-es kanyarban, ami miatt sokak körét elvették.

Martín folyamatosan javított az idején, nagyjából 8 és fél perccel a vége előtt 1:28.106-nál állt meg az órája. Viszont Maverick Viñales 115 ezreddel jobbnak bizonyult nála, hiszen 1:27.991-gyel átvette a vezetést. A harmadik helyre Marc Márquez ugrott fel, de ő már 592 ezredre volt Viñalestől. A nyolcszoros világbajnok mögött ekkor Fernández és Francesco Bagnaia sorakozott fel.

A hajrára a gyári Ducati duója is felrakatta előre a keményet, míg a többiek maradtak a közepesnél. Martín viszont nem változtatott a gumikiosztásán, ami meg is hozta az eredményét, hiszen 695 ezreddel megverte Viñalest, 1:27. 296-tal visszavette a vezetést.

Martín idei hetedik pole pozíciójára innentől már senki sem tudott veszélyes lenni, pedig többen is javítottak. A második helyet Marc Márquez ragadta magához, de még neki is 594 ezred volt a hátránya. Viñales végül harmadik lett, a sokat előrelépő Marco Bezzecchi ugyanis őt már nem tudta megverni. Viszont Bagnaiát még pont igen, aki egyébként majdnem 1,2 másodperccel maradt el a bajnoki riválisától. A címvédő mögött a Fernández, Morbidelli, Álex Márquez, Álex Rins, Bastianini, Brad Binder, Di Giannantonio sorrend kristályosodott ki.

Az Ausztrál Nagydíj időmérőjének végeredménye

Bagnaiának hamar motort kellett cserélnie, de így is biztos volt a továbbjutásában

0

Francesco Bagnaia szinte azonnal átült a tartalékmotorjára az Ausztrál Nagydíj edzésén, miután az első számú gépén nem érezte jól magát. Ennek ellenére magabiztos volt, sőt, úgy gondolja, hogy ha nincsenek a sárga zászlók, akkor az első két hely egyikén zárt volna.

Egyik világbajnoki aspiránsnak sem indult zökkenőmentesen az Ausztrál Nagydíj hétvégéje. Azok után, hogy az első szabadedzést a borzasztó időjárási körülmények miatt törölni kellett, a magyar idő szerint kora reggeli tréningen Jorge Martín és Francesco Bagnaia is elég későn iratkozott fel az eredményjelzőre. Míg előbbi elesett, addig utóbbinak másféle gondjai voltak.

Martínnak Quartararót és a nyulat is el kellett kerülnie, de a kettő között „stresszelt” igazán

A címvédő meg sem futotta első mért körét, máris visszament a bokszba. Később aztán kijött, de akkor piros zászló akadályozta meg abban, hogy érvényes kört fusson. Ezután beverekedte magát a legjobb tízbe, de a hajrá előtt kicsúszott onnan, végül azonban problémamentesen, az ötödik helyen, az élen záró Marc Márqueztől 243 ezreddel elmaradva jutott tovább.

Őszintén szólva elég biztos voltam benne, hogy bejutok a Q2-be – nyilatkozta. – A kezdés viszont nem volt ideális, mert az első számú motoron nem éreztem jól magam, ezért ki kellett állnom, és a másikkal kellett visszamennem, amely nem állt készen. Szóval akkor volt egy kis kapkodás. Ugyanakkor amint elindultam a másik motorral, rájöttem, mit kell tennem [a beállítások terén], és nagyon jó munkát végeztünk a csapattal közösen. Végül nagyszerű tempót tudtam produkálni a használt hátsó abronccsal, utána pedig a gyorskör is jól ment. Sajnos a sárga zászlók miatt nem volt lehetőségünk kihozni a maximális teljesítményünket. Szerintem képesek lettünk volna megszerezni az első vagy a második helyet, de most az ötödik is elég volt. A cél az első tíz volt, és ez sikerült. Ennek nagyon örülök, de szombaton szeretnék még egyet előrelépni. Tudjuk, mi a teendő, és úgy vélem, megvan bennünk a potenciál, hogy megcsináljuk.”

Valóban, Bagnaia közvetlenül Martín mögött zárt, tőle mindössze 46 ezreddel elmaradva, amire a hétvége ezen pontján nem panaszkodhat. A mezőny nagy részéhez hasonlóan viszont ő sem tudott úgy felkészülni a futamokra, ahogyan szokott, hiszen kiesett 45 percnyi pályaidő. A pálya állapota viszont nem tökéletes, ezért szombaton neki is bőven lesz még feladata az időmérő előtt.

A két Márquez zárta az élen a nyitánnyá vált edzés, Quartararo épphogy lemaradt a továbbjutásról

Úgy gondolom, hogy a tapadási szint meglehetősen magas, ami jó érzést nyújt, de rendkívül hepehupás, és nagyon furcsa, hogy máris vannak huplik az új aszfalton – fogalmazott. – Ugyanakkor momentán ezt leszámítva is nehéz a gumiválasztás. Láttam, hogy csak Álex Márquez és Marco Bezzecchi próbálták ki az új közepes [hátsó abroncsot], és gyorsak voltak vele, úgyhogy az talán jól működik. Szombat délelőtt nekem id fel kell tennem, hogy lássam, mit kell csinálnom.”

Az edzésen három tavalyi Ducati zárt az eredményjelző tetején, hiszen a két Márquezt Bezzecchi követte. Bagnaia ugyanakkor nem gondolja, hogy hátrányban lennének, és kiegyenlített küzdelemre számít. „Úgy vélem, jelenleg mindannyian nagyon közel vagyunk egymáshoz, és itt könnyebb követni egy gyorsabb versenyzőt szélárnyékban – magyarázta. – Szóval a sprinten szerintem nehéz lesz ellépni, de majd szombaton meglátjuk. Mindenki nagyon kiegyensúlyozott teljesítményt nyújt.”

Quartararo küszködött a szemmel is jól látható jelenséggel, de optimistán várja a folytatást

0

Fabio Quartararo látványosan küszködött a vibrációval az Ausztrál Nagydíj edzésén, ráadásul lemaradt a Q2-ről, de ennek ellenére is pozitív a hétvége hátralévő részét illetően. Álex Rins kiemelte, hogy továbbjutása kulcsfontosságú a versenyek szempontjából.

A szokásoktól eltérően csak az edzést rendezték meg a MotoGP-ben az Ausztrál Nagydíj pénteki napján, hiszen az első szabadedzést elmosta a szakadó eső. Mindez nyilvánvalóan minden versenyző, gyártó és csapat dolgát megnehezítette. Így volt ez a Yamaha esetében is, ennek ellenére nem voltak messze attól, hogy kihozzák a maximumot a tréningből.

Hatalmas esőzés miatt törölték az első szabadedzést Phillip Islanden, csak Capirossi hajtott pályára

Fabio Quartararónak ráadásul a vibráció is megkeserítette az életét. A francia motoros az edzés egy pontján látványosan gesztikulálva jelezte a problémát, majd a lassításból kiderült, hogy egyáltalán nem túlzott, hiszen a hátsó kerék szemmel is jól láthatóan pattogott. Végül mindössze 15 ezreddel maradt le a továbbjutásról, de optimista a folytatást illetően.

A két Márquez zárta az élen a nyitánnyá vált edzés, Quartararo épphogy lemaradt a továbbjutásról

Több mint trükkös volt az edzés – nyilatkozta. – Ezen a pályán sok körre van szükség ahhoz, hogy az ember igazán megtalálja a határokat. Néhány körrel több kellett volna, hogy elérjük a száz százalékot, de végül nagyon közel voltunk a Q2-höz, és elég jól éreztem magam. Jobban, mint két héttel ezelőtt Japánban, de az utolsó szektorban és különösen az utolsó kanyarban még javulnunk kell. Meglátjuk, mi lesz szombaton. Ha nem esik az eső, az aszfalt talán nagyobb tapadást biztosít, ami segíthet. Úgy gondolom, holnap lesz esélyünk bejutni a Q2-be.”

Ha Quartararo valamivel gyorsabb, a Yamahának akkor is csak egy motorja lenne benn a Q2-ben, hiszen az említett különbséget csapattársához, Álex Rinshez képest mérték. A spanyol versenyző a tizedik pozícióban végzett, így hosszú idő után először ott lesz az időmérő második szakaszában, vagyis legrosszabb esetben is a negyedik sorból indul a versenyeken.

Számomra jól alakult a nap, bár elég stresszes volt – kezdte. – Délelőtt sokáig vártunk a bokszban: az egyik percben még arra készültünk, hogy kimegyünk, a másikban pedig már nem. Az edzésen viszont összejött. Elég jónak tűnik a pálya, de itt-ott kicsit hepehupás. Ezzel együtt bent vagyok a Q2-ben, aminek nagyon örülök. Rengeteg energiát tettem bele, és ez rendkívül fontos. Lehetőségünk lesz előrébbről indulni, a sprint, valamint a verseny első körei pedig meglehetősen kritikusak lesznek. Szóval igen, összességében jó napot zártunk.”

A Yamaha ősszel biztató jeleket produkált, ám a Japán Nagydíj hétvégéje ehhez képest csalódást keltően alakult. Phillip Islanden viszont ismét életjeleket mutattak, és az sem kizárt, hogy mindkét motor ott legyen a Q2-ben. Quartararóhoz hasonlóan Massimo Meregalli is lát erre sanszot, az esős körülményeket viszont elkerülné.

Miután elmaradt a kulcsfontosságú negyvenöt perces első szabadedzés, tudtuk, hogy délután még sok munka vár ránk, és nagyon szoros lesz a küzdelem az edzésen – fogalmazott a hangvillások csapatmenedzsere. – Megpróbáltuk a lehető legjobban kihasználni a rendelkezésre álló száraz pályás időt, hogy felkészüljünk a nagyon intenzív hajrára. Álex és Fabio idejei között végül nem sok különbség volt, mindössze 15 ezredmásodperc, de ez döntött a Q2-es helyről. Ugyanakkor úgy érezzük, hogy Fabiónak lesz esélye a szombati Q1-ben. Tudjuk, hogy a negyedik szektorban kell a legtöbbet javulnunk, ezért tanulmányozni fogjuk az adatokat, és igyekszünk minél közelebb jutni a határhoz. Csak reménykedünk a száraz körülményekben, hogy holnap a lehető legjobb rajtpozíciókat szerezhessük meg az időmérőn.”

Martínnak Quartararót és a nyulat is el kellett kerülnie, de a kettő között „stresszelt” igazán

0

Jorge Martín elárulta, azért nem tért vissza rögtön az Ausztrál Nagydíj edzésének elején elszenvedett bukása után, mert a másik motorja esőre volt beállítva. A spanyol versenyző elmondta, nem sok tapasztalatot gyűjtött a gumik működésével kapcsolatban, az előtte átszaladó nyúl pedig szerinte kérdéseket vet fel.

Zaklatott napon van túl Jorge Martín. Persze ez bizonyos szempontból a mezőny összes tagjára igaz, hiszen az Ausztrál Nagydíj első szabadedzését törölni kellett a borzalmas időjárási körülmények miatt, ám a Pramac pilótája maga is problémát idézett elő. Ennek ellenére simán bejutott az időmérő második szakaszába.

A két Márquez zárta az élen a nyitánnyá vált edzés, Quartararo épphogy lemaradt a továbbjutásról

Még jóformán el sem kezdődött a tréning, hiszen még senkinek nem volt mért köre, amikor megtörtént az első bukás. Martín járt pórul a 4-es kanyarban, miután elmérte a féktávot, és veszélyesen közelített Fabio Quartararo Yamahája felé. A spanyol motoros inkább elfektette a gépet, így nem értek össze. Utána aztán nem tudott rögtön visszatérni, majd amikor ez megtörtént, piros zászlóval félbeszakították a körözést. Mindeközben a tabella éllovasa már a legrosszabb forgatókönyvre gondolt.

Kaotikusan kezdtem az edzést, az biztos – nyilatkozta. – Megpróbáltam elkerülni Quartararót, és elestem, utána pedig nagyon nehéz volt. A másik motorral nem tudtam menni, mivel esőre volt beállítva. Szóval megjavították az [első számú] motort, én pedig kicsit stresszeltem, mert azt hittem, jön egy kis eső. Azonban lépésről lépésre egyre nagyobb önbizalmat szereztem, a végén pedig gyorsnak éreztem magam. Szóval köszönöm a csapatomnak, mert fantasztikus munkát végeztek, de szombaton újabb lépést kell tennünk. [A bukás után] még volt időm kijönni, de az első körömben rámentem a zöld részre, a második közben pedig jött a piros zászló, emiatt nem volt köridőm. Azt hittem, jön egy kis eső, ezért úgy gondoltam, nagy hibát követtem el. Végül azonban sok kört tudtam teljesíteni, és rögtön ott voltam az élmezőnyben.”

Valóban, a kezdeti nehézségek után Martín szinte rögtön felkapaszkodott az élmezőnybe, és bár egyetlen pillanatig sem vezetett, de a negyedik helyet érő 197 ezredes lemaradásával magabiztosan kvalifikálta magát a Q2-be. Igaz, az élen záró Marc Márquezhez hasonlóan ő is kiemelte, hogy a futamokra a körülmények miatt nem nagyon tudott készülni.

Marc Márquez már az elején kockáztatott, de a jó kezdés ellenére a sötétben tapogatózik

Nehéz volt – jelentette ki. – Egyszerűen teljes gázzal mentem, mert arra számítottam, hogy jön egy kis eső. A bukás után megpróbáltam kicsit tovább kint maradni a pályán, mert időt veszítettem. Szóval most nem sok mindent tanultam a gumik kezeléséről. Az viszont biztos, hogy szombaton kicsit jobban ki fogjuk elemezni.”

A hajrában Martínnak ismét manővereznie kellett: ezúttal egy nyúl szaladt át előtte, így kénytelen volt lassítani. Mindez nem befolyásolta a továbbjutását, ezzel együtt a jelenség vet fel kérdéseket, még ha ezt a 26 éves motoros viccesen is adta elő. „Itt, Phillip Islanden rengeteg a vadon élő állat – vázolta a tényeket. – Nem szabad több belépőt adniuk az állatoknak, mert ha futam alatt történik ilyesmi, az nagy problémát jelent.”

Jön a nagy visszatérés? – öt év után ismét a MotoGP-ben versenyezhet Iannone

0

Egybehangzó sajtóértesülések szerint Andrea Iannone lehet Fabio Di Giannantonio helyettese a Maláj Nagydíjon. Bár Nicolò Bulega és Danilo Petrucci neve is felmerült, Valentino Rossi állítólag legidősebb honfitársát támogatja a Ducati versenyrészlegének általános igazgatójával egyetértésben.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, Fabio Di Giannantonio kihagyja az idei szezon utolsó két fordulóját, hogy megműthessék sérült vállát. A VR46 pilótája még az Osztrák Nagydíj edzésén sérült bele egy bukásba, és sejteni lehetett, hogy a beavatkozás elkerülhetetlen a teljes felépüléshez, a kérdés csak az időpont volt. Az egyszeres MotoGP-futamgyőztes végül úgy döntött, hogy nem vár az idényzáróig, így februárban már jó eséllyel 100 százalékos állapotban ülhet fel a Ducati Desmosedici GP25-ösre.

Eldőlt, Di Giannantoniónak ki kell hagynia az utolsó két idei fordulót

Innentől kezdve adódik a kérdés, hogy ki vagy kik helyettesítik őt Sepangban és Valenciában. Utóbbira van egy kézenfekvő megoldás, hiszen Michele Pirro egyébként is motorra fog ülni a futamot követő teszten. A 38 esztendős pilóta ráadásul idén egyetlen királykategóriás viadalon sem indulhatott, hiszen az új koncessziós szabályok szerint a Ducatinak idén egyetlen szabadkártyája sem volt, helyettesíteni pedig – szerencsére – senkit nem kellett.

A Maláj Nagydíj esetében viszont már bonyolultabb a helyzet. Sajtóértesülések szerint az idény utolsó előtti hétvégéjére néhány olyan versenyző került szóba, akik a Superbike-világbajnokságon képviselik a bolognai márkát. Ez esetben nyilvánvalóan egyfajta „jutalomról” lenne szó a szezonban mutatott teljesítményért.

A témában elsőként a Motosprinten jelent meg egy cikk. Az olasz portál úgy tudja, hogy két név merült fel. Az egyik Nicolò Bulegáé, aki újoncként remekül mutatkozott be a kategóriában, és az utolsó, jerezi forduló előtt ő az egyetlen, aki megakadályozhatja Toprak Razgatlıoğlut a világbajnoki cím megszerzésében. Ám nem a 25. születésnapját szerdán ünneplő versenyző a legesélyesebb arra, hogy megkapja a lehetőséget.

Ő nem más, mint Andrea Iannone, aki szintén újoncként debütált a Superbike-vb mezőnyében, miután tavaly letöltötte négyéves eltiltását. A 35 esztendős motorosról csütörtökön derült ki, hogy szerződést hosszabbított jelenlegi csapatával, a GoElevennel, így már biztos, hogy 2025-ben is a szériamotoros világbajnokságon fog indulni.

Vége a találgatásoknak, eldőlt, hogy Iannone hol folytatja pályafutását

Ezekre az értesülésekre aztán ráerősített a GPOne.com-on megjelent írás, miszerint Valentino Rossi a VR46 istállójának tulajdonosaként nagyon támogatja Iannone bevetését, amivel a Ducati részéről a gyártó versenyrészlegének általános igazgatója, Gigi Dall’Igna is egyetért. Ezen a portálon egyébként még Danilo Petrucci nevét említették meg, de ez már aligha számít.

Amennyiben az értesülés helytállónak bizonyul, Iannone két hét híján kereken öt év kihagyás után indulhat MotoGP-(fő)futamon. A 2016-os Osztrák Nagydíj győztese ugyanis 2019-ig volt a mezőny tagja, legutóbb az akkor még Apriliát használó Gresini színeiben. Ezt követően jött a doppingügye, majd pedig a hosszú eltiltás. Idén egyébként már korábban is szóba került a visszatérés, akár állandó versenyzőként is, leginkább a Pramackal hozták hírbe, de ez végül nem fog megvalósulni.

A MotoGP-ben nem ritka, hogy eseti jelleggel a Superbike-vb valamelyik állandó pilótáját ültetik fel a motorra. Remy Gardner például idén háromszor is rajthoz állt helyettesként vagy szabadkártyás versenyzőként a Yamahánál. Iannone (egyelőre csak feltételezett) helyzetére viszont sokkal jobban hasonlít Álvaro Bautista tavalyi esete, aki a második vb-címe után kapott szabadkártyás lehetőséget a Ducatitól. Igaz, az nem sült el valami jól, de csak utólag derült ki, hogy a spanyol versenyzőt nagy mértékben hátráltatta a jerezi teszten elszenvedett sérülése.

Hogyan neveljünk bringázni és motorozni szerető gyermekeket?

0

Minden motorrajongó apa álma, hogy egyszer együtt élvezhesse a kétkerekűek világát a kisfiával vagy kislányával. De hogyan tehetjük a legkisebbeket is a kétkerekű száguldás rajongóivá? A válasz a futóbicikli! Ez az eszköz egy olyan kétkerekű jármű, amelyet már nagyon fiatal kortól használhatnak a gyerekek, és amely az első lépést jelenti az egyensúly, irányítás és sebesség szeretetének elsajátításához. A futóbicikli – más néven tanulóbicikli vagy pedál nélküli kerékpár – nem rendelkezik pedállal, lánccal vagy bonyolult mechanikai elemekkel. A gyerekek egyszerűen a lábukkal hajtják magukat előre, miközben a kormány segítségével irányítják a mozgást. Az egyszerűsége ellenére rengeteg előnnyel bír, és a motorozás előszobája lehet minden kisgyerek számára.

Hogyan segít a futóbicikli felkészülni a biciklizésre, motorozásra?

A bringázás és a motorozás világába vezető út nem a felnőtt gépeknél, hanem már jóval korábban, a kétkerekűek iránti természetes érdeklődésnél kezdődik. A futóbicikli épp ezt a vonzalmat erősíti meg a gyerekekben, játékos és biztonságos formában. Nem csupán egy jármű, hanem egy olyan eszköz, amely a kétkerekű járművek irányításához szükséges alapkészségek fejlesztését támogatja:

  1. Egyensúly és testtudat: a futóbicikli használatának egyik legfontosabb előnye, hogy segít a gyerekeknek megtanulni az egyensúlyozás alapjait. Mivel a bicikli nem rendelkezik pedállal, a gyerekek a lábukkal tolva hajtják magukat, majd, amikor megérzik az egyensúlyt, elkezdenek lábukat a levegőben tartva gurulni. Ez az egyensúlyérzék rendkívül fontos, nemcsak a későbbi biciklizés és motorozás, hanem más sportok és tevékenységek során is.
  2. Mozgáskoordináció: a futóbiciklizés fejleszti a mozgáskoordinációt, hiszen a gyerekeknek egyszerre kell kontroll alatt tartaniuk a sebességüket, a kormányt és az egyensúlyukat. Ez összetett mozgásforma, amely segít a finommotoros készségek fejlődésében is.
  3. Gyors haladás és hosszabb távok: a gyerekek imádják, hogy a futóbiciklivel gyorsabban és messzebbre tudnak haladni, mint gyalogosan. Ez különösen akkor előnyös, ha családi kirándulásra vagy hosszabb sétára indulunk, hiszen a futóbiciklivel a gyerekek nagyobb távot tudnak megtenni anélkül, hogy elfáradnának. Így a közös programok, kirándulások is élvezetesebbek és hosszabbak lehetnek.

Motorokra hasonlító futóbiciklik és márkák

A motorrajongó apukák örömére ma már számos olyan futóbicikli kapható, amely kifejezetten motorokat idéző dizájnnal készült. Ezek a modellek nemcsak rendkívül mutatósak, de a gyerekek is rajonganak értük, hiszen olyan, mintha egy igazi kis motoron ülnének. Az ilyen típusú futóbiciklik nagyban növelik a gyermek érdeklődését a kétkerekűek iránt, és megerősítik bennük a motorozás szeretetét.

Számos márka kínál motoros stílusú futóbicikliket, amelyek különböző korosztályokhoz igazodnak, így könnyen találhatunk a gyerekek életkorának és magasságának megfelelő modellt. A legismertebbek közé tartoznak a MoMa, a Teddies/Endruso, az Injusa, valamint a Chillafish és a Strider.

MoMa: a MoMa futóbiciklik különösen népszerűek a fiatalabb korosztály körében. Dizájnjuk egyszerű, mégis robusztus, és gyakran élénk színekben kaphatók, amelyek felkeltik a kicsik figyelmét. Különösen a 2-4 éves gyerekek számára ajánlottak, hiszen könnyűek és stabilak, így ideálisak az első futóbiciklis kalandokhoz.

Teddies/Endruso: ezek a márkák fantasztikus motor dizájnú futóbicikliket kínálnak, amelyek valósághűen utánozzák a valódi motorok megjelenését. Az Endruso futóbiciklik nagyon könnyűek és masszívak, így tökéletesen alkalmasak a 2-5 éves korosztály számára.

Injusa: az Injusa márka modelljei is kifejezetten motorokat idéző kialakítással rendelkeznek. Az Injusa futóbiciklik strapabíróak és kényelmesek, amelyek a gyerekek számára hosszabb távon is biztosítják a szórakozást.

Chillafish: ez a márka kifejezetten figyel a dizájnra és a kényelemre. A Chillafish futóbiciklik kiválóak a legkisebbek számára, hiszen könnyűek, de strapabíróak. Az állítható ülésmagasság lehetővé teszi, hogy a bicikli együtt nőjön a gyerekkel, és éveken át hű társa legyen.

Strider: a Strider futóbiciklik a 2-7 éves korosztály számára készülnek, és rendkívül népszerűek a szülők és a gyerekek körében is. Ezek a biciklik könnyen kezelhetők, és rendkívül tartósak és különböző kiegészítőkkel is bővíthetők.

(X)

Marc Márquez már az elején kockáztatott, de a jó kezdés ellenére a sötétben tapogatózik

0

Marc Márquez már az Ausztrál Nagydíj edzésének legelején rizikót vállalt, hogy végig az élmezőnyben tudjon maradni, és ne kelljen aggódnia a továbbjutás miatt. Ezzel viszont valamelyest feláldozta a futamokra történő felkészülést, így hosszú távra nem sok információval rendelkeznek.

Szokatlan módon zajlott le az Ausztrál Nagydíj pénteki napja, legalábbis ami a MotoGP programját illeti. A menetrend alapján magyar idő szerint éjszaka rendezték volna meg az első szabadedzést, ám a szakadó eső nem tette lehetővé a kezdést, végül pedig nem akarták tovább csúsztatni az eseményeket, így törölték a gyakorlást.

Hatalmas esőzés miatt törölték az első szabadedzést Phillip Islanden, csak Capirossi hajtott pályára

Ennek következtében a versenyzők az edzésen gurultak először pályára. Ezzel a helyzettel Marc Márquez élt a legjobban, aki az idő túlnyomó részét az élen töltötte, és csak néhányszor taszították le onnan, de akkor is csak rövid ideig. A Gresini versenyzője nem véletlenül alkalmazta ezt a megközelítést, hiszen nem lehetett tudni, hogy nem tér-e vissza az eső, és ebben az esetben az addig futott körök döntöttek volna a továbbjutásról.

Rögtön az első körökben kockázatot vállaltam, különösen azért, mert nagyon felhős volt az ég – nyilatkozta. – Aztán gondoskodtam róla, hogy mindig az első helyek egyikén legyek, mert nem szabad elfelejteni, hogy az edzés adja meg az esélyt, hogy közvetlenül a Q2-be jussunk. Szóval jól kezdtünk, jól érzem magam a pályán. Még mindig van néhány dolog, amin javítani kell, de, mint minden pénteken, most is sokat kell dolgoznunk, mert tisztában vagyok vele, hogy a többiek lépésről lépésre meg fognak érkezni.”

Ez a hozzáállás azonban áldozattal is járt, hiszen így Márquez a szokásoshoz képest kevésbé tudott készülni a versenyekre. A Michelin ezúttal a lágy és a közepes mellett kemény keverékű hátsó gumit is kínál a mezőny tagjainak, ám a két strapabíróbb változatot nem tudta kipróbálni az újraaszfaltozott pályán. Ennek következtében bizonyos szempontból a sötétben tapogatózik.

A két Márquez zárta az élen a nyitánnyá vált edzés, Quartararo épphogy lemaradt a továbbjutásról

Természetesen teljesen másképp álltunk hozzá – fogalmazott. – Normál esetben az ember a versenytávra dolgozik. Ma is próbáltunk a futamra készülni, de minden körben nyomtuk, hogy biztosan ott legyünk az élmezőnyben, aztán jöttek a gyorskörök. Szóval nincs sok hasznos információnk. Szombaton viszont lesz még egy esélyünk, hogy megértsük a hátsó gumi [működését]. Jelenleg [kijelenthető, hogy] tizenöt körön át jól működnek [az abroncsok]. A verseny viszont harminc vagy huszonkilenc körös [valójában 27 – a szerk.]. Szóval meglátjuk, hogy holnap tudunk-e többet menni száraz körülmények között, és tovább tudunk-e fejlődni.”

Persze a feltételek a többieknek is ugyanolyanok voltak, tehát Márquez összességében optimista lehet, de persze messzemenő következtetéseket nem lehet levonni a pénteki eredményekből. Az pedig pláne óvatosságra intheti, hogy az előző négyből három időmérőjén bukott, legutóbb pedig pályaelhagyás miatt elvették az egyébként pole pozíciót érő körét. „Szeretem ezt a pályát, egyike azoknak a helyszíneknek, ahol általában jobban érzem magam, mint a többin – jelentette ki. – Most jól kezdtünk, de szombaton fontos időmérő jön, szóval meglátjuk. A kvalifikáció megadja majd a választ arra, hogy mire leszünk képesek a sprinten, illetve vasárnap.”